Toelichting per programma

Programma 1: Wonen

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten 21.741 19.601 2.140
Baten -8.191 -8.692 501
Onttrekkingen -1.243 -521 -723
Stortingen 3 0 3
Terug naar navigatie - Taakveldverantwoording

In onderstaande tabel leest u de belangrijkste afwijkingen van Programma 1 Wonen:

Programma 1 Wonen Resultaat x  € 1.000
2.1 Verkeer en vervoer: Door de energietransitie legt de netbeheerder fors meer infrastructuur aan waardoor een hogere opbrengst is gerealiseerd op herstraatvergoeding. Daarnaast zijn de kapitaallasten lager als gevolg van de lagere rente. V 443
5.5 Cultureel erfgoed: We zijn met het Waterschap Rijn en IJssel gestart met planvorming voor de buitenzijde. De plannen zijn zover klaar dat deze gepresenteerd kunnen worden aan Groenlo. Het wachten was op aankoop gronden door het waterschap. V 455
7.2 Riolering: Het subsidiebedrag voor duurzaam omgaan met hemelwater is beperkt besteed waardoor een voordeel is ontstaan. Voorgesteld wordt dit bedrag over te hevelen naar 2025. V 144
7.3 Afval: Afvalstofheffing heeft meer inkomsten opgebracht dan begroot. Dit komt deels door toename van het aantal containers waardoor meer afval is ingezameld. V 106
7.4 Milieubeheer: De kosten voor de ODA door minder gebruik maken van de diensten vielen lager uit. Ook is er minder gebruik gemaakt van de beschikbare regelingen (Transitie visie warmte).Voorgesteld wordt dit bedrag over te hevelen naar 2025. V 549
8.3 Wonen en bouwen: De opbrengst van leges en retributies viel hoger uit daarnaast zijn de diverse uitgavenposten niet volledig besteed. V 402
Subtotaal V 2.099
Overig N 183
Totaal V 1.916

Lasten

Terug naar navigatie - Lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting na wijziging 2024
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 5.971 6.351
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 237 691
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 3.208 3.085
TV7.2 7.2 Riolering 2.743 3.594
TV7.3 7.3 Afval 2.747 2.802
TV7.4 7.4 Milieubeheer 2.414 2.653
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving 1.133 1.112
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 1.132 1.458

Baten

Terug naar navigatie - Baten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting na wijziging 2024
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -777 -714
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed -21 -21
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -36 -71
TV7.2 7.2 Riolering -2.693 -2.706
TV7.3 7.3 Afval -3.388 -3.306
TV7.4 7.4 Milieubeheer -891 -565
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving -172 -173
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -715 -639

Programma 2: Welzijn

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten 56.813 54.557 2.256
Baten -12.677 -13.606 929
Terug naar navigatie - Taakveldverantwoording

In onderstaande tabel leest u de belangrijkste afwijkingen van programma 2 Welzijn:

Programma 2 Welzijn Resultaat x €1.000
4.2 Onderwijshuisvesting: De sloopwerkzaamheden van twee basisscholen in Lichtenvoorde zijn niet uitgevoerd. Het bedrag zal daarom worden overgeheveld naar 2025. V 80
4.2 Onderwijshuisvesting: De vergoeding voor bekostiging van de huisvesting voor SG. Harreveld hoger uitgevallen dan begroot. Dit komt door een stijgende indexering vanuit de decembercirculaire wat als basis wordt gebruikt voor de bepaling voor de vergoeding voor SG. Harreveld. N 65
4.2 Onderwijshuisvesting: De afwaardering van twee basisscholen in Lichtenvoorde heeft niet plaatsgevonden doordat de gebouwen er nog staan. Nadat de scholen zijn gesloopt, zal de afwaardering plaatsvinden. Het bedrag zal daarom worden overgeheveld naar 2025. V 717
4.2 Onderwijshuisvesting: In de begroting 2024 is een bedrag beschikbaar gesteld voor renovatie van de gymzaal Aloysiusstichting. De renovatie heeft nog niet plaatsgevonden. V 50
4.2: Onderwijshuisvesting: Opschoning van verschillende activa leidt tot extra kapitaallasten. N 250
4.2: Onderwijshuisvesting: Voordeel in omslagrente t.o.v. de begroting. Daarnaast is de afschrijving lager dan begroot. V 465
4.3 Peuterspeelzalen: In 2024 zijn er minder subsidieaanvragen geweest dan verwacht. Het budget is daarom niet volledig benut. V 62
4.3: Leerlingenvervoer: In 2024 is er op leerlingenvervoer meer ingezet op de mogelijk voor reizen met openbaar vervoer. Dit heeft voor 2024 een gunstig effect, doordat de kosten voor leerlingenvervoer lager uitvallen dan begroot. V 59
5.1 Sportbeleid: Over 2024 is er een voordeel ontstaan op de specifieke uitkering sport. In de begroting is hier geen rekening mee gehouden. Dit is een voordeel in de exploitatie. V 103
5.2 Sportaccommodaties: Er is minder besteed aan het planmatig onderhoud. Dit fluctueert jaarlijks. Het overschot wordt toegevoegd aan de reserve 'groot onderhoud'. Daarnaast ontstaat er een voordeling resultaat op de toegerekende rente t.o.v. de begroting. V 243
5.3 Cultuur: De cultuurmakelaar is in 2024 opgestart. De kosten lopen door naar 2025. V 74
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: De kosten van de opvang van Oekraïners zijn lager dan de vergoeding die is ontvangen vanuit het Rijk. Daarom wordt voorgesteld dit bedrag te reserveren in een bestemmingsreserve om toekomstige uitgaven voor de uitvoering van beleid en huisvesting voor vluchtelingen, statushouders en arbeidsmigranten op te kunnen vangen. V 680
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: De kosten voor de statushouders zijn hoger uitgevallen dan verwacht. Dit komt door een hogere taakstelling die vanuit het Rijk is opgelegd. N 50
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Het onderzoek naar de realisatie van MFA in de kleine kernen is nog niet volledig afgerond in 2024. Voorgesteld wordt het budget over te hevelen naar 2025. V 80
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Vanaf 2023 is het Integraal zorgakkoord van kracht. De gemeente heeft hiervoor middelen ontvangen vanuit centrumgemeente Doetinchem. De kosten die de gemeente heeft gemaakt voor de Stadskamer zijn ten laste gebracht van de IZA gelden. Hierdoor ontstaat er een voordelig saldo. V 204
6.2 Wijkteams: In 2024 is er vanuit het Rijk geld ontvangen in het kader van de Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). De kosten van het Preventie Platform Jeugd en een deel van de kosten van Yunio konden ten laste komen van deze rijksmiddelen. Hierdoor ontstaat er een positief saldo. V 45
6.2 Wijkteams: Als gevolg van personele bezettingsproblemen en een huisartsenpraktijk die niet meer deelneemt, zijn de kosten voor de praktijkondersteuners bij de huisarts lager dan begroot. V 56
6.2 Wijkteams: De loonkosten zijn lager uitgevallen dan begroot, doordat een deel van de loonkosten gedekt kon worden uit specifieke uitkeringen die zijn ontvangen. V 187
6.3 Inkomensregelingen: Het uitkeringsbestand is gegroeid met ruim 3%.  Dit was 4,7% over de eerste helft van 2024. Daarom heeft er bijstelling plaatsgevonden in de begroting. Nu het bestand  over heel 2024 minder stijgt dan begroot, ontstaat er een positief resultaat. V 104
6.3 Inkomensregelingen: Vanwege een verhoging van het minimumloon is er mogelijk minder beroep op de ondersteuningsmaatregelen. V 40
6.5 Arbeidsparticipatie: De kosten voor loonkostensubsidie vallen hoger uit dan begroot. Deze hogere uitgaven worden bekostigd uit de BUIG middelen, die op taakveld 6.3 verantwoord staan. N 100
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo): Er zijn enkele dure maatwerkvoorzieningen geweest waardoor de begroting overschreden is. Daarnaast vallen de kosten voor ZOOV lager uit dan begroot. Per saldo levert dit een voordeel op. V 80
6.71C: WMO integrale ondersteuning: De uitputting in de lumpsum voor de WMO is binnen de begroting gebleven. Hierbij is tevens de afgesproken bandbreedte verrekend. Dit levert een voordeel op. V 126
6.72a-6.72d Jeugdhulp zonder verblijf: Op dit taakveld zijn de kosten voor jeugd hoger dan begroot door enerzijds de lumpsum financiering en anderzijds doordat in 2024 enkele individuele overeenkomsten doorlopen. N 275
6.73c: Jeugdhulp met verblijf: De kosten voor de lumpsum financiering op de taakveld zijn lager uitgevallen dan begroot. Dit levert een voordeel op in 2024. V 420
6.74B Jeugdhulp crisis: Op dit taakveld zijn de kosten voor specifieke jeugdzorg hoger dan begroot. Het betreft een individuele overeenkomst vanwege niet passende behandeling met verblijf binnen gecontracteerd zorgaanbod. N 264
6.82a-6.82b: Jeugdbescherming/Jeugdreclassering: Deze maatregelen worden door een kinderrechter uitgesproken. Deze kosten kunnen daardoor fluctueren gedurende het jaar. N 100
7.1 Gezondheidszorg: In 2024 is er vanuit het Rijk geld ontvangen in het kader van de Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).Hierdoor heeft de gemeente verschillende activiteiten niet hoeven te bekostigen vanuit het preventiebudget. Hierdoor ontstaat er een voordeel. V 61
Subtotaal V 2.832
Overig V 354
Totaal V 3.186

Lasten

Terug naar navigatie - Lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting na wijziging 2024
TV4.1 4.1 Openbaar basisonderwijs 350 100
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 2.497 3.472
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.532 1.623
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 600 522
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties 1.954 2.120
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 270 355
TV5.4 5.4 Musea 319 334
TV5.6 5.6 Media 693 696
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 5.111 6.096
TV6.2 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 3.612 3.508
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen 7.951 8.091
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk 6.357 6.426
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 2.818 2.719
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.299 1.414
TV6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0
TV6.71A 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 3.325 3.466
TV6.71B 6.71B Begeleiding (WMO) 623 667
TV6.71C 6.71C Dagbesteding (WMO) 2.946 3.074
TV6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 233 224
TV6.72A 6.72A Jeugdhulp begeleiding 6.247 5.940
TV6.72B 6.72B Jeugdhulp behandeling 622 681
TV6.72C 6.72C Jeugdhulp dagbesteding 90 63
TV6.73C 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 1.976 2.396
TV6.74A 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 60 75
TV6.74B 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 1.206 942
TV6.82 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0
TV6.82A 6.82A Jeugdbescherming 713 653
TV6.82B 6.82B Jeugdreclassering 206 163
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 939 990

Baten

Terug naar navigatie - Baten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting na wijziging 2024
TV4.1 4.1 Openbaar basisonderwijs -45 55
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting -1 0
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -230 -243
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering -343 -170
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties -171 -163
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 0 -4
TV5.6 5.6 Media -32 -35
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -4.254 -4.059
TV6.2 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -643 -263
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen -5.254 -5.256
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk -1.107 -1.164
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -95 -76
TV6.71A 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) -224 -212
TV6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 110 93
TV6.72A 6.72A Jeugdhulp begeleiding 265 0
TV6.74B 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 337 0
TV6.81 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ -663 -663
TV6.82A 6.82A Jeugdbescherming 28 18
TV7.1 7.1 Volksgezondheid -187 -176

Programma 3: Werken

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten 4.260 1.588 2.672
Baten -3.640 -1.641 -1.999
Stortingen 0 250 -250
Terug naar navigatie - Taakveldverantwoording

In onderstaande tabel leest u de belangrijkste afwijkingen van programma 3 Werken:

Programma 3 Werken Resultaat x €1.000
3.1 Economische ontwikkeling: Een aantal plannen zijn nog in voorbereiding en niet gestart. Daardoor zijn budgetten niet aangewend. Daarnaast een lagere personeelslast. V 109
3.4 Economische promotie: Beperkt aantal Leader projectaanvragen. Daarnaast lagere kapitaal- en personeelslasten. V 236
3.4 Economische promotie: De toeristenbelasting en volksfeesten heeft meer opgebracht dan begroot. Het aantal overnachtingen is wederom gestegen ten opzichte van vorig jaar en heeft geleid tot een hogere opbrengst. V 96
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijven terreinen): Gedurende het jaar zijn er een aantal winstgevende projecten afgesloten en is de verliesvoorziening vrijgevallen. V 543
Subtotaal V 984
Overig N 61
Totaal V 923

Lasten

Terug naar navigatie - Lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting na wijziging 2024
TV3.1 3.1 Economische ontwikkeling 257 366
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 477 1.989
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 145 146
TV3.4 3.4 Economische promotie 906 1.142
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -197 616

Baten

Terug naar navigatie - Baten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting na wijziging 2024
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -558 -2.131
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -17 -19
TV3.4 3.4 Economische promotie -1.050 -954
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -4 -529

Programma 4: Dienstverlening

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten 7.478 7.587 -108
Baten -739 -1.518 778
Stortingen -298 -407 109
Terug naar navigatie - Taakveldverantwoording

In onderstaande tabel leest u de belangrijkste afwijkingen van programma 4 Dienstverlening:

Programma 4 Dienstverlening Resultaat (x €1.000)
0.1 Bestuur: lagere uitgaven aangezien de invulling van de raadsadviseur nog niet heeft plaatsgevonden. V 84
0.1 Bestuur: Aanpassing van de wet APPA leidt tot een hogere dotatie aan de voorziening wethouders pensioen 2024. Hiervoor heeft vorig jaar bij de resultaatsbestemming reeds een reservering plaatsgevonden N 109
0.2 Burgerzaken: hogere opbrengst uit leges en retributies. V 122
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: er zijn meer inkomsten uit verhuur ontvangen.Tevens is er minder planmatig onderhoud uitgevoerd. V 234
1.1 Crisisbeheersing en brandweer: in 2024 zijn de brandweerkazernes aan VNOG verhuurt. Daardoor waren er lagere facilitaire kosten. Tevens heeft er minder planmatig onderhoud plaatsgevonden. V 74
1.2 Openbare orde en veiligheid; Het budget van de samenwerking ondermijning Achterhoek is niet volledig besteed. Verder vielen de kosten voor lokale ondermijning mee. Het budget samenwerking ondermijning Achterhoek wordt overgeheveld naar 2025 te weten € 86.000 V 112
Subtotaal V 517
Overig V 4
Totaal V 521

Lasten

Terug naar navigatie - Lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting na wijziging 2024
TV0.1 0.1 Bestuur 1.990 2.074
TV0.2 0.2 Burgerzaken 1.548 1.469
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 432 568
TV0.8 0.8 Overige baten en lasten 0 41
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.256 2.330
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 1.359 1.374
TV7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 2 2

Baten

Terug naar navigatie - Baten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting na wijziging 2024
TV0.2 0.2 Burgerzaken -627 -426
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -327 -228
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer -50 -50
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid -512 -415
TV7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria -1 0

Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen

Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Realisatie 2024 Restant 2024
TV0.5 0.5 Treasury -4.034 -2.118 -1.915
TV0.61 0.61 OZB woningen -4.414 -4.424 10
TV0.62 0.62 OZB niet-woningen -2.234 -2.193 -41
TV0.64 0.64 Belastingen overig -187 -188 1
TV0.7 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds -65.076 -65.297 222
TV0.8 0.8 Overige baten en lasten 41 0 41
TV0.9 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 30 11 19

Treasury - overzicht dividendopbrengsten

Terug naar navigatie - Treasury - overzicht dividendopbrengsten

Omschrijving (toelichting)

Het jaar 2024 kende de volgende dividendopbrengsten wat onderdeel uitmaakt van het taakveld treasury (x € 1.000).

 

Dividendopbrengsten

Realisatie

Begroting

Alliander en Vitens

538

490

Bank Nederlandse Gemeenten

111

110

Rova

157

154

Totaal dividendopbrengsten

806

754

Overzicht algemene uitkering

Terug naar navigatie - Overzicht algemene uitkering

Omschrijving (toelichting)

De algemene uitkering over 2024 is bij beschikking voorlopig vastgesteld op € 65.104.651.

 

Overzicht algemene uitkering (x € 1.000)

Realisatie

Begroting

Algemene uitkering

57.711

57.904

Decentralisatie uitkeringen

763

541

Integratie-uitkering sociaal domein

6.631

6.631

Uitkering oude dienstjaren

192

0

Totaal algemene uitkering

65.297

65.076

Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)

Terug naar navigatie - Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)

Omschrijving (toelichting)

Een wijziging van het BBV is dat met ingang van het jaar 2017 een overzicht wordt opgenomen van de overheadkosten. Overhead zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Onderstaand overzicht geeft u meer inzicht in deze kosten (x € 1.000).

 

Omschrijving

Directe kosten en opbrengsten

Loonkosten

Rente en afschrijving

Totale kosten

Leidinggevenden primair proces (hiërarchisch)

0

1.304

0

1.304

Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie

0

815

0

815

P&O/HRM

1.467

337

0

1.804

Inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement)

0

109

0

109

Interne en externe communicatie m.u.v. klantcommunicatie

34

514

0

548

Juridische zaken

7

330

0

337

Bestuurszaken en bestuursondersteuning

0

195

0

195

Informatievoorziening en automatisering (ICT)

1.827

1.424

67

3.318

Facilitaire zaken en huisvesting

1.093

558

497

2.148

DIV

0

418

0

418

Managementondersteuning primair proces

0

420

0

420

Dienstverlening en projectenbureau

33

437

0

470

Totaal

4.461

6.861

564

11.886