De leefbaarheidsvisie kleine kernen Oost Gelre vormt onze leidraad voor het te ontwikkelen beleid en het daar aan te koppelen werkprogramma. We houden vast aan de jaarlijkse bijdrage voor dorpsbelangen organisaties (dbo’s) en we faciliteren initiatieven vanuit de kleine kernen en brengen mensen met elkaar in contact. Uitvoering geven aan de leefbaarheidsvisie kleine kernen 2.0, waarbij woningbouw een belangrijke speerpunt is en blijft.
Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
Leefbaarheid, onbetaalbaar!
Inleiding
Terug naar navigatie - Leefbaarheid, onbetaalbaar! - InleidingNiet alles valt in geld uit te drukken. De kracht van leefbaarheid in onze (kleine) kernen is onbetaalbaar. Vooral het werk van dorps- en wijkbelangenorganisaties en zorg- en energiecoöperaties is essentieel om bepaalde maatschappelijke doelen te behalen. Deze vorm van samenlevingsgericht werken ondersteunen wij krachtig.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Leefbaarheid, onbetaalbaar! - OntwikkelingenSamen met DBO's (dorpsbelangen organisaties) wordt invulling gegeven aan de leefbaarheidsvisie kleine kernen. Een eerste, belangrijk onderwerp waar we gezamenlijk mee aan de slag zijn gegaan is woningbouw in iedere kern. In alle kernen worden woningbouwplannen tot uitvoering gebracht. Een uitgebreide update per kern voor raad en inwoners is voor de zomer gecommuniceerd.
Daarnaast volgt in september 2020 een update van de leefbaarheidsvisie kleine kernen die in 2017 opgesteld is. De DBO’s hebben een tussenstand opgemaakt van de belangrijke thema’s, kijken terug naar behaalde resultaten en maken een doorkijk naar 2030.
Geconstateerd is dat we samen veel bereikt hebben in de kleine kernen, mede door de inzet van de vele vrijwilligers die een actieve rol in de dorpen vervullen. We staan als gemeente in nauw contact met o.a. de DBO’s, waardoor de lijnen kort zijn.
De update van de leefbaarheidsvisie biedt een mooi handvat om samen met de DBO’s verder invulling te geven aan een nog betere leefbaarheid in de kleine kernen.
Bestuurlijke kaders
Terug naar navigatie - Leefbaarheid, onbetaalbaar! - Bestuurlijke kadersWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Leefbaarheid, onbetaalbaar! - Wat willen we bereiken?Behoud en verbetering van leefbaarheid in de kerkdorpen en hoofdkernen
Wat gaan we ervoor doen?
Onderwijs
Inleiding
Terug naar navigatie - Onderwijs - InleidingGoed onderwijs biedt iedereen de kans om talenten te ontwikkelen en uit te groeien tot volwaardige en betrokken inwoners. Kinderen moeten thuis en op school goed worden voorbereid op hun rol en plek in de samenleving. Voor veel ouders is het belangrijk dat de identiteit van de school aansluit bij de opvoeding die zij hun kind geven. Hoewel de invloed van de gemeenten op de inhoud van het onderwijs beperkt is (dit is het terrein van het schoolbestuur), moet er ook op lokaal niveau veel aandacht zijn voor onderwijs. Een goed bereikbare school in het dorp en in de wijk is een belangrijke voorziening. Daarom moeten thema’s zoals leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid in een vroegtijdig stadium worden betrokken bij onderwijshuisvestingsontwikkelingen.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Onderwijs - OntwikkelingenZowel in Lichtenvoorde als Groenlo zijn, mede als gevolg van sluiting van scholen, een aantal ontwikkelingen op het gebied van onderwijshuisvesting waar we aan werken in 2021. Deze zijn in Lichtenvoorde: het IEKC en samenvoeging van de Regenboog en het Hof. In Groenlo zijn dat het IKC aan de Karel Doormanstraat en de Hoeksteen.
Beleidskaders
Terug naar navigatie - Onderwijs - BeleidskadersWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Onderwijs - Wat willen we bereiken?Onderwijsinstellingen realiseren een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod van onderwijs(huisvesting).
- Zolang de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, gaan wij ervan uit dat het schoolbestuur in elke kleine kern een basisschool in stand houdt.
- Kritisch zijn en blijven op de stichtingskosten en de dienstverlening naar andere scholen binnen onze gemeente.
- Samenwerking tussen scholen (in lijn met het convenant dat begin 2017 is gesloten tussen de dbo’s en de besturen van het primair onderwijs) moet centraal staan.
Wat gaan we ervoor doen?
Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur en creativiteit.
We zetten in op samenwerking tussen sportverenigingen, kinderopvang en basisscholen. Door kinderopvang en buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur, creativiteit, etc. te combineren, komen kinderen op jonge leeftijd hiermee in aanraking en kunnen werkende ouders worden ontlast.
Wat gaan we ervoor doen?
Onderwijsinstellingen realiseren meer marktgestuurde opleidingen.
We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten: :
- Onze kinderen komen te weinig in contact met techniek. Initiatieven als het ‘Technieklokaal’ zijn zeer waardevol.
- We willen meer markt gestuurde opleidingen. Opleidingen die naadloos aansluiten bij de behoefte van bedrijven zodat in onze regio mensen worden opgeleid waar onze bedrijven op zitten te wachten.
Wat gaan we ervoor doen?
Oost Gelre streeft er naar de stagehoofdstad van de regio te worden
Jaarlijks vindt er overleg plaats tussen Industriële Kring Groenlo Lichtenvoorde (IKGL), Marianum en de gemeente om de behoefte aan stageplaatsen en de beschikbare plaatsen bij de bedrijven zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen.
Wat gaan we ervoor doen?
Sport
Inleiding
Terug naar navigatie - Sport - Inleiding
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Sport - OntwikkelingenOntwikkelingen sport maart 2020
Lokaal sport- en beweegakkoord
Onder leiding van Achterhoek in Beweging wordt er in Oost Gelre gewerkt aan een lokaal sport- en beweegakkoord. Alle sportaanbieders, zorginstellingen, onderwijsinstellingen, fysiotherapeuten en andere betrokken organisatie zijn uitgenodigd om mee te denken in een lokaal sport- en beweegakkoord. Gezamenlijk worden ambities en concrete acties geformuleerd. De gemeente Oost Gelre is in dit proces een van de partners. Sportaanbieders en organisaties denken na over hun rol en wat zij kunnen betekenen. Het lokaal sport- en beweegakkoord is een voorloper op de nieuw te vormen sportvisie Oost Gelre en de bijbehorende uitvoeringsagenda.
Haalbaarheidsonderzoek nieuwe locatie en accommodatie FCCL
In de Sportvisie Oost Gelre staat beschreven dat bereikbare, goede en kwalitatieve sportaccommodaties de basis zijn voor het streven naar een vitale samenleving. Aangegeven is dat de gemeente waar nodig faciliteert bij renovatie, verplaatsing en/of realisatie van (buiten) accommodaties. Het is belangrijk dat we het brede sportaanbod in Oost Gelre koesteren (reguliere sporten, maar ook bijzondere sporten zoals fietscross, motorcross en survival). In dit perspectief is Fiets Cross Club Lichtenvoorde (FCCL) al jaren op zoek naar een nieuwe locatie en accommodatie. De huidige baan voldoet niet aan de eisen van de KNWU en de veiligheid is niet optimaal. Op basis van de locatiestudie van mei 2020 ‘Fiets Cross Club Lichtenvoorde en Stichting Bloemencorso Lichtenvoorde ‘ wordt de haalbaarheid van locatie Eschpark voor de FCCL onderzocht.
Accommodatie Stichting Bloemencorso (SBL)
Oost Gelre is een evenementen gemeente. Stichting Bloemencorso (SBL) vertegenwoordigt de 18 corso groepen die het bloemencorso heeft. SBL heeft bij de gemeente te kennen gegeven graag een tweede gezamenlijke corsobouwplek te willen realiseren voor meerdere groepen. Het corso is voor Lichtenvoorde een zeer belangrijk evenement en past ook uitstekend bij het profiel van Oost Gelre als kleurrijke evenementen gemeente. Het corso behoort tot het cultuurhistorisch erfgoed, vanuit dit perspectief is het beschikbaar houden van goede corsolocaties voor de verschillende
groepen maatschappelijk zeer belangrijk. Door de economische verbetering van de afgelopen jaren hebben de corsogroepen, die nu o.a. nog te gast zijn op het industrieterrein, een probleem met permanente huisvesting. In totaal zijn er op dit moment 7 groepen zoekende naar een nieuwe locatie. De SBL heeft als grote wens een plek waar meerdere groepen terecht kunnen, met als voorbeeld de bestaande plek aan de Lievelderweg.
Her invulling sportpark het Wilgenpark
De nieuwe fusievoetbalvereniging in Groenlo is een feit. De sportaccommodatie van s.v. Grolse Boys is aangekocht door de gemeente. In samenspraak met buurtbewoners, verenigingen, waterschap en andere belanghebbenden wordt nagedacht over een herinvulling van dan deze accommodatie.
Toegankelijkheid Hamalandhal
Vanaf 2012 is Stichting de Hamalandhal Lichtenvoorde (SHL) verantwoordelijk voor de exploitatie van de Hamalandhal in Lichtenvoorde. Het gebouw is eigendom van de gemeente. Tijdens de bouw zijn de minimale eisen van toegankelijkheid toegepast. In de praktijk blijkt deze theorie weerbarstig. SHL heeft de wens om toegankelijk te zijn voor alle gebruikers en bezoekers. Op dit moment kunnen mensen met een rolstoel of rollator niet zelfstandig de kleedkamers en/of tribune bereiken.
Hogere bezettingsgraad overdag Hamalandhal
De Hamalandhal heeft twee zalen met in totaal zes zaaldelen. Met name in de avonduren zitten de zaaldelen vol en is er geen ruimte voor extra huurders of extra uren voor bestaande sportverenigingen. Overdag staan de zaaldelen veelal leeg en dit biedt kansen. Sportverenigingen werken voornamelijk met vrijwilligers en hierdoor is het niet altijd mogelijk om overdag trainingen te verzorgen. In navolging van landelijke ontwikkelingen zijn we aan het onderzoeken of de avondtrainingen kunnen worden omgezet naar middagtrainingen. Hierdoor creëren we ruimte in de avonduren en gaat de bezettingsgraad overdag omhoog.
Gezonde Leefomgeving
Iedereen wil fijn wonen en leven in zijn buurt. Daarom is het van belang dat we met plezier kunnen opgroeien, wonen, werken en gezond oud kunnen worden in onze leefomgeving. Een buurt is veel leuker en leefbaarder als er ruimte is voor spelen, bewegen en ontmoeten. Wij willen onze inwoners de mogelijkheid bieden om te spelen, bewegen en elkaar te ontmoeten in de openbare ruimte. Op dit moment is onze openbare ruimte nog niet goed ingericht op de gezonde leefomgeving. We hebben veel speelplekken in onze gemeente en de meeste zijn verouderd. Deze visie op speelplekken wordt op dit moment geschreven en vanaf 2021 wordt er uitvoering aan gegeven. Hier zijn middelen voor nodig. Denk hierbij aan het ontwikkelen en aanleggen van speel-, beweeg- en ontmoetingsplekken in de hele gemeente. Dit doen we in participatie met onze inwoners en in afstemming met onze speeltuinverenigingen.
Locaties twee nieuwe gymzalen primair onderwijs Groenlo
Met de realisatie van drie zaaldelen bij het Marianum dienen er in ieder geval nog twee zaaldelen beschikbaar te zijn voor het primair onderwijs. Op 7 juli 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met locatie Karel Doormanstraat en locatie Buitenschans als locaties waar nieuwe gymzalen voor het primair onderwijs gerealiseerd kunnen worden.
Bestuurlijke kaders
Terug naar navigatie - Sport - Bestuurlijke kadersWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Sport - Wat willen we bereiken?Oost Gelre heeft een gezonde leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, spelen en ontmoeten
We willen dat er voldoende mogelijkheden zijn die uitnodigen om inwoners te laten spelen, bewegen en ontmoeten. Binnen de Omgevingswet is er aandacht voor spelen, bewegen en ontmoeten tussen jong en oud. Daarmee stimuleren we de gezondheid van onze inwoners.
Wat gaan we ervoor doen?
Versterken van sportnetwerken.
Met goede sport- en cultuurvoorzieningen is het makkelijker voor bedrijven om de juiste medewerkers naar onze gemeente te halen.
Wat gaan we ervoor doen?
Voor alle inwoners is er een passend sport- en beweegaanbod
Wij willen een vitale samenleving zijn waar bewoners gezond opgroeien. Bij een vitale bevolking zijn er voor elke doelgroep voldoende mogelijkheden om te kunnen bewegen, ongehinderd leeftijd, lichamelijke of geestelijke gezondheid, etnische achtergrond, seksuele geaardheid of sociale positie. Het ongeorganiseerd en ongebonden sporten neemt toe, maar de sportverenigingen zijn toch het hart van de sport. Veel inwoners zijn lid van een sportvereniging. De verenigingen hebben de kans om zich meer tot maatschappelijk partner te ontwikkelen met een breder aanbod (open club en vitaal sportparkgedachte). Hier is ook een rol weggelegd voor de sport- en cultuurcoaches. Wij zetten sport- en cultuurcoaches in om de verbinding te maken en om specifieke doelgroepen (waaronder ouderen en mensen met een beperking) te stimuleren om te bewegen. De huidige inzet van de sport- en cultuurcoaches is in mei 2018 geëvalueerd en in 2019 herijkt. Dit moet leiden tot een gerichtere inzet van de sport- en cultuurcoaches vanaf 2021. Waar mogelijk ontplooien we de activiteiten op bestaande sportaccommodaties.
Wat gaan we ervoor doen?
Wij streven naar een vitale en sportieve samenleving, waarin sport en bewegen vooral bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en sociale cohesie van alle inwoners.
- Sport en bewegen zetten we in als middel voor participatie
- Wij werken mee aan het ‘beweegvriendelijk’ maken van de openbare ruimte. Hiermee dragen we bij aan het verlagen van de drempel om voldoende te bewegen en zo lang mogelijk fit en vitaal te blijven
- Vooruitlopend op de veranderende bevolkingssamenstelling is het van belang dat we in de Sportvisie Oost Gelre concreet aandacht besteden aan de locatiekeuze, omvang en kwaliteit van de accommodaties. Multifunctionaliteit en samenwerking (binnen en buiten de sport en met name met het onderwijs) zijn daarin centrale begrippen.
Wat gaan we ervoor doen?
Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel!
Inleiding
Terug naar navigatie - Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel! - InleidingVrijwilligers, mensen die zich met hart en ziel inzetten voor een ander, vormen een onmisbare schakel in de binding en leefbaarheid van Oost Gelre. Het is belangrijk dat verenigingen en vrijwilligers dat kunnen blijven doen, zeker nu er op het gebied van jeugdhulp, zorg, Wmo en werk en inkomen taken bij zijn gekomen. Verenigingen, vrijwilligers en dorps- en wijkbelangenorganisaties weten wat daarvoor nodig is en zijn daarmee een belangrijke partner voor de gemeente. Zij maken mogelijk dat inwoners zo lang mogelijk in hun eigen omgeving kunnen blijven meedoen en er ook aan kunnen blijven bijdragen. Maar dat vraagt nóg nadrukkelijker om behoud van professionaliteit, organisatiekracht en stabiliteit binnen verenigingen en vrijwilligersorganisaties. Wij willen hen daarbij ondersteunen.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel! - OntwikkelingenIn 2020 is een verenigings- en vrijwilligerscoördinator aangesteld. Deze coördinator is voor vrijwilligers en verenigingen het eerst aanspreekpunt vanuit de gemeente. Doel is onder andere om kruisbestuiving tussen verenigingen aan te moedigen en te faciliteren en vrijwilligers hierin te ondersteunen.
Gekeken wordt hoe het offline en online aanbod voor verenigingen en vrijwilligers met elkaar geïntegreerd kan worden. Er wordt toegewerkt naar een platform waar vraag en aanbod van verenigingen en vrijwilligersorganisaties samen komt. De gemeente vervult hierin een verbindende rol.
De ouderenadviseur blijft de vrijwillige ouderenadviseurs, woonconsulenten en - belastingadviseurs begeleiden.
Bestuurlijke kaders
Terug naar navigatie - Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel! - Bestuurlijke kadersWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel! - Wat willen we bereiken?Vrijwilligers ontvangen goede ondersteuning
Inwoners blijven zich inzetten als vrijwilliger op een manier die aansluit bij hun levensfase en mogelijkheden. Vrijwilligers(organisaties) ontvangen de ondersteuning die bij hun ondersteuningsvraag en de actuele ontwikkelingen op het gebied van vrijwillige inzet past. Naast de digitale ondersteuningsmogelijkheden (www.sameninoostgelre.nl) ontvangen zij ondersteuning van een vrijwilligersondersteuner. Op deze wijze versterken on- en offline elkaar.
Wat gaan we ervoor doen?
Senioren, vrijwilligers(organisaties) en welzijnsorganisaties weten elkaar te vinden.
Op de site www.sameninoostgelre.nl publiceren wij het structurele aanbod. Incidentele activiteiten leveren organisatoren aan waarna het op deze site geplaatst wordt. Daarnaast worden activiteiten, die bijvoorbeeld in het kader van dementievriendelijke wijk, valpreventie, bewustwording alcoholgebruik etc. worden georganiseerd, vanuit de gemeente ook bekend gemaakt via de gemeentepagina.
Wat gaan we ervoor doen?
(Jonge) mantelzorgers ondersteunen
Mantelzorgondersteuning en respijtzorg is beschikbaar voor alle inwoners.
Wat gaan we ervoor doen?
Cultuur en verenigingen
Inleiding
Terug naar navigatie - Cultuur en verenigingen - InleidingBinnen onze gemeente is het behoud van cultuur en het verenigingsleven van groot belang. Daarom willen we samenwerking tussen vormen van cultuur en verenigingen bevorderen. De opgave voor de gemeente is om, samen met maatschappelijke organisaties en sportclubs, te zorgen voor een gezonde leefomgeving.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Cultuur en verenigingen - OntwikkelingenIn 2020 starten we met de ontwikkeling van kunst- en cultuurbeleid. Dit beleid zal aansluiten op het beleid voor het sociaal domein om zo maximale interactie tussen de beleidsvelden te realiseren. Ook hebben we aandacht voor alle vormen van muziek en het promoten ervan.
Bestuurlijke kaders
Terug naar navigatie - Cultuur en verenigingen - Bestuurlijke kadersWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Cultuur en verenigingen - Wat willen we bereiken?Sociaal cuturele centra, verenigingsgebouwen, sportgebouwen en velden waar mogelijk privatiseren.
Daar waar mogelijk privatiseren van sociaal culturele centra met het oog op kostenbeheersing en zelf verantwoordelijkheid dragen. Verenigingen stimuleren we om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor onderhoud van verenigingsgebouwen, sportgebouwen- en velden. Dit kan ook deels door de zelfwerkzaamheid te belonen.
Wat gaan we ervoor doen?
Stijging in de beoefening van pop- en lichte muziek.
Doel is om kinderen van de basisschool op een enthousiaste en leuke manier intensief kennis te laten maken met lichte-, oftewel popmuziek.
Wat gaan we ervoor doen?
Versterking eigen identiteit en toegankelijkheid van de streekcultuur.
Het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL) richt zich op de streekcultuur en -historie van de Achterhoek én Liemers. Door middel van het organiseren van en participeren in activiteiten wil het Erfgoedcentrum de regionale identiteit, de eigenheid van de Achterhoek én Liemers helder in beeld te brengen en stimuleren, bij voorkeur in samenwerking met andere betrokken partijen/organisaties.
Wat gaan we ervoor doen?
Nieuwkomers zijn welkom!
Inleiding
Terug naar navigatie - Nieuwkomers zijn welkom! - InleidingOok in Oost Gelre komen meer mensen met een andere culturele en / of nationale achtergrond. Wij willen dat deze nieuwkomers goed integreren in Oost Gelre en meedoen in onze samenleving. We willen voorkomen dat groepen zich afkeren van de Nederlandse samenleving. Een goede beheersing van de Nederlandse taal behoort tot de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle inburgering van nieuwkomers. Vergunninghouders moeten direct in aanraking gebracht worden met onderwijsmogelijkheden en vrijwilligerswerk (Taalcafé), zodat de stap naar betaald werk kleiner wordt. Wij ondersteunen de inzet van maatjes. Zij ondersteunen de nieuwkomers, helpen hen de weg te vinden in onze samenleving. Ook de Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA) speelt een belangrijk rol om hen voor te bereiden op meedoen en het vinden van werk.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Nieuwkomers zijn welkom! - OntwikkelingenWe willen dat nieuwkomers zelfstandig functioneren en zich hier veilig en thuis voelen. Hiervoor schrijven wij geen uitvoerige beleidsnota's maar hebben we allerlei activiteiten ontwikkeld. In deze coalitieperiode vormen deze activiteiten de basis van ons integratiebeleid:
- We koppelen een lokaal maatje aan elke nieuwkomer.
- Extra aandacht voor traumaverwerking.
- Fietslessen, zwemlessen, kennismaken met verenigingsleven.
- We ondersteunen de taalcafés.
- We hebben een zomerschool.
- Participatiecursussen.
- Re-integratie: we hebben een klantmanager Statushouders die zorgt voor uitstroom naar activering en werk.
- We zetten trajecten op voor moeilijk leerbaren (Z-route)
Verder treedt op 1 juli 2021 de nieuwe wet inburgering in werking. We zijn momenteel druk bezig met de voorbereidingen. We werken hierbij regionaal samen maar zullen ook lokale keuzes moeten maken op het gebied van zelfredzaamheid, scholing en re-integratie. Hiervoor stellen we een uitvoeringsplan op.
Bestuurlijke kaders
Terug naar navigatie - Nieuwkomers zijn welkom! - Bestuurlijke kadersWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Nieuwkomers zijn welkom! - Wat willen we bereiken?Nieuwkomers dragen hun steentje bij in Oost Gelre
Wij willen dat nieuwkomers zelfstandig functioneren en zich hier veilig en thuis voelen. Integreren gaat makkelijker als mensen zich thuis voelen. Hierbij spelen ook de autochtone inwoners een belangrijke rol.
Wat gaan we ervoor doen?
Werk moet lonen
Inleiding
Terug naar navigatie - Werk moet lonen - InleidingWerk is bij uitstek het middel om verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen leven en het gezin en om deel te nemen aan de samenleving. Werken moet lonen, zowel financieel als in perspectief. We spreken mensen daarbij nadrukkelijk aan op hun persoonlijke verantwoordelijkheden; rechten en plichten gaan hand in hand. Ons uitgangspunt is dan ook: je bent aan het werk of je levert een andere bijdrage. Een uitkeringsregeling is uitsluitend bedoeld voor mensen, die (al dan niet tijdelijk) geen toegang hebben tot betaald werk. Om die regeling ook in stand en betaalbaar te kunnen houden, vragen wij van mensen om zo snel mogelijk (weer) in hun eigen levensonderhoud te kunnen voorzien.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Werk moet lonen - OntwikkelingenVanuit de visie dat werk moet lonen, kennen wij de uitstroompremie waarbij inwoners een bedrag van € 500,- ontvangen als ze door werk geen gebruik meer hoeven te maken van een uitkering. Daarbovenop ontvangen ze nog eens € 1.000,- als men na zes maanden nog aan het werk is. Daarnaast gaan we de doorgaande lijn van arbeidsmatige dagbesteding tot betaald werk verder ontwikkelen. Inwoners kunnen hierdoor makkelijk opschalen maar ook weer afschalen zonder allerlei belemmeringen.
In dat kader worden de activiteiten Werkbaan Oost en de SDOA samengevoegd zodat er een werkleerbedrijf ontstaat.
Tenslotte vindt de intake voor werk en inkomen plaats bij het gemeentelijk sociaal team. Hierdoor bieden we integrale begeleiding. Niet de wet staat centraal maar de burger.
Bestuurlijke kaders
Terug naar navigatie - Werk moet lonen - Bestuurlijke kadersWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Werk moet lonen - Wat willen we bereiken?Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig
Inwoners kunnen op- en afschalen op de participatieladder van vrijwilligerswerk tot het zelfstandig verwerven van betaalde arbeid. Doel is dat iedereen, binnen zijn/haar mogelijkheden, een bijdrage levert aan de samenleving. Dat kan werk zijn, maar ook vrijwilligerswerk of arbeidsmatige werkzaamheden. Ontbrekende schakels zijn daartoe ingericht. Voor wettelijke grenzen zijn oplossingen gevonden om de op- en afschaling mogelijk te maken. Om deze groep optimaal te ondersteunen, moeten schotten wegvallen. Zo ontstaat een doorgaande lijn waarin onze inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt zich maximaal kunnen ontwikkelen. Hierbij willen we aansluiten bij hun belevingswereld en waar mogelijk ruimte maken voor lokale initiatieven.
Wat gaan we ervoor doen?
Misbruik uitkeringen tegengaan.
We treden hard op tegen fraude.
Wat gaan we ervoor doen?
Werken moet lonen
Werken moet daadwerkelijk lonen. Als inwoners vanuit een uitkering op grond van de Participatiewet aan het het werk gaan, moeten ze ook een financieel voordeel voelen. Dit komt de motivatie ten goede en zorgt voor een stuk voldoening. Hierdoor verwachten we dat meer mensen structureel uitstromen uit een uitkeringssituatie.
Wat gaan we ervoor doen?
Preventie en ondersteuning
Inleiding
Terug naar navigatie - Preventie en ondersteuning - InleidingGezond leven, steeds blijven leren en jezelf ontwikkelen zijn onderdelen van actief deelnemen aan de samenleving. Niet zorgen voor, maar zorgen dat! Eigen kracht op de eerste plaats. Voorkomen is beter dan genezen. De gemeente stimuleert en ondersteunt dit ook. Door preventie kan het beroep op dure (vangnet)voorzieningen worden beperkt en zo kunnen de goede voorzieningen blijven voor mensen die het écht nodig hebben.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Preventie en ondersteuning - OntwikkelingenHet lokale preventieprogramma is in volle uitvoering.. Daarnaast participeert Oost Gelre in projecten vanuit de thematafel De Gezondste Regio (zie beide ook onder Volksgezondheid). Na de inwerkingtreding van de Wet verplichte GGZ komen mensen met een grote zorgvraag eerder in beeld en ontvangen ondersteuning. Dit vraagt wel extra inzet van het Sociaal Team. In 2022 is de gemeente zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van beschermd wonen. De regionale voorbereidingen hiervoor zijn gestart. De toename van de vraag naar ondersteuning (met name daginvulling) maakt dat wij meer in het voorliggende veld daginvulling willen aanbieden. Dit doen wij in samenwerking met Werkbaan Oost en de Stadskamer.
Bestuurlijke kaders
Terug naar navigatie - Preventie en ondersteuning - Bestuurlijke kadersWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Preventie en ondersteuning - Wat willen we bereiken?Inwoners bieden we een zinvolle daginvulling
Dicht bij huis blijven er mogelijkheden om elkaar te ontmoeten en een zinvolle dagbesteding te hebben die aansluit bij de behoefte. Mensen ervaren geen drempel om van de (inloop)voorzieningen gebruik te maken. In elke kern is een mogelijkheid om elkaar te ontmoeten. Ervaringsdeskundigen spelen hierbij een belangrijke rol. Iedereen voelt zich welkom op de ontmoetingsplek.
Wat gaan we ervoor doen?
Inwoners worden ondersteund bij hun participatie in de samenleving.
Inwoners die niet op eigen kracht of met ondersteuning van hun netwerk zelfstandig kunnen participeren, ontvangen ondersteuning.
Wat gaan we ervoor doen?
Kwetsbare inwoners een passende woonplek en begeleiding bieden
In 2021 zijn er Maatschappelijk opvang en vormen van beschermd wonen beschikbaar voor onze inwoners die daar door omstandigheden gebruik van moeten maken. De maatschappelijke opvang is gericht op een zo snel mogelijke terugkeer naar een situatie waarbij de inwoner weer zelfstandig kan wonen en werken en, mogelijk met begeleiding, kan werken aan het oplossen van zijn/ haar problemen. Goede afspraken tussen gemeenten, woningcorporaties en zorginstellingen maken dat inwoners die dat kunnen, vanuit beschermd wonen kunnen doorstromen naar zelfstandige huisvesting. Regionaal en lokaal is eind 2020 de beleidsuitvoering gereed.
Wat gaan we ervoor doen?
Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig veilig wonen
Inwoners die beschermd wonen, kunnen doorstromen naar een woning in de wijk en kunnen binnen de afgesproken termijn van een jaar beschikken over een woning. Voor ouderen ondersteunen wij maatregelen om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen.
Wat gaan we ervoor doen?
Verminderen van alcohol en drugsgebruik bij jongeren
Alcohol en drugs bespreekbaar maken binnen het gezin. We willen dat ouders voorbeeldgedrag laten zien en jongeren wijzen op de gevaren van alcohol en drugs, met als doel dat het gebruik onder jongeren afneemt.
Wat gaan we ervoor doen?
Voorkomen van overgewicht bij jongeren
De werkgroep wil verder gaan in de afstemming rondom het thema overgewicht bij kinderen in de leeftijd 0-12 jaar. We willen de samenwerking met bovengenoemde partners intensiveren en vanuit gezamelijkheid komen tot één visie en plan op het gebied van het voorkomen van overgewicht bij kinderen. Vervolgens willen we dit doorzetten naar de doelgroep jongeren 12-18 jaar.
Wat gaan we ervoor doen?
Dementievriendelijke samenleving
Wij werken aan een dementievriendelijke samenleving, zodat mensen met dementie zo lang mogelijk mee kunnen doen. Er is begeleiding op maat voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Zo vergroten we de kennis van dementie binnen organisaties en binnen de samenleving. De komende jaren zetten we ons samen in om een dementievriendelijke samenleving te worden. Dit houdt in dat we mensen met dementie niet alleen herkennen, maar ook dat we iets betekenen voor iemand met dementie of een mantelzorger.
Wat gaan we ervoor doen?
Armoedebestrijding
Inleiding
Terug naar navigatie - Armoedebestrijding - InleidingOok in Oost Gelre is sprake van (verborgen) armoede. Vaak schamen mensen zich voor hun situatie, hetgeen het zoeken naar en aanbieden van oplossingen bemoeilijkt. In veel gevallen betekent dit dat ook kinderen in (relatieve) armoede opgroeien. Dat is voor ons niet acceptabel. Kinderen moeten de kans krijgen zich volledig te ontplooien en volop mee te doen aan de maatschappij.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Armoedebestrijding - OntwikkelingenArmoede terugdringen is het meest succesvol als zoveel mogelijk inwoners deelnemen aan het arbeidsproces. Gelukkig gaat het met veruit het grootste deel van onze inwoners goed. Toch groeien er kinderen op in armoede, onze ondersteuning is dan ook met name gericht op deze kinderen. We zorgen ervoor dat deze kinderen geen belemmeringen hebben om mee te doen aan sport, zwemles en op school. Daarnaast kennen we een individuele inkomenstoeslag voor inwoners die langer dan drie jaar op een minimum niveau zitten. Deze regelingen zullen we de komende periode behouden en daarnaast kijken we of er nog specifieke ondersteuning nodig is voor kwetsbare groepen.
Bestuurlijke kaders
Terug naar navigatie - Armoedebestrijding - Bestuurlijke kadersWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Armoedebestrijding - Wat willen we bereiken?Het voorkomen van uitsluiting van inwoners vanwege lage inkomens
Kinderen moeten mee kunnen doen en ook inwoners met een structureel laag inkomen moeten niet financieel belemmerd worden om deel te nemen aan het verenigingsleven. Voor de schuldenproblematiek zetten we extra in op preventie en vroeghulp.
We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:
- we bestrijden armoede daar waar het kan en ondersteunen inwoners die moeite hebben hun financiële huishouden adequaat te regelen
- met de inzet van cliëntondersteuners helpen we inwoners hun leven, met behoud van eigen kracht, op orde te krijgen.
Wat gaan we ervoor doen?
Onze inwoners hebben grip op zorgkosten
Inwoners met een laag inkomen een steuntje in de rug bieden door middel van een tegemoetkoming in de ziektekosten via de collectieve zorgverzekering. Door meer aandacht voor leefstijl en gezondheidspreventie in de collectieve verzekering draagt deze bij aan het bevorderen van een goede gezondheid.
Wat gaan we ervoor doen?
Laaggeletterdheid/taalarm
Inleiding
Terug naar navigatie - Laaggeletterdheid/taalarm - InleidingEen ongekend hoog aantal inwoners van Nederland (ruim 2,5 miljoen) heeft moeite met lezen en schrijven en kan daardoor moeilijker meedoen in de samenleving. Heel veel (multi) problemen worden veroorzaakt door laaggeletterdheid, het is een serieuze handicap in een wereld van internet, e-mail en social media.
In 2015 is er o.a. met Oost Gelre een Convenant Bondgenootschap voor Laaggeletterdheid Regio Achterhoek afgesloten. Voor de gemeente Oost Gelre is in 2018 een taalakkoord ingediend gericht op het vinden van laaggeletterden, waarbij de focus ligt op de doelgroep NT1.
In de Achterhoek zetten zich diverse partijen in op het verminderen van laaggeletterdheid en het versterken van digitale vaardigheden in de regio (zie maatregelen genoemd in het Taalakkoord). Het Graafschap college als aanbieder van het formele aanbod, de Achterhoekse bibliotheken, welzijnsorganisaties, Stichting Lezen & Schrijven, sociale diensten, het UWV en diverse werkgevers, zijn essentiële partijen in het kader van laaggeletterdheid.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Laaggeletterdheid/taalarm - OntwikkelingenWe ontwikkelen samen met de Achterhoekse gemeenten een regionaal actieplan voor een effectieve aanpak voor het verkrijgen van basisvaardigheden waarvan laaggeletterdheid een belangrijk onderdeel is. We streven naar een kwalitatief goed dekkend WEB-bekostigd (Wet educatie en beroepsonderwijs) educatieaanbod van formele en non-formele les- en leeractiviteiten in de arbeidsmarktregio Achterhoek. We voeren jaarlijks een eenduidige monitoring en evaluatie uit.
Bestuurlijke kaders
Terug naar navigatie - Laaggeletterdheid/taalarm - Bestuurlijke kaders- Convenant Bondgenootschap voor Laaggeletterdheid Regio Achterhoek
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Laaggeletterdheid/taalarm - Wat willen we bereiken?Het tegengaan van laaggeletterdheid
We willen laaggeletterdheid herkennen en bespreekbaar maken, zodat we de doelgroep kunnen ondersteunen bij het bereiken van een hoger taalniveau.
Wat gaan we ervoor doen?
Goede zorg voor senioren
Inleiding
Terug naar navigatie - Goede zorg voor senioren - InleidingMensen worden steeds ouder, waardoor ook in Oost Gelre het aantal ouderen toeneemt. We willen als gemeente een seniorvriendelijke gemeente zijn, waar ouderen veilig en plezierig kunnen leven.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Goede zorg voor senioren - OntwikkelingenWij ondersteunen senioren op diverse manieren om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Dat doen wij onder andere door het aanbieden van subsidies om aanpassingen in huis te realiseren en door de inzet van woonconsulenten om hierbij advies te geven. Wij gaan in deze periode ook werken aan een nieuwe nota Zorg en wonen. Deze richt zich op zowel intramuraal als extramuraal wonen.
Op het gebied van kwetsbare ouderen zijn wij betrokken bij diverse netwerken en overlegstructuren. Lokaal bieden wij onder andere valpreventie aan. Daarnaast geven wij invulling aan dementievriendelijke gemeente. Hiervoor voeren wij diverse projecten uit. Voor beginnende dementerende is de pilot Stadskamer 2.0 gestart. Dit betreft een inloopvoorziening waar ontmoeting plaats kan vinden. Het faciliteren van ontmoeting blijft een belangrijk onderdeel van ons beleid. De toename van het aantal 80 plussers zal de komende jaren een druk op de Wmo-voorzieningen geven.
De ouderenadviseur blijft onze spin in het web die onder andere zorgt voor de begeleiding en inzet van vrijwillige woonconsulenten, vrijwillige ouderenadviseurs, vrijwilligers voor de maaltijdvoorziening thuis en belastingconsulenten. Wij blijven alle 65-plussers jaarlijks benaderen en wijzen op de ondersteuningsmogelijkheden van deze vrijwilligers.
Bestuurlijk kader
Terug naar navigatie - Goede zorg voor senioren - Bestuurlijk kaderWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Goede zorg voor senioren - Wat willen we bereiken?Inwoners worden op een juiste wijze ondersteund.
De keukentafelgesprekken dienen kwalitatief in orde te zijn en verlopen zorgvuldig.
Wat gaan we ervoor doen?
Ouderen wonen langer zelfstandig thuis
Wij willen dat inwoners zo lang mogelijk, veilig en gezond, thuis kunnen wonen in hun eigen omgeving. Het is dan ook van belang dat het aantal val ongevallen afneemt en dat we de veiligheid van het thuiswonen vergroten. Oudere inwoners zijn op de hoogte van en maken gebruik van de mogelijkheden die wij bieden om zelf maatregelen te nemen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen.
Wat gaan we ervoor doen?
Voorkomen van vereenzaming onder ouderen.
In elke kern is minimaal een ontmoetingsmogelijkheid voor ouderen georganiseerd door inwoners.
Wat gaan we ervoor doen?
Jeugdzorg
Inleiding
Terug naar navigatie - Jeugdzorg - InleidingKinderen en jongeren moeten gezond en veilig kunnen opgroeien. Soms is daar wat hulp bij nodig. Dit varieert van preventie, inzet van het Ondersteuningsteam tot inzet van eerste- en tweedelijns.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Jeugdzorg - OntwikkelingenWe blijven ook de komende periode inzetten op de preventie en de toegang naar jeugdhulp. We beperken de inzet van tweedelijns waar mogelijk door fors in te zetten op de inzet van het Ondersteuningsteam en andere eerstelijnsvoorzieningen. Hierbij positioneren we het Ondersteuningsteam Jeugd voor in het proces met als doel het normaliseren van de vraag en bieden van handvatten zodat de jeugdige en het gezin weer verder kunnen. Als er wel gespecialiseerde jeugdhulp nodig is dan hebben we voldoende aanbod. We streven wel naar nauwere samenwerking met een beperkter aantal aanbieders maar ook keuzevrijheid blijft belangrijk en is er is ook ruimte voor lokale (kleine) aanbieders. Streng toezicht is hierbij een voorwaarde. Dit allemaal met als doel dat zoveel mogelijk jongeren in welzijn en veiligheid opgroeien tot zelfstandige volwassenen.
Bestuurlijk kader
Terug naar navigatie - Jeugdzorg - Bestuurlijk kaderWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Jeugdzorg - Wat willen we bereiken?Jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden
We willen dat onze jongeren en ouders makkelijker en sneller hulp kunnen vragen en hun problematiek bespreekbaar maken. Belangrijk is om hier ook ouders bij te betrekken, zodat zij ook weten wat ze kunnen doen indien de situatie dit vraagt. Normaliseren en handvatten bieden bij de opvoeding is hierbij het credo. Wij streven ernaar dat we alle kinderen van 0-23 jaar die extra ondersteuning nodig hebben in beeld hebben. Wij willen samenwerking en contacten met betrokken partijen stimuleren met als doel dat er een nauwere samenwerking ontstaat tussen partijen in de keten van jeugdhulp. InHuis-steungezinnen is een pilot voor de regio Achterhoek. De doelstelling van het project is het bieden van hulp en ondersteuning (in de vorm van een steungezin) aan gezinnen die overbelast zijn en een klein of overvraagd netwerk hebben. De ouders en kinderen (vraaggezin) kunnen letterlijk even op adem komen en de kinderen kunnen zich positief blijven ontwikkelen. Het doel is dat het gezin weer zelfredzaam wordt en opschalen naar hulpverlening wordt voorkomen. Een plan voor het hele gezin is een belangrijk uitgangspunt van de Jeugdwet. Wanneer we willen dat ouders in hun kracht blijven of opnieuw komen is het van belang dat hulpverleners ouders de gelegenheid geven een familiegroepsplan op te stellen. Ouders zijn dan direct betrokken en hebben regie over hun eigen familiegroepsplan en eigen dossier.
Wat gaan we ervoor doen?
Veilig en gezond opgroeien voor alle jongeren in Oost Gelre
We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:
- We blijven het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek voor onze jeugdigen steunen en blijven daarin samenwerken met Aalten en Winterswijk.
- Wachtlijsten in de jeugdzorg zijn voor ons niet aanvaardbaar.
- We blijven samenwerken met buurgemeenten, maar wat lokaal kan, willen we lokaal blijven doen. Het directe en persoonlijke contact met jeugdigen en/of ouders is altijd lokaal met de eigen gemeente.
- De vraag van onze inwoners en niet de bekostiging van de te leveren zorg is leidend. Ontschotting van financiële middelen kan bijdragen aan zowel efficiëntie als kwaliteit.
Wat gaan we ervoor doen?
Volksgezondheid
Inleiding
Terug naar navigatie - Volksgezondheid - InleidingOns beleid is erop gericht om de gezondheid van onze inwoners te beschermen en te bevorderen. We hebben hier bij specifiek aandacht voor kwetsbare personen, zoals ouderen en kinderen. Hierbij werken wij nauw samen met onze partners in het Sociaal domein, zoals de GGD, zorginstellingen, Wmo-raad, ouderenorganisaties, etc.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Volksgezondheid - OntwikkelingenHet preventiebudget wordt besteed aan de doelen die in het preventieprogramma en de nota Samen in Oost Gelre, Samen Doen zijn opgenomen. We werken aan thema’s als meedoen, middelengebruik, gezond ouder worden, gezonde jeugd en mentaal welbevinden.
Ook de GGD speelt hierin een belangrijke rol. De bestuursagenda 2019-2023 van de GGD Noord- en Oost Gelderland gaat uit van vier prioriteiten:
1. NOG Gezondere jeugd
2. NOG gezondere leefomgeving
3. NOG gezonder oud worden
4. NOG gezondere leefstijl
Deze prioriteiten worden de komende tijd uitgewerkt in meer concrete acties. Ze sluiten goed aan bij onze preventieactiviteiten.
Vanuit de thematafel de Gezondste Regio is ook veel aandacht voor preventie en gezondheid. Onlangs is het regionale preventieakkoord ondertekend. De thematafel richt zich op vernieuwing en verbetering binnen zorg en welzijn zodat de gezondheid van de Achterhoekse inwoners toeneemt.
Bestuurlijk kader
Terug naar navigatie - Volksgezondheid - Bestuurlijk kaderWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Volksgezondheid - Wat willen we bereiken?Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners en vooral die van kwetsbare groepen.
In het lokaal preventieprogramma ligt de focus op de doelstelling van de beleidskaders Volksgezondheid. Hierbij hanteren we de volgende uitgangspunten:
- Interventies zijn zoveel mogelijk bewezen effectief en anders dragen zij bij aan een vernieuwende aanpak.
- We sluiten aan bij wat inwoners belangrijk vinden en waar inwoners zich al bevinden (bijvoorbeeld jongeren op scholen)
- We sluiten aan bij andere domeinen zoals: wonen, werk en inkomen, welzijn, cultuur, onderwijs, recreatie en sport. Maar ook veiligheid, milieu en verkeer.
- We werken nauw samen met onze partners in het sociaal- en gezondheidsdomein zoals GGD, zorginstellingen, ouderenorganisaties, Wmo-raad etc.
Wat gaan we ervoor doen?
Sluitende aanpak verwarde personen
Goede afstemming van zorg en ondersteuning maakt dat zo min mogelijk inwoners verward raken en opgenomen moeten worden en/of overlast veroorzaken. Een nauwe samenwerking tussen zorgaanbieders, woningcorporaties, gemeente en politie in het lokale zorgnetwerk is hierbij van groot belang.
Wat gaan we ervoor doen?
Uitvoering Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ)
De nieuwe taken die in de WvGGZ zijn beschreven voeren we vanaf 2020 uit. Hierbij werken wij nauw samen met de andere Achterhoekse gemeenten en sluiten we aan bij bestaande veiligheids- en zorgstructuren op het gebied van de ondersteuning aan mensen met psychische problemen.
Wat gaan we ervoor doen?
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren - Beleidsindicatoren
Taakveld |
Naam indicator |
Eenheid |
Bron |
Oost Gelre |
Gemeentegrootte 25.000-50.000 inw. |
Jaar |
Onderwijs |
Absoluut verzuim |
aantal per 1.000 inwoners 5-18 jr |
Igrado |
0,00 |
1,20 |
2017 |
Onderwijs |
Relatief verzuim |
aantal per 1.000 inwoners 5-18 jr |
Igrado |
14 |
23 |
2018 |
Onderwijs |
Voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie |
% deelnemers aan het vo en mbo onderwijs |
DUO |
0,8% |
1,4% |
2017 |
Sport en recreatie |
Niet sporters |
% |
RIVM |
40,6% |
49,3% |
2016 |
Sociaal domein |
Banen |
aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar |
LISA |
880,7 |
678,0 |
2018 |
Sociaal domein |
Netto arbeidsparticipatie |
% van de werkzame beroepsbevolking t.o.v. de beroepsbevolking |
CBS |
70,7% |
68,3% |
2018 |
Sociaal domein |
Personen met een bijstandsuitkering |
aantal per 1.000 inwoners |
CBS |
17,7 |
26,5 |
2018 |
Sociaal domein |
Lopende re-integratievoorzieningen |
aantal per 1.000 inwoners van 15-64 jaar |
CBS |
31,8 |
25,3 |
2017 |
Sociaal domein |
Jongeren met jeugdhulp |
% van alle jongeren tot 18 jaar |
CBS |
11,3% |
11,3% |
2018 |
Sociaal domein |
Jongeren met jeugdbescherming |
% van alle jongeren tot 18 jaar |
CBS |
1,4% |
1,1% |
2018 |
Sociaal domein |
Jongeren met jeugdreclassering |
% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar |
CBS |
0,2% |
0,3% |
2018 |
Sociaal domein |
Cliënten met een maatwerk-arrangement Wmo |
aantal per 1.000 inwoners |
GMSD |
44 |
60 |
2018 |
Sociaal domein |
Jongeren met een delict voor de rechter |
% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar |
CBS |
0,2% |
0,3% |
2019 |
Sociaal domein |
Kinderen in uitkeringsgezin |
% van alle jongeren tot 18 jaar |
CBS |
3% |
5% |
2018 |
Sociaal domein |
Werkloze jongeren |
% van alle jongeren van 16 t/m 22 jaar |
CBS |
1% |
2% |
2018 |
Bron: waarstaatjegemeente.nl, cijfers worden regelmatig geactualiseerd en kunnen afwijken
Middelen: wat het kosten?
Meerjarenbegroting |
|||||
|
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Lasten |
|
|
|
|
|
Ongewijzigd beleid |
-42.649.113 |
-43.199.912 |
-43.199.912 |
-43.199.912 |
-43.199.912 |
Structurele wijziging |
|
|
|
128.378 |
128.378 |
Incidentele wijziging |
|
|
|
|
|
Nieuwe raming lasten |
-42.649.113 |
-43.199.912 |
-43.199.912 |
-43.071.534 |
-43.071.534 |
|
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
Ongewijzigd beleid |
6.618.455 |
6.740.946 |
6.740.946 |
6.740.946 |
6.740.946 |
Structurele wijziging |
|
|
-289.387 |
-1.136.116 |
-1.713.778 |
Incidentele wijziging |
|
|
|
|
|
Nieuwe raming baten |
6.618.455 |
6.740.946 |
6.451.559 |
5.604.830 |
5.027.168 |
|
|
|
|
|
|
Saldo |
-36.030.658 |
-36.458.966 |
-36.748.353 |
-37.466.704 |
-38.044.366 |
|
|
|
|
|
|
Voorstel nieuw beleid structureel |
|
-304.050 |
-744.197 |
-775.697 |
-957.697 |
Voorstel nieuw beleid incidenteel |
|
-1.442.784 |
-212.000 |
-212.000 |
-212.000 |
Dekking reserve |
|
1.442.784 |
212.000 |
212.000 |
212.000 |
Saldo nieuw beleid |
|
-304.050 |
-744.197 |
-775.697 |
-957.697 |
|
|
|
|
|
|
Totaal saldo programma 2 |
-36.030.658 |
-36.763.016 |
-37.492.550 |
-38.242.401 |
-39.002.063 |
Exploitatie | Primitieve begroting 2021 | |
---|---|---|
Lasten | ||
TV4.2 | 4.2 Onderwijshuisvesting | 1.724,96 |
TV4.3 | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 1.350,01 |
TV5.1 | 5.1 Sportbeleid en activering | 426,61 |
TV5.2 | 5.2 Sportaccommodaties | 1.407,27 |
TV5.3 | 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 275,47 |
TV5.4 | 5.4 Musea | 280,47 |
TV5.6 | 5.6 Media | 583,94 |
TV6.1 | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1.627,78 |
TV6.2 | 6.2 Wijkteams | 1.785,04 |
TV6.3 | 6.3 Inkomensregelingen | 5.875,39 |
TV6.4 | 6.4 Begeleide participatie | 8.910,87 |
TV6.5 | 6.5 Arbeidsparticipatie | 878,29 |
TV6.6 | 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 581,69 |
TV6.71 | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 7.490,86 |
TV6.72 | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 8.661,67 |
TV6.82 | 6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 835,27 |
TV7.1 | 7.1 Volksgezondheid | 504,33 |
Totaal Lasten | 43.199,91 | |
Baten | ||
TV4.3 | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -184,25 |
TV5.2 | 5.2 Sportaccommodaties | -178,02 |
TV5.3 | 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -3,71 |
TV5.6 | 5.6 Media | -58,61 |
TV6.1 | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -62,07 |
TV6.2 | 6.2 Wijkteams | -10,31 |
TV6.3 | 6.3 Inkomensregelingen | -4.356,00 |
TV6.4 | 6.4 Begeleide participatie | -1.376,00 |
TV6.71 | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -396,99 |
Totaal Baten | -6.625,95 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 36.573,97 | |
Gerealiseerd resultaat | 36.573,97 |
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2021
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2021
Terug naar navigatie - Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2021 - Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2021
Omschrijving |
Investeringen |
Dekking uit reserves |
Budgettaire lasten |
Huisvesting basisonderwijs Lichtenvoorde (IEKC) |
8.550.000 |
0 |
-277.875 |
Onderwijshuisvesting Karel Doormanstraat, Groenlo |
1.500.000 |
0 |
0 |
Sloop, herinrichting en afwaardering Hamalandschool, van Ostadestraat t.b.v. IEKC |
0 |
303.144 |
0 |
Sloop, herinrichting en afwaardering Pastoor van Ars, Oude Aaltenseweg t.b.v. IEKC |
0 |
451.501 |
0 |
Sloop, herinrichting en afwaardering St. Jozefschool, Schatbergstraat t.b.v. IEKC |
0 |
256.139 |
0 |
Binnensport Groenlo - sporthal Marianum |
6.192.000 |
0 |
0 |
Langer zelfstandig thuis wonen; Incidentele bijdrage € 120.000 | 0 | 120.000 | 0 |
Preventie en gezondheid (exclusief POH en PPJ) | 0 | 212.000 | 0 |
POH | 0 | 0 | -20.000 |
Initiatieven vanuit de samenleving | 0 | 25.000 | 0 |
Samenwerkingsschool Lichtenvoorde (Fusie de Regenboog en het Hof) | 0 | 75.000 | 0 |
Aanpassing Hamalandhal Lichtenvoorde | 130.000 | 0 | -6.175 |
Totaal |
16.372.000 |
1.442.784 |
-304.050 |