Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarrekening 2023
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Programma 1 - Wonen
        1. Blz. 5 Leeswijzer
        2. Blz. 6 Ruimtelijke ontwikkeling
          1. Blz. 7 Ambitie
          2. Blz. 8 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 9 Ontwikkelingen
          4. Blz. 10 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 11 We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Lichtenvoorde
              1. Blz. 12 Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).
              2. Blz. 13 Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig gewijzigd.
              3. Blz. 14 In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).
              4. Blz. 15 We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
              5. Blz. 16 We passen kunst (street art) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
              6. Blz. 17 We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.
            2. Blz. 18 We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Groenlo
              1. Blz. 19 We geven uitvoering aan het Programma Stad Groenlo
        3. Blz. 20 Woningbouw en bouwen
          1. Blz. 21 Ambitie
          2. Blz. 22 Ontwikkelingen
          3. Blz. 23 Bestuurlijke kaders
          4. Blz. 24 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 25 Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
              1. Blz. 26 Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
              2. Blz. 27 Met Sius kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
              3. Blz. 28 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
              4. Blz. 29 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
            2. Blz. 30 Huisvesting voor iedereen
              1. Blz. 31 We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten
              2. Blz. 32 We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd kan worden
            3. Blz. 33 Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
              1. Blz. 34 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
              2. Blz. 35 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
            4. Blz. 36 We bieden ruimte om te bouwen in alle kernen
              1. Blz. 37 In samenwerking met dorpsbelangenorganisaties realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.
              2. Blz. 38 We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.
        4. Blz. 39 Onze omgeving, ons landschap
          1. Blz. 40 Ambitie
          2. Blz. 41 Ontwikkelingen
          3. Blz. 42 Bestuurlijke kaders
          4. Blz. 43 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 44 De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer
              1. Blz. 45 Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
              2. Blz. 46 Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
            2. Blz. 47 Verbeteren ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
              1. Blz. 48 We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en/of te compenseren.
              2. Blz. 49 We stellen een Omgevingsvisie vast
            3. Blz. 50 Versterken leefbaarheid van buurt / wijk
              1. Blz. 51 Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk- en speeltuinverenigingen.
        5. Blz. 52 Duurzaamheid en energieneutraal
          1. Blz. 53 Ambitie
          2. Blz. 54 Ontwikkelingen
          3. Blz. 55 Bestuurlijke kaders
          4. Blz. 56 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 57 Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur
              1. Blz. 58 Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek
            2. Blz. 59 Oost Gelre is energieneutraal
            3. Blz. 60 Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
              1. Blz. 61 We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.
              2. Blz. 62 We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.
              3. Blz. 63 We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
            4. Blz. 64 Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
              1. Blz. 65 We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven
              2. Blz. 66 We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.
            5. Blz. 67 Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd
            6. Blz. 68 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt
              1. Blz. 69 We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
              2. Blz. 70 We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
            7. Blz. 71 Duurzaam ondernemen
              1. Blz. 72 Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
              2. Blz. 73 Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
              3. Blz. 74 Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
            8. Blz. 75 Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht
              1. Blz. 76 Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
      2. Blz. 77 Financieel overzicht Programma 1
        1. Blz. 78 Financieel overzicht
      3. Blz. 79 Beleidsindicatoren Programma 1
        1. Blz. 80 Beleidsindicatoren
      4. Blz. 81 Programma 2 - Welzijn
        1. Blz. 82 Leeswijzer
        2. Blz. 83 Thema1 - Gezonde leefstijl
          1. Blz. 84 Ambitie
          2. Blz. 85 Doelstellingen
            1. Blz. 86 Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
              1. Blz. 87 De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
              2. Blz. 88 We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
              3. Blz. 89 We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
            2. Blz. 90 Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik
              1. Blz. 91 We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              2. Blz. 92 We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
              3. Blz. 93 We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)verenigingen
              4. Blz. 94 We organiseren sessies voor het sociaal team over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
              5. Blz. 95 We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
            3. Blz. 96 Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
              1. Blz. 97 In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
              2. Blz. 98 We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
              3. Blz. 99 We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
            4. Blz. 100 Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
              1. Blz. 101 We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
        3. Blz. 102 Thema 2 - Iedereen doet mee
          1. Blz. 103 Ambitie
          2. Blz. 104 1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
            1. Blz. 105 Ambitie
            2. Blz. 106 Doelstellingen
              1. Blz. 107 Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
                1. Blz. 108 We bieden informatie over opvoeden en opgroeien aan via de site Samen in Oost Gelre en het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              2. Blz. 109 Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
                1. Blz. 110 Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
                2. Blz. 111 We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
                3. Blz. 112 We onderzoeken of we meer preventief voorliggend aanbod in kunnen zetten
          3. Blz. 113 2. Goed onderwijs voor iedereen
            1. Blz. 114 Ambitie
            2. Blz. 115 Doelstellingen
              1. Blz. 116 Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig
                1. Blz. 117 We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
                2. Blz. 118 We zetten het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) in om signalen op te pakken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs
              2. Blz. 119 Doel 2.2: Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre
                1. Blz. 120 We nemen deel aan de SmartHub
              3. Blz. 121 Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
                1. Blz. 122 Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
              4. Blz. 123 Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
                1. Blz. 124 Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
          4. Blz. 125 3. Iedereen draagt bij naar vermogen
            1. Blz. 126 Ambitie
            2. Blz. 127 Doelstellingen
              1. Blz. 128 Doel 3.1: Werk moet lonen
                1. Blz. 129 We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
              2. Blz. 130 Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
                1. Blz. 131 We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
                2. Blz. 132 We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
                3. Blz. 133 We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen meer te laten participeren
                4. Blz. 134 We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
              3. Blz. 135 Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie
                1. Blz. 136 We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
                2. Blz. 137 We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
              4. Blz. 138 Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
                1. Blz. 139 We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
              5. Blz. 140 Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar
                1. Blz. 141 We realiseren beschutte werkplekken
          5. Blz. 142 4. Thuis wonen en participeren als het kan
            1. Blz. 143 Ambitie
            2. Blz. 144 Doelstellingen
              1. Blz. 145 Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
                1. Blz. 146 We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
                2. Blz. 147 We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
                3. Blz. 148 We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
                4. Blz. 149 We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
                5. Blz. 150 We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
                6. Blz. 151 We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
                7. Blz. 152 We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
                8. Blz. 153 We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
                9. Blz. 154 We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
                10. Blz. 155 We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
              2. Blz. 156 Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
                1. Blz. 157 We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
                2. Blz. 158 We bieden ondersteuning in samenwerking met de Dorpskamer en Stadskamer bij de inloopvoorziening 2.0
                3. Blz. 159 We zetten trajectbegeleiding dementie in
              3. Blz. 160 Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
                1. Blz. 161 We geven voorlichting over het veilig deelnemen in het verkeer en maken afspraken met de woningbouwcorporaties over veilig wonen
          6. Blz. 162 5. Ontmoeten voor iedereen
            1. Blz. 163 Ambitie
            2. Blz. 164 Doelstellingen
              1. Blz. 165 Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
                1. Blz. 166 We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van diverse vervoersmogelijkheden
              2. Blz. 167 Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
                1. Blz. 168 We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
              3. Blz. 169 Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
                1. Blz. 170 We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
              4. Blz. 171 Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 172 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
              5. Blz. 173 Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 174 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
          7. Blz. 175 6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente
            1. Blz. 176 Ambitie
            2. Blz. 177 Doelstellingen
              1. Blz. 178 Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
                1. Blz. 179 We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
              2. Blz. 180 Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
                1. Blz. 181 We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
              3. Blz. 182 Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
                1. Blz. 183 We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
          8. Blz. 184 7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
            1. Blz. 185 Ambitie
            2. Blz. 186 Doelstellingen
              1. Blz. 187 Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
                1. Blz. 188 We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
                2. Blz. 189 We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
                3. Blz. 190 We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
                4. Blz. 191 We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
              2. Blz. 192 Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
                1. Blz. 193 De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
                2. Blz. 194 We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
                3. Blz. 195 We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van andere muziekvormen (pop- en lichte muziek)
                4. Blz. 196 We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
              3. Blz. 197 Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
                1. Blz. 198 Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
                2. Blz. 199 We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
        4. Blz. 200 Thema 3 - Een duwtje in de rug
          1. Blz. 201 Ambitie
          2. Blz. 202 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
            1. Blz. 203 Ambitie
            2. Blz. 204 Doelstellingen
              1. Blz. 205 Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in
                1. Blz. 206 We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
              2. Blz. 207 Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
                1. Blz. 208 We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
              3. Blz. 209 Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
                1. Blz. 210 De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
          3. Blz. 211 2. Thuiswonen met een beetje hulp
            1. Blz. 212 Ambitie
            2. Blz. 213 Doelstellingen
              1. Blz. 214 Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
                1. Blz. 215 We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
              2. Blz. 216 Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning
                1. Blz. 217 We nemen deel aan de pilot reablement
              3. Blz. 218 Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund
                1. Blz. 219 We ondersteunen mantelzorgers
          4. Blz. 220 3. Meedoen met een beetje hulp
            1. Blz. 221 Ambitie
            2. Blz. 222 Doelstellingen
              1. Blz. 223 Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
                1. Blz. 224 Voor inwoners is onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar
                2. Blz. 225 We bieden cliëntondersteuning aan
                3. Blz. 226 We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
              2. Blz. 227 Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
                1. Blz. 228 We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
              3. Blz. 229 Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden
                1. Blz. 230 We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
                2. Blz. 231 We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
              4. Blz. 232 Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
                1. Blz. 233 We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
              5. Blz. 234 Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
                1. Blz. 235 We ondersteunen jonge mantelzorgers
              6. Blz. 236 Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
                1. Blz. 237 We nemen deel aan het project Digisterker
                2. Blz. 238 We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
        5. Blz. 239 Thema 4 - Zorg wie dat nodig heeft
          1. Blz. 240 Ambitie
          2. Blz. 241 1. Goede zorg voor iedereen
            1. Blz. 242 Ambitie
            2. Blz. 243 Doelstellingen
              1. Blz. 244 Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.
                1. Blz. 245 We zorgen voor een dekkend zorglandschap
              2. Blz. 246 Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
                1. Blz. 247 We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
              3. Blz. 248 Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed
                1. Blz. 249 We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
          3. Blz. 250 2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien
            1. Blz. 251 Ambitie
            2. Blz. 252 Doelstellingen
              1. Blz. 253 Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien
                1. Blz. 254 We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
              2. Blz. 255 Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 256 De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
              3. Blz. 257 Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind
                1. Blz. 258 Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
          4. Blz. 259 3. Zorg bij thuiswonen en participeren
            1. Blz. 260 Ambitie
            2. Blz. 261 Doelstellingen
              1. Blz. 262 Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
                1. Blz. 263 We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
              2. Blz. 264 Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
                1. Blz. 265 Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
                2. Blz. 266 Met Sius kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
                3. Blz. 267 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
                4. Blz. 268 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
              3. Blz. 269 Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
                1. Blz. 270 We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
              4. Blz. 271 Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
                1. Blz. 272 We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
              5. Blz. 273 Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
                1. Blz. 274 We streven naar lokale maatschappelijke opvang
                2. Blz. 275 We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
              6. Blz. 276 Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
                1. Blz. 277 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
                2. Blz. 278 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
              7. Blz. 279 Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
                1. Blz. 280 We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek en zorgmijders
              8. Blz. 281 Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 282 De casusregisseurs zorg & veiligheid zien toe op het terugdringen van onveiligheidssituaties als gevolg van multi-problematiek bij inwoners
      5. Blz. 283 Financieel overzicht Programma 2
        1. Blz. 284 Financieel overzicht
      6. Blz. 285 Beleidsindicatoren Programma 2
        1. Blz. 286 Beleidsindicatoren
      7. Blz. 287 Programma 3 - Werken
        1. Blz. 288 Leeswijzer
        2. Blz. 289 Sterke lokale economie
          1. Blz. 290 Ambitie
          2. Blz. 291 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 292 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 293 De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken
              1. Blz. 294 Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
              2. Blz. 295 Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde
              3. Blz. 296 We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek
              4. Blz. 297 We zorgen voor geschikte kavels in Groenlo en Lichtenvoorde
            2. Blz. 298 Grootschalige industriële bedrijvigheid kan zich ontwikkelen op de Laarberg
              1. Blz. 299 In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
              2. Blz. 300 We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
              3. Blz. 301 We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven
            3. Blz. 302 Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied
              1. Blz. 303 We faciliteren gevelaanpassing en verstrekken daarvoor subsidie
            4. Blz. 304 Innovatie en duurzaamheid
            5. Blz. 305 Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
              1. Blz. 306 Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda
              2. Blz. 307 We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
              3. Blz. 308 We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers
            6. Blz. 309 Behouden en stimuleren van evenementen
              1. Blz. 310 We verruimen het huidige evenementenbeleid.
            7. Blz. 311 Stimuleren recreatie en toerisme
              1. Blz. 312 Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
              2. Blz. 313 We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
              3. Blz. 314 We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023
              4. Blz. 315 We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg
              5. Blz. 316 We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
        3. Blz. 317 Bereikbaarheid en Smart Mobility
          1. Blz. 318 Ambitie
          2. Blz. 319 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 320 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 321 De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
              1. Blz. 322 Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden
              2. Blz. 323 We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
            2. Blz. 324 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
              1. Blz. 325 We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
            3. Blz. 326 De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
              1. Blz. 327 We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
      8. Blz. 328 Financieel overzicht Programma 3
        1. Blz. 329 Financieel overzicht
      9. Blz. 330 Beleidsindicatoren Programma 3
        1. Blz. 331 Beleidsindicatoren
      10. Blz. 332 Programma 4 - Dienstverlening
        1. Blz. 333 Leeswijzer
        2. Blz. 334 Integrale veiligheid en ondermijning
          1. Blz. 335 Ambitie
          2. Blz. 336 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 337 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 338 We zorgen voor een veilige en leefbare woon- en werkomgeving
              1. Blz. 339 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            2. Blz. 340 Wij zijn samen met de  ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
              1. Blz. 341 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            3. Blz. 342 De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
        3. Blz. 343 Regionale en grensoverschrijdende samenwerking
          1. Blz. 344 Ambitie
          2. Blz. 345 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 346 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 347 Euregionale samenwerking bevorderen
              1. Blz. 348 We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
              2. Blz. 349 We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
              3. Blz. 350 We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
              4. Blz. 351 We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
              5. Blz. 352 We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
              6. Blz. 353 We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
            2. Blz. 354 Grensoverschrijdende samenwerking in het algemeen
              1. Blz. 355 We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
        4. Blz. 356 Dienstverlenend en meedenkend
          1. Blz. 357 Ambitie
          2. Blz. 358 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 359 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 360 Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie
              1. Blz. 361 We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
              2. Blz. 362 We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
              3. Blz. 363 We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
            2. Blz. 364 Inwoners, ondernemers en instellingen zijn tevreden over onze dienstverlening en werken graag met ons samen
            3. Blz. 365 Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid
              1. Blz. 366 We organiseren een jongerenforum gericht op 15 tot 35-jarigen
              2. Blz. 367 We realiseren een Kinderraad
        5. Blz. 368 Financieel gezond
          1. Blz. 369 Ambitie
          2. Blz. 370 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 371 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 372 Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
              1. Blz. 373 We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
      11. Blz. 374 Financieel overzicht Programma 4
        1. Blz. 375 Financieel overzicht
      12. Blz. 376 Beleidsindicatoren Programma 4
        1. Blz. 377 Beleidsindicatoren
      13. Blz. 378 Lijst met afkortingen
        1. Blz. 379 Lijst met afkortingen
    3. Blz. 380 Jaarverslag
      1. Blz. 381 Inleiding
        1. Blz. 382 Inleiding
      2. Blz. 383 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
        1. Blz. 384 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
      3. Blz. 385 Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
        1. Blz. 386 Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
      4. Blz. 387 Financieel resultaat 2023
        1. Blz. 388 Financieel resultaat 2023
      5. Blz. 389 Resultaatbepaling
        1. Blz. 390 Resultaatbepaling
      6. Blz. 391 Bestemming resultaat
        1. Blz. 392 Bestemming resultaat
      7. Blz. 393 Analyse van het rekeningresultaat
        1. Blz. 394 Analyse van het rekeningresultaat
    4. Blz. 395 Paragrafen
      1. Blz. 396 Inleiding
        1. Blz. 397 Inleiding
      2. Blz. 398 Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 399 Inleiding
        2. Blz. 400 Beleid weerstandsvermogen
        3. Blz. 401 Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
        4. Blz. 402 Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
        5. Blz. 403 Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
        6. Blz. 404 Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
      3. Blz. 405 Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
        1. Blz. 406 Verbonden partijen en participaties
        2. Blz. 407 Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
        3. Blz. 408 Fijnder
        4. Blz. 409 Stadsbank Oost Nederland (SON)
        5. Blz. 410 Regio Achterhoek
        6. Blz. 411 NV Rova
        7. Blz. 412 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
        8. Blz. 413 Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
        9. Blz. 414 Dimpact
        10. Blz. 415 Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
        11. Blz. 416 GGD
        12. Blz. 417 Laarberg
        13. Blz. 418 Overzicht verbonden partijen
      4. Blz. 419 Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
        1. Blz. 420 Inleiding
        2. Blz. 421 Communicatie in het hart van beleid
        3. Blz. 422 Personeelsbeleid
        4. Blz. 423 Integriteit en ondermijning
        5. Blz. 424 Informatiemanagement
        6. Blz. 425 Financiën, planning & control
        7. Blz. 426 Juridische kwaliteitszorg
        8. Blz. 427 Mediation
        9. Blz. 428 Bezwarencommissie
        10. Blz. 429 AVG
        11. Blz. 430 ENSIA
        12. Blz. 431 Participatie
        13. Blz. 432 Fraude en continuïteit
        14. Blz. 433 Rechtmatigheidsverantwoording
        15. Blz. 434 Misbruik en Oneigenlijk Gebruik (M&O)
        16. Blz. 435 Wet fido, schatkistbankieren, Ufdo en Ruddo
      5. Blz. 436 Paragraaf 4: Financiering
        1. Blz. 437 Inleiding
        2. Blz. 438 Ontwikkeling rentepercentage 2023
        3. Blz. 439 Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
        4. Blz. 440 Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
        5. Blz. 441 Kredietrisico
        6. Blz. 442 Leningenportefeuille
        7. Blz. 443 Schatkistbankieren
        8. Blz. 444 Rentelasten 2023
      6. Blz. 445 Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 446 Inleiding
        2. Blz. 447 Overzicht beheerplannen voor het jaar 2023
        3. Blz. 448 Wegen
        4. Blz. 449 Riolering
        5. Blz. 450 Openbaar groen en water
        6. Blz. 451 Openbare verlichting
        7. Blz. 452 Civiel technische kunstwerken
        8. Blz. 453 Speelvoorzieningen
        9. Blz. 454 Gemeentelijke gebouwen
        10. Blz. 455 Water
      7. Blz. 456 Paragraaf 6: Grondbeleid
        1. Blz. 457 Inleiding
        2. Blz. 458 Grondbeleid
        3. Blz. 459 Actuele stand van zaken
        4. Blz. 460 Reservering voor risico's grondexploitatie
        5. Blz. 461 Voorziening voor verwachte verliezen
        6. Blz. 462 Afsluiting complexen
        7. Blz. 463 Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
      8. Blz. 464 Paragraaf 7: Lokale heffingen
        1. Blz. 465 Inleiding
        2. Blz. 466 Overzicht lokale heffingen
        3. Blz. 467 Leges
        4. Blz. 468 Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
        5. Blz. 469 Lokale lastendruk
        6. Blz. 470 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
      9. Blz. 471 Paragraaf 8 : Wet Open Overheid
        1. Blz. 472 Wet open overheid
    5. Blz. 473 Kerngegevens
      1. Blz. 474 Inwoners
        1. Blz. 475 Inwoners
      2. Blz. 476 Fysieke structuur
        1. Blz. 477 Fysieke structuur
      3. Blz. 478 Financiële structuur
        1. Blz. 479 Fin struc
    6. Blz. 480 Jaarrekening
      1. Blz. 481 Overzicht van baten en lasten over het jaar 2023
        1. Blz. 482 Overzicht baten en lasten 2023
      2. Blz. 483 Onvoorzien/Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 484 Onvoorzien
          1. Blz. 485 Onvoorzien
        2. Blz. 486 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
          1. Blz. 487 Struc toev en ontrek reserves
        3. Blz. 488 Incidentele baten en lasten
          1. Blz. 489 Inc baten en lasten
        4. Blz. 490 Toelichting incidentele lasten
          1. Blz. 491 Toel inc lasten
        5. Blz. 492 Toelichting incidentele baten
          1. Blz. 493 Toel inc baten
      3. Blz. 494 Balans per 31 december
        1. Blz. 495 Activa
        2. Blz. 496 Passiva
      4. Blz. 497 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 498 Inleiding
          1. Blz. 499 Inleiding
        2. Blz. 500 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          1. Blz. 501 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 502 Waarderingsgrondslagen rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 503 Waarderingsgrondslagen rechtmatigheidsverantwoording
        4. Blz. 504 Balans
        5. Blz. 505 Vaste activa
        6. Blz. 506 Immateriële vaste activa
          1. Blz. 507 Immateriele vaste activa
        7. Blz. 508 Materiële vaste activa
          1. Blz. 509 In erfpacht uitgegeven gronden
          2. Blz. 510 Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en overige investeringen met economisch nut
          3. Blz. 511 Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
        8. Blz. 512 Financiële vaste activa
          1. Blz. 513 Financiele vaste activa
        9. Blz. 514 Vlottende activa
        10. Blz. 515 Voorraden
          1. Blz. 516 Onderhanden werk, gronden in exploitatie
          2. Blz. 517 Voorraad handelsgoederen
        11. Blz. 518 Vorderingen en overlopende activa
          1. Blz. 519 Vorderingen
        12. Blz. 520 Liquide middelen en overlopende posten
          1. Blz. 521 Liquide middelen
        13. Blz. 522 Voorzieningen
          1. Blz. 523 Voorzieningen
        14. Blz. 524 Vaste schulden
          1. Blz. 525 Vaste schulden
        15. Blz. 526 Vlottende passiva
          1. Blz. 527 Vlottende passiva
        16. Blz. 528 Borg en garantstellingen
          1. Blz. 529 Borg
      5. Blz. 530 Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 531 Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
        2. Blz. 532 Bevinding
      6. Blz. 533 Toelichting per programma
        1. Blz. 534 Programma 1: Wonen
          1. Blz. 535 Financieel overzicht
          2. Blz. 536 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 537 Lasten
          4. Blz. 538 Baten
        2. Blz. 539 Programma 2: Welzijn
          1. Blz. 540 Financieel overzicht
          2. Blz. 541 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 542 Lasten
          4. Blz. 543 Baten
        3. Blz. 544 Programma 3: Werken
          1. Blz. 545 Financieel overzicht
          2. Blz. 546 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 547 Lasten
          4. Blz. 548 Baten
        4. Blz. 549 Programma 4: Dienstverlening
          1. Blz. 550 Financieel overzicht
          2. Blz. 551 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 552 Lasten
          4. Blz. 553 Baten
        5. Blz. 554 Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen
          1. Blz. 555 Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 556 Treasury - overzicht dividendopbrengsten
          3. Blz. 557 Overzicht algemene uitkering
          4. Blz. 558 Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
        6. Blz. 559 Begrotingsrechtsmatigheid
          1. Blz. 560 Begrotingsrechtmatigheid
      7. Blz. 561 Toelichting op de balans per 31 december
        1. Blz. 562 Vaste activa
          1. Blz. 563 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 564 Materiële vaste activa
          3. Blz. 565 Financiële vaste activa
        2. Blz. 566 Vlottende activa
          1. Blz. 567 Voorraden
          2. Blz. 568 Uitzettingen korter dan één jaar
          3. Blz. 569 Liquide middelen
          4. Blz. 570 Overlopende activa
        3. Blz. 571 Passiva
        4. Blz. 572 Eigen vermogen
          1. Blz. 573 Mutaties reserves
            1. Blz. 574 Mutaties in de belegde reserves
            2. Blz. 575 Mutaties in de vrij reserves
            3. Blz. 576 Mutaties in de bestemmingsreserves
          2. Blz. 577 Eigen vermogen
          3. Blz. 578 Toelichting
          4. Blz. 579 Mutaties reserves
        5. Blz. 580 Voorzieningen
          1. Blz. 581 VZ1
          2. Blz. 582 VZ3
        6. Blz. 583 Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
          1. Blz. 584 VS1
        7. Blz. 585 Vlottende passiva
          1. Blz. 586 Vlottende passiva
          2. Blz. 587 Kortlopende schulden
        8. Blz. 588 Waarborgen en garanties
          1. Blz. 589 WG1
        9. Blz. 590 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          1. Blz. 591 Niet uit de balans blijkende
          2. Blz. 592 Wet Normering Topinkomens (WNT)
        10. Blz. 593 EMU-saldo
          1. Blz. 594 EMU-saldo
          2. Blz. 595 Emu-saldo2
      8. Blz. 596 Bijlagen
        1. Blz. 597 Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 598 Staat van reserves en voorzieningen
        2. Blz. 599 Toelichting reserves
          1. Blz. 600 Algemene reserve
          2. Blz. 601 Bestemmingsreserves
        3. Blz. 602 Verdelingsprincipe taakvelden per programma
          1. Blz. 603 Taakvelden per programma
        4. Blz. 604 SISA
          1. Blz. 605 Sisa
        5. Blz. 606 Jaarrekening 2023 vs. jaarrekening 2022
          1. Blz. 607 Taakvelden - lasten
          2. Blz. 608 Taakveld - baten
        6. Blz. 609 Beleidsindicatoren BBV
          1. Blz. 610 Beleidsindicatoren BBV
    7. Overzicht
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap