Programma 1 - Wonen

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Programma 1 - Wonen - Leeswijzer

Programma 1 omvat het thema Wonen. Naast de verdere inbedding van de Omgevingswet, de verdere uitrol van Geef Lichtenvoorde Kleur! en Programma Stad Groenlo spelen er veel meer verschillende ontwikkelingen die het komende jaar aandacht vragen van het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie. Daarbij willen we een viertal speerpunten benoemen:

  • Op basis van de visie en de uitvoeringsagenda voor het buitengebied werken we naar de uitvoering. "Van papier naar praktijk". Er komen veel veranderingen op het buitengebied. Veranderingen ten aanzien van (agrarische) bedrijfsvoering, initiatieven in het kader van de klimaatdoelstellingen en dergelijke vragen om aandacht en daadkracht van onze gemeente.
  • Doorontwikkeling van woningbouw in alle kernen. Er zijn nieuwe kaders ontwikkeld voor woningbouw in de kleine kernen en Groenlo en Lichtenvoorde. Daarnaast zijn er verruimde mogelijkheden voor functieverandering van agrarische erven nabij de kernen (woondroebel-beleid). Inmiddels zijn op basis van deze kaders in iedere kleine kern één of meerdere woningbouwplannen in ontwikkeling of uitvoering.
  • Op basis van onze vastgestelde Omgevingsvisie maken wij aanpalend beleid. In de Omgevingsvisie is beschreven welke opgaven in programma's en uitvoeringsplannen worden uitgewerkt. 
  • Regionale Energie Strategie Achterhoek. Duurzaamheid en energiedoelstellingen zijn geen zaak voor gemeenten alleen. Mede daarom participeren wij in de verdere ontwikkeling van een regionale energiestrategie voor de gehele Achterhoek.

Gezonde en veilige leefomgeving

Ambitie

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Ambitie

De omgeving waarin we wonen houden we in onze kernen prettig. We zullen hierbij in groeiende mate rekening moeten houden met klimaatveranderingen. Droogte, hitte en weerextremen stellen ons voor steeds grotere uitdagingen. Integrale projecten, daar waar het kan via een integrale wijkaanpak, dragen bij aan een gezonde en veilige leefomgeving. We zetten ons in voor een sterk netwerk van kernen met een rijk en sociaal verenigingsleven. En dat binnen een afwisselend en duurzaam landschap.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen

Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.

De omgeving waarin we leven, bewegen, ontmoeten en waarin iedereen mee kan doen moet gezond en klimaat adaptief zijn. Een gezonde manier van leven is de regel bij het inrichten van onze openbare ruimte. Een groene leefomgeving draagt daarnaast bij aan het tegengaan van hittestress en het mogelijk beperken van wateroverlast in de kernen.

Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.

We willen de biodiversiteit in onze gemeente versterken. Dit doen we onder andere door bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken aandacht te besteden aan biodiversiteit. We zoeken ruimte voor herstel van de biodiversiteit door de aanleg van groenstroken, duurzaam maaibeheer en agrarisch natuurbeheer.

Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.

De basis voor de lokale ambitie is het regionale 'Akkoord van Groenlo' 3.0 en de regionale uitvoeringsagenda. In deze regionale uitvoeringsagenda duurzame energie Achterhoek is een mix aan hernieuwbare energiebronnen opgenomen van wind, zon en biomassa naast een besparingsdoelstelling op elektriciteit en gas. De uitvoeringsagenda voor Oost Gelre, welke is vastgesteld in november 2024, is opgesteld op basis van de regionale agenda. 

Op 8 april 2025 is het beleidsdocument Grote Windmolens vastgesteld door de raad. In de loop van 2025 volgt de verordening Lokaal Eigendom. Daarna zal het mogelijk zijn om initiatieven voor windenergie in behandeling te nemen.  De RES 2.0 wordt medio 2025 vastgesteld. Het niet-gealloceerde deel zal ingevuld zijn.  Daarnaast worden  de resultaten van de Plan Milieu Effect Rapportage. verwerkt in de RES 2.0.

Voor 31 december 2026 moet elke gemeente beschikken over een warmteprogramma. De transitievisie warmte uit 2021 was redelijk vrijblijvend. Het warmteprogramma daarentegen geeft de gemeente meer mogelijkheden en bevoegdheden om de gemeente aardgasvrij te maken. In 2025 is gestart met het opstellen van het warmteprogramma, onder andere door deel te nemen aan een begeleidingstraject van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW). Eind 2025/begin 2026 zal het warmteprogramma gereed zijn.

Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief

Met maatregelen op het gebied van klimaatadaptatie waarborgen we de veiligheid en gezondheid van onze inwoners. Met deze ingrepen in onze fysieke leefomgeving beperken we de gevolgen van wateroverlast, droogte en hittestress. Voor het landelijk gebied hanteren we ons landschappelijk raamwerk met verschillende landschapstypen als vertrekpunt voor toekomstige ontwikkelingen. Samen met onze buurgemeenten in de Achterhoek bepalen we wat Bodem en Water Sturend betekent voor onze ruimtelijke ontwikkelingen.

Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.

We onderzoeken per gebouw wat de mogelijkheden zijn om panden te verduurzamen.  Dit nemen we mee in de planning groot onderhoud. Om te besparen op het energiebeheer voeren we maandelijkse controles uit op de verbruiken. Als het gebouw geschikt is, zijn/worden zonnepanelen geplaatst. Tijdens groot onderhoud worden gebouwen gelijktijdig na-geïsoleerd en eventueel andere maatregelen genomen. Daar waar mogelijk worden gebouwen gasloos gemaakt. 

We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.

We nemen maatregelen kunnen nemen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde en veilige leefomgeving. We maken onze inwoners bewust van een gezonde leefstijl door een preventief aanbod. 

Hechte en leefbare kernen

Ambitie

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Ambitie

Oost Gelre ontwikkelt zich verder tot een afwisselende gemeente met acht unieke en sterke kernen. De omgeving waarin we wonen houden we in onze kernen prettig. Een goede verbondenheid is een voorwaarde voor kernen waar we goed kunnen leven, met een goed ondernemersklimaat en een goede bereikbaarheid. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen

Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.

Bij herontwikkeling van een locatie binnen de bebouwde kom behouden we het waardevolle groene en dorpse karakter van een kern. We willen de prachtige groene woon- en leefomgeving behouden. Bij nieuwbouw zullen we circulariteit in de beeldkwaliteitsplannen borgen. Dit zal een steeds grotere rol gaan spelen.

We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie uit.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie uit.

Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag waarbij wij extra aandacht hebben voor: doorstroming van beschermd wonen naar zelfstandig wonen, zorg en huisvesting van ouderen en specifieke zorg.  Daarnaast voeren we onze taakstelling voor vluchtelingen en statushouders zo goed mogelijk uit en we hebben oog voor een goed woon- en werkklimaat voor de tijdelijke internationale medewerker.   

We gaan ervan uit dat de Wet versterking regie volkshuisvesting per 1 januari 2026 van kracht wordt en dat daarmee het verplichte Volkshuisvestingsprogramma ons meer regie en samenwerking met wooncorporaties en zorgpartijen biedt.

We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.

Het streven is het behoud van een basisniveau aan voorzieningen in elke kern: basisschool, ontmoetingsplek en zorgpunt; waarbij het minimum is een toekomstbestendige fysieke ontmoetingsplek en een optimale bereikbaarheid naar de voorzieningen in andere kernen. We assisteren inwoners in de energietransitie bijvoorbeeld met ondersteuning bij het isoleren van woningen (aardgasvrij gereedmaken). Met de DBO's maken we een doorvertaling van de huidige ruimtelijke verkenning voor woningbouw. We brengen potentieel kansrijke locaties voor woningbouw voor de toekomst in beeld. 

We zijn gestart met een pilot voor een integrale wijkgerichte aanpak op het Hooiland in Lichtenvoorde om de diverse onderwerpen in de openbare ruimte te verbinden met klimaat- en energie opgaven naast ontmoeten en bereikbaarheid. 

We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.

Vanuit het erfgoedbeleid 2025 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma geven we invulling aan het versterken van het erfgoed. Erfgoed blijft alleen in stand met een goede functie. We zetten ons in om samen met eigenaren en initiatiefnemers goede invulling te krijgen bij ons erfgoed. 

Wij bouwen tot en met 2030 minstens 1300 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - Wij bouwen tot en met 2030 minstens 1300 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.

Bij een nieuwbouwproject ligt de focus op een compleet en divers aanbod aan huur- en koopwoningen waarbij wij aandacht hebben voor de betaalbaarheid en voor de doelgroepen starters en senioren.

Aantrekkelijk landelijk gebied

Ambitie

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Ambitie

De gemeente Oost Gelre kent een gevarieerd buitengebied met een agrarisch karakter, een aantrekkelijk landschap en unieke natuurgebieden. Het is hier goed wonen, werken en recreëren. Dit doen we al decennialang in verbondenheid met elkaar. En dat willen we graag zo houden. Tegelijk zien we dat we de komende jaren te maken krijgen met stevige opgaven. Denk aan het behouden van een aantrekkelijke, leefbare en gezonde woonomgeving voor de veranderende behoeftes van de bevolking. Aan vraagstukken rondom biodiversiteit, duurzaamheid en energie. Aan het blijven bieden van ruimte aan een gezonde en duurzame agrarische sector, aan het versterken van goede bereikbaarheid en een succesvolle transitie in ons buitengebied. Het landschap vormt hierin het dragende geheel.    

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen

Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.

Toekomstbestendig zijn betekent continu leren en bewegen. Het betrekken van ondernemers en inwoners is onmisbaar voor een toekomstbestendige leefomgeving. Als lokale overheid streven wij ernaar het goede voorbeeld te geven en (agrarische) ondernemers te faciliteren en inspireren om zich continu te blijven ontwikkelen. Dit betekent ook nieuwe vormen van agrarische bedrijvigheid en ruimte voor nieuwe vormen van duurzaam ondernemen. Hiermee willen we de economische positie van het buitengebied versterken. 

Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.

Uit het rapport “Het watersysteem in balans.  Een verkenning toekomstperspectief Achterhoek en Liemers”  blijkt dat we de nodige maatregelen moeten treffen. Daar is draagvlak voor. Op het moment dat dat aangepakt wordt willen wij dat combineren met maatregelen die ook goed zijn om droogte en wateroverlast tegen te gaan, om biodiversiteit te verbeteren en om landschap te versterken.

Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.

Om een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappelijke opgaven is het belangrijk om agrotoerisme te zien en te ontwikkelen als onderdeel van een integrale aanpak van het landelijk gebied. Dit zodat agrotoerisme kan bijdragen aan de beleving en waardering van het landelijk gebied, het verkorten van de voedselketen en een vitale agrarische sector.

Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.

Uit onderzoek dat in het kader van de omgevingsvisie is uitgevoerd blijkt dat veel waardering is voor ons landschap. Waar mogelijk versterken we deze in combinatie met maatregelen die wij of andere overheden. 

Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.

Het landschap vormt een thuis voor de inwoners van Oost Gelre en een rijk decor voor bezoekers. Het is een warme jas en een bron van beleving en ontdekking. We zullen ontwikkelingen afwijzen die landschappelijke kwaliteit aantasten en bevorderen als deze van toegevoegde waarde zijn. Voor ontwikkelingen van bestaande functies hanteren we het principe van 'voor wat hoort wat'. Dat betekent ook dat ruimtelijke ontwikkelingen in het buitengebied worden afgestemd op de draagkracht van het landschap. De kernkwaliteiten van het cultuurlandschap zijn het uitgangspunt voor herstel en versterking. 

Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.

Om te weten wat er leeft gaan wij het gesprek aan met onze agrarisch ondernemers in het buitengebied. Door onder andere het inzetten van een agrarisch contactpersoon, een ervencoach en door het houden van interviews weten we wat er leeft en wat de behoefte is. Onze site biedt op een toegankelijke wijze de juiste informatie over VAB-beleid, subsidies en andere info die belangrijk wordt gevonden.

Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.

De belangrijkste kernkwaliteit van ons landschap zijn de coulissen (groen blauwe dooradering).  De afwisselende landschappen, met houtsingels omzoomde percelen, groene boerenerven, zandwegen met struwelen, beken, bosjes en laanbeplantingen worden bijzonder gewaardeerd. Dit landschappelijk mozaiek  is kwetsbaar en verdient structureel beheer. We zetten ons in voor een marktconforme vergoeding voor grondeigenaren voor instandhouding, beheer en versterking van de coulissen. 
Het 'voor wat hoort wat' principe bij planologische medewerking voor ruimtelijke ontwikkelingen wordt ingezet om de groenblauwe dooradering te versterken. Met het waterschap maken we afspraken om het fijnmazig net van watergangen natuurvriendelijker in te richten en te beheren.

Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.

Wij hebben nu een vrij strikt beleid ten aanzien van vrijkomende agrarische bebouwing. In 2026 hebben wij geactualiseerd beleid voor functieverandering.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren - Beleidsindicatoren

Taakveld

Naam indictor

Eenheid

Bron

Oost Gelre

Gemeentegrootte 25.000-50.000 inw.

Jaar

Verkeer en vervoer

Geregistreerde ongevallen met letsel ziekenhuis

%

Veiligheid NL

15,4%

16,2%

2023

Volksgezondheid en Milieu

Totaal huishoudelijk restafval

kg/inwoner

CBS

38

119

2023

Volksgezondheid en Milieu

Hernieuwbare elektriciteit

%

RWS

21,3%

geen data

2022

Volksgezondheid en Milieu

Woningen met zonnepanelen

%

CBS

44,0%

geen data

2023

Vhrosv

Gemiddelde WOZ waarde woningen

duizend euro

CBS

307

376

2024

Vhrosv

Nieuwbouw woningen

aantal per 1.000 woningen

Basisregistratie adressen en gebouwen

9,6

8,4

2023

Vhrosv

Demografische druk

%

CBS

82,2%

80,1%

2025

Bron: waarstaatjegemeente.nl, cijfers worden regelmatig geactualiseerd en kunnen afwijken

Middelen: wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Middelen: wat mag het kosten? - Meerjarenbegroting

x € 1.000

 

2025

2026

2027

2028

2029

Lasten

 

 

 

 

 

Ongewijzigd beleid

-21.825

-20.290

-20.290

-20.290

-20.290

Structurele wijziging

 

 

   

 

Incidentele wijziging

 

 

 

 

 

Nieuwe raming lasten

-21.825

-20.290

-20.290

-20.290

-20.290

 

 

 

 

 

 

Baten

 

 

 

 

 

Ongewijzigd beleid

9.623

9.828

9.828 9.828 9.828

Structurele wijziging

 

 

 

 

 

Incidentele wijziging

 

 

 

 

 

Nieuwe raming baten

9.623

9.828

9.828 9.828 9.828

 

 

 

 

 

 

Saldo

-12.202

-10.462

-10.462 -10.462 -10.462

 

 

 

 

 

 

Voorstel nieuw beleid structureel

 

-507

-799

-1.079

-1.387

Voorstel nieuw beleid incidenteel

 

-1.387

-1.361

-1.122

-937

Dekking voorziening riolering

 

157

246

482

687

Dekking reserve

 

1.230

1.115

640

250

Saldo nieuw beleid

 

-507

-799

-1.079

-1.387

 

 

 

 

 

 

Totaal saldo programma 1

-12.202

-10.969

-11.261 -11.541 -11.849

Samenstelling van de ramingen van het jaar 2026 op taakniveau

Terug naar navigatie - Middelen: wat mag het kosten? - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2026 op taakniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2026
Lasten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 6.247
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 229
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 3.245
TV7.2 7.2 Riolering 3.123
TV7.3 7.3 Afval 2.886
TV7.4 7.4 Milieubeheer 2.623
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving 1.247
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 687
Totaal Lasten 20.290
Baten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -517
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1
TV7.2 7.2 Riolering -4.016
TV7.3 7.3 Afval -3.724
TV7.4 7.4 Milieubeheer -649
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving -311
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -611
Totaal Baten -9.828
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 10.461

Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026

Terug naar navigatie - Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026 - Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2026

x€ 1.000

Omschrijving

Investeringen

Dekking uit riolering

Dekking uit reserves

Budgettaire lasten

P1 Kadernota 2026:        
Herinrichting kruispunt Barkenkamp/Deken Hooijmansingel en doortrekken vrijliggende fietspaden/voetpaden naar nieuwe busstation te Groenlo. 350     -23
Aanschaf gladheidsmaterieel 5 strooiers 250     -31
2e ronde stresstesten klimaatadaptatie     50  
Uitvoeren programma Klimaat (overkoepelende integrale acties)     20  
Beleid Klimaatadaptatie     75  
Oplossen achterstallig onderhoud landschapselementen     50  
Ontstenen in kernen van Oost Gelre     100  
Rehabilitatie verhardingen buiten de bebouwde kom 1.200     -78
Renovatie gemalen en drukunits 200 12    
Rioolrenovatie obv beheerprogramma 100 6    
Onderzoeken en plannen uit WRP   50    
Uitvoeringsagenda energietransitie - werkstroom gemeentelijk vastgoed- versneld vervangen openbare verlichting 500     -32
Reconstructie Pastoor Zanderinkstraat en de Haare te Zieuwent 1.066     -69
Aanleg en verbetering riolering Pastoor Zanderinkstraat en de Haare te Zieuwent 1.006 58    
Herinrichting Richterslaan te Lichtenvoorde 2.500     -163
DPRA maatregel realiseren bovengronds afstromen hemelwater ivm wateroverlast Richterslaan 150 9    
Visie Bewegen, Ontmoeten en Spelen (gezonde leefomgeving) 238     -15
Herstel vestingwal Ziekenhuisstraat Groenlo 680     -51
Oplossing knelpunten hemelwaterafvoer diverse kernen  80 4    
Duurzame omvorming openbare ruimte tbv klimaatdoelstellingen en wateroverlast 100 6    
Herinrichting kruispunt Kievitstraat-Varsseveldseweg te Lichtenvoorde 263     -17
Maatregel DPRA, afvoeren hemelwater Schatbergstraat via Kievitstraat naar Roerdomp te Lichtenvoorde 200 12    
(Voorbereidingskrediet) Herinrichting Lichtenvoordseweg (Oude Aaltenseweg - Mattelierstraat) te Groenlo 50      
Herinrichting Kerkhoflaan, gedeelte Richterslaan-einde weg te Lichtenvoorde 420     -27
(Voorbereidingskrediet) Reconstructie Rembrandtplein, Oude Aaltenseweg(gedeelte Bronckhorststraat-Dr. Schaepmanstraat), Hugo de Grootstraat, Dr. Schaepmanstraat en Vondelstraat te Lichtenvoorde 110      
(Voorbereidingskrediet) reconstructie Het Blik te Groenlo  110      
Programma stad Groenlo doorontwikkeling pijler 3 en 4      100  
2027: Groenlo 750 jaar stadsrechten / 400 jaar na Slag om Grolle     100  
Klimaatmaatregelen voor alle kernen     40  
Huisvesting bijzondere doelgroepen     95  
Duurzame vervanging van (laan)bomen als gevolg van uitval vanwege klimatologische omstandigheden     100  
Uitbreiding van taken met de komst van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging     150  
Versnelling woningbouwopgave     350  
Totaal 9.573 157 1.230 -507