Financiële programmabegroting 2026

Bestaand beleid 2026 versus 2025

Terug naar navigatie - Bestaand beleid 2026 versus 2025 - Bestaand beleid 2026 versus 2025

In deze paragraaf geven we op hoofdlijnen de afwijkingen tussen de Programmabegroting 2026 en Programmabegroting 2025 weer.

Bedragen x € 1.000

 

 

Programma

 

 

 Jaarrekening 2024

 

Begroting 2025

Begroting 2026

 Uitgaven

 Inkomsten

 Saldo

Uitgaven

Inkomsten

Saldo

Uitgaven

Inkomsten

Saldo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wonen

-19.601

9.213

-10.388

-21.825

9.623

-12.202

-20.289

9.828

-10.461

2. Welzijn

-54.556

13.606

-40.950

-58.493

11.123

-47.370

-57.994

11.651

-46.343

3. Werken

-1.338

1.641

303

-3.097

1.894

-1.203

-2.510

2.046

-464

4. Dienstverlening

-7.993

1.518

-6.475

-7.621

786

-6.835

-7.841

1.024

-6.817

Algemene dekkingsmiddelen

-703

74.923

74.220

1.158

76.090

77.248

1.044

77.327

78.371

Overhead

-11.955

69

-11.886

-14.377

44

-14.333

-14.352

204

-14.148

Onvoorzien

0

0

0

-67

0

-67

-68

0

-68

Heffing Vennootschapsbelasting (VPB)

-11

0

-11

-10

0

-10

-10

0

-10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo van baten en lasten

-96.158

100.971

5.171

-104.333

99.560

-4.773

-102.020

102.080

60

Mutaties reserves programma 1

-524

409

-115

0

2.599

2.599

0

200

200

Mutaties reserves programma 2

-1.844

1.145

-699

0

1.697

1.697

0

115

115

Mutaties reserves programma 3

-142

170

28

0

627

627

0

0

0

Mutaties reserves programma 4

-5.359

6.755

1.396

-6.460

7.667

1.207

-943

976

33

Geraamd resultaat

-104.027 

109.450 

5.423

-109.266

109.877

1.357

-102.963

103.371

408

 

 

Wat u in bovenstaande tabel kunt herleiden, is het structurele begrotingsresultaat voor 2026. In dit begrotingsresultaat is rekening gehouden met de verwachte inflatie voor 2026.   

Onderstaande vergelijking is gebaseerd op het structurele begrotingsresultaat 2026 en 2025.

De Programmabegroting 2025, inclusief wijzigingen                                                                                   €  1.357.000
De Programmabegroting 2026 bestaand beleid                                                                                              €  408.000

T.o.v. 2025 is sprake van een verslechtering van het structurele resultaat met                          €  949.000

De afwijkingen ten opzichte van de programmabegroting 2025 vloeien voort uit het nieuw beleid 2025 en de wijzigingen van de bestuursrapportage. 

Voorstellen van nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voorstellen van nieuw beleid - Voorstellen van nieuw beleid

De voorstellen voor nieuw beleid worden onderverdeeld in voorstellen die reeds met de kadernota aan u zijn voorgelegd en nieuw beleid. Beide leiden tot het volgende beslag op middelen. In bijlage 1 vindt u de uitwerking van de voorstellen van nieuw beleid per programma.

 

Investeringsniveau (x € 1.000)

Programma 

2026

2027

2028

2029

1. Wonen - kadernota 2026

9.572

7.052 7.419 7.873

1. Wonen - nieuw beleid

0 0 0 0

2. Welzijn - kadernota 2026

0 0 0 0

2. Welzijn - nieuw beleid

0 0

0

0

3. Werken - kadernota 2026

0 0

0

0

3. Werken - nieuw beleid

0 0

0

0

4. Dienstverlening - kadernota 2026

140 35

0

0

4. Dienstverlening - nieuw beleid

0

0

0

0

 

 

 

 

 

Totaal investeringsniveau nieuw beleid

9.712 7.087 7.419 7.873

 

Budgettaire lasten (x € 1.000)

Programma

2026

2027

2028

2029

1. Wonen - kadernota 2026

1.894 2.159 2.201 2.324

1. Wonen - nieuw beleid

0 0 0 0

2. Welzijn - kadernota 2026

1.049 949 556 478

2. Welzijn - nieuw beleid

0 0 0 0

3. Werken - kadernota 2026

163 163 0 0

3. Werken - nieuw beleid

0 0 0 0

4. Dienstverlening - kadernota 2026

679 612 517 473

4. Dienstverlening - nieuw beleid

0 0 0 0

Totaal budgettaire lasten nieuw beleid

3.785 3.883 3.273 3.275

 

       

Dekking uit reserve

2.733 2.413 1.287 550

Dekking uit voorziening riolering

157 245 482 687

Dekking uit bestaand krediet

43 43 43 43

Totaal dekking t.l.v. reserves & voorzieningen

2.933 2.701 1.812 1.280

 

 

 

 

 

Netto budgettaire jaarlasten nieuw beleid

852

1.182

1.462

1.995

Belangrijke items zijn onder andere reconstructies wegen, zorg en participatie in het bijzonder gericht op samenwerking, preventie en gezondheid, integrale veiligheid, digitale dienstverlening en optimaliseren bedrijfsvoering.

Financieel begrotingsresultaat 2026

Terug naar navigatie - Financieel begrotingsresultaat 2026 - Financieel begrotingsresultaat 2026

Op basis van de Programmabegroting 2026, voorstellen van nieuw beleid (besluit en noodzakelijk) en het dekkingsplan ontstaat het volgende financiële beeld voor het jaar 2026 (x € 1.000).

 

Financieel resultaat bestaand beleid programmabegroting 2026

 € 408

Inflatoire verhoging ozb en leges

 € 175

BTW compensatiefonds

€ 400

Structureel resultaat bestaand beleid

 €  983

Voorstellen van nieuw beleid 2026

 € -852

Subtotaal

 € 131

Structureel dekkingsplan 2026

 € 0

Voordelig begrotingsresultaat 2026

 € 131

Ten opzichte van de kadernota is het financieel rooskleuriger voor de jaren 2026 en 2027. Dit wordt veroorzaakt door de gunstige bijstelling van het gemeentefonds voor 2026 in de meicirculaire 2025. Echter vanaf 2028 zijn er nog steeds diverse onzekerheden over de hoogte van het gemeentefonds. Dit leidt ertoe dat het begrotingsresultaat voor 2028 en 2029 negatief is op basis van huidige gegevens. 

Incidentele baten en lasten bestaand beleid

Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves - Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves

Onderstaand overzicht geeft u inzicht in de structurele mutaties van de reserves. De belangrijkste mutatie betreft de bespaarde rente (x € 1.000).

 

Toevoeging

Onttrekking

Saldo

 

 

 

 

Bespaarde rente reserves

-897

625

-272

Kapitaallasten school Flierbeek en Hamalandschool, reserve onderwijshuisvesting (mutatie loopt af in 2036)

0

112

112

Kapitaallasten woningen Tongerlosestraat

 

19

19

Totaal

-897

756

-141

Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, financiering en investeringen

Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Terug naar navigatie - Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, financiering en investeringen - Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Overeenkomstig de artikelen 20 en 22 van het BBV dient afzonderlijk aandacht te worden besteed aan de jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. Alle bedoelde verplichtingen zijn in de exploitatiebegroting verwerkt. De arbeidskosten gerelateerde verplichtingen die niet jaarlijks terugkeren of niet van vergelijkbaar volume zijn, betreft de onttrekkingen uit de pensioenvoorziening voormalig wethouders en de voorzieningen RVU. De mutaties worden jaarlijks bepaald en de hoogte van de voorziening is toereikend om aan de toekomstige verplichtingen te kunnen voldoen.

Financiering

Terug naar navigatie - Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, financiering en investeringen - Financiering

De ontwikkeling van de financieringspositie is bepalend voor de toekomstige ontwikkeling van de omvang van de leningenportefeuille (het lange vreemd vermogen). Gedetailleerde informatie over financiering, treasury, leningenportefeuille etc. is opgenomen in de zogenaamde paragraaf financiering binnen deze programmabegroting. Tevens laat de geprognostiseerde balans de verwachte financieringsbehoefte zien de komende jaren.

Investeringen

Terug naar navigatie - Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, financiering en investeringen - Investeringen

Investeringen hebben als kenmerk dat zij duurzaam zijn. Een investering gaat meerdere jaren mee. Op het moment dat een investering plaatsvindt (aanschaf c.q. bouw van een object) worden de uitgaven gedaan. Deze uitgaven leiden echter niet direct tot lasten in de exploitatiebegroting. Toerekening van de kapitaallasten (afschrijving en rentekosten) vindt voor de eerste keer plaats  op moment dat de investering is opgeleverd. Het aantal jaren dat de kapitaallasten worden toegerekend is afhankelijk van het soort investering.

Met het vaststellen van deze programmabegroting autoriseert de raad de investeringen uit de jaarschijf 2026. In het onderdeel "voorstellen van nieuw beleid" zijn de totale investeringskredieten en  budgettaire lasten opgenomen per jaarschijf. In bijlage 1 zijn alle voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2026-2029 opgenomen.

Meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Meerjarenbeeld - Meerjarenbeeld

In de Meerjarenbegroting hanteren wij de volgende uitgangspunten:

Ontwikkeling prijsstijgingen en loonkosten

In de Meerjarenbegroting houden wij rekening met constante prijzen. We houden dus geen rekening met inflatie en loonsomontwikkeling.  In de begroting 2026 wordt voor aanvaard / bestaand beleid een algemene prijsontwikkeling van 3% gehanteerd. 
In de samenstelling van de begroting 2026 worden de salarissen van april 2025 als uitgangspunt genomen. Tevens dienen de normale periodieke verhogingen, meegenomen te worden. Voor 2026 wordt vooralsnog een loonkostenontwikkeling verwacht van 5,6% ten opzichte van de salarissen van april 2025.  De nieuwe CAO gemeenten was in april 2025 nog niet van kracht. De loonontwikkelingen vanaf 1 april 2025 (2%), 1 oktober 2025 (1.85%), 1 januari 2026 (€35 nominaal) en 1 juli 2026 ( 1,25 %) zitten verwerkt in het indexeringspercentage van 5,6%. 

Algemene uitkering uit het gemeentefonds

Zoals gebruikelijk is de meicirculaire gehanteerd voor de berekening van de algemene uitkering voor de programmabegroting. De belangrijkste ontwikkelingen worden hieronder toegelicht.

  • Het meest opvallende is de verschuiving van de daling  van de algemene uitkering  in het jaar 2026 naar het jaar 2028 ofwel het nieuwe ravijnjaar.  De belangrijkste wijzigingen zijn:
  • Extra middelen voor de jeugdzorg. Voor 2025 tot en met 2027 komt circa € 3 miljard cumulatief beschikbaar voor jeugdzorg. Daar staat tegenover dat in 2028 de uitkering voor jeugdzorg met € 1.253 miljoen afneemt ten opzichte van 2027.  Een deel van de afname is een bedrag van € 260 miljoen voor de invoering van de eigen bijdrage jeugd en € 68 miljoen voor sturen op trajectzorg waarover nog afspraken tussen het rijk en gemeenten moeten worden gemaakt hoe deze besparing invulling moeten krijgen.                                                                 
  • Voor groeimaatregelen vanuit de hervormingsagenda wordt in 2026  € 400 miljoen en in 2027 € 440 miljoen aan de algemene uitkering toegevoegd. Deze toevoeging vervalt in 2028. Daarnaast wordt een extra onttrekking gedaan van per saldo € 194 miljoen in het kader van de hervormingsagenda jeugd. In totaliteit daalt de algemene uitkering als gevolg van de wijzigingen in de hervormingsagenda met € 641 miljoen. De vraag is of de beoogde besparingen uit de hervormingsagenda realistisch zijn.                                                                                   
  • Voor 2027 wordt door het rijk een besparing ingevoerd van € 225 miljoen voor de wijziging abonnementstarief WMO welke door een hoger abonnementstarief dient te worden opgevangen.

Conclusie: door de verschuiving van de bezuinigingen door het rijk op het gebied van het sociaal domein van 2026 naar 2028 wordt het probleem doorgeschoven naar de toekomst. De invoering en wijziging in en van de eigen bijdrage jeugd en WMO welke leidt tot een besparing op de rijksbegroting van circa € 500 miljoen betekent dat gemeente om deze maatregelen budgettair neutraal wil doorvoeren een bedrag van plm. € 750.000 aan eigen bijdragen dient te innen.    

Belastingdruk

Wij houden vanaf 2026 rekening met een jaarlijkse trendmatige verhoging van 2% voor de onroerendezaakbelasting (OZB) ad € 145.000. Er wordt geen extra verhoging voorgesteld. 

Jaren 2027-2029

Voor de jaren 2027-2029 wordt gewerkt met constante prijzen.

Jaren 2028 en 2029 

In het voorstel dat voorligt, worden de jaren 2028 en 2029 met een negatief saldo gepresenteerd, zoals ook het advies van de VNG luidt.  Deze negatieve saldo's in de meerjarenraming komt  door de verschuiving van het ravijnjaar van 2026 naar 2028.  Het rijk neemt hierbij een voorschot op de hervormingsagenda jeugd.  Hierbij worden door het rijk maatregelen opgenomen, die nog moeten worden uitgewerkt.  Deze maatregelen moeten leiden tot een verlaging van  de uitgaven met betrekking tot de hervormingsagenda. Mochten de maatregelen niet worden gerealiseerd, kan de verlaging van de algemene uitkering in principe ook niet worden doorgevoerd.  Ervan uitgaande dat de maatregelen effect hebben, hebben wij hiervoor als alternatief een stelpost opgenomen van € 250.000 voor de jaren 2028 en 2029. Deze stelpost zou leiden tot een sluitende begroting voor het jaar 2029.  Onder het kopje 'meerjarenperspectief' 2026-2029 is dit financieel in beeld gebracht. 

Meerjarenperspectief 2026-2029

Terug naar navigatie - Meerjarenperspectief 2026-2029 - Meerjarenperspectief 2025 - 2028

Doorrekening van het meerjarenperspectief leidt tot het volgende financieel overzicht (x € 1.000).

 

2026

2027

2028

2029

 

 

 

 

 

Begrotingsuitkomst lopend jaar

408

983 1.241 747

 

 

 

 

 

jaarlijkse autonome ontwikkelingen uitgaven

 

 

 

 

vrijval kapitaallasten - - - -
correctie incidentele lasten    100    
         
jaarlijkse autonome ontwikkelingen inkomsten        

algemene uitkering uit het gemeentefonds

 

-17

-1.419

872

algemene uitkering - btw compensatiefonds

400

 

 

 

eigen bijdrage jeugd en wmo

 

 

750

 

trendmatige verhoging OZB

145

145

145

145

trendmatige verhoging leges

30

30

30

30

 

 

 

 

 

subtotaal

983

1.241

747

1.794

Netto budgettaire last nieuw beleid

-852

-1.182

-1.462

-1.995

Cumulatief dekkingsplan

0

0 0 0

 

 

 

 

 

Begrotingsresultaat

131

59

-715

-201

 

Zoals in voorgaand hoofdstuk benoemd,  hebben niet alle jaren een positief saldo. Door het in beeld brengen van een stelpost vanuit de hervormingsagenda jeugd van €250.000 in 2028, geeft dit het volgende beeld:

 

2026

2027

2028

2029

 

 

 

 

 

Begrotingsuitkomst lopend jaar

408

983 1.241 997

 

 

 

 

 

jaarlijkse autonome ontwikkelingen uitgaven

 

 

 

 

vrijval kapitaallasten - - - -
correctie incidentele lasten    100    
         
jaarlijkse autonome ontwikkelingen inkomsten        

algemene uitkering uit het gemeentefonds

 

-17

-1.419

872

algemene uitkering - btw compensatiefonds

400

 

 

 

eigen bijdrage jeugd en wmo

stelpost hervormingsagenda

 

 

750

250

 

 

trendmatige verhoging OZB

145

145

145

145

trendmatige verhoging leges

30

30

30

30

 

 

 

 

 

subtotaal

983

1.241

997

1.794

Netto budgettaire last nieuw beleid

-852

-1.182

-1.462

-1.995

Cumulatief dekkingsplan

0

0 0 0

 

 

 

 

 

Begrotingsresultaat

131

59

-465

49

 

Reservepositie

Terug naar navigatie - Reservepositie - Reservepositie

Hierna volgt een opsomming van de stand van de eigen financieringsmiddelen per 1 januari 2025 en 1 januari 2026. Hierbij maken we onderscheid tussen algemene reserves, bestemmingsreserves en voorzieningen (x € 1.000).

 

 

2025

2026

Algemene reserve

 

 

    - waarvan geblokkeerd

23.456 23.456

    - waarvan vrij besteedbaar

14.061 5.813

Bestemmingsreserves

16.538 15.589

Voorzieningen

10.163 10.081

Totaal reserves en voorzieningen

64.218

54.939

Bij het opstellen van het overzicht reserves en voorzieningen is de mutatie van de aankoop van de Aaltenseweg  4 (vitelco) verwerkt. 

Voor de robuustheid van de gemeentelijke financiële positie noodzakelijk dat we over een vrij besteedbare reserve beschikken. Die moet minimaal gelijk zijn aan de uitgangspunten in de nota risicomanagement en het financieel weerstandsvermogen. De minimaal benodigde weerstandscapaciteit € 2,5 miljoen. Voor zowel 2026, 2027, 2028 en 2029 is de algemene reserve vrij besteedbaar boven deze grens. 

Op basis van de voorstellen kennen de reservepositie en de weerstandsnorm de volgende ontwikkeling  (per 31 december) (x € 1.000):

 

2026

2027

2028

2029

Vrije besteedbare reserves

5.813

3.820

3.896

4.121

 

 

 

 

 

Beschikbare weerstandscapaciteit

7.360

5.256 4.650 5.303

Benodigde weerstandscapaciteit

-2.500

-2.500

-2.500

-2.500

Weerstandscapaciteit boven de norm

4.860

2.756

2.150

2.803

 

Ontwikkeling algemene uitkering

Wij hebben de voorlopige effecten van de meicirculaire in het meerjarenperspectief meegenomen (x € 1.000).

 

 

2027

2028

2029

 

 

 

 

Ontwikkeling algemene uitkering

509

-633

507

Ontwikkeling integratie uitkering

-383

-657

-924

Ontwikkeling decentralisatie uitkeringen

-143

-28

-28

Ontwikkeling cumulatief (t.o.v. 2026)

-17

-1.436

-564

De algemene uitkering is voor alle jaren lager dan in 2026.  Een uitgebreide toelichting hierop is te lezen onder 'Meerjarenbeeld'.

Begroting 2026 versus begroting 2025

Programma 1: Wonen

Terug naar navigatie - Begroting 2026 versus begroting 2025 - Programma 1: Wonen

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2025
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 6.247 5.704
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 229 164
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 3.245 2.846
TV7.2 7.2 Riolering 3.123 2.822
TV7.3 7.3 Afval 2.886 2.779
TV7.4 7.4 Milieubeheer 2.623 2.118
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving 1.247 919
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 687 877
Terug naar navigatie - Begroting 2026 versus begroting 2025 - Programma 1: Leefomgeving

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2025
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -517 -499
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1 -1
TV7.2 7.2 Riolering -4.016 -3.709
TV7.3 7.3 Afval -3.724 -3.484
TV7.4 7.4 Milieubeheer -649 -560
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving -311 -302
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -611 -339

Programma 2: Welzijn

Terug naar navigatie - Begroting 2026 versus begroting 2025 - Programma 2: Welzijn

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2025
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 2.551 2.656
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.593 1.586
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 542 558
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties 2.441 1.692
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 325 313
TV5.4 5.4 Musea 346 344
TV5.6 5.6 Media 816 696
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 6.148 6.179
TV6.21 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO 211 161
TV6.22 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 614 583
TV6.23 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 2.031 1.865
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen 9.153 8.354
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk 6.350 6.410
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 3.179 2.776
TV6.60 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 1.543 1.530
TV6.711 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) 3.018 2.965
TV6.712 6.712 Begeleiding (WMO) 3.477 3.379
TV6.713 6.713 Dagbesteding (WMO) 100 98
TV6.751 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 6.210 6.280
TV6.752 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 308 299
TV6.753 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk 69 0
TV6.761 6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 770 46
TV6.762 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 2.326 2.531
TV6.763 6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk 174 0
TV6.791 6.791 PGB WMO 255 285
TV6.792 6.792 PGB Jeugd 190 200
TV6.811 6.811 Beschermd wonen (WMO) 7 25
TV6.812 6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 36 35
TV6.821 6.821 Jeugdbescherming 549 498
TV6.822 6.822 Jeugdreclassering 110 47
TV6.91 6.91 Coördinatie en beleid WMO 370 352
TV6.92 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 308 303
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 1.873 1.829
Terug naar navigatie - Begroting 2026 versus begroting 2025 - Programma 2: Welzijn

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2025
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -233 -226
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering -160 -180
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties -159 -161
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -4 -4
TV5.6 5.6 Media -29 -35
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -3.484 -3.747
TV6.23 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal -300 -75
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen -5.695 -4.900
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk -1.135 -1.106
TV6.60 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) -96 -76
TV6.711 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) -208 -192
TV7.1 7.1 Volksgezondheid -148 -169

Programma 3: Werken

Terug naar navigatie - Begroting 2026 versus begroting 2025 - Programma 3: Werken

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2025
TV3.1 3.1 Economische ontwikkeling 265 211
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 715 1.455
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 158 152
TV3.4 3.4 Economische promotie 745 655
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 628 273
Terug naar navigatie - Begroting 2026 versus begroting 2025 - Programma 3: Werken

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2025
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -924 -1.431
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -20 -19
TV3.4 3.4 Economische promotie -1.094 -1.062
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -9 -61

Programma 4: Dienstverlening

Terug naar navigatie - Begroting 2026 versus begroting 2025 - Programma 4: Dienstverlening

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2025
TV0.1 0.1 Bestuur 2.404 2.297
TV0.2 0.2 Burgerzaken 1.475 1.225
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 611 569
TV0.8 0.8 Overige baten en lasten 68 67
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.400 2.316
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 948 862
TV7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 2 2

Verbonden partijen

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Overzicht verbonden partijen
1. De volgens de rekenkamer gedefinieerde verbonden partijen met een bestuurlijk en aanmerkelijk financieel belang. Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Gemeenschappelijke regelingen
Regio Achterhoek Doetinchem Regio Achterhoek zet zich in voor een duurzaam vitale, aantrekkelijke en gezonde regio door samen met andere partners (bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties) de Achterhoekvisie 2030 en jaarplannen uit te voeren. Met deze agenda wil de regio een antwoord bieden op diverse ontwikkelingen die op de Achterhoek afkomen, zoals demografische krimp, economische uitdagingen en klimaat- en milieuproblematiek. Door krachten te bundelen en slimme verbindingen te leggen kan de Achterhoek vitaal gehouden worden. Via Regio Achterhoek wordt er gewerkt aan een coöperatieve regio die nieuwe, onverwachte oplossingen ontwikkelt en toepast. Daarnaast zal invulling gegeven worden aan de Regio Deal Achterhoek die de regio heeft gesloten met het Rijk en waarmee een (extra) impuls gegeven wordt aan de regionale opgaven waar gemeenten voor staan. AB-Bestuurslid Burgemeester A. Bronsvoort, Plv. Wethouder J. Hoenderboom 7 gemeenten 6.762.000 6.095.000 15.484.000 17.759.000 geen 0 239.938
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland Apeldoorn De veiligheidsregio werkt in nauw overleg met maatschappelijke partners aan een veilige leefomgeving. Zeven dagen per week, 24 uur per dag ligt de focus op het beheersen van risico's en het bestrijden van incidenten. Voortdurend goed voorbereid zijn in samenspraak met burgers, bedrijven en instellingen in de regio Noord- en Oost-Gelderland DB/AB-Bestuurslid Burgemeester A. Bronsvoort, Plv. Wethouder J. Hoenderboom 22 gemeenten 15.667.000 17.135.000 68.572.000 86.573 geen 0 2.014.634
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) Hengelo (Gld) De Omgevingsdienst Achterhoek is voor overheden in deze regio (en namens deze overheden ook voor bedrijven en burgers) hèt aanspreekpunt voor vraagstukken op het gebied van milieu. De adviseurs bieden hoogwaardige kennis en expertise aan op het gebied van vergunningverlening, toezicht, handhaving en milieuadvies. Door de bundeling van kennis, de korte lijnen en het snel en efficiënt werken zijn de geleverde producten steeds van hoog niveau. Het doel van de ODA is om samen met haar opdrachtgevers zich dagelijks in te zetten voor een gezonde, schone en veilige leefomgeving voor de inwoners en bedrijven in haar werkgebied. AB-Bestuurslid AB lid: Wethouder G.J. Teselink 8 gemeenten 300.000 534.000 1.146.000 1.145.000 geen 0 1.663.080
Plv lid: Wethouder J. Hoenderboom
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL) Doetinchem Het Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers beheert het archief van de acht Achterhoekse gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. Voor deze gemeenten bewaart het Erfgoedcentrum historische informatie en stelt deze beschikbaar. Het beschikbaar stellen gebeurt via de website of op de studiezaal. De komende jaren zal het archief naast papieren informatie meer en meer digitale informatie bevatten. AB Bestuurslid Lid: Wethouder J. Hoenderboom 8 gemeenten 107.836 345.635 438.782 352.250 geen 0 191.126
Plv lid: Wethouder E. Dusseldorp
1. De volgens de rekenkamer gedefinieerde verbonden partijen met een bestuurlijk en aanmerkelijk financieel belang. Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Fijnder Groenlo De dienst is van en voor de gemeenten (Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk); De dienst staat voor maximale zelfstandigheid op het gebied van arbeid, inkomen en participatie; De dienst is klantgericht, resultaatgericht en levert in haar samenwerking met partners maatwerk; De dienst voert de opgedragen taken uit met betrokken, professioneel en kwalitatief goed personeel; De dienst heeft ambitie en wenst een voortrekkersrol te vervullen DB-Bestuurslid DB lid : Wethouder E. Dusseldorp 3 gemeenten 2.407.000 2.524.000 9.212.000 8.482.000 geen 0 13.485.000
AB-Bestuurslid AB lid 1: Wethouder E. Dusseldorp
AB lid 2: Wethouder A. Schuten
Stadsbank Oost Nederland Enschede De Stadsbank Oost Nederland is een Gemeenschappelijke Regeling ‘van en voor’ gemeenten. De missie is om financiële weerbaarheid en eigen kracht van huishoudens te versterken. Dit doen door voortdurend te bouwen aan een betrouwbare, transparante en kwalitatief hoogwaardige uitvoeringsorganisatie, die samen met klanten duurzame resultaten boekt en zich daarover altijd maatschappelijk verantwoordt. AB-Bestuurslid Lid: Wethouder E. Dusseldorp 22 gemeenten 1.464.500 2.347.400 7.098.300 9.406.400 geen 75.300 261.123
Plv lid: Wethouder vA. Schutten
GGD Noord- Oost Gelderland Warnsveld De GGD is de gezondheidsdienst van en voor de gemeenten Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Harderwijk, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen. Centraal bij de GGD staat preventie: het voorkomen van ziekten in de regio. AB-Bestuurslid AB lid: Wethouder E. Dusseldorp 22 gemeenten 2.050.000 2.050.000 8.884.000 7.984.000 geen 0 704.379
Plv lid: Burgemeester A. Bronsvoort
Naamloze, Commanditaire en Besloten Vennootschappen en verenigingen Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Gebiedsonderneming Laarberg CV Groenlo Laarberg is het regionale bedrijvenpark in het oostelijke deel van de Achterhoek. Door een bundeling van krachten kunnen we de concurrentiepositie van de regio waarborgen, verstevigen en verbeteren. Met ruimte voor ondernemingen tot en met milieucategorie 5 Vennoot Vert : Wethouder A. Schutten 2 gemeenten geen 48% aandelen
Gebiedsonderneming Laarberg BV Groenlo Laarberg is het regionale bedrijvenpark in het oostelijke deel van de Achterhoek. Door een bundeling van krachten kunnen we de concurrentiepositie van de regio waarborgen, verstevigen en verbeteren. Met ruimte voor ondernemingen tot en met milieucategorie 5 Lid raad van commissarissen Aandeelhouder Vert : Wethouder A. Schutten 2 gemeenten geen 48% aandelen
Plv vert: Wethouder J. Hoenderboom
Alliander NV Arnhem Alliander is een netwerkbedrijf en zorgt voor een betrouwbare, betaalbare en bereikbare energievoorziening (gas en elektra) Aandeelhouder Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht 395.494 aandelen
Plv vert: Wethouder G.J. Teselink
Nuval Platform - De gemeenten die zich verenigd hebben in het Nuval-platform hebben afgesproken in een aantal onderwerpen met één stem op te treden tijdens de aandeelhoudersvergaderingen van Alliander en Vitens. Lid vereniging Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht Ca. 2.500
Plv vert: Wethouder G.J. Teselink
Vitens NV Zwolle Het beschikbaar stellen van voldoende betrouwbaar drinkwater. Aandeelhouder Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht € 684,8 miljoen € 724,1miljoen € 1537 miljoen € 1682 miljoen 18.693 aandelen
Plv vert: Wethouder G.J. Teselink
NV ROVA Zwolle ROVA is een duurzaam dienstenbedrijf dat voor de aandeelhoudende gemeenten zorg draagt voor de inzameling van het huishoudelijk afval en het onderhoud van de openbare ruimte. De missie van de ROVA is om zorg te dragen voor een schone en duurzame leefomgeving voor de inwoners van de aandeelhoudende gemeenten. De ROVA is actief voor 23 gemeenten verdeeld in 3 regio's: Zwolle, Achterhoek en Eemland. Aandeelhouder Vert: Wethouder G.J. Teselink 23 gemeenten 295 aandelen
Plv vert: Wethouder A. Schutten
AGEM Doetinchem De AGEM levert een bijdrage aan de energie transitie in de Achterhoek. Lid vereniging Vert: Wethouder G.J. Teselink 8 gemeenten 38 aandelen
BNG Bank N.V. Den Haag Het behoud van een belangrijk marktaandeel in het Nederlandse publieke en semipublieke domein en rendement voor de aandeelhouders. Aandeelhouder vert. Wethouder A. Schutten De staat, gemeenten, provincies 51.363 aandelen
Coöperatieve vereniging “Dimpact” u.a. Enschede Gemeenten staan allemaal voor dezelfde uitdagingen, zoals digitalisering, antwoord geven, zaakgericht werken en ketensamenwerking. Elke gemeente heeft daarbij te kampen met onvoldoende middelen, kennis en capaciteit. Samenwerken met elkaar ligt dan voor de hand. Dimpact is een coöperatieve vereniging 100% van, voor en door gemeenten. De Dimpact-gemeenten hebben de handen ineen geslagen om vraagstukken rondom dienstverlening en bedrijfsvoering gezamenlijk op te pakken. Lid vereniging Vert: Wethouder J. Hoenderboom Thans 31 gemeenten lid
Plv vert: Wethouder A. Schutten
Leisurelands B.V. Arnhem Openbare toegankelijkheid dagrecreatieterrein Aandeelhouder Vert. gemeente Berkelland gemachtigd namens Oost Gelre Niet in kaart gebracht 1.049 aandelen