Toelichting per programma

Programma 1: Leefomgeving

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2021 Realisatie 2021 Restant 2021
Lasten 18.341 17.123 1.218
Baten -7.515 -7.251 -264
Onttrekkingen -109 -974 865
Stortingen 3 -435 438
Terug naar navigatie - Taakveldverantwoording

In onderstaande tabel leest u de belangrijkste afwijkingen van Programma 1 Leefomgeving:

 

Programma 1 Leefomgeving   Resultaat
2.1 Verkeer en wegen: Niet alle investeringen zijn gerealiseerd waardoor een onder uitputting van kapitaallasten ontstaat. V 241.000
2.1 Verkeer en wegen: Er is minder overig onderhoud besteed aan wegen. Dit fluctueert jaarlijks  V 35.000
2.1 Verkeer en wegen: In 2021 werd een groot deel van de schade aan de openbare verlichting vergoed via de NODR.  V 64.000
 5.5 Cultureel erfgoed: In 2021 heeft er geen restauratie van panden op de monumentenlijst plaats gevonden, doordat er geen aanvragen zijn gedaan. V 50.000
5.5 Cultureel erfgoed: In 2021 is met Waterschap Rijn en IJssel gestart met planvorming voor de buitenzijde. De plannen worden in 2022 gepresenteerd, op het moment dat de plannen rondom het Wilgenpark gereed zijn. Afronding van de werkzaamheden en besteding van het restant budget zal plaatsvinden in 2022. V 472.000
5.7 Landschaps- natuurplannen: De subsidie co-financiering Biodiversiteit en Landschap van € 25.000 is in de bestuursrapportage als last verantwoord in plaats van inkomst.  V 50.000
7.2 Riolering: De baten rioolheffing zijn lager in 2021 als gevolg van lager waterverbruik door onder andere de natte zomer. De rioolheffing is gekoppeld aan het watergebruik, waardoor de opbrengst fors lager is. N 495.000
7.2 Riolering: De lagere baten hebben onder andere geleid tot een vrijval van de voorziening riolering. V 400.000
7.2 Riolering: Niet alle investeringen zijn gerealiseerd waardoor een onderuitputting van kapitaallasten ontstaat. V 88.000
7.3 Afval: Er zijn in 2021 lagere inkomsten geweest van afvalfonds PMD. N 45.000
7.4 Milieubeheer: Toezicht op basis van het HUP (Handhavings-uitvoeringsprogramma) is minder door niet doorgaan van de Zwarte Cross.  V 61.000
7.4 Milieubeheer: In het kader van de energietransitie is in 2021 gestart met het opstellen van de Transitievisie Warmte en zijn divers projecten uitgevoerd. Voor deze projecten is incidenteel geld gereserveerd, maar een deel hiervan bleek in 2021 niet nodig te zijn. V 112.000
8.1 Ruimtelijke ordening: Invoering Omgevingswet: Er zijn verschillende oorzaken voor dit uitstel, maar de belangrijkste twee redenen zijn de effecten van het COVID-19 virus en het feit dat met name de noodzakelijke voorbereidingen voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet meer tijd vergen. De in 2021 gemaakte kosten vallen binnen de reeds gereserveerde budgetten. Voor een deel hangt dit samen met de bijgestelde planning en invoeringsdatum van de wet. Het per eind 2021 resterende budget van € 213.400 zal overgeheveld worden naar 2022, omdat dit benodigd is voor de invoering van de omgevingswet. De eerder geraamde uitgaven zullen in de komende tijd nog steeds voor invoering van de wet benodigd zijn. V 213.000
8.1 Ruimtelijke ordening: Niet alle investeringen zijn gerealiseerd waardoor een onderuitputting van kapitaallasten ontstaat. V 40.000
8.1 Ruimtelijke ordening: Hogere inhuurkosten personeel in verband met meer “externe” projecten waar inkomsten in de vorm van leges tegenover staan. Deze extra leges ad € 295.000 zijn met de bestuursrapportage en slotwijziging bijgeraamd. N 161.000
Subtotaal V 1.125.000
Overig V 256.000
Totaal V 1.381.000

 

Lasten

Terug naar navigatie - Lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2021
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 4.349 4.634
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 155 692
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.807 2.811
TV7.2 7.2 Riolering 2.224 2.323
TV7.3 7.3 Afval 2.409 2.414
TV7.4 7.4 Milieubeheer 1.448 1.665
TV8.1 8.1 Ruimtelijke ordening 1.063 1.158
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 2.668 2.645

Baten

Terug naar navigatie - Baten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2021
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -395 -271
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -32 -1
TV7.2 7.2 Riolering -2.301 -2.764
TV7.3 7.3 Afval -3.004 -3.048
TV7.4 7.4 Milieubeheer -79 -28
TV8.1 8.1 Ruimtelijke ordening -193 -173
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -1.247 -1.230

Programma 2: Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2021 Realisatie 2021 Restant 2021
Lasten 49.451 47.567 1.884
Baten -9.320 -8.917 -403
Terug naar navigatie - Taakveldverantwoording

In onderstaande tabel leest u de belangrijkste afwijkingen van programma 2 Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen:

 

Programma 2 Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen Resultaat
4.2 Onderwijshuisvesting: De sloopwerkzaamheden van drie basisscholen in Lichtenvoorde zijn niet uitgevoerd, de sloop zal daadwerkelijk plaatsvinden in 2022. Het bedrag zal daarom worden overgeheveld naar 2022.  V 120.000
4.2 Onderwijshuisvesting: De afwaardering van drie basisscholen in Lichtenvoorde heeft niet plaatsgevonden doordat de gebouwen er nog staat. De sloop zal in 2022 plaatsvinden, waarna de afwaardering plaats zal vinden. Het bedrag zal daarom worden overgeheveld naar 2022. V 781.000
4.2 Onderwijshuisvesting: De kosten voor de fusie regenboog/ het hof en de aanpassingen op de Richterslaan zijn dubbel begroot, waardoor er een voordeel is ten opzichte van begroting. V 75.000
4.2 Onderwijshuisvesting: Er waren uitzonderlijk veel gevallen van schade bij de scholen. Er was sprake van vuurwerkschade, graffiti moest verwijderd worden en bij verschillende scholen werden ruiten ingegooid. N 65.000
5.1 Sportbeleid en activering: In de begroting waren kosten opgenomen voor de uitvoering van het SPUK Sportakkoord. Deze gelden mochten meegenomen worden naar 2022 als gevolg van Covid-19. Dit is in de begroting niet aangepast.  V 78.000
5.1 Sportbeleid en activering: Begin 2021 is de SPUK Sport (teruggave btw voor sportactiviteiten) aangevraagd. Hierbij is de investering van het project Binnensport Groenlo geheel meegenomen. Echter de uitgaven lopen achter, waardoor een groot deel van deze SPUK terug betaald moet worden. In 2022 wordt de investering wederom meegenomen in de SPUK Sport.  N 874.000
5.2 Sportaccommodaties: Vanuit het ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport is een tegemoetkoming ontvangen met betrekking tot verhuur sportaccommodaties. V

37.000

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: Aan een aantal instanties zijn aanvullende subsidies verstrekt omdat zij extra kosten hadden vanwege Covid-19. Dit betrof onder andere Stichting Bibliotheek Achterhoek en Stichting Muziekonderwijs Oost Gelre. N 44.000
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: In de loop van 2021 is een cultuurfonds ingesteld. Er zijn diverse aanvragen gehonoreerd. De werkelijke besteding heeft via taakveld 0.4 (overhead) plaats gevonden. De begroting is hierop niet aangepast.  V 75.000
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: Vanuit de 30% regeling is meer subsidiegeld begroot dan daadwerkelijk uitgegeven is. In totaal is € 198.000 uitgegeven aan het cultuurfonds. V 84.000
5.6 Media: In 2021 heeft de afrekening van de nieuwbouw voor de bibliotheek in Lichtenvoorde plaatsgevonden. Conform financiële verwerking zoals vastgesteld bij de jaarrekening 2020 wordt de uitgave als eenmalige last gedrukt op de exploitatie. Gelet op de eigendomssituatie dient deze investering in eenmaal gedekt te worden. Tegenover de eenmalige last staat dat er de komende jaren geen kapitaallasten drukken op de exploitatie. N 315.000
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Er is een aanzienlijk minder beroep gedaan op het mantelzorgcompliment. Tevens is een deel van de subsidie van de pilot Harreveld teruggekomen omdat deze subsidie niet besteed was. Daarnaast waren de vrijwilligerskosten lager, omdat de vrijwillige woonconsulent/ouderenadviseur alleen maar telefonisch hun werk hebben kunnen doen vanwege corona.  V 440.000
6.2 Wijkteams: De uitvoeringskosten van de Wet verplichte GGZ wisselen jaarlijks omdat de kosten afhankelijk zijn van het aantal meldingen en inzet ten behoeve van gedwongen opnames. Tijdige meldingen hebben er toe geleid dat ondersteuningstrajecten opgestart konden worden. Hierdoor zijn de kosten van gedwongen opnames laag gebleven. V 107.000
6.2 Wijkteams: Gemeente Oost Gelre heeft een afrekening ontvangen van Beschermd Wonen over 2020. Conform het raadsbesluit van eind 2020 wordt dit toegevoegd aan de reserve sociaal domein. V 549.000
6.3 Inkomensregelingen: De coronamaatregelen hebben geen effect gehad op de werkgelegenheid. Hierdoor hebben minder mensen een beroep hoeven te doen op ondersteuning in het kader van het minimabeleid. (minimabeleid). Dit heeft ook gevolgen voor de uitkering vanuit het Rijk welke de gemeente hiervoor ontvangt in het kader van de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK). Dit heeft per saldo tot een voordeel geleid. V 96.000
6.4 Begeleide participatie: Deze regeling staat niet meer open voor nieuwe deelnemers. Jaarlijks is er een daling te zien. Er wordt rekening gehouden met deze daling in de begroting maar de daling in 2021 heeft sterker doorgezet dan geprognosticeerd. Hierdoor is de detacheringsvergoeding die de gemeente ontvangt, veel lager uitgevallen. N 171.000
6.5 Arbeidsparticipatie: Minder inwoners hebben een beroep gedaan op de Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA). V 166.000
6.71 maatwerkdienstverlening 18+: De kosten voor Wmo begeleiding zijn door COVID-19 gedaald door minder cliënten. V 249.000
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+: In 2021 zijn er minder pgb’s afgegeven of verlengd voor huishoudelijke hulp. Deze trend zal zich in 2022 voortzetten vanwege het stoppen van de mogelijkheid om gebruik te maken van pgb Alfa. V 191.000
6.71 maatwerkdienstverlening 18+ - Bij de pgb uitnutting van de begeleiding valt op dat meerdere mensen nog een groot percentage van het klaargezette pgb niet besteed hebben. Daardoor lijken de kosten op dit moment lager uit te vallen. Echter kunnen mensen tot 5 jaar na het afgesloten jaar nog declareren. Het minder pgb besteed hebben kan te maken hebben met Corona en dat hierdoor periodes minder zorg is geleverd. V 132.000
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+: Het nadeel is het gevolg van nacalculaties van 2020 als gevolg van Covid-19.  N 65.000
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-: Deze kosten hebben betrekking op verblijf en crisis, onder andere bij Horizon. Een beperkte toename van plaatsingen zorgt al voor een forse toename van de uitgaven. Mogelijk heeft de gemeente over de jaren 2020 en 2021 recht op compensatie van het rijk. De compensatieregeling wordt per 1 juli 2022 opengesteld. N 198.000
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-: De kosten voor specialistische GGZ stijgen de laatste jaren fors. Meer kinderen hebben zware problematiek waarbij deze vorm van zorg ingezet dient te worden. N 248.000
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-: Het beleid om pgb voor de jeugd af te bouwen werkt. Het pgb wordt nu alleen nog ingezet indien er echt geen andere mogelijkheden zijn. V 69.000
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-: De gemeente heeft een bedrag ontvangen voor verevening van de jeugdzorg 2016 en 2017, van Gemeente Montferland. V 56.000
6.82 Geëscaleerde jeugdzorg: Er ligt een relatie met kinderen die onder voogdij gesteld worden. In 2021 zijn er minder kinderen onder voogdij of toezicht geplaatst. V 84.000
7.1 Volksgezondheid: Middels het preventiebudget geeft de gemeente uitvoering aan het lokaal preventieprogramma en zet de gemeente (pro)actief in op verschillende preventieve activiteiten binnen het sociaal domein. Het coronavirus heeft (nog steeds) impact op verschillende geplande activiteiten en projecten vanuit het preventiebudget. Meerdere activiteiten hebben door de omstandigheden geen doorgang kunnen vinden.  V 71.000
Subtotaal V 1.480.000
Overig V 1.000
Totaal V 1.481.000

 

Lasten

Terug naar navigatie - Lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2021
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 2.033 3.034
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.276 1.287
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 654 742
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties 1.489 1.488
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 346 518
TV5.4 5.4 Musea 251 280
TV5.6 5.6 Media 828 584
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.557 1.997
TV6.2 6.2 Wijkteams 1.840 1.851
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen 7.441 7.711
TV6.4 6.4 Begeleide participatie 8.786 8.911
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 812 978
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 425 442
TV6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 6.407 6.503
TV6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 11.712 11.260
TV6.82 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 1.051 1.130
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 659 736

Baten

Terug naar navigatie - Baten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2021
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting -2 0
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -175 -174
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering -138 -1.015
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties -96 -38
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 0 0
TV5.4 5.4 Musea 0 0
TV5.6 5.6 Media 1 -59
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -81 -62
TV6.2 6.2 Wijkteams -582 -10
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen -6.209 -6.178
TV6.4 6.4 Begeleide participatie -1.205 -1.376
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -1 0
TV6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -339 -387
TV6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -56 0
TV7.1 7.1 Volksgezondheid -33 -20

Programma 3: Economie en werkgelegenheid

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2021 Realisatie 2021 Restant 2021
Lasten 3.174 1.214 1.959
Baten -2.703 -992 -1.711
Stortingen 0 -113 113
Terug naar navigatie - Taakveldverantwoording

De belangrijkste afwijkingen die tot de overschrijving van programma 3 hebben geleid, kunt u lezen in onderstaande tabel:

 

Programma 3 Economie en werkgelegenheid Resultaat
3.2 Fysieke infrastructuur: De opbrengst van de kavelverkoop van complex Lindebrook is hoger dan begroot doordat bijna alle woon-werkkavels die in 2021 te koop zijn aangeboden, zijn verkocht. Tevens is er voor een bedrag van € 28.000 meer aan optierente ontvangen, omdat er meer kavels in optie zijn genomen. V 412.000
3.2 Fysieke infrastructuur: Tegenover de hogere opbrengsten van de kavelverkoop van complex Lindebrook staat de bijdrage aan de overige deelnemende partners zijnde de tussentijdse winstneming complex Lindebrook. N 291.000
3.2 Fysieke infrastructuur: De subsidies voor gevelverbeteringen in Groenlo en Lichtenvoorde zijn lager dan begroot. De doorlooptijd van deze subsidies kan erg lang zijn. Eind 2021 waren nog 4 subsidies aangevraagd, het toekennen en de afwikkeling zal de komende jaren pas plaatsvinden. V 123.000
3.4 Economische promotie: € 60.000 voor Impuls lokale economie en buitengebied is maar deels ingezet; de voorbereidingen zijn gestart voor het oprichten van een lokaal kennis en innovatieplatform ten behoeve van de vrijetijdseconomie. In 2022 zal dit verder uitgewerkt worden. Hiervoor is reeds budget beschikbaar gesteld. V 53.000
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijven terreinen): Van Ostadenstraat: het plan was de voormalige school in 2021 te slopen en te starten met de inrichting van de omgeving. Dit vindt echter begin 2022 plaats. Het voordelig resultaat zal daarom meegenomen worden naar 2022. V 292.000
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijven terreinen):Complex Vossenburcht en Looweg Harreveld zijn pas in het najaar van 2021 in ontwikkeling gegaan. Bij het opstellen van de begroting en tussentijdse rapportages was nog niet bekend dat deze complexen zo snel ontwikkeld zouden worden. Daarom is complex Vossenburcht niet begroot en complex Looweg Harreveld is slechts voor een klein bedrag opgenomen in de begroting. N 109.000
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijven terreinen): In 2021 is 80% van de subsidie voor het project Hof aan de Dijkstraat ontvangen. Bij afronding van de werkzaamheden zal het resterende deel (20%) ontvangen worden. N 99.000
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijven terreinen: De kosten van het bouwrijp maken van Complex Zieuwent vielen hoger uit door onvoorziene bodemsaneringen. Daarnaast heeft een doorbetaling plaatsgevonden van de ontvangen Provinciale subsidie aan projectontwikkelaar. N 134.000
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijven terreinen): betreft dotatie aan de voorziening grondexploitatie. Naast de vrijval de complex Eschrand in Vragender is er ook gedoteerd voor Complex Vossenburcht in Lievelde en Complex Looweg in Harreveld. Per saldo was de dotatie hoger dan de vrijval. N 113.000
Subtotaal V 134.000
Overig V 1.000
Totaal V 135.000

 

Lasten

Terug naar navigatie - Lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2021
TV3.1 3.1 Economische ontwikkeling 114 121
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 186 1.001
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 145 168
TV3.4 3.4 Economische promotie 785 952
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) -16 931

Baten

Terug naar navigatie - Baten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2021
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -395 -1.146
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -15 -14
TV3.4 3.4 Economische promotie -572 -555
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) -11 -988

Programma 4: Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2021 Realisatie 2021 Restant 2021
Lasten 5.897 5.410 487
Baten -675 -875 200
Stortingen -100 485 -585
Terug naar navigatie - Taakveldverantwoording

De belangrijkste afwijkingen die tot de overschrijding van programma 4 hebben geleid zijn:

 

Programma 4 bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening Resultaat
0.1 Bestuur: De dotatie aan wethouderspensioen is lager door vrijval van pensioen in verband met overlijden van een oud-wethouder (vrijval € 223.000) Daarnaast is er in 2021 gerekend met een hogere rente, zoals door het ministerie is voorgeschreven. V 585.000
0.1 Bestuur: Naast de jaarlijkse bijdrage aan Regio Achterhoek heeft er in 2021 geen cofinancieringsproject plaatsgevonden.  V 154.000
0.2 Burgerzaken: Forse stijging van de opbrengsten wordt veroorzaakt door de wetswijziging van 5 jaar geleden. Op begrotingsbasis wordt rekening gehouden met het gemiddelde over de periode van 10 jaar. Verder zijn er meer huwelijken geweest als inhaalslag van die in 2020 niet doorgegaan zijn, vonden plaats in 2021.  V 165.000
0.3 beheer overige gebouwen en gronden: In 2021 zijn een tweetal gemeentelijke gebouwen verhuurd aan de GGD. Tevens heeft er minder planmatig onderhoud plaatsgevonden.  V 93.000
1.1 crisisbeheersing en brandweer: De kosten voor planmatig onderhoud vielen lager uit. Gelet op de eigendomswijziging kazernes wordt dit niet toegevoegd aan de reserve gebouwen maar wordt het ten gunste gebracht van het resultaat.  V 69.000
1.2 openbare orde en veiligheid (ondermijning) – De acht Achterhoekse gemeenten hebben gezamenlijk een budget beschikbaar gesteld voor ondermijning. Uit dit budget wordt de medewerker betaald die zich bezig houdt met het vraagstuk ondermijning. Het restantbudget blijft beschikbaar voor de uitvoering van werkzaamheden. V 42.000
Subtotaal V 1.108.000
Overig V 164.000
Totaal V 1.272.000

 

Lasten

Terug naar navigatie - Lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2021
TV0.1 0.1 Bestuur 1.588 1.872
TV0.2 0.2 Burgerzaken 1.022 1.041
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 307 370
TV0.8 0.8 Overige baten en lasten 0 -56
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 1.910 1.998
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 582 669
TV7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 0 2

Baten

Terug naar navigatie - Baten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2021
TV0.2 0.2 Burgerzaken -365 -203
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -295 -238
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer -203 -203
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid -12 -31

Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen

Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2021
TV0.5 0.5 Treasury -1.156 -1.159
TV0.61 0.61 OZB woningen -4.247 -4.366
TV0.62 0.62 OZB niet-woningen -2.322 -2.391
TV0.64 0.64 Belastingen overig -178 -122
TV0.7 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds -53.906 -53.058

Treasury - overzicht dividendopbrengsten

Terug naar navigatie - Treasury - overzicht dividendopbrengsten

Het jaar 2021 kende de volgende dividendopbrengsten wat onderdeel uitmaakt van het taakveld treasury (in €).

 

Dividendopbrengsten

Realisatie

Begroting

Alliander en Vitens

271.189

267.000

Bank Nederlandse Gemeenten

93.198

105.000

Rova

98.133

151.900

Totaal dividendopbrengsten

462.520

523.900

Overzicht algemene uitkering

Terug naar navigatie - Overzicht algemene uitkering

De algemene uitkering over 2021 is bij beschikking voorlopig vastgesteld op € 53.899.798.

 

Overzicht algemene uitkering (in €)

Realisatie

Begroting

Algemene uitkering 2021

42.571.833

42.208.826

Decentralisatie uitkeringen

932.919

633.837

Integratie-uitkering sociaal domein

10.395.046

10.215.520

Uitkering oude dienstjaren

-62.831

0

Totaal algemene uitkering

53.836.967

53.058.183

Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)

Terug naar navigatie - Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)

Een wijziging van het BBV is dat met ingang van het jaar 2017 een overzicht wordt opgenomen van de overheadkosten. Overhead zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Onderstaand overzicht geeft u meer inzicht in deze kosten (in €).

 

Omschrijving

Directe kosten en opbrengsten

Loonkosten

Rente en afschrijving

Totale kosten

Leidinggevenden primair proces (hiërarchisch)

0

645.289

0

645.289

Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie

0

686.001

0

686.001

P&O/HRM

1.052.176

298.350

0

1.350.526

Inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement)

0

89.289

0

89.289

Interne en externe communicatie m.u.v. klantcommunicatie

32.321

324.474

0

356.795

Juridische zaken

6.263

285.586

0

291.849

Bestuurszaken en bestuursondersteuning

0

126.606

0

126.606

Informatievoorziening en automatisering (ICT)

1.272.507

1.139.495

139.460

2.551.462

Facilitaire zaken en huisvesting

1.010.714

507.102

393.702

1.911.518

DIV

0

386.141

0

386.141

Managementondersteuning primair proces

0

294.483

0

294.483

Dienstverlening en projectenbureau

6.849

534.448

0

541.297

Totaal

3.380.830

5.317.264

533.162

9.231.256

Begrotingsrechtsmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Er zijn echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uiteengezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen met openeinderegelingen.


In onderstaand overzicht zijn de afwijkingen van de programma’s opgenomen (over- en onderschrijding van de lasten) met daarbij de verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Voor een nadere uiteenzetting van de verschillen verwijzen we naar de toelichting op het overzicht van baten en lasten. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarrekening.


Bedragen x € 1.000:

Terug naar navigatie - Afwijkingen begroting

Programma

Begrotingsafwijking lasten

Verklaring

Conclusie

 

begroot

realisatie

verschil

 

 

1. Leefomgeving

18.338

17.558

-780

Onderschrijding van de lasten Akkoord

2. Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen

49.451

47.567

-1.884

Onderschrijding van de lasten Akkoord

3. Economie en werkgelegenheid

3.174

1.328

-1.846

Onderschrijding van de lasten Akkoord

4. Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening

6.052

4.925

-1.127

Onderschrijding van de lasten Akkoord

Algemene dekkingsmiddelen

635

   602

-33

Onderschrijding van de lasten Akkoord

Overhead

10.796

9.676

-1.120

Onderschrijding van de lasten Akkoord

Onzekerheid verantwoording jeugdzorg en Wmo

Terug naar navigatie - Onzekerheden in de verantwoording

De verantwoorde lasten op programma 2 Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen kent een aantal onzekerheden voor wat betreft de jeugdzorg en wWmo die wij aanvullend toelichten.

Op het gebied van jeugdzorg is het declaratie- en betalingsproces tussen de gemeenten en zorgaanbieders verbeterd ten opzichte van voorgaand jaar. Desondanks kunnen we van een aantal posten niet de juistheid en volledigheid vaststellen, vanwege:
- geen goedkeurende controleverklaringen bij de productieverantwoordingen zijn ontvangen waardoor het onzeker is of de gefactureerde zorg geleverd is;
- de in de jaarrekening opgenomen trekkingsrechten PGB van Sociale Verzekeringsbank (SVB) nog steeds schattingsposten zijn en de SVB geen goedkeurende controleverklaring kan overhandigen.

Sociaal domein / decentralisaties
Voor een juiste en volledige verantwoording van de lasten inzake jeugdzorg en Wmo is de gemeente afhankelijk van informatie van derden te weten productieverantwoordingen met controleverklaringen van de accountant van de betreffende zorgverlener en de controleverklaring over de besteding van de PGB-budgetten van de auditdienst van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De lasten en baten zoals verantwoord in de jaarrekening zijn als volgt:
• Zorg in natura (ZIN), Wmo huishoudelijke hulp begeleiding en jeugdzorg € 17.499.256
• Persoonsgebonden Budgetten (PGB) € 874.102
• Bijdragen CAK € 194.900

Voor de gefactureerde jeugdzorg (via het berichtenverkeer) hebben wij € 11.275.963 als last opgenomen, hiervan is € 10.588.881 aan controleverklaringen en productieverantwoordingen akkoord bevonden. We kunnen daarmee stellen dat van € 787.436 (7,0%) geen controleverklaring aanwezig is en onzeker is.


Voor de gefactureerde Wmo huishoudelijke hulp en begeleiding (via het berichtenverkeer) hebben wij een bedrag van € 4.733.103 als last opgenomen in de jaarrekening. Tot een bedrag van € 4.368.356 hebben wij van de zorgaanbieders goedkeurende controleverklaringen en productieverantwoordingen ontvangen. We kunnen daarmee stellen dat € 352.440 (7,5%) van de omzet deels als onzeker kan worden beschouwd. 


De Persoonsgebonden Budgetten (PGB) worden voor de jeugdzorg voor € 22.455 en voor de WMO voor € 25.001 als fout gekwalificeerd. Dit betreft de meest waarschijnlijke fout.  In 2020 was er nog sprake van een onzekerheid, omdat we toen als gevolg van Corona beperkt interne controles waren uitgevoerd voor de jeugdzorg en de Wmo. Hierdoor kon de fout van de SVB niet gereduceerd worden. In 2021 zijn er wel voldoende interne controles uitgevoerd, waardoor er sprake is van een meest waarschijnlijke fout.