Bijlagen

Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2026-2029

Totaaloverzicht van voorstellen van nieuw beleid per programma 2026-2029

Terug naar navigatie - Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2026-2029 - Totaaloverzicht van voorstellen van nieuw beleid per programma 2026-2029
Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2026 - 2029
Investeringsniveau
Programma 2026 2027 2028 2029 2026 2027 2028 2029
1 - Wonen 0 0 0 0 0 0 0 0
2 - Welzijn 0 0 0 0 0 0 0 0
3 - Werken 0 0 0 0 0 0 0 0
4 - Dienstverlening 0 0 0 0 0 0 0 0
Totaal aan investeringen 0 0 0 0
Totaal budgettaire lasten nieuw beleid - programmabegroting 2026-2029 0 0 0 0
(niet opgenomen in kadernota 2026)
Dekking ten laste van reserves & voorzieningen
- reserve rioleringen 0 0 0 0
- vrij besteedbare reserve / incidenteel onvoorzien 0 0 0 0
- reserve sociaal domein 0 0 0 0
NETTO BUDGETTAIRE JAARLAST NIEUW BELEID 0 0 0 0
Investeringsniveau
Programma 2026 2027 2028 2029 2026 2027 2028 2029
1 - Wonen 9.572.000 7.051.500 7.419.250 7.873.750 1.894.190 2.159.181 2.200.535 2.323.616
2 - Welzijn 0 0 0 0 1.048.500 948.500 556.000 478.000
3 - Werken 0 0 0 0 163.263 163.263 0 0
4 - Dienstverlening 0 35.000 0 0 679.000 611.875 516.875 472.875
Totaal aan investeringen 9.572.000 7.086.500 7.419.250 7.873.750
Totaal budgettaire lasten voortkomend uit kadernota 2026 - programmabegroting 2025-2028 3.784.953 3.882.819 3.273.410 3.274.491
Dekking ten laste van reserves & voorzieningen
- reserve rioleringen 157.100 245.533 481.754 686.621
- vrij besteedbare reserve / incidenteel onvoorzien 2.289.763 2.019.763 1.059.000 350.000
- bestaand krediet 43.000 43.000 43.000 43.000
- reserve sociaal domein 443.000 393.000 228.000 200.000
NETTO BUDGETTAIRE JAARLAST VOORTKOMEND UIT KADERNOTA 2026 852.090 1.181.523 1.461.656 1.994.870
Begrotingsuitkomst lopende jaar -408.233
jaarlijkse autonome ontwikkeling uitgaven
correctie incidentele lasten jaar 2026 -100.000
jaarlijkse autonome ontwikkeling inkomsten
ontwikkelingen uit het gemeentefonds 17.468 1.418.930 -872.348
eigen bijdrage wmo en jeugd -750.000
btw compensatiefonds -400.000
trendmatige verhoging OZB -145.000 -145.000 -145.000 -145.000
leges -30.000 -30.000 -30.000 -30.000
CUMULATIEF SALDO BEGROTING BIJ ONGEWIJZIGD BELEID -983.233 -1.240.765 -746.835 -1.794.183
DEKKINGSPLAN
verhogen OZB incidenteel 0 0 0 0
verhogen leges 0 0 0 0
dekkingsplan structureel 0 0 0 0
dekkingsplan incidenteel
onderuitputting kapitaallasten 0
CUMULATIEF DEKKINGSPLAN 0 0 0 0
BEGROTINGSRESULTAAT -131.143 -59.243 714.821 200.687
Terug naar navigatie - Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2026-2029 - Programma 1: Wonen

Nieuw beleid kadernota 2026 - programmabegroting 2025-2028

Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2026 - 2029
Progamma 1 - Wonen Kadernota 2026 en programmabegroting 2025-2028
Urgentie Prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten Opmerking dekking
2026 2027 2028 2029 2026 2027 2028 2029
Noodzakelijk H Herinrichting kruispunt Barkenkamp/Deken Hooijmansingel en doortrekken vrijliggende fietspaden/voetpaden naar nieuwe busstation te Groenlo. 350.000 22.750 22.750 22.750 22.750 De provincie Gelderland is voornemens het busstation Groenlo te verplaatsen naar een nieuwe locatie aan de Barkenkamp. Voor bereikbaarheid busstation zijn betere fietsvoorzieningen nodig, ook het kruispunt Barkenkamp/Deken Hooijmansingel wordt voor de fietsveiligheid meegenomen. algemene dekkingsmiddelen
Noodzakelijk H Aanschaf gladheidsmaterieel 5 strooiers 250.000 31.250 31.250 31.250 31.250 Gladheidsmaterieel is >15 jaar oud. Aan vervanging toe om de gladheidsbestrijding goed en veilig uit te kunnen voeren, volgens de nieuwe richtlijn gladheidsbestrijding zijn de strooiroutes te lang en is er een extra machine noodzakelijk. algemene dekkingsmiddelen
Noodzakelijk H 2e ronde stresstesten klimaatadaptatie 50.000 Uitvoering van de (verplichte) 2e ronde stresstesten klimaatadaptatie vrije reserves
Noodzakelijk H Uitvoeren programma Klimaat (overkoepelende integrale acties) 20.000 20.000 Uitvoeren van de overkoepelende integrale acties van het nog vast te stellen programma Klimaat. Voor 2028 e.v. wordt bij het programma een uitvoeringsagenda opgesteld. vrije reserves
Noodzakelijk H Beleid Klimaatadaptatie 75.000 60.000 Actie vanuit beleid klimaatadaptatie waaronder communicatie/draagvlak, opstellen masterplan, aanjagen projecten, onderzoeken per thema zoals koelteplekken, monitoring vrije reserves
Noodzakelijk H (Voorbereidingskrediet) Herinrichting Slatmansweg en gedeelte Oude Papendijk te Groenlo 50.000 325.000 24.375 Met de komst van nieuwbouwwijk Eefseleres komt er meer verkeer over de Slatmansweg. In de huidige situatie is de Slatmansweg al erg smal en wordt deze door veel verschillende gebruikers gebruikt; gemotoriseerd verkeer, busroute en fietsroute. De weg kan niet verbreed worden, daarom wordt gekozen voor een 30km inrichting om de meeste veiligheid te bieden voor alle gebruikers. algemene dekkingsmiddelen
besluit H Rehabilitatie verhardingen buiten de bebouwde kom 1.200.000 1.200.000 1.200.000 1.200.000 78.000 156.000 234.000 312.000 komt voort uit wegenbeleidsplan algemene dekkingsmiddelen
besluit H Renovatie gemalen en drukunits 200.000 200.000 200.000 200.000 11.667 23.333 35.000 46.667 Vanuit het contract met Remondis worden jaarlijks gemalen en drukunits gerenoveerd rioolfonds
besluit H Rioolrenovatie obv beheerprogramma 100.000 100.000 100.000 100.000 5.833 11.667 17.500 23.333 Komt voort uit het WRP rioolfonds
besluit H Onderzoeken en plannen uit WRP 50.000 50.000 50.000 50.000 Komt voort uit het WRP rioolfonds
besluit H Uitvoeringsagenda energietransitie - werkstroom gemeentelijk vastgoed- versneld vervangen openbare verlichting 500.000 500.000 500.000 32.500 65.000 97.500 97.500 Betreft het versneld vervangen van openbare verlichting in de periode 2019-2028. De kosten van onderhoud, vervanging en energie wordt daarmee verlaagd. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk H Reconstructie Pastoor Zanderinkstraat en de Haare te Zieuwent 1.066.000 69.290 69.290 69.290 69.290 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk H Aanleg en verbetering riolering Pastoor Zanderinkstraat en de Haare te Zieuwent 1.006.000 58.683 58.683 58.683 58.683 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
noodzakelijk H Herinrichting Richterslaan te Lichtenvoorde 2.500.000 162.500 162.500 162.500 162.500 De Richterslaan is met bijna 9.000 motorvoertuigen per etmaal (2023) de drukste weg binnen de bebouwde kom van de gemeente. Door de afsluiting van de aansluiting Zieuwentseweg – N18 is de druk op de Richterslaan toegenomen en is de oversteekbaarheid en daarmee veiligheid van de weg in het geding gekomen. Er is destijds aangegeven dat hier aandacht voor is bij de reconstructie van de Richterslaan in 2026.Maar ook door de groei van het aantal woningen en faciliteiten aan de Richterslaan, zoals Richterspoort, de nieuwe HUB, nieuwe sportfaciliteiten en het samenvoegen van basisschool De Leeuw, behoeft de Richterslaan extra aandacht. Door gescheiden rijbanen te realiseren met middenbermen kunnen voertuigen in twee fasen de Richterslaan oversteken. Voor het kruispunt Kerkhoflaan dient een veilige kruispuntoplossing gerealiseerd te worden, naar verwachting is een rotonde hier de beste oplossing. Ook is de Richterslaan een belangrijke fietsverbinding, door wateroverlast is een gedeelte van het fietspad aan de Richterslaan komen te vervallen, hierdoor zijn er meer oversteekbewegingen dan noodzakelijk en is het fietspad nu te smal voor fietsverkeer in twee richtingen. Bij de reconstructie wordt het fietspad aan de zuidzijde weer doorgetrokken tot aan de rotonde met de Lievelderweg. Tevens wordt deze breed genoeg gemaakt zodat fietsers en voetgangers hier tegelijk gebruik van kunnen maken. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk H DPRA maatregel realiseren bovengronds afstromen hemelwater ivm wateroverlast Richterslaan 150.000 8.750 8.750 8.750 8.750 Krediet is bedoeld om het hemelwater in de bermen te laten afstromen en infiltreren rioolfonds
noodzakelijk H Visie Bewegen, Ontmoeten en Spelen (gezonde leefomgeving) 237.500 237.500 237.500 237.500 15.438 30.875 46.313 61.750 De visie Bewegen, Ontmoeten en Spelen is vastgesteld door de raad. Vanaf 2025 is 2x € 50.000 extra opgenomen vanwege de grote vraag aan BOSplekken en aankomende plannen voor vrijkomende speeltuinen algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk H Herstel vestingwal Ziekenhuisstraat Groenlo 680.000 51.000 51.000 51.000 51.000 Herstel vestingwal tpv de nieuwbouw Molenberg Groenlo. algemene dekkingsmiddelen
Noodzakelijk M Herinrichting kruispunten Rode van Heeckerenstraat; fietsoversteek Wentholtpark, kruispunt Wentholtstraat, kruispunt Heckinkstraat, kruispunt Tongerlosestraat te Lichtenvoorde. 125.000 8.125 8.125 Aanpassing nodig voor eenduidig verkeersbeeld, aandachtspunt waterafvoer, hangt samen met reconstructie Bronckhorststraat bij voorkeur in zelfde jaar aanpakken. algemene dekkingsmiddelen
Noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) Reconstructie Oranjestraat, Julianastraat, Willem Alexanderhof, Magrietstraat en Bernardstraat te Groenlo 110.000 982000 70.980 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. algemene dekkingsmiddelen
Noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering Oranjestraat, Julianastraat, Willem Alexanderhof, Magrietstraat en Bernardstraat te Groenlo 1.144.000 66.733 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel(infiltratieriool om hoge grondwaterstand te reguleren) gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel in de Oranjestraat gerelyned. Bij de overige wegen wordt het bestaande stelsel vervangen. rioolfonds
Noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) Reconstructie Dr. Ariensstraat, Kardinaal de Jongstraat, Julianastraat, Bernhardstraat en Wilhelminastraat te Lichtenvoorde 110.000 861.250 63.131 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. algemene dekkingsmiddelen
Noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering Dr. Ariensstraat, Kardinaal de Jongstraat, Julianastraat, Bernhardstraat en Wilhelminastraat te Lichtenvoorde 1.017.500 59.354 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
Noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) Reconstructie Patronaatsstraat en Van Heijdenstraat te Lichtenvoorde 110.000 646.000 49.140 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. algemene dekkingsmiddelen
Noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering Patronaatsstraat en Van Heijdenstraat te Lichtenvoorde 870.500 50.779 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. Tevens wordt de riolering onder het klinkepad volgeschuimd. Betreft een rond 900mm. rioolfonds
Noodzakelijk M Oplossen achterstallig onderhoud landschapselementen 50.000 Vele jaren is het beheer van landschapselementen op adhoc basis uitgevoerd. Dit willen we vanaf heden in een beheerprogramma oppakken en organiseren. Dit budget is bedoeld om de landschapselementen met het meest achterstallige onderhoud als eerst versneld worden opgepakt. vrije reserves
Noodzakelijk M Ontstenen in kernen van Oost Gelre 100.000 100.000 Binnen de bestaande kernen het onstenen van overbodige verharding om verdroging tegen te gaan en hittestress te voorkomen. Het betreft uitvoeren pilotlocaties om daarme ervaring op te doen en verdieping van beleid op te stellen. vrije reserves
noodzakelijk M Oplossing knelpunten hemelwaterafvoer diverse kernen 80.000 80.000 80.000 80.000 4.667 9.333 14.000 18.667 Door afkoppeling van hemelwater het rioolstrelsel te ontlasten. Hiermee worden de huidige knelpunten aangepakt rioolfonds
noodzakelijk M Duurzame omvorming openbare ruimte tbv klimaatdoelstellingen en wateroverlast 100.000 100.000 100.000 100.000 5.833 11.667 17.500 23.333 Het krediet is noodzakelijk omdat klimaat-veranderingen vragen om aanpassingen in het groen zoals bijvoorbeeld waterberging. rioolfonds
noodzakelijk M Herinrichting kruispunt Kievitstraat-Varsseveldseweg te Lichtenvoorde 262.500 17.063 17.063 17.063 17.063 Dit betreft de kruising Varsseveldseweg met de Kievitstraat. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Maatregel DPRA, afvoeren hemelwater Schatbergstraat via Kievitstraat naar Roerdomp te Lichtenvoorde 200.000 11.667 11.667 11.667 11.667 Dit betreft het leggen van een hemelwaterafvoer vanaf de Schatbergstraat via de Varssseveldseweg naar de watergang van Roerdomp(combinatie met uitvoering kruising Kievitstraat- Varsseveldseweg) rioolfonds
noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) Herinrichting Lichtenvoordseweg (Oude Aaltenseweg - Mattelierstraat) te Groenlo 50.000 325.000 24.375 24.375 24.375 Het wegbeeld van de Lichtenvoordseweg binnen de bebouwde kom van Groenlo is niet eenduidig, ook scoort de Lichtenvoordseweg hoog binnen het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Conform beleid van de gemeente wordt het gedeelte waar de fietser op de rijbaan fietst 30km/uur. Ook is het wenselijk meer groen te plaatsen in het straatbeeld. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Herinrichting Kerkhoflaan, gedeelte Richterslaan-einde weg te Lichtenvoorde 420.000 27.300 27.300 27.300 27.300 Groot onderhoud aan de verharding is technisch en financieel niet meer passend. De totale verharding moet vervangen worden. Dit biedt mogelijkheden om samen met de bewoners te kijken naar de inrichting van de woonstraten. De voorbereiding wordt gelijktijdig met de herinrichting van de Richterslaan gedaan. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) Reconstructie Rembrandtplein, Oude Aaltenseweg(gedeelte Bronckhorststraat-Dr. Schaepmanstraat), Hugo de Grootstraat, Dr. Schaepmanstraat en Vondelstraat te Lichtenvoorde 110.000 1.045.000 75.075 75.075 75.075 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. Groot onderhoud aan de verharding is technisch en financieel niet meer passend. De totale verharding moet vervangen worden. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering Rembrandtplein, Oude Aaltenseweg(gedeelte Bronckhorststraat-Dr. Schaepmanstraat), Hugo de Grootstraat, Dr. Schaepmanstraat en Vondelstraat te Lichtenvoorde 1.210.000 70.583 70.583 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
noodzakelijk M Optimaliseren zinker Winterswijkseweg te Groenlo 200.000 11.667 11.667 11.667 Ter hoogte van de Winterswijkseweg is een gemengde overstort op de gracht aanwezig. Deze moet geoptimaliseerd worden waarbij het vuilwater verpompt wordt naar de hoek Lichtenvoordseweg/Deken Hooijmansingel. De werkzaamheden kunnen gelijktijdig met de herinrichting Lichtenvoordsweg uitgevoerd worden. rioolfonds
noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) Reconstructie Ds van Krevelenstraat en Gert Reindersstraat te Lichtenvoorde 110.000 493.500 7.150 39.228 39.228 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. Groot onderhoud aan de verharding is technisch en financieel niet meer passend. De totale verharding moet vervangen worden. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) Reconstructie Bronckhorststraat, De Rode van Heeckerenstraat(gedeelte Dr. Ariensstraat-Van der Meer de Walcherenstraat, Dr. Besselinkstraat (gedeelte Op den Akker en Bronckhorststraat), Nieuwe Maat(gedeelte Op den Akker-Bronckhorststraat en kruising Gert Reinderstraat-Martin Lelieveldtstraat-Oude Aaltenseweg te Lichtenvoorde 110.000 667.000 7.150 50.505 50.505 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering reconstructie Bronckhorststraat, De Rode van Heeckerenstraat(gedeelte Dr. Ariensstraat-Van der Meer de Walcherenstraat, Dr. Besselinkstraat (gedeelte Op den Akker en Bronckhorststraat), Nieuwe Maat (gedeelte Op den Akker-Bronckhorststraat en kruising Gert Reinderstraat-Martin Lelieveldtstraat-Oude Aaltenseweg te Lichtenvoorde. 814.000 - 47.483 47.483 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
noodzakelijk M (Voorbereidiningskrediet) Reconstructie Pastoor Sandersstraat (F. ten Boschstraat-Acasiastraatstraat), Lindestraat, Meidoornstraat, Esdoornstraat en Kastanjestraat te Lichtenvoorde. 110.000 976.750 70.639 70.639 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. Groot onderhoud aan de verharding is technisch en financieel niet meer passend. De totale verharding dient vervangen te worden. Dit biedt mogelijkheden om samen met de bewoners te kijken naar de inrichting van de woonstraten. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering Pastoor Sandersstraat (F. ten Boschstraat-Acaciastraat), Lindestraat, Meidoornstraat,Esdoornstraat en Kastanjestraat te Lichtenvoorde. 1.138.500 66.413 66.413 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) reconstructie Het Blik te Groenlo 110.000 688.000 51.870 51.870 51.870 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. Groot onderhoud aan de verharding is technisch en financieel niet meer passend. De totale verharding dient vervangen te worden. Dit biedt mogelijkheden om samen met de bewoners te kijken naar de inrichting van de woonstraten. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering Het Blik te Groenlo 836.000 48.767 48.767 48.767 In het Blik wordt het vuilwaterstelsel vervangen en wordt een hemelwater afgekoppeld. Dit wordt deels bovengronds opgevangen en in een nieuw te leggen hemelwaterstelsel. rioolfonds
noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering Ds. van Krevelenstraat en Gert Reindersstraat te Lichtenvoorde 407.000 - 23.742 23.742 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) Reconstructie Ziekenhuisstraat Groenlo 110.000 7.150 De Ziekenhuisstraat krijgt de gewenste inrichting conform PSG algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Programma stad Groenlo doorontwikkeling pijler 3 en 4 100.000 100.000 Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Stad Groenlo vrije reserves
noodzakelijk M 2027: Groenlo 750 jaar stadsrechten / 400 jaar na Slag om Grolle 100.000 100.000 Voorsorteren op feestjaar 2027 waarin Groenlo 750 jaar Stadrechten heeft en 400 jaar na de slag om Grolle vrije reserves
noodzakelijk M Klimaatmaatregelen voor alle kernen 40.000 40.000 40.000 Uitvoeren van maatregelen om de hittestress in de twee centrums en kleine kernen te verminderen. Maatregelen tegen hittestress zijn bijvoorbeeld een schaduwdoek aanbrengen of het ophangen van paraplu's. Maar ook het planten van bomen. vrije reserves
noodzakelijk M Huisvesting bijzondere doelgroepen 95.000 95.000 Het wordt een steeds grotere uitdaging om alle doelgroepen in Oost Gelre een passende woning te laten vinden. Dit geldt niet alleen voor de regulier woningzoekenden zoals starters en ouderen maar ook voor bijvoorbeeld aandachtsgroepen als vluchtelingen, statushouders, arbeidsmigranten en de uitstroom uit beschermd wonen. Dit vaagt om aanvullend beleid maar ook een extra inspanning op concrete uitvoeringsprojecten. vrije reserves
noodzakelijk M Duurzame vervanging van (laan)bomen als gevolg van uitval vanwege klimatologische omstandigheden 100.000 100.000 100.000 100.000 Droogteschade en uitval van laanbeplanting neemt toe de laatste jaren en hier gaan we de komende jaren ook nog de gevolgen van ondervinden. Het is op dit moment nog onbekend in welke mate, maar het is verstandig om voor de komende jaren budget op te nemen om tijdig te kunnen schakelen. vrije reserves
noodzakelijk M Uitbreiding van taken met de komst van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging 150.000 150.000 150.000 150.000 Door de invoering van de Omgevingswet, de Wkb en een verwachte toename van grote ruimtelijke projecten is er sprake van een stijging van het aantal omgevingsvergunningen en taken binnen unit bouwen. Met het aangevraagde budget kunnen we de kwaliteit en de juridische ondersteuning waarborgen en vergunningen binnen de gestelde behandeltermijnen verlenen. Na de komst van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging zal worden gekeken of er behoefte is aan een structurele invulling. vrije reserves
noodzakelijk M Versnelling woningbouwopgave 350.000 350.000 350.000 Om de realisatie van de woningbouwopgave vanuit de gesloten woondeal (1.300 woningen) structureel te versnellen komen nieuwe taken op ons af. Daarnaast is dit alleen mogelijk als processen parallel lopen. Hiervoor is een aanvullende inzet nodig zowel in capaciteit als in kennis. De eerste gesprekken over de uitbreiding van de woondeal in het voorjaar van 2025 lijken te gaan over een uitbreiding in de richting van 1.800 woningen voor de gemeente Oost Gelre. vrije reserves
Gewenst L (Voorbereidingskrediet) Herinrichting Aaltenseweg te Lichtenvoorde 110.000 1.500.000 104.650 Wegrinrichting niet conform nieuwe richtlijnen, zal bekrachtigd worden in nieuwe Mobiliteitsplan. algemene dekkingsmiddelen
Gewenst L (Voorbereidingskrediet) Herinrichting Lievelderweg (ged. Richterslaan - James Wattstraat) te Lichtenvoorde 110.000 910.000 66.300 Wegrinrichting niet conform nieuwe richtlijnen, zal bekrachtigd worden in nieuwe Mobiliteitsplan. algemene dekkingsmiddelen
gewenst L Programma Stad Groenlo (voorbereidingskrediet) vernieuwen brug Eibergseweg 2.050.000 133.250 133.250 133.250 133.250 De brug bij de Eibergseweg in 2026 aanpassen conform ontwerp Mattelierstraat. Versterking versting met historische brug PSg. Het voorbereidingskrediet is in 2025 beschikbaar gesteld. algemene dekkingsmiddelen
gewenst L Programma Stad Groenlo (voorbereidingskrediet) vernieuwen brug Ruurloseweg 200.000 - 13.000 De brug in de Ruurloseweg in 2030 aanpassen conform ontwerp Mattelierstraat. (planvorming aansluiten bij planvorming Marga Klompe en Ziekenhuisstraat). Hiervoor is een voorbereidingskrediet noodzakelijk. algemene dekkingsmiddelen
Totaal aan investeringen programma 1 11.622.000 7.051.500 7.639.250 10.483.750
Totaal budgettair beslag programma 1 2.027.440 2.292.431 2.333.785 2.640.816
Terug naar navigatie - Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2026-2029 - Programma 2: Welzijn

Nieuw beleid kadernota 2026 - programmabegroting 2025-2028

Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2026 - 2029
Programma 2 - Welzijn Kadernota 2026 en programmabegroting 2025-2028
Urgentie prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten dekking
2026 2027 2028 2029 2026 2027 2028 2029
noodzakelijk H Onderwijshuisvesting 30.000 De komende jaren worden er 2 IKC's gebouwd. Dit vraagt om kennis over onderwijshuisvesting in projecten. Deze kennis is intern niet voorhanden. Inhuur is dan ook noodzakelijk. vrije reserves
Noodzakelijk M Klankbordgroep inclusie en toegankelijkheid 25.000 25.000 25.000 25.000 Vanuit de Visie wonen en zorg ontwikkelen van een gemeentebreed inclusiebeleid met input van een inclusieklankbordgroep. Op basis van het beleid komen er concrete activiteiten of werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. bestaand krediet
Noodzakelijk M Pilots indicatieloze dagbesteding 200.000 200.000 100.000 100.000 Het opzetten van pilots waar dagbesteding plaatsvindt voor alle inwoners die daar behoefte aan hebben. Hiermee willen we voorsorteren op de dubbele vergrijzing. We zoeken hiervoor geschikte locaties in de gemeente in overleg met de zorgaanbieders.Daarnaast kan het leiden tot vermindering van de inzet van de Wmo-maatwerkvoorziening dagbesteding. Hierdoor is de verwachting dat we op termijn een besparing realiseren. In verband met de dubbele vergrijzing die eraan zit te komen is is verwachte besparing onder voorbehoud. Het aantal inwoners in de Wmo gaat mogelijk ook toenemen. Deze cijfers houden we nauwlettend in de gaten. reserve sociaal domein
Noodzakelijk M Landelijke en regionale plannen vertalen naar lokaal gezondheidsbeleid 115.000 115.000 Vanuit landelijk ontwikkelingen zijn we aan de slag met het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). We geven mede uitvoering aan het regioplan 'de gezondste regio Achterhoek'. De afgelopen jaren is door middel van externe inhuur hier lokaal op ingezet en een vertaling gemaakt van landelijke/regionale plannen naar lokale uitvoering. We hebben een verplichting vanuit het Rijk deze lijn te continueren. Ook is de aanpak passend bij ons beleid (o.a. beleidsplan Mens & Samenleving). Hierdoor blijven we inzetten op (preventieve) gezondheid voor onze inwoners met onder andere positieve gezondheid en sociale basis op orde als belangrijke uitgangspunten. Hier niet op inzetten betekent dat we niet kunnen voldoen aan onze wettelijke verplichting. We kunnen dan niet meer adequaat adviseren aangaande de GGD, commissie VNG Zorg, Jeugd en onderwijs en strategische advisering op gezondheid. reserve sociaal domein
Noodzakelijk M Methodiek Verklarende Analyse 28.000 28.000 28.000 De methodiek Verklarende gezinsgerichte Analyse vraagt aansluitend aan training doorlopende inzet rondom borging en implementatie (eerst Jeugd en nadien mogelijk ook na besluitvorming over casuïstiek 18+). Om met deze methodiek volgens het beoogde resultaat uit de Hervormingsagenda Jeugd (ontwikkeling naar een Sterk Lokaal Team) zo methodiek getrouw mogelijk te werken zijn naast trainingen ook kennissessies, leersessies en het opbouwen van een kartrekkersteam met ook inzet vanuit multidisciplinaire kennis nodig. Een deskundige integrale (verklarende) analyse heeft blijvende kosten om te voorkomen dat er te snel wordt over gegaan aan inzet van hulp. Het jaar 2026, 2027 en 2028 is hiervoor financiering nodig om dit de standaardpraktijk te kunnen maken. reserve sociaal domein
Noodzakelijk M Zomerschool nieuwkomers kinderen 25.000 25.000 25.000 25.000 In de afgelopen jaren is succesvol de zomerschool aangeboden. Er komen jaarlijks ongeveer 50 kinderen. De laatste jaren hebben ook kinderen uit Oekraine deelgenomen. Zonder de Zomer School is de kans groot dat de kinderen tijdens de zes weken zomervakantie enkel hun moedertaal horen en spreken.De ZomerSchool biedt mogelijkheden tot participatie voor de ouders als vrijwilligers. De ervaringen en contacten die kinderen opdoen bevorderen niet alleen hun taalontwikkeling, maar ook hun welzijn in Oost Gelre. We willen de zomerschool structureel borgen. Doel: voorkomen van terugval en bevorderen kennis van de Nederlandse taal + kennismaking met maatschappij, sport, cultuur en andere vrijetijdsinvulling. De zomerschool is in eerste instantie met tijdelijke financiering (Preventiebudget en NPO-gelden) gefinancierd. Kosten zijn o.a. nodig voor inhuur docenten, activiteiten en huur locatie(s). algemene dekkingsmiddelen
Noodzakelijk M Onderwijshuisvesting 30.000 60.000 60.000 60.000 Voor het uitvoeren van de (wettelijke) taken op onderwijshuisvestingsbeleid (IHP), bestuurlijke advisering en het op projectmatige wijze uitvoeren van vraagstukken m.b.t. onderwijshuisvesting is het noodzakelijk dat we kennis borgen binnen de gemeente. Hierdoor bieden we naast het invullen van de behoefte aan interne kennis en expertise, eenduidigheid in onderwijshuisvestingsbeleid naar schoolbesturen die in in de gemeenten actief zijn. Het stelt ons in staat tijdig te anticiperen op vraagstukken rondom onderwijshuisvesting. We zijn voornemens deze functie gezamenlijk met de gemeente Aalten in te vullen. algemene dekkingsmiddelen
Noodzakelijk M Inloop kwetsbare jongeren Den Diek(Een tegen eenzaamheid) 18.000 18.000 18.000 18.000 Het Sociaal Team verwijst kwetsbare jongeren/jongvolwassenen door naar Den Diek (inloop voor kwetsbare jongvolwassenen). Afgelopen jaar zijn er 11 jongeren doorverwezen naar deze voorliggende voorziening. Er komen twee wekelijks 12 jongeren (gemiddeld) bij de inloop. De verwachting is dat dit blijft groeien. De leeftijd van de jongeren is tussen de 17 en 35 jaar. Deze vorm van ontmoeting met juiste (professionele) ondersteuning, biedt jongeren die moeite hebben met aansluiting te vinden in de maatschappij een plek waar ze zichzelf mogen zijn. Dit voorkomt dat deze jongeren in aanmerking moeten komen voor andere vormen van ondersteuning. De inloop voorkomt dat jongeren vroegtijdig een beroep doen op hulp. Kosten die we besparen door vroegtijdige ondersteuning te voorkomen zijn gemiddeld € 9.000 per persoon, per jaar. De afgelopen jaren is dit uit incidentele gelden betaald (GALA). bestaand krediet
Noodzakelijk M Gezondheidsmakelaar 50.000 50.000 50.000 50.000 In 2023 is in Oost Gelre de gezondheidsmakelaar gestart om activiteiten en partijen binnen het lokaal Beweeg- en Leefstijlakkoord (Heel Oost Gelre Beweegt) te coördineren en verbinden. Deze activiteiten, zoals ‘de verrijkte lesdag’, ‘supermarktsafari’s’ en ‘gezondheidschecks’, sluiten aan bij het preventieve gezondheidsbeleid. Daarnaast speelt de Gezondheidsmakelaar momenteel een sleutelrol in de ketenaanpakken voor een gezonder gewicht en is daarbij een belangrijke schakel tussen het sociale domein en zorgdomein. Ook fungeert de gezondheidsmakelaar onder andere als lokaal aanspreekpunt voor de Gecombineerde Leefstijl Interventies (GLI's). De functie van Gezondheidsmakelaar is, nadat het in 2023 gestart is als pilot, succesvol gebleken en in 2024 uitgebreid vanwege de belangrijke bijdrage aan het (preventieve) Gezondheids- en Sportbeleid van Oost Gelre. Samen met de beweegmakelaar is de gezondheidsmakelaar een onmisbare schakel in de uitvoering. algemene dekkingsmiddelen
Noodzakelijk M Ontmoetingsruimtes in de nieuwbouwwijken Flierbos en Oude Papendijk (Eefseler Esch) 50.000 100.000 100.000 Het creëren van twee kleinschalige ontmoetingsmogelijkheden in deze nieuwe wijken. Afhankelijk van de de snelheid van de bouw onderzoeken we of we hiermee starten alvorens de wijken opgeleverd zijn. Daarbij kunt u denken aan een tijdelijk onderkomen op de locatie. Hier kunnen inwoners elkaar ontmoeten, bevorderen we het omzien naar elkaar en ondersteunen we om zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. Het betreft huur- en exploitatiekosten, begeleidings- en activiteitenbudget. vrije reserves
Noodzakelijk M Invulling zorg en welzijn in MFA's 50.000 100.000 100.000 In navolging op de BMV in Mariënvelde creëren van een zorg/welzijnsvoorzieningen in Harreveld en Zieuwent in de te bouwen MFA's. Hier ontvangen inwoners de ondersteuning dichtbij huis met hulp en afstemming van professionals en mede-inwoners om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen blijven wonen. Het is hierbij geen voorwaarde dat de nieuwe MFA's gerealiseerd zijn. Dit zou eerst ook al vanuit een andere locatie kunnen zijn. De BMV is ooit ook op de manier begonnen. reserve sociaal domein
Noodzakelijk M Streekomroep 17.500 Het Rijk heeft besloten om vanaf 2028 (dit in tegenstelling tot eerdere berichten dat dit per 2027 al van toepassing zal zijn) naar één regionale streekomroep te gaan. Er is voor 2027 nog geen dekking.We willen graag onze omroep behouden tot de nieuwe wetgeving van kracht is. Dit zodat ze als partij aan tafel kunnen blijven zitten in de regio, juist wanneer ze overgaan naar één regionale omroep. vrije reserves
noodzakelijk M Cultuurfonds 25.000 25.000 25.000 In 2023 krijgt het cultuurbeleid vorm. Om uitvoering te geven aan dit beleid is de inzet van een cultuurfonds noodzakelijk. Met deze middelen kunnen nieuwe projecten en initiatieven opgestart worden. vrije reserves
noodzakelijk M Cultuurraad 25.000 25.000 25.000 Om uitvoering te geven aan het cultuurbeleid is het noodzakelijk dat er op cultureel gebied verbinding ontstaat. De inzet van een cultuurmakelaar in de vorm van sleutelfiguren draagt hier aan bij. vrije reserves
noodzakelijk M Preventie en gezondheid (exclusief POH en PPJ) (incidenteel) 100.000 Voor de komende drie jaren is incidenteel een extra bedrag benodigd in het kader van preventie en gezondheid. vrije reserves
noodzakelijk M Lokale uitvoering voorkomen gebruik maatschappelijke opvang 100.000 De maatschappelijke opvang wordt steeds meer lokaal uitgevoerd en niet alleen in en door centrumgemeente Doetinchem. Dit mede om opname in de nachtopvang te voorkomen. De projecten bemoeizorg en Housing first zijn hier voorbeelden van. Dit voeren wij nu lokaal uit. reserve sociaal domein
noodzakelijk M Inzet vakleerkrachten bewegingsonderwijs op basisscholen in Oost Gelre 100.000 100.000 In samenspraak met de drie schoolbesturen voor het basisonderwijs in Oost Gelre is vanuit de NPO gelden (eenmalige rijksgelden) ingezet op lessen bewegingsonderwijs door bevoegde vakleerkrachten lichamelijke opvoeding. Vanaf schooljaar 2023 / 2024 is iedere basisschool verplicht om twee lessen per week, per klas door een bevoegde docent te laten verzorgen. De drie schoolbesturen en gemeente zien mogelijkheden om dit gezamenlijk op te pakken. Uitgangspunt is werkgeversschap bij het schoolbestuur, op elke school een vakleerkracht lichamelijk opvoeding. Daarbij vindt een bijdrage vanuit het schoolbestuur en gemeente (beide partijen) plaats. De uitvoering is passend bij de doelstellingen het Beleidsplan Mens & Samenleving en Beleidsplan Gezondheid, Bewegen en Sport. Doel hiervan is structureel aandacht voor kwalitatieve lessen bewegingsonderwijs op bassischolen zodat kinderen van jongs af aan vaardig(er) in bewegen worden. vrije reserves
noodzakelijk M Extra ondersteuning voor inwoners die de regie over hun leven niet meer hebben 160.000 160.000 De problematiek in de maatschappij neemt toe. Dit zien wij terug in het aantal inwoners dat hulp nodig heeft. Als gemeente ontvangen wij structureel extra geld via het gemeentefonds om onze dienstverlening te verbeteren. De belangrijkste doelen deze 'POK-middelen' zijn: Inwoners hebben sneller en makkelijker toegang tot voorzieningen en verdwalen niet langer tussen uitvoeringsinstanties. Wij ontvangen hiervoor gelabelde gelden vanuit het Rijk. Daarnaast moeten we extra inzet plegen op beschermd wonen. vrije reserves
noodzakelijk M Streekomroep 17.500 Het Rijk heeft besloten om vanaf 2027 naar één regionale streekomroep te gaan. Voor de tussenliggende twee jaar willen we graag onze omroep behouden. Dit zodat ze als partij aan tafel kunnen blijven zitten in de regio, juist wanneer ze overgaan naar één regionale omroep. vrije reserves
noodzakelijk M MFA Harreveld p.m. Vanuit de gemeente zijn we bezig met de ontwikkeling van een voorziening die de leefbaarheid bestendigt in Harreveld voor de komende 30 a 40 jaar. In 2024 gaan we verder met inwoners aan de slag om te komen tot een scherper beeld over de wensen en eisen van het MFA in Harreveld. We moet verder ontwikkelen welke functies zich in het MFA moeten bevinden en hoe en met welke partijen dit vorm gaat krijgen. In de loop van 2025 moet duidelijk zijn hoe dit eruit gaat zien en volgen de volgende fasen tot aan de realisatie van het MFA. Duidelijk is wel dat de urgentie om te komen tot een nieuwe voorziening mbt leefbaarheid hoog is. Het realiseren zal een forse investering vragen van alle betrokken partijen. Het verzoek tot beschikbaar stellen van krediet wordt pas ingediend wanneer concrete bedragen genoemd kunnen worden. Betreffende investeringen worden ten laste gebracht van de algemene reserve. vrije reserves
noodzakelijk M MFA Zieuwent p.m. Vanuit de gemeente zijn we bezig met de ontwikkeling van een voorziening die de leefbaarheid bestendigt in Zieuwent voor de komende 30 a 40 jaar. In 2024 gaan we verder met inwoners aan de slag om te komen tot een scherper beeld over de wensen en eisen van het MFA in Zieuwent. We moet verder ontwikkelen welke functies zich in het MFA moeten bevinden en hoe en met welke partijen dit vorm gaat krijgen. In de loop van 2025 moet duidelijk zijn hoe dit eruit gaat zien en volgen de volgende fasen tot aan de realisatie van het MFA. Duidelijk is wel dat de urgentie om te komen tot een nieuwe voorziening mbt leefbaarheid hoog is. Het realiseren zal een forse investering vragen van alle betrokken partijen. Het verzoek tot beschikbaar stellen van krediet wordt pas ingediend wanneer concrete bedragen genoemd kunnen worden. Betreffende investeringen worden ten laste gebracht van de algemene reserve. vrije reserves
noodzakelijk L Ondersteunen muziekonderwijs 100.000 100.000 100.000 100.000 Naast het ondersteunen van het HAFA-muziekonderwijs zetten we de komende jaren in op het ondersteunen van andere vormen van muziekonderwijs (pop-en lichte muziek). Op basis van de aangeleverde begroting van de aanvrager stellen we de definitieve subsidie vast. We stellen de aanvraag via onze social mediakanalen open. algemene dekkingsmiddelen
Totaal aan investeringen programma 2 - - - -
Totaal budgettair beslag programma 2 1.148.500 1.048.500 656.000 578.000

Programma 3: Werken

Terug naar navigatie - Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2026-2029 - Programma 3: Werken

P3 nieuw

Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2026 - 2029
Programma 3 - Werken
Urgentie Prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten dekking
2026 2027 2028 2029 2026 2027 2028 2029
Hoog H Revitalisering van bedrijventerrein de Kamp PM In 2025 wordt een toekomstvisie en uitvoeringsprogramma vastgesteld. In het uitvoeringsprogramma worden maatregelen met daarbij behorende bedragen opgevoerd die gaan bijdragen aan het toekomstbestendig maken van het bedrijventerrein. Dit zal zijn op de het gebied van o.a. infrastructuur, klimaat, groen, water, verkaveling, energie en veiligheid. We zetten in op cofinanciering door de provincie Gelderland kent een subsidieregeling voor toekomstbestendige bedrijventerreinen die bijdraagt op basis van 50% cofinanciering. Op dit moment is nog geen zicht op de exacte investeringsbedragen. Deelname in de cofinanciering door de particuliere sector wordt nader onderzocht. algemene dekkingsmiddelen
Totaal aan investeringen programma 3 - - - -
Totaal budgettair beslag programma 3 - - - -
Terug naar navigatie - Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2026-2029 - Programma 3: Werken

Nieuw beleid kadernota 2026 - programmabegroting 2025-2028

Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2026 - 2029
Programma 3 - Werken Kadernota 2026 en programmabegroting 2025-2028
Urgentie Prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten dekking
2026 2027 2028 2029 2026 2027 2028 2029
noodzakelijk M Leader projecten 96.700 96.700 Leader Achterhoek voor de periode 2023-2027 vrije reserves
noodzakelijk M Vitaal Platteland 50.000 50.000 De gemeente Oost Gelre werkt samen met de regiogemeenten, het waterschap en de provincie aan de agenda vitaal platteland en regio-arrangementen. Inmiddels heeft het kabinet ervoor gekozen het nationaal programma landelijk gebied af te schalen. Van het budget van € 24,3 miljard is nog slechts € 5 miljard gereserveerd. Het is voor de afzonderlijke gemeenten van belang om zelf met partijen in het landelijk gebied gebiedsprocessen te definieren om aanspraak te kunnen maken op een deel van de € 5 miljard. vrije reserves
noodzakelijk M Achterhoek Food Platform 16.563 16.563 De ambitie is om van de Achterhoek de meest gezonde en vitale regio van Europa te maken. Een gezonde leefomgeving te creëren die inwoners aanzet tot meer bewegen en waar aandacht is voor meer duurzamere en gezonde voeding in een groene leefomgeving en producenten die duurzamer produceren. Deze ambitie sluit goed aan bij de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen in het kader van de transitie in de agrarische sector. vrije reserves
Totaal aan investeringen programma 3 - - - -
Totaal budgettair beslag programma 3 163.263 163.263 - -
Terug naar navigatie - Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2026-2029 - Programma 4: Dienstverlening

Nieuw beleid kadernota 2026 - programmabegroting 2025-2028

Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2026 - 2029
Programma 4 - Dienstverlening Kadernota 2026 en programmabegroting 2025-2028
Urgentie Prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten dekking
2026 2027 2028 2029 2026 2027 2028 2029
noodzakelijk M Accesswitches 120.000 15.000 15.000 15.000 15.000 De accesswitches verbinden de werkplekken met de backbone van ons netwerk. De switches zijn inmiddels 10 jaar oud en end of support. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Toenemende taken op het gebied van integrale veiligheid 75.000 75.000 75.000 150.000 Op het gebied van integrale veiligheid nemen de ontwikkelingen, taken en bevoegdheden toe. Hierbij valt onder andere te denken aan de aanpak van ondermijning, digitale veiligheid, vluchtelingencrisis, jeugdoverlast, woonoverlast, aanpak mensenhandel en casuïstiek zorg en veiligheid. Daarnaast is toezicht en handhaving steeds belangrijker en een goed georganiseerde toezicht- en handhavingsfunctie is een belangrijke basisvoorwaarde voor een goed functionerende samenleving. Ook is veiligheid en vrijheid in tijden niet zo kwetsbaar geweest waardoor de maatschappelijke weerbaarheid moet worden vergroot. Dit vraagt ook vanuit de gemeente om extra inspanning op het gebied van crisisbeheersing. Met het aangevraagde budget kunnen we inspelen op deze ontwikkelingen en de veelheid aan taken op een adequaat niveau uitvoeren. Ook geeft dit meer ruimte voor ad-hoc zaken, die regelmatig voorkomen, waardoor dit niet volledig ten koste hoeft te gaan van de reguliere taken. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Voldoen aan wettelijke verplichtingen digitale dienstverlening voor onze inwoners en ondernemers 150.000 150.000 150.000 300.000 “Bij alle gemeenten in Nederland speelt digitale dienstverlening en de daarbij horende digitale transformatie, als gevolg van Europese en landelijke wetgeving, een steeds grotere rol. Zo ook in onze gemeente. Zonder structurele verbeteringen ontstaan knelpunten in de dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers, zoals inefficiënte processen en beperkte toegankelijkheid. Ook lopen we het risico niet te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Voor uitgebreidere toelichting, zie programma 4 Kadernota. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Voldoen aan wettelijke verplichtingen digitale dienstverlening voor onze inwoners en ondernemers 150.000 150.000 150.000 “Bij alle gemeenten in Nederland speelt digitale dienstverlening en de daarbij horende digitale transformatie, als gevolg van Europese en landelijke wetgeving, een steeds grotere rol. Zo ook in onze gemeente. Zonder structurele verbeteringen ontstaan knelpunten in de dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers, zoals inefficiënte processen en beperkte toegankelijkheid. Ook lopen we het risico niet te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Voor uitgebreidere toelichting, zie programma 4 Kadernota. vrije reserves
noodzakelijk M Doorontwikkeling participatie/uitdaagrecht 95.000 95.000 Participatie is essentieel voor een sterk en inclusief gemeentelijk beleid, maar de verwachtingen hierover zijn toegenomen. Daarom is een gestructureerd en zorgvuldig participatieproces nodig, waarbij een participatieadviseur een onmisbare rol speelt. Door inwoners vroegtijdig en actief te betrekken, worden betere beslissingen genomen en groeit het vertrouwen in de gemeente. Dit proces vraagt om een interne gedragsverandering en continue aandacht, zodat participatie in alle beleidsdomeinen wordt geïntegreerd. Uiteindelijk versnelt goed georganiseerde participatie besluitvorming, voorkomt weerstand en draagt bij aan een inclusieve en democratische samenleving. Voor een nadere toelichting verwijzen we naar de tekst in programma vier van de Kadernota. vrije reserves
noodzakelijk M Externe adviezen 10.000 10.000 10.000 Het gaat hier om het ophogen van bestaand budget. De verhoging is noodzakelijk voor de actualisatie van het huidige functiehuis. Het gaat dan om advisering mbt invoering systeem en inpassing functies en toekomstige advisering over lopende zaken (exclusief licentiekosten, certificering/trainingskosten). vrije reserves
noodzakelijk M Versterken (regionale) samenwerking 109.000 109.000 109.000 Een gemeente kan haar taken niet meer in haar eentje uitvoeren. De complexiteit van de opgaven en de gezamenlijke regionale agenda’s vragen om meer samenwerking. Hiervoor is het noodzakelijk dat het speelveld goed in beeld is en dat er integraal gekeken kan worden naar de (boven)regionale mogelijkheden. Strategische advisering en het verbinden van mogelijkheden zijn cruciaal voor het borgen van onze regionale positie en het versterken van de kwaliteit van onze dienstverlening. vrije reserves
noodzakelijk M Optimaliseren processen bedrijfsvoering 75.000 De afgelopen 10 jaar zijn onze gemeentelijke taken flink uitgebreid, bijvoorbeeld door drie decentralisaties in het sociale domein en opgaven in het ruimtelijk domein zoals woningbouw en energietransitie. Het aantal medewerkers is dan ook gestaag gegroeid om al deze taken/opgaven te kunnen uitvoeren en de gewenste dienstverlening te kunnen geven aan inwoners, ondernemers etc. De afdeling die verantwoordelijk is voor de bedrijfsvoering (het organiseren, besturen, uitvoeren en beheersen van de primaire processen) binnen onze organisatie is niet meegegroeid met deze uitbreiding. De toegevoegde waarde, namelijk ervoor zorgen dat de primaire organisatie effectief en productief kan werken, is in het gedrang gekomen. Om als organisatie en medewerkers toekomstbestendig te zijn en blijven, is een structurele investering nodig. vrije reserves
noodzakelijk M Vervanging van elektrische auto 35.000 7.875 7.875 7.875 Reguliere vervanging algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk L Aaschaf 5 elektrische fietsen 10.000 2.250 2.250 2.250 2.250 We willen het gebruik van de elektrische fietsen stimiuleren voor dienstreizen in de gemeente zelf. Dit scheelt weer in het autoverbruik. De fietsen die er nu zijn, zijn enorm slecht en verouderd. Men pakt dus eigen auto en declareert vervolgens dienstreizen. Door dienstfietsen aan te bieden voor de korte afstand beperken we het autogebruik en verminderen we reiskosten. algemene dekkingsmiddelen
Totaal aan investeringen programma 4 130.000 35.000 0 0
Totaal budgettair beslag programma 4 681.250 614.125 519.125 475.125

Bijlage 2: Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing

Bijlage 3: BBV Beleidsindicatoren

Bijlage 4: Lijst met afkortingen

Lijst met afkortingen

Terug naar navigatie - Bijlage 4: Lijst met afkortingen - Lijst met afkortingen

AMvB              Algemene Maatregel van Bestuur     

APV                  Algemene Plaatselijke Verordening                                                     

AWIR               Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen

BAG                  Basis Registratie Adressen en Gebouwen                       

BBV                  Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

BBZ                  Bijzondere Bijstand Zelfstandigen

BIC                   Biobased Innovation Center

BIG                   Baseline informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten

BIO                   Baseline informatiebeveiliging Overheid

BKP                  Beeldkwaliteitsplan                                                                              

BOA                 Bijzondere Opsporings Ambtenaar                                                      

Bor                   Besluit omgevingsrecht

BRP                  Basisregistratie Personen                                                

B&W                Burgemeester en Wethouders                                                          

CBS                  Centraal Bureau voor Statistiek

CIF                   Communication & Infrastructure Fund

COA                 Centraal Orgaan opvang Asielzoekers

COELO           Centrum voor onderzoek van de economie van de lagere overheid 

DBO                 Dorpsbelangen organisaties

CWI                  Centrum voor Werk en Inkomen       

DIFTAR          Differentiatie Tarieven Afvalstoffenheffing                        

DIV                   Documentaire Informatie Voorziening

DURP              Digitale Uitvoering Ruimtelijke Processen

ECAL                Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers

ECB                  Europese Centrale Bank

EED                  Europese Energie-Efficiency Richtlijn

ENSIA             Eenduidige Normatie Single Information Audit                 

EU                     Europese Unie                  

FIDO               Financiering Decentrale Overheid

GEO                 Geografische Informatie    

GGD                Gemeentelijke Gezondheidsdienst                                                      

GMSD            Gemeentelijk Monitor Sociaal Domein

GRP                 Gemeentelijk Rioleringsplan                                             

GR                    Gemeenschappelijke Regeling

GSF                  Gelderse Sportfederatie                                                                                                                                 

GVVP             Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan

HRM               Human Resource Management

ICT                   Informatie en Communicatie Technologi

IOAW             Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers

IOAZ               Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze zelfstandigen

IVP                   Integraal Veiligheidsplan

LOP                 Landschapsontwikkelingsplan                                                                                                                                         

MFA                Multifunctionele accommodatie

MT                   Managementteam

ODA               Omgevingsdienst Achterhoek

OLO                Omgevingsloket Online

OZB                Onroerendezaak belasting

P&C                 Planning & control

P&O                Personeel & Organisatie

PPS                  Publiek Private Samenwerking, PPS is een samenwerkingsverband waarbij overheid en bedrijfsleven samen een project realiseren op basis van een heldere taak- en risico verdeling

PW                  Participatiewet

RIVM             Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

ROVA            Afvaladvies-, regie- en verwijderings organisatie Achterhoek

PUN               Paspoortuitvoeringsregeling

RWS               Rijkswaterstaat

SCP                 Sociaal Cultureel Planbureau

SDOA            Sociale Dienst Oost Achterhoek

SIOG              Website www.sameninoostgelre.nl

SON               Stadsbank Oost Nederland

SPP                 Strategische personeelsplanning

SUWInet     Werk en Inkomen Digitaal

SW                  Sociale Werkvoorziening

UWV             Uitvoeringsinstituut Werknemers- verzekeringen

Vhrosv         Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stadsvernieuwing

VSO               Voortgezet Speciaal Onderwijs

VVE                Voor- en Vroegschoolse Educatie

VNG               Vereniging Nederlandse Gemeenten

VNO-NCW Grootste ondernemingsorganisatie van Nederland, Verbond van Nederlandse ondernemingen (VNO) en Nederland Christelijk Werkgeversbond (NCW)

VNOG           Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland

VPB                Vennootschapsbelasting

VROM          Volkshuisvesting, Ruimtelijk Ordening en Milieu

VWS              Volkshuisvesting Welzijn en Sport

WABO          Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht

WBO             Werkbaan Oost

WKB              Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen 

WKPB           Wet kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen

WNRA          Wet Normalisatie rechtspositie ambtenaren

WSW             Wet Sociale Werkvoorziening                                                                                                                         

Wwb              Wet werk en bijstand

Wmo              Wet maatschappelijke ondersteuning

ZVW               Zorgverzekeringswet