Analyse van het rekeningresultaat

In het onderstaande overzicht hebben wij een vergelijking gemaakt met de programmabegroting 2023 (inclusief begrotingswijzigingen) (x € 1.000)

Programma

Begrotingsaldo in €

Rekeningsaldo in €

Afwijking voordeel/nadeel in €

1. Wonen

-12.205 -9.710 V 2.495

2. Welzijn

-39.790 -37.428 V 2.362

3. Werken

-429 789 V 1.281

4. Dienstverlening

-5.811 -5.312 V 499

Algemene dekkingsmiddelen

66.226 68.059 V 1.833

Overhead

-11.635 -11.264 V 371

Heffing Vennootschapsbelasting

-101 37 V 138

Bedrag onvoorzien

-5 0 V 5

Saldo van baten en lasten

-3.750 5.171 V 8.921

Mutaties reserves

4.846 826 N 4.020

Resultaat

1.096 5.997 V 4.901

 

De belangrijkste afwijkingen (> € 120.000) die hebben geleid tot het verschil van rekeningresultaat (ten opzichte van de slotwijziging 2023) zijn (x € 1.000):

Omschrijving

 

x € 1.000

Programma 1

 

 

2.1  Verkeer en vervoer: levering percelen N312, hogere opbrengsten AGV schadeverhaal, hogere opbrengst herstraatvergoeding door energietransitie legt netbeheerder fors meer infrastructuur aan. Daarnaast zijn er verschillende subsidies ontvangen (o.a. kruising Hameland Lievelde, kantmarkering fietspad). V 720
Met Waterschap Rijn en IJssel is gestart met planvorming voor de buitenzijde. De plannen zijn gereed en kunnen worden gepresenteerd. Het Waterschap heeft inmiddels de grondaankoop gedaan en de verwachting is daarom dat een groot deel van de uitvoering in 2024 en 2025 plaats zal vinden. Daarnaast zal ook een deel in 2026 plaats gaan vinden nadat de planvorming omtrent de Molenberg gereed is. V 453
Er is minder gebruik gemaakt van de beschikbare regelingen en middelen voor hoge energiekosten, in totaliteit € 225.000. Dit geldt voor alle geledingen, zowel inwoners, verenigingen, maatschappelijke instellingen als ook door bedrijven.  V 225
De lagere baten rioolheffing hebben onder andere geleid tot een vrijval van de voorziening riolering. V 878
Afvalstofheffing heeft meer inkomsten opgebracht dan begroot. Dit komt deels door toename van het aantal containers waardoor meer afval is ingezameld.  V 164
Aanvraag voor een bijdrage uit het provinciale winterfonds is gehonereerd met een bedrag van € 140.000. Betreffende bedrag is eind 2023 beschikt. V 140
In 2023 heeft de gemeente zich voorbereid op de Omgevingswet die per 1 januari 2024 in werking is getreden. Dit vroeg om de nodige extra inspanning. N 216
Subtotaal programma 1 V 2.364

 

 

 

x € 1.000

Programma 2

 

 

De afwaardering van drie basisscholen in Lichtenvoorde heeft niet plaatsgevonden doordat de gebouwen er nog staan. Nadat de scholen zijn gesloopt, zal de afwaardering plaatsvinden. Het bedrag zal daarom worden overgeheveld naar 2024.  V 717
 De kosten voor het vervoer van ZOOV leerlingenvervoer zijn harder gestegen vanwege de gestegen kosten van vervoer. Daarnaast is de huur voor het gebruik de gymzalen hoger uitgevallen door hogere energielasten. N 124
De kosten van de opvang van Oekraïners zijn lager dan de vergoeding die is ontvangen vanuit het Rijk. Daarom wordt voorgesteld dit bedrag te reserveren in de bestemmingsreserve huisvesting migranten om toekomstige uitgaven voor de uitvoering van beleid en huisvesting voor vluchtelingen, statushouders en arbeidsmigranten op te kunnen vangen. V 581
 Er is een opvangplek gecreëerd voor statushouders aan de Flierbeek. De opvang locatie is beëindigd in 2023 voor statushouders. De inkomsten van het COA en de uitgaven voor de opvang vielen gunstiger uit dan begroot.  V 290
Vanaf 2023 is het Integraal zorgakkoord van kracht. De gemeente heeft hiervoor middelen ontvangen vanuit centrumgemeente Doetinchem. De kosten die de gemeente heeft gemaakt voor de Stadskamer kan ten laste van de IZA gelden. Hierdoor ontstaat er een voordelig saldo. V 200
Het uitkeringsbestand is nauwelijks gegroeid in 2023. Er was wel een toename van 2% begroot. Dit levert een voordeel op ten opzichte van de begroting. Daarnaast vallen de kosten van Fijnder lager uit, door het niet volledig in kunnen vullen van openstaande vacatureruimte. V 300
 Er is uitvoering gegeven aan het beleid omtrent de energietoeslag. Tegenover deze extra uitgaven staan extra inkomsten in de algemene uitkering. V 158
In totaliteit zijn de kosten voor jeugdhulp hoger uit dan begroot door enerzijds de lumpsum financiering en anderzijds doordat in 2023 enkele individuele overeenkomsten doorlopen. N 591
In 2023 is er vanuit het Rijk geld ontvangen in het kader van de Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).Hierdoor heeft de gemeente verschillende activiteiten niet hoeven te bekostigen vanuit het preventiebudget. Hierdoor ontstaat er een voordeel. V 148
Subtotaal programma 2 V 1.679

 

Omschrijving

 

x € 1.000

Programma 3

 

 

Gedurende het jaar zijn de baten en lasten van de verschillende grondexploitaties bijgeraamd. Deze dienen verwerkt te worden binnen de grondexploitatie en daarom leidt dit tot een afwijking van begrote bedragen. V 870
De toeristenbelasting heeft meer opgebracht dan begroot. Het aantal overnachtingen is wederom gestegen ten opzichte van vorig jaar en heeft geleid tot een hogere opbrengst. V 234

Subtotaal programma 3

V 1.104

 

Omschrijving

 

x  € 1.000

Programma 4

 

 

vrijval pensioenvoorziening door hogere rente. Gelet op de wijziging van de APPA regeling wordt voorgesteld dit bedrag mee te nemen naar 2024. V 298
De toename van specifieke uitkeringen (SISA) leiden tot hogere controlekosten. Daarnaast zijn er hogere kosten voor pensioenen en wachtgeldverplichtingen. N 154
Er zijn meer inkomsten uit verhuur ontvangen, onder meer door verhuur aan de GGD in Groenlo en Lichtenvoorde. Tevens is er minder planmatig onderhoud uitgevoerd. V 184

Subtotaal programma 4

V 328

 

Omschrijving

 

x € 1.000

Algemene dekkingsmiddelen en overhead

 

 

De bespaarde rente (de berekende rente over het eigen vermogen) is hoger uitgevallen dan begroot door een hoger saldo van het eigen vermogen. V 770

De berekening van de vennootschapsbelasting voor 2023 geeft een negatief fiscaal resultaat. Met de begroting is rekening gehouden met een vennootschapsbelastinglast. Hierdoor is er een voordelig resultaat van € 73.000. Het overige voordeel wordt behaald door definitieve aanslagen vennootschapsbelasting 2017, 2018 en 2019.

V

139

De algemene uitkering kent een fors positieve ontwikkeling in het bijzonder veroorzaakt door een hoger accres als gevolg van de extreme inflatie. Door de trapje op trapje af methodiek worden de gemeenten gecompenseerd door het rijk. Tevens kent de integratie- en decentralisatie uitkering kent een positieve ontwikkeling, in het bijzonder door de extra middelen voor taken welke zijn over geheveld naar de gemeenten.

V

961

Door het niet in kunnen vullen van enkele vacatures zijn de overheadkosten lager dan begroot. V 249
Subtotaal algemene dekkingsmiddelen en overhead V 2.119

 

 

 

Mutaties reserves

 

 

Budgetten die overgeheveld worden naar 2024 en waarvan dit al oorspronkelijk bekostigd werd uit de reserves. N 4.020

 

 

 

Subtotaal

V 3.574

Overig

V 1.327

Totaal

V 4.901