Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2026-2029
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Financiële programmabegroting 2026
        1. Blz. 5 Bestaand beleid 2026 versus 2025
          1. Blz. 6 Bestaand beleid 2026 versus 2025
        2. Blz. 7 Voorstellen van nieuw beleid
          1. Blz. 8 Voorstellen van nieuw beleid
        3. Blz. 9 Financieel begrotingsresultaat 2026
          1. Blz. 10 Financieel begrotingsresultaat 2026
        4. Blz. 11 Incidentele baten en lasten bestaand beleid
          1. Blz. 12 Incidentele baten en lasten bestaand beleid
        5. Blz. 13 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
          1. Blz. 14 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
        6. Blz. 15 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, financiering en investeringen
          1. Blz. 16 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
          2. Blz. 17 Financiering
          3. Blz. 18 Investeringen
        7. Blz. 19 Meerjarenbeeld
          1. Blz. 20 Meerjarenbeeld
        8. Blz. 21 Meerjarenperspectief 2026-2029
          1. Blz. 22 Meerjarenperspectief 2025 - 2028
        9. Blz. 23 Reservepositie
          1. Blz. 24 Reservepositie
        10. Blz. 25 Begroting 2026 versus begroting 2025
          1. Blz. 26 Programma 1: Wonen
          2. Blz. 27 Programma 1: Leefomgeving
          3. Blz. 28 Programma 2: Welzijn
          4. Blz. 29 Programma 2: Welzijn
          5. Blz. 30 Programma 3: Werken
          6. Blz. 31 Programma 3: Werken
          7. Blz. 32 Programma 4: Dienstverlening
          8. Blz. 33 Programma 4: Dienstverlening
        11. Blz. 34 Verbonden partijen
          1. Blz. 35 Overzicht verbonden partijen
      2. Blz. 36 Algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing VPB en onvoorzien
        1. Blz. 37 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 38 Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
        3. Blz. 39 Heffing vennootschapsbelasting
        4. Blz. 40 Bedrag onvoorzien
      3. Blz. 41 EMU-saldo
        1. Blz. 42 EMU-saldo
      4. Blz. 43 Geprognotiseerde balans
        1. Blz. 44 Geprognotiseerde balans
      5. Blz. 45 Bijlagen
        1. Blz. 46 Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2026-2029
          1. Blz. 47 Totaaloverzicht van voorstellen van nieuw beleid per programma 2026-2029
          2. Blz. 48 Programma 1: Wonen
          3. Blz. 49 Programma 1: Wonen
          4. Blz. 50 Programma 2: Welzijn
          5. Blz. 51 Programma 2: Welzijn
          6. Blz. 52 Programma 3: Werken
          7. Blz. 53 Programma 3: Werken
          8. Blz. 54 Programma 4: Dienstverlening
          9. Blz. 55 Programma 4: Dienstverlening
        2. Blz. 56 Bijlage 2: Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 57 Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
        3. Blz. 58 Bijlage 3: BBV Beleidsindicatoren
          1. Blz. 59 BBV Beleidsindicatoren
        4. Blz. 60 Bijlage 4: Lijst met afkortingen
          1. Blz. 61 Lijst met afkortingen
    3. Blz. 62 Beleidsbegroting - programmaplan
      1. Blz. 63 Programma 1 - Wonen
        1. Blz. 64 Leeswijzer
        2. Blz. 65 Gezonde en veilige leefomgeving
          1. Blz. 66 Ambitie
          2. Blz. 67 Doelstellingen
            1. Blz. 68 Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.
            2. Blz. 69 Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.
            3. Blz. 70 Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.
            4. Blz. 71 Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief
            5. Blz. 72 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.
            6. Blz. 73 We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.
        3. Blz. 74 Hechte en leefbare kernen
          1. Blz. 75 Ambitie
          2. Blz. 76 Doelstellingen
            1. Blz. 77 Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.
            2. Blz. 78 We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie uit.
            3. Blz. 79 We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.
            4. Blz. 80 We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.
            5. Blz. 81 We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.
            6. Blz. 82 We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.
            7. Blz. 83 Wij bouwen tot en met 2030 minstens 1300 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.
        4. Blz. 84 Aantrekkelijk landelijk gebied
          1. Blz. 85 Ambitie
          2. Blz. 86 Doelstellingen
            1. Blz. 87 Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.
            2. Blz. 88 Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.
            3. Blz. 89 Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.
            4. Blz. 90 Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.
            5. Blz. 91 Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.
            6. Blz. 92 Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.
            7. Blz. 93 Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.
            8. Blz. 94 Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.
        5. Blz. 95 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 96 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 97 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 98 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 99 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2026 op taakniveau
        7. Blz. 100 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026
          1. Blz. 101 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026
      2. Blz. 102 Programma 2 - Welzijn
        1. Blz. 103 Leeswijzer
        2. Blz. 104 Thema1 - Gezonde leefstijl
          1. Blz. 105 Ambitie
          2. Blz. 106 Doelstellingen
            1. Blz. 107 Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
            2. Blz. 108 Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met alcoholgebruik
            3. Blz. 109 Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
            4. Blz. 110 Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
        3. Blz. 111 Thema 2 - Iedereen doet mee
          1. Blz. 112 Ambitie
          2. Blz. 113 1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
            1. Blz. 114 Ambitie
            2. Blz. 115 Doelstellingen
              1. Blz. 116 Doel 1.1: Informatie over opvoeden en opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
              2. Blz. 117 Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
          3. Blz. 118 2. Goed onderwijs voor iedereen
            1. Blz. 119 Ambitie
            2. Blz. 120 Doelstellingen
              1. Blz. 121 Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig
              2. Blz. 122 Doel 2.2: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
              3. Blz. 123 Doel 2.3: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
          4. Blz. 124 3. Iedereen draagt bij naar vermogen
            1. Blz. 125 Ambitie
            2. Blz. 126 Doelstellingen
              1. Blz. 127 Doel 3.1: Werk moet lonen
              2. Blz. 128 Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
              3. Blz. 129 Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie
              4. Blz. 130 Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
              5. Blz. 131 Doel 3.5: Er zijn beschutte werkplekken beschikbaar
          5. Blz. 132 4. Thuis wonen en participeren als het kan
            1. Blz. 133 Ambitie
            2. Blz. 134 Doelstellingen
              1. Blz. 135 Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
              2. Blz. 136 Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
              3. Blz. 137 Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
          6. Blz. 138 5. Ontmoeten voor iedereen
            1. Blz. 139 Ambitie
            2. Blz. 140 Doelstellingen
              1. Blz. 141 Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
              2. Blz. 142 Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
              3. Blz. 143 Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
              4. Blz. 144 Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
              5. Blz. 145 Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
          7. Blz. 146 6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente
            1. Blz. 147 Ambitie
            2. Blz. 148 Doelstellingen
              1. Blz. 149 Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
              2. Blz. 150 Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
              3. Blz. 151 Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
          8. Blz. 152 7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
            1. Blz. 153 Ambitie
            2. Blz. 154 Doelstellingen
              1. Blz. 155 Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
              2. Blz. 156 Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
              3. Blz. 157 Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
        4. Blz. 158 Thema 3 - Een duwtje in de rug
          1. Blz. 159 Ambitie
          2. Blz. 160 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
            1. Blz. 161 Ambitie
            2. Blz. 162 Doelstellingen
              1. Blz. 163 Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in
              2. Blz. 164 Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
              3. Blz. 165 Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
          3. Blz. 166 2. Thuiswonen met een beetje hulp
            1. Blz. 167 Ambitie
            2. Blz. 168 Doelstellingen
              1. Blz. 169 Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
              2. Blz. 170 Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning
              3. Blz. 171 Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund
          4. Blz. 172 3. Meedoen met een beetje hulp
            1. Blz. 173 Ambitie
            2. Blz. 174 Doelstellingen
              1. Blz. 175 Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
              2. Blz. 176 Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
              3. Blz. 177 Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden
              4. Blz. 178 Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
              5. Blz. 179 Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
              6. Blz. 180 Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
        5. Blz. 181 Thema 4 - Zorg wie dat nodig heeft
          1. Blz. 182 Ambitie
          2. Blz. 183 1. Goede zorg voor iedereen
            1. Blz. 184 Ambitie
            2. Blz. 185 Doelstellingen
              1. Blz. 186 Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is
              2. Blz. 187 Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
              3. Blz. 188 Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed
          3. Blz. 189 2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien
            1. Blz. 190 Ambitie
            2. Blz. 191 Doelstellingen
              1. Blz. 192 Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien
              2. Blz. 193 Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
              3. Blz. 194 Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind
          4. Blz. 195 3. Zorg bij thuiswonen en participeren
            1. Blz. 196 Ambitie
            2. Blz. 197 Doelstellingen
              1. Blz. 198 Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
              2. Blz. 199 Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
              3. Blz. 200 Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
              4. Blz. 201 Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
              5. Blz. 202 Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
              6. Blz. 203 Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
              7. Blz. 204 Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
              8. Blz. 205 Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
        6. Blz. 206 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 207 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 208 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 209 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 210 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2026 op taakveldniveau
        8. Blz. 211 Voorstellen nieuw beleid voor het jaar 2026
          1. Blz. 212 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026
      3. Blz. 213 Programma 3 - Werken
        1. Blz. 214 Leeswijzer
        2. Blz. 215 Ondernemend Oost Gelre
          1. Blz. 216 Ambitie
          2. Blz. 217 Doelstellingen
            1. Blz. 218 Compacte en vitale winkelcentra
            2. Blz. 219 Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.
            3. Blz. 220 Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie
            4. Blz. 221 Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre
        3. Blz. 222 Nabij en bereikbaar
          1. Blz. 223 Ambitie
          2. Blz. 224 Doelstellingen
            1. Blz. 225 De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
            2. Blz. 226 De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
            3. Blz. 227 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
        4. Blz. 228 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 229 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 230 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 231 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 232 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
        6. Blz. 233 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026.
          1. Blz. 234 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026
      4. Blz. 235 Programma 4 - Dienstverlening
        1. Blz. 236 Leeswijzer
        2. Blz. 237 Dienstverlening
          1. Blz. 238 Ambitie
          2. Blz. 239 Ontwikkelingen
          3. Blz. 240 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 241 We stellen de inwoner en ondernemer centraal
            2. Blz. 242 We leveren resultaatgericht maatwerk
            3. Blz. 243 Versterken van de relatie tussen samenleving en gemeentelijke organisatie
        3. Blz. 244 Financieel gezond
          1. Blz. 245 Ambitie
          2. Blz. 246 Ontwikkelingen
          3. Blz. 247 Doelstellingen
            1. Blz. 248 Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
        4. Blz. 249 Integrale veiligheid en ondermijning
          1. Blz. 250 Ambitie
          2. Blz. 251 Ontwikkelingen
          3. Blz. 252 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 253 We werken integraal samen aan een veilige en leefbare woon- en werkomgeving.
            2. Blz. 254 Wij zijn samen met de  ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
            3. Blz. 255 De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
        5. Blz. 256 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 257 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 258 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 259 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 260 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
        7. Blz. 261 Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2026
          1. Blz. 262 Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2026
        8. Blz. 263 Inleiding
    4. Blz. 264 Paragrafen
      1. Blz. 265 Inleiding
        1. Blz. 266 Inleiding
      2. Blz. 267 Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 268 Inleiding
        2. Blz. 269 Beleid weerstandsvermogen
        3. Blz. 270 Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
        4. Blz. 271 Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
        5. Blz. 272 Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
        6. Blz. 273 Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
      3. Blz. 274 Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
        1. Blz. 275 Verbonden partijen en participaties
        2. Blz. 276 Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
        3. Blz. 277 Fijnder
        4. Blz. 278 Stadsbank Oost Nederland (SON)
        5. Blz. 279 Regio Achterhoek
        6. Blz. 280 NV Rova
        7. Blz. 281 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
        8. Blz. 282 Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
        9. Blz. 283 Dimpact
        10. Blz. 284 Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
        11. Blz. 285 GGD
        12. Blz. 286 Laarberg
        13. Blz. 287 Overzicht verbonden partijen
      4. Blz. 288 Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
        1. Blz. 289 Inleiding
        2. Blz. 290 Communicatie in het hart van beleid
        3. Blz. 291 Personeelsbeleid
        4. Blz. 292 Integriteit en ondermijning
        5. Blz. 293 Informatiemanagement
        6. Blz. 294 Financiën, planning & control
        7. Blz. 295 Juridische kwaliteitszorg
        8. Blz. 296 Mediation
        9. Blz. 297 Bezwarencommissie
        10. Blz. 298 Ombudsman
        11. Blz. 299 Participatie
        12. Blz. 300 Fraude en continuïteit
      5. Blz. 301 Paragraaf 4: Financiering
        1. Blz. 302 Inleiding
        2. Blz. 303 Ontwikkeling rentepercentage 2026
        3. Blz. 304 Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
        4. Blz. 305 Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
        5. Blz. 306 Kredietrisico
        6. Blz. 307 Leningenportefeuille
        7. Blz. 308 Schatkistbankieren
        8. Blz. 309 Rentelasten 2026
      6. Blz. 310 Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 311 Inleiding
        2. Blz. 312 Overzicht beheerplannen voor het jaar 2026
        3. Blz. 313 Wegen
        4. Blz. 314 Riolering
        5. Blz. 315 Openbaar groen en water
        6. Blz. 316 Openbare verlichting
        7. Blz. 317 Civiel technische kunstwerken
        8. Blz. 318 Speelvoorzieningen
        9. Blz. 319 Gemeentelijke gebouwen
        10. Blz. 320 Water
      7. Blz. 321 Paragraaf 6: Grondbeleid
        1. Blz. 322 Inleiding
        2. Blz. 323 Grondbeleid
        3. Blz. 324 Actuele stand van zaken
        4. Blz. 325 Reservering voor risico's grondexploitatie
        5. Blz. 326 Voorziening voor verwachte verliezen
        6. Blz. 327 Afsluiting complexen
        7. Blz. 328 Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
      8. Blz. 329 Paragraaf 7: Lokale heffingen
        1. Blz. 330 Inleiding
        2. Blz. 331 Overzicht lokale heffingen
        3. Blz. 332 Leges
        4. Blz. 333 Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
        5. Blz. 334 Lokale lastendruk
        6. Blz. 335 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
      9. Blz. 336 Paragraaf 8 : Wet Open Overheid
        1. Blz. 337 Wet open overheid
    5. Overzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap