De keukentafelgesprekken konden in verband met de lockdown niet altijd fysiek plaatsvinden. Deze zijn met name telefonisch uitgevoerd.
Uit het klanttevredenheidsonderzoek bleek dat cliënten iets minder tevreden waren dan voorgaande jaren. Het feit dat contacten ook dit jaar helaas voornamelijk telefonisch moesten plaatsvinden lijkt hier mee te spelen. Wel is naar aanleiding van dit onderzoek de bezetting van het sociaal team uitgebreid zodat er per cliënt meer tijd is om in gesprek te gaan.
Binnen het sociaal team is verder gewerkt aan het stroomlijnen van de ondersteuningsmogelijkheden. Inzet hierbij was de vraagverheldering, kortdurende ondersteuning, leun- en steuncontacten beter op elkaar te laten aansluiten.
Ook is de pilot Welzijn op recept gestart waarbij de cliëntondersteuners cliënten via de huisarts krijgen waarbij zij samen met deze cliënt kijken naar welke passende ondersteuning op het gebied van welzijn een bijdrage kan leveren aan het welbevinden en de participatie.
MEE Oost heeft ook in 2021 onafhankelijke cliëntondersteuning uitgevoerd. Hier wordt relatief weinig gebruik van gemaakt. Reden is dat in Oost Gelre eigenlijk zelden iemand alleen een keukentafelgesprek voert. Hier zijn altijd familieleden/ mantelzorgers bij aanwezig.
In 2021 is in regionaal verband aangesloten bij het landelijke Koploperstraject cliëntondersteuning. Hierbij doen wij onderzoek naar hoe onafhankelijke cliëntondersteuning in de toekomst mogelijk op een andere manier ingevuld kan worden.