-
Blz. 1
Jaarrekening 2023
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Programma 1 - Wonen
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 7
Ambitie
-
Blz. 8
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 9
Ontwikkelingen
-
Blz. 10
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 11
We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Lichtenvoorde
-
Blz. 12
Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).
-
Blz. 13
Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig gewijzigd.
-
Blz. 14
In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).
-
Blz. 15
We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
-
Blz. 16
We passen kunst (street art) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
-
Blz. 17
We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.
-
Blz. 18
We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Groenlo
-
Blz. 19
We geven uitvoering aan het Programma Stad Groenlo
-
Blz. 20
Woningbouw en bouwen
-
Blz. 21
Ambitie
-
Blz. 22
Ontwikkelingen
-
Blz. 23
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 24
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 25
Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
-
Blz. 26
Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
-
Blz. 27
Met Sius kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
-
Blz. 28
Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
-
Blz. 29
Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
-
Blz. 30
Huisvesting voor iedereen
-
Blz. 31
We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten
-
Blz. 32
We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd kan worden
-
Blz. 33
Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
-
Blz. 34
We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
-
Blz. 35
We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
-
Blz. 36
We bieden ruimte om te bouwen in alle kernen
-
Blz. 37
In samenwerking met dorpsbelangenorganisaties realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.
-
Blz. 38
We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.
-
Blz. 39
Onze omgeving, ons landschap
-
Blz. 40
Ambitie
-
Blz. 41
Ontwikkelingen
-
Blz. 42
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 43
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 44
De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer
-
Blz. 45
Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
-
Blz. 46
Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
-
Blz. 47
Verbeteren ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
-
Blz. 48
We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en/of te compenseren.
-
Blz. 49
We stellen een Omgevingsvisie vast
-
Blz. 50
Versterken leefbaarheid van buurt / wijk
-
Blz. 51
Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk- en speeltuinverenigingen.
-
Blz. 52
Duurzaamheid en energieneutraal
-
Blz. 53
Ambitie
-
Blz. 54
Ontwikkelingen
-
Blz. 55
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 56
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 57
Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur
-
Blz. 58
Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek
-
Blz. 59
Oost Gelre is energieneutraal
-
Blz. 60
Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
-
Blz. 61
We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.
-
Blz. 62
We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.
-
Blz. 63
We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
-
Blz. 64
Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
-
Blz. 65
We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven
-
Blz. 66
We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.
-
Blz. 67
Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd
-
Blz. 68
Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt
-
Blz. 69
We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
-
Blz. 70
We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 71
Duurzaam ondernemen
-
Blz. 72
Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
-
Blz. 73
Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
-
Blz. 74
Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
-
Blz. 75
Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht
-
Blz. 76
Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
-
Blz. 77
Financieel overzicht Programma 1
-
Blz. 78
Financieel overzicht
-
Blz. 79
Beleidsindicatoren Programma 1
-
Blz. 80
Beleidsindicatoren
-
Blz. 81
Programma 2 - Welzijn
-
Blz. 82
Leeswijzer
-
Blz. 83
Thema1 - Gezonde leefstijl
-
Blz. 84
Ambitie
-
Blz. 85
Doelstellingen
-
Blz. 86
Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
-
Blz. 87
De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
-
Blz. 88
We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
-
Blz. 89
We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
-
Blz. 90
Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik
-
Blz. 91
We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
-
Blz. 92
We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
-
Blz. 93
We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)verenigingen
-
Blz. 94
We organiseren sessies voor het sociaal team over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
-
Blz. 95
We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
-
Blz. 96
Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
-
Blz. 97
In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
-
Blz. 98
We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
-
Blz. 99
We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
-
Blz. 100
Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
-
Blz. 101
We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
-
Blz. 102
Thema 2 - Iedereen doet mee
-
Blz. 103
Ambitie
-
Blz. 104
1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
-
Blz. 105
Ambitie
-
Blz. 106
Doelstellingen
-
Blz. 107
Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
-
Blz. 108
We bieden informatie over opvoeden en opgroeien aan via de site Samen in Oost Gelre en het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
-
Blz. 109
Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
-
Blz. 110
Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
-
Blz. 111
We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
-
Blz. 112
We onderzoeken of we meer preventief voorliggend aanbod in kunnen zetten
-
Blz. 113
2. Goed onderwijs voor iedereen
-
Blz. 114
Ambitie
-
Blz. 115
Doelstellingen
-
Blz. 116
Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig
-
Blz. 117
We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
-
Blz. 118
We zetten het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) in om signalen op te pakken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs
-
Blz. 119
Doel 2.2: Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre
-
Blz. 120
We nemen deel aan de SmartHub
-
Blz. 121
Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
-
Blz. 122
Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
-
Blz. 123
Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 124
Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
-
Blz. 125
3. Iedereen draagt bij naar vermogen
-
Blz. 126
Ambitie
-
Blz. 127
Doelstellingen
-
Blz. 128
Doel 3.1: Werk moet lonen
-
Blz. 129
We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
-
Blz. 130
Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
-
Blz. 131
We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
-
Blz. 132
We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
-
Blz. 133
We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen meer te laten participeren
-
Blz. 134
We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
-
Blz. 135
Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie
-
Blz. 136
We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
-
Blz. 137
We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
-
Blz. 138
Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
-
Blz. 139
We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
-
Blz. 140
Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar
-
Blz. 141
We realiseren beschutte werkplekken
-
Blz. 142
4. Thuis wonen en participeren als het kan
-
Blz. 143
Ambitie
-
Blz. 144
Doelstellingen
-
Blz. 145
Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
-
Blz. 146
We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
-
Blz. 147
We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
-
Blz. 148
We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
-
Blz. 149
We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
-
Blz. 150
We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
-
Blz. 151
We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
-
Blz. 152
We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
-
Blz. 153
We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
-
Blz. 154
We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
-
Blz. 155
We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
-
Blz. 156
Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 157
We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
-
Blz. 158
We bieden ondersteuning in samenwerking met de Dorpskamer en Stadskamer bij de inloopvoorziening 2.0
-
Blz. 159
We zetten trajectbegeleiding dementie in
-
Blz. 160
Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
-
Blz. 161
We geven voorlichting over het veilig deelnemen in het verkeer en maken afspraken met de woningbouwcorporaties over veilig wonen
-
Blz. 162
5. Ontmoeten voor iedereen
-
Blz. 163
Ambitie
-
Blz. 164
Doelstellingen
-
Blz. 165
Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
-
Blz. 166
We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van diverse vervoersmogelijkheden
-
Blz. 167
Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
-
Blz. 168
We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
-
Blz. 169
Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
-
Blz. 170
We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
-
Blz. 171
Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
-
Blz. 172
We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
-
Blz. 173
Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
-
Blz. 174
We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
-
Blz. 175
6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente
-
Blz. 176
Ambitie
-
Blz. 177
Doelstellingen
-
Blz. 178
Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
-
Blz. 179
We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
-
Blz. 180
Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
-
Blz. 181
We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
-
Blz. 182
Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
-
Blz. 183
We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
-
Blz. 184
7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
-
Blz. 185
Ambitie
-
Blz. 186
Doelstellingen
-
Blz. 187
Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
-
Blz. 188
We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
-
Blz. 189
We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
-
Blz. 190
We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
-
Blz. 191
We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
-
Blz. 192
Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
-
Blz. 193
De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
-
Blz. 194
We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
-
Blz. 195
We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van andere muziekvormen (pop- en lichte muziek)
-
Blz. 196
We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
-
Blz. 197
Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
-
Blz. 198
Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
-
Blz. 199
We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
-
Blz. 200
Thema 3 - Een duwtje in de rug
-
Blz. 201
Ambitie
-
Blz. 202
1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
-
Blz. 203
Ambitie
-
Blz. 204
Doelstellingen
-
Blz. 205
Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in
-
Blz. 206
We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
-
Blz. 207
Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
-
Blz. 208
We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
-
Blz. 209
Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
-
Blz. 210
De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
-
Blz. 211
2. Thuiswonen met een beetje hulp
-
Blz. 212
Ambitie
-
Blz. 213
Doelstellingen
-
Blz. 214
Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
-
Blz. 215
We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
-
Blz. 216
Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning
-
Blz. 217
We nemen deel aan de pilot reablement
-
Blz. 218
Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund
-
Blz. 219
We ondersteunen mantelzorgers
-
Blz. 220
3. Meedoen met een beetje hulp
-
Blz. 221
Ambitie
-
Blz. 222
Doelstellingen
-
Blz. 223
Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
-
Blz. 224
Voor inwoners is onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar
-
Blz. 225
We bieden cliëntondersteuning aan
-
Blz. 226
We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
-
Blz. 227
Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
-
Blz. 228
We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
-
Blz. 229
Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden
-
Blz. 230
We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
-
Blz. 231
We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
-
Blz. 232
Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
-
Blz. 233
We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
-
Blz. 234
Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
-
Blz. 235
We ondersteunen jonge mantelzorgers
-
Blz. 236
Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
-
Blz. 237
We nemen deel aan het project Digisterker
-
Blz. 238
We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
-
Blz. 239
Thema 4 - Zorg wie dat nodig heeft
-
Blz. 240
Ambitie
-
Blz. 241
1. Goede zorg voor iedereen
-
Blz. 242
Ambitie
-
Blz. 243
Doelstellingen
-
Blz. 244
Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.
-
Blz. 245
We zorgen voor een dekkend zorglandschap
-
Blz. 246
Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
-
Blz. 247
We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
-
Blz. 248
Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed
-
Blz. 249
We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
-
Blz. 250
2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien
-
Blz. 251
Ambitie
-
Blz. 252
Doelstellingen
-
Blz. 253
Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien
-
Blz. 254
We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
-
Blz. 255
Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
-
Blz. 256
De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
-
Blz. 257
Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind
-
Blz. 258
Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
-
Blz. 259
3. Zorg bij thuiswonen en participeren
-
Blz. 260
Ambitie
-
Blz. 261
Doelstellingen
-
Blz. 262
Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
-
Blz. 263
We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
-
Blz. 264
Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
-
Blz. 265
Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
-
Blz. 266
Met Sius kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
-
Blz. 267
Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
-
Blz. 268
Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
-
Blz. 269
Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
-
Blz. 270
We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
-
Blz. 271
Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
-
Blz. 272
We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
-
Blz. 273
Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
-
Blz. 274
We streven naar lokale maatschappelijke opvang
-
Blz. 275
We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
-
Blz. 276
Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
-
Blz. 277
We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
-
Blz. 278
We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
-
Blz. 279
Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
-
Blz. 280
We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek en zorgmijders
-
Blz. 281
Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
-
Blz. 282
De casusregisseurs zorg & veiligheid zien toe op het terugdringen van onveiligheidssituaties als gevolg van multi-problematiek bij inwoners
-
Blz. 283
Financieel overzicht Programma 2
-
Blz. 284
Financieel overzicht
-
Blz. 285
Beleidsindicatoren Programma 2
-
Blz. 286
Beleidsindicatoren
-
Blz. 287
Programma 3 - Werken
-
Blz. 288
Leeswijzer
-
Blz. 289
Sterke lokale economie
-
Blz. 290
Ambitie
-
Blz. 291
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 292
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 293
De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken
-
Blz. 294
Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
-
Blz. 295
Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde
-
Blz. 296
We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek
-
Blz. 297
We zorgen voor geschikte kavels in Groenlo en Lichtenvoorde
-
Blz. 298
Grootschalige industriële bedrijvigheid kan zich ontwikkelen op de Laarberg
-
Blz. 299
In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
-
Blz. 300
We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
-
Blz. 301
We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven
-
Blz. 302
Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied
-
Blz. 303
We faciliteren gevelaanpassing en verstrekken daarvoor subsidie
-
Blz. 304
Innovatie en duurzaamheid
-
Blz. 305
Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
-
Blz. 306
Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda
-
Blz. 307
We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
-
Blz. 308
We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers
-
Blz. 309
Behouden en stimuleren van evenementen
-
Blz. 310
We verruimen het huidige evenementenbeleid.
-
Blz. 311
Stimuleren recreatie en toerisme
-
Blz. 312
Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
-
Blz. 313
We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
-
Blz. 314
We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023
-
Blz. 315
We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg
-
Blz. 316
We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
-
Blz. 317
Bereikbaarheid en Smart Mobility
-
Blz. 318
Ambitie
-
Blz. 319
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 320
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 321
De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
-
Blz. 322
Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden
-
Blz. 323
We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
-
Blz. 324
Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
-
Blz. 325
We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
-
Blz. 326
De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
-
Blz. 327
We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
-
Blz. 328
Financieel overzicht Programma 3
-
Blz. 329
Financieel overzicht
-
Blz. 330
Beleidsindicatoren Programma 3
-
Blz. 331
Beleidsindicatoren
-
Blz. 332
Programma 4 - Dienstverlening
-
Blz. 333
Leeswijzer
-
Blz. 334
Integrale veiligheid en ondermijning
-
Blz. 335
Ambitie
-
Blz. 336
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 337
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 338
We zorgen voor een veilige en leefbare woon- en werkomgeving
-
Blz. 339
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
-
Blz. 340
Wij zijn samen met de ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
-
Blz. 341
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
-
Blz. 342
De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
-
Blz. 343
Regionale en grensoverschrijdende samenwerking
-
Blz. 344
Ambitie
-
Blz. 345
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 346
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 347
Euregionale samenwerking bevorderen
-
Blz. 348
We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
-
Blz. 349
We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
-
Blz. 350
We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
-
Blz. 351
We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
-
Blz. 352
We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
-
Blz. 353
We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
-
Blz. 354
Grensoverschrijdende samenwerking in het algemeen
-
Blz. 355
We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
-
Blz. 356
Dienstverlenend en meedenkend
-
Blz. 357
Ambitie
-
Blz. 358
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 359
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 360
Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie
-
Blz. 361
We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
-
Blz. 362
We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
-
Blz. 363
We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
-
Blz. 364
Inwoners, ondernemers en instellingen zijn tevreden over onze dienstverlening en werken graag met ons samen
-
Blz. 365
Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid
-
Blz. 366
We organiseren een jongerenforum gericht op 15 tot 35-jarigen
-
Blz. 367
We realiseren een Kinderraad
-
Blz. 368
Financieel gezond
-
Blz. 369
Ambitie
-
Blz. 370
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 371
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 372
Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
-
Blz. 373
We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
-
Blz. 374
Financieel overzicht Programma 4
-
Blz. 375
Financieel overzicht
-
Blz. 376
Beleidsindicatoren Programma 4
-
Blz. 377
Beleidsindicatoren
-
Blz. 378
Lijst met afkortingen
-
Blz. 379
Lijst met afkortingen
-
Blz. 380
Jaarverslag
-
Blz. 381
Inleiding
-
Blz. 382
Inleiding
-
Blz. 383
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 384
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 385
Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
-
Blz. 386
Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
-
Blz. 387
Financieel resultaat 2023
-
Blz. 388
Financieel resultaat 2023
-
Blz. 389
Resultaatbepaling
-
Blz. 390
Resultaatbepaling
-
Blz. 391
Bestemming resultaat
-
Blz. 392
Bestemming resultaat
-
Blz. 393
Analyse van het rekeningresultaat
-
Blz. 394
Analyse van het rekeningresultaat
-
Blz. 395
Paragrafen
-
Blz. 396
Inleiding
-
Blz. 397
Inleiding
-
Blz. 398
Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 399
Inleiding
-
Blz. 400
Beleid weerstandsvermogen
-
Blz. 401
Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
-
Blz. 402
Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
-
Blz. 403
Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 404
Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 405
Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 406
Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 407
Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
-
Blz. 408
Fijnder
-
Blz. 409
Stadsbank Oost Nederland (SON)
-
Blz. 410
Regio Achterhoek
-
Blz. 411
NV Rova
-
Blz. 412
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
-
Blz. 413
Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
-
Blz. 414
Dimpact
-
Blz. 415
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
-
Blz. 416
GGD
-
Blz. 417
Laarberg
-
Blz. 418
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 419
Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
-
Blz. 420
Inleiding
-
Blz. 421
Communicatie in het hart van beleid
-
Blz. 422
Personeelsbeleid
-
Blz. 423
Integriteit en ondermijning
-
Blz. 424
Informatiemanagement
-
Blz. 425
Financiën, planning & control
-
Blz. 426
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 427
Mediation
-
Blz. 428
Bezwarencommissie
-
Blz. 429
AVG
-
Blz. 430
ENSIA
-
Blz. 431
Participatie
-
Blz. 432
Fraude en continuïteit
-
Blz. 433
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 434
Misbruik en Oneigenlijk Gebruik (M&O)
-
Blz. 435
Wet fido, schatkistbankieren, Ufdo en Ruddo
-
Blz. 436
Paragraaf 4: Financiering
-
Blz. 437
Inleiding
-
Blz. 438
Ontwikkeling rentepercentage 2023
-
Blz. 439
Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
-
Blz. 440
Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
-
Blz. 441
Kredietrisico
-
Blz. 442
Leningenportefeuille
-
Blz. 443
Schatkistbankieren
-
Blz. 444
Rentelasten 2023
-
Blz. 445
Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 446
Inleiding
-
Blz. 447
Overzicht beheerplannen voor het jaar 2023
-
Blz. 448
Wegen
-
Blz. 449
Riolering
-
Blz. 450
Openbaar groen en water
-
Blz. 451
Openbare verlichting
-
Blz. 452
Civiel technische kunstwerken
-
Blz. 453
Speelvoorzieningen
-
Blz. 454
Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 455
Water
-
Blz. 456
Paragraaf 6: Grondbeleid
-
Blz. 457
Inleiding
-
Blz. 458
Grondbeleid
-
Blz. 459
Actuele stand van zaken
-
Blz. 460
Reservering voor risico's grondexploitatie
-
Blz. 461
Voorziening voor verwachte verliezen
-
Blz. 462
Afsluiting complexen
-
Blz. 463
Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
-
Blz. 464
Paragraaf 7: Lokale heffingen
-
Blz. 465
Inleiding
-
Blz. 466
Overzicht lokale heffingen
-
Blz. 467
Leges
-
Blz. 468
Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
-
Blz. 469
Lokale lastendruk
-
Blz. 470
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 471
Paragraaf 8 : Wet Open Overheid
-
Blz. 472
Wet open overheid
-
Blz. 473
Kerngegevens
-
Blz. 474
Inwoners
-
Blz. 475
Inwoners
-
Blz. 476
Fysieke structuur
-
Blz. 477
Fysieke structuur
-
Blz. 478
Financiële structuur
-
Blz. 479
Fin struc
-
Blz. 480
Jaarrekening
-
Blz. 481
Overzicht van baten en lasten over het jaar 2023
-
Blz. 482
Overzicht baten en lasten 2023
-
Blz. 483
Onvoorzien/Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/Incidentele baten en lasten
-
Blz. 484
Onvoorzien
-
Blz. 485
Onvoorzien
-
Blz. 486
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 487
Struc toev en ontrek reserves
-
Blz. 488
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 489
Inc baten en lasten
-
Blz. 490
Toelichting incidentele lasten
-
Blz. 491
Toel inc lasten
-
Blz. 492
Toelichting incidentele baten
-
Blz. 493
Toel inc baten
-
Blz. 494
Balans per 31 december
-
Blz. 495
Activa
-
Blz. 496
Passiva
-
Blz. 497
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 498
Inleiding
-
Blz. 499
Inleiding
-
Blz. 500
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 501
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 502
Waarderingsgrondslagen rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 503
Waarderingsgrondslagen rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 504
Balans
-
Blz. 505
Vaste activa
-
Blz. 506
Immateriële vaste activa
-
Blz. 507
Immateriele vaste activa
-
Blz. 508
Materiële vaste activa
-
Blz. 509
In erfpacht uitgegeven gronden
-
Blz. 510
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en overige investeringen met economisch nut
-
Blz. 511
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
-
Blz. 512
Financiële vaste activa
-
Blz. 513
Financiele vaste activa
-
Blz. 514
Vlottende activa
-
Blz. 515
Voorraden
-
Blz. 516
Onderhanden werk, gronden in exploitatie
-
Blz. 517
Voorraad handelsgoederen
-
Blz. 518
Vorderingen en overlopende activa
-
Blz. 519
Vorderingen
-
Blz. 520
Liquide middelen en overlopende posten
-
Blz. 521
Liquide middelen
-
Blz. 522
Voorzieningen
-
Blz. 523
Voorzieningen
-
Blz. 524
Vaste schulden
-
Blz. 525
Vaste schulden
-
Blz. 526
Vlottende passiva
-
Blz. 527
Vlottende passiva
-
Blz. 528
Borg en garantstellingen
-
Blz. 529
Borg
-
Blz. 530
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 531
Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
-
Blz. 532
Bevinding
-
Blz. 533
Toelichting per programma
-
Blz. 534
Programma 1: Wonen
-
Blz. 535
Financieel overzicht
-
Blz. 536
Taakveldverantwoording
-
Blz. 537
Lasten
-
Blz. 538
Baten
-
Blz. 539
Programma 2: Welzijn
-
Blz. 540
Financieel overzicht
-
Blz. 541
Taakveldverantwoording
-
Blz. 542
Lasten
-
Blz. 543
Baten
-
Blz. 544
Programma 3: Werken
-
Blz. 545
Financieel overzicht
-
Blz. 546
Taakveldverantwoording
-
Blz. 547
Lasten
-
Blz. 548
Baten
-
Blz. 549
Programma 4: Dienstverlening
-
Blz. 550
Financieel overzicht
-
Blz. 551
Taakveldverantwoording
-
Blz. 552
Lasten
-
Blz. 553
Baten
-
Blz. 554
Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen
-
Blz. 555
Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 556
Treasury - overzicht dividendopbrengsten
-
Blz. 557
Overzicht algemene uitkering
-
Blz. 558
Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
-
Blz. 559
Begrotingsrechtsmatigheid
-
Blz. 560
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 561
Toelichting op de balans per 31 december
-
Blz. 562
Vaste activa
-
Blz. 563
Immateriële vaste activa
-
Blz. 564
Materiële vaste activa
-
Blz. 565
Financiële vaste activa
-
Blz. 566
Vlottende activa
-
Blz. 567
Voorraden
-
Blz. 568
Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 569
Liquide middelen
-
Blz. 570
Overlopende activa
-
Blz. 571
Passiva
-
Blz. 572
Eigen vermogen
-
Blz. 573
Mutaties reserves
-
Blz. 574
Mutaties in de belegde reserves
-
Blz. 575
Mutaties in de vrij reserves
-
Blz. 576
Mutaties in de bestemmingsreserves
-
Blz. 577
Eigen vermogen
-
Blz. 578
Toelichting
-
Blz. 579
Mutaties reserves
-
Blz. 580
Voorzieningen
-
Blz. 581
VZ1
-
Blz. 582
VZ3
-
Blz. 583
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 584
VS1
-
Blz. 585
Vlottende passiva
-
Blz. 586
Vlottende passiva
-
Blz. 587
Kortlopende schulden
-
Blz. 588
Waarborgen en garanties
-
Blz. 589
WG1
-
Blz. 590
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 591
Niet uit de balans blijkende
-
Blz. 592
Wet Normering Topinkomens (WNT)
-
Blz. 593
EMU-saldo
-
Blz. 594
EMU-saldo
-
Blz. 595
Emu-saldo2
-
Blz. 596
Bijlagen
-
Blz. 597
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 598
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 599
Toelichting reserves
-
Blz. 600
Algemene reserve
-
Blz. 601
Bestemmingsreserves
-
Blz. 602
Verdelingsprincipe taakvelden per programma
-
Blz. 603
Taakvelden per programma
-
Blz. 604
SISA
-
Blz. 605
Sisa
-
Blz. 606
Jaarrekening 2023 vs. jaarrekening 2022
-
Blz. 607
Taakvelden - lasten
-
Blz. 608
Taakveld - baten
-
Blz. 609
Beleidsindicatoren BBV
-
Blz. 610
Beleidsindicatoren BBV
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap