Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarrekening 2024
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Programma 1 - Wonen
        1. Blz. 5 Leeswijzer
        2. Blz. 6 Gezonde en veilige leefomgeving
          1. Blz. 7 Inleiding
          2. Blz. 8 Doelstellingen
            1. Blz. 9 Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.
            2. Blz. 10 Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.
            3. Blz. 11 Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.
            4. Blz. 12 Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief
            5. Blz. 13 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.
            6. Blz. 14 We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.
        3. Blz. 15 Hechte en leefbare kernen
          1. Blz. 16 Inleiding
          2. Blz. 17 Doelstellingen
            1. Blz. 18 Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.
            2. Blz. 19 We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie (mits vastgesteld), uit.
            3. Blz. 20 We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.
            4. Blz. 21 We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.
            5. Blz. 22 We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.
            6. Blz. 23 We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.
            7. Blz. 24 Wij bouwen tot en met 2030 minstens 895 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.
        4. Blz. 25 Aantrekkelijk landelijk gebied
          1. Blz. 26 Inleiding
          2. Blz. 27 Doelstellingen
            1. Blz. 28 Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.
            2. Blz. 29 Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.
            3. Blz. 30 Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.
            4. Blz. 31 Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.
            5. Blz. 32 Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.
            6. Blz. 33 Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.
            7. Blz. 34 Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.
            8. Blz. 35 Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.
      2. Blz. 36 Financieel overzicht Programma 1
        1. Blz. 37 Financieel overzicht
      3. Blz. 38 Beleidsindicatoren Programma 1
        1. Blz. 39 Beleidsindicatoren
      4. Blz. 40 Programma 2 - Welzijn
        1. Blz. 41 Leeswijzer
        2. Blz. 42 Thema1 - Gezonde leefstijl
          1. Blz. 43 Ambitie
          2. Blz. 44 Doelstellingen
            1. Blz. 45 Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
              1. Blz. 46 We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
              2. Blz. 47 De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
              3. Blz. 48 We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
            2. Blz. 49 Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik
              1. Blz. 50 We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
              2. Blz. 51 We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              3. Blz. 52 We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)verenigingen
              4. Blz. 53 We organiseren sessies voor het sociaal team over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
              5. Blz. 54 We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
            3. Blz. 55 Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
              1. Blz. 56 In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
              2. Blz. 57 We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
              3. Blz. 58 We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
            4. Blz. 59 Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
              1. Blz. 60 We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
        3. Blz. 61 Thema 2 - Iedereen doet mee
          1. Blz. 62 Ambitie
          2. Blz. 63 1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
            1. Blz. 64 Ambitie
            2. Blz. 65 Doelstellingen
              1. Blz. 66 Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
                1. Blz. 67 We bieden informatie over opvoeden en opgroeien aan via de site Samen in Oost Gelre en het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              2. Blz. 68 Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
                1. Blz. 69 We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
                2. Blz. 70 We onderzoeken of we meer preventief voorliggend aanbod in kunnen zetten
                3. Blz. 71 Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
          3. Blz. 72 2. Goed onderwijs voor iedereen
            1. Blz. 73 Ambitie
            2. Blz. 74 Doelstellingen
              1. Blz. 75 Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig
                1. Blz. 76 We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
                2. Blz. 77 We zetten het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) in om signalen op te pakken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs
              2. Blz. 78 Doel 2.2: Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre
                1. Blz. 79 We nemen deel aan de SmartHub
              3. Blz. 80 Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
                1. Blz. 81 Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
              4. Blz. 82 Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
                1. Blz. 83 Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
          4. Blz. 84 3. Iedereen draagt bij naar vermogen
            1. Blz. 85 Ambitie
            2. Blz. 86 Doelstellingen
              1. Blz. 87 Doel 3.1: Werk moet lonen
                1. Blz. 88 We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
              2. Blz. 89 Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
                1. Blz. 90 We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
                2. Blz. 91 We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
                3. Blz. 92 We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
                4. Blz. 93 We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen meer te laten participeren
              3. Blz. 94 Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie
                1. Blz. 95 We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
                2. Blz. 96 We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
              4. Blz. 97 Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
                1. Blz. 98 We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
              5. Blz. 99 Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar
                1. Blz. 100 We realiseren beschutte werkplekken
          5. Blz. 101 4. Thuis wonen en participeren als het kan
            1. Blz. 102 Ambitie
            2. Blz. 103 Doelstellingen
              1. Blz. 104 Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
                1. Blz. 105 We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
                2. Blz. 106 We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
                3. Blz. 107 We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
                4. Blz. 108 We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
                5. Blz. 109 We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
                6. Blz. 110 We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
                7. Blz. 111 We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
                8. Blz. 112 We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
                9. Blz. 113 We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
                10. Blz. 114 We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
              2. Blz. 115 Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
                1. Blz. 116 We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
                2. Blz. 117 We bieden ondersteuning in samenwerking met de Dorpskamer en Stadskamer bij de inloopvoorziening 2.0
                3. Blz. 118 We zetten trajectbegeleiding dementie in
              3. Blz. 119 Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
                1. Blz. 120 We geven voorlichting over het veilig deelnemen in het verkeer en maken afspraken met de woningbouwcorporaties over veilig wonen
          6. Blz. 121 5. Ontmoeten voor iedereen
            1. Blz. 122 Ambitie
            2. Blz. 123 Doelstellingen
              1. Blz. 124 Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
                1. Blz. 125 We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van diverse vervoersmogelijkheden
              2. Blz. 126 Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
                1. Blz. 127 We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
              3. Blz. 128 Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
                1. Blz. 129 We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
              4. Blz. 130 Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 131 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
              5. Blz. 132 Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 133 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
          7. Blz. 134 6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente
            1. Blz. 135 Ambitie
            2. Blz. 136 Doelstellingen
              1. Blz. 137 Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
                1. Blz. 138 We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
              2. Blz. 139 Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
                1. Blz. 140 We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
              3. Blz. 141 Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
                1. Blz. 142 We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
          8. Blz. 143 7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
            1. Blz. 144 Ambitie
            2. Blz. 145 Doelstellingen
              1. Blz. 146 Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
                1. Blz. 147 We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
                2. Blz. 148 We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
                3. Blz. 149 We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
                4. Blz. 150 We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
              2. Blz. 151 Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
                1. Blz. 152 We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
                2. Blz. 153 De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
                3. Blz. 154 We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
                4. Blz. 155 We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van andere muziekvormen (pop- en lichte muziek)
              3. Blz. 156 Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
                1. Blz. 157 Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
                2. Blz. 158 We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
        4. Blz. 159 Thema 3 - Een duwtje in de rug
          1. Blz. 160 Ambitie
          2. Blz. 161 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
            1. Blz. 162 Ambitie
            2. Blz. 163 Doelstellingen
              1. Blz. 164 Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in
                1. Blz. 165 We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
              2. Blz. 166 Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
                1. Blz. 167 We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
              3. Blz. 168 Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
                1. Blz. 169 De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
          3. Blz. 170 2. Thuiswonen met een beetje hulp
            1. Blz. 171 Ambitie
            2. Blz. 172 Doelstellingen
              1. Blz. 173 Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
                1. Blz. 174 We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
              2. Blz. 175 Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning
                1. Blz. 176 We nemen deel aan de pilot reablement
              3. Blz. 177 Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund
                1. Blz. 178 We ondersteunen mantelzorgers
          4. Blz. 179 3. Meedoen met een beetje hulp
            1. Blz. 180 Ambitie
            2. Blz. 181 Doelstellingen
              1. Blz. 182 Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
                1. Blz. 183 We bieden cliëntondersteuning aan
                2. Blz. 184 We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
                3. Blz. 185 Voor inwoners is onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar
              2. Blz. 186 Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
                1. Blz. 187 We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
              3. Blz. 188 Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden
                1. Blz. 189 We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
                2. Blz. 190 We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
              4. Blz. 191 Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
                1. Blz. 192 We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
              5. Blz. 193 Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
                1. Blz. 194 We ondersteunen jonge mantelzorgers
              6. Blz. 195 Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
                1. Blz. 196 We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
                2. Blz. 197 We nemen deel aan het project Digisterker
        5. Blz. 198 Thema 4 - Zorg wie dat nodig heeft
          1. Blz. 199 Ambitie
          2. Blz. 200 1. Goede zorg voor iedereen
            1. Blz. 201 Ambitie
            2. Blz. 202 Doelstellingen
              1. Blz. 203 Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.
                1. Blz. 204 We zorgen voor een dekkend zorglandschap
              2. Blz. 205 Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
                1. Blz. 206 We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
              3. Blz. 207 Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed
                1. Blz. 208 We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
          3. Blz. 209 2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien
            1. Blz. 210 Ambitie
            2. Blz. 211 Doelstellingen
              1. Blz. 212 Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien
                1. Blz. 213 We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
              2. Blz. 214 Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 215 De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
              3. Blz. 216 Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind
                1. Blz. 217 Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
          4. Blz. 218 3. Zorg bij thuiswonen en participeren
            1. Blz. 219 Ambitie
            2. Blz. 220 Doelstellingen
              1. Blz. 221 Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
                1. Blz. 222 We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
              2. Blz. 223 Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
                1. Blz. 224 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
                2. Blz. 225 Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
                3. Blz. 226 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
                4. Blz. 227 Met Sius kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
              3. Blz. 228 Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
                1. Blz. 229 We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
              4. Blz. 230 Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
                1. Blz. 231 We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
              5. Blz. 232 Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
                1. Blz. 233 We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
                2. Blz. 234 We streven naar lokale maatschappelijke opvang
              6. Blz. 235 Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
                1. Blz. 236 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
                2. Blz. 237 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
              7. Blz. 238 Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
                1. Blz. 239 We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek en zorgmijders
              8. Blz. 240 Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 241 De casusregisseurs zorg & veiligheid zien toe op het terugdringen van onveiligheidssituaties als gevolg van multi-problematiek bij inwoners
      5. Blz. 242 Beleidsindicatoren Programma 2
        1. Blz. 243 Beleidsindicatoren
      6. Blz. 244 Financieel overzicht Programma 2
        1. Blz. 245 Financieel overzicht
      7. Blz. 246 Programma 3 - Werken
        1. Blz. 247 Leeswijzer
        2. Blz. 248 Ondernemend Oost Gelre
          1. Blz. 249 Inleiding
          2. Blz. 250 Doelstellingen
            1. Blz. 251 Compacte en vitale winkelcentra
            2. Blz. 252 Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.
            3. Blz. 253 Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie
            4. Blz. 254 Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre
        3. Blz. 255 Nabij en bereikbaar
          1. Blz. 256 Inleiding
          2. Blz. 257 Doelstellingen
            1. Blz. 258 De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
            2. Blz. 259 De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
            3. Blz. 260 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
      8. Blz. 261 Financieel overzicht Programma 3
        1. Blz. 262 Financieel overzicht
      9. Blz. 263 Beleidsindicatoren Programma 3
        1. Blz. 264 Beleidsindicatoren
      10. Blz. 265 Programma 4 - Dienstverlening
        1. Blz. 266 Leeswijzer
        2. Blz. 267 Integrale veiligheid en ondermijning
          1. Blz. 268 Ambitie
          2. Blz. 269 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 270 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 271 We zorgen voor een veilige en leefbare woon- en werkomgeving
              1. Blz. 272 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            2. Blz. 273 Wij zijn samen met de  ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
              1. Blz. 274 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            3. Blz. 275 De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
        3. Blz. 276 Regionale en grens overstijgende samenwerking
          1. Blz. 277 Ambitie
          2. Blz. 278 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 279 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 280 Euregionale samenwerking bevorderen
              1. Blz. 281 We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
              2. Blz. 282 We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
              3. Blz. 283 We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
              4. Blz. 284 We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
              5. Blz. 285 We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
              6. Blz. 286 We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
            2. Blz. 287 Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre
              1. Blz. 288 We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
        4. Blz. 289 Dienstverlenend en meedenkend
          1. Blz. 290 Ambitie
          2. Blz. 291 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 292 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 293 Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie
              1. Blz. 294 We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
              2. Blz. 295 We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
              3. Blz. 296 We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
            2. Blz. 297 Inwoners, ondernemers en instellingen zijn tevreden over onze dienstverlening en werken graag met ons samen
            3. Blz. 298 Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid
              1. Blz. 299 We realiseren een Kinderraad
              2. Blz. 300 We organiseren een jongerenforum gericht op 15 tot 35-jarigen
        5. Blz. 301 Financieel gezond
          1. Blz. 302 Ambitie
          2. Blz. 303 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 304 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 305 Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
              1. Blz. 306 We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
      11. Blz. 307 Financieel overzicht Programma 4
        1. Blz. 308 Financieel overzicht
      12. Blz. 309 Beleidsindicatoren Programma 4
        1. Blz. 310 Beleidsindicatoren
      13. Blz. 311 Lijst met afkortingen
        1. Blz. 312 Lijst met afkortingen
    3. Blz. 313 Jaarverslag
      1. Blz. 314 Inleiding
        1. Blz. 315 Inleiding
      2. Blz. 316 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
        1. Blz. 317 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
      3. Blz. 318 Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
        1. Blz. 319 Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
      4. Blz. 320 Financieel resultaat 2024
        1. Blz. 321 Financieel resultaat 2023
      5. Blz. 322 Resultaatbepaling
        1. Blz. 323 Resultaatbepaling
      6. Blz. 324 Bestemming resultaat
        1. Blz. 325 Bestemming resultaat
      7. Blz. 326 Analyse van het rekeningresultaat
        1. Blz. 327 Analyse van het rekeningresultaat
    4. Blz. 328 Paragrafen
      1. Blz. 329 Inleiding
        1. Blz. 330 Inleiding
      2. Blz. 331 Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 332 Inleiding
        2. Blz. 333 Beleid weerstandsvermogen
        3. Blz. 334 Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
        4. Blz. 335 Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
        5. Blz. 336 Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
        6. Blz. 337 Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
      3. Blz. 338 Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
        1. Blz. 339 Verbonden partijen en participaties
        2. Blz. 340 Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
        3. Blz. 341 Fijnder
        4. Blz. 342 Stadsbank Oost Nederland (SON)
        5. Blz. 343 Regio Achterhoek
        6. Blz. 344 NV Rova
        7. Blz. 345 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
        8. Blz. 346 Agem Gemeentelijke Energie B.V.
        9. Blz. 347 Energieloket Achterhoek B.V.
        10. Blz. 348 Dimpact
        11. Blz. 349 Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
        12. Blz. 350 GGD
        13. Blz. 351 Laarberg
        14. Blz. 352 Overzicht verbonden partijen
      4. Blz. 353 Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
        1. Blz. 354 Inleiding
        2. Blz. 355 Communicatie in het hart van beleid
        3. Blz. 356 Personeelsbeleid
        4. Blz. 357 Integriteit en ondermijning
        5. Blz. 358 Informatiemanagement
        6. Blz. 359 Financiën, planning & control
        7. Blz. 360 Juridische kwaliteitszorg
        8. Blz. 361 Mediation
        9. Blz. 362 Bezwarencommissie
        10. Blz. 363 AVG
        11. Blz. 364 ENSIA
        12. Blz. 365 Participatie
        13. Blz. 366 Fraude en continuïteit
        14. Blz. 367 Rechtmatigheidsverantwoording
        15. Blz. 368 Misbruik en Oneigenlijk Gebruik (M&O)
        16. Blz. 369 Wet fido, schatkistbankieren, Ufdo en Ruddo
      5. Blz. 370 Paragraaf 4: Financiering
        1. Blz. 371 Inleiding
        2. Blz. 372 Ontwikkeling rentepercentage 2024
        3. Blz. 373 Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
        4. Blz. 374 Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
        5. Blz. 375 Kredietrisico
        6. Blz. 376 Leningenportefeuille
        7. Blz. 377 Schatkistbankieren
        8. Blz. 378 Rentelasten 2024
      6. Blz. 379 Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 380 Inleiding
        2. Blz. 381 Overzicht beheerplannen voor het jaar 2024
        3. Blz. 382 Wegen
        4. Blz. 383 Riolering
        5. Blz. 384 Openbaar groen en water
        6. Blz. 385 Openbare verlichting
        7. Blz. 386 Civiel technische kunstwerken
        8. Blz. 387 Speelvoorzieningen
        9. Blz. 388 Gemeentelijke gebouwen
        10. Blz. 389 Water
      7. Blz. 390 Paragraaf 6: Grondbeleid
        1. Blz. 391 Inleiding
        2. Blz. 392 Grondbeleid
        3. Blz. 393 Actuele stand van zaken
        4. Blz. 394 Reservering voor risico's grondexploitatie
        5. Blz. 395 Voorziening voor verwachte verliezen
        6. Blz. 396 Afsluiting complexen
        7. Blz. 397 Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
      8. Blz. 398 Paragraaf 7: Lokale heffingen
        1. Blz. 399 Inleiding
        2. Blz. 400 Overzicht lokale heffingen
        3. Blz. 401 Leges
        4. Blz. 402 Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
        5. Blz. 403 Lokale lastendruk
        6. Blz. 404 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
      9. Blz. 405 Paragraaf 8 : Wet Open Overheid
        1. Blz. 406 Wet open overheid
    5. Blz. 407 Kerngegevens
      1. Blz. 408 Inwoners
        1. Blz. 409 Inwoners
      2. Blz. 410 Fysieke structuur
        1. Blz. 411 Fysieke structuur
      3. Blz. 412 Financiële structuur
        1. Blz. 413 Fin struc
    6. Blz. 414 Jaarrekening
      1. Blz. 415 Balans per 31 december
        1. Blz. 416 Activa
        2. Blz. 417 Passiva
      2. Blz. 418 Overzicht van baten en lasten over het jaar 2024
        1. Blz. 419 Overzicht baten en lasten 2023
      3. Blz. 420 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 421 Inleiding
          1. Blz. 422 Inleiding
        2. Blz. 423 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          1. Blz. 424 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 425 Waarderingsgrondslagen rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 426 Waarderingsgrondslagen rechtmatigheidsverantwoording
        4. Blz. 427 Balans
        5. Blz. 428 Vaste activa
        6. Blz. 429 Immateriële vaste activa
          1. Blz. 430 Immateriele vaste activa
        7. Blz. 431 Materiële vaste activa
          1. Blz. 432 In erfpacht uitgegeven gronden
          2. Blz. 433 Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en overige investeringen met economisch nut
          3. Blz. 434 Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
        8. Blz. 435 Financiële vaste activa
          1. Blz. 436 Financiele vaste activa
        9. Blz. 437 Vlottende activa
        10. Blz. 438 Voorraden
          1. Blz. 439 Onderhanden werk, gronden in exploitatie
          2. Blz. 440 Voorraad handelsgoederen
        11. Blz. 441 Vorderingen en overlopende activa
          1. Blz. 442 Vorderingen
        12. Blz. 443 Voorzieningen
          1. Blz. 444 Voorzieningen
        13. Blz. 445 Liquide middelen en overlopende posten
          1. Blz. 446 Liquide middelen
        14. Blz. 447 Vaste schulden
          1. Blz. 448 Vaste schulden
        15. Blz. 449 Vlottende passiva
          1. Blz. 450 Vlottende passiva
        16. Blz. 451 Borg en garantstellingen
          1. Blz. 452 Borg
      4. Blz. 453 Toelichting op de balans per 31 december
        1. Blz. 454 Vaste activa
          1. Blz. 455 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 456 Materiële vaste activa
          3. Blz. 457 Financiële vaste activa
        2. Blz. 458 Vlottende activa
          1. Blz. 459 Voorraden
          2. Blz. 460 Uitzettingen korter dan één jaar
          3. Blz. 461 Liquide middelen
          4. Blz. 462 Overlopende activa
        3. Blz. 463 Passiva
        4. Blz. 464 Eigen vermogen
          1. Blz. 465 Mutaties reserves
            1. Blz. 466 Mutaties in de belegde reserves
            2. Blz. 467 Mutaties in de vrij reserves
            3. Blz. 468 Mutaties in de bestemmingsreserves
          2. Blz. 469 Eigen vermogen
          3. Blz. 470 Toelichting
          4. Blz. 471 Mutaties reserves
        5. Blz. 472 Voorzieningen
          1. Blz. 473 VZ1
          2. Blz. 474 VZ3
        6. Blz. 475 Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
          1. Blz. 476 VS1
        7. Blz. 477 Vlottende passiva
          1. Blz. 478 Vlottende passiva
          2. Blz. 479 Kortlopende schulden
        8. Blz. 480 Waarborgen en garanties
          1. Blz. 481 WG1
        9. Blz. 482 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          1. Blz. 483 Niet uit de balans blijkende
          2. Blz. 484 Wet Normering Topinkomens (WNT)
        10. Blz. 485 EMU-saldo
          1. Blz. 486 EMU-saldo
          2. Blz. 487 Emu-saldo2
      5. Blz. 488 Toelichting per programma
        1. Blz. 489 Programma 1: Wonen
          1. Blz. 490 Financieel overzicht
          2. Blz. 491 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 492 Lasten
          4. Blz. 493 Baten
        2. Blz. 494 Programma 2: Welzijn
          1. Blz. 495 Financieel overzicht
          2. Blz. 496 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 497 Lasten
          4. Blz. 498 Baten
        3. Blz. 499 Programma 3: Werken
          1. Blz. 500 Financieel overzicht
          2. Blz. 501 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 502 Lasten
          4. Blz. 503 Baten
        4. Blz. 504 Programma 4: Dienstverlening
          1. Blz. 505 Financieel overzicht
          2. Blz. 506 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 507 Lasten
          4. Blz. 508 Baten
        5. Blz. 509 Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen
          1. Blz. 510 Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 511 Treasury - overzicht dividendopbrengsten
          3. Blz. 512 Overzicht algemene uitkering
          4. Blz. 513 Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
      6. Blz. 514 Begrotingsrechtsmatigheid
        1. Blz. 515 Begrotingsrechtmatigheid
      7. Blz. 516 Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 517 Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
        2. Blz. 518 Bevinding
      8. Blz. 519 Onvoorzien/Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 520 Onvoorzien
          1. Blz. 521 Onvoorzien
        2. Blz. 522 Incidentele baten en lasten
          1. Blz. 523 Inc baten en lasten
        3. Blz. 524 Toelichting incidentele lasten
          1. Blz. 525 Toel inc lasten
        4. Blz. 526 Toelichting incidentele baten
          1. Blz. 527 Toel inc baten
        5. Blz. 528 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
          1. Blz. 529 Struc toev en ontrek reserves
      9. Blz. 530 Bijlagen
        1. Blz. 531 Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 532 Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
        2. Blz. 533 Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 534 Staat van reserves en voorzieningen
        3. Blz. 535 Toelichting reserves
          1. Blz. 536 Algemene reserve
          2. Blz. 537 Bestemmingsreserves
        4. Blz. 538 Verdelingsprincipe taakvelden per programma
          1. Blz. 539 Taakvelden per programma
        5. Blz. 540 SISA
          1. Blz. 541 Sisa
        6. Blz. 542 Jaarrekening 2024 vs. jaarrekening 2023
          1. Blz. 543 Taakvelden - lasten
          2. Blz. 544 Taakveld - baten
        7. Blz. 545 Beleidsindicatoren BBV
          1. Blz. 546 Beleidsindicatoren BBV
    7. Overzicht
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap