Programma 3 - Werken

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Programma 3 - Werken - Leeswijzer

Omschrijving (toelichting)

Programma 3 behelst alles wat we doen in het belang van een goed ondernemersklimaat, een goede werkgelegenheid en een goede bereikbaarheid. Dit zijn immers belangrijke ingrediënten en belangrijke motoren voor onze lokale economie. Binnen dit programma zijn er drie speerpunten voor de komende periode:

  • Ondersteuning op maat aan de agrarische sector, met het oog op de ontwikkelingen waar agrarische ondernemers mee te maken hebben of nog krijgen.
  • De verdubbeling van de N18 om zo de bereikbaarheid van de hele Achterhoek te verbeteren en de regio beter te kunnen positioneren als regio met een aantrekkelijk vestigingsklimaat. 
  • Een volwaardige laadinfrastructuur in de openbare ruimte zodat Oost Gelre voorbereid is op een toename van elektrische voertuigen, die bovendien een bijdrage leveren aan onze klimaatdoelstellingen.

Ondernemend Oost Gelre

Inleiding

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

De komende periode heeft de gemeente de ambitie om het woon- en werkklimaat van de gemeente verder te verstevigen en uit te bouwen. We willen meer banen en diversiteit van banen, goede voorzieningen, een goede bereikbaarheid en een prettige omgeving voor de bewoners en voldoende vestigingsmogelijkheden voor bedrijven. We kijken daarbij nadrukkelijk naar zowel de bedrijventerreinen als naar ons buitengebied, dat ook een grote stempel drukt op onze lokale economie. We benutten de optimale ligging van onze gemeente aan de N18.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Doelstellingen

Compacte en vitale winkelcentra

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Doelstellingen - Compacte en vitale winkelcentra

We werken aan de doelstellingen die in de programma's Stad Groenlo en Lichtenvoorde staan genoemd. Daarbij  zetten we extra in om leegstand te vermijden en daar waar die ontstaat nieuwe ondernemers aan te trekken. We willen dicht bij de ondernemers staan en de verbinding met de gemeente goed borgen. In Groenlo wordt gekeken of het  kernwinkel gebied nog passend is. Daarbij kijken we nader naar de Verkoopkamer.

In de afgelopen periode is een start gemaakt met centrummanagement in de kernen Groenlo en Lichtenvoorde. Dit in nauwe samenwerking met de ondernemersverenigingen (G.O.V.  en  O.F.L.). De begeleidende stuurgroep van de centrummanager wordt gevormd door onder meer de projectleiders Lichtenvoorde en  Stad Groenlo waardoor er een directe koppeling is. Er is gestart met een nulmeting en het opbouwen van een netwerk met ondernemers en vastgoedeigenaren. De resultaten gaan leiden tot een plan van aanpak voor beide kernen waarin aandacht zal zijn voor zowel fysieke maatregelen als aanpak van de marketing.  

Er zijn bijeenkomsten met de ondernemersverenigingen geweest, de raadscommissie is geïnformeerd en er is in Lichtenvoorde een start gemaakt met de 1euro actie waarmee we leegstaande winkelpanden onder de aandacht brengen van ondernemers met nieuwe concepten.  In Groenlo ligt de focus op dit moment vooral op het ontwikkelen  een marketing strategie. 

Er wordt goed en structureel overleg gevoerd met de ondernemersverenigingen G.O.V. en O.F.L. 

Verder zijn we over en weer goed aangesloten bij  de projecten vanuit de programma's Lichtenvoorde en Stad Groenlo.

Kwaliteit (indicator)

O

Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Doelstellingen - Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.

De transitie in de landbouw zorgt voor vragen bij agrarische ondernemers. Sommigen beëindigen hun agrarisch bedrijf en onderzoeken de mogelijkheden wat te doen met hun leegkomende stallen.
Degene die doorgaan verkennen de mogelijkheden voor aanvullende mogelijkheden in inkomen. Dit kan deels gaan om verbreding en deels ook door uitbreiding van activiteiten.
Dit kan leiden tot vragen richting de gemeente. De accounthouder/gebiedsregisseur weet wat er speelt in het buitengebied, legt verbinding tussen belanghebbende partijen en helpt/ondersteunt inwoners in het buitengebied waar nodig.

De gemeente heeft een accounthouder aangesteld.

Daarnaast is ook een team landelijk gebied gepresenteerd naar de buitenwereld.  Verwachting is dat agrariers weten wie ze kunnen benaderen voor vragen.

Kwaliteit (indicator)

G

Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Doelstellingen - Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie

De bestaande beleidsvisie Toerisme en Recreatie voeren we uit. We anticiperen op de toeristische trends en we zijn pro-actief in ons relatiebeheer naar het  toeristisch bedrijfsleven.  We stimuleren evenementen en sluiten goed aan bij regionale netwerken. 

Voor het buitengebied richten we ons op het faciliteren en adviseren bij omschakelingskansen naar toeristisch recreatieve activiteiten voor agrarische ondernemers .

Door de frequente bedrijfsbezoeken bij de toeristische ondernemers en evenementen organisatoren weten we wat er speelt, de lijnen zijn kort en de contacten zijn goed. Regionaal werpt het project "Natuurlijk te gast in de Achterhoek" steeds meer zijn vruchten af. Hierin heeft Oost Gelre een actieve rol. In 2024 is de routestructuur rondom Lichtenvoorde op een hoger niveau gebracht door een flinke uitbreiding van het netwerk. Het gastvrijheidspunt in Lichtenvoorde is met behulp van de gemeente Oost Gelre compleet vernieuwd en heringericht.

Kwaliteit (indicator)

G

Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Doelstellingen - Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre

We werken aan het ontwikkelen van voldoende en kwalitatief hoogwaardige nieuwe lokale bedrijventerreinen. Daarnaast  gaan we aan de slag met het toekomstbestendig maken en houden van bestaande bedrijventerreinen met aandacht voor duurzaamheid, energiebesparing, opwek van duurzame energie en realisatie van energyhubs.

Verder onderzoeken we de mogelijkheden voor het de uitbreiding van het regionale bedrijventerrein  de Laarberg.  Om bij te dragen aan voldoende en gekwalificeerd personeel faciliteren we huisvesting voor arbeidsmigranten en jong talent.

Om onze gemeente extra aantrekkelijk te maken als woon-en werkplaats te versterken we en maken gebruik van cultuurhistorische kwaliteiten en het aantrekkelijk buitengebied .

 

Vanaf eind 2023 zijn we samen met IKGL en ondernemers op bedrijventerrein de Kamp bezig gezamenlijk een toekomstvisie te formuleren om het bedrijventerrein toekomstbestendig te maken. Dit gaat resulteren in een visie en een daar aan gekoppelde uitvoeringsagenda.  Op de Laarberg wordt gewerkt aan een (deel)oplossing voor de netcongestie middels het ontwikkelen van een energy hub. Uitbreiding van zowel een lokaal als regionaal bedrijventerrein zit in een onderzoeksfase. Voor de lokale behoefte is onderzoek gedaan dat (economische) input vormt voor een bredere integrale afweging over de ruimtelijke ontwikkeling van onze gemeente waarin de verschillende doelstellingen (wonen, werken, energie, natuur enz) worden meegenomen.   

In het kader van het ontwikkelen van een "plek" voor jong talent wordt samen met individuele ondernemers, IKGL en Laarberg gewerkt aan het inrichten van een een Smart Hub Incubator.   

Onderzoek naar een uitbreiding van het regionale bedrijventerrein staat voor de komende tijd op de planning.

 

Stand van Zaken 2024:

De Kamp : de toekomstvisie is verder uitgewerkt samen met klankbordgroep van ondernemers. Het concept visiedocument wordt in Q1 van 2025 gepresenteerd aan college / raad en gezamenlijke ondernemers van de Kamp. Daarna wordt deze aangevuld met een uitvoeringsagenda. 

Netcongestie: op de Laarberg wordt gewerkt aan ontwikkelen van energy hub. Dit vraagt de nodige tijd en afstemming met o.a Liander. De gemeente heeft een ondersteunende rol. De gebiedsonderneming is trekker. 

Locatie studie lokaal bedrijventerrein: in 2024 is een locatie studie opgeleverd. De uitkomsten vormen (economische) input voor de integrale afweging (Wonen -Werken - Infrastructuur) die in Q1 en Q2 van 2025 zal worden gemaakt.

Inzake jong talent zijn een aantal gesprekken gevoerd met IKGL en SHII. Er zijn goede mogelijkheden. Er ligt nu een eerste opzet qua bemensing en begroting.  SHII is bereid haar kennis en netwerk te delen voor een "vestiging" in het oostelijk deel van de Achterhoek. In Q1 van 2025 worden verdere stappen gezet. 

Uitbreiding regionaal bedrijventerrein :  de eerste onderzoeken hebben plaatsgevonden. Dit wordt vervolgd in 2025. 

Kwaliteit (indicator)

O

Nabij en bereikbaar

Inleiding

Terug naar navigatie - Nabij en bereikbaar - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

Het is voor de gemeente van groot belang om alle kernen bedrijvig en leefbaar te houden. De bereikbaarheid binnen en naar de gemeente krijgt daarom alle aandacht. De gemeente zet zich voortdurend in om een goede basismobiliteit te verzekeren, waarbij openbaar vervoer hand in hand gaat met een fijnmazig netwerk. Verder heeft de gemeente de ambitie dat er op termijn een opgewaardeerde N18 komt, waarbij de doorstroming voor de toekomst wordt gewaarborgd en de veiligheid wordt vergroot. Dat moet ervoor zorgen dat de gemeente sneller bereikbaar is voor bedrijven, en de gemeente aantrekkelijker wordt om in te werken en in te wonen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Nabij en bereikbaar - Doelstellingen

De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed

Terug naar navigatie - Nabij en bereikbaar - Doelstellingen - De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

Er is proactieve aandacht voor verkeersveiligheid volgens het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV);
We voeren het stappenplan uit voor 30km/u binnen de bebouwde kom bij geen vrijliggend fietspad;
De gemeente is actief in het stimuleren van veilig rijgedrag en bewustwording (campagnes).

Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid zal onderdeel uitmaken van het nieuw te vormen Mobiliteitsplan. In september 2024 hebben de eerste bijeenkomsten plaatsgevonden voor het nieuwe Mobiliteitsplan. De eerste resultaten voor een risicogestuurde aanpak voor verkeersveiligheid zijn beschikbaar, hier wordt in 2025 een vervolg aan gegeven.

Het doorvoeren van 30 km/uur bij geen vrijliggend fietspad vordert gestaag. Zo zijn dit jaar de Esstraat in Lichtenvoorde aangepakt, Jaartsveld en de Schans in Groenlo en de Vragenderweg.

Er is minder aandacht voor bewustwordingscampagnes in de gemeente, met FLUOkids worden kinderen gestimuleerd om het goed zichtbare hesjes naar school te fietsen. Bij Outdoor Gelderland is aandacht geweest voor afleiding tijdens het rijden met een 3D simulator. 

Kwaliteit (indicator)

O

De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed

Terug naar navigatie - Nabij en bereikbaar - Doelstellingen - De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed

We blijven streven naar een 2x2-baans 100 km/uur N18 met ongelijkvloerse kruisingen, maar pakken ook versneld knelpunten aan ter bevordering van de doorstroming en veiligheid in samenwerking met Rijkswaterstaat, provincie en de regio Achterhoek;
We zetten ons samen met de EUREGIO in voor een verbetering van de oost-west verbinding A1, A15 met het Duitse achterland;
We blijven inzetten op ZOOV, buurtbussen en op innovatieve mobiliteitsconcepten met mobiliteitshubs, deelauto's & deel(elektrische)fietsen, Gaon en (Smart) Mobility as a Service;
We willen de mobiliteit tussen toeristisch-recreatieve attracties in de Achterhoek optimaliseren van laagdrempelig en bijzonder vervoer.

Op 4 juni 2024 is door de gemeenteraad ingestemd om de conclusies uit de Gebiedsgerichte Verkenning N18, om een 2x2 80 km/uur-variant (het aanvaardbaar alternatief) als nieuwe stip op de horizon te zetten, over te nemen. Alsmede de vervolgaanpak en daarmee voor te sorteren op kansen die zich voordoen op het grondgebied van de gemeente.

Er zijn geen vorderingen gemaakt rondom de oost-west verbinding A1, A15 met het Duitse achterland. Bij de planvorming voor de N18 is reeds rekening gehouden met de doortrekking van de A15 waar in 2024 definitief groen licht voor is verkregen.

Innovatieve mobiliteitsconcepten zijn belegd bij de regio Achterhoek. Voor het plannen van een reis met het openbaar vervoer, gecombineerd met deelfiets, deelauto, ritdelen en ZOOV taxi vervoer in de Achterhoek kan nu de Gaon app gebruikt worden.

Kwaliteit (indicator)

G

Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek

Terug naar navigatie - Nabij en bereikbaar - Doelstellingen - Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:
We zetten ons in om betrouwbare bus- en spoorverbindingen in de regio te behouden en te verbeteren (zowel Doetinchem-Arnhem als Winterswijk-Apeldoorn);
We zetten ons in voor een efficiënt en fijnmazig lokaal openbaar vervoer, waarbij wij openstaan voor nieuwe initiatieven ((Smart) Mobility as a Service);
We zetten in op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) op buslijnen 73 (Winterswijk - Enschede) & 74 (Doetinchem - Enschede) en passen samen de provincie Gelderland onze busstations daar op aan;
We waarborgen dat lijn 72 (Lichtenvoorde - Neede) op een veilige en efficiënte wijze door de gemeente kan blijven rijden met goede haltevoorzieningen.

We zijn blijvend in gesprek met de regio Achterhoek en provincie Gelderland over het openbaar vervoer in de regio. Over aanpassingen aan de infrastructuur die samenvallen met busroutes wordt overleg gevoerd met de vervoerder Arriva, die dit jaar ook de nieuwe concessie heeft verworven en daarmee ook na 2025 vervoerder zal zijn in de regio.

Busstation Richterslaan, waar buslijnen 74 Doetinchem - Enschede en buurtbus 191 Aalten - Ruurlo halteren, is getransformeerd tot Rurale HUB. Zo is de fietsenstalling uitgebreid met meer stallingsplaatsen en deelfietsen en is er een pakketkluis geplaatst.

Voor de verplaatsing van busstation Groenlo naar het kruispunt Barkenkamp met rondweg  en upgrade tot Rurale HUB zijn we afhankelijk van de provincie Gelderland, dit voornemen bestaat nog steeds maar we hebben hier nog geen uitsluitsel over verkregen in 2024. Op busstation Groenlo halteren buslijnen 74 Doetinchem - Enschede, 73 Doetinchem - Winterswijk, 72 Lichtenvoorde - Neede en buurtbus 198 Borculo - Groenlo.

Voor buslijn 72 is een verkeersbesluit genomen voor het realiseren van een extra bushalte aan de Varsseveldseweg, aan de zijde van het Remisepark dichtbij de kruising met de Dominee van Krevelenstraat. Voortkomend uit de wens van de reizigers en Arriva.

Kwaliteit (indicator)

O