Programma 3 - Werken

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Programma 3 - Werken - Leeswijzer

Programma 3 behelst alles wat we doen in het belang van een goed ondernemersklimaat, een goede werkgelegenheid en een goede bereikbaarheid. Dit zijn immers belangrijke ingrediënten en belangrijke motoren voor onze lokale economie. Binnen dit programma zijn er drie speerpunten voor de komende periode:

  • Ondersteuning op maat aan de agrarische sector, met het oog op de ontwikkelingen waar agrarische ondernemers mee te maken hebben of nog krijgen.
  • De verdubbeling van de N18 om zo de bereikbaarheid van de hele Achterhoek te verbeteren en de regio beter te kunnen positioneren als regio met een aantrekkelijk vestigingsklimaat. 
  • Een volwaardige laadinfrastructuur in de openbare ruimte zodat Oost Gelre voorbereid is op een toename van elektrische voertuigen, die bovendien een bijdrage leveren aan onze klimaatdoelstellingen.

Ondernemend Oost Gelre

Ambitie

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Ambitie

De komende periode heeft de gemeente de ambitie om het woon- en werkklimaat van de gemeente verder te verstevigen en uit te bouwen. We willen meer banen en diversiteit van banen, goede voorzieningen, een goede bereikbaarheid en een prettige omgeving voor de bewoners en voldoende vestigingsmogelijkheden voor bedrijven. We kijken daarbij nadrukkelijk naar zowel de bedrijventerreinen als naar ons buitengebied, dat ook een grote stempel drukt op onze lokale economie. We benutten de optimale ligging van onze gemeente aan de N18.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Doelstellingen

Compacte en vitale winkelcentra

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Doelstellingen - Compacte en vitale winkelcentra

We werken aan de doelstellingen die in de programma's Stad Groenlo en Lichtenvoorde staan genoemd.  Dit doen we onder meer door extra inzet van centrummanagement.  We zetten in op leegstandsbestrijding en intensiveren van de marketing om meer en nieuwe bezoekers naar de centra te trekken.  Dit doen we in nauw overleg met de centrumondernemers uit Groenlo en Lichtenvoorde.  Voor Groenlo wordt in de 2e helft van 2025 met een doorloop naar 2026 gestart met een actualisatie van het centrumplan. 

Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Doelstellingen - Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.

De transitie in de landbouw zorgt voor vragen bij agrarisch ondernemers. Sommige beëindigen hun agrarisch bedrijf en onderzoeken de mogelijkheden wat te doen met hun leegkomende stallen.
Degene die doorgaan verkennen de mogelijkheden voor aanvullende mogelijkheden in inkomen. Dit kan deels gaan om verbreding en deels ook door uitbreiding van activiteiten.
Dit kan leiden tot vragen richting de gemeente. De accounthouder/gebiedsregisseur weet wat er speelt in het buitengebied, legt verbinding tussen belanghebbende partijen en helpt/ondersteunt inwoners in het buitengebied waar nodig.

Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Doelstellingen - Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie

In 2026  wordt een vernieuwde beleidsagenda Toerisme en Recreatie geschreven met aandacht voor de cross overs met cultuurhistorie, cultuur, natuur en landschap, Achterhoek Food en sport. 

De bestaande beleidsvisie Toerisme en Recreatie 2021-2025 voeren we uit. We anticiperen op de toeristische trends en we zijn pro-actief in ons relatiebeheer naar het  toeristisch bedrijfsleven.  We stimuleren evenementen en sluiten goed aan bij regionale netwerken. 

Voor het buitengebied richten we ons op het faciliteren en adviseren bij omschakelingskansen naar toeristisch recreatieve activiteiten voor agrarische ondernemers.

Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre

Terug naar navigatie - Ondernemend Oost Gelre - Doelstellingen - Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre

We werken aan het ontwikkelen van voldoende en kwalitatief hoogwaardige nieuwe lokale bedrijventerreinen. Dat doen we door te starten het ontwikkelen van een nieuw lokaal bedrijventerrein in Lichtenvoorde. Daarnaast  worden plannen / visie geconcretiseerd  in een uitvoeringsprogramma voor een  toekomstbestendig bedrijventerrein De Kamp met aandacht voor duurzaamheid, energiebesparing, opwek van duurzame energie en realisatie van energyhubs. Ook onze oudere terreinen in Groenlo worden onderzocht op kansen voor een gezamenlijke aanpak met ondernemers. Hiermee direct verbonden gaan we aan de slag met het vergroten van de collectiviteit op bedrijfsterrein niveau. 

Verder onderzoeken we de mogelijkheden voor het de uitbreiding van het regionale bedrijventerrein  de Laarberg. 

Om bij te dragen aan voldoende en gekwalificeerd personeel faciliteren we huisvesting voor arbeidsmigranten en zetten we in op huisvesting in algemene zin.

Om onze gemeente extra aantrekkelijk te maken als woon-en werkplaats te versterken we en maken gebruik van cultuurhistorische kwaliteiten en het aantrekkelijk buitengebied .

 

Nabij en bereikbaar

Ambitie

Terug naar navigatie - Nabij en bereikbaar - Ambitie

Het is voor de gemeente van groot belang om alle kernen bedrijvig en leefbaar te houden. De bereikbaarheid binnen en naar de gemeente krijgt daarom alle aandacht. De gemeente zet zich voortdurend in om een goede basismobiliteit te verzekeren, waarbij openbaar vervoer hand in hand gaat met een fijnmazig netwerk. Verder heeft de gemeente de ambitie dat er op termijn een opgewaardeerde N18 komt, waarbij de doorstroming voor de toekomst wordt gewaarborgd en de veiligheid wordt vergroot. Dat moet ervoor zorgen dat de gemeente sneller bereikbaar is voor bedrijven, en de gemeente aantrekkelijker wordt om in te werken en in te wonen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Nabij en bereikbaar - Doelstellingen

De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed

Terug naar navigatie - Nabij en bereikbaar - Doelstellingen - De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed

Door uitvoering te geven aan het nieuwe Mobiliteitsplan 2040 wordt er gewerkt aan een goede en veilige bereikbaarheid van de gemeente.

  • Er is proactieve aandacht voor verkeersveiligheid volgens het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV);
  • Voor de snelheid binnen de bebouwde kom geldt 30km/u als uitgangspunt, alleen waar nodig geldt 50 of 70km/u;
  • We zetten in op het STOMP-principe, waarbij de auto niet langer centraal staat bij de inrichting van de openbare ruimte, maar de mens en daarmee de leefbaarheid. Hierbij wordt eerst uitgegaan van de voetganger (Stappen) en daarna de fietser (Trappen), Openbaar Vervoer en Mobility as a Service (MaaS), deelmobiliteit valt hier ook onder. Als laatste wordt de privéauto meegenomen in de inrichting;
  • De gemeente is actief in het stimuleren van veilig rijgedrag en bewustwording (campagnes).

De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed

Terug naar navigatie - Nabij en bereikbaar - Doelstellingen - De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed

We blijven streven naar een 2x2-baans 100 km/uur N18 met ongelijkvloerse kruisingen, waarbij we ons richten op een realistische oplossing op het huidige tracé van de N18 in de vorm van een 2x2 80km/uur wegprofiel. Dit in samenwerking met Rijkswaterstaat, provincie en de regio Achterhoek;
We zetten ons samen met de EUREGIO in voor een verbetering van de oost-west verbinding A1, A15 met het Duitse achterland;
We blijven inzetten op ZOOV, buurtbussen en op innovatieve mobiliteitsconcepten met mobiliteitshubs, deelauto's & deel(elektrische)fietsen, Gaon en (Smart) Mobility as a Service;
We willen de mobiliteit tussen toeristisch-recreatieve attracties in de Achterhoek optimaliseren van laagdrempelig en bijzonder vervoer.

Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek

Terug naar navigatie - Nabij en bereikbaar - Doelstellingen - Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
  • We zetten ons in om betrouwbare bus- en spoorverbindingen in de regio te behouden en te verbeteren (zowel Doetinchem-Arnhem als Winterswijk-Apeldoorn);
    We zetten ons in voor een efficiënt en fijnmazig lokaal openbaar vervoer, waarbij wij openstaan voor nieuwe initiatieven ((Smart) Mobility as a Service);
  • We zetten in op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) op buslijnen 73 (Winterswijk - Enschede) & 74 (Doetinchem - Enschede) en passen samen de provincie Gelderland onze busstations daar op aan;
  • We waarborgen dat lijn 72 (Lichtenvoorde - Neede) op een veilige en efficiënte wijze door de gemeente kan blijven rijden met goede haltevoorzieningen;
  • Met de start van de nieuwe concessie van Arriva wordt samen met hun ontwikkelteam verder gewerkt aan de bereikbaarheid per openbaar vervoer in onze gemeente, om te beginnen worden enkele nieuwe bushaltes gerealiseerd.

Beleidsindicatoren

Middelen: wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Middelen: wat mag het kosten? - Meerjarenbegroting

x € 1.000

Meerjarenbegroting

 

2025

2026

2027

2028

2029

Lasten

 

 

 

 

 

Ongewijzigd beleid

-3.098

-2.511

-2.511

-2.511

-2.511

Structurele wijziging

 

 

 

 

 

Incidentele wijziging

 

 

 

 

 

Nieuwe raming lasten

-3.098

-2.511

-2.511

-2.511

-2.511

 

 

 

 

 

 

Baten

 

 

 

 

 

Ongewijzigd beleid

1.894

2.047

2.047

2.047

2.047

Structurele wijziging

 

 

 

 

 

Incidentele wijziging

 

 

 

 

 

Nieuwe raming baten

1.894

2.047

2.047

2.047

2.047

 

 

 

 

 

 

Saldo

-1.204

-464

-464

-464

-464

 

 

 

 

 

 

Voorstel nieuw beleid structureel

 

0

0

0

0

Voorstel nieuw beleid incidenteel

 

-163

-163

0

0

Dekking reserve

 

163

163

0

0

Saldo nieuw beleid

 

0

0

0

0

 

 

 

 

 

 

Totaal saldo programma 3

-1.204

-464

-464

-464

-464

Terug naar navigatie - Middelen: wat mag het kosten? - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2026
Lasten
TV3.1 3.1 Economische ontwikkeling 265
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 715
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 158
TV3.4 3.4 Economische promotie 745
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 628
Totaal Lasten 2.511
Baten
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -924
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -20
TV3.4 3.4 Economische promotie -1.094
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -9
Totaal Baten -2.047
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 464

Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026.

Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026

Terug naar navigatie - Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026. - Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026

x € 1.000

Omschrijving

Investeringen

Dekking uit reserves

Budgettaire lasten

P3 Kadernota 2026:      
Revitalisering van bedrijventerrein de Kamp pm    
Revitalisering van bedrijventerrein de Kamp (cofinanciering) pm    
Leader projecten   97  
Vitaal Platteland   50  
Achterhoek Food Platform   16  
Totaal pm 163