-
Blz. 1
Jaarrekening 2024
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Programma 1 - Wonen
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Gezonde en veilige leefomgeving
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Doelstellingen
-
Blz. 9
Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.
-
Blz. 10
Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.
-
Blz. 11
Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.
-
Blz. 12
Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief
-
Blz. 13
Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.
-
Blz. 14
We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.
-
Blz. 15
Hechte en leefbare kernen
-
Blz. 16
Inleiding
-
Blz. 17
Doelstellingen
-
Blz. 18
Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.
-
Blz. 19
We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie (mits vastgesteld), uit.
-
Blz. 20
We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.
-
Blz. 21
We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.
-
Blz. 22
We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.
-
Blz. 23
We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.
-
Blz. 24
Wij bouwen tot en met 2030 minstens 895 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.
-
Blz. 25
Aantrekkelijk landelijk gebied
-
Blz. 26
Inleiding
-
Blz. 27
Doelstellingen
-
Blz. 28
Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.
-
Blz. 29
Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.
-
Blz. 30
Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.
-
Blz. 31
Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.
-
Blz. 32
Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.
-
Blz. 33
Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.
-
Blz. 34
Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.
-
Blz. 35
Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.
-
Blz. 36
Financieel overzicht Programma 1
-
Blz. 37
Financieel overzicht
-
Blz. 38
Beleidsindicatoren Programma 1
-
Blz. 39
Beleidsindicatoren
-
Blz. 40
Programma 2 - Welzijn
-
Blz. 41
Leeswijzer
-
Blz. 42
Thema1 - Gezonde leefstijl
-
Blz. 43
Ambitie
-
Blz. 44
Doelstellingen
-
Blz. 45
Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
-
Blz. 46
We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
-
Blz. 47
De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
-
Blz. 48
We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
-
Blz. 49
Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik
-
Blz. 50
We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
-
Blz. 51
We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
-
Blz. 52
We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)verenigingen
-
Blz. 53
We organiseren sessies voor het sociaal team over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
-
Blz. 54
We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
-
Blz. 55
Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
-
Blz. 56
In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
-
Blz. 57
We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
-
Blz. 58
We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
-
Blz. 59
Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
-
Blz. 60
We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
-
Blz. 61
Thema 2 - Iedereen doet mee
-
Blz. 62
Ambitie
-
Blz. 63
1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
-
Blz. 64
Ambitie
-
Blz. 65
Doelstellingen
-
Blz. 66
Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
-
Blz. 67
We bieden informatie over opvoeden en opgroeien aan via de site Samen in Oost Gelre en het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
-
Blz. 68
Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
-
Blz. 69
We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
-
Blz. 70
We onderzoeken of we meer preventief voorliggend aanbod in kunnen zetten
-
Blz. 71
Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
-
Blz. 72
2. Goed onderwijs voor iedereen
-
Blz. 73
Ambitie
-
Blz. 74
Doelstellingen
-
Blz. 75
Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig
-
Blz. 76
We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
-
Blz. 77
We zetten het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) in om signalen op te pakken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs
-
Blz. 78
Doel 2.2: Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre
-
Blz. 79
We nemen deel aan de SmartHub
-
Blz. 80
Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
-
Blz. 81
Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
-
Blz. 82
Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 83
Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
-
Blz. 84
3. Iedereen draagt bij naar vermogen
-
Blz. 85
Ambitie
-
Blz. 86
Doelstellingen
-
Blz. 87
Doel 3.1: Werk moet lonen
-
Blz. 88
We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
-
Blz. 89
Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
-
Blz. 90
We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
-
Blz. 91
We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
-
Blz. 92
We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
-
Blz. 93
We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen meer te laten participeren
-
Blz. 94
Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie
-
Blz. 95
We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
-
Blz. 96
We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
-
Blz. 97
Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
-
Blz. 98
We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
-
Blz. 99
Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar
-
Blz. 100
We realiseren beschutte werkplekken
-
Blz. 101
4. Thuis wonen en participeren als het kan
-
Blz. 102
Ambitie
-
Blz. 103
Doelstellingen
-
Blz. 104
Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
-
Blz. 105
We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
-
Blz. 106
We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
-
Blz. 107
We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
-
Blz. 108
We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
-
Blz. 109
We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
-
Blz. 110
We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
-
Blz. 111
We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
-
Blz. 112
We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
-
Blz. 113
We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
-
Blz. 114
We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
-
Blz. 115
Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 116
We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
-
Blz. 117
We bieden ondersteuning in samenwerking met de Dorpskamer en Stadskamer bij de inloopvoorziening 2.0
-
Blz. 118
We zetten trajectbegeleiding dementie in
-
Blz. 119
Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
-
Blz. 120
We geven voorlichting over het veilig deelnemen in het verkeer en maken afspraken met de woningbouwcorporaties over veilig wonen
-
Blz. 121
5. Ontmoeten voor iedereen
-
Blz. 122
Ambitie
-
Blz. 123
Doelstellingen
-
Blz. 124
Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
-
Blz. 125
We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van diverse vervoersmogelijkheden
-
Blz. 126
Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
-
Blz. 127
We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
-
Blz. 128
Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
-
Blz. 129
We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
-
Blz. 130
Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
-
Blz. 131
We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
-
Blz. 132
Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
-
Blz. 133
We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
-
Blz. 134
6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente
-
Blz. 135
Ambitie
-
Blz. 136
Doelstellingen
-
Blz. 137
Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
-
Blz. 138
We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
-
Blz. 139
Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
-
Blz. 140
We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
-
Blz. 141
Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
-
Blz. 142
We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
-
Blz. 143
7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
-
Blz. 144
Ambitie
-
Blz. 145
Doelstellingen
-
Blz. 146
Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
-
Blz. 147
We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
-
Blz. 148
We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
-
Blz. 149
We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
-
Blz. 150
We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
-
Blz. 151
Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
-
Blz. 152
We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
-
Blz. 153
De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
-
Blz. 154
We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
-
Blz. 155
We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van andere muziekvormen (pop- en lichte muziek)
-
Blz. 156
Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
-
Blz. 157
Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
-
Blz. 158
We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
-
Blz. 159
Thema 3 - Een duwtje in de rug
-
Blz. 160
Ambitie
-
Blz. 161
1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
-
Blz. 162
Ambitie
-
Blz. 163
Doelstellingen
-
Blz. 164
Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in
-
Blz. 165
We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
-
Blz. 166
Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
-
Blz. 167
We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
-
Blz. 168
Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
-
Blz. 169
De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
-
Blz. 170
2. Thuiswonen met een beetje hulp
-
Blz. 171
Ambitie
-
Blz. 172
Doelstellingen
-
Blz. 173
Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
-
Blz. 174
We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
-
Blz. 175
Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning
-
Blz. 176
We nemen deel aan de pilot reablement
-
Blz. 177
Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund
-
Blz. 178
We ondersteunen mantelzorgers
-
Blz. 179
3. Meedoen met een beetje hulp
-
Blz. 180
Ambitie
-
Blz. 181
Doelstellingen
-
Blz. 182
Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
-
Blz. 183
We bieden cliëntondersteuning aan
-
Blz. 184
We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
-
Blz. 185
Voor inwoners is onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar
-
Blz. 186
Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
-
Blz. 187
We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
-
Blz. 188
Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden
-
Blz. 189
We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
-
Blz. 190
We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
-
Blz. 191
Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
-
Blz. 192
We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
-
Blz. 193
Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
-
Blz. 194
We ondersteunen jonge mantelzorgers
-
Blz. 195
Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
-
Blz. 196
We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
-
Blz. 197
We nemen deel aan het project Digisterker
-
Blz. 198
Thema 4 - Zorg wie dat nodig heeft
-
Blz. 199
Ambitie
-
Blz. 200
1. Goede zorg voor iedereen
-
Blz. 201
Ambitie
-
Blz. 202
Doelstellingen
-
Blz. 203
Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.
-
Blz. 204
We zorgen voor een dekkend zorglandschap
-
Blz. 205
Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
-
Blz. 206
We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
-
Blz. 207
Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed
-
Blz. 208
We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
-
Blz. 209
2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien
-
Blz. 210
Ambitie
-
Blz. 211
Doelstellingen
-
Blz. 212
Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien
-
Blz. 213
We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
-
Blz. 214
Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
-
Blz. 215
De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
-
Blz. 216
Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind
-
Blz. 217
Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
-
Blz. 218
3. Zorg bij thuiswonen en participeren
-
Blz. 219
Ambitie
-
Blz. 220
Doelstellingen
-
Blz. 221
Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
-
Blz. 222
We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
-
Blz. 223
Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
-
Blz. 224
Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
-
Blz. 225
Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
-
Blz. 226
Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
-
Blz. 227
Met Sius kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
-
Blz. 228
Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
-
Blz. 229
We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
-
Blz. 230
Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
-
Blz. 231
We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
-
Blz. 232
Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
-
Blz. 233
We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
-
Blz. 234
We streven naar lokale maatschappelijke opvang
-
Blz. 235
Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
-
Blz. 236
We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
-
Blz. 237
We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
-
Blz. 238
Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
-
Blz. 239
We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek en zorgmijders
-
Blz. 240
Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
-
Blz. 241
De casusregisseurs zorg & veiligheid zien toe op het terugdringen van onveiligheidssituaties als gevolg van multi-problematiek bij inwoners
-
Blz. 242
Beleidsindicatoren Programma 2
-
Blz. 243
Beleidsindicatoren
-
Blz. 244
Financieel overzicht Programma 2
-
Blz. 245
Financieel overzicht
-
Blz. 246
Programma 3 - Werken
-
Blz. 247
Leeswijzer
-
Blz. 248
Ondernemend Oost Gelre
-
Blz. 249
Inleiding
-
Blz. 250
Doelstellingen
-
Blz. 251
Compacte en vitale winkelcentra
-
Blz. 252
Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.
-
Blz. 253
Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie
-
Blz. 254
Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre
-
Blz. 255
Nabij en bereikbaar
-
Blz. 256
Inleiding
-
Blz. 257
Doelstellingen
-
Blz. 258
De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
-
Blz. 259
De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
-
Blz. 260
Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
-
Blz. 261
Financieel overzicht Programma 3
-
Blz. 262
Financieel overzicht
-
Blz. 263
Beleidsindicatoren Programma 3
-
Blz. 264
Beleidsindicatoren
-
Blz. 265
Programma 4 - Dienstverlening
-
Blz. 266
Leeswijzer
-
Blz. 267
Integrale veiligheid en ondermijning
-
Blz. 268
Ambitie
-
Blz. 269
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 270
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 271
We zorgen voor een veilige en leefbare woon- en werkomgeving
-
Blz. 272
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
-
Blz. 273
Wij zijn samen met de ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
-
Blz. 274
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
-
Blz. 275
De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
-
Blz. 276
Regionale en grens overstijgende samenwerking
-
Blz. 277
Ambitie
-
Blz. 278
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 279
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 280
Euregionale samenwerking bevorderen
-
Blz. 281
We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
-
Blz. 282
We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
-
Blz. 283
We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
-
Blz. 284
We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
-
Blz. 285
We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
-
Blz. 286
We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
-
Blz. 287
Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre
-
Blz. 288
We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
-
Blz. 289
Dienstverlenend en meedenkend
-
Blz. 290
Ambitie
-
Blz. 291
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 292
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 293
Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie
-
Blz. 294
We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
-
Blz. 295
We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
-
Blz. 296
We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
-
Blz. 297
Inwoners, ondernemers en instellingen zijn tevreden over onze dienstverlening en werken graag met ons samen
-
Blz. 298
Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid
-
Blz. 299
We realiseren een Kinderraad
-
Blz. 300
We organiseren een jongerenforum gericht op 15 tot 35-jarigen
-
Blz. 301
Financieel gezond
-
Blz. 302
Ambitie
-
Blz. 303
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 304
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 305
Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
-
Blz. 306
We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
-
Blz. 307
Financieel overzicht Programma 4
-
Blz. 308
Financieel overzicht
-
Blz. 309
Beleidsindicatoren Programma 4
-
Blz. 310
Beleidsindicatoren
-
Blz. 311
Lijst met afkortingen
-
Blz. 312
Lijst met afkortingen
-
Blz. 313
Jaarverslag
-
Blz. 314
Inleiding
-
Blz. 315
Inleiding
-
Blz. 316
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 317
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 318
Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
-
Blz. 319
Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
-
Blz. 320
Financieel resultaat 2024
-
Blz. 321
Financieel resultaat 2023
-
Blz. 322
Resultaatbepaling
-
Blz. 323
Resultaatbepaling
-
Blz. 324
Bestemming resultaat
-
Blz. 325
Bestemming resultaat
-
Blz. 326
Analyse van het rekeningresultaat
-
Blz. 327
Analyse van het rekeningresultaat
-
Blz. 328
Paragrafen
-
Blz. 329
Inleiding
-
Blz. 330
Inleiding
-
Blz. 331
Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 332
Inleiding
-
Blz. 333
Beleid weerstandsvermogen
-
Blz. 334
Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
-
Blz. 335
Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
-
Blz. 336
Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 337
Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 338
Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 339
Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 340
Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
-
Blz. 341
Fijnder
-
Blz. 342
Stadsbank Oost Nederland (SON)
-
Blz. 343
Regio Achterhoek
-
Blz. 344
NV Rova
-
Blz. 345
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
-
Blz. 346
Agem Gemeentelijke Energie B.V.
-
Blz. 347
Energieloket Achterhoek B.V.
-
Blz. 348
Dimpact
-
Blz. 349
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
-
Blz. 350
GGD
-
Blz. 351
Laarberg
-
Blz. 352
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 353
Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
-
Blz. 354
Inleiding
-
Blz. 355
Communicatie in het hart van beleid
-
Blz. 356
Personeelsbeleid
-
Blz. 357
Integriteit en ondermijning
-
Blz. 358
Informatiemanagement
-
Blz. 359
Financiën, planning & control
-
Blz. 360
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 361
Mediation
-
Blz. 362
Bezwarencommissie
-
Blz. 363
AVG
-
Blz. 364
ENSIA
-
Blz. 365
Participatie
-
Blz. 366
Fraude en continuïteit
-
Blz. 367
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 368
Misbruik en Oneigenlijk Gebruik (M&O)
-
Blz. 369
Wet fido, schatkistbankieren, Ufdo en Ruddo
-
Blz. 370
Paragraaf 4: Financiering
-
Blz. 371
Inleiding
-
Blz. 372
Ontwikkeling rentepercentage 2024
-
Blz. 373
Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
-
Blz. 374
Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
-
Blz. 375
Kredietrisico
-
Blz. 376
Leningenportefeuille
-
Blz. 377
Schatkistbankieren
-
Blz. 378
Rentelasten 2024
-
Blz. 379
Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 380
Inleiding
-
Blz. 381
Overzicht beheerplannen voor het jaar 2024
-
Blz. 382
Wegen
-
Blz. 383
Riolering
-
Blz. 384
Openbaar groen en water
-
Blz. 385
Openbare verlichting
-
Blz. 386
Civiel technische kunstwerken
-
Blz. 387
Speelvoorzieningen
-
Blz. 388
Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 389
Water
-
Blz. 390
Paragraaf 6: Grondbeleid
-
Blz. 391
Inleiding
-
Blz. 392
Grondbeleid
-
Blz. 393
Actuele stand van zaken
-
Blz. 394
Reservering voor risico's grondexploitatie
-
Blz. 395
Voorziening voor verwachte verliezen
-
Blz. 396
Afsluiting complexen
-
Blz. 397
Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
-
Blz. 398
Paragraaf 7: Lokale heffingen
-
Blz. 399
Inleiding
-
Blz. 400
Overzicht lokale heffingen
-
Blz. 401
Leges
-
Blz. 402
Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
-
Blz. 403
Lokale lastendruk
-
Blz. 404
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 405
Paragraaf 8 : Wet Open Overheid
-
Blz. 406
Wet open overheid
-
Blz. 407
Kerngegevens
-
Blz. 408
Inwoners
-
Blz. 409
Inwoners
-
Blz. 410
Fysieke structuur
-
Blz. 411
Fysieke structuur
-
Blz. 412
Financiële structuur
-
Blz. 413
Fin struc
-
Blz. 414
Jaarrekening
-
Blz. 415
Balans per 31 december
-
Blz. 416
Activa
-
Blz. 417
Passiva
-
Blz. 418
Overzicht van baten en lasten over het jaar 2024
-
Blz. 419
Overzicht baten en lasten 2023
-
Blz. 420
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 421
Inleiding
-
Blz. 422
Inleiding
-
Blz. 423
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 424
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 425
Waarderingsgrondslagen rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 426
Waarderingsgrondslagen rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 427
Balans
-
Blz. 428
Vaste activa
-
Blz. 429
Immateriële vaste activa
-
Blz. 430
Immateriele vaste activa
-
Blz. 431
Materiële vaste activa
-
Blz. 432
In erfpacht uitgegeven gronden
-
Blz. 433
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en overige investeringen met economisch nut
-
Blz. 434
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
-
Blz. 435
Financiële vaste activa
-
Blz. 436
Financiele vaste activa
-
Blz. 437
Vlottende activa
-
Blz. 438
Voorraden
-
Blz. 439
Onderhanden werk, gronden in exploitatie
-
Blz. 440
Voorraad handelsgoederen
-
Blz. 441
Vorderingen en overlopende activa
-
Blz. 442
Vorderingen
-
Blz. 443
Voorzieningen
-
Blz. 444
Voorzieningen
-
Blz. 445
Liquide middelen en overlopende posten
-
Blz. 446
Liquide middelen
-
Blz. 447
Vaste schulden
-
Blz. 448
Vaste schulden
-
Blz. 449
Vlottende passiva
-
Blz. 450
Vlottende passiva
-
Blz. 451
Borg en garantstellingen
-
Blz. 452
Borg
-
Blz. 453
Toelichting op de balans per 31 december
-
Blz. 454
Vaste activa
-
Blz. 455
Immateriële vaste activa
-
Blz. 456
Materiële vaste activa
-
Blz. 457
Financiële vaste activa
-
Blz. 458
Vlottende activa
-
Blz. 459
Voorraden
-
Blz. 460
Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 461
Liquide middelen
-
Blz. 462
Overlopende activa
-
Blz. 463
Passiva
-
Blz. 464
Eigen vermogen
-
Blz. 465
Mutaties reserves
-
Blz. 466
Mutaties in de belegde reserves
-
Blz. 467
Mutaties in de vrij reserves
-
Blz. 468
Mutaties in de bestemmingsreserves
-
Blz. 469
Eigen vermogen
-
Blz. 470
Toelichting
-
Blz. 471
Mutaties reserves
-
Blz. 472
Voorzieningen
-
Blz. 473
VZ1
-
Blz. 474
VZ3
-
Blz. 475
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 476
VS1
-
Blz. 477
Vlottende passiva
-
Blz. 478
Vlottende passiva
-
Blz. 479
Kortlopende schulden
-
Blz. 480
Waarborgen en garanties
-
Blz. 481
WG1
-
Blz. 482
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 483
Niet uit de balans blijkende
-
Blz. 484
Wet Normering Topinkomens (WNT)
-
Blz. 485
EMU-saldo
-
Blz. 486
EMU-saldo
-
Blz. 487
Emu-saldo2
-
Blz. 488
Toelichting per programma
-
Blz. 489
Programma 1: Wonen
-
Blz. 490
Financieel overzicht
-
Blz. 491
Taakveldverantwoording
-
Blz. 492
Lasten
-
Blz. 493
Baten
-
Blz. 494
Programma 2: Welzijn
-
Blz. 495
Financieel overzicht
-
Blz. 496
Taakveldverantwoording
-
Blz. 497
Lasten
-
Blz. 498
Baten
-
Blz. 499
Programma 3: Werken
-
Blz. 500
Financieel overzicht
-
Blz. 501
Taakveldverantwoording
-
Blz. 502
Lasten
-
Blz. 503
Baten
-
Blz. 504
Programma 4: Dienstverlening
-
Blz. 505
Financieel overzicht
-
Blz. 506
Taakveldverantwoording
-
Blz. 507
Lasten
-
Blz. 508
Baten
-
Blz. 509
Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen
-
Blz. 510
Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 511
Treasury - overzicht dividendopbrengsten
-
Blz. 512
Overzicht algemene uitkering
-
Blz. 513
Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
-
Blz. 514
Begrotingsrechtsmatigheid
-
Blz. 515
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 516
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 517
Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
-
Blz. 518
Bevinding
-
Blz. 519
Onvoorzien/Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/Incidentele baten en lasten
-
Blz. 520
Onvoorzien
-
Blz. 521
Onvoorzien
-
Blz. 522
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 523
Inc baten en lasten
-
Blz. 524
Toelichting incidentele lasten
-
Blz. 525
Toel inc lasten
-
Blz. 526
Toelichting incidentele baten
-
Blz. 527
Toel inc baten
-
Blz. 528
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 529
Struc toev en ontrek reserves
-
Blz. 530
Bijlagen
-
Blz. 531
Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 532
Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 533
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 534
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 535
Toelichting reserves
-
Blz. 536
Algemene reserve
-
Blz. 537
Bestemmingsreserves
-
Blz. 538
Verdelingsprincipe taakvelden per programma
-
Blz. 539
Taakvelden per programma
-
Blz. 540
SISA
-
Blz. 541
Sisa
-
Blz. 542
Jaarrekening 2024 vs. jaarrekening 2023
-
Blz. 543
Taakvelden - lasten
-
Blz. 544
Taakveld - baten
-
Blz. 545
Beleidsindicatoren BBV
-
Blz. 546
Beleidsindicatoren BBV
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap