-
Blz. 1
Programmabegroting 2023-2026
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Financiële begroting
-
Blz. 4
Financiële programmabegroting 2023
-
Blz. 5
Bestaand beleid 2023 versus 2022
-
Blz. 6
Bestaand beleid 2022 versus 2021
-
Blz. 7
Voorstellen van nieuw beleid
-
Blz. 8
Voorstellen van nieuw beleid
-
Blz. 9
Financieel begrotingsresultaat 2023
-
Blz. 10
Financieel begrotingsresultaat 2023
-
Blz. 11
Incidentele baten en lasten bestaand beleid
-
Blz. 12
Incidentele baten en lasten bestaand beleid
-
Blz. 13
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 14
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 15
Meerjarenbeeld
-
Blz. 16
Meerjarenbeeld
-
Blz. 17
Meerjarenperspectief 2023-2026
-
Blz. 18
Meerjarenperspectief 2023 - 2026
-
Blz. 19
Reservepositie
-
Blz. 20
Reservepositie
-
Blz. 21
Begroting 2023 versus begroting 2022
-
Blz. 22
Programma 1: Wonen
-
Blz. 23
Programma 1: Leefomgeving
-
Blz. 24
Programma 2: Welzijn
-
Blz. 25
Programma 2: Welzijn
-
Blz. 26
Programma 3: Werken
-
Blz. 27
Programma 3: Werken
-
Blz. 28
Programma 4: Dienstverlening
-
Blz. 29
Programma 4: Dienstverlening
-
Blz. 30
Verbonden partijen
-
Blz. 31
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 32
Algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing VPB en onvoorzien
-
Blz. 33
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 34
Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
-
Blz. 35
Heffing vennootschapsbelasting
-
Blz. 36
Bedrag onvoorzien
-
Blz. 37
EMU-saldo
-
Blz. 38
EMU-saldo
-
Blz. 39
Geprognotiseerde balans
-
Blz. 40
Geprognotiseerde balans
-
Blz. 41
Bijlagen
-
Blz. 42
Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2023-2026
-
Blz. 43
Totaaloverzicht van voorstellen van nieuw beleid per programma 2023-2026
-
Blz. 44
Programma 1: Wonen
-
Blz. 45
Programma 1: Wonen
-
Blz. 46
Programma 2: Welzijn
-
Blz. 47
Programma 2: Welzijn
-
Blz. 48
Programma 3: Werken
-
Blz. 49
Programma 3: Werken
-
Blz. 50
Programma 4: Dienstverlening
-
Blz. 51
Programma 4: Dienstverlening
-
Blz. 52
Bijlage 2: Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 53
Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 54
Bijlage 3: BBV Beleidsindicatoren
-
Blz. 55
BBV Beleidsindicatoren
-
Blz. 56
Bijlage 4: Lijst met afkortingen
-
Blz. 57
Lijst met afkortingen
-
Blz. 58
Beleidsbegroting - programmaplan
-
Blz. 59
Programma 1 - Wonen
-
Blz. 60
Leeswijzer
-
Blz. 61
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 62
Ambitie
-
Blz. 63
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 64
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 65
We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Lichtenvoorde
-
Blz. 66
Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).
-
Blz. 67
Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig gewijzigd.
-
Blz. 68
In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).
-
Blz. 69
We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
-
Blz. 70
We passen kunst (street art) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
-
Blz. 71
We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.
-
Blz. 72
We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Groenlo
-
Blz. 73
We geven uitvoering aan het Programma Stad Groenlo
-
Blz. 74
Woningbouw en bouwen
-
Blz. 75
Ambitie
-
Blz. 76
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 77
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 78
Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
-
Blz. 79
Met SIUS kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz valt
-
Blz. 80
Voor de grote kernen kijken wij met Marga Klompé en Careaz op welke manier nieuwbouw een bijdrage kan leveren aan het oplossen van deze vraag. De bijdrage die deze nieuwbouw kan leveren aan de kwalitatieve verbetering van de 2 kernen is belangrijk.
-
Blz. 81
Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
-
Blz. 82
Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
-
Blz. 83
Huisvesting voor iedereen
-
Blz. 84
We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten
-
Blz. 85
We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd kan worden
-
Blz. 86
Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
-
Blz. 87
We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
-
Blz. 88
We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
-
Blz. 89
We bieden ruimte om te bouwen in alle kernen
-
Blz. 90
In samenwerking met dorpsbelangenorganisaties realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.
-
Blz. 91
We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.
-
Blz. 92
Onze omgeving, ons landschap
-
Blz. 93
Ambitie
-
Blz. 94
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 95
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 96
De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer
-
Blz. 97
Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
-
Blz. 98
Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
-
Blz. 99
Verbeteren ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
-
Blz. 100
We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en/of te compenseren.
-
Blz. 101
We stellen een Omgevingsvisie vast
-
Blz. 102
Versterken leefbaarheid van buurt / wijk
-
Blz. 103
Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk- en speeltuinverenigingen.
-
Blz. 104
Duurzaamheid en energieneutraal
-
Blz. 105
Ambitie
-
Blz. 106
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 107
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 108
Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur
-
Blz. 109
Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek
-
Blz. 110
Oost Gelre is energieneutraal
-
Blz. 111
Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
-
Blz. 112
We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.
-
Blz. 113
We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.
-
Blz. 114
We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
-
Blz. 115
Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
-
Blz. 116
We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven
-
Blz. 117
We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.
-
Blz. 118
Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd
-
Blz. 119
Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt
-
Blz. 120
We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
-
Blz. 121
We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 122
Duurzaam ondernemen
-
Blz. 123
Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
-
Blz. 124
Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
-
Blz. 125
Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
-
Blz. 126
Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht
-
Blz. 127
Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
-
Blz. 128
Beleidsindicatoren
-
Blz. 129
Beleidsindicatoren
-
Blz. 130
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 131
Meerjarenbegroting
-
Blz. 132
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2023 op taakniveau
-
Blz. 133
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
-
Blz. 134
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
-
Blz. 135
Programma 2 - Welzijn
-
Blz. 136
Leeswijzer
-
Blz. 137
Gezonde leefstijl
-
Blz. 138
Ambitie
-
Blz. 139
Doelstellingen
-
Blz. 140
Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik
-
Blz. 141
We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
-
Blz. 142
We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
-
Blz. 143
We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)vereningen
-
Blz. 144
We organiseren voor het sociaal team sessies over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
-
Blz. 145
We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
-
Blz. 146
Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
-
Blz. 147
We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
-
Blz. 148
De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
-
Blz. 149
We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
-
Blz. 150
Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
-
Blz. 151
We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
-
Blz. 152
Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
-
Blz. 153
In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
-
Blz. 154
We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
-
Blz. 155
We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
-
Blz. 156
Iedereen doet mee
-
Blz. 157
Ambitie
-
Blz. 158
Goed onderwijs voor iedereen
-
Blz. 159
Ambitie
-
Blz. 160
Doelstellingen
-
Blz. 161
Elke leerling heeft toegang tot een passende onderwijsplek
-
Blz. 162
We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
-
Blz. 163
Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre
-
Blz. 164
We nemen deel aan de SmartHub
-
Blz. 165
Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
-
Blz. 166
Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
-
Blz. 167
Kinderen worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid
-
Blz. 168
We realiseren een Kinderraad
-
Blz. 169
Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 170
Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
-
Blz. 171
Iedereen draagt bij naar vermogen
-
Blz. 172
Ambitie
-
Blz. 173
Doelstellingen
-
Blz. 174
Er zijn beschut werken plekken beschikbaar
-
Blz. 175
We realiseren beschut werken plekken
-
Blz. 176
Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
-
Blz. 177
We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
-
Blz. 178
We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
-
Blz. 179
We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
-
Blz. 180
We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen uit de bijstand te helpen
-
Blz. 181
Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
-
Blz. 182
We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
-
Blz. 183
Werk is de sleutel tot integratie
-
Blz. 184
We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
-
Blz. 185
We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
-
Blz. 186
Werk moet lonen
-
Blz. 187
We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
-
Blz. 188
Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
-
Blz. 189
Ambitie
-
Blz. 190
Doelstellingen
-
Blz. 191
Opvoed- en opgroei-informatie is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
-
Blz. 192
We bieden opvoed- en opgroei-informatie via de site van het Ondersteuningsteam en Samen in Oost Gelre
-
Blz. 193
Streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
-
Blz. 194
We onderzoeken of we maatwerk af kunnen bouwen door inzet van preventief voorliggend aanbod
-
Blz. 195
Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
-
Blz. 196
We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
-
Blz. 197
Ontmoeten voor iedereen
-
Blz. 198
Ambitie
-
Blz. 199
Doelstellingen
-
Blz. 200
Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
-
Blz. 201
We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van electrocars, rolstoelen, duofietsen en starten het project Automaatje
-
Blz. 202
In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
-
Blz. 203
We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
-
Blz. 204
Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
-
Blz. 205
We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
-
Blz. 206
Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
-
Blz. 207
We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
-
Blz. 208
Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
-
Blz. 209
We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
-
Blz. 210
Oost Gelre is een inclusieve gemeente
-
Blz. 211
Ambitie
-
Blz. 212
Doelstellingen
-
Blz. 213
De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
-
Blz. 214
We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
-
Blz. 215
Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
-
Blz. 216
We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
-
Blz. 217
Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
-
Blz. 218
We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
-
Blz. 219
Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
-
Blz. 220
Ambitie
-
Blz. 221
Doelstellingen
-
Blz. 222
Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
-
Blz. 223
We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
-
Blz. 224
We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
-
Blz. 225
We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
-
Blz. 226
We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
-
Blz. 227
Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
-
Blz. 228
We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
-
Blz. 229
De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
-
Blz. 230
We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
-
Blz. 231
We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van pop- en lichte muziek
-
Blz. 232
Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
-
Blz. 233
Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
-
Blz. 234
We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
-
Blz. 235
Thuis wonen en participeren als het kan
-
Blz. 236
Ambitie
-
Blz. 237
Doelstellingen
-
Blz. 238
Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 239
We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
-
Blz. 240
Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
-
Blz. 241
We geven voorlichting over veilig scootmobielgebruik, elektrisch fietsen en maken afspraken met de Wooncorporaties over veilig wonen
-
Blz. 242
Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
-
Blz. 243
We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
-
Blz. 244
We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
-
Blz. 245
We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
-
Blz. 246
We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
-
Blz. 247
We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
-
Blz. 248
We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
-
Blz. 249
We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
-
Blz. 250
We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
-
Blz. 251
We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
-
Blz. 252
We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
-
Blz. 253
Een duwtje in de rug
-
Blz. 254
Ambitie
-
Blz. 255
Meedoen met een beetje hulp
-
Blz. 256
Ambitie
-
Blz. 257
Doelstellingen
-
Blz. 258
Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
-
Blz. 259
We nemen deel aan het project Digisterker
-
Blz. 260
We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
-
Blz. 261
Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
-
Blz. 262
We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
-
Blz. 263
We bieden kortdurende cliëntondersteuning aan
-
Blz. 264
Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
-
Blz. 265
We ondersteunen jonge mantelzorgers
-
Blz. 266
Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
-
Blz. 267
We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
-
Blz. 268
Voorkomen van problematische schulden
-
Blz. 269
We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
-
Blz. 270
We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
-
Blz. 271
Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
-
Blz. 272
We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
-
Blz. 273
Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
-
Blz. 274
Ambitie
-
Blz. 275
Doelstellingen
-
Blz. 276
Jongeren betrekken bij ontwikkelingen in onze gemeente
-
Blz. 277
We organiseren een jongerenforum gericht op 15 tot 35-jarigen
-
Blz. 278
Kinderen stromen waar mogelijk zonder achterstand in het basisonderwijs in
-
Blz. 279
We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
-
Blz. 280
Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
-
Blz. 281
We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
-
Blz. 282
Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
-
Blz. 283
De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
-
Blz. 284
Thuiswonen met een beetje hulp
-
Blz. 285
Ambitie
-
Blz. 286
Doelstellingen
-
Blz. 287
Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
-
Blz. 288
We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
-
Blz. 289
Inwoners kunnen (weer) zelfstandig hun huishouding voeren
-
Blz. 290
We nemen deel aan de pilot reablement
-
Blz. 291
Mantelzorgers goed ondersteunen
-
Blz. 292
We ondersteunen mantelzorgers
-
Blz. 293
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 294
Ambitie
-
Blz. 295
Goede zorg voor iedereen
-
Blz. 296
Ambitie
-
Blz. 297
Doelstellingen
-
Blz. 298
Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.
-
Blz. 299
We zorgen voor een dekkend zorglandschap
-
Blz. 300
Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
-
Blz. 301
We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
-
Blz. 302
Zorggeld wordt rechtmatig besteed
-
Blz. 303
We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
-
Blz. 304
Zorg bij thuiswonen en participeren
-
Blz. 305
Ambitie
-
Blz. 306
Doelstellingen
-
Blz. 307
Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
-
Blz. 308
We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
-
Blz. 309
Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
-
Blz. 310
De coördinator zorg & veiligheid ziet toe op het terugdringen van onveiligheid
-
Blz. 311
Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
-
Blz. 312
We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
-
Blz. 313
Onze preventiestuctuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
-
Blz. 314
We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek
-
Blz. 315
Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
-
Blz. 316
We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
-
Blz. 317
Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
-
Blz. 318
We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
-
Blz. 319
We streven naar lokale maatschappelijke opvang
-
Blz. 320
Zorg bij veilig en gezond opgroeien
-
Blz. 321
Ambitie
-
Blz. 322
Doelstellingen
-
Blz. 323
Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
-
Blz. 324
De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
-
Blz. 325
De jeugdconsulenten en medewerkers van het Ondersteuningsteam dienen zich te houden aan de beroepscode en kwaliteitsregister jeugd
-
Blz. 326
Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
-
Blz. 327
Iedere jongere in Oost Gelre heeft recht op een passende onderwijssetting /dagbesteding/dagbehandeling
-
Blz. 328
De jeugdconsulenten zetten zorg in onderwijs in wanneer nodig
-
Blz. 329
Kinderen (en ouders) ontvangen de ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien en zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen
-
Blz. 330
We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
-
Blz. 331
Beleidsindicatoren
-
Blz. 332
Beleidsindicatoren
-
Blz. 333
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 334
Meerjarenbegroting
-
Blz. 335
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
-
Blz. 336
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
-
Blz. 337
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
-
Blz. 338
Programma 3 - Werken
-
Blz. 339
Leeswijzer
-
Blz. 340
Sterke lokale economie
-
Blz. 341
Ambitie
-
Blz. 342
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 343
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 344
De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken
-
Blz. 345
Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
-
Blz. 346
Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde
-
Blz. 347
We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek
-
Blz. 348
We zorgen voor geschikte kavels in Groenlo en Lichtenvoorde
-
Blz. 349
Grootschalige industriële bedrijvigheid kan zich ontwikkelen op de Laarberg
-
Blz. 350
In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
-
Blz. 351
We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
-
Blz. 352
We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven
-
Blz. 353
Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied
-
Blz. 354
We faciliteren gevelaanpassing en verstrekken daarvoor subsidie
-
Blz. 355
Innovatie en duurzaamheid
-
Blz. 356
Door middel van samenwerkingsprojecten de economie stimuleren
-
Blz. 357
Onderzoek uitvoeren naar de mogelijkheid om duurzaamheidsleningen te verstrekken aan commerciële en non-profit instellingen
-
Blz. 358
Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
-
Blz. 359
Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda
-
Blz. 360
We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
-
Blz. 361
We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers
-
Blz. 362
Behouden en stimuleren van evenementen
-
Blz. 363
We verruimen het huidige evenementenbeleid.
-
Blz. 364
Stimuleren recreatie en toerisme
-
Blz. 365
Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
-
Blz. 366
We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
-
Blz. 367
We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023
-
Blz. 368
We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg
-
Blz. 369
We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
-
Blz. 370
Bereikbaarheid en Smart Mobility
-
Blz. 371
Ambitie
-
Blz. 372
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 373
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 374
De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
-
Blz. 375
Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden
-
Blz. 376
We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
-
Blz. 377
Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
-
Blz. 378
We gaan exploitanten benaderen om hen te bewegen om de Achterhoek/Oost Gelre op te nemen in hun schema’s voor (inter)nationale en andere lange-afstands busverbindingen........
-
Blz. 379
We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
-
Blz. 380
De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
-
Blz. 381
We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
-
Blz. 382
Beleidsindicatoren
-
Blz. 383
Beleidsindicatoren
-
Blz. 384
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 385
Meerjarenbegroting
-
Blz. 386
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
-
Blz. 387
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
-
Blz. 388
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
-
Blz. 389
Programma 4 - Dienstverlening
-
Blz. 390
Leeswijzer
-
Blz. 391
Integrale veiligheid en ondermijning
-
Blz. 392
Ambitie
-
Blz. 393
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 394
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 395
We zorgen voor een veilige en leefbare woon- en werkomgeving
-
Blz. 396
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
-
Blz. 397
Wij zijn samen met de ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
-
Blz. 398
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
-
Blz. 399
De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
-
Blz. 400
Regionale en grensoverschrijdende samenwerking
-
Blz. 401
Ambitie
-
Blz. 402
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 403
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 404
Euregionale samenwerking bevorderen
-
Blz. 405
We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
-
Blz. 406
We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
-
Blz. 407
We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
-
Blz. 408
We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
-
Blz. 409
We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
-
Blz. 410
We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
-
Blz. 411
Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre
-
Blz. 412
We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
-
Blz. 413
Dienstverlenend en meedenkend
-
Blz. 414
Ambitie
-
Blz. 415
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 416
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 417
Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie
-
Blz. 418
We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
-
Blz. 419
We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
-
Blz. 420
We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
-
Blz. 421
Inwoners, ondernemers en instellingen zijn tevreden over onze dienstverlening en werken graag met ons samen
-
Blz. 422
Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid
-
Blz. 423
We realiseren een Kinderraad
-
Blz. 424
We organiseren een jongerenforum gericht op 15 tot 35-jarigen
-
Blz. 425
Financieel gezond
-
Blz. 426
Ambitie
-
Blz. 427
Bestuurlijke kaders
-
Blz. 428
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 429
Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
-
Blz. 430
Begroting, tussentijdse rapportages en de jaarrekening/jaarverslag zijn digitaal beschikbaar (begrotingsapp).
-
Blz. 431
We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
-
Blz. 432
We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen zodat financiering van investeringen in de toekomst gewaarborgd is.
-
Blz. 433
Beleidsindicatoren
-
Blz. 434
Beleidsindicatoren
-
Blz. 435
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 436
Meerjarenbegroting
-
Blz. 437
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
-
Blz. 438
Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2023
-
Blz. 439
Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2023
-
Blz. 440
Paragrafen
-
Blz. 441
Inleiding
-
Blz. 442
Inleiding
-
Blz. 443
Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 444
Inleiding
-
Blz. 445
Beleid weerstandsvermogen
-
Blz. 446
Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
-
Blz. 447
Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
-
Blz. 448
Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 449
Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 450
Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 451
Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 452
Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
-
Blz. 453
Fijnder
-
Blz. 454
Stadsbank Oost Nederland (SON)
-
Blz. 455
Regio Achterhoek
-
Blz. 456
NV Rova
-
Blz. 457
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
-
Blz. 458
Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
-
Blz. 459
Dimpact
-
Blz. 460
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
-
Blz. 461
GGD
-
Blz. 462
Laarberg
-
Blz. 463
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 464
Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
-
Blz. 465
Inleiding
-
Blz. 466
Communicatie in het hart van beleid
-
Blz. 467
Personeelsbeleid
-
Blz. 468
Integriteit en ondermijning
-
Blz. 469
Informatiemanagement
-
Blz. 470
Financiën, planning & control
-
Blz. 471
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 472
Mediation
-
Blz. 473
Bezwarencommissie
-
Blz. 474
Ombudsman
-
Blz. 475
AVG
-
Blz. 476
ENSIA
-
Blz. 477
Participatie
-
Blz. 478
Programma Omgevingswet
-
Blz. 479
Paragraaf 4: Financiering
-
Blz. 480
Inleiding
-
Blz. 481
Ontwikkeling rentepercentage 2023
-
Blz. 482
Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
-
Blz. 483
Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
-
Blz. 484
Kredietrisico
-
Blz. 485
Leningenportefeuille
-
Blz. 486
Schatkistbankieren
-
Blz. 487
Rentelasten 2023
-
Blz. 488
Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 489
Inleiding
-
Blz. 490
Overzicht beheerplannen voor het jaar 2021
-
Blz. 491
Wegen
-
Blz. 492
Riolering
-
Blz. 493
Openbaar groen en water
-
Blz. 494
Openbare verlichting
-
Blz. 495
Civiel technische kunstwerken
-
Blz. 496
Speelvoorzieningen
-
Blz. 497
Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 498
Water
-
Blz. 499
Paragraaf 6: Grondbeleid
-
Blz. 500
Inleiding
-
Blz. 501
Grondbeleid
-
Blz. 502
Actuele stand van zaken
-
Blz. 503
Reservering voor risico's grondexploitatie
-
Blz. 504
Voorziening voor verwachte verliezen
-
Blz. 505
Afsluiting complexen
-
Blz. 506
Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
-
Blz. 507
Paragraaf 7: Lokale heffingen
-
Blz. 508
Inleiding
-
Blz. 509
Overzicht lokale heffingen
-
Blz. 510
Leges
-
Blz. 511
Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
-
Blz. 512
Lokale lastendruk
-
Blz. 513
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap