1. Blz. 1 Jaarrekening 2021
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Programma 1 - Leefomgeving
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 1 - Leefomgeving
          1. Blz. 7 Ruimtelijke ontwikkeling
            1. Blz. 8 Inleiding
            2. Blz. 9 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 10 Bestaand vastgoed dat leeg komt te staan of is verpauperd wordt herontwikkeld
                1. Blz. 11 We geven uitvoering aan de Menukaart Wonen Lichtenvoorde en Groenlo
              2. Blz. 12 De kwaliteit van bestaande bebouwing in de (kleine) kernen verbetert
                1. Blz. 13 Bekendheid geven aan de Toekomstbestendig Wonen Lening
              3. Blz. 14 Versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
                1. Blz. 15 Opstellen van een biodiversiteitsplan
                2. Blz. 16 We actualiseren het landschapsontwikkelingsplan.
                3. Blz. 17 We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en/of te compenseren.
                4. Blz. 18 We stellen een Omgevingsvisie vast
                5. Blz. 19 We stellen een uitvoeringsplan op met draagvlak voor versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit.
              4. Blz. 20 Vitaal centrum van Lichtenvoorde
                1. Blz. 21 Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).
                2. Blz. 22 Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig gewijzigd.
                3. Blz. 23 In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).
                4. Blz. 24 We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
                5. Blz. 25 We passen kunst (street art) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
                6. Blz. 26 We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.
              5. Blz. 27 Vitaal centrum van Groenlo
                1. Blz. 28 We actualiseren de pijlers uit het Programma Stad Groenlo en initiëren projecten voor de komende jaren
                2. Blz. 29 We geven uitvoering aan het Programma Stad Groenlo
          2. Blz. 30 Wonen in Oost Gelre
            1. Blz. 31 Inleiding
            2. Blz. 32 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 33 Bouwen naar behoefte
                1. Blz. 34 In samenwerking met dorpsbelangenorganisaties realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.
                2. Blz. 35 We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.
              2. Blz. 36 Er zijn voldoende betaalbare en levensloopbestendige (sociale) huurwoningen beschikbaar voor alle doelgroepen.
                1. Blz. 37 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
              3. Blz. 38 Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de hoofdkernen Groenlo en Lichtenvoorde.
                1. Blz. 39 Realiseren van herontwikkelingslocaties in bestaand stedelijk gebied in Lichtenvoorde.
                2. Blz. 40 Realiseren woningbouw op de locatie Oldenhuis in Groenlo.
              4. Blz. 41 Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de kleine kernen.
                1. Blz. 42 We geven uitvoering aan de Ruimtelijke verkenning wonen kleine kernen door in overleg met de dbo's medewerking te verlenen aan woningbouwplannen. Daarbij is sprake van maatwerk waarbij de aanpak per dorp kan verschillen.
              5. Blz. 43 Er zijn voldoende veilige woonmogelijkheden beschikbaar voor arbeidsmigranten.
                1. Blz. 44 We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten
                2. Blz. 45 We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd kan worden
              6. Blz. 46 Het aanbod van intramurale mogelijkheden van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
                1. Blz. 47 Met Stichting de Lichtenvoorde kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz valt.
                2. Blz. 48 Voor de grote kernen kijken wij met Marga Klompé en Careaz op welke manier nieuwbouw een bijdrage kan leveren aan het oplossen van deze vraag. De bijdrage die deze nieuwbouw kan leveren aan de kwalitatieve verbetering van de 2 kernen is belangrijk.
                3. Blz. 49 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
                4. Blz. 50 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
              7. Blz. 51 Kwetsbare jongeren een wooncarriére bieden
                1. Blz. 52 Informatie op Samen in Oost Gelre (SIOG) wordt zodanig uitgebreid en aangepast dat professionals er makkelijk naar kunnen (door) verwijzen.
                2. Blz. 53 Regionaal behoefte-onderzoek onder jongeren met een ondersteuningsvraag.
                3. Blz. 54 SIOG wordt uitgebreid met ‘softere’ content in de vorm van verhalen van ervaringsdeskundigen, succesverhalen uit de gemeente, inspiratieverhalen van inwoners. Ook krijgt het Sociaal Team een gezicht.
                4. Blz. 55 Sociaal Team en SIOG online en offline profileren als hét portaal voor informatie en ondersteuning op het gebied van preventie, ondersteuning en participatie.
                5. Blz. 56 Sociaal Team, haar aanbod en de werkprocessen krijgen een prominente plaats op SIOG.
                6. Blz. 57 Wij starten een lokale pilot om trainingslocaties te realiseren waar jongeren zelfstandig kunnen leren wonen.
          3. Blz. 58 Beheer openbare ruimte
            1. Blz. 59 Inleiding
            2. Blz. 60 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 61 De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer
                1. Blz. 62 Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
                2. Blz. 63 Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
              2. Blz. 64 Versterken leefbaarheid van buurt/wijk
                1. Blz. 65 Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk- en speeltuinverenigingen.
              3. Blz. 66 Alle (semi)openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor alle inwoners
                1. Blz. 67 De gemeente Oost Gelre heeft een subsidieregeling (semi-) openbare ruimten.
                2. Blz. 68 De gemeente Oost Gelre ondersteunt de werkgroep toegankelijkheid openbare ruimte.
              4. Blz. 69 Realiseren van een schone leefomgeving.
                1. Blz. 70 Uitvoering geven aan het jaarprogramma verminderen zwerfafval.
                2. Blz. 71 We voorkomen / beperken hondenpoepoverlast in de openbare ruimte door te handhaven en ervoor te zorgen dat er losloopvelden zijn.
              5. Blz. 72 De voorzieningen in onze gemeente zijn goed en veilig bereikbaar
                1. Blz. 73 Aanpassen komgrenzen en inrichten 30km/uur zones
                2. Blz. 74 Groenlo-West en Laarberg beter bereikbaar maken met openbaar vervoer
                3. Blz. 75 Onderzoek naar mogelijkheden voor een betere verbinding voor recreatief verkeer van het Beekdal naar 't Hof.
                4. Blz. 76 Opstellen verkeerscirculatieplannen voor Groenlo en Lichtenvoorde
                5. Blz. 77 Risicogestuurd verkeersveiligheid aanpakken in de hele gemeente volgens visie Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV)
                6. Blz. 78 Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden
                7. Blz. 79 We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
          4. Blz. 80 Duurzaamheid en milieu
            1. Blz. 81 Inleiding
            2. Blz. 82 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 83 Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur
                1. Blz. 84 Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek
              2. Blz. 85 Oost Gelre is energieneutraal in 2030
                1. Blz. 86 We dragen bij aan het opstellen van een regionale Energie strategie (RES) voor de Achterhoek.
              3. Blz. 87 Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
                1. Blz. 88 We gaan een transitievisie warmte opstellen.
                2. Blz. 89 We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.
                3. Blz. 90 We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.
                4. Blz. 91 We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
              4. Blz. 92 Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
                1. Blz. 93 We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven
                2. Blz. 94 We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.
                3. Blz. 95 We nemen deel aan MKB-aanpak met betrekking tot duurzaam ondernemen en energiebesparing.
              5. Blz. 96 Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd
                1. Blz. 97 We gaan deelnemen aan een regionaal energiefonds.
                2. Blz. 98 We geven uitvoering aan ons beleid en uitvoeringsprogramma voor grootschalige energieopwekking.
                3. Blz. 99 We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden voor een financiële bijdrage aan duurzame energieopwekking projecten.
              6. Blz. 100 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt
                1. Blz. 101 We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
                2. Blz. 102 We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
                3. Blz. 103 We werken actief mee aan de plaatsing van voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s.
              7. Blz. 104 Duurzaam ondernemen
                1. Blz. 105 Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
                2. Blz. 106 Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
                3. Blz. 107 Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
              8. Blz. 108 Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht
                1. Blz. 109 Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
                2. Blz. 110 Voeren van de risicodialoog intern en extern.
        3. Blz. 111 Financieel overzicht Programma 1
          1. Blz. 112 Financieel overzicht
        4. Blz. 113 Beleidsindicatoren Programma 1
          1. Blz. 114 Beleidsindicatoren
      2. Blz. 115 Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
        1. Blz. 116 Inleiding
        2. Blz. 117 Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
          1. Blz. 118 Leefbaarheid, onbetaalbaar!
            1. Blz. 119 Inleiding
            2. Blz. 120 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 121 Behoud en verbetering van leefbaarheid in de kerkdorpen en hoofdkernen
                1. Blz. 122 We onderzoeken de mogelijkheid/wenselijkheid om (structureel) budgetten voor wijkorganisaties beschikbaar te stellen in Lichtenvoorde en Groenlo.
          2. Blz. 123 Onderwijs
            1. Blz. 124 Inleiding
            2. Blz. 125 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 126 Onderwijsinstellingen realiseren een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod van onderwijs(huisvesting).
                1. Blz. 127 Openen van een integraal educatief kindcentrum in Lichtenvoorde.
                2. Blz. 128 Realiseren van een integraal kindcentrum aan de Karel Doormanstraat in Groenlo.
                3. Blz. 129 Realiseren van een passende onderwijshuisvesting voor de Scholengemeenschap Harreveld (nieuwbouw/verbouw).
              2. Blz. 130 Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur en creativiteit.
                1. Blz. 131 We zetten in op de samenwerking tussen sportverenigingen, kinderopvang en basisscholen. Ook werken we samen met wijkverenigingen en dbo's.
              3. Blz. 132 Onderwijsinstellingen realiseren meer marktgestuurde opleidingen.
                1. Blz. 133 We organiseren jaarlijks een overleg tussen IKGL, onderwijs en gemeente.
              4. Blz. 134 Oost Gelre streeft er naar de stagehoofdstad van de regio te worden
                1. Blz. 135 Samen met de ondernemers moeten we op zoek naar goede stageplekken waarmee we jeugd en talent kansen bieden en aan de regio binden
          3. Blz. 136 Sport
            1. Blz. 137 Inleiding
            2. Blz. 138 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 139 Oost Gelre heeft een gezonde leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, spelen en ontmoeten
                1. Blz. 140 Onderzoek uitvoeren naar de behoeftes van inwoners als het gaat om spelen, bewegen en ontmoeten in de leefomgeving.
                2. Blz. 141 Samenwerking zoeken met inwoners om deze gezondheidsbevorderende inrichting te realiseren, die een toegevoegde waarde heeft voor de leefbaarheid van een buurt/wijk.
                3. Blz. 142 We realiseren een visie op de gezonde leefomgeving.
              2. Blz. 143 Versterken van sportnetwerken.
                1. Blz. 144 We gaan op zoek naar combinaties tussen sport, cultuur, onderwijs en duurzaamheid.
                2. Blz. 145 Wij gaan samen met de verenigingen en vrijwilligers actief zoeken naar combinatiemogelijkheden van sportclubs (sportnetwerken)
              3. Blz. 146 Voor alle inwoners is er een passend sport- en beweegaanbod
                1. Blz. 147 Gerichtere inzet van sport- en cultuurcoaches.
                2. Blz. 148 Sportaccommodaties (meer) multifunctioneel inzetten (open club en vitale sportparken gedachte) en waar mogelijk de bezettingsgraad overdag verhogen.
              4. Blz. 149 Wij streven naar een vitale en sportieve samenleving, waarin sport en bewegen vooral bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en sociale cohesie van alle inwoners.
                1. Blz. 150 We realiseren een nieuwe sportvoorziening voor binnensport en het voortgezet onderwijs in Groenlo bij het Marianum.
                2. Blz. 151 We stellen een toekomstbestendige investering- en onderhoudsplan op voor de sportaccommodaties.
                3. Blz. 152 We zetten buurtsportcoaches in op de thema's gezondheid en sociale cohesie. We stimuleren een gezonde leefstijl.
          4. Blz. 153 Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel!
            1. Blz. 154 Inleiding
            2. Blz. 155 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 156 Vrijwilligers ontvangen goede ondersteuning
                1. Blz. 157 De Meedoengroep vanuit de SDOA krijgt extra begeleiding gericht op participatie.
                2. Blz. 158 Een vrijwilligersondersteuner vormt een fysiek aanspreekpunt. De vrijwilligersondersteuner geeft vorm aan de verdere invulling van de on- en offline ondersteuning en verbindt vraag en aanbod.
                3. Blz. 159 We betrekken het lokale bedrijfsleven actief bij de ondersteuning van de vrijwilligersorganisaties.
                4. Blz. 160 We continueren maatschappelijke stages.
                5. Blz. 161 We herijken de Algemene subsidieverordening Oost Gelre (ASV) en de Nadere regels welzijnssubsidies.
                6. Blz. 162 We stroomlijnen de ondersteuning van vrijwilligers/kenniscentrum.
              2. Blz. 163 Senioren, vrijwilligers(organisaties) en welzijnsorganisaties weten elkaar te vinden.
                1. Blz. 164 We blijven zorgen voor duidelijke informatie over de beschikbare voorzieningen
              3. Blz. 165 (Jonge) mantelzorgers ondersteunen
                1. Blz. 166 Goede respijtvoorzieningen, zoals het kunnen bezoeken van dagbesteding, zijn beschikbaar om mantelzorgers te ontlasten.
                2. Blz. 167 Het aanbieden van vernieuwende vormen van ondersteuning. De komende vier jaar is dat met name gericht op de ondersteuning van mantelzorgers van inwoners met (beginnende) dementie.
                3. Blz. 168 In gesprek met VIT-hulp bij mantelzorg om jonge mantelzorgers (nog) eerder in beeld te krijgen.
                4. Blz. 169 Mantelzorgers jaarlijks blijven bedanken voor hun inzet met een mantelzorgcompliment.
                5. Blz. 170 Meer bekendheid geven aan de mogelijkheden op het gebied van mantelzorgondersteuning en respijtzorg.
                6. Blz. 171 Ondersteuning en opsporing van jonge mantelzorgers.
          5. Blz. 172 Cultuur en verenigingen
            1. Blz. 173 Inleiding
            2. Blz. 174 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 175 Sociaal culturele centra, verenigingsgebouwen, sportgebouwen en velden waar mogelijk privatiseren.
                1. Blz. 176 Inventariseren welke verenigingsgebouwen, sportgebouwen- en velden geprivatiseerd kunnen worden.
                2. Blz. 177 Na inventarisatie, start van eerste oriënterende bestuurlijke gesprekken met de betrokken centra.
                3. Blz. 178 We inventariseren welke sociaal culturele centra geprivatiseerd kunnen worden.
              2. Blz. 179 Versterking eigen identiteit en toegankelijkheid van de streekcultuur.
                1. Blz. 180 Vanuit het Cultuur- & Erfgoedpact (ECAL) moet de streekcultuur en erfgoedactiviteiten worden bevorderd.
          6. Blz. 181 Nieuwkomers zijn welkom!
            1. Blz. 182 Inleiding
            2. Blz. 183 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 184 Nieuwkomers dragen hun steentje bij in Oost Gelre
                1. Blz. 185 Elke nieuwkomer krijgt een maatje die hen helpt wegwijs te maken in onze samenleving en hun plek in Oost Gelre te vinden.
                2. Blz. 186 In de participatie-cursussen besteden we aandacht aan de Nederlandse man/vrouw-verhouding, culturele verschillen en financiële zaken, zoals budgetbeheer.
                3. Blz. 187 Kennis en contactmogelijkheden uitbreiden, waarbij lokale kranten, workshops en presentaties een rol spelen.
                4. Blz. 188 Meer samenwerking met externe organisaties, zoals bijvoorbeeld de GGD op het gebied van het sneller signaleren van mogelijke problematiek en aandacht geven aan stressverlaging en traumaverwerking.
                5. Blz. 189 Statushouders doen werk naar vermogen (vrijwilligerswerk of een betaalde baan).
                6. Blz. 190 Verder uitvoering geven en actualiseren van het actieplan integratie statushouders.
                7. Blz. 191 Verdere inzet op re-integratie door middel van activiteiten en projecten.
                8. Blz. 192 Voorbereiden van de uitvoering van de nieuwe wettelijke gemeentelijke taak met betrekking tot de inburgering. We maken afspraken met aanbieders die de inburgeringscursus aanbieden.
                9. Blz. 193 We bevorderen en dragen bij aan contacten tussen autochtone inwoners en nieuwkomers.
                10. Blz. 194 We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend taalonderwijs volgen, van Taalcafé tot het volgen van een passende (taal)opleiding.
          7. Blz. 195 Werk moet lonen
            1. Blz. 196 Inleiding
            2. Blz. 197 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 198 Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig
                1. Blz. 199 De pilots met Werkbaan Oost en de Dorpskamer zetten wij voort.
                2. Blz. 200 Met SDOA en Werkbaan Oost willen we een algemene voorziening ontwikkelen waar inwoners terecht kunnen voor dagbesteding, vrijwilligerswerk, werkervaringsplaatsen en beschut werk. De ontbrekende schakel tussen het (vaak beschut) werken en dagbesteding
                3. Blz. 201 We bevorderen de uitstroom naar betaald werk en we ondersteunen wie dat niet op eigen kracht kan.
                4. Blz. 202 We hebben een vrijwilligerssteunpunt waarbij we ons ook richten op de bemiddeling van bijstandsgerechtigden naar vrijwilligerswerk te verbeteren (ook door het meer promoten van www.sameninoostgelre.nl).
                5. Blz. 203 We leiden toe naar werk. Wij zetten ons in voor betaald werk voor diegenen die dat kunnen
                6. Blz. 204 We plegen extra inzet op de Meedoengroep: de groep inwoners die al langdurig een uitkering ontvangt van de SDOA. Wij activeren hen waar mogelijk naar perspectief en werk.
                7. Blz. 205 We zetten ons in om de werkloze jongeren en ook jongeren met een arbeidsbeperking onder de aandacht te brengen van lokale bedrijven.
              2. Blz. 206 Misbruik uitkeringen tegengaan.
                1. Blz. 207 We gaan themacontroles houden en zijn streng aan de poort
              3. Blz. 208 Werken moet lonen
                1. Blz. 209 Als een kindregeling is toegekend, loopt deze nog door voor het lopende jaar.
                2. Blz. 210 Bij werkaanvaarding helpen we, indien nodig, de inwoner met het doorgeven van de gewijzigde financiële situatie aan de Belastingdienst. Hierdoor voorkomen we terugvorderingen van de Belastingdienst achteraf.
                3. Blz. 211 We verstrekken uitkeringsgerechtigden die aan de slag gaan een werkaanvaardingspremie van € 500,- bij werkaanvaarding en € 1.000,- na zes maanden als men nog werk heeft.
          8. Blz. 212 Preventie en ondersteuning
            1. Blz. 213 Inleiding
            2. Blz. 214 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 215 Inwoners bieden we een zinvolle daginvulling
                1. Blz. 216 Deelname aan ontwikkeling van een vervoersapp voor inwoners in landelijke gebieden (NetMobiel).
                2. Blz. 217 In gesprek gaan met aanbieders en onze inwoners om het aanbod uit te breiden met activiteiten die meer gericht zijn op dienstverlenende activiteiten en om verbreding mogelijk te maken.
                3. Blz. 218 Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar een zinvolle daginvulling.
                4. Blz. 219 Ondersteunen van de doorontwikkeling van de stads-/dorpskamer, zoals de stads-dorpskamer inzetten voor ondersteuning aan inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
                5. Blz. 220 Ondersteunen van initiatieven op het gebied van inloopvoorzieningen. We geven extra aandacht aan het thema eenzaamheid.
              2. Blz. 221 Inwoners worden ondersteund bij hun participatie in de samenleving
                1. Blz. 222 We leveren groeps- en individuele begeleiding en kortdurend verblijf voor inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving.
                2. Blz. 223 We leveren Wmo-maatwerkvoorzieningen.
                3. Blz. 224 We starten een pilot arbeidsmatige dagbesteding.
                4. Blz. 225 We stimuleren cliënten en inwoners bij de doorstroom van dagbesteding naar beschut werk.
              3. Blz. 226 Kwetsbare inwoners een passende woonplek en begeleiding bieden
                1. Blz. 227 De uitwerking van de regionale voorbereidingen van de veranderingen rond maatschappelijke opvang en beschermd wonen, geven wij vorm in een apart traject. Dit betreft de Regionale uitvoeringsagenda opvang en bescherming.
                2. Blz. 228 Wij gaan in overleg met aanbieders van beschut wonen over de invulling van het onderdeel (beschut) wonen. We zetten zwaarder in op een grotere beschikbaarheid van deze woningen en maken hierover (prestatie)afspraken met woningbouwverenigingen.
              4. Blz. 229 Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig veilig wonen
                1. Blz. 230 Afspraken maken met woningcorporaties en zorgaanbieders om uitstroom uit beschermd wonen mogelijk te maken.
                2. Blz. 231 Prestatieafspraken maken met woningcorporaties.
                3. Blz. 232 We faciliteren het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen door het ondersteunen van het nemen van fysieke maatregelen die dit bevorderen.
                4. Blz. 233 We verlenen subsidies voor het levensloopbestendig maken van woningen.
              5. Blz. 234 Verminderen van alcohol en drugsgebruik bij jongeren
                1. Blz. 235 (Sport)verenigingen ondersteunen om vorm te geven aan het ‘NIX 18-beleid’ rondom alcohol- en drugsgebruik.
                2. Blz. 236 Continueren van de samenwerking tussen het jongerenwerk Mazzel en scholengemeenschap Marianum.
                3. Blz. 237 Koppeling met andere beleidsterreinen zoals sport en Wmo om een integrale aanpak rondom het thema alcohol en drugs te bewerkstelligen.
                4. Blz. 238 Uitbreiden en intensiveren van de samenwerking tussen jongerenwerk Mazzel en het primair basisonderwijs.
                5. Blz. 239 Vanuit het Preventie Platform Jeugd (PPJ) voor verschillende doelgroepen preventie-activiteiten organiseren.
                6. Blz. 240 We informeren ouders en jongeren aan de hand van universele en geïndiceerde preventie-activiteiten via verschillende kanalen, zodat ouders en jongeren bewust bezig zijn met het thema.
                7. Blz. 241 We werken vanuit het Preventie Platform Jeugd samen met omliggende gemeenten rondom verschillende maatschappelijke thema’s en dus ook het thema alcohol- en drugsgebruik.
              6. Blz. 242 Voorkomen van overgewicht bij jongeren
                1. Blz. 243 In gezamenlijkheid komen tot een preventieprogramma op gebied van overgewicht.
                2. Blz. 244 Samenwerking intensiveren met partners binnen de werkgroep "Voorkomen van overgewicht bij kinderen".
              7. Blz. 245 Dementievriendelijke samenleving
                1. Blz. 246 Communicatie rondom dementie: folder (wegwijzer dementie), artikelen en website.
                2. Blz. 247 Ondersteuningsaanbod verbreden voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers (ontmoeting, dagbesteding en gespreksgroepen).
                3. Blz. 248 Training en voorlichting geven over dementie aan vrijwilligers, mantelzorgers en middenstand.
                4. Blz. 249 Uitvoering geven aan het plan van aanpak ‘Dementievriendelijke samenleving’.
          9. Blz. 250 Armoedebestrijding
            1. Blz. 251 Inleiding
            2. Blz. 252 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 253 Het voorkomen van uitsluiting van inwoners vanwege lage inkomens
                1. Blz. 254 Alle kinderen in Oost Gelre moeten kunnen zwemmen. Voor gezinnen met lage inkomens is een vergoeding mogelijk van de kosten voor het behalen van zwemdiploma A.
                2. Blz. 255 Inwoners met een structureel laag inkomen (langer dan drie jaar) kunnen jaarlijks een beroep doen op een individuele inkomenstoeslag.
                3. Blz. 256 Inwoners met een uitkering op grond van de participatiewet die niet aan het werk kunnen, begeleiden we zoveel mogelijk naar vrijwilligerswerk. Zo voorkomen we een sociaal isolement.
                4. Blz. 257 We bieden budgetteringscursussen aan kwetsbare doelgroepen zoals uitkeringsgerechtigden.
                5. Blz. 258 We gaan financiële voorlichting geven op scholen.
                6. Blz. 259 We investeren (met buurgemeenten) in een gerichte aanpak om schoolverlating te voorkomen.
                7. Blz. 260 We maken afspraken met zorgverzekeraars, woningbouwcorporaties en nutsbedrijven om zo vroegtijdig signalen te krijgen indien er achterstanden ontstaan. Om hoge schulden zoveel mogelijk te voorkomen doen we aan vroegsignalering (Vroeg erop af!).
                8. Blz. 261 We maken bijles voor kinderen uit minima-gezinnen financieel mogelijk.
                9. Blz. 262 We ondersteunen de vrijwillige schuldhulpmaatjes (SOM) financieel door subsidie en daarnaast faciliteren we waar dit nodig is.
                10. Blz. 263 We willen zoveel mogelijk kinderen die recht hebben op de meedoen regeling ondersteunen. Daarom is de regeling toegankelijker gemaakt door middel van een meedoen-applicatie.
                11. Blz. 264 We zijn in gesprek met het jeugd sport en cultuurfonds om zo een regeling te realiseren aanvullend op onze huidige kindpakket
              2. Blz. 265 Onze inwoners hebben grip op zorgkosten
                1. Blz. 266 Wij behouden de komende vier jaar de mogelijkheid om gebruik te maken van de collectieve zorgverzekering van Menzis voor de huidige doelgroep.
                2. Blz. 267 Wij zijn met Menzis in gesprek om het preventieve aanbod in de collectieve zorgverzekering uit te breiden. Dit noemen we de Gemengde leefstijlinterventie.
          10. Blz. 268 Laaggeletterdheid/taalarm
            1. Blz. 269 Inleiding
            2. Blz. 270 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 271 Het tegengaan van laaggeletterdheid
                1. Blz. 272 Medewerkers van de sociale teams zijn geschoold in het herkennen van laaggeletterdheid en ondersteunen laaggeletterden om een hoger taalniveau te bereiken.
                2. Blz. 273 Verplichte taaltoets bij een uitkering op grond van de Participatiewet.
                3. Blz. 274 Voor de inburgeraars geldt, dat zij al een verplicht inburgeringstraject volgen. Indien zij dit voltooien, eindigen zij op A2-niveau.
                4. Blz. 275 We begeleiden mensen naar taalondersteuning bij bestaande initiatieven, zoals het Taalhuis, Taalteam of de Taalcafés
          11. Blz. 276 Goede zorg voor senioren
            1. Blz. 277 Inleiding
            2. Blz. 278 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 279 Inwoners worden op een juiste wijze ondersteund.
                1. Blz. 280 De gemeente regelt onafhankelijke cliëntondersteuning waarbij zoveel mogelijk vrijwilligers van organisaties worden ingezet.
                2. Blz. 281 We nemen jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek af.
              2. Blz. 282 Ouderen wonen langer zelfstandig thuis
                1. Blz. 283 De komende drie jaar handhaven we de subsidie Opplussen woningen.
                2. Blz. 284 Het aanbieden van valpreventie trainingen.
                3. Blz. 285 In de prestatieafspraken met de woningcorporaties afspraken maken over het bevorderen van het langer zelfstandig blijven wonen.
                4. Blz. 286 Inwoners vanaf 65 jaar blijvend actief benaderen en uitnodigen om in gesprek te gaan met vrijwillige woonconsulenten.
                5. Blz. 287 Met een multidisciplinaire werkgroep (met onder andere fysiotherapeuten, POH, wijkverpleegkundigen en ouderen) een plan van aanpak opstellen om val preventie structureel in te bedden bij diverse organisaties.
                6. Blz. 288 Opplussen van bestaande woningen (middels woningaanpassingen die langer thuis wonen mogelijk maken).
                7. Blz. 289 Participeren in het regionale project ‘Langer veilig thuis’.
                8. Blz. 290 We gaan aan de slag met een gecombineerde woon-zorgvisie
                9. Blz. 291 We zorgen voor voldoende veilige (sociaal en fysiek) levensloopbestendige woningen.
              3. Blz. 292 Voorkomen van vereenzaming onder ouderen.
                1. Blz. 293 We ontwikkelen een gerichte aanpak om eenzaamheid onder ouderen te signaleren en tegen te gaan.
                2. Blz. 294 We subsidiëren het netwerk ouderen en veerkracht
                3. Blz. 295 We subsidiëren ondersteunende organisaties.
          12. Blz. 296 Jeugdzorg
            1. Blz. 297 Inleiding
            2. Blz. 298 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 299 Jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden
                1. Blz. 300 De POH gefaseerd uitbreiden naar alle huisartsenpraktijken in Oost Gelre.
                2. Blz. 301 De samenwerking met huisartsen verder intensiveren.
                3. Blz. 302 Door middel van cliënttevredenheidsonderzoek monitoren van de resultaten en inzicht houden in de behoeften van onze cliënten.
                4. Blz. 303 Door middel van het ondersteuningsteam ouders en jongeren handvatten bieden om de problemen op te lossen of leren ermee om te gaan.
                5. Blz. 304 Door middel van het Preventie Platform jeugd ouders handvatten bieden die problemen ervaren bij het opvoeden.
                6. Blz. 305 Het ondersteuningsteam pakt een verbindende rol door partijen rondom jeugdhulp van 0 tot 23 jaar samen te brengen.
                7. Blz. 306 Jonge lotgenoten met elkaar in contact brengen, zodat zij ervaringen met elkaar kunnen delen, elkaar kunnen steunen en informatie en tips kunnen uitwisselen.
                8. Blz. 307 Meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door ze in contact te brengen met het Huiskamer project van het Marianum.
                9. Blz. 308 Om ouders regie te kunnen geven over hun eigen dossier zullen de digitale systemen hiertoe ingericht worden.
                10. Blz. 309 Voorkomen van onnodige en onjuiste doorverwijzingen door normalisatie.
                11. Blz. 310 Voortzetten van mantelzorgondersteuning vanuit GGNet voor jongeren.
                12. Blz. 311 Yunio geeft uitvoering aan het project Inhuis-steungezinnen en heeft een coördinator aangesteld om de gezinnen te begeleiden.
              2. Blz. 312 Veilig en gezond opgroeien voor alle jongeren in Oost Gelre
                1. Blz. 313 Blijvend in gesprek met de betrokken partners van het Preventie Platform Jeugd (PPJ) hoe samen vorm te geven aan de thema's die actueel zijn.
                2. Blz. 314 Door meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door het inzetten van structurele en universele preventie door onder andere het Preventie Platform Jeugd.
                3. Blz. 315 Ouders bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
                4. Blz. 316 Professionals bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
                5. Blz. 317 We nemen als gemeente het initiatief om met jeugdhulpinstellingen en onderwijs nauw samen te werken bij het ontwikkelen en uitvoeren van preventieprojecten (drugs, alcohol, etc.).
                6. Blz. 318 We zorgen voor een goede begeleiding als jongeren 18 worden en van de Jeugdwet naar de Wmo/zorgverzekeringswet gaan.
          13. Blz. 319 Volksgezondheid
            1. Blz. 320 Inleiding
            2. Blz. 321 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 322 Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners en vooral die van kwetsbare groepen.
                1. Blz. 323 Uitvoering geven aan het lokaal actieprogramma Preventie.
              2. Blz. 324 Sluitende aanpak verwarde personen
                1. Blz. 325 Door nauwe samenwerking tussen zorgaanbieders, politie en gemeente bieden wij tijdig passende ondersteuning. Dit netwerk zetten wij de komende jaren voort en bouwen dit waar nodig uit.
                2. Blz. 326 Met GGNet worden afspraken gemaakt om de ondersteuning aan inwoners, die tijdelijk zijn opgenomen en weer terug naar huis gaan na ontslag, beter te regelen.
                3. Blz. 327 Onze procesregisseurs zorg en veiligheid zetten in op een preventieve aanpak om erger te voorkomen.
              3. Blz. 328 Uitvoering Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ)
                1. Blz. 329 Uitvoeren onderzoeken met betrekking tot zorgmachtigingen en start ondersteuning aangemelde verwarde personen
        3. Blz. 330 Financieel overzicht Programma 2
          1. Blz. 331 Financieel overzicht
        4. Blz. 332 Beleidsindicatoren Programma 2
          1. Blz. 333 Beleidsindicatoren
      3. Blz. 334 Programma 3 - Economie en werkgelegenheid
        1. Blz. 335 Inleiding
        2. Blz. 336 Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 3 - Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 337 Goed ondernemersklimaat
            1. Blz. 338 Inleiding
            2. Blz. 339 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 340 De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken.
                1. Blz. 341 Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
                2. Blz. 342 Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde
                3. Blz. 343 We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek
                4. Blz. 344 We zorgen voor geschikte kavels in Groenlo en Lichtenvoorde
              2. Blz. 345 Grootschalige industriële bedrijvigheid rondom het thema bio-economie kan zich ontwikkelen op de Laarberg.
                1. Blz. 346 In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
                2. Blz. 347 We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
                3. Blz. 348 We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven
              3. Blz. 349 Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied.
                1. Blz. 350 We faciliteren gevelaanpassing en verstrekken daarvoor subsidie
              4. Blz. 351 Stimuleren innovatieve duurzame maakindustrie.
                1. Blz. 352 We gaan het bestemmingsplan Lindebrook herzien om de kavel voor wonen-werken om te zetten in woonkavels en werkkavels.
          2. Blz. 353 Gezonde agrarische sector
            1. Blz. 354 Inleiding
            2. Blz. 355 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 356 Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
                1. Blz. 357 Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda
                2. Blz. 358 Participeren in het Provinciaal uitvoeringsprogramma "Toekomst voor de Gelderse Boer"
                3. Blz. 359 We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
                4. Blz. 360 We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers
          3. Blz. 361 Bereikbaarheid en mobiliteit
            1. Blz. 362 Inleiding
            2. Blz. 363 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 364 Onze gemeente is goed bereikbaar
                1. Blz. 365 We voeren een onderzoek uit naar het nut en de noodzaak van een 2e fase van de N18, danwel doortrekking van de A18.
              2. Blz. 366 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
                1. Blz. 367 We gaan exploitanten benaderen om hen te bewegen om de Achterhoek/Oost Gelre op te nemen in hun schema’s voor (inter)nationale en andere lange-afstands busverbindingen........
                2. Blz. 368 We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
              3. Blz. 369 Verbeteren bereikbaarheid bedrijventerreinen
                1. Blz. 370 We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
          4. Blz. 371 Toerisme en evenementen
            1. Blz. 372 Inleiding
            2. Blz. 373 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 374 Stimuleren recreatie en toerisme
                1. Blz. 375 Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
                2. Blz. 376 We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
                3. Blz. 377 We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023
                4. Blz. 378 We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg
                5. Blz. 379 We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
              2. Blz. 380 Behouden en stimuleren van evenementen
                1. Blz. 381 Ontwikkelen en implementeren uitvoeringsprogramma bij het strategisch marketingplan.
                2. Blz. 382 We verruimen het huidige evenementenbeleid.
          5. Blz. 383 Werkgelegenheid
            1. Blz. 384 Inleiding
            2. Blz. 385 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 386 Realiseren van goede beschut werken plekken
                1. Blz. 387 We willen een organisatie creëren waarin inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een beschutte werkplek hebben maar waarbij andere werkzoekenden bijvoorbeeld een werkervaringsplek krijgen. Ontwikkeling van het individu is het uitgangspunt.
              2. Blz. 388 Creëren van banen voor mensen met een arbeidsbeperking
                1. Blz. 389 Binnen de gemeentelijke organisatie creëren we banen voor mensen met een arbeidsbeperking.
        3. Blz. 390 Financieel overzicht Programma 3
          1. Blz. 391 Financieel overzicht
        4. Blz. 392 Beleidsindicatoren Programma 3
          1. Blz. 393 Beleidsindicatoren
      4. Blz. 394 Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
        1. Blz. 395 Inleiding
        2. Blz. 396 Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
          1. Blz. 397 Veiligheid
            1. Blz. 398 Inleiding
            2. Blz. 399 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 400 Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.
                1. Blz. 401 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP).
                2. Blz. 402 We handhaven de openbare orde en bestrijden overlast.
              2. Blz. 403 Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.
                1. Blz. 404 We pakken de illegale handel vanuit woonhuizen aan, vooral ook in de buurt van scholen.
              3. Blz. 405 Behouden van de vrijwillige brandweer binnen de Achterhoek.
          2. Blz. 406 Euregionale samenwerking Achterhoek
            1. Blz. 407 Inleiding
            2. Blz. 408 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 409 Euregionale samenwerking bevorderen
                1. Blz. 410 We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
                2. Blz. 411 We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
                3. Blz. 412 We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
                4. Blz. 413 We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
                5. Blz. 414 We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
                6. Blz. 415 We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
              2. Blz. 416 Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre
                1. Blz. 417 We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
          3. Blz. 418 Gemeentelijke organisatie
            1. Blz. 419 Inleiding
            2. Blz. 420 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 421 De gemeente Oost Gelre geeft opdrachtgeverschap op een goede wijze vorm
                1. Blz. 422 De monitoring op de doelstellingen en (financiële) kaders binnen het sociaal domein wordt verder uitgebreid.
                2. Blz. 423 We geven opdrachtgeverschap in het sociaal domein vorm.
                3. Blz. 424 We geven opdrachtgeverschap naar onze verbonden partijen verder vorm.
                4. Blz. 425 We optimaliseren de informatievoorziening inzake verbonden partijen.
                5. Blz. 426 We optimaliseren ons planning- en controlinstrumentarium.
              2. Blz. 427 De gemeente Oost Gelre wordt gezien als een betrouwbare en integere partner
                1. Blz. 428 We bevorderen het integriteitsbewustzijn en (moreel) verantwoord handelen van ambtenaren en bestuurders.
          4. Blz. 429 Burgerinitiatieven
            1. Blz. 430 Inleiding
            2. Blz. 431 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 432 Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.
                1. Blz. 433 We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
                2. Blz. 434 We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
                3. Blz. 435 We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
          5. Blz. 436 Gemeentelijke dienstverlening
            1. Blz. 437 Inleiding
            2. Blz. 438 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 439 Realiseren van een goede, doelmatige en doeltreffende dienstverlening.
                1. Blz. 440 De communicatie van de gemeente moet in heldere taal en voor iedereen begrijpelijk zijn (taalniveau B1). Dit doen we door een goede opleiding en borging van het taalgebruik B1.
                2. Blz. 441 Doorontwikkeling innovatief dienstverleningsconcept. Hierbij omarmen wij naast de analoge kanalen ook de digitale kanalen.
                3. Blz. 442 We actualiseren onze strategienota ‘Samen aan de slag in ander tijden’.
                4. Blz. 443 We optimaliseren dienstverlening door verdere digitalisering van de informatievoorziening en informatiebehoefte. We maken daarbij gebruik van de aanwezige data in onze informatiesystemen, waaronder ons zaaksysteem.
          6. Blz. 444 Financieel beleid
            1. Blz. 445 Inleiding
            2. Blz. 446 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 447 Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.
                1. Blz. 448 Begroting, tussentijdse rapportages en de jaarrekening/jaarverslag zijn digitaal beschikbaar (begrotingsapp).
                2. Blz. 449 We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
                3. Blz. 450 We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen zodat financiering van investeringen in de toekomst gewaarborgd is.
        3. Blz. 451 Financieel overzicht Programma 4
          1. Blz. 452 Financieel overzicht
        4. Blz. 453 Beleidsindicatoren Programma 4
          1. Blz. 454 Beleidsindicatoren
          2. Blz. 455 Eigen beleidsindicatoren
    3. Blz. 456 Jaarverslag
      1. Blz. 457 Inleiding
        1. Blz. 458 Inleiding
      2. Blz. 459 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
        1. Blz. 460 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
      3. Blz. 461 Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
        1. Blz. 462 Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
      4. Blz. 463 Financieel resultaat 2021
        1. Blz. 464 Financieel resultaat 2021
      5. Blz. 465 Resultaatbepaling
        1. Blz. 466 Resultaatbepaling
      6. Blz. 467 Bestemming resultaat
        1. Blz. 468 Bestemming resultaat
      7. Blz. 469 Analyse van het rekeningresultaat
        1. Blz. 470 Analyse van het rekeningresultaat
    4. Blz. 471 Paragrafen
      1. Blz. 472 Inleiding
        1. Blz. 473 Inleiding
      2. Blz. 474 Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 475 Inleiding
        2. Blz. 476 Beleid weerstandsvermogen
        3. Blz. 477 Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
        4. Blz. 478 Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
        5. Blz. 479 Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
        6. Blz. 480 Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
      3. Blz. 481 Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
        1. Blz. 482 Verbonden partijen en participaties
        2. Blz. 483 Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
        3. Blz. 484 Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA)
        4. Blz. 485 Stadsbank Oost Nederland (SON)
        5. Blz. 486 Regio Achterhoek
        6. Blz. 487 NV Rova
        7. Blz. 488 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
        8. Blz. 489 Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
        9. Blz. 490 Dimpact
        10. Blz. 491 Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
        11. Blz. 492 GGD
        12. Blz. 493 Laarberg
        13. Blz. 494 Overzicht verbonden partijen
      4. Blz. 495 Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
        1. Blz. 496 Inleiding
        2. Blz. 497 Communicatie in het hart van beleid
        3. Blz. 498 Personeelsbeleid
        4. Blz. 499 Integriteit en ondermijning
        5. Blz. 500 Informatiemanagement
        6. Blz. 501 Financiën, planning & control
        7. Blz. 502 Juridische kwaliteitszorg
        8. Blz. 503 Mediation
        9. Blz. 504 Bezwarencommissie
        10. Blz. 505 Ombudsman
        11. Blz. 506 AVG
        12. Blz. 507 ENSIA
        13. Blz. 508 Participatie
        14. Blz. 509 Programma Omgevingswet
      5. Blz. 510 Paragraaf 4: Financiering
        1. Blz. 511 Inleiding
        2. Blz. 512 Ontwikkeling rentepercentage 2021
        3. Blz. 513 Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
        4. Blz. 514 Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
        5. Blz. 515 Kredietrisico
        6. Blz. 516 Leningenportefeuille
        7. Blz. 517 Schatkistbankieren
        8. Blz. 518 Rentelasten 2021
      6. Blz. 519 Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 520 Inleiding
        2. Blz. 521 Overzicht beheerplannen voor het jaar 2021
        3. Blz. 522 Wegen
        4. Blz. 523 Riolering
        5. Blz. 524 Openbaar groen en water
        6. Blz. 525 Openbare verlichting
        7. Blz. 526 Civiel technische kunstwerken
        8. Blz. 527 Speelvoorzieningen
        9. Blz. 528 Gemeentelijke gebouwen
        10. Blz. 529 Water
      7. Blz. 530 Paragraaf 6: Grondbeleid
        1. Blz. 531 Inleiding
        2. Blz. 532 Grondbeleid
        3. Blz. 533 Actuele stand van zaken
        4. Blz. 534 Reservering voor risico's grondexploitatie
        5. Blz. 535 Voorziening voor verwachte verliezen
        6. Blz. 536 Afsluiting complexen
        7. Blz. 537 Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
      8. Blz. 538 Paragraaf 7: Lokale heffingen
        1. Blz. 539 Inleiding
        2. Blz. 540 Overzicht lokale heffingen
        3. Blz. 541 Leges
        4. Blz. 542 Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
        5. Blz. 543 Lokale lastendruk
        6. Blz. 544 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
      9. Blz. 545 Paragraaf 8: Coronavirus (COVID-19)
        1. Blz. 546 Par8
    5. Blz. 547 Kerngegevens
      1. Blz. 548 Inwoners
        1. Blz. 549 Inwoners
      2. Blz. 550 Fysieke structuur
        1. Blz. 551 Fysieke structuur
      3. Blz. 552 Financiële structuur
        1. Blz. 553 Fin struc
    6. Blz. 554 Jaarrekening
      1. Blz. 555 Overzicht van baten en lasten over het jaar 2021
        1. Blz. 556 Overzicht baten en lasten 2021
      2. Blz. 557 Onvoorzien/Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 558 Onvoorzien
          1. Blz. 559 Onvoorzien
        2. Blz. 560 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
          1. Blz. 561 Struc toev en ontrek reserves
        3. Blz. 562 Incidentele baten en lasten
          1. Blz. 563 Inc baten en lasten
        4. Blz. 564 Toelichting incidentele lasten
          1. Blz. 565 Toel inc lasten
        5. Blz. 566 Toelichting incidentele baten
          1. Blz. 567 Toel inc baten
      3. Blz. 568 Balans per 31 december
        1. Blz. 569 Activa
        2. Blz. 570 Passiva
      4. Blz. 571 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 572 Inleiding
          1. Blz. 573 Inleiding
        2. Blz. 574 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          1. Blz. 575 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 576 Balans
        4. Blz. 577 Vaste activa
        5. Blz. 578 Immateriële vaste activa
          1. Blz. 579 Immateriele vaste activa
        6. Blz. 580 Materiële vaste activa
          1. Blz. 581 In erfpacht uitgegeven gronden
          2. Blz. 582 Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en overige investeringen met economisch nut
          3. Blz. 583 Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
        7. Blz. 584 Financiële vaste activa
          1. Blz. 585 Financiele vaste activa
        8. Blz. 586 Vlottende activa
        9. Blz. 587 Voorraden
          1. Blz. 588 Onderhanden werk, gronden in exploitatie
          2. Blz. 589 Voorraad handelsgoederen
        10. Blz. 590 Vorderingen en overlopende activa
          1. Blz. 591 Vorderingen
        11. Blz. 592 Liquide middelen en overlopende posten
          1. Blz. 593 Liquide middelen
        12. Blz. 594 Voorzieningen
          1. Blz. 595 Voorzieningen
        13. Blz. 596 Vaste schulden
          1. Blz. 597 Vaste schulden
        14. Blz. 598 Vlottende passiva
          1. Blz. 599 Vlottende passiva
        15. Blz. 600 Borg en garantstellingen
          1. Blz. 601 Borg
      5. Blz. 602 Toelichting per programma
        1. Blz. 603 Programma 1: Leefomgeving
          1. Blz. 604 Financieel overzicht
          2. Blz. 605 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 606 Lasten
          4. Blz. 607 Baten
        2. Blz. 608 Programma 2: Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
          1. Blz. 609 Financieel overzicht
          2. Blz. 610 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 611 Lasten
          4. Blz. 612 Baten
        3. Blz. 613 Programma 3: Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 614 Financieel overzicht
          2. Blz. 615 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 616 Lasten
          4. Blz. 617 Baten
        4. Blz. 618 Programma 4: Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
          1. Blz. 619 Financieel overzicht
          2. Blz. 620 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 621 Lasten
          4. Blz. 622 Baten
        5. Blz. 623 Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen
          1. Blz. 624 Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 625 Treasury - overzicht dividendopbrengsten
          3. Blz. 626 Overzicht algemene uitkering
          4. Blz. 627 Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
        6. Blz. 628 Begrotingsrechtsmatigheid
          1. Blz. 629 Begrotingsrechtmatigheid
          2. Blz. 630 Afwijkingen begroting
          3. Blz. 631 Grafische weergave
        7. Blz. 632 Onzekerheid verantwoording jeugdzorg en Wmo
          1. Blz. 633 Onzekerheden in de verantwoording
      6. Blz. 634 Toelichting op de balans per 31 december
        1. Blz. 635 Vaste activa
          1. Blz. 636 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 637 Materiële vaste activa
          3. Blz. 638 Financiële vaste activa
        2. Blz. 639 Vlottende activa
          1. Blz. 640 Voorraden
          2. Blz. 641 Uitzettingen korter dan één jaar
          3. Blz. 642 Liquide middelen
          4. Blz. 643 Overlopende activa
        3. Blz. 644 Passiva
        4. Blz. 645 Eigen vermogen
          1. Blz. 646 Mutaties reserves
            1. Blz. 647 Mutaties in de belegde reserves
            2. Blz. 648 Mutaties in de vrij reserves
            3. Blz. 649 Mutaties in de bestemmingsreserves
          2. Blz. 650 Eigen vermogen
          3. Blz. 651 Toelichting
        5. Blz. 652 Voorzieningen
          1. Blz. 653 VZ1
          2. Blz. 654 VZ3
        6. Blz. 655 Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
          1. Blz. 656 VS1
        7. Blz. 657 Vlottende passiva
          1. Blz. 658 Vlottende passiva
          2. Blz. 659 Kortlopende schulden
        8. Blz. 660 Waarborgen en garanties
          1. Blz. 661 WG1
        9. Blz. 662 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          1. Blz. 663 Niet uit de balans blijkende
          2. Blz. 664 Wet Normering Topinkomens (WNT)
        10. Blz. 665 EMU-saldo
          1. Blz. 666 EMU-saldo
          2. Blz. 667 Emu-saldo2
      7. Blz. 668 Bijlagen
        1. Blz. 669 Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 670 Staat van reserves en voorzieningen
        2. Blz. 671 Toelichting reserves
          1. Blz. 672 Algemene reserve
          2. Blz. 673 Bestemmingsreserves
        3. Blz. 674 Verdelingsprincipe taakvelden per programma
          1. Blz. 675 Taakvelden per programma
        4. Blz. 676 SISA
          1. Blz. 677 Sisa
        5. Blz. 678 Jaarrekening 2021 vs. jaarrekening 2020
          1. Blz. 679 Taakvelden - lasten
          2. Blz. 680 Taakveld - baten
        6. Blz. 681 Beleidsindicatoren BBV
          1. Blz. 682 Beleidsindicatoren BBV
    7. Blz. 683 Controleverklaring
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap