-
Blz. 1
Jaarrekening 2021
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Programma 1 - Leefomgeving
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 1 - Leefomgeving
-
Blz. 7
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 10
Bestaand vastgoed dat leeg komt te staan of is verpauperd wordt herontwikkeld
-
Blz. 11
We geven uitvoering aan de Menukaart Wonen Lichtenvoorde en Groenlo
-
Blz. 12
De kwaliteit van bestaande bebouwing in de (kleine) kernen verbetert
-
Blz. 13
Bekendheid geven aan de Toekomstbestendig Wonen Lening
-
Blz. 14
Versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
-
Blz. 15
Opstellen van een biodiversiteitsplan
-
Blz. 16
We actualiseren het landschapsontwikkelingsplan.
-
Blz. 17
We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en/of te compenseren.
-
Blz. 18
We stellen een Omgevingsvisie vast
-
Blz. 19
We stellen een uitvoeringsplan op met draagvlak voor versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit.
-
Blz. 20
Vitaal centrum van Lichtenvoorde
-
Blz. 21
Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).
-
Blz. 22
Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig gewijzigd.
-
Blz. 23
In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).
-
Blz. 24
We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
-
Blz. 25
We passen kunst (street art) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
-
Blz. 26
We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.
-
Blz. 27
Vitaal centrum van Groenlo
-
Blz. 28
We actualiseren de pijlers uit het Programma Stad Groenlo en initiëren projecten voor de komende jaren
-
Blz. 29
We geven uitvoering aan het Programma Stad Groenlo
-
Blz. 30
Wonen in Oost Gelre
-
Blz. 31
Inleiding
-
Blz. 32
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 33
Bouwen naar behoefte
-
Blz. 34
In samenwerking met dorpsbelangenorganisaties realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.
-
Blz. 35
We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.
-
Blz. 36
Er zijn voldoende betaalbare en levensloopbestendige (sociale) huurwoningen beschikbaar voor alle doelgroepen.
-
Blz. 37
We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
-
Blz. 38
Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de hoofdkernen Groenlo en Lichtenvoorde.
-
Blz. 39
Realiseren van herontwikkelingslocaties in bestaand stedelijk gebied in Lichtenvoorde.
-
Blz. 40
Realiseren woningbouw op de locatie Oldenhuis in Groenlo.
-
Blz. 41
Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de kleine kernen.
-
Blz. 42
We geven uitvoering aan de Ruimtelijke verkenning wonen kleine kernen door in overleg met de dbo's medewerking te verlenen aan woningbouwplannen. Daarbij is sprake van maatwerk waarbij de aanpak per dorp kan verschillen.
-
Blz. 43
Er zijn voldoende veilige woonmogelijkheden beschikbaar voor arbeidsmigranten.
-
Blz. 44
We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten
-
Blz. 45
We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd kan worden
-
Blz. 46
Het aanbod van intramurale mogelijkheden van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
-
Blz. 47
Met Stichting de Lichtenvoorde kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz valt.
-
Blz. 48
Voor de grote kernen kijken wij met Marga Klompé en Careaz op welke manier nieuwbouw een bijdrage kan leveren aan het oplossen van deze vraag. De bijdrage die deze nieuwbouw kan leveren aan de kwalitatieve verbetering van de 2 kernen is belangrijk.
-
Blz. 49
Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
-
Blz. 50
Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
-
Blz. 51
Kwetsbare jongeren een wooncarriére bieden
-
Blz. 52
Informatie op Samen in Oost Gelre (SIOG) wordt zodanig uitgebreid en aangepast dat professionals er makkelijk naar kunnen (door) verwijzen.
-
Blz. 53
Regionaal behoefte-onderzoek onder jongeren met een ondersteuningsvraag.
-
Blz. 54
SIOG wordt uitgebreid met ‘softere’ content in de vorm van verhalen van ervaringsdeskundigen, succesverhalen uit de gemeente, inspiratieverhalen van inwoners. Ook krijgt het Sociaal Team een gezicht.
-
Blz. 55
Sociaal Team en SIOG online en offline profileren als hét portaal voor informatie en ondersteuning op het gebied van preventie, ondersteuning en participatie.
-
Blz. 56
Sociaal Team, haar aanbod en de werkprocessen krijgen een prominente plaats op SIOG.
-
Blz. 57
Wij starten een lokale pilot om trainingslocaties te realiseren waar jongeren zelfstandig kunnen leren wonen.
-
Blz. 58
Beheer openbare ruimte
-
Blz. 59
Inleiding
-
Blz. 60
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 61
De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer
-
Blz. 62
Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
-
Blz. 63
Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
-
Blz. 64
Versterken leefbaarheid van buurt/wijk
-
Blz. 65
Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk- en speeltuinverenigingen.
-
Blz. 66
Alle (semi)openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor alle inwoners
-
Blz. 67
De gemeente Oost Gelre heeft een subsidieregeling (semi-) openbare ruimten.
-
Blz. 68
De gemeente Oost Gelre ondersteunt de werkgroep toegankelijkheid openbare ruimte.
-
Blz. 69
Realiseren van een schone leefomgeving.
-
Blz. 70
Uitvoering geven aan het jaarprogramma verminderen zwerfafval.
-
Blz. 71
We voorkomen / beperken hondenpoepoverlast in de openbare ruimte door te handhaven en ervoor te zorgen dat er losloopvelden zijn.
-
Blz. 72
De voorzieningen in onze gemeente zijn goed en veilig bereikbaar
-
Blz. 73
Aanpassen komgrenzen en inrichten 30km/uur zones
-
Blz. 74
Groenlo-West en Laarberg beter bereikbaar maken met openbaar vervoer
-
Blz. 75
Onderzoek naar mogelijkheden voor een betere verbinding voor recreatief verkeer van het Beekdal naar 't Hof.
-
Blz. 76
Opstellen verkeerscirculatieplannen voor Groenlo en Lichtenvoorde
-
Blz. 77
Risicogestuurd verkeersveiligheid aanpakken in de hele gemeente volgens visie Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV)
-
Blz. 78
Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden
-
Blz. 79
We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
-
Blz. 80
Duurzaamheid en milieu
-
Blz. 81
Inleiding
-
Blz. 82
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 83
Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur
-
Blz. 84
Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek
-
Blz. 85
Oost Gelre is energieneutraal in 2030
-
Blz. 86
We dragen bij aan het opstellen van een regionale Energie strategie (RES) voor de Achterhoek.
-
Blz. 87
Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
-
Blz. 88
We gaan een transitievisie warmte opstellen.
-
Blz. 89
We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.
-
Blz. 90
We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.
-
Blz. 91
We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
-
Blz. 92
Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
-
Blz. 93
We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven
-
Blz. 94
We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.
-
Blz. 95
We nemen deel aan MKB-aanpak met betrekking tot duurzaam ondernemen en energiebesparing.
-
Blz. 96
Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd
-
Blz. 97
We gaan deelnemen aan een regionaal energiefonds.
-
Blz. 98
We geven uitvoering aan ons beleid en uitvoeringsprogramma voor grootschalige energieopwekking.
-
Blz. 99
We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden voor een financiële bijdrage aan duurzame energieopwekking projecten.
-
Blz. 100
Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt
-
Blz. 101
We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
-
Blz. 102
We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 103
We werken actief mee aan de plaatsing van voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s.
-
Blz. 104
Duurzaam ondernemen
-
Blz. 105
Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
-
Blz. 106
Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
-
Blz. 107
Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
-
Blz. 108
Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht
-
Blz. 109
Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
-
Blz. 110
Voeren van de risicodialoog intern en extern.
-
Blz. 111
Financieel overzicht Programma 1
-
Blz. 112
Financieel overzicht
-
Blz. 113
Beleidsindicatoren Programma 1
-
Blz. 114
Beleidsindicatoren
-
Blz. 115
Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
-
Blz. 116
Inleiding
-
Blz. 117
Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
-
Blz. 118
Leefbaarheid, onbetaalbaar!
-
Blz. 119
Inleiding
-
Blz. 120
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 121
Behoud en verbetering van leefbaarheid in de kerkdorpen en hoofdkernen
-
Blz. 122
We onderzoeken de mogelijkheid/wenselijkheid om (structureel) budgetten voor wijkorganisaties beschikbaar te stellen in Lichtenvoorde en Groenlo.
-
Blz. 123
Onderwijs
-
Blz. 124
Inleiding
-
Blz. 125
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 126
Onderwijsinstellingen realiseren een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod van onderwijs(huisvesting).
-
Blz. 127
Openen van een integraal educatief kindcentrum in Lichtenvoorde.
-
Blz. 128
Realiseren van een integraal kindcentrum aan de Karel Doormanstraat in Groenlo.
-
Blz. 129
Realiseren van een passende onderwijshuisvesting voor de Scholengemeenschap Harreveld (nieuwbouw/verbouw).
-
Blz. 130
Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur en creativiteit.
-
Blz. 131
We zetten in op de samenwerking tussen sportverenigingen, kinderopvang en basisscholen. Ook werken we samen met wijkverenigingen en dbo's.
-
Blz. 132
Onderwijsinstellingen realiseren meer marktgestuurde opleidingen.
-
Blz. 133
We organiseren jaarlijks een overleg tussen IKGL, onderwijs en gemeente.
-
Blz. 134
Oost Gelre streeft er naar de stagehoofdstad van de regio te worden
-
Blz. 135
Samen met de ondernemers moeten we op zoek naar goede stageplekken waarmee we jeugd en talent kansen bieden en aan de regio binden
-
Blz. 136
Sport
-
Blz. 137
Inleiding
-
Blz. 138
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 139
Oost Gelre heeft een gezonde leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, spelen en ontmoeten
-
Blz. 140
Onderzoek uitvoeren naar de behoeftes van inwoners als het gaat om spelen, bewegen en ontmoeten in de leefomgeving.
-
Blz. 141
Samenwerking zoeken met inwoners om deze gezondheidsbevorderende inrichting te realiseren, die een toegevoegde waarde heeft voor de leefbaarheid van een buurt/wijk.
-
Blz. 142
We realiseren een visie op de gezonde leefomgeving.
-
Blz. 143
Versterken van sportnetwerken.
-
Blz. 144
We gaan op zoek naar combinaties tussen sport, cultuur, onderwijs en duurzaamheid.
-
Blz. 145
Wij gaan samen met de verenigingen en vrijwilligers actief zoeken naar combinatiemogelijkheden van sportclubs (sportnetwerken)
-
Blz. 146
Voor alle inwoners is er een passend sport- en beweegaanbod
-
Blz. 147
Gerichtere inzet van sport- en cultuurcoaches.
-
Blz. 148
Sportaccommodaties (meer) multifunctioneel inzetten (open club en vitale sportparken gedachte) en waar mogelijk de bezettingsgraad overdag verhogen.
-
Blz. 149
Wij streven naar een vitale en sportieve samenleving, waarin sport en bewegen vooral bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en sociale cohesie van alle inwoners.
-
Blz. 150
We realiseren een nieuwe sportvoorziening voor binnensport en het voortgezet onderwijs in Groenlo bij het Marianum.
-
Blz. 151
We stellen een toekomstbestendige investering- en onderhoudsplan op voor de sportaccommodaties.
-
Blz. 152
We zetten buurtsportcoaches in op de thema's gezondheid en sociale cohesie. We stimuleren een gezonde leefstijl.
-
Blz. 153
Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel!
-
Blz. 154
Inleiding
-
Blz. 155
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 156
Vrijwilligers ontvangen goede ondersteuning
-
Blz. 157
De Meedoengroep vanuit de SDOA krijgt extra begeleiding gericht op participatie.
-
Blz. 158
Een vrijwilligersondersteuner vormt een fysiek aanspreekpunt. De vrijwilligersondersteuner geeft vorm aan de verdere invulling van de on- en offline ondersteuning en verbindt vraag en aanbod.
-
Blz. 159
We betrekken het lokale bedrijfsleven actief bij de ondersteuning van de vrijwilligersorganisaties.
-
Blz. 160
We continueren maatschappelijke stages.
-
Blz. 161
We herijken de Algemene subsidieverordening Oost Gelre (ASV) en de Nadere regels welzijnssubsidies.
-
Blz. 162
We stroomlijnen de ondersteuning van vrijwilligers/kenniscentrum.
-
Blz. 163
Senioren, vrijwilligers(organisaties) en welzijnsorganisaties weten elkaar te vinden.
-
Blz. 164
We blijven zorgen voor duidelijke informatie over de beschikbare voorzieningen
-
Blz. 165
(Jonge) mantelzorgers ondersteunen
-
Blz. 166
Goede respijtvoorzieningen, zoals het kunnen bezoeken van dagbesteding, zijn beschikbaar om mantelzorgers te ontlasten.
-
Blz. 167
Het aanbieden van vernieuwende vormen van ondersteuning. De komende vier jaar is dat met name gericht op de ondersteuning van mantelzorgers van inwoners met (beginnende) dementie.
-
Blz. 168
In gesprek met VIT-hulp bij mantelzorg om jonge mantelzorgers (nog) eerder in beeld te krijgen.
-
Blz. 169
Mantelzorgers jaarlijks blijven bedanken voor hun inzet met een mantelzorgcompliment.
-
Blz. 170
Meer bekendheid geven aan de mogelijkheden op het gebied van mantelzorgondersteuning en respijtzorg.
-
Blz. 171
Ondersteuning en opsporing van jonge mantelzorgers.
-
Blz. 172
Cultuur en verenigingen
-
Blz. 173
Inleiding
-
Blz. 174
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 175
Sociaal culturele centra, verenigingsgebouwen, sportgebouwen en velden waar mogelijk privatiseren.
-
Blz. 176
Inventariseren welke verenigingsgebouwen, sportgebouwen- en velden geprivatiseerd kunnen worden.
-
Blz. 177
Na inventarisatie, start van eerste oriënterende bestuurlijke gesprekken met de betrokken centra.
-
Blz. 178
We inventariseren welke sociaal culturele centra geprivatiseerd kunnen worden.
-
Blz. 179
Versterking eigen identiteit en toegankelijkheid van de streekcultuur.
-
Blz. 180
Vanuit het Cultuur- & Erfgoedpact (ECAL) moet de streekcultuur en erfgoedactiviteiten worden bevorderd.
-
Blz. 181
Nieuwkomers zijn welkom!
-
Blz. 182
Inleiding
-
Blz. 183
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 184
Nieuwkomers dragen hun steentje bij in Oost Gelre
-
Blz. 185
Elke nieuwkomer krijgt een maatje die hen helpt wegwijs te maken in onze samenleving en hun plek in Oost Gelre te vinden.
-
Blz. 186
In de participatie-cursussen besteden we aandacht aan de Nederlandse man/vrouw-verhouding, culturele verschillen en financiële zaken, zoals budgetbeheer.
-
Blz. 187
Kennis en contactmogelijkheden uitbreiden, waarbij lokale kranten, workshops en presentaties een rol spelen.
-
Blz. 188
Meer samenwerking met externe organisaties, zoals bijvoorbeeld de GGD op het gebied van het sneller signaleren van mogelijke problematiek en aandacht geven aan stressverlaging en traumaverwerking.
-
Blz. 189
Statushouders doen werk naar vermogen (vrijwilligerswerk of een betaalde baan).
-
Blz. 190
Verder uitvoering geven en actualiseren van het actieplan integratie statushouders.
-
Blz. 191
Verdere inzet op re-integratie door middel van activiteiten en projecten.
-
Blz. 192
Voorbereiden van de uitvoering van de nieuwe wettelijke gemeentelijke taak met betrekking tot de inburgering. We maken afspraken met aanbieders die de inburgeringscursus aanbieden.
-
Blz. 193
We bevorderen en dragen bij aan contacten tussen autochtone inwoners en nieuwkomers.
-
Blz. 194
We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend taalonderwijs volgen, van Taalcafé tot het volgen van een passende (taal)opleiding.
-
Blz. 195
Werk moet lonen
-
Blz. 196
Inleiding
-
Blz. 197
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 198
Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig
-
Blz. 199
De pilots met Werkbaan Oost en de Dorpskamer zetten wij voort.
-
Blz. 200
Met SDOA en Werkbaan Oost willen we een algemene voorziening ontwikkelen waar inwoners terecht kunnen voor dagbesteding, vrijwilligerswerk, werkervaringsplaatsen en beschut werk. De ontbrekende schakel tussen het (vaak beschut) werken en dagbesteding
-
Blz. 201
We bevorderen de uitstroom naar betaald werk en we ondersteunen wie dat niet op eigen kracht kan.
-
Blz. 202
We hebben een vrijwilligerssteunpunt waarbij we ons ook richten op de bemiddeling van bijstandsgerechtigden naar vrijwilligerswerk te verbeteren (ook door het meer promoten van www.sameninoostgelre.nl).
-
Blz. 203
We leiden toe naar werk. Wij zetten ons in voor betaald werk voor diegenen die dat kunnen
-
Blz. 204
We plegen extra inzet op de Meedoengroep: de groep inwoners die al langdurig een uitkering ontvangt van de SDOA. Wij activeren hen waar mogelijk naar perspectief en werk.
-
Blz. 205
We zetten ons in om de werkloze jongeren en ook jongeren met een arbeidsbeperking onder de aandacht te brengen van lokale bedrijven.
-
Blz. 206
Misbruik uitkeringen tegengaan.
-
Blz. 207
We gaan themacontroles houden en zijn streng aan de poort
-
Blz. 208
Werken moet lonen
-
Blz. 209
Als een kindregeling is toegekend, loopt deze nog door voor het lopende jaar.
-
Blz. 210
Bij werkaanvaarding helpen we, indien nodig, de inwoner met het doorgeven van de gewijzigde financiële situatie aan de Belastingdienst. Hierdoor voorkomen we terugvorderingen van de Belastingdienst achteraf.
-
Blz. 211
We verstrekken uitkeringsgerechtigden die aan de slag gaan een werkaanvaardingspremie van € 500,- bij werkaanvaarding en € 1.000,- na zes maanden als men nog werk heeft.
-
Blz. 212
Preventie en ondersteuning
-
Blz. 213
Inleiding
-
Blz. 214
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 215
Inwoners bieden we een zinvolle daginvulling
-
Blz. 216
Deelname aan ontwikkeling van een vervoersapp voor inwoners in landelijke gebieden (NetMobiel).
-
Blz. 217
In gesprek gaan met aanbieders en onze inwoners om het aanbod uit te breiden met activiteiten die meer gericht zijn op dienstverlenende activiteiten en om verbreding mogelijk te maken.
-
Blz. 218
Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar een zinvolle daginvulling.
-
Blz. 219
Ondersteunen van de doorontwikkeling van de stads-/dorpskamer, zoals de stads-dorpskamer inzetten voor ondersteuning aan inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 220
Ondersteunen van initiatieven op het gebied van inloopvoorzieningen. We geven extra aandacht aan het thema eenzaamheid.
-
Blz. 221
Inwoners worden ondersteund bij hun participatie in de samenleving
-
Blz. 222
We leveren groeps- en individuele begeleiding en kortdurend verblijf voor inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving.
-
Blz. 223
We leveren Wmo-maatwerkvoorzieningen.
-
Blz. 224
We starten een pilot arbeidsmatige dagbesteding.
-
Blz. 225
We stimuleren cliënten en inwoners bij de doorstroom van dagbesteding naar beschut werk.
-
Blz. 226
Kwetsbare inwoners een passende woonplek en begeleiding bieden
-
Blz. 227
De uitwerking van de regionale voorbereidingen van de veranderingen rond maatschappelijke opvang en beschermd wonen, geven wij vorm in een apart traject. Dit betreft de Regionale uitvoeringsagenda opvang en bescherming.
-
Blz. 228
Wij gaan in overleg met aanbieders van beschut wonen over de invulling van het onderdeel (beschut) wonen. We zetten zwaarder in op een grotere beschikbaarheid van deze woningen en maken hierover (prestatie)afspraken met woningbouwverenigingen.
-
Blz. 229
Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig veilig wonen
-
Blz. 230
Afspraken maken met woningcorporaties en zorgaanbieders om uitstroom uit beschermd wonen mogelijk te maken.
-
Blz. 231
Prestatieafspraken maken met woningcorporaties.
-
Blz. 232
We faciliteren het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen door het ondersteunen van het nemen van fysieke maatregelen die dit bevorderen.
-
Blz. 233
We verlenen subsidies voor het levensloopbestendig maken van woningen.
-
Blz. 234
Verminderen van alcohol en drugsgebruik bij jongeren
-
Blz. 235
(Sport)verenigingen ondersteunen om vorm te geven aan het ‘NIX 18-beleid’ rondom alcohol- en drugsgebruik.
-
Blz. 236
Continueren van de samenwerking tussen het jongerenwerk Mazzel en scholengemeenschap Marianum.
-
Blz. 237
Koppeling met andere beleidsterreinen zoals sport en Wmo om een integrale aanpak rondom het thema alcohol en drugs te bewerkstelligen.
-
Blz. 238
Uitbreiden en intensiveren van de samenwerking tussen jongerenwerk Mazzel en het primair basisonderwijs.
-
Blz. 239
Vanuit het Preventie Platform Jeugd (PPJ) voor verschillende doelgroepen preventie-activiteiten organiseren.
-
Blz. 240
We informeren ouders en jongeren aan de hand van universele en geïndiceerde preventie-activiteiten via verschillende kanalen, zodat ouders en jongeren bewust bezig zijn met het thema.
-
Blz. 241
We werken vanuit het Preventie Platform Jeugd samen met omliggende gemeenten rondom verschillende maatschappelijke thema’s en dus ook het thema alcohol- en drugsgebruik.
-
Blz. 242
Voorkomen van overgewicht bij jongeren
-
Blz. 243
In gezamenlijkheid komen tot een preventieprogramma op gebied van overgewicht.
-
Blz. 244
Samenwerking intensiveren met partners binnen de werkgroep "Voorkomen van overgewicht bij kinderen".
-
Blz. 245
Dementievriendelijke samenleving
-
Blz. 246
Communicatie rondom dementie: folder (wegwijzer dementie), artikelen en website.
-
Blz. 247
Ondersteuningsaanbod verbreden voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers (ontmoeting, dagbesteding en gespreksgroepen).
-
Blz. 248
Training en voorlichting geven over dementie aan vrijwilligers, mantelzorgers en middenstand.
-
Blz. 249
Uitvoering geven aan het plan van aanpak ‘Dementievriendelijke samenleving’.
-
Blz. 250
Armoedebestrijding
-
Blz. 251
Inleiding
-
Blz. 252
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 253
Het voorkomen van uitsluiting van inwoners vanwege lage inkomens
-
Blz. 254
Alle kinderen in Oost Gelre moeten kunnen zwemmen. Voor gezinnen met lage inkomens is een vergoeding mogelijk van de kosten voor het behalen van zwemdiploma A.
-
Blz. 255
Inwoners met een structureel laag inkomen (langer dan drie jaar) kunnen jaarlijks een beroep doen op een individuele inkomenstoeslag.
-
Blz. 256
Inwoners met een uitkering op grond van de participatiewet die niet aan het werk kunnen, begeleiden we zoveel mogelijk naar vrijwilligerswerk. Zo voorkomen we een sociaal isolement.
-
Blz. 257
We bieden budgetteringscursussen aan kwetsbare doelgroepen zoals uitkeringsgerechtigden.
-
Blz. 258
We gaan financiële voorlichting geven op scholen.
-
Blz. 259
We investeren (met buurgemeenten) in een gerichte aanpak om schoolverlating te voorkomen.
-
Blz. 260
We maken afspraken met zorgverzekeraars, woningbouwcorporaties en nutsbedrijven om zo vroegtijdig signalen te krijgen indien er achterstanden ontstaan. Om hoge schulden zoveel mogelijk te voorkomen doen we aan vroegsignalering (Vroeg erop af!).
-
Blz. 261
We maken bijles voor kinderen uit minima-gezinnen financieel mogelijk.
-
Blz. 262
We ondersteunen de vrijwillige schuldhulpmaatjes (SOM) financieel door subsidie en daarnaast faciliteren we waar dit nodig is.
-
Blz. 263
We willen zoveel mogelijk kinderen die recht hebben op de meedoen regeling ondersteunen. Daarom is de regeling toegankelijker gemaakt door middel van een meedoen-applicatie.
-
Blz. 264
We zijn in gesprek met het jeugd sport en cultuurfonds om zo een regeling te realiseren aanvullend op onze huidige kindpakket
-
Blz. 265
Onze inwoners hebben grip op zorgkosten
-
Blz. 266
Wij behouden de komende vier jaar de mogelijkheid om gebruik te maken van de collectieve zorgverzekering van Menzis voor de huidige doelgroep.
-
Blz. 267
Wij zijn met Menzis in gesprek om het preventieve aanbod in de collectieve zorgverzekering uit te breiden. Dit noemen we de Gemengde leefstijlinterventie.
-
Blz. 268
Laaggeletterdheid/taalarm
-
Blz. 269
Inleiding
-
Blz. 270
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 271
Het tegengaan van laaggeletterdheid
-
Blz. 272
Medewerkers van de sociale teams zijn geschoold in het herkennen van laaggeletterdheid en ondersteunen laaggeletterden om een hoger taalniveau te bereiken.
-
Blz. 273
Verplichte taaltoets bij een uitkering op grond van de Participatiewet.
-
Blz. 274
Voor de inburgeraars geldt, dat zij al een verplicht inburgeringstraject volgen. Indien zij dit voltooien, eindigen zij op A2-niveau.
-
Blz. 275
We begeleiden mensen naar taalondersteuning bij bestaande initiatieven, zoals het Taalhuis, Taalteam of de Taalcafés
-
Blz. 276
Goede zorg voor senioren
-
Blz. 277
Inleiding
-
Blz. 278
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 279
Inwoners worden op een juiste wijze ondersteund.
-
Blz. 280
De gemeente regelt onafhankelijke cliëntondersteuning waarbij zoveel mogelijk vrijwilligers van organisaties worden ingezet.
-
Blz. 281
We nemen jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek af.
-
Blz. 282
Ouderen wonen langer zelfstandig thuis
-
Blz. 283
De komende drie jaar handhaven we de subsidie Opplussen woningen.
-
Blz. 284
Het aanbieden van valpreventie trainingen.
-
Blz. 285
In de prestatieafspraken met de woningcorporaties afspraken maken over het bevorderen van het langer zelfstandig blijven wonen.
-
Blz. 286
Inwoners vanaf 65 jaar blijvend actief benaderen en uitnodigen om in gesprek te gaan met vrijwillige woonconsulenten.
-
Blz. 287
Met een multidisciplinaire werkgroep (met onder andere fysiotherapeuten, POH, wijkverpleegkundigen en ouderen) een plan van aanpak opstellen om val preventie structureel in te bedden bij diverse organisaties.
-
Blz. 288
Opplussen van bestaande woningen (middels woningaanpassingen die langer thuis wonen mogelijk maken).
-
Blz. 289
Participeren in het regionale project ‘Langer veilig thuis’.
-
Blz. 290
We gaan aan de slag met een gecombineerde woon-zorgvisie
-
Blz. 291
We zorgen voor voldoende veilige (sociaal en fysiek) levensloopbestendige woningen.
-
Blz. 292
Voorkomen van vereenzaming onder ouderen.
-
Blz. 293
We ontwikkelen een gerichte aanpak om eenzaamheid onder ouderen te signaleren en tegen te gaan.
-
Blz. 294
We subsidiëren het netwerk ouderen en veerkracht
-
Blz. 295
We subsidiëren ondersteunende organisaties.
-
Blz. 296
Jeugdzorg
-
Blz. 297
Inleiding
-
Blz. 298
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 299
Jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden
-
Blz. 300
De POH gefaseerd uitbreiden naar alle huisartsenpraktijken in Oost Gelre.
-
Blz. 301
De samenwerking met huisartsen verder intensiveren.
-
Blz. 302
Door middel van cliënttevredenheidsonderzoek monitoren van de resultaten en inzicht houden in de behoeften van onze cliënten.
-
Blz. 303
Door middel van het ondersteuningsteam ouders en jongeren handvatten bieden om de problemen op te lossen of leren ermee om te gaan.
-
Blz. 304
Door middel van het Preventie Platform jeugd ouders handvatten bieden die problemen ervaren bij het opvoeden.
-
Blz. 305
Het ondersteuningsteam pakt een verbindende rol door partijen rondom jeugdhulp van 0 tot 23 jaar samen te brengen.
-
Blz. 306
Jonge lotgenoten met elkaar in contact brengen, zodat zij ervaringen met elkaar kunnen delen, elkaar kunnen steunen en informatie en tips kunnen uitwisselen.
-
Blz. 307
Meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door ze in contact te brengen met het Huiskamer project van het Marianum.
-
Blz. 308
Om ouders regie te kunnen geven over hun eigen dossier zullen de digitale systemen hiertoe ingericht worden.
-
Blz. 309
Voorkomen van onnodige en onjuiste doorverwijzingen door normalisatie.
-
Blz. 310
Voortzetten van mantelzorgondersteuning vanuit GGNet voor jongeren.
-
Blz. 311
Yunio geeft uitvoering aan het project Inhuis-steungezinnen en heeft een coördinator aangesteld om de gezinnen te begeleiden.
-
Blz. 312
Veilig en gezond opgroeien voor alle jongeren in Oost Gelre
-
Blz. 313
Blijvend in gesprek met de betrokken partners van het Preventie Platform Jeugd (PPJ) hoe samen vorm te geven aan de thema's die actueel zijn.
-
Blz. 314
Door meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door het inzetten van structurele en universele preventie door onder andere het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 315
Ouders bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 316
Professionals bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 317
We nemen als gemeente het initiatief om met jeugdhulpinstellingen en onderwijs nauw samen te werken bij het ontwikkelen en uitvoeren van preventieprojecten (drugs, alcohol, etc.).
-
Blz. 318
We zorgen voor een goede begeleiding als jongeren 18 worden en van de Jeugdwet naar de Wmo/zorgverzekeringswet gaan.
-
Blz. 319
Volksgezondheid
-
Blz. 320
Inleiding
-
Blz. 321
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 322
Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners en vooral die van kwetsbare groepen.
-
Blz. 323
Uitvoering geven aan het lokaal actieprogramma Preventie.
-
Blz. 324
Sluitende aanpak verwarde personen
-
Blz. 325
Door nauwe samenwerking tussen zorgaanbieders, politie en gemeente bieden wij tijdig passende ondersteuning. Dit netwerk zetten wij de komende jaren voort en bouwen dit waar nodig uit.
-
Blz. 326
Met GGNet worden afspraken gemaakt om de ondersteuning aan inwoners, die tijdelijk zijn opgenomen en weer terug naar huis gaan na ontslag, beter te regelen.
-
Blz. 327
Onze procesregisseurs zorg en veiligheid zetten in op een preventieve aanpak om erger te voorkomen.
-
Blz. 328
Uitvoering Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ)
-
Blz. 329
Uitvoeren onderzoeken met betrekking tot zorgmachtigingen en start ondersteuning aangemelde verwarde personen
-
Blz. 330
Financieel overzicht Programma 2
-
Blz. 331
Financieel overzicht
-
Blz. 332
Beleidsindicatoren Programma 2
-
Blz. 333
Beleidsindicatoren
-
Blz. 334
Programma 3 - Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 335
Inleiding
-
Blz. 336
Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 3 - Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 337
Goed ondernemersklimaat
-
Blz. 338
Inleiding
-
Blz. 339
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 340
De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken.
-
Blz. 341
Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
-
Blz. 342
Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde
-
Blz. 343
We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek
-
Blz. 344
We zorgen voor geschikte kavels in Groenlo en Lichtenvoorde
-
Blz. 345
Grootschalige industriële bedrijvigheid rondom het thema bio-economie kan zich ontwikkelen op de Laarberg.
-
Blz. 346
In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
-
Blz. 347
We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
-
Blz. 348
We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven
-
Blz. 349
Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied.
-
Blz. 350
We faciliteren gevelaanpassing en verstrekken daarvoor subsidie
-
Blz. 351
Stimuleren innovatieve duurzame maakindustrie.
-
Blz. 352
We gaan het bestemmingsplan Lindebrook herzien om de kavel voor wonen-werken om te zetten in woonkavels en werkkavels.
-
Blz. 353
Gezonde agrarische sector
-
Blz. 354
Inleiding
-
Blz. 355
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 356
Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
-
Blz. 357
Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda
-
Blz. 358
Participeren in het Provinciaal uitvoeringsprogramma "Toekomst voor de Gelderse Boer"
-
Blz. 359
We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
-
Blz. 360
We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers
-
Blz. 361
Bereikbaarheid en mobiliteit
-
Blz. 362
Inleiding
-
Blz. 363
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 364
Onze gemeente is goed bereikbaar
-
Blz. 365
We voeren een onderzoek uit naar het nut en de noodzaak van een 2e fase van de N18, danwel doortrekking van de A18.
-
Blz. 366
Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
-
Blz. 367
We gaan exploitanten benaderen om hen te bewegen om de Achterhoek/Oost Gelre op te nemen in hun schema’s voor (inter)nationale en andere lange-afstands busverbindingen........
-
Blz. 368
We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
-
Blz. 369
Verbeteren bereikbaarheid bedrijventerreinen
-
Blz. 370
We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
-
Blz. 371
Toerisme en evenementen
-
Blz. 372
Inleiding
-
Blz. 373
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 374
Stimuleren recreatie en toerisme
-
Blz. 375
Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
-
Blz. 376
We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
-
Blz. 377
We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023
-
Blz. 378
We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg
-
Blz. 379
We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
-
Blz. 380
Behouden en stimuleren van evenementen
-
Blz. 381
Ontwikkelen en implementeren uitvoeringsprogramma bij het strategisch marketingplan.
-
Blz. 382
We verruimen het huidige evenementenbeleid.
-
Blz. 383
Werkgelegenheid
-
Blz. 384
Inleiding
-
Blz. 385
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 386
Realiseren van goede beschut werken plekken
-
Blz. 387
We willen een organisatie creëren waarin inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een beschutte werkplek hebben maar waarbij andere werkzoekenden bijvoorbeeld een werkervaringsplek krijgen. Ontwikkeling van het individu is het uitgangspunt.
-
Blz. 388
Creëren van banen voor mensen met een arbeidsbeperking
-
Blz. 389
Binnen de gemeentelijke organisatie creëren we banen voor mensen met een arbeidsbeperking.
-
Blz. 390
Financieel overzicht Programma 3
-
Blz. 391
Financieel overzicht
-
Blz. 392
Beleidsindicatoren Programma 3
-
Blz. 393
Beleidsindicatoren
-
Blz. 394
Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
-
Blz. 395
Inleiding
-
Blz. 396
Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
-
Blz. 397
Veiligheid
-
Blz. 398
Inleiding
-
Blz. 399
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 400
Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.
-
Blz. 401
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP).
-
Blz. 402
We handhaven de openbare orde en bestrijden overlast.
-
Blz. 403
Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.
-
Blz. 404
We pakken de illegale handel vanuit woonhuizen aan, vooral ook in de buurt van scholen.
-
Blz. 405
Behouden van de vrijwillige brandweer binnen de Achterhoek.
-
Blz. 406
Euregionale samenwerking Achterhoek
-
Blz. 407
Inleiding
-
Blz. 408
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 409
Euregionale samenwerking bevorderen
-
Blz. 410
We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
-
Blz. 411
We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
-
Blz. 412
We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
-
Blz. 413
We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
-
Blz. 414
We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
-
Blz. 415
We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
-
Blz. 416
Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre
-
Blz. 417
We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
-
Blz. 418
Gemeentelijke organisatie
-
Blz. 419
Inleiding
-
Blz. 420
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 421
De gemeente Oost Gelre geeft opdrachtgeverschap op een goede wijze vorm
-
Blz. 422
De monitoring op de doelstellingen en (financiële) kaders binnen het sociaal domein wordt verder uitgebreid.
-
Blz. 423
We geven opdrachtgeverschap in het sociaal domein vorm.
-
Blz. 424
We geven opdrachtgeverschap naar onze verbonden partijen verder vorm.
-
Blz. 425
We optimaliseren de informatievoorziening inzake verbonden partijen.
-
Blz. 426
We optimaliseren ons planning- en controlinstrumentarium.
-
Blz. 427
De gemeente Oost Gelre wordt gezien als een betrouwbare en integere partner
-
Blz. 428
We bevorderen het integriteitsbewustzijn en (moreel) verantwoord handelen van ambtenaren en bestuurders.
-
Blz. 429
Burgerinitiatieven
-
Blz. 430
Inleiding
-
Blz. 431
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 432
Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.
-
Blz. 433
We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
-
Blz. 434
We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
-
Blz. 435
We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
-
Blz. 436
Gemeentelijke dienstverlening
-
Blz. 437
Inleiding
-
Blz. 438
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 439
Realiseren van een goede, doelmatige en doeltreffende dienstverlening.
-
Blz. 440
De communicatie van de gemeente moet in heldere taal en voor iedereen begrijpelijk zijn (taalniveau B1). Dit doen we door een goede opleiding en borging van het taalgebruik B1.
-
Blz. 441
Doorontwikkeling innovatief dienstverleningsconcept. Hierbij omarmen wij naast de analoge kanalen ook de digitale kanalen.
-
Blz. 442
We actualiseren onze strategienota ‘Samen aan de slag in ander tijden’.
-
Blz. 443
We optimaliseren dienstverlening door verdere digitalisering van de informatievoorziening en informatiebehoefte. We maken daarbij gebruik van de aanwezige data in onze informatiesystemen, waaronder ons zaaksysteem.
-
Blz. 444
Financieel beleid
-
Blz. 445
Inleiding
-
Blz. 446
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 447
Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.
-
Blz. 448
Begroting, tussentijdse rapportages en de jaarrekening/jaarverslag zijn digitaal beschikbaar (begrotingsapp).
-
Blz. 449
We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
-
Blz. 450
We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen zodat financiering van investeringen in de toekomst gewaarborgd is.
-
Blz. 451
Financieel overzicht Programma 4
-
Blz. 452
Financieel overzicht
-
Blz. 453
Beleidsindicatoren Programma 4
-
Blz. 454
Beleidsindicatoren
-
Blz. 455
Eigen beleidsindicatoren
-
Blz. 456
Jaarverslag
-
Blz. 457
Inleiding
-
Blz. 458
Inleiding
-
Blz. 459
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 460
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 461
Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
-
Blz. 462
Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
-
Blz. 463
Financieel resultaat 2021
-
Blz. 464
Financieel resultaat 2021
-
Blz. 465
Resultaatbepaling
-
Blz. 466
Resultaatbepaling
-
Blz. 467
Bestemming resultaat
-
Blz. 468
Bestemming resultaat
-
Blz. 469
Analyse van het rekeningresultaat
-
Blz. 470
Analyse van het rekeningresultaat
-
Blz. 471
Paragrafen
-
Blz. 472
Inleiding
-
Blz. 473
Inleiding
-
Blz. 474
Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 475
Inleiding
-
Blz. 476
Beleid weerstandsvermogen
-
Blz. 477
Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
-
Blz. 478
Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
-
Blz. 479
Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 480
Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 481
Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 482
Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 483
Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
-
Blz. 484
Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA)
-
Blz. 485
Stadsbank Oost Nederland (SON)
-
Blz. 486
Regio Achterhoek
-
Blz. 487
NV Rova
-
Blz. 488
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
-
Blz. 489
Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
-
Blz. 490
Dimpact
-
Blz. 491
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
-
Blz. 492
GGD
-
Blz. 493
Laarberg
-
Blz. 494
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 495
Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
-
Blz. 496
Inleiding
-
Blz. 497
Communicatie in het hart van beleid
-
Blz. 498
Personeelsbeleid
-
Blz. 499
Integriteit en ondermijning
-
Blz. 500
Informatiemanagement
-
Blz. 501
Financiën, planning & control
-
Blz. 502
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 503
Mediation
-
Blz. 504
Bezwarencommissie
-
Blz. 505
Ombudsman
-
Blz. 506
AVG
-
Blz. 507
ENSIA
-
Blz. 508
Participatie
-
Blz. 509
Programma Omgevingswet
-
Blz. 510
Paragraaf 4: Financiering
-
Blz. 511
Inleiding
-
Blz. 512
Ontwikkeling rentepercentage 2021
-
Blz. 513
Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
-
Blz. 514
Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
-
Blz. 515
Kredietrisico
-
Blz. 516
Leningenportefeuille
-
Blz. 517
Schatkistbankieren
-
Blz. 518
Rentelasten 2021
-
Blz. 519
Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 520
Inleiding
-
Blz. 521
Overzicht beheerplannen voor het jaar 2021
-
Blz. 522
Wegen
-
Blz. 523
Riolering
-
Blz. 524
Openbaar groen en water
-
Blz. 525
Openbare verlichting
-
Blz. 526
Civiel technische kunstwerken
-
Blz. 527
Speelvoorzieningen
-
Blz. 528
Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 529
Water
-
Blz. 530
Paragraaf 6: Grondbeleid
-
Blz. 531
Inleiding
-
Blz. 532
Grondbeleid
-
Blz. 533
Actuele stand van zaken
-
Blz. 534
Reservering voor risico's grondexploitatie
-
Blz. 535
Voorziening voor verwachte verliezen
-
Blz. 536
Afsluiting complexen
-
Blz. 537
Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
-
Blz. 538
Paragraaf 7: Lokale heffingen
-
Blz. 539
Inleiding
-
Blz. 540
Overzicht lokale heffingen
-
Blz. 541
Leges
-
Blz. 542
Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
-
Blz. 543
Lokale lastendruk
-
Blz. 544
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 545
Paragraaf 8: Coronavirus (COVID-19)
-
Blz. 546
Par8
-
Blz. 547
Kerngegevens
-
Blz. 548
Inwoners
-
Blz. 549
Inwoners
-
Blz. 550
Fysieke structuur
-
Blz. 551
Fysieke structuur
-
Blz. 552
Financiële structuur
-
Blz. 553
Fin struc
-
Blz. 554
Jaarrekening
-
Blz. 555
Overzicht van baten en lasten over het jaar 2021
-
Blz. 556
Overzicht baten en lasten 2021
-
Blz. 557
Onvoorzien/Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/Incidentele baten en lasten
-
Blz. 558
Onvoorzien
-
Blz. 559
Onvoorzien
-
Blz. 560
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 561
Struc toev en ontrek reserves
-
Blz. 562
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 563
Inc baten en lasten
-
Blz. 564
Toelichting incidentele lasten
-
Blz. 565
Toel inc lasten
-
Blz. 566
Toelichting incidentele baten
-
Blz. 567
Toel inc baten
-
Blz. 568
Balans per 31 december
-
Blz. 569
Activa
-
Blz. 570
Passiva
-
Blz. 571
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 572
Inleiding
-
Blz. 573
Inleiding
-
Blz. 574
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 575
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 576
Balans
-
Blz. 577
Vaste activa
-
Blz. 578
Immateriële vaste activa
-
Blz. 579
Immateriele vaste activa
-
Blz. 580
Materiële vaste activa
-
Blz. 581
In erfpacht uitgegeven gronden
-
Blz. 582
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en overige investeringen met economisch nut
-
Blz. 583
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
-
Blz. 584
Financiële vaste activa
-
Blz. 585
Financiele vaste activa
-
Blz. 586
Vlottende activa
-
Blz. 587
Voorraden
-
Blz. 588
Onderhanden werk, gronden in exploitatie
-
Blz. 589
Voorraad handelsgoederen
-
Blz. 590
Vorderingen en overlopende activa
-
Blz. 591
Vorderingen
-
Blz. 592
Liquide middelen en overlopende posten
-
Blz. 593
Liquide middelen
-
Blz. 594
Voorzieningen
-
Blz. 595
Voorzieningen
-
Blz. 596
Vaste schulden
-
Blz. 597
Vaste schulden
-
Blz. 598
Vlottende passiva
-
Blz. 599
Vlottende passiva
-
Blz. 600
Borg en garantstellingen
-
Blz. 601
Borg
-
Blz. 602
Toelichting per programma
-
Blz. 603
Programma 1: Leefomgeving
-
Blz. 604
Financieel overzicht
-
Blz. 605
Taakveldverantwoording
-
Blz. 606
Lasten
-
Blz. 607
Baten
-
Blz. 608
Programma 2: Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
-
Blz. 609
Financieel overzicht
-
Blz. 610
Taakveldverantwoording
-
Blz. 611
Lasten
-
Blz. 612
Baten
-
Blz. 613
Programma 3: Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 614
Financieel overzicht
-
Blz. 615
Taakveldverantwoording
-
Blz. 616
Lasten
-
Blz. 617
Baten
-
Blz. 618
Programma 4: Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
-
Blz. 619
Financieel overzicht
-
Blz. 620
Taakveldverantwoording
-
Blz. 621
Lasten
-
Blz. 622
Baten
-
Blz. 623
Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen
-
Blz. 624
Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 625
Treasury - overzicht dividendopbrengsten
-
Blz. 626
Overzicht algemene uitkering
-
Blz. 627
Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
-
Blz. 628
Begrotingsrechtsmatigheid
-
Blz. 629
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 630
Afwijkingen begroting
-
Blz. 631
Grafische weergave
-
Blz. 632
Onzekerheid verantwoording jeugdzorg en Wmo
-
Blz. 633
Onzekerheden in de verantwoording
-
Blz. 634
Toelichting op de balans per 31 december
-
Blz. 635
Vaste activa
-
Blz. 636
Immateriële vaste activa
-
Blz. 637
Materiële vaste activa
-
Blz. 638
Financiële vaste activa
-
Blz. 639
Vlottende activa
-
Blz. 640
Voorraden
-
Blz. 641
Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 642
Liquide middelen
-
Blz. 643
Overlopende activa
-
Blz. 644
Passiva
-
Blz. 645
Eigen vermogen
-
Blz. 646
Mutaties reserves
-
Blz. 647
Mutaties in de belegde reserves
-
Blz. 648
Mutaties in de vrij reserves
-
Blz. 649
Mutaties in de bestemmingsreserves
-
Blz. 650
Eigen vermogen
-
Blz. 651
Toelichting
-
Blz. 652
Voorzieningen
-
Blz. 653
VZ1
-
Blz. 654
VZ3
-
Blz. 655
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 656
VS1
-
Blz. 657
Vlottende passiva
-
Blz. 658
Vlottende passiva
-
Blz. 659
Kortlopende schulden
-
Blz. 660
Waarborgen en garanties
-
Blz. 661
WG1
-
Blz. 662
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 663
Niet uit de balans blijkende
-
Blz. 664
Wet Normering Topinkomens (WNT)
-
Blz. 665
EMU-saldo
-
Blz. 666
EMU-saldo
-
Blz. 667
Emu-saldo2
-
Blz. 668
Bijlagen
-
Blz. 669
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 670
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 671
Toelichting reserves
-
Blz. 672
Algemene reserve
-
Blz. 673
Bestemmingsreserves
-
Blz. 674
Verdelingsprincipe taakvelden per programma
-
Blz. 675
Taakvelden per programma
-
Blz. 676
SISA
-
Blz. 677
Sisa
-
Blz. 678
Jaarrekening 2021 vs. jaarrekening 2020
-
Blz. 679
Taakvelden - lasten
-
Blz. 680
Taakveld - baten
-
Blz. 681
Beleidsindicatoren BBV
-
Blz. 682
Beleidsindicatoren BBV
-
Blz. 683
Controleverklaring
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap