Programma 2 - Welzijn

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Omschrijving (toelichting)

Programma 2 omvat veel verschillende elementen die allemaal betrekking hebben op het sociaal domein in de breedste zin, dus inclusief onderwijs, cultuur en sport. Daarbinnen richten we ons o.a. op de volgende speerpunten:

  • We zetten in op het bevorderen van een gezonde leefstijl voor zowel volwassenen als kinderen/jongeren. 
  • We blijven inzetten op het terugdringen van alcohol- en drugsgebruik. 
  • We faciliteren dat iedereen kan meedoen in de maatschappij passend bij de mogelijkheden van de inwoner. Dit geldt voor wonen, werk, maar ook voor ontmoeten, dus participeren in de brede zin.
  • Onderwijsontwikkelingen en in het bijzonder de ontwikkeling van 2 IKC’s in Groenlo.
  • We blijven inzetten op bijdragen naar vermogen. Daar waar het (even) niet lukt, geven we een steuntje in de rug. 
  • De ontwikkeling van een nieuwe sporthal in Groenlo biedt een mooie plek en kansen voor de binnensportverenigingen en het onderwijs samen. 
  • We ondersteunen vrijwilligers door inzet van onze vrijwilligerscoördinator en onze site www.vrijetijdsmakelaar.nl. 
  • We ondersteunen inwoners met dementie en hun netwerk. 
  • We ondersteunen (jonge) mantelzorgers. 
  • We zetten maximaal in op vroegsignalering om problematische schulden bij inwoners te voorkomen. 
  • We werken samen met de kunst- en cultuursector aan een kunst- en cultuurplatform (kunstencultuurinoostgelre.nl) . 
  • Onze gemeente zet sterk in op preventieve zorg en blijft dat ook de komende jaren doen. 
  • We ondersteunen overlastgevende jongeren om weer vooruit te komen.
  • We blijven inzetten op een goed functionerende veiligheidsketen. 

Dit is slechts een deel van onze inzet, in dit programma leest u alle doelstellingen en wat wij ervoor gaan doen om deze te behalen. Dit programma is opgebouwd van preventieve inzet tot de inzet van maatwerk:

  • Gezonde leefstijl
  • Iedereen doet mee
  • Een duwtje in de rug
  • Zorg voor wie dat nodig heeft

Thema1 - Gezonde leefstijl

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

Het grootste goed van de gemeente zijn onze inwoners. We vinden het belangrijk dat inwoners gezond zijn, gelijke kansen hebben op een gezonde leefstijl en zo lang mogelijk mee kunnen doen. De leefbaarheid en de fysieke leefomgeving en sociale leefomgeving spelen ook een belangrijke rol bij de mentale en fysieke gezondheid van onze inwoners. Onderdeel van een gezonde leefstijl is vrijetijdsbesteding. Voor sportstimulering doen we een beroep op de sport- en cultuurcoaches. Zij leveren in Oost Gelre hier een bijdrage aan en we sluiten aan bij ontwikkelingen zoals het lokaal beweeg- en sportakkoord ‘Heel Oost Gelre Beweegt’. Dit willen we koesteren en verder versterken. Onze sport- en cultuurverenigingen zijn hierbij van belang. We willen ervoor zorgen dat de cultuur- en sportbeoefening in de gemeente verder toeneemt, omdat dit ook kan bijdragen aan een gezonde leefstijl van onze inwoners. Het drugs- en alcoholgebruik willen we daarentegen terugdringen, onder meer door daarbij een voortrekkersrol te vervullen in de communicatie richting de jeugd (en hun ouders en netwerk (sport, onderwijs, etc.) rondom de gevaren van alcohol en drugs. Wij zetten in op een gezonde leefstijl samen met onze netwerkpartners. In dit beleidsplan worden belangrijke pijlers ter bevordering van de gezonde leefstijl benoemd. Ook gaan we in de nota Gezondheid, Bewegen en Sport verder in op preventie, gezondheid en sport (als middel) en het bevorderen, beschermen en stimuleren van een gezonde leefstijl. Dit sluit aan bij de landelijke ontwikkelingen waarin gewerkt wordt aan Gezond Actief Leven Akkoorden (GALA). 

Gezonde leefstijl is de norm!

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl

Omschrijving (toelichting)

We maken (volwassen) inwoners bewust van een gezonde leefstijl door preventief aanbod. We dragen daarmee bij aan het gezond opgroeien van kinderen/jongeren en volwassenen en het vitaal ouder worden van inwoners van  Oost Gelre.

Kwaliteit (toelichting)

Met lokale partners en organisaties werken we aan het Beweeg- en Leefstijlakkoord Heel Oost Gelre Beweegt. Er zijn diverse bijeenkomsten geweest en een aantal hoofdthema’s bepaald (eenzaamheid, voeding, sport & bewegen, middelengebruik, mentale gezondheid). Onder leiding van de Gezondheidsmakelaar zijn concrete maatregelen per thema opgesteld en uitgevoerd door lokale partijen/partners. De maatregelen en initiatieven dragen allen bij aan (kennis van) een gezonde leefstijl. 

In mei heeft tevens de Fitweek Oost Gelre plaats gevonden. Er zijn diverse activiteiten georganiseerd die bijdragen aan het gezond opgroeien en vitaal ouder worden in Oost Gelre, denk hierbij bijvoorbeeld aan:
-    supermarktsafari’s;
-    fitweekmenu; 
-    beweegtrainingen voor ouderen;
-    rolschaatsevent voor jongeren;  
-    gezondheidschecks.

Daarnaast kunnen inwoners doorlopend met vragen terecht bij de gezondheids- en beweegmakelaar. Zij verwijzen inwoners naar voorliggende voorzieningen zoals verenigingen en andere aanbieders met aanbod voor besteding van de vrije tijd. 

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik

We zetten in op een preventieve aanpak tegen alcohol- en drugsgebruik. Hierbij spreken we inwoners aan op hun eigen verantwoordelijkheid. Het is de verantwoordelijkheid van iedereen, niet alleen van de gemeente.

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn diverse (informatie)bijeenkomsten over middelengebruik georganiseerd in de kleine kernen (vorig jaar hebben de bijeenkomsten bij de sportverenigingen en grote kernen plaatsgevonden). We richten ons daarbij ook nadrukkelijk op de omgeving van de jongeren. In 2024 bleek er in Harreveld en Lievelde onvoldoende belangstelling te zijn, waardoor deze bijeenkomst daar niet heeft plaatsgevonden. In Mariënvelde vindt de bijeenkomst komend jaar plaats, evenals in de grote kernen. Door middel van deze bijeenkomsten maken we het alcohol- en drugsgebruik bespreekbaar onder jongeren en hun ouders/verzorgers en zetten we in op bewustwording. Dit doen we samen met onze netwerkpartners. Ook andere partijen zoals het onderwijs en de (sport)verenigingen spelen hierbij een belangrijke rol. Binnen het onderwijs wordt bijvoorbeeld het programma ‘Helder op School’ aangeboden. Dit programma biedt een integrale aanpak waarbij jongeren onder andere bewust worden gemaakt van de gevolgen van middelengebruik. Daarnaast wordt er vanuit het Preventie Platform Jeugd een training (vroeg)signalering problematisch middelengebruik bij jongeren aangeboden voor professionals en vrijwilligers. Deze training wordt verzorgd door Iriszorg.

Er is tevens afstemming met Iriszorg om te onderzoeken hoe de bewustwording rondom drugsgebruik en de gevolgen daarvan, vergroot kan worden bij de verschillende doelgroepen. Ook de ambulant jongerenwerker maakt het onderwerp middelengebruik bespreekbaar en biedt waar nodig passende ondersteuning aan jongeren. Bij de (preventieve) aanpak ten aanzien van middelengebruik spreken we inwoners ook aan op hun eigen verantwoordelijkheid.

Er zijn twee trainingen Instructie Verantwoord Alcoholschenken (IVA) aangeboden. Hier zijn ruim 50 barvrijwilligers getraind. 

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm

Terug naar navigatie - Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm

Het stimuleren van een gezonde leefstijl staat in Oost Gelre hoog in het vaandel. De beweegnorm is daar een onderdeel van. Kinderen en jongeren worden dagelijks in staat gesteld om te sporten en te bewegen. Op school, tijdens de gymles en in de pauze, maar ook bij de naschoolse opvang, bij sportverenigingen en in de vrije tijd. Het aantal jeugdigen (t/m 12 jaar) in Oost Gelre beweegt meer dan in onze regio. Ook spelen kinderen vaker (dagelijks) buiten. Toch is er ook een groep kinderen die minder beweegt dan gemiddeld. Deze groep willen we bereiken en meer in beweging brengen.

Kwaliteit (toelichting)

Vanuit het lokaal beweeg- en leefstijlakkoord worden verschillende initiatieven opgestart voor naschools aanbod. Voorbeelden hiervan zijn de buitenspeeldag in Groenlo, verrijkte schooldag, supermarktsafari, trapveldjes competitie en de Fitweek Oost Gelre. Per schooljaar 2023/2024 worden er op de basisschool één of twee gymlessen door een bevoegd docent gegeven. Dit is in samenspraak gegaan met de drie schoolbesturen voor het primair onderwijs. Zij zetten (steeds meer) in op vakleerkrachten. Deze vakleerkracht kan naast een rol in de gymzaal eveneens in de pauzes en na schooltijd aan de slag met het in beweging brengen van kinderen.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk

Terug naar navigatie - Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk

We zetten (preventief) in op bevordering van de mentale gezondheid van jeugd en jongvolwassenen en we maken het onderwerp bespreekbaar.

Kwaliteit (toelichting)

Het Preventie Platform Jeugd heeft interventies beschikbaar gesteld waaronder weerbaarheidstrainingen voor tienermeiden en Rots&Watertrainingen voor basisschoolleerlingen. Er is een actieve samenwerking tussen het jongerenwerk, school, gezinnen en het Ondersteuningsteam. Samen vormen zij een vangnet voor jongeren en maken het onderwerp bespreekbaar op school, straat en in de huiskamers van het Marianum.

Binnen het Beweeg- en Leefstijlakkoord Heel Oost Gelre Beweegt is mentale gezondheid een belangrijk thema. We zetten onder andere in op de weerbaarheid van jeugd en onderzoeken de mogelijkheid om sport en cultuur als middel (vaker) in te zetten bij de bevordering van de mentale gezondheid.

Kwaliteit (indicator)

O

Thema 2 - Iedereen doet mee

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

In Oost Gelre is het aantal inwoners dat meedoet in de samenleving al jaren op een hoog niveau. Hier zetten we in het verleden al op in en dit willen we verder versterken. In Oost Gelre moet er altijd plaats en ruimte zijn voor iedereen om mee te doen en om zijn/haar talenten ten volle te kunnen ontplooien. Ongeacht iemands herkomst, geaardheid, lichamelijke of verstandelijke beperking of vermogen. We willen daarmee blijven zorgen voor een gezonde, sociale, hechte, productieve en duurzame toekomst voor al onze inwoners.

1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren

We bieden opvoed- en opgroei-informatie aan via diverse kanalen. 

Kwaliteit (toelichting)

De informatie op de websites Samen in Oost Gelre en Preventie Platform Jeugd (PPJ) is up-to-date.
Het productenboek van het PPJ is gedeeld met netwerkpartners en het onderwijs. Het aanbod vanuit het PPJ wordt op verschillende manieren gedeeld zoals op social media, door samenwerkingspartners zoals Yunio en de scholen en tijdens huisbezoeken vanuit het OT en sociaal team. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen

We zetten preventieve, voorliggende voorzieningen in voordat we over gaan tot inzet van maatwerkvoorzieningen daar waar dit passend en gewenst is. 

Kwaliteit (toelichting)

In elke casus kijken we eerst wat voorliggend mogelijk is. Mocht dit niet afdoende zijn, dan zetten we maatwerk in. Preventief waar het kan, maatwerk daar waar het nodig is. Vanuit het PPJ werden er gedurende het jaar verschillende trainingen en bijeenkomsten aangeboden. Risico's werden zo vroeg mogelijk gesignaleerd, zodat preventief aanbod ingezet kon worden. Bijvoorbeeld door de inzet van Home Start, In Huis Steungezinnen of Thuisbegeleiding vanuit Yunio. Waar nodig heeft Yunio een VVE (Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie) traject geïndiceerd.

Vanuit Kansrijke start hebben we ook in 2024 het project Nu Niet Zwanger ingezet. Vanaf november 2024 zijn we een samenwerking aangegaan met stichting babyspullen omdat elk kind recht heeft op een goede start. Vanuit Yunio werd opnieuw voorzorg en het prenataal huisbezoek aangeboden. Daarnaast werd vanuit het PPJ in samenwerking met Yunio opnieuw ouderteam aangeboden voor (aanstaande) ouders.

Ook werd in 2024 ondersteuning aangeboden in de huiskamers op het Marianum en door de ambulant jongerenwerker. 

Kwaliteit (indicator)

G

2. Goed onderwijs voor iedereen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

Goed onderwijs biedt iedereen de kans om talenten te ontwikkelen en uit te groeien tot volwaardige en betrokken inwoners.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig

Terug naar navigatie - Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig

Kinderen worden thuis en op school voorbereid op hun rol en plek in de samenleving. Voor veel ouders is het belangrijk dat de identiteit van de school aansluit bij de opvoeding die zij hun kind geven. De school kijkt samen met ouders of de school passend is. Een school biedt elke leerling een zo passend mogelijke vorm van onderwijs (zorgplicht). Kan de school dat niet zelf, dan moet zij de ouders een voorstel doen voor een ander, wél passend aanbod. 

Wij werken met het onderwijs samen als kinderen in de school extra ondersteuning nodig hebben in een vorm van (preventieve) jeugdhulp. Hoewel de invloed van de gemeenten op de inhoud van het onderwijs beperkt is (dit is het terrein van het schoolbestuur), is er op lokaal niveau aandacht voor (inclusief) onderwijs. De gemeente is verantwoordelijk voor het regelen van vervoer naar een passende onderwijsplek indien deze niet thuisnabij is. 

Kwaliteit (toelichting)

Het Ondersteuningsteam heeft bij alle scholen in Oost Gelre een vaste plek in de school. Door deze samenwerking wordt de preventieve inzet van ondersteuning voor kinderen (en gezinnen) die dit nodig hebben eerder mogelijk. Hierdoor wordt zoveel mogelijk voorkomen dat kinderen vanwege (niet-onderwijsinhoudelijke) problematiek moeten uitwijken naar een andere school.

Soms is de afstand van huis naar school te groot voor het kind of kan het kind vanwege zijn beperking niet zelfstandig naar school reizen. Alle leerlingen die afhankelijk waren van het leerlingenvervoer hebben hier gebruik van kunnen maken. De vervoerder ZOOV heeft voor alle aanvragen vervoer kunnen inzetten.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.2: Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre

Terug naar navigatie - Doel 2.2: Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre

We dragen bij aan de realisatie van leer- en werkplekken in Oost Gelre.

Kwaliteit (toelichting)

Deze doelstelling was gekoppeld aan de deelname van SmartHub Achterhoek. Deze deelname is beëindigd vanwege te weinig aanbod. Deze doelstelling valt onder de verantwoordelijkheid van het onderwijs zelf en zij bewerkstelligen en creëren samen het bedrijfsleven in Oost Gelre en omstreken voldoende leer-werkplekken. Als gemeente ondersteunen wij deze initiatieven waar mogelijk en nodig.

Kwaliteit (indicator)

R

Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting

We faciliteren adequate onderwijshuisvesting aan de hand van het Integraal Huisvestings Plan (IHP) Het IHP geeft helderheid over de staat van huisvesting, de noodzakelijke investeringen en de prioritering van verbouw en nieuwbouw. Dit met als doel dat er een integrale afweging plaatsvindt, rekening houdend met alle scholen en de beschikbare financiële middelen van de gemeente. 

Kwaliteit (toelichting)

Het IHP is op 7 mei 2024 door de raad vastgesteld. Het hieruit voortkomende uitvoeringsplan wordt nader uitgewerkt. Daarnaast wordt de Intentieovereenkomst Primair Onderwijs Grote en Kleine kernen Oost Gelre opnieuw bekrachtigd en zullen alle schoolbesturen en dorpsbelangenorganisatie participeren in de overeenkomst. In Groenlo zijn voorbereidingen getroffen voor het ontwikkelen van twee Integrale Kindcentra (IKC’s): het IKC Willibrordus en IKC De Hoeksteen. Daarnaast kregen we te maken met de heroriëntatie van Delta Scholengroep waardoor we in gesprek zijn met alle schoolbesturen over de scholen en hun locaties in Groenlo en Zwolle. Hiervoor is intensief contact opgestart met Contactgroep Zwolle over de  St. Ludgerusschool. De raad wordt hierover per memo periodiek op de hoogte gehouden.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

Terug naar navigatie - Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

Het doel is dat alle jongeren het onderwijs verlaten met een toekomstperspectief in de vorm van een startkwalificatie (een diploma havo, vwo, mbo-niveau 2 of hoger), arbeidsplaats of dagbesteding. 

Kwaliteit (toelichting)

Zowel landelijk als in de Achterhoek zien we een toename van het aantal voortijdig schoolverlaters. Door het preventief en intensief samenwerken met de scholen door de leerplichtambtenaar, zien we een groei in het aantal meldingen. Vooral het relatief verzuim is toegenomen doordat scholen vaker en meer preventief melden. Dat is een goede ontwikkeling, want hierdoor komen leerlingen sneller in beeld. Het regionale jaarverslag LerenWerkt (leerplicht + RMC Achterhoek) over het schooljaar 2023-2024 wordt spoedig ter kennisname aan het college en gemeenteraad aangeboden. In een begeleidende memo aan het college en de raad wordt een samenvatting en toelichting opgenomen.

Kwaliteit (indicator)

G

3. Iedereen draagt bij naar vermogen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig. Arbeidsparticipatie is naast maatschappelijke participatie van groot belang voor onze gemeente. We vinden het belangrijk dat onze inwoners werken en meedoen in de samenleving: dit is immers de beste sociale voorziening. We willen onze inwoners zoveel mogelijk motiveren om te participeren, opdat ze minder afhankelijk hoeven te zijn van het sociale vangnet waar we in Fijnder-verband in voorzien. We willen dat ook onze ondernemers daaraan bijdragen en meer werkplekken aanbieden aan inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 3.1: Werk moet lonen

Terug naar navigatie - Doel 3.1: Werk moet lonen

Als inwoners een baan vinden moeten ze er ook daadwerkelijk op vooruit gaan en geen armoedeval ervaren. Als gemeente is onze invloed beperkt, de Rijksoverheid is hier aan zet. We zetten in wat binnen onze reikwijdte mogelijk is. Dit doen we onder andere door een werkaanvaardingspremie in te zetten. Daarnaast heeft het Dagelijks Bestuur van Fijnder heeft ingestemd met het plan van aanpak voor de uitwerking van de ontwikkelopdracht Bestaanszekerheid. De voorgestelde ontwikkelopdracht is erop gericht om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de bestaanszekerheid van minima.
Dit wordt gerealiseerd door:
•      de financiële en administratieve impact voor de cliënt inzichtelijk te maken bij het wisselen tussen werk en
         uitkering;
•      zoveel mogelijk (financieel) rust te creëren voor de cliënt;
•      het niet-gebruik van inkomensondersteunende voorzieningen tegen te gaan.

Kwaliteit (toelichting)

Het Rijk is hier aan zet om de armoedeval te beperken. Daar waar wel een bijdrage kunnen leveren om dit te voorkomen doen we dat. Denk hierbij aan de werkaanvaardingspremie. De premie dient als extra motivatie om aan het werk te gaan. De premie bestaat uit een bedrag bij uitstroom (eerste deel) en een bedrag indien men na zes maanden nog aan het werk is (tweede deel). Dit laatste wordt bijgehouden voor de kandidaten en pro-actief verstrekt. Hiermee hebben de medewerkers van Fijnder een extra instrument ter motivatie. In 2024 hebben we twee keer het eerste deel van de premie uitbetaald (€ 500,-) en negen keer het tweede deel van de premie (€ 1.000,-).

Daarnaast levert Fijnder een bijdrage leveren aan het verbeteren van de overgang van uitkering naar werk door het voeren van inkomensbegeleidingsgesprekken in combinatie met een tool die de financiële impact inzichtelijk maakt. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden

Terug naar navigatie - Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden

Inwoners in de werkzame leeftijd werken of maken gebruik van passende dagbesteding. Sommige inwoners hebben hierbij ondersteuning nodig of het werk moet aangepast worden aan de mogelijkheden van de inwoner. Denk hierbij aan de doorgaande lijn van arbeidsmatige dagbesteding tot regulier werk.

Kwaliteit (toelichting)

Voor elke inwoner zoeken we naar passende dagbesteding/invulling of arbeid. Dit is maatwerk en vraagt om een individuele benadering. We hebben verschillende mogelijkheden van vrijwilligerswerk tot aan een traject naar betaalde arbeid (doorgaande lijn). Het zo regulier mogelijk plaatsen van werknemers die niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen is een belangrijke doelstelling binnen onze gemeente. Inmiddels werken er 51 werknemers met langdurige loonkostensubsidie in het reguliere bedrijfsleven. Van de 181 werknemers die onder de Wsw vallen, zijn er 110 gedetacheerd buiten de werkplaats van Fijnder. Daarnaast hebben er ook 13 inwoners een dienstverband Nieuw beschut werk. Hiermee hebben we voldaan aan de taakstelling vanuit het ministerie. 

 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie

Terug naar navigatie - Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie

Integreren gaat het snelst als nieuwkomers zoveel mogelijk meedoen in de samenleving. Voor alle nieuwkomers wordt inburgering op maat mogelijk gemaakt, zodat zij de meest passende leerroute kunnen volgen met als doel de inburgering op eigen niveau te behalen. 

Kwaliteit (toelichting)

Wij willen alle statushouders naar vermogen laten participeren. Hiervoor is ook een extra klantmanager bij Fijnder aangesteld. We verwachten dat deze groep snel uitstroomt. 64 Statushouders zijn momenteel nog bezig met de inburgering. In 2024 zijn 4 statushouders uitgestroomd uit de uitkering.
De statushouders volgen op dit moment onderstaande leerroutes:
•    Taalniveau B1: 23
•    Taalniveau B1 met onderdelen A2: 2
•    Onderwijs: 15
•    Zelfredzaamheid: 24

 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven

Terug naar navigatie - Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven

Ook inwoners met een arbeidsbeperking kunnen in veel gevallen met ondersteuning goed functioneren in het reguliere bedrijfsleven.

Kwaliteit (toelichting)

Daar waar mogelijk zorgen we ervoor dat inwoners met een arbeidsbeperking in het reguliere bedrijfsleven aan de slag gaan. Fijnder zoekt samen met Het Werkgeverservicepunt Achterhoek (WSPA) naar passende plekken. Inmiddels werken er 50 mensen uit onze gemeente met loonkostensubsidie bij een reguliere werkgever. Dit zijn duurzame plaatsingen. Daarnaast is ruim 60% van de medewerkers die onder de Wsw (gesloten voor nieuwe gevallen) valt, gedetacheerd bij een reguliere werkgever. Het aantal Wsw-werknemers is afgenomen van 190 naar 181.  

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar

Terug naar navigatie - Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar

Samen met het bedrijfsleven en de gemeenten Berkelland, Winterswijk zorgen we voor voldoende beschutte werkplekken. 

Kwaliteit (toelichting)

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft eind 2023 bekendgemaakt hoeveel beschutte werkplekken elke gemeente in 2024 minimaal moet inrichten. Voor de gemeente Oost Gelre zijn dit dertien fte. 16 inwoners (12,9 fte) hebben momenteel een dienstverband nieuw beschut. Hiermee hebben we aan de taakstelling voldaan. Er zijn drie personen met een indicatie beschut werk die momenteel een voortraject volgen. 

Het is van belang dat de aanvraag bij het UWV goed wordt onderbouwd. In afstemming met het UWV en onderwijs is hiervoor een vernieuwde werkwijze uitgewerkt voor de toeleiding naar de indicatiestelling.

Kwaliteit (indicator)

G

4. Thuis wonen en participeren als het kan

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven

Terug naar navigatie - Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven

We zetten actief in op voorlichting, zodat inwoners goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden. 

Kwaliteit (toelichting)

Ook dit jaar hebben we ingezet op goede voorlichting:

  • Er heeft naar aanleiding van de nieuwe mogelijkheid van pre-mantelzorgwoningen te realiseren een inwonersbijeenkomst plaatsgevonden.  
  • Er zijn 11 vrijwillige ouderenadviseurs. Zij hebben ongeveer 50 bezoeken uitgevoerd en ongeveer 80 intakes afgenomen bij nieuwe deelnemers van AutoMaatje Oost Gelre. 
  • Er zijn 7 vrijwillige woonconsulenten. Zij hebben ongeveer 90 bezoeken afgelegd en adviesrapporten opgemaakt. Ongeveer de helft hiervan heeft daadwerkelijk een subsidieaanvraag gedaan (45 aanvragen) voor woningaanpassingen.

Lokaal maken de vrijwilligers gebruik van de informatie die in het kader van het landelijke en regionale project Praat vandaag over morgen ontwikkeld is. Dit om tijdige bewustwording over het onderwerp te ondersteunen.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente

Terug naar navigatie - Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente

Dementie is in de gemeente Oost Gelre geen taboe. Inwoners die te maken krijgen met dementie weten tijdig ondersteuning te regelen om de zorg voor dementerenden uit te voeren. Dementerende inwoners kunnen zo lang mogelijk participeren in de samenleving.

Kwaliteit (toelichting)

Regionaal is vanuit het project inloopvoorzieningen voor mensen met dementie een aanbod voor jong dementerende ouderen ontwikkeld. Stadskamer 2.0 was een van de medeontwikkelaars. In deze pilot is o.a. een inspiratiewijzer ontwikkeld die door de inloopvoorzieningen gebruikt kan worden. We hopen middels dit project ook meer aansluiting te kunnen bieden naar de Dorpskamer 2.0 voor jongere inwoners met dementie. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving

Terug naar navigatie - Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving

Het betreft hier veiligheid in de brede zin: veiligheid rondom wonen, vervoer en de fysieke leefomgeving. 

Kwaliteit (toelichting)

Vrijwillige ouderenadviseurs en woonconsulenten kunnen met ouderen meedenken hoe zij hun woon- en leefomgeving veilig(er) kunnen inrichten. 

Het onderwerp is als een van de vier pijlers opgenomen in de lokale woonzorgvisie. In de uitvoeringsagenda worden acties opgenomen. 

Het project Doortrappen, het project rondom fietsveiligheid vanuit het Rijk en de provincie is net als in 2023 onder de aandacht gebracht van de ouderenbonden. Wanneer er een fietsactiviteit wordt georganiseerd, kan dit onder de ‘paraplu’ van Doortrappen gehangen worden. Zo zijn wij actief aan het kijken of Doortrappen = fietsveiligheid een vaste plek kan krijgen in de themaweek Heel Oost Gelre Beweegt. 

Het Bloemencorso heeft subsidie ontvangen om het bloemencorso toegankelijk te maken voor inwoners met een visuele beperking.

Kwaliteit (indicator)

G

5. Ontmoeten voor iedereen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

Inwoners hebben de mogelijkheid elkaar te ontmoeten en kunnen deelnemen aan activiteiten gericht op ontmoeting, cultuur en ontspanning, ook om eenzaamheid te voorkomen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken

Terug naar navigatie - Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken

De mobiliteitsvoorzieningen zijn gratis of via een kleine (vrijwillige) bijdrage beschikbaar voor inwoners. 

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn rolstoelen te leen in de kernen, er zijn duofietsen in Lichtenvoorde, Groenlo, Zieuwent en Mariënvelde gratis te lenen voor inwoners. Dit jaar is er ook een duofiets voor Vragender en Lievelde beschikbaar. Zij delen 1 duofiets.
De beide electrocarren in Groenlo en Lichtenvoorde ontvangen jaarlijks subsidie. Het project Automaatje is ook beschikbaar. De deelnemers binnen AutoMaatje Oost Gelre worden door circa 25 chauffeurs vervoerd. In totaal zijn er al bijna 1500 ritten sinds de start in december 2022 uitgevoerd. Zo zijn er in november alleen al 155 ritten gereden. We zien een flinke stijging in het gebruik.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk

Terug naar navigatie - Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk

We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk op www.vrijetijdsmakelaar.nl. Dit platform geeft een overzicht van alles wat er voor inwoners te doen is in hun vrije tijd. Inwoners kunnen met hun vragen terecht bij de vrijwilligerscoördinator. Doorontwikkeling van deze site door optimalisatie van de website en haar functionaliteiten. Daarnaast loopt er een pilot voor een vrijwilligersplatform in Lievelde. Doorontwikkeling voor de overige kernen is voorzien, afhankelijk van de resultaten.

Kwaliteit (toelichting)

Er hebben verschillende activiteiten plaatsgevonden waarbij het platform www.vrijetijdsmakelaar.nl onder de aandacht is gebracht. Onder andere bij de Fitweek Oost Gelre en de sportdagen voor basisscholen. Ook is er tijdens de georganiseerde verenigingsavonden aandacht gevraagd voor vrijetijdsmakelaar.nl en zijn verenigingen en stichtingen opgeroepen hun aanbod daar kenbaar te maken. Door de sport- en cultuurcoaches zijn aanbieders benaderd om hun aanbod kenbaar te maken op het platform. Er is nu sprake van een actueel overzicht, echter nog niet alle aanbieders in Oost Gelre zijn vertegenwoordigd op het platform.  

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners

Terug naar navigatie - Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners

Ontmoeting is belangrijk om de sociale samenhang in de dorpen te behouden en belangrijk om eenzaamheid te verminderen.

Kwaliteit (toelichting)

In alle kleine kernen zijn inloopvoorzieningen beschikbaar voor ouderen. Deze worden door 20-25 ouderen per week bezocht. Met de Wmo groep kleine kernen stemmen wij twee maal per jaar af en wordt informatie en lokale aanpak onderling gedeeld. In Lichtenvoorde en Groenlo is de Stads-/Dorpskamer beschikbaar als inloopvoorziening. Hier kwamen in 2024 188 unieke bezoekers. Deze komen gemiddeld 2 à 3 maal per week. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Terug naar navigatie - Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Inwoners van 67 jaar en ouder krijgen de gelegenheid contacten te onderhouden met anderen en ontvangen daarbij ondersteuning van vrijwilligers(organisaties).

Kwaliteit (toelichting)

In elke kern is een inloopvoorziening (wekelijkse bijeenkomst). Daarnaast organiseert de KBO diverse activiteiten per maand. Vrijwilligers van de Zonnebloemvereniging bezoeken met name inwoners en organiseren een paar keer per jaar groepsactiviteiten. Deze initiatieven ontvangen subsidie. Voor ouderen met beginnende dementie is in de Stads/dorpskamer de Stads/dorpskamer 2.0 beschikbaar.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Terug naar navigatie - Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Inwoners met een psychische kwetsbaarheid krijgen de gelegenheid contacten te onderhouden met anderen en ontvangen daarbij ondersteuning van vrijwilligers(organisaties). 

Kwaliteit (toelichting)

In Lichtenvoorde en Groenlo zijn 25 bezoekers van de Stads-/Dorpskamer individueel geholpen met een ondersteuningstraject. Voor jongeren (met mentale kwetsbaarheid) is in het voorjaar van 2024 een inloop (2 maal per maand) in Den Diek gestart. Eind 2024 bezochten 15 jongeren deze inloop.

Kwaliteit (indicator)

G

6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

Oost Gelre is een inclusieve samenleving waar iedereen zich veilig en gezien voelt en kan participeren ongeacht herkomst, geaardheid, lichamelijke of geestelijke beperking. Ook vormt de fysieke omgeving geen belemmering. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk

Terug naar navigatie - Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk

Daar waar mogelijk lossen we fysieke beperkingen in de openbare ruimte op, zodat iedereen kan participeren. 

Kwaliteit (toelichting)

Stichting BOOG (Belangen Organisatie Oost Gelre) maakt zich sterk voor de belangen van mensen met een beperking en chronisch zieken. De stichting ontvangt subsidie. Er is lokaal gewerkt aan een woonzorgvisie. Openbare ruimte en toegankelijkheid maken hier onderdeel van uit en is een van de vier speerpunten. Stichting Bloemencorso heeft een extra subsidie ontvangen voor het toegankelijk maken van het bloemencorso voor inwoners met een visuele beperking.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving

Terug naar navigatie - Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving

Inwoners voelen zich veilig en weten om te gaan met digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur, veiligheid op het gebied van het kunnen melden van zorg om anderen.

Kwaliteit (toelichting)

In de bibliotheek worden diverse cursussen over digitale veiligheid gegeven.

Zorg om mede-inwoners kan men melden bij het sociaal team. Het feit dat sociaal werkers nu ook op locatie (stads-/dorpskamer) spreekuur houden maakt dat er meer inwoners hun zorg om anderen uiten. De laagdrempeligheid zorgt ervoor dat deze inwoners vaak een volgende week toch meekomen naar het spreekuur.

Daarnaast kunnen meldingen van inwoners met niet-begrepen gedrag gedaan worden bij het Meldpunt niet acute zorg van de Veiligheidsregio. Lokaal volgt dan opvolging door onze casusregisseurs die contact leggen en indien nodig een ondersteuningstraject starten.

Stichting HIER voert voor Oost Gelre in nauw overleg met de casusregisseurs de bemoeizorg uit. Hierbij wordt extra tijd geïnvesteerd in het contact leggen met zorgmijdende inwoners waar mede-inwoners en/of professionals zich zorgen om maken.

Ook in 2024 hebben wij geparticipeerd in de Achterhoek Pride met als doel de doelgroep LHBTI+-inwoners meer zichtbaar te maken en acceptatie te vergroten.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht

Terug naar navigatie - Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht

Alle inwoners van Oost Gelre zijn gelijk. We gaan proactief aan de slag met het slechten van vooroordelen. 

Kwaliteit (toelichting)

In 2024 hebben 8 Achterhoekse gemeenten en Lochem en Zutphen meegedaan aan de Pride Achterhoek. De Achterhoek Pride heeft in de maand juni plaatsgevonden. Ook in Oost Gelre zijn er activiteiten georganiseerd.

Kwaliteit (indicator)

G

7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

Oost Gelre is een evenementengemeente. Kunst en cultuur vervullen hierbij een belangrijke rol. Door het opstellen van een Cultuurnota onderkennen wij als gemeente dit belang. We mogen trots zijn op onze rijke culturele sector. Daarnaast ontstaat er landelijk steeds meer aandacht voor kunst en cultuur als middel binnen het sociaal domein. Zo draagt het bij aan de persoonlijke ontwikkeling, vergroot het cultureel en historisch besef, wordt het ingezet voor de ontwikkeling van creativiteit, speelt het een grote rol in de positieve gezondheid en draagt het bij aan het aspect dat iedereen (langer) mee kan doen in de samenleving.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar

Terug naar navigatie - Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar

Oost Gelre kenmerkt zich door een breed aanbod aan kunst en cultuur. We willen niet voor niets 'evenementengemeente' zijn. Het is dan ook onze ambitie om het culturele aanbod meer zichtbaar te maken. Daarnaast is het van belang dat culturele organisaties elkaar beter weten te vinden, waardoor bestaande verbindingen worden versterkt en nieuwe samenwerkingen ontstaan. Zichtbaarheid, verbinding en samenwerking zijn de kernbegrippen voor de komende vier jaar.

Kwaliteit (toelichting)

Er is een Cultuurraad en zij zijn aanspreekpunt voor de sector. Deze Cultuurraad bestaat uit sleutelfiguren uit de sector. Naast aanspreekpunt, bedienen zij het platform en organiseren zij Cultuurcafés voor de cultuursector. Op deze manier leggen we zowel digitaal als ook verbindingen in en met de sector en wordt het aanbod dat er is meer zichtbaar en vindbaar. 

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs

Terug naar navigatie - Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs

In samenwerking met de scholen komen we tot een breed gedragen aanbod van kunst en cultuur. 

Kwaliteit (toelichting)

In het Lokaal convenant cultuureducatie hebben we de ambities en doelen van zowel de scholen als de gemeente opgenomen. Dit convenant is ondertekend door beide partijen. Vorig schooljaar (2023-2024) zijn de scholen van start gegaan met het opzetten van verschillende cultuurmenu's. In deze menu's, onder begeleiding van een externe partij (Culturije), komen de verschillende disciplines vanuit de kunst- en cultuursector aan bod, om de kwaliteit van het onderwijs te versterken. Culturije werkt hierin nauw samen met de docenten, directeuren en de lokale aanbieders. Het betreft een pilot voor twee schooljaren en dit gaan we evalueren met elkaar. We kijken dan ook vooruit wat er nodig is voor de toekomst.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod

Terug naar navigatie - Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod

We vinden het belangrijk dat culturele organisaties en verenigingen passend en toekomstbestendig zijn gehuisvest. Daarnaast kijken we samen met de culturele centra hoe we deze zo optimaal mogelijk kunnen inrichten. Om evenementen en muzikale uitingen een permanente plek te kunnen bieden, jongeren te trekken en 
te behouden binnen onze gemeente, willen we een poppodium (locatie voor evenementen) creëren in Lichtenvoorde. Dit podium dient ook als tentoonstellingsruimte en creatieve plek voor kunstenaars.

Kwaliteit (toelichting)

We zijn voornemens om te onderzoeken wat de wensen en behoeften zijn van zowel onze inwoners, organisaties als stichtingen binnen de kunst- en cultuursector. We kijken naar de bestaande culturele centra, het verenigingsleven, de evenementensector en de wens om een culturele plek (het zogenoemde poppodium) te realiseren. Op deze manier brengen we in beeld wat een passende huisvesting inhoudt en wat er nodig is. De onderzoeken moeten nog uitgevoerd worden (na besluitvorming over het al dan niet aankopen van huisvesting ten behoeve van een poppodium). Deze zullen dan onderdeel zijn van het uitvoeringsprogramma van het nieuwe kunst- en cultuurbeleid op het gebied van huisvesting.

Kwaliteit (indicator)

O

Thema 3 - Een duwtje in de rug

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

De leefbaarheid en sociale cohesie van de gemeente is voor een belangrijk deel te danken aan de zelfredzaamheid van onze inwoners. Dit kenmerkt onze inwoners en hier zijn we trots op. Deze zelfredzaamheid is echter niet altijd een vanzelfsprekendheid. Daarom willen we er de komende periode voor zorgen dat echt iedereen kan meedoen en ook mee kan blijven doen in onze gemeente.

1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

Kinderen en jongeren in Oost Gelre kunnen door een duwtje in de rug veilig en gezond opgroeien en ontwikkelen zich zo goed mogelijk.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in

Onderwijskansen vergroten van kinderen die dit nodig hebben door inzet van Voor- en Vroegschoolse Educatie.

Kwaliteit (toelichting)

Het Voor- en Vroegschools Educatief (VVE) programma wordt, in opdracht van de gemeente, door voorschoolse voorziening (kinderopvangorganisaties) uitgevoerd. Het doel van VVE is om peuters met een ontwikkelingsachterstand (‘doelgroepkinderen’) beter voor te bereiden op de basisschool. Als gemeente maken wij mogelijk dat ook ouders van reguliere peuters (zonder indicatie van Yunio) de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van een VVE-programma bij één van de vier gecertificeerde kinderopvangorganisaties. Zo vergroten wij voor alle kinderen  de onderwijskansen.

Het afgelopen jaar hebben we via een subsidieregeling financieel bijgedragen aan de scholing van de medewerkers die werkzaam zijn op een locatie waar wordt gewerkt met een erkend VVE-programma. Zo dragen wij bij aan het zorgen voor een goede  basis voor opvang en educatie van kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 6 jaar. 

De aanhoudende toestroom van nieuwkomers in Oost Gelre is een ontwikkeling die leidt tot aanpassing van de programma's op taalontwikkeling. In 2024 is, in samenwerking met de bibliotheek, 'Voorlezen in je Moedertaal van anderstalige ouders' ingezet. Voor anderstalige ouders zijn er verschillende titels in de talen Arabisch, Turks en Oekraïens beschikbaar. Zo kunnen ook deze ouders door middel van het inzetten van hun moedertaal en het voorlezen van het centraal gestelde boek, leesbevordering en taalontwikkeling stimuleren. 

Tot en met het derde kwartaal van 2024 hebben wij 90% van alle geïndiceerde peuters bereikt (66 peuters waarvoor door Yunio een indicatie is afgegeven). De cijfers voor het vierde kwartaal hebben we nog niet ontvangen.

 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod

Wij behandelen het probleem van jeugdigen en ouders laagdrempelig en proberen in eerste instantie eerste lijns zorg/passende hulp in te zetten (POH/OT). We willen door normalisatie problematisering voorkomen.  

Kwaliteit (toelichting)

Lichte ondersteuningsvragen zijn in 2024 opgepakt door het Ondersteuningsteam (OT), door de praktijkondersteuner huisarts (POH) en via trainingen, cursussen en bijeenkomsten die door het Preventie Platform Jeugd (PPJ) aangeboden werden.

Vanuit het OT is kortdurende of lichte ondersteuning ingezet. Het aantal aanmeldingen tot en met november 2024 voor het OT in Oost Gelre is 182. Het aantal casussen met een einddatum in 2024 is 165. Het aantal casussen waar het OT op 30 november actief bij betrokken is, is 98. Vanuit het OT zijn er 14 casussen opgepakt waarbij Integrale Vroeg Hulp (IVH) is ingezet. De POH-jeugd bezetting was in 2024 2 uur per week bij de Huisartsenpraktijk Oost Gelre in Lichtenvoorde, 12 uur per week bij praktijk Richtershagen in Lichtenvoorde en 2 uur per week bij de huisartsenpraktijk Zieuwent.

De Sociaal Medische Indicaties (SMI) is ingezet waar nodig om grotere problemen te voorkomen. Met een SMI kunnen we gezinnen (tijdelijk) ontlasten door een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang te bieden. De doelgroep van SMI bestaat uit gezinnen met kinderen tot en met 12 jaar waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, omdat de ouders niet (allebei) werken en die vanwege een sociale of medische situatie ook niet in staat zijn om voor hun kinderen te zorgen. Denk bijvoorbeeld aan ouders met een (chronische) lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking, of aan een sociale crisissituatie in een gezin. 

In totaal hebben 51 kinderen in 2024 gebruik gemaakt van een SMI. Van deze 51 hadden 29 kinderen ook al een SMI in 2023. 22 SMI’s zijn gedurende het jaar gestopt.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen

Terug naar navigatie - Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen

Ons plan van aanpak moet voorkomen dat jongeren (verder) afglijden. We helpen hen het leven weer op te pakken. We werken daarbij intensief samen met buurtgemeenten en netwerkpartners, zoals politie, scholen en Mazzel (jongerenwerk). 

Kwaliteit (toelichting)

De ambulant jongerenwerker is ook in 2024 weer aanwezig geweest op de plekken waar de jongeren zich bevinden; veelal op straat maar ook in de huiskamers van het Marianum. De ambulant jongerenwerker signaleert en gaat preventief het gesprek aan met jongeren (en ouders waar nodig). Hierbij is coaching een belangrijke rol en dit draagt bij aan de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van de jongeren. De ambulant jongerenwerker denkt mee in het oplossen van de overlast die sommige jongeren geven. Hierbij worden de jongeren actief betrokken en meegenomen in de oplossing. Het realiseren van een Jongeren Ontmoetingsplek (JOP) is een van de maatregelen. De JOP in Groenlo is in 2024 gerealiseerd. Het plaatsen van een JOP in Lichtenvoorde heeft vertraging opgelopen door bezwaren vanuit de buurt. Het vervolgonderzoek is na advies van de adviescommissie voor bezwaarschriften afgerond en de beslissing op bezwaar is behandeld in het college van 5 november 2024. Het college heeft besloten het advies van de commissie voor bezwaarschriften over te nemen en het besluit te herstellen. Na afloop van 6 weken is de JOP besteld.

In oktober 2024 is gestart met een jongereninloop in Lichtenvoorde op het Hooiland. Deze inloop is wekelijks op woensdagavond.
Deze inloop wordt goed bezocht, wekelijks zijn er ruim twintig jongeren aanwezig. Hierdoor kan er extra ingezet worden op verschillende aspecten rondom de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van de jongeren. Daarnaast hopen we dat de overlast vermindert door preventief te investeren op deze jongeren. Enkele uitkomsten van deze avonden zijn tot dusver:

  • Een zaalvoetbaltoernooi met jongeren waar de politie en BOA aan deelnamen. Hierbij zijn rond de 60 jongeren en ouders aanwezig geweest en is het contact tussen de (hang)jongeren en politie verbeterd. 
  • Een drietal jongeren zijn samen met de jongerenwerker naar een opnamestudio gegaan om hun talent in muziek te ontdekken/te versterken. Dit talentontwikkelingsproject krijgt een vervolg in 2025.
  • Er hebben twee spelletjesavonden plaatsgevonden waar zowel jongeren als (oudere) buurtbewoners deelnamen. Hierdoor hebben de jongeren een positieve kant van zichzelf laten zien.

Bij Den Diek is er vanuit de Dorpskamer in april 2024 een jongerencafé geopend waarin sociaal kwetsbare jongvolwassenen in de leeftijd van 20-35 jaar de mogelijkheid krijgen om elkaar te ontmoeten, activiteiten te ondernemen en steun bij elkaar te vinden. Deze avonden zijn van eens in de maand uitgebreid naar 2 keer in de maand. Ongeveer 15 jongvolwassenen zijn deze avonden aanwezig.

De ambulant jongerenwerker werkt samen met Mazzel jongerenwerk, jongerenwerk uit de omliggende gemeentes, collega's van het sociaal team en openbare orde, politie, BOA's , onderwijs en verschillende hulpverleningsinstanties om een netwerk van ondersteuning voor jongeren op te bouwen. 

Kwaliteit (indicator)

G

2. Thuiswonen met een beetje hulp

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

Inwoners krijgen een steuntje in de rug om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen

Terug naar navigatie - Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen

Inwoners nemen op tijd maatregelen, ondersteund door gemeentelijke maatregelen, informatie en subsidie.  

Kwaliteit (toelichting)

Alle 65+ers in Oost Gelre worden elk jaar aangeschreven, waarin de mogelijkheid voor een vrijwillige adviseur wordt benoemd. Eén groep hiervan zijn de woonconsulenten. Eind 2024 waren er 7 vrijwillige woonconsulenten.  Zij hebben voor 90 inwoners een adviesrapport opgesteld. Hier zijn 45 subsidieaanvragen voor het opplussen van woningen uit voortgekomen. Er zijn 11 vrijwillige ouderenadviseurs. Zij hebben ongeveer 50 bezoeken uitgevoerd en ongeveer 80 intakes afgenomen bij nieuwe deelnemers van AutoMaatje Oost Gelre.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning

Terug naar navigatie - Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning

We leren inwoners hoe ze met nieuwe technieken/manieren langer het huishouden zelf kunnen doen, waardoor professionele hulp bij het huishouden wordt beperkt of later nodig is.

Kwaliteit (toelichting)

Het college heeft ingestemd met het invoeren van reablement (Powerful Ageing). De consulenten hebben een training gevolgd. De twee fysiopraktijken in de gemeente Oost Gelre (1 in Lichtenvoorde en 1 in Groenlo) zijn gestart met het aanbieden van Powerful Ageing. Vanaf september worden inwoners, voor wie het traject passend is, verwezen naar Powerful Ageing. Begin 2025 zal de eerste trainingsgroep starten. De hele opstart in 2024 heeft langer geduurd dan gedacht waardoor de eerste groep inwoners later start dan gehoopt was.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund

Terug naar navigatie - Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund

Mantelzorgers zorgen ervoor dat hun naaste zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Dit zorgt vaak voor een grote belasting van deze mantelzorger. Door ondersteuning beschikbaar te stellen die aansluit bij de vraag van de mantelzorger kan overbelasting van mantelzorgers worden voorkomen. 

Kwaliteit (toelichting)

We hebben mantelzorgers ondersteund door middel van groepsaanbod:

Cursus
-    Cursus ‘Omgaan met mensen met dementie’ voor  naasten (4 dagdelen)

Themabijeenkomsten en workshop
-    ‘Wat komt er bij kijken, wanneer mijn naaste meer zorg nodig heeft?’, in samenwerking met Careaz‘ (febr. ’24)
-    Mantelzorg en Wonen,  in samenwerking met de afdeling Ruimte en Economie (april ’24)
-    ‘Maar hoe gaat het met jouzelf?’ ; Themabijeenkomst voor naasten van mensen met psychische gezondheidsproblemen (okt. ’24)
-    ‘Zorgen voor een ander, hoe zorg  je ook goed voor jezelf?’ Interactieve workshop door Richard Koekoek  (nov. ’24)

Lotgenotencontact
-    Gespreksgroep voor partners van mensen met dementie (1x per maand, herstart in sept. ’24)
-    Sportief Wandelen; wandeltraining in combinatie met lotgenotencontact (2x per maand)
-    Faciliteren van lotgenotencontact door middel van aanbod activiteiten in kader van Dag van de Mantelzorg. 

Theatervoorstelling in combinatie met lotgenotencontact:  ‘Broos’  
Voorstelling in de Mattelier in Groenlo,  met nagesprek door middel van interactie met zaal. Georganiseerd in samenwerking met Figulus Welzijn/gemeente Aalten, gemeente Berkelland, gemeente Winterswijk en  Mantelzorgcentrale Doetinchem. Voorstelling vrijwel ‘uitverkocht’.  

Toerusting en waardering vrijwilligers
Hulp bij mantelzorg vrijwilligers krijgen de mogelijkheid om deel te nemen aan themabijeenkomsten, workshops of excursies. Hierbij maken we onder andere gebruik van aanbod van Willem, centrum voor Levensvragen, of bijvoorbeeld TZA. Daarnaast hebben  we hiervoor in 2024 de  samenwerking gezocht met Careaz en Marga Klompé 
Daarnaast is er doorgaans 1x per jaar een avond waarbij er vooral gelegenheid geboden wordt voor uitwisseling van ervaring en (aanvullende) onderlinge kennismaking. Ook is in samenwerking met Careaz en Marga Klompé enkele malen de gelegenheid geboden om gratis een informatieve film te bezoeken rondom thema dementie.
Jaarlijks krijgen vrijwilligers een uitnodiging voor een eindejaarsbijeenkomst met gastspreker en ontvangen zij een eindejaarsattentie. 

Daarnaast kunnen de vrijwilligers voor advies terecht bij vrijwilligerscoördinatoren of bij de mantelzorgconsulent. 

Communicatie rond mantelzorgondersteuning

In 2024 is er regelmatig een digitale nieuwsbrief verstuurd met algemene informatie, uitnodigingen of tips of verwijzing naar relevante websites. In 2024 is via E-nieuwsbrief ook aandacht besteed aan een specifiek thema, zoals jonge mantelzorgers of ‘mantelzorg en wonen’. Daarnaast is er via een interview en nieuwsbericht aandacht besteed aan de mogelijkheid tot inzet van een vrijwilliger, als respijtzorgmogelijkheid binnen Oost Gelre. 

In 2024 zijn de mantelzorgconsulenten aangesloten bij diverse overleggen van zowel in- als externe organisaties. En verzorgen we presentaties op scholen, (sport)verenigingen of belangenorganisaties over het onderwerp mantelzorg. 

Regionale samenwerking
In 2024 hebben we de regionale samenwerking van uitvoerende collega’s in de Achterhoek gecontinueerd. Enkele keren per jaar is er een overleg tussen de uitvoerende medewerkers/consulenten.  

In maart hebben we met 5 Achterhoekse gemeenten de theatervoorstelling BROOS aangeboden aan mantelzorgers en hun naaste(n). Ook heeft onze mantelzorgconsulent samen met een regiocollega een presentatie gegeven voor docenten op het Graafschap College in Doetinchem. 

In juni hebben we, samen met vier andere Achterhoekse gemeenten, een gezamenlijke activiteit voor jonge mantelzorgers van 12-18 jaar georganiseerd. Hierbij zijn we naar een pretpark geweest, waarbij in totaal 45 jongeren mee zijn geweest. Ook op beleidsniveau zijn de contacten om gezamenlijk op te trekken aangehaald.

Werkproces ‘herregistratie’ mantelzorgers
In het kader van de verbetering van werkprocessen is in 2024 uitvoering gegeven aan de herregistratie van ingeschreven mantelzorgers. Ten behoeve van een nieuwe werkwijze zijn alle ingeschreven mantelzorgers benaderd om aanvullende gegevens aan te leveren. Dit heeft eenmalig voor veel extra werk gezorgd. Een doorloop hiervan zal nog merkbaar in het 1e kwartaal van 2025. Daarnaast zal dit nieuwe werkproces wat verder verfijnd worden in 2025. 

 

Kwaliteit (indicator)

G

3. Meedoen met een beetje hulp

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)

Terug naar navigatie - Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)

Om te kunnen participeren moeten basisvoorwaarden op orde zijn. Zorgen om schulden, werkloosheid, de weg niet weten in de bureaucratie kunnen participatie in de weg staan. Ondersteuning bij het oplossen van deze drempels is dan nodig, maar ook inzet om het voorkomen van het (weer) ontstaan van deze drempels (inzet op preventie). We ondersteunen inwoners die soms even hulp nodig hebben, zodat ze daarna zelf de draad weer op kunnen pakken. 

Kwaliteit (toelichting)

Er is een begin gemaakt met het herinrichten van het sociaal team (ontwikkeling naar sterke lokale teams). Als eerste is gestart met het trainen van de medewerkers in het gebruik van de Verklarende Analyse. Naast de sociaal werkers (nieuwe naam voor de cliëntondersteuners) is er meer kennis beschikbaar op het gebied van sociaal-juridische dienstverlening. De complexere vragen kunnen hiermee beter opgepakt worden. Dit past bij de ontwikkeling van de lokale teams van 0 tot 100 waar aan gewerkt wordt. 

Er is een start gemaakt met het aanpassen van het foldermateriaal.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving

Terug naar navigatie - Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving

Nieuwkomers kunnen een beroep doen maatschappelijke begeleiding en ondersteuning.

Kwaliteit (toelichting)

Nieuwkomers worden de eerste 8 maanden, vanaf het moment dat ze een woning krijgen binnen onze gemeente, begeleid door Vluchtelingenwerk. Zij regelen alles met betrekking tot maatschappelijke begeleiding. Daarnaast worden nieuwkomers vanuit de gemeente gekoppeld aan een maatje die hen wegwijs maakt binnen de gemeente. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden

Terug naar navigatie - Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden

Problematische schulden drukken zwaar op huishoudens en zorgen voor veel stress. We willen voorkomen dat schulden ontstaan. Indien inwoners wel schulden hebben, ondersteunen wij hen bij het oplossen van hun schulden. Via de vroegignalering binnen de schuldhulpverlening slagen we er in veel eerder onze dienstverlening aan te bieden. Maandelijks komen er signalen binnen welke worden verwerkt door het team vroegsignalering. Dit kan door middel van een huisbezoek, telefoongesprek of brief zijn. 

Kwaliteit (toelichting)

We zetten vroegsignalering in om schulden zoveel mogelijk te voorkomen. De kern van vroegsignalering is het in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken. Maandelijks ontvangen we gemiddeld 75 signalen, dit aantal is stabiel. Deze signalen worden opgepakt vanuit het Sociaal Team.

Naast de inzet van vroegsignalering zetten we SOM (Schuldhulp op Maat) en de formulierenbrigade in. De Stadsbank is wekelijks aanwezig op het gemeentehuis voor vragen en begeleiding. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen

Terug naar navigatie - Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen

Huishoudens met een laag inkomen moeten mee kunnen doen aan sport en cultuur. 

Kwaliteit (toelichting)

Een laag inkomen moet geen belemmering zijn om mee te doen. We hebben hiervoor verschillende regelingen. We bieden de kindregelingen aan die worden uitgevoerd door Fijnder. Dit betreft een bijdrage voor sport en cultuur, zwemlessen en een laptop voor school. Hier ondersteunen we jaarlijks rond de 300 kinderen mee. Aanvullend kan men een beroep doen op het Jeugdfonds voor sport en cultuur. Hier hebben 30 kinderen gebruik van gemaakt. Volwassenen met een structureel laag inkomen kunnen een beroep doen op het volwassenfonds voor sport en cultuur. In 2024 hebben 63 inwoners gebruik gemaakt van het Volwassenenfonds. Dit is voor bijvoorbeeld het lidmaatschap van een sportclub of de bibliotheek.  

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten

Terug naar navigatie - Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten

Mantelzorg op jonge leeftijd maakt dat jongeren onvoldoende 'jong' kunnen zijn en dezelfde dingen kunnen doen als hun leeftijdgenoten. Dit belemmert mogelijk hun ontwikkeling. Wij willen deze belemmeringen wegnemen.

Kwaliteit (toelichting)

We ondersteunen jonge mantelzorgers door actief via verschillende kanalen ondersteuningsmogelijkheden te delen. Dit kan op individueel niveau zijn, maar ook in het aanbod van groepsactiviteiten. Tijdens de week van de jonge mantelzorger worden voor jongeren groepsactiviteiten aangeboden. We publiceren dan ook artikelen. 202 jongeren hebben een mantelzorgcompliment ontvangen. Ook in 2024 is er voor Achterhoekse jongeren een mantelzorgkamp georganiseerd. Voor ouders met een kind met een zorgvraag is in februari een theatervoorstelling over dit thema aangeboden aan de ouders.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig

Terug naar navigatie - Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig

Niet kunnen lezen en schrijven of niet digitaal vaardig zijn brengt schaamte met zich mee bij inwoners. Hulp vragen is vaak moeilijk. We ondersteunen inwoners bij hun digitale vaardigheid en taalvaardigheid. Hierbij sluiten we aan bij de mogelijkheden van de inwoner. Voor iedere laaggeletterde inwoner zijn er plekken/projecten in de buurt bereikbaar waar zij hun vaardigheden kunnen verbeteren.

Kwaliteit (toelichting)

Sinds 2024 heeft de gemeente een tweede IDO-plek erbij (Informatiepunt digitale overheid). Daar kunnen mensen terecht als zij vragen hebben over bijvoorbeeld toeslagen, belastingen, DigiD, AOW, werk, uitkering, donorregistratie, rijbewijs en zorg. De medewerkers van het Informatiepunt helpen hen zoeken naar de juiste informatie op de sites van de overheid.

Op dit moment is er een informatiepunt bij de bibliotheek, het lijkt ons ook goed om op andere plekken informatiepunten te plaatsen. Vandaar dat we hebben gekozen voor de stadskamer in Groenlo. Dit omdat daar ook de kringloop zit en er mensen komen voor wie de IDO van toegevoegde waarde kan zijn. We zijn aan het onderzoeken in welke kleine kernen we IDO’s kunnen plaatsen. Daarnaast biedt de bibliotheek in samenwerking met stichting lezen en schrijven verschillende cursussen aan. 

Kwaliteit (indicator)

G

Thema 4 - Zorg wie dat nodig heeft

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

De gemeente heeft de afgelopen jaren op het gebied van sociale voorzieningen een stevig fundament gebouwd voor onze inwoners. Inwoners die dat nodig hebben ontvangen ondersteuning. Tegelijkertijd moeten we constateren dat de wereld in beweging is en er veel onzekerheden op ons afkomen. Juist daarom hebben we de ambitie om het solide fundament van onze sociale voorzieningen intact te laten. We willen er zo voor zorgen dat zorg voor iedereen bereikbaar en op een hoog peil blijft, zodat onze inwoners thuis kunnen blijven wonen als zij dat willen en zodat onze kinderen een veilige omgeving hebben om in op te groeien.

1. Goede zorg voor iedereen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.

Wij zijn verantwoordelijk voor een dekkend zorglandschap, zodat elke inwoner (zowel jeugdigen als volwassenen) de zorg of voorziening ontvangt die noodzakelijk is. Deze hulp of voorziening verstrekken wij via een geschikte (gecontracteerde) zorgaanbieder (Zorg in natura). Inwoners kunnen gebruikmaken van een Persoonsgebonden budget (pgb) om de ondersteuning in te kopen, indien dat gewenst en mogelijk is. Bij ondersteuning mag wet- en regelgeving niet in de weg staan en kijken we over de grenzen heen van de Participatiewet, Wmo en de Jeugdwet.

Kwaliteit (toelichting)

Op dit moment is het gecontracteerde zorglandschap nog niet volledig dekkend. Er zijn circa 50 individuele overeenkomsten. Reden hiervoor is dat de huidige inkoop niet dekkend is gebleken bij bepaalde vormen van zorg (met name bij jeugd). Om de kwaliteit en continuïteit in bepaalde gevallen te borgen zijn we soms genoodzaakt om een individuele overeenkomst af te sluiten. We zijn inmiddels in volle voorbereiding voor de inkoop vanaf 1 januari 2026. Waarbij we extra gefocust zijn op een dekkend zorglandschap. 
We zien met name bij hulp bij huishouden dat er momenteel wachtlijsten zijn in Oost Gelre. De wachtlijst is een dagkoers, maar schommelt vaak tussen 0 en 10 wachtenden. In verhouding tot enkele buurgemeenten valt het in Oost Gelre gelukkig nog te overzien. 
Het dagelijks bestuur van Fijnder heeft in oktober 2024 besloten om de ontwikkelgerichte dagbesteding om te zetten in een maatwerktraject. Dit vanwege het lage aantal aanmeldingen. De twee lopende trajecten vanuit Oost Gelre worden voortgezet. In de nieuwe inkoop houden we aandacht voor de verschillende vormen van dagbesteding.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening

Wij monitoren de zorg die onze inwoners ontvangen en grijpen in bij zorg die onder de maat is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan goede hulp bij het huishouden of een goed functionerende rolstoel. Vanzelfsprekend werken we hierbij datagedreven. 

Kwaliteit (toelichting)

Afgelopen jaar hebben we geïnvesteerd in een nieuwe werkwijze betreffende het klanttevredenheidsonderzoek. Dit jaar hebben we het onderzoek zelf gedaan en gekozen voor telefonische interviews. Voor de Wmo hebben we inwoners gebeld die hulp in de huishouding ontvangen die afgelopen jaar gestart is. Bij jeugd hebben we ouders gebeld van wie hun kind behandeling ontvangt en bij wie het een doorverwijzing via de huisarts betrof. We zijn erg tevreden met de resultaten. Deze zijn ook besproken in de Sociale Raad en per nieuwsbrief aan de gemeenteraad en het college verzonden. Wij moeten daarnaast de resultaten jaarlijks rapporten aan het ministerie van VWS (voor Wmo). Dit hebben we gedaan waarbij we ook hebben uitgelegd hoe we het onderzoek hebben aangepakt. Daarop zijn wij door Ipsos I&O benaderd voor een interview, omdat zij in opdracht van het ministerie een onderzoek deden naar de manier waarop het klanttevredenheidsonderzoek wordt gedaan bij gemeenten.  
Afgelopen november hebben wij alle ouders van kinderen aangeschreven bij wie in 2023 behandeling gestart is via een verwijzing van een derde (medisch specialist). Wij hebben deze ouders een korte vragenlijst gestuurd met een aantal vragen over de kwaliteit en rechtmatigheid van de zorg. Wij hebben 95 brieven gestuurd en een respons van 31%. Een hoge respons en we zijn erg tevreden met de uitkomst. De antwoorden hebben we geanalyseerd en acties zijn uitgezet. Een aantal zaken viel op. Gemiddeld waren ouders tevreden en werd er goede zorg geleverd. Maar ook hebben we over enkele aanbieders signalen gekregen die we doorgegeven hebben aan de (regionale) contractmanager, zodat deze besproken kunnen worden met de aanbieder. In enkele gevallen gaven ouders ook de naam van hun kind door. In die gevallen hebben we ook op casusniveau acties uitgezet. 
Vanuit contractmanagers zijn jaarlijks gesprekken met de aanbieders over de samenwerking, kwaliteit en rechtmatigheid van de zorg. Elke lokale contractmanager gaat jaarlijks in gesprek met enkele aanbieders samen met een regionale contractmanager. Alle aanbieders zijn verdeeld over de gemeenten.
Daarnaast behandelen we klachten van inwoners over de zorg. Afgelopen jaar hebben enkele inwoners ons benaderd vanwege niet geleverde zorg. Dit betrof elke keer hulp bij het huishouden. De geleverde uren hebben we vergeleken met de gedeclareerde uren en waar nodig zijn we in gesprek gegaan met de aanbieder. Verder betrof het vooral klachten over 1 hulp, die inmiddels ook niet meer werkzaam is bij de betreffende aanbieder.
De GGD is zeer recent gestart om thematisch toezicht uit te oefenen op de hulp bij huishouden aanbieders. Hierbij gaat het over de kwaliteit van de hulp in de huishouding. Resultaten zijn nog niet bekend.
Dit jaar hebben we geen rondetafelgesprekken gevoerd. Deze willen we in 2025 weer oppakken.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed

Terug naar navigatie - Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed

Wij zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden. Bij vermoedens van misbruik, grijpen wij in. 

Kwaliteit (toelichting)

Afgelopen jaar hebben we geïnvesteerd in een nieuwe werkwijze betreffende het klanttevredenheidsonderzoek. We hebben 28 inwoners gebeld die huishoudelijke hulp ontvangen via de Wmo en we hebben 23 ouders gebeld van wie hun kind een indicatie heeft voor behandeling. Bij deze vragenlijst hebben we ook vragen gesteld over wanneer de hulp komt en/of er een periode is geweest waarop de inwoner geen hulp ontvangen heeft. Dit hebben we gecontroleerd met de afgegeven indicatie. Hieruit zijn geen bijzonderheden gekomen.
Afgelopen november hebben wij alle ouders van kinderen aangeschreven bij wie in 2023 behandeling gestart is en waarbij sprake was van een verwijzing via een medisch specialist. Wij hebben deze ouders een korte vragenlijst gestuurd met een aantal vragen over de kwaliteit en rechtmatigheid van de zorg die hun kind ontvangt. Wij hebben 95 brieven gestuurd en een respons van 31% (30 vragenlijsten). Bij de meeste ouders wordt de zorg rechtmatig geleverd, maar we hebben ook enkele signalen ontvangen waarbij het de vraag is of de zorg rechtmatig is geleverd. Deze signalen gaan besproken worden in de overleggen tussen aanbieder en de contractmanagers.
De accountant controleert ook op rechtmatigheid. Bij heronderzoeken vraagt de consulent na of en wanneer de zorg is geleverd en in sommige gevallen hebben wij inwoners gebeld als dit niet duidelijk was.  
Daarnaast worden we wel eens gebeld door inwoners die klachten hebben over de geleverde zorg. We nemen dan contact op met de organisatie om dit te bespreken. We vragen waar nodig urenspecificaties op bij zorgaanbieders, om dit te vergelijken met de declaraties. Op deze manier gaan we met de zorgaanbieder het gesprek aan over de rechtmatigheid van declaraties. Bij twijfels over kwaliteit schakelen wij met de regionale toezichthouder Sociaal Domein. Recent hebben 7 Achterhoekse colleges ingestemd met de uitbreiding met 2 fte voor de uitvoering van regionaal toezicht. Op dit moment is er namelijk maar 1 toezichthouder voor de hele Achterhoek.
Verder maken we ook gebruik van data, zoals de BI-tool en declaraties. We zijn de BI steeds verder aan het doorontwikkelen, zodat we daar ook steeds beter kunnen zien wat we inzetten en wat er gedeclareerd wordt.  Zo zijn we in augustus overgegaan van Tableau (Blinqt) naar Microsoft Power BI in eigen beheer. Dit helpt ons om de data steeds beter laten aansluiten op hetgeen wij willen weten.

Kwaliteit (indicator)

G

2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

Kinderen en jongeren in Oost Gelre, die dat nodig hebben, ontvangen ondersteuning met als doel dat ze veilig en gezond opgroeien.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien

Terug naar navigatie - Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien

Door inzet van noodzakelijke maatwerkvoorziening kun je je als jongere zo goed mogelijk ontwikkelen en deelnemen aan het dagelijks leven.

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt met name een goede ontwikkeling gezien in het uitvoeren van een nóg bredere gezinsgerichte analyse, alvorens een maatwerkvoorziening in te zetten. Hieraan draagt de training Verklarende Analyse in positieve zin bij, doordat hiermee nog meer focus komt op aanwezige gezinspatronen die vaak ten grondslag liggen aan de hulpvraag vanuit ouders.

De jeugdconsulenten zijn getraind in de Verklarende Analyse en het Ondersteuningsteam wordt nog getraind. Dit levert samen met de inmiddels vastgestelde Regiovisie Samen Veilig zowel op bestuurlijk niveau als voor uitvoerend niveau een zogeheten startsein op onveiligheid bespreekbaar te maken en ook binnen de afdeling Mens & Samenleving naar het behouden van één gezicht voor de kinderen (en ouders) zonder over te dragen als er meer zorgen ontstaan in het gezond en veilig opgroeien.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Terug naar navigatie - Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Een goed functionerende veiligheidsketen moet voorkomen dat kinderen en jongeren onveilig opgroeien. Betrokken organisaties uit deze veiligheidsketen (bijvoorbeeld de Jeugdbescherming Gelderland, Veilig Thuis en de Raad voor de kinderbescherming) trekken steeds meer en eerder samen op met de jeugdconsulenten en het Ondersteuningsteam (OT). Kinderen (en ouders) ervaren de veiligheidsketen als een helder en logisch traject, zonder dat zij met veel overdrachten tussen de organisaties te maken krijgen. 

Kwaliteit (toelichting)

Op dit moment ervaren ouders de veiligheidsketen nog niet altijd als een helder en logisch traject. Er zijn nog teveel overdrachtsmomenten. De jeugdconsulenten streven daarom naar een steeds betere samenwerking met organisaties in de veiligheidsketen. Veilig Thuis is als ketenpartner nauwer betrokken door fysiek te gaan werken op het gemeentehuis van Oost Gelre. De vervolgstap is gericht op het betrekken van de ketenpartners Raad voor de Kinderbescherming en de Jeugdbescherming. Dit heeft als doel om in het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming niet langer over te dragen naar deze ketenpartners en elkaar vroegtijdig al te vinden in de samenwerking.
Er is gestart met trainen in de Top 3 methodiek die is gericht op het Gefaseerd Samenwerken aan veiligheid en met de training Verklarende Analyse, beide met als doel éénzelfde taal te gaan spreken met deze ketenpartners die dezelfde training hebben gevolgd of gaan volgen.
De doelstelling wordt niet geheel dit jaar bereikt, maar is wel op koers in aanloop naar het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming dat eind 2027 moet staan. Mede door wachttijden bij ketenpartners en personeelstekorten, is er nog niet altijd sprake van een goed functionerende veiligheidsketen binnen jeugd.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind

Terug naar navigatie - Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind

De jeugdconsulenten en medewerkers van het Ondersteuningsteam voldoen aan de beroepscode en kwaliteitsregister jeugd. Bij tegenstrijdige belangen en/of veiligheidsvraagstukken handelt een jeugdconsulent in het belang van het kind volgens de beroepscode jeugd.

Kwaliteit (toelichting)

De beroepscode en registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd zijn voor alle collega's Jeugdconsulenten en Ondersteuningsteam gewaarborgd. Naast het handelen naar de beroepscode is er in Oost Gelre een aandachtsfunctionaris meldcode beschikbaar om veiligheidsvraagstukken mee af te stemmen. Ook werken twee Veilig Thuis medewerkers één dag per week op ons gemeentehuis om bij onveiligheid een weging te maken in het belang van het kind.

Kwaliteit (indicator)

G

3. Zorg bij thuiswonen en participeren

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Omschrijving (toelichting)

Inwoners kunnen met ondersteuning/zorg zo lang mogelijk thuis blijven wonen en deelnemen aan het dagelijks leven.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren

Terug naar navigatie - Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren

We passen maatwerkvoorzieningen toe op het gebied van de Wmo om mogelijk te maken dat inwoners langer zelfstandig kunnen blijven wonen en participeren. Denk hierbij aan ondersteuning op het gebied van huishoudelijke taken, daginvulling, begeleiding, woningaanpassing, laagdrempelig voorliggend openbaar vervoer (ZOOV) en beschermd wonen. Zo kunnen inwoners blijven participeren zonder hun netwerk te overbelasten. 

Kwaliteit (toelichting)

Wmo-consulenten doen onderzoek. Zij vragen eerst uit wat het effect is wat de inwoner wilt bereiken, dus welke hulpvraag heeft diegene. Daarna wordt in kaart gebracht welke beperkingen of aandoeningen maken dat de inwoner niet zelfredzaam is of onvoldoende kan participeren. De volgende stap is kijken wat er nodig is en hoe dit gerealiseerd kan worden. Er wordt dan gekeken naar eigen kracht, netwerk, voorliggende voorzieningen en andere wetgeving (Jeugdwet en Participatiewet). Als dat doorlopen is, kan het zijn dat het nodig is dat de gemeente (aanvullend) een maatwerkvoorziening afgeeft, zodat de inwoner het gewenste effect kan bereiken.

Mee Samen heeft in 2024 de onafhankelijke cliëntondersteuning uitgevoerd. In 2024 is een aanbestedingstraject uitgevoerd voor de uitvoering in 2025. Dit is in december afgerond. Adviespunt Zorgbelang zal in 2025 de onafhankelijke cliëntondersteuning gaan uitvoeren.

Eind 2024 heeft er een evaluatie plaatsgevonden van de ambulant persoonlijk begeleider in het Sociaal team gericht op leun/steunhulp. Gaandeweg de afgelopen 2 jaar heeft de functie van ambulant persoonlijk begeleider zowel op financieel als op inhoudelijk vlak zijn meerwaarde bewezen. Het streven is deze structureel te blijven uitvoeren.

De Stads-/dorpskamer heeft ook in 2024 haar activiteiten 9 dagdelen per week kunnen aanbieden.  Er komen ongeveer 188 unieke bezoekers per week. Voor jongeren (20-35 jaar) met mentale kwetsbaarheid is begin 2024 een jongerencafé opgestart. Deze inloop is twee maal per maand. Er komen inmiddels ongeveer 15 jongeren per keer.

 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

Terug naar navigatie - Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

We stellen een nieuwe woon- en zorgvisie op.

Kwaliteit (toelichting)

Er is een doorstart gemaakt met het realiseren van een regionale woonzorgvisie. Lokaal is gewerkt aan het opstellen van een lokale woonzorgvisie. Tevens is een uitvoeringsagenda opgesteld. Zowel intern als externe partners zijn betrokken geweest en hebben input geleverd. 

Met woningcorporaties zijn er nog steeds afspraken voor het uitstromen uit beschermd wonen. Echter het gebrek aan huurwoningen maakt dat dit zeer moeilijk is.

Met Stichting Marga Klompé zijn gesprekken over de realisatie van de nieuwbouw gaande. Ook met SIUS zijn gesprekken gaande. Dit betreft vervangende huisvesting in Lichtenvoorde.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen

Terug naar navigatie - Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen

Mantelzorgers zorgen ervoor dat hun naaste zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Dit zorgt vaak voor een grote belasting van deze mantelzorger. Door ondersteuning beschikbaar te stellen die aansluit bij de vraag van de mantelzorger kan overbelasting worden voorkomen.

 

Kwaliteit (toelichting)

We hebben mantelzorgers op de volgende wijze ondersteund:

Individuele ondersteuning mantelzorgers
In 2024 zijn 33 nieuwe aanvragen voor individuele ondersteuning in behandeling genomen, door middel van informatief en/of adviserend huisbezoek of een uitgebreide telefonische intake. 
Daarnaast is in er tenminste 6 cliëntsituaties hernieuwde ondersteuning geboden door 1 of meerdere huisbezoeken en/of telefonische adviesgesprekken. 

Inzet hulp bij mantelzorg vrijwilligers (respijtzorg)
Aantal vrijwilligers per 31-12-2024 :  42
Aantal nieuwe aanvragen in heel 2024:  25  
Waarvan 20 tot een actieve koppeling hebben geleid.  
Aantal actieve koppelingen per 31-12-2024: 39  

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk

Terug naar navigatie - Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk

We ondersteunen inwoners met dementie en hun huisgenoten en netwerk met hulp op maat. 

Kwaliteit (toelichting)

We hebben eind juni samen met het netwerk ouderen en veerkracht een bijeenkomst georganiseerd voor mensen met een beginnende vorm van dementie, hun mantelzorgers, hun naasten en andere belangstellenden. Het thema van deze avond was: ‘Onbegrepen gedrag bij dementie’.
Sinds dit voorjaar is de nieuwe versie van de 'wegwijzer dementie' beschikbaar met alle informatie rondom dementie en het aanbod binnen onze gemeente. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar

Terug naar navigatie - Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar

Maatwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen zijn voor inwoners beschikbaar. 

Kwaliteit (toelichting)

In Oost Gelre zijn locaties voor beschut en beschermd wonen beschikbaar. Voorjaar 2024 heeft Workmate een nieuwe locatie (vervangingslocatie) geopend aan de Tongerlosestraat in Lichtenvoorde. In het kader van de voorbereiding van de regionale Nota Wonen en zorg is een inventarisatie gemaakt van het aanbod aan voorzieningen in de hele regio. Lokaal wordt dit onderwerp meegenomen in de lokale woonzorgvisie.

De tijdelijke woonruimte aan de Tongerlosestraat voldoet in een behoefte. In 2024 hebben er 15 bewoners tijdelijk gewoond. 6 bewoners zijn uitgestroomd.

In april is in Groenlo een kleine woning voor tijdelijke bewoning gerealiseerd. Hier woont 1 gezin.

Met Stichting Marga Klompé zijn gesprekken gaande over de nieuwbouw. Het betreft vervanging van de huidige huisvesting in Groenlo.

Met Sius zijn gesprekken gaande over vervangende woonruimte in Lichtenvoorde voor een Wlz-groep.

 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen

Terug naar navigatie - Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen

Door een gebrek aan geschikte sociale huurwoningen blijven deze inwoners onnodig lang in de zorg. Jaarlijks inventariseren we de behoefte bij deze doelgroep.

Kwaliteit (toelichting)

De beperkte beschikbaarheid van goedkope huurwoningen maakt dat de afspraak met de woningcorporaties om woningen voor uitstroom beschikbaar te stellen niet altijd nagekomen kan worden. Inwoners moeten langer dan wenselijk van Beschermd wonen gebruik maken. Er is regionaal overleg over dit probleem met de woningcorporaties. 

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen

Terug naar navigatie - Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen

Diverse interventies kunnen er gezamenlijk voor zorgen dat inwoners met vaak grote psychische en/of verslavingsproblemen toch hun huis kunnen behouden en zelfstandig kunnen blijven wonen. Onderdeel van deze interventies is de uitbreiding van aanbod op het raakvlak van maatschappelijke opvang die lokaal aangeboden wordt. Zo kunnen we voorkomen dat mensen hun eigen woonplek verliezen en dat ze opgenomen worden in maatschappelijke opvang buiten de gemeente. 

Kwaliteit (toelichting)

De Stads-/Dorpskamers zijn 9 dagdelen per week open. Ongeveer 188 unieke bezoekers per week maken hiervan gebruik.

Stichting HIER voert op basis van een regionale subsidie de bemoeizorg uit. Dit gebeurt in nauw overleg met de casusregisseurs.

Er zijn twee workshops aangeboden aan vrijwilligers waarbij zij handvatten hebben gekregen hoe om te gaan met een 'niet pluis'-gevoel (signalen dat er iets aan de hand kan zijn). Doel is kennisvergroting zodat zij weten hoe en waar zij mede-inwoners dan naartoe kunnen verwijzen. 

De huizen aan de Tongerlosestraat worden tevens ingezet om inwoners tijdelijk te huisvesten. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Terug naar navigatie - Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Bij onveilige situaties, huiselijk geweld en verwarde personen is er sprake van een goed sluitende veiligheidsketen. 

Kwaliteit (toelichting)

Er is voldoende afstemming tussen de procesregisseurs Zorg & Veiligheid met ketenpartners uit het veiligheidsdomein. Recent is er ook een start gemaakt met gezamenlijke overleggen met collega's van ketenpartner Veilig Thuis. Twee medewerkers van Veilig Thuis werken 1 dag per week op ons gemeentehuis. Vanuit de afdeling Mens & Samenleving wordt gestreefd naar een brede basiskennis over onveiligheid en het transparant vastleggen van de concrete signalen. Dit in samenspraak met de aandachtsfunctionarissen meldcode en Veilig Thuis.

Kwaliteit (indicator)

G