1. Blz. 1 Programmabegroting 2023-2026
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Financiële begroting
      1. Blz. 4 Financiële programmabegroting 2023
        1. Blz. 5 Bestaand beleid 2023 versus 2022
          1. Blz. 6 Bestaand beleid 2022 versus 2021
        2. Blz. 7 Voorstellen van nieuw beleid
          1. Blz. 8 Voorstellen van nieuw beleid
        3. Blz. 9 Financieel begrotingsresultaat 2023
          1. Blz. 10 Financieel begrotingsresultaat 2023
        4. Blz. 11 Incidentele baten en lasten bestaand beleid
          1. Blz. 12 Incidentele baten en lasten bestaand beleid
        5. Blz. 13 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
          1. Blz. 14 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
        6. Blz. 15 Meerjarenbeeld
          1. Blz. 16 Meerjarenbeeld
        7. Blz. 17 Meerjarenperspectief 2023-2026
          1. Blz. 18 Meerjarenperspectief 2023 - 2026
        8. Blz. 19 Reservepositie
          1. Blz. 20 Reservepositie
        9. Blz. 21 Begroting 2023 versus begroting 2022
          1. Blz. 22 Programma 1: Wonen
          2. Blz. 23 Programma 1: Leefomgeving
          3. Blz. 24 Programma 2: Welzijn
          4. Blz. 25 Programma 2: Welzijn
          5. Blz. 26 Programma 3: Werken
          6. Blz. 27 Programma 3: Werken
          7. Blz. 28 Programma 4: Dienstverlening
          8. Blz. 29 Programma 4: Dienstverlening
        10. Blz. 30 Verbonden partijen
          1. Blz. 31 Overzicht verbonden partijen
      2. Blz. 32 Algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing VPB en onvoorzien
        1. Blz. 33 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 34 Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
        3. Blz. 35 Heffing vennootschapsbelasting
        4. Blz. 36 Bedrag onvoorzien
      3. Blz. 37 EMU-saldo
        1. Blz. 38 EMU-saldo
      4. Blz. 39 Geprognotiseerde balans
        1. Blz. 40 Geprognotiseerde balans
      5. Blz. 41 Bijlagen
        1. Blz. 42 Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2023-2026
          1. Blz. 43 Totaaloverzicht van voorstellen van nieuw beleid per programma 2023-2026
          2. Blz. 44 Programma 1: Wonen
          3. Blz. 45 Programma 1: Wonen
          4. Blz. 46 Programma 2: Welzijn
          5. Blz. 47 Programma 2: Welzijn
          6. Blz. 48 Programma 3: Werken
          7. Blz. 49 Programma 3: Werken
          8. Blz. 50 Programma 4: Dienstverlening
          9. Blz. 51 Programma 4: Dienstverlening
        2. Blz. 52 Bijlage 2: Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 53 Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
        3. Blz. 54 Bijlage 3: BBV Beleidsindicatoren
          1. Blz. 55 BBV Beleidsindicatoren
        4. Blz. 56 Bijlage 4: Lijst met afkortingen
          1. Blz. 57 Lijst met afkortingen
    3. Blz. 58 Beleidsbegroting - programmaplan
      1. Blz. 59 Programma 1 - Wonen
        1. Blz. 60 Leeswijzer
        2. Blz. 61 Ruimtelijke ontwikkeling
          1. Blz. 62 Ambitie
          2. Blz. 63 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 64 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 65 We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Lichtenvoorde
              1. Blz. 66 Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).
              2. Blz. 67 Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig gewijzigd.
              3. Blz. 68 In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).
              4. Blz. 69 We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
              5. Blz. 70 We passen kunst (street art) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
              6. Blz. 71 We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.
            2. Blz. 72 We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Groenlo
              1. Blz. 73 We geven uitvoering aan het Programma Stad Groenlo
        3. Blz. 74 Woningbouw en bouwen
          1. Blz. 75 Ambitie
          2. Blz. 76 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 77 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 78 Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
              1. Blz. 79 Met SIUS kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz valt
              2. Blz. 80 Voor de grote kernen kijken wij met Marga Klompé en Careaz op welke manier nieuwbouw een bijdrage kan leveren aan het oplossen van deze vraag. De bijdrage die deze nieuwbouw kan leveren aan de kwalitatieve verbetering van de 2 kernen is belangrijk.
              3. Blz. 81 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
              4. Blz. 82 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
            2. Blz. 83 Huisvesting voor iedereen
              1. Blz. 84 We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten
              2. Blz. 85 We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd kan worden
            3. Blz. 86 Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
              1. Blz. 87 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
              2. Blz. 88 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
            4. Blz. 89 We bieden ruimte om te bouwen in alle kernen
              1. Blz. 90 In samenwerking met dorpsbelangenorganisaties realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.
              2. Blz. 91 We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.
        4. Blz. 92 Onze omgeving, ons landschap
          1. Blz. 93 Ambitie
          2. Blz. 94 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 95 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 96 De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer
              1. Blz. 97 Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
              2. Blz. 98 Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
            2. Blz. 99 Verbeteren ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
              1. Blz. 100 We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en/of te compenseren.
              2. Blz. 101 We stellen een Omgevingsvisie vast
            3. Blz. 102 Versterken leefbaarheid van buurt / wijk
              1. Blz. 103 Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk- en speeltuinverenigingen.
        5. Blz. 104 Duurzaamheid en energieneutraal
          1. Blz. 105 Ambitie
          2. Blz. 106 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 107 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 108 Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur
              1. Blz. 109 Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek
            2. Blz. 110 Oost Gelre is energieneutraal
            3. Blz. 111 Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
              1. Blz. 112 We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.
              2. Blz. 113 We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.
              3. Blz. 114 We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
            4. Blz. 115 Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
              1. Blz. 116 We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven
              2. Blz. 117 We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.
            5. Blz. 118 Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd
            6. Blz. 119 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt
              1. Blz. 120 We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
              2. Blz. 121 We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
            7. Blz. 122 Duurzaam ondernemen
              1. Blz. 123 Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
              2. Blz. 124 Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
              3. Blz. 125 Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
            8. Blz. 126 Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht
              1. Blz. 127 Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
        6. Blz. 128 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 129 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 130 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 131 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 132 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2023 op taakniveau
        8. Blz. 133 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
          1. Blz. 134 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
      2. Blz. 135 Programma 2 - Welzijn
        1. Blz. 136 Leeswijzer
        2. Blz. 137 Gezonde leefstijl
          1. Blz. 138 Ambitie
          2. Blz. 139 Doelstellingen
            1. Blz. 140 Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik
              1. Blz. 141 We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
              2. Blz. 142 We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              3. Blz. 143 We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)vereningen
              4. Blz. 144 We organiseren voor het sociaal team sessies over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
              5. Blz. 145 We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
            2. Blz. 146 Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
              1. Blz. 147 We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
              2. Blz. 148 De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
              3. Blz. 149 We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
            3. Blz. 150 Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
              1. Blz. 151 We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
            4. Blz. 152 Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
              1. Blz. 153 In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
              2. Blz. 154 We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
              3. Blz. 155 We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
        3. Blz. 156 Iedereen doet mee
          1. Blz. 157 Ambitie
          2. Blz. 158 Goed onderwijs voor iedereen
            1. Blz. 159 Ambitie
            2. Blz. 160 Doelstellingen
              1. Blz. 161 Elke leerling heeft toegang tot een passende onderwijsplek
                1. Blz. 162 We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
              2. Blz. 163 Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre
                1. Blz. 164 We nemen deel aan de SmartHub
              3. Blz. 165 Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
                1. Blz. 166 Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
              4. Blz. 167 Kinderen worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid
                1. Blz. 168 We realiseren een Kinderraad
              5. Blz. 169 Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
                1. Blz. 170 Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
          3. Blz. 171 Iedereen draagt bij naar vermogen
            1. Blz. 172 Ambitie
            2. Blz. 173 Doelstellingen
              1. Blz. 174 Er zijn beschut werken plekken beschikbaar
                1. Blz. 175 We realiseren beschut werken plekken
              2. Blz. 176 Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
                1. Blz. 177 We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
                2. Blz. 178 We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
                3. Blz. 179 We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
                4. Blz. 180 We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen uit de bijstand te helpen
              3. Blz. 181 Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
                1. Blz. 182 We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
              4. Blz. 183 Werk is de sleutel tot integratie
                1. Blz. 184 We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
                2. Blz. 185 We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
              5. Blz. 186 Werk moet lonen
                1. Blz. 187 We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
          4. Blz. 188 Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
            1. Blz. 189 Ambitie
            2. Blz. 190 Doelstellingen
              1. Blz. 191 Opvoed- en opgroei-informatie is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
                1. Blz. 192 We bieden opvoed- en opgroei-informatie via de site van het Ondersteuningsteam en Samen in Oost Gelre
              2. Blz. 193 Streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
                1. Blz. 194 We onderzoeken of we maatwerk af kunnen bouwen door inzet van preventief voorliggend aanbod
              3. Blz. 195 Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
                1. Blz. 196 We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
          5. Blz. 197 Ontmoeten voor iedereen
            1. Blz. 198 Ambitie
            2. Blz. 199 Doelstellingen
              1. Blz. 200 Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
                1. Blz. 201 We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van electrocars, rolstoelen, duofietsen en starten het project Automaatje
              2. Blz. 202 In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
                1. Blz. 203 We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
              3. Blz. 204 Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
                1. Blz. 205 We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
              4. Blz. 206 Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 207 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
              5. Blz. 208 Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 209 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
          6. Blz. 210 Oost Gelre is een inclusieve gemeente
            1. Blz. 211 Ambitie
            2. Blz. 212 Doelstellingen
              1. Blz. 213 De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
                1. Blz. 214 We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
              2. Blz. 215 Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
                1. Blz. 216 We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
              3. Blz. 217 Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
                1. Blz. 218 We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
          7. Blz. 219 Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
            1. Blz. 220 Ambitie
            2. Blz. 221 Doelstellingen
              1. Blz. 222 Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
                1. Blz. 223 We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
                2. Blz. 224 We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
                3. Blz. 225 We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
                4. Blz. 226 We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
              2. Blz. 227 Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
                1. Blz. 228 We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
                2. Blz. 229 De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
                3. Blz. 230 We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
                4. Blz. 231 We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van pop- en lichte muziek
              3. Blz. 232 Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
                1. Blz. 233 Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
                2. Blz. 234 We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
          8. Blz. 235 Thuis wonen en participeren als het kan
            1. Blz. 236 Ambitie
            2. Blz. 237 Doelstellingen
              1. Blz. 238 Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
                1. Blz. 239 We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
              2. Blz. 240 Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
                1. Blz. 241 We geven voorlichting over veilig scootmobielgebruik, elektrisch fietsen en maken afspraken met de Wooncorporaties over veilig wonen
              3. Blz. 242 Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
                1. Blz. 243 We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
                2. Blz. 244 We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
                3. Blz. 245 We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
                4. Blz. 246 We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
                5. Blz. 247 We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
                6. Blz. 248 We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
                7. Blz. 249 We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
                8. Blz. 250 We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
                9. Blz. 251 We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
                10. Blz. 252 We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
        4. Blz. 253 Een duwtje in de rug
          1. Blz. 254 Ambitie
          2. Blz. 255 Meedoen met een beetje hulp
            1. Blz. 256 Ambitie
            2. Blz. 257 Doelstellingen
              1. Blz. 258 Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
                1. Blz. 259 We nemen deel aan het project Digisterker
                2. Blz. 260 We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
              2. Blz. 261 Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
                1. Blz. 262 We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
                2. Blz. 263 We bieden kortdurende cliëntondersteuning aan
              3. Blz. 264 Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
                1. Blz. 265 We ondersteunen jonge mantelzorgers
              4. Blz. 266 Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
                1. Blz. 267 We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
              5. Blz. 268 Voorkomen van problematische schulden
                1. Blz. 269 We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
                2. Blz. 270 We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
              6. Blz. 271 Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
                1. Blz. 272 We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
          3. Blz. 273 Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
            1. Blz. 274 Ambitie
            2. Blz. 275 Doelstellingen
              1. Blz. 276 Jongeren betrekken bij ontwikkelingen in onze gemeente
                1. Blz. 277 We organiseren een jongerenforum gericht op 15 tot 35-jarigen
              2. Blz. 278 Kinderen stromen waar mogelijk zonder achterstand in het basisonderwijs in
                1. Blz. 279 We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
              3. Blz. 280 Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
                1. Blz. 281 We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
              4. Blz. 282 Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
                1. Blz. 283 De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
          4. Blz. 284 Thuiswonen met een beetje hulp
            1. Blz. 285 Ambitie
            2. Blz. 286 Doelstellingen
              1. Blz. 287 Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
                1. Blz. 288 We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
              2. Blz. 289 Inwoners kunnen (weer) zelfstandig hun huishouding voeren
                1. Blz. 290 We nemen deel aan de pilot reablement
              3. Blz. 291 Mantelzorgers goed ondersteunen
                1. Blz. 292 We ondersteunen mantelzorgers
        5. Blz. 293 Zorg voor wie dat nodig heeft
          1. Blz. 294 Ambitie
          2. Blz. 295 Goede zorg voor iedereen
            1. Blz. 296 Ambitie
            2. Blz. 297 Doelstellingen
              1. Blz. 298 Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.
                1. Blz. 299 We zorgen voor een dekkend zorglandschap
              2. Blz. 300 Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
                1. Blz. 301 We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
              3. Blz. 302 Zorggeld wordt rechtmatig besteed
                1. Blz. 303 We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
          3. Blz. 304 Zorg bij thuiswonen en participeren
            1. Blz. 305 Ambitie
            2. Blz. 306 Doelstellingen
              1. Blz. 307 Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
                1. Blz. 308 We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
              2. Blz. 309 Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 310 De coördinator zorg & veiligheid ziet toe op het terugdringen van onveiligheid
              3. Blz. 311 Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
                1. Blz. 312 We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
              4. Blz. 313 Onze preventiestuctuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
                1. Blz. 314 We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek
              5. Blz. 315 Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
                1. Blz. 316 We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
              6. Blz. 317 Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
                1. Blz. 318 We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
                2. Blz. 319 We streven naar lokale maatschappelijke opvang
          4. Blz. 320 Zorg bij veilig en gezond opgroeien
            1. Blz. 321 Ambitie
            2. Blz. 322 Doelstellingen
              1. Blz. 323 Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 324 De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
              2. Blz. 325 De jeugdconsulenten en medewerkers van het Ondersteuningsteam dienen zich te houden aan de beroepscode en kwaliteitsregister jeugd
                1. Blz. 326 Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
              3. Blz. 327 Iedere jongere in Oost Gelre heeft recht op een passende onderwijssetting /dagbesteding/dagbehandeling
                1. Blz. 328 De jeugdconsulenten zetten zorg in onderwijs in wanneer nodig
              4. Blz. 329 Kinderen (en ouders) ontvangen de ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien en zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen
                1. Blz. 330 We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
        6. Blz. 331 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 332 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 333 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 334 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 335 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
        8. Blz. 336 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
          1. Blz. 337 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
      3. Blz. 338 Programma 3 - Werken
        1. Blz. 339 Leeswijzer
        2. Blz. 340 Sterke lokale economie
          1. Blz. 341 Ambitie
          2. Blz. 342 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 343 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 344 De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken
              1. Blz. 345 Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
              2. Blz. 346 Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde
              3. Blz. 347 We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek
              4. Blz. 348 We zorgen voor geschikte kavels in Groenlo en Lichtenvoorde
            2. Blz. 349 Grootschalige industriële bedrijvigheid kan zich ontwikkelen op de Laarberg
              1. Blz. 350 In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
              2. Blz. 351 We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
              3. Blz. 352 We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven
            3. Blz. 353 Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied
              1. Blz. 354 We faciliteren gevelaanpassing en verstrekken daarvoor subsidie
            4. Blz. 355 Innovatie en duurzaamheid
              1. Blz. 356 Door middel van samenwerkingsprojecten de economie stimuleren
              2. Blz. 357 Onderzoek uitvoeren naar de mogelijkheid om duurzaamheidsleningen te verstrekken aan commerciële en non-profit instellingen
            5. Blz. 358 Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
              1. Blz. 359 Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda
              2. Blz. 360 We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
              3. Blz. 361 We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers
            6. Blz. 362 Behouden en stimuleren van evenementen
              1. Blz. 363 We verruimen het huidige evenementenbeleid.
            7. Blz. 364 Stimuleren recreatie en toerisme
              1. Blz. 365 Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
              2. Blz. 366 We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
              3. Blz. 367 We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023
              4. Blz. 368 We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg
              5. Blz. 369 We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
        3. Blz. 370 Bereikbaarheid en Smart Mobility
          1. Blz. 371 Ambitie
          2. Blz. 372 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 373 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 374 De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
              1. Blz. 375 Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden
              2. Blz. 376 We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
            2. Blz. 377 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
              1. Blz. 378 We gaan exploitanten benaderen om hen te bewegen om de Achterhoek/Oost Gelre op te nemen in hun schema’s voor (inter)nationale en andere lange-afstands busverbindingen........
              2. Blz. 379 We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
            3. Blz. 380 De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
              1. Blz. 381 We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
        4. Blz. 382 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 383 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 384 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 385 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 386 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
        6. Blz. 387 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
          1. Blz. 388 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2023
      4. Blz. 389 Programma 4 - Dienstverlening
        1. Blz. 390 Leeswijzer
        2. Blz. 391 Integrale veiligheid en ondermijning
          1. Blz. 392 Ambitie
          2. Blz. 393 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 394 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 395 We zorgen voor een veilige en leefbare woon- en werkomgeving
              1. Blz. 396 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            2. Blz. 397 Wij zijn samen met de  ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
              1. Blz. 398 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            3. Blz. 399 De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
        3. Blz. 400 Regionale en grensoverschrijdende samenwerking
          1. Blz. 401 Ambitie
          2. Blz. 402 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 403 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 404 Euregionale samenwerking bevorderen
              1. Blz. 405 We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
              2. Blz. 406 We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
              3. Blz. 407 We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
              4. Blz. 408 We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
              5. Blz. 409 We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
              6. Blz. 410 We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
            2. Blz. 411 Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre
              1. Blz. 412 We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
        4. Blz. 413 Dienstverlenend en meedenkend
          1. Blz. 414 Ambitie
          2. Blz. 415 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 416 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 417 Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie
              1. Blz. 418 We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
              2. Blz. 419 We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
              3. Blz. 420 We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
            2. Blz. 421 Inwoners, ondernemers en instellingen zijn tevreden over onze dienstverlening en werken graag met ons samen
            3. Blz. 422 Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid
              1. Blz. 423 We realiseren een Kinderraad
              2. Blz. 424 We organiseren een jongerenforum gericht op 15 tot 35-jarigen
        5. Blz. 425 Financieel gezond
          1. Blz. 426 Ambitie
          2. Blz. 427 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 428 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 429 Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
              1. Blz. 430 Begroting, tussentijdse rapportages en de jaarrekening/jaarverslag zijn digitaal beschikbaar (begrotingsapp).
              2. Blz. 431 We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
              3. Blz. 432 We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen zodat financiering van investeringen in de toekomst gewaarborgd is.
        6. Blz. 433 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 434 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 435 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 436 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 437 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
        8. Blz. 438 Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2023
          1. Blz. 439 Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2023
    4. Blz. 440 Paragrafen
      1. Blz. 441 Inleiding
        1. Blz. 442 Inleiding
      2. Blz. 443 Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 444 Inleiding
        2. Blz. 445 Beleid weerstandsvermogen
        3. Blz. 446 Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
        4. Blz. 447 Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
        5. Blz. 448 Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
        6. Blz. 449 Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
      3. Blz. 450 Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
        1. Blz. 451 Verbonden partijen en participaties
        2. Blz. 452 Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
        3. Blz. 453 Fijnder
        4. Blz. 454 Stadsbank Oost Nederland (SON)
        5. Blz. 455 Regio Achterhoek
        6. Blz. 456 NV Rova
        7. Blz. 457 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
        8. Blz. 458 Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
        9. Blz. 459 Dimpact
        10. Blz. 460 Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
        11. Blz. 461 GGD
        12. Blz. 462 Laarberg
        13. Blz. 463 Overzicht verbonden partijen
      4. Blz. 464 Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
        1. Blz. 465 Inleiding
        2. Blz. 466 Communicatie in het hart van beleid
        3. Blz. 467 Personeelsbeleid
        4. Blz. 468 Integriteit en ondermijning
        5. Blz. 469 Informatiemanagement
        6. Blz. 470 Financiën, planning & control
        7. Blz. 471 Juridische kwaliteitszorg
        8. Blz. 472 Mediation
        9. Blz. 473 Bezwarencommissie
        10. Blz. 474 Ombudsman
        11. Blz. 475 AVG
        12. Blz. 476 ENSIA
        13. Blz. 477 Participatie
        14. Blz. 478 Programma Omgevingswet
      5. Blz. 479 Paragraaf 4: Financiering
        1. Blz. 480 Inleiding
        2. Blz. 481 Ontwikkeling rentepercentage 2023
        3. Blz. 482 Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
        4. Blz. 483 Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
        5. Blz. 484 Kredietrisico
        6. Blz. 485 Leningenportefeuille
        7. Blz. 486 Schatkistbankieren
        8. Blz. 487 Rentelasten 2023
      6. Blz. 488 Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 489 Inleiding
        2. Blz. 490 Overzicht beheerplannen voor het jaar 2021
        3. Blz. 491 Wegen
        4. Blz. 492 Riolering
        5. Blz. 493 Openbaar groen en water
        6. Blz. 494 Openbare verlichting
        7. Blz. 495 Civiel technische kunstwerken
        8. Blz. 496 Speelvoorzieningen
        9. Blz. 497 Gemeentelijke gebouwen
        10. Blz. 498 Water
      7. Blz. 499 Paragraaf 6: Grondbeleid
        1. Blz. 500 Inleiding
        2. Blz. 501 Grondbeleid
        3. Blz. 502 Actuele stand van zaken
        4. Blz. 503 Reservering voor risico's grondexploitatie
        5. Blz. 504 Voorziening voor verwachte verliezen
        6. Blz. 505 Afsluiting complexen
        7. Blz. 506 Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
      8. Blz. 507 Paragraaf 7: Lokale heffingen
        1. Blz. 508 Inleiding
        2. Blz. 509 Overzicht lokale heffingen
        3. Blz. 510 Leges
        4. Blz. 511 Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
        5. Blz. 512 Lokale lastendruk
        6. Blz. 513 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap