Financiële programmabegroting 2023

Bestaand beleid 2023 versus 2022

Terug naar navigatie - Bestaand beleid 2022 versus 2021

In deze paragraaf geven we op hoofdlijnen de afwijkingen tussen de Programmabegroting 2023 en  Programmabegroting 2022 weer.

Bedragen x € 1.000

 

 

Programma

 

 

 Jaarrekening 2021

 

Begroting 2022

Begroting 2023

 Uitgaven

 Inkomsten

 Saldo

Uitgaven

Inkomsten

Saldo

Uitgaven

Inkomsten

Saldo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wonen

-17.558

8.225

-9.333

-16.709

7.086

-9.623

-16.278

7.236

-9.042

2. Welzijn

-47.567

8.917

-38.650

-45.063

8.080

-36.983

-43.107

6.098

-37.009

3. Werken

-1.328

992

-336

-2.909

3.563

653

-1.504

1.213

-291

4. Dienstverlening

-4.925

875

-4.050

-6.220

581

-5.639

-6.148

490

-5.658

Algemene dekkingsmiddelen

-602

61.809

61.207

-585

63.006

62.421

-683

64.361

63.678

Overhead

-9.676

441

-9.235

-11.952

432

-11.520

-10.359

15

-10.343

Onvoorzien

0

0

0

-67

0

-67

-1.067

0

-1.067

Heffing Vennootschapsbelasting (VPB)

-128

0

-128

-126

0

-126

-30

0

-30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo van baten en lasten

-81.784

81.260

-524

-83.631

82.748

-884

-79.176

79.413

237

Mutaties reserves programma 1

-770

2.789

2.019

0

5.030

5.030

0

270

270

Mutaties reserves programma 2

-578

999

421

0

1.365

1.365

0

115

115

Mutaties reserves programma 3

0

570

570

0

540

540

0

0

0

Mutaties reserves programma 4

-944

1.1549

605

-3.282

795

-2.487

-788

867

79

Geraamd resultaat

-84.077 

87.167 

3.090 

-86.913

90.478

3.564

-79.964

80.665

701

 

 

Wat u in bovenstaande tabel kunt herleiden, is het structurele begrotingsresultaat voor 2023. In dit begrotingsresultaat is rekening gehouden met de verwachte inflatie voor 2023. Deze is begroot op de post onvoorzien, gezien de onzekerheden die spelen op dit moment. In de mutaties van de begroting 2022 is de begrotingswijziging in het kader van de bestuursrapportage meegenomen. De verwachte effecten voor coronacrisis en oorlog in Oekraïne in 2023 zijn niet in de tabel opgenomen. 

Onderstaande vergelijking is gebaseerd op het structurele begrotingsresultaat 2023 en 2022.

De Programmabegroting 2022, inclusief wijzigingen                                                                                   €  3.564.000
De Programmabegroting 2023 bestaand beleid                                                                                              €      701.000

T.o.v. 2022 is sprake van een verslechtering van het structurele resultaat met                             € 2.863.000

De grote afwijkingen ten opzichte van de programmabegroting 2022 vloeien in het bijzonder voort uit incidentele bij- en aframingen in de begroting 2022. Deze zijn onder andere het gevolg van het vooruitschuiven van werkzaamheden, als gevolg van de inflatie en personele krapte.

Voorstellen van nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voorstellen van nieuw beleid

De voorstellen voor nieuw beleid worden onderverdeeld in autonome ontwikkelingen (c.q. reeds genomen besluiten) en nieuw beleid. Beide leiden tot het volgende beslag op middelen. In bijlage 3 vindt u de uitwerking van de voorstellen van nieuw beleid per programma.

 

Investeringsniveau (x € 1.000)

Programma 

2023

 2024

2025

2026

1. Wonen - autonome ontwikkelingen

2.269

7.773 6.684 3.967

1. Wonen - nieuw beleid

260 0 200 2.200

2. Welzijn - autonome ontwikkelingen

7.343 5.600 0 0

2. Welzijn - nieuw beleid

90 0

0

0

3. Werken - autonome ontwikkelingen

0 0

0

0

3. Werken - nieuw beleid

0 0

0

0

4. Dienstverlening - autonome ontwikkelingen

0 0

0

0

4. Dienstverlening - nieuw beleid

0

0

0

0

 

 

 

 

 

Totaal investeringsniveau nieuw beleid

9.962 13.373 6.884 6.167

 

Budgettaire lasten (x € 1.000)

Programma

2023

2024

2025

2026

1. Wonen - autonome ontwikkelingen

538 1.031 1.413 1.369

1. Wonen - nieuw beleid

80 75 25 169

2. Welzijn - autonome ontwikkelingen

137 431 646 646

2. Welzijn - nieuw beleid

707 522 292 272

3. Werken - autonome ontwikkelingen

125 125 50 0

3. Werken - nieuw beleid

97 97 97 97

4. Dienstverlening - autonome ontwikkelingen

80 107 100 100

4. Dienstverlening - nieuw beleid

730 600 600 600

Totaal budgettaire lasten nieuw beleid

2.494 2.988 3.223 3.253

 

       

Dekking uit reserve

1.434 1.051 652 497

Dekking uit voorziening riolering

75 224 365 387

Totaal dekking t.l.v. reserves & voorzieningen

1.509 1.275 1.017 884

 

 

 

 

 

Netto budgettaire jaarlasten nieuw beleid

985

1.713

2.206

2.369

Belangrijke items zijn onder andere onderwijshuisvesting Groenlo, zorg en participatie in het bijzonder gericht op samenwerking, preventie en langer zelfstandig thuis wonen, andere versterking sociaal team, sportbeleid, cultuurbeleid, vervanging firewalls, leaderprojecten en verduurzaming rioolbeheer.

Financieel begrotingsresultaat 2023

Terug naar navigatie - Financieel begrotingsresultaat 2023

Op basis van de Programmabegroting 2023, voorstellen van nieuw beleid (besluit en noodzakelijk) en het dekkingsplan ontstaat het volgende financiële beeld voor het jaar 2023 (x € 1.000).

 

Financieel resultaat bestaand beleid programmabegroting 2023

 € 701

Correctie kapitaallasten en inflatoire verhoging ozb en leges

 € 359

Structureel resultaat bestaand beleid

 €  1.060

Voorstellen van nieuw beleid 2023

 € -985

Subtotaal

 € 75

Structureel dekkingsplan 2023

 € 0

Voordelig begrotingsresultaat 2023

 € 75

In het voordelige begrotingsresultaat 2023 is rekening gehouden met:

- Een inflatie van circa € 1 miljoen op de gehele begroting. Deze is opgenomen in de post onvoorzien, omdat het op dit moment erg onduidelijk is, welke posten het hardst worden getroffen door de hoge inflatie. Gedurende 2023 zal daarom dit bedrag ingezet worden op de taakvelden/programma's waar dit nodig is.

- De ozb en leges zijn met 2% verhoogd. Dit percentage is voorgaande jaren gehanteerd als inflatiecorrectie. Gezien de hoge inflatie op dit moment en de onduidelijkheden voor de toekomst wordt voorgesteld de trendmatige verhoging op 2% te zetten om daarmee de burgers en bedrijven niet zwaarder te belasten gezien de hoge kosten waarmee elke burger en bedrijf reeds wordt geconfronteerd.

- Alle lopende kredieten zijn in 2022 beoordeeld met de bestuursrapportage. Hieruit kwam naar voren dat enkele grote projecten pas over enkele jaren gaan lopen. De kapitaallasten van deze kredieten zijn daarom voor 2023 gecorrigeerd.

Incidentele baten en lasten bestaand beleid

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten bestaand beleid

Het overzicht van de incidentele baten en lasten biedt inzicht welke incidentele lasten deel uitmaken van de totale baten en lasten (x € 1.000).

 

2023

2024

2025

2026

1. Wonen

32

 

 

 

2. Welzijn

52 52    

4. Dienstverlening

27 22 22  

 

       

Incidentele lasten

111 74 22 0

Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves

Onderstaand overzicht geeft u inzicht in de structurele mutaties van de reserves. De belangrijkste mutatie betreft de bespaarde rente (x € 1.000).

 

Toevoeging

Onttrekking

Saldo

 

 

 

 

Bespaarde rente reserves

-747

788

41

Kapitaallasten school Flierbeek en Hamalandschool, reserve onderwijshuisvesting (mutatie loopt af in 2036)

0

115

115

Totaal

-747

903

156

Meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Meerjarenbeeld

In de Meerjarenbegroting hanteren wij de volgende uitgangspunten:

 

Ontwikkeling prijsstijgingen en loonkosten

In de Meerjarenbegroting houden wij rekening met constante prijzen. We houden dus geen rekening met inflatie en loonsomontwikkeling.  Voor de loonkostenaanpassing gaan we uit van 1,9% in 2023.

 

Algemene uitkering uit het gemeentefonds

- Zoals gebruikelijk is de meicirculaire gehanteerd voor de berekening van de algemene uitkering voor de programmabegroting. Een belangrijke ontwikkeling hierbij is dat het rijk door de positieve bijstellingen op de rijksbegroting voor prijsontwikkelingen het accres stijgt. Als gevolg van de stijging van het accres loopt de omvang van de algemene uitkering landelijk op van 
€ 1 miljard in 2022 naar € 4,5 miljard in 2025. Conform de normeringsmethodiek is de algemene uitkering gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijksbegroting. Opgemerkt zij dat de stijging van de rijksuitgaven voor defensie (als gevolg van de oorlog in Oekraïne) niet meetellen in de zogenoemde accresrelevante uitgaven en dus geen effect hebben op de algemene uitkering.
- Wijziging van de normeringsmethodiek: In het coalitieakkoord van het kabinet is vanaf 2026 het accres vastgezet op een plus van € 1 miljard boven op de stand van de Miljoenennota 2022. Het effect voor de gemeenten is dat de algemene uitkering in 2026 daalt met ruim € 2,4 miljard ten opzichte van 2025. Hiermee legt het kabinet een gigantische opdracht bij de gemeenten om financieel het hoofd boven water te houden.
- Jeugdzorg:  In het rijks coalitieakkoord is een extra besparing in het jeugddomein opgenomen met een omvang van € 100 miljoen in 2024, oplopend naar € 500 miljoen in 2025 en 2026, en structureel € 511 miljoen vanaf 2027. Het kabinet heeft besloten dat deze besparing een Rijksverantwoordelijkheid is. Het gaat daarbij om maatregelen waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben of waarbij alternatieve inkomsten gegenereerd worden door middel van de invoering van een eigen bijdrage. Ook draagt het Rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang.
- Nieuwe verdeling gemeentefonds per 2023: De afgelopen jaren heeft het ministerie samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), gemeenten en de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) gewerkt aan de nieuwe verdeling van het gemeentefonds. Op 6 april jl. zijn de Tweede Kamer en gemeenten door de fondsbeheerders geïnformeerd over de invoering van de nieuwe verdeling per 1 januari 2023. Voor de gemeente Oost Gelre is sprake van een lichte verbetering van € 15,49 per inwoner. Gelet op het groeipad, hierbij wordt middels 2 stappen het bedrag verhoogd. Dit betekent voor 2023 een verhoging van circa € 230.000 en vervolgens voor 2024 circa € 460.000.
- Opschalingskorting: Het kabinet heeft besloten deze kabinetsperiode voor zowel gemeenten als provincies de oploop van de opschalingskorting te schrappen voor de periode 2022 tot en met 2025. Echter voor 2026 en 2027 is de opschalingskorting wederom opgenomen. Landelijk gaat het hierbij om een bedrag van € 675 miljoen.
- Volkshuisvesting en Woningbouwimpuls: In het rijks coalitieakkoord zijn middelen voor de woningbouwimpuls (10 x € 100 miljoen) en voor de volkshuisvesting (4 x € 150 miljoen) opgenomen. Deze middelen worden voor de jaren 2023 tot en met 2025 onttrokken aan het voor die jaren gereserveerde accres. Met andere woorden de gemeenten worden gekort op de algemene uitkering voor de stimulering van woningbouw / volkshuisvesting om vervolgens een aanvraag te moeten doen voor beide onderdelen.

Belastingdruk

Wij houden vanaf 2023 rekening met een jaarlijkse trendmatige verhoging van 2% voor de onroerendezaakbelasting (OZB) ad € 135.000. Er wordt geen extra verhoging voorgesteld. 

Jaren 2024-2026

Voor de jaren 2024-2026 wordt gewerkt met constante prijzen.

Meerjarenperspectief 2023-2026

Terug naar navigatie - Meerjarenperspectief 2023 - 2026

Doorrekening van het meerjarenperspectief leidt tot het volgende financieel overzicht (x € 1.000).

 

2023

2024

2025

2026

 

 

 

 

 

Begrotingsuitkomst lopend jaar

701

1.060 2.269 4.704

 

 

 

 

 

jaarlijkse autonome ontwikkelingen uitgaven

 

 

 

 

vrijval kapitaallasten 200 143 -200 0
ontwikkeling prijzen   -300 -300 -300
         
jaarlijkse autonome ontwikkelingen inkomsten        

algemene uitkering uit het gemeentefonds

 

1.207

2.776

-2.906

trendmatige verhoging OZB

135

135

135

135

trendmatige verhoging leges

24

24

24

24

 

 

 

 

 

subtotaal

1.060

2.269

4.704

1.657

Netto budgettaire last nieuw beleid

-985

-1.713

-2.206

-2.369

Cumulatief dekkingsplan

 

0 0 0

 

 

 

 

 

Begrotingsresultaat

75

556

2.498

-712



Reservepositie

Terug naar navigatie - Reservepositie

Hierna volgt een opsomming van de stand van de eigen financieringsmiddelen per 1 januari 2022 en 1 januari 2023. Hierbij maken we onderscheid tussen algemene reserves, bestemmingsreserves en voorzieningen (x € 1.000).

 

 

2022

2023

Algemene reserve

 

 

    - waarvan geblokkeerd

23.352 22.671

    - waarvan vrij besteedbaar

4.359 5.199

Bestemmingsreserves

12.421 11.553

Voorzieningen

11.096 10.893

Totaal reserves en voorzieningen

51.228

50.316

 

Naast een structureel sluitende Meerjarenbegroting is het voor de robuustheid van de gemeentelijke financiële positie noodzakelijk dat we over een vrij besteedbare reserve beschikken. Die moet minimaal gelijk zijn aan de uitgangspunten in de nota risicomanagement en het financieel weerstandsvermogen. De minimaal benodigde weerstandscapaciteit € 2,5 miljoen. Voor zowel 2022 als 2023 is de algemene reserve vrij besteedbaar ruim boven de grens. 

Op basis van de voorstellen kennen de reservepositie en de weerstandsnorm de volgende ontwikkeling (x € 1.000):

 

2023

2024

2025

2026

Vrije besteedbare reserves

4.351

4.348

6.457

5.553

 

 

 

 

 

Beschikbare weerstandscapaciteit

5.718

5.716 7.824 6.921

Benodigde weerstandscapaciteit

-2.500

-2.500

-2.500

-2.500

Weerstandscapaciteit boven de norm

3.218

3.216

5.324

4.421

 

Ontwikkeling algemene uitkering

 

De ontwikkelingen in het sociaal domein dwingen ons om hiervoor een taakstelling op te nemen. Wij hebben de voorlopige effecten van de meicirculaire in het meerjarenperspectief meegenomen (x € 1.000).

 

 

2024

2025

2026

 

 

 

 

Ontwikkeling algemene uitkering

1.416

4.334

1.575

Ontwikkeling integratie uitkering

-209

-343

-491

Ontwikkeling decentralisatie uitkeringen

0

-7

-7

Ontwikkeling cumulatief (t.o.v. 2023)

1.207

3.984

1.077

Begroting 2023 versus begroting 2022

Programma 1: Wonen

Terug naar navigatie - Programma 1: Wonen

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2022
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 5.004 4.391
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 192 718
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.582 2.650
TV7.2 7.2 Riolering 2.664 2.597
TV7.3 7.3 Afval 2.472 2.578
TV7.4 7.4 Milieubeheer 1.655 1.939
TV8.1 8.1 Ruimtelijke ordening 901 1.052
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 811 837
Terug naar navigatie - Programma 1: Leefomgeving

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2022
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -218 -99
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1 -1
TV7.2 7.2 Riolering -3.294 -2.794
TV7.3 7.3 Afval -3.130 -2.940
TV7.4 7.4 Milieubeheer -3 -3
TV8.1 8.1 Ruimtelijke ordening -252 -252
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -339 -906

Programma 2: Welzijn

Terug naar navigatie - Programma 2: Welzijn

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2022
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 2.698 2.742
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.255 1.504
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 332 552
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties 1.603 1.584
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 261 368
TV5.4 5.4 Musea 279 274
TV5.6 5.6 Media 535 558
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.740 2.809
TV6.2 6.2 Wijkteams 1.846 1.971
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen 5.434 5.811
TV6.4 6.4 Begeleide participatie 7.820 8.159
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 2.118 956
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.973 1.845
TV6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 6.289 6.497
TV6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 7.418 7.926
TV6.82 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 792 770
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 714 749
Terug naar navigatie - Programma 2: Welzijn

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2022
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -135 -182
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 0 -98
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties -154 -114
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -4 -4
TV5.6 5.6 Media -5 -5
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -63 -1.124
TV6.2 6.2 Wijkteams -11 -441
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen -4.150 -4.356
TV6.4 6.4 Begeleide participatie -1.222 -1.363
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -162 -200
TV6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -192 -192

Programma 3: Werken

Terug naar navigatie - Programma 3: Werken

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2022
TV3.1 3.1 Economische ontwikkeling 109 126
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 451 544
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 140 139
TV3.4 3.4 Economische promotie 685 653
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 118 1.448
Terug naar navigatie - Programma 3: Werken

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2022
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -396 -1.240
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -19 -19
TV3.4 3.4 Economische promotie -788 -768
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) -9 -1.535

Programma 4: Dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 4: Dienstverlening

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2022
TV0.1 0.1 Bestuur 1.771 1.892
TV0.2 0.2 Burgerzaken 1.016 926
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 388 443
TV0.8 0.8 Overige baten en lasten 1.067 3.027
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.055 2.002
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 817 810
TV7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 2 2
Terug naar navigatie - Programma 4: Dienstverlening

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2022
TV0.2 0.2 Burgerzaken -254 -214
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -169 -301
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer -49 -49
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid -17 -17

Verbonden partijen

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overzicht verbonden partijen
1. De volgens de rekenkamer gedefinieerde verbonden partijen met een bestuurlijk en aanmerkelijk financieel belang. Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Gemeenschappelijke regelingen
Regio Achterhoek Doetinchem Regio Achterhoek zet zich in voor een duurzaam vitale, aantrekkelijke en gezonde regio door samen met andere partners (bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties) de Achterhoekvisie 2030 en jaarplannen uit te voeren. Met deze agenda wil de regio een antwoord bieden op diverse ontwikkelingen die op de Achterhoek afkomen, zoals demografische krimp, economische uitdagingen en klimaat- en milieuproblematiek. Door krachten te bundelen en slimme verbindingen te leggen kan de Achterhoek vitaal gehouden worden. Via Regio Achterhoek wordt er gewerkt aan een coöperatieve regio die nieuwe, onverwachte oplossingen ontwikkelt en toepast. Daarnaast zal invulling gegeven worden aan de Regio Deal Achterhoek die de regio heeft gesloten met het Rijk en waarmee een (extra) impuls gegeven wordt aan de regionale opgaven waar gemeenten voor staan. AB-Bestuurslid Burgemeester A. Bronsvoort, Plv. Wethouder B. Porskamp 7 gemeenten 6.591.000 6.267.000 19.597.000 19.401.000 geen 0 210.756
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland Apeldoorn De veiligheidsregio werkt in nauw overleg met maatschappelijke partners aan een veilige leefomgeving. Zeven dagen per week, 24 uur per dag ligt de focus op het beheersen van risico's en het bestrijden van incidenten. Voortdurend goed voorbereid zijn in samenspraak met burgers, bedrijven en instellingen in de regio Noord- en Oost-Gelderland AB-Bestuurslid Burgemeester A. Bronsvoort, Plv. Wethouder J. Hoenderboom 22 gemeenten 13.570.000 12.325.000 43.635.000 46.547.000 geen 0 1.781.000
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) Hengelo (Gld) De Omgevingsdienst Achterhoek is voor overheden in deze regio (en namens deze overheden ook voor bedrijven en burgers) hèt aanspreekpunt voor vraagstukken op het gebied van milieu. De adviseurs bieden hoogwaardige kennis en expertise aan op het gebied van vergunningverlening, toezicht, handhaving en milieuadvies. Door de bundeling van kennis, de korte lijnen en het snel en efficiënt werken zijn de geleverde producten steeds van hoog niveau. Het doel van de ODA is om samen met haar opdrachtgevers zich dagelijks in te zetten voor een gezonde, schone en veilige leefomgeving voor de inwoners en bedrijven in haar werkgebied. AB-Bestuurslid AB lid: Wethouder B. Porskamp 8 gemeenten 150.000 210.000 1.060.000 1.050.000 geen 0 1.192.200
Plv lid: Wethouder J. Hoenderboom
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL) Doetinchem Het Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers beheert het archief van de acht Achterhoekse gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. Voor deze gemeenten bewaart het Erfgoedcentrum historische informatie en stelt deze beschikbaar. Het beschikbaar stellen gebeurt via de website of op de studiezaal. De komende jaren zal het archief naast papieren informatie meer en meer digitale informatie bevatten. AB Bestuurslid Lid: Wethouder J. Hoenderboom 8 gemeenten 13.739 175.946 571.933 532.330 geen 38.207 163.639
Plv lid: Wethouder E. Dusseldorp
1. De volgens de rekenkamer gedefinieerde verbonden partijen met een bestuurlijk en aanmerkelijk financieel belang. Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Fijnder Groenlo De dienst is van en voor de gemeenten (Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk); De dienst staat voor maximale zelfstandigheid op het gebied van arbeid, inkomen en participatie; De dienst is klantgericht, resultaatgericht en levert in haar samenwerking met partners maatwerk; De dienst voert de opgedragen taken uit met betrokken, professioneel en kwalitatief goed personeel; De dienst heeft ambitie en wenst een voortrekkersrol te vervullen DB-Bestuurslid AB lid 1: Wethouder E. Dusseldorp 3 gemeenten 3.139.000 3.139.000 11.080.000 10.830.000 geen 0 8.856.000
AB lid 2: Wethouder A. Schuten
AB-Bestuurslid Plv lid 1: Wethouder J. Hoenderboom
Plv lid 2: Wethouder B. Porskamp
Stadsbank Oost Nederland Enschede De Stadsbank Oost Nederland is een Gemeenschappelijke Regeling ‘van en voor’ gemeenten. De missie is om financiële weerbaarheid en eigen kracht van huishoudens te versterken. Dit doen door voortdurend te bouwen aan een betrouwbare, transparante en kwalitatief hoogwaardige uitvoeringsorganisatie, die samen met klanten duurzame resultaten boekt en zich daarover altijd maatschappelijk verantwoordt. AB-Bestuurslid Lid: Wethouder E. Dusseldorp 22 gemeenten 892.100 928.500 14.591.300 14.728.100 geen 0 181.045
Plv lid: Wethouder vA. Schutten
GGD Noord- Oost Gelderland Warnsveld De GGD is de gezondheidsdienst van en voor de gemeenten Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Harderwijk, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen. Centraal bij de GGD staat preventie: het voorkomen van ziekten in de regio. AB-Bestuurslid AB lid: Wethouder E. Dusseldorp 22 gemeenten 2.405.000 2.205.000 2.790.000 2.485.000 geen 5.000 3.139
Plv lid: Burgemeester A. Bronsvoort
Naamloze, Commanditaire en Besloten Vennootschappen en verenigingen Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Gebiedsonderneming Laarberg CV Groenlo Laarberg is het regionale bedrijvenpark in het oostelijke deel van de Achterhoek. Door een bundeling van krachten kunnen we de concurrentiepositie van de regio waarborgen, verstevigen en verbeteren. Met ruimte voor ondernemingen tot en met milieucategorie 5 Vennoot Vert : Wethouder A. Schutten 2 gemeenten 48% aandelen
Gebiedsonderneming Laarberg BV Groenlo Laarberg is het regionale bedrijvenpark in het oostelijke deel van de Achterhoek. Door een bundeling van krachten kunnen we de concurrentiepositie van de regio waarborgen, verstevigen en verbeteren. Met ruimte voor ondernemingen tot en met milieucategorie 5 Lid raad van commissarissen Aandeelhouder Vert : Wethouder A. Schutten 2 gemeenten 48% aandelen
Plv vert: Wethouder J. Hoenderboom
Alliander NV Aandeelhouder Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht 395.494 aandelen
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
Nuval Platform Lid vereniging Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht Ca. 2.500
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
Vitens NV Aandeelhouder Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht € 533,3 miljoen € 557,1miljoen € 1293 miljoen € 1340 miljoen 18.693 aandelen
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
NV ROVA Zwolle ROVA is een duurzaam dienstenbedrijf dat voor de aandeelhoudende gemeenten zorg draagt voor de inzameling van het huishoudelijk afval en het onderhoud van de openbare ruimte. De missie van de ROVA is om zorg te dragen voor een schone en duurzame leefomgeving voor de inwoners van de aandeelhoudende gemeenten. De ROVA is actief voor 23 gemeenten verdeeld in 3 regio's: IJssel-Vecht, Achterhoek en Eemland. Aandeelhouder Vert: Wethouder B. Porskamp 20 gemeenten en 2 regio’s (IJssel-Vecht en Afvalverwerking Utrecht) 295 aandelen
Plv vert: Wethouder A. Schutten
AGEM Doetinchem Lid vereniging Vert: Wethouder B. Porskamp 8 gemeenten
coöperatieve vereniging “Dimpact” u.a. Enschede Gemeenten staan allemaal voor dezelfde uitdagingen, zoals digitalisering, antwoord geven, zaakgericht werken en ketensamenwerking. Elke gemeente heeft daarbij te kampen met onvoldoende middelen, kennis en capaciteit. Samenwerken met elkaar ligt dan voor de hand. Dimpact is een coöperatieve vereniging 100% van, voor en door gemeenten. De Dimpact-gemeenten hebben de handen ineen geslagen om vraagstukken rondom dienstverlening en bedrijfsvoering gezamenlijk op te pakken. Lid vereniging Vert: Wethouder J. Hoenderboom Thans 31 gemeenten lid
Plv vert: Wethouder A. Schutten