Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarrekening 2022
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Programma 1 - Leefomgeving
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 1 - Leefomgeving
          1. Blz. 7 Ruimtelijke ontwikkeling
            1. Blz. 8 Inleiding
            2. Blz. 9 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 10 Bestaand vastgoed dat leeg komt te staan of verpaupert wordt herontwikkeld.
                1. Blz. 11 We geven uitvoering aan de Menukaart Wonen Lichtenvoorde en Groenlo
              2. Blz. 12 De kwaliteit van bestaande bebouwing in de (kleine)kernen verbetert.
                1. Blz. 13 Bekendheid geven aan de Toekomstbestendig Wonen Lening
              3. Blz. 14 Versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
                1. Blz. 15 We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en/of te compenseren.
                2. Blz. 16 We stellen een Omgevingsvisie vast
              4. Blz. 17 Vitaal centrum van Lichtenvoorde
                1. Blz. 18 Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).
                2. Blz. 19 Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig gewijzigd.
                3. Blz. 20 In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).
                4. Blz. 21 We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
                5. Blz. 22 We passen kunst (street art) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
                6. Blz. 23 We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.
              5. Blz. 24 Vitaal centrum van Groenlo
                1. Blz. 25 We geven uitvoering aan het Programma Stad Groenlo
          2. Blz. 26 Wonen in Oost Gelre
            1. Blz. 27 Inleiding
            2. Blz. 28 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 29 Bouwen naar behoefte
                1. Blz. 30 In samenwerking met dorpsbelangenorganisaties realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.
                2. Blz. 31 We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.
              2. Blz. 32 Er zijn voldoende betaalbare en levensloopbestendige (sociale) huurwoningen beschikbaar voor alle doelgroepen.
                1. Blz. 33 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
              3. Blz. 34 Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de hoofdkernen Groenlo en Lichtenvoorde.
                1. Blz. 35 Herontwikkelen vrijkomende schoollocaties in Lichtenvoorde waarbij deze een woonfunctie krijgen
                2. Blz. 36 Realiseren uitbreidingslocatie aan Flierbeek in Lichtenvoorde (Flierbos).
                3. Blz. 37 Realiseren van herontwikkelingslocaties in bestaand stedelijk gebied in Lichtenvoorde.
                4. Blz. 38 Realiseren woningbouw op de locatie Oldenhuis in Groenlo.
                5. Blz. 39 Verder ontwikkelen woningbouwlocatie Brouwhuizen in Groenlo
              4. Blz. 40 Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de kleine kernen.
                1. Blz. 41 We geven uitvoering aan de Ruimtelijke verkenning wonen kleine kernen door in overleg met de dbo's medewerking te verlenen aan woningbouwplannen. Daarbij is sprake van maatwerk waarbij de aanpak per dorp kan verschillen.
              5. Blz. 42 Er zijn voldoende veilige woonmogelijkheden beschikbaar voor arbeidsmigranten.
                1. Blz. 43 We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten
                2. Blz. 44 We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd kan worden
              6. Blz. 45 Het aanbod van intramurale mogelijkheden van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
                1. Blz. 46 Met SIUS kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
                2. Blz. 47 Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
                3. Blz. 48 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
                4. Blz. 49 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
              7. Blz. 50 Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
                1. Blz. 51 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
                2. Blz. 52 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
              8. Blz. 53 Jongeren met een ondersteuningsvraag kunnen hun wooncarrière in onze gemeente vormgeven
                1. Blz. 54 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
                2. Blz. 55 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
                3. Blz. 56 Wij starten een lokale pilot om trainingslocaties te realiseren waar jongeren zelfstandig kunnen leren wonen.
          3. Blz. 57 Beheer openbare ruimte
            1. Blz. 58 Inleiding
            2. Blz. 59 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 60 De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer
                1. Blz. 61 Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
                2. Blz. 62 Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
              2. Blz. 63 Versterken leefbaarheid van buurt / wijk.
                1. Blz. 64 Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk- en speeltuinverenigingen.
              3. Blz. 65 Alle (semi)openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor alle inwoners
                1. Blz. 66 De gemeente Oost Gelre heeft een subsidieregeling (semi-) openbare ruimten.
                2. Blz. 67 De gemeente Oost Gelre ondersteunt de werkgroep toegankelijkheid openbare ruimte.
              4. Blz. 68 Realiseren van een schone leefomgeving.
                1. Blz. 69 Uitvoering geven aan het jaarprogramma verminderen zwerfafval.
                2. Blz. 70 We voorkomen / beperken hondenpoepoverlast in de openbare ruimte door te handhaven en ervoor te zorgen dat er losloopvelden zijn.
              5. Blz. 71 De voorzieningen in onze gemeente zijn goed en veilig bereikbaar
                1. Blz. 72 Aanpassen komgrenzen en inrichten 30km/uur zones
                2. Blz. 73 Groenlo-West en Laarberg beter bereikbaar maken met openbaar vervoer
                3. Blz. 74 Opstellen verkeerscirculatieplannen voor Groenlo en Lichtenvoorde
                4. Blz. 75 Risicogestuurd verkeersveiligheid aanpakken in de hele gemeente volgens visie Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV)
                5. Blz. 76 Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden
                6. Blz. 77 We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
          4. Blz. 78 Duurzaamheid en milieu
            1. Blz. 79 Inleiding
            2. Blz. 80 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 81 Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur
                1. Blz. 82 Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek
              2. Blz. 83 Oost Gelre is energieneutraal
              3. Blz. 84 Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
                1. Blz. 85 We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.
                2. Blz. 86 We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.
                3. Blz. 87 We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
              4. Blz. 88 Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
                1. Blz. 89 We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven
                2. Blz. 90 We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.
              5. Blz. 91 Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd
                1. Blz. 92 We geven uitvoering aan ons beleid en uitvoeringsprogramma voor grootschalige energieopwekking.
              6. Blz. 93 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt
                1. Blz. 94 We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
                2. Blz. 95 We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
                3. Blz. 96 We werken actief mee aan de plaatsing van voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s.
              7. Blz. 97 Duurzaam ondernemen
                1. Blz. 98 Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
                2. Blz. 99 Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
                3. Blz. 100 Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
              8. Blz. 101 Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht
                1. Blz. 102 Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
        3. Blz. 103 Financieel overzicht Programma 1
          1. Blz. 104 Financieel overzicht
        4. Blz. 105 Beleidsindicatoren Programma 1
          1. Blz. 106 Beleidsindicatoren
      2. Blz. 107 Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
        1. Blz. 108 Inleiding
        2. Blz. 109 Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
          1. Blz. 110 Leefbaarheid, onbetaalbaar!
            1. Blz. 111 Inleiding
            2. Blz. 112 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 113 Behoud en verbetering van leefbaarheid in de kerkdorpen en hoofdkernen
                1. Blz. 114 We onderzoeken de mogelijkheid/wenselijkheid om (structureel) budgetten voor wijkorganisaties beschikbaar te stellen in Lichtenvoorde en Groenlo.
          2. Blz. 115 Onderwijs
            1. Blz. 116 Inleiding
            2. Blz. 117 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 118 Realiseren van een inclusieve en veilige schoolomgeving
                1. Blz. 119 Vanuit de gemeente Oost Gelre ondersteunen we scholen bij het verder vormgeven van een inclusieve veilige schoolomgeving
              2. Blz. 120 Onderwijsinstellingen realiseren een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod van onderwijs(huisvesting).
                1. Blz. 121 In samenwerking met scholen en andere verbonden partijen gaan we een Integraal Huisvestingsplan (IHP) realiseren
                2. Blz. 122 Realiseren van een integraal kindcentrum aan de Karel Doormanstraat in Groenlo.
                3. Blz. 123 Realiseren van een passende onderwijshuisvesting voor de Scholengemeenschap Harreveld (nieuwbouw/verbouw).
              3. Blz. 124 Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur en creativiteit.
                1. Blz. 125 We zetten in op de samenwerking tussen sportverenigingen, kinderopvang en basisscholen. Ook werken we samen met wijkverenigingen en dbo's.
              4. Blz. 126 Onderwijsinstellingen realiseren meer marktgestuurde opleidingen.
                1. Blz. 127 We organiseren jaarlijks een overleg tussen IKGL, onderwijs en gemeente.
              5. Blz. 128 Oost Gelre streeft ernaar de stagehoofdstad van de regio te worden
                1. Blz. 129 Samen met de ondernemers moeten we op zoek naar goede stageplekken waarmee we jeugd en talent kansen bieden en aan de regio binden
          3. Blz. 130 Sport
            1. Blz. 131 Inleiding
            2. Blz. 132 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 133 Oost Gelre heeft een gezonde leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, spelen en ontmoeten
              2. Blz. 134 Versterken van sportnetwerken.
              3. Blz. 135 Voor alle inwoners is er een passend sport- en beweegaanbod
              4. Blz. 136 Wij streven naar een vitale en sportieve samenleving, waarin sport en bewegen vooral bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en sociale cohesie van alle inwoners.
                1. Blz. 137 We stellen een toekomstbestendige investering- en onderhoudsplan op voor de sportaccommodaties.
                2. Blz. 138 We zetten buurtsportcoaches in op de thema's gezondheid en sociale cohesie. We stimuleren een gezonde leefstijl.
          4. Blz. 139 Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel!
            1. Blz. 140 Inleiding
            2. Blz. 141 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 142 Vrijwilligers ontvangen goede ondersteuning
                1. Blz. 143 De Meedoengroep vanuit de SDOA krijgt extra begeleiding gericht op participatie.
                2. Blz. 144 Een vrijwilligersondersteuner vormt een fysiek aanspreekpunt. De vrijwilligersondersteuner geeft vorm aan de verdere invulling van de on- en offline ondersteuning en verbindt vraag en aanbod.
                3. Blz. 145 We betrekken het lokale bedrijfsleven actief bij de ondersteuning van de vrijwilligersorganisaties.
                4. Blz. 146 We continueren maatschappelijke stages.
                5. Blz. 147 We herijken de Algemene subsidieverordening Oost Gelre (ASV) en de Nadere regels welzijnssubsidies.
                6. Blz. 148 We stroomlijnen de ondersteuning van vrijwilligers/kenniscentrum.
              2. Blz. 149 Senioren, vrijwilligers(organisaties) en welzijnsorganisaties weten elkaar te vinden.
                1. Blz. 150 Informatie op Samen in Oost Gelre (SIOG) wordt zodanig uitgebreid en aangepast dat professionals er makkelijk naar kunnen (door) verwijzen.
                2. Blz. 151 SIOG wordt uitgebreid met ‘softere’ content in de vorm van verhalen van ervaringsdeskundigen, succesverhalen uit de gemeente, inspiratieverhalen van inwoners. Ook krijgt het Sociaal Team een gezicht.
                3. Blz. 152 Sociaal Team en SIOG online en offline profileren als hét portaal voor informatie en ondersteuning op het gebied van preventie, ondersteuning en participatie.
                4. Blz. 153 Sociaal Team, haar aanbod en de werkprocessen krijgen een prominente plaats op SIOG.
                5. Blz. 154 Via een nieuwsbrief vanuit het Platform Zorg Wonen Welzijn brengen wij ons aanbod van deelnemers onder de aandacht.
                6. Blz. 155 We blijven zorgen voor duidelijke informatie over de beschikbare voorzieningen
              3. Blz. 156 (Jonge) mantelzorgers ondersteunen
                1. Blz. 157 Goede respijtvoorzieningen, zoals het kunnen bezoeken van dagbesteding, zijn beschikbaar om mantelzorgers te ontlasten.
                2. Blz. 158 Het aanbieden van vernieuwende vormen van ondersteuning. De komende vier jaar is dat met name gericht op de ondersteuning van mantelzorgers van inwoners met (beginnende) dementie.
                3. Blz. 159 Mantelzorgers jaarlijks blijven bedanken voor hun inzet met een mantelzorgcompliment.
                4. Blz. 160 Meer bekendheid geven aan de mogelijkheden op het gebied van mantelzorgondersteuning en respijtzorg.
                5. Blz. 161 Ondersteuning en opsporing van jonge mantelzorgers.
          5. Blz. 162 Cultuur en verenigingen
            1. Blz. 163 Inleiding
            2. Blz. 164 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 165 Sociaal cuturele centra, verenigingsgebouwen, sportgebouwen en velden waar mogelijk privatiseren.
                1. Blz. 166 Inventariseren welke verenigingsgebouwen, sportgebouwen- en velden geprivatiseerd kunnen worden.
                2. Blz. 167 Na inventarisatie, start van eerste oriënterende bestuurlijke gesprekken met de betrokken centra.
                3. Blz. 168 We inventariseren welke sociaal culturele centra geprivatiseerd kunnen worden.
              2. Blz. 169 Stijging in de beoefening van pop- en lichte muziek.
                1. Blz. 170 We ondersteunen de muziekverenigingen bij het promoten van muziekonderwijs op basisscholen.
              3. Blz. 171 Versterking eigen identiteit en toegankelijkheid van de streekcultuur.
                1. Blz. 172 Vanuit het Cultuur- & Erfgoedpact (ECAL) moet de streekcultuur en erfgoedactiviteiten worden bevorderd.
          6. Blz. 173 Nieuwkomers zijn welkom!
            1. Blz. 174 Inleiding
            2. Blz. 175 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 176 Nieuwkomers dragen hun steentje bij in Oost Gelre
                1. Blz. 177 Elke nieuwkomer krijgt een maatje die hen helpt wegwijs te maken in onze samenleving en hun plek in Oost Gelre te vinden.
                2. Blz. 178 In de participatie-cursussen besteden we aandacht aan de Nederlandse man/vrouw-verhouding, culturele verschillen en financiële zaken, zoals budgetbeheer.
                3. Blz. 179 Kennis en contactmogelijkheden uitbreiden, waarbij lokale kranten, workshops en presentaties een rol spelen.
                4. Blz. 180 Meer samenwerking met externe organisaties, zoals bijvoorbeeld de GGD op het gebied van het sneller signaleren van mogelijke problematiek en aandacht geven aan stressverlaging en traumaverwerking.
                5. Blz. 181 Statushouders doen werk naar vermogen (vrijwilligerswerk of een betaalde baan).
                6. Blz. 182 Verder uitvoering geven en actualiseren van het actieplan integratie statushouders.
                7. Blz. 183 Verdere inzet op re-integratie door middel van activiteiten en projecten.
                8. Blz. 184 Voorbereiden van de uitvoering van de nieuwe wettelijke gemeentelijke taak met betrekking tot de inburgering. We maken afspraken met aanbieders die de inburgeringscursus aanbieden.
                9. Blz. 185 We bevorderen en dragen bij aan contacten tussen autochtone inwoners en nieuwkomers.
                10. Blz. 186 We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend taalonderwijs volgen, van Taalcafé tot het volgen van een passende (taal)opleiding.
          7. Blz. 187 Werk moet lonen
            1. Blz. 188 Inleiding
            2. Blz. 189 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 190 Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig
                1. Blz. 191 De pilots met Werkbaan Oost en de Dorpskamer zetten wij voort.
                2. Blz. 192 Met SDOA en Werkbaan Oost willen we een algemene voorziening ontwikkelen waar inwoners terecht kunnen voor dagbesteding, vrijwilligerswerk, werkervaringsplaatsen en beschut werk. De ontbrekende schakel tussen het (vaak beschut) werken en dagbesteding
                3. Blz. 193 We bevorderen de uitstroom naar betaald werk en we ondersteunen wie dat niet op eigen kracht kan.
                4. Blz. 194 We hebben een vrijwilligerssteunpunt waarbij we ons ook richten op de bemiddeling van bijstandsgerechtigden naar vrijwilligerswerk te verbeteren (ook door het meer promoten van www.sameninoostgelre.nl).
                5. Blz. 195 We leiden toe naar werk. Wij zetten ons in voor betaald werk voor diegenen die dat kunnen
                6. Blz. 196 We plegen extra inzet op de Meedoengroep: de groep inwoners die al langdurig een uitkering ontvangt van de SDOA. Wij activeren hen waar mogelijk naar perspectief en werk.
                7. Blz. 197 We zetten ons in om de werkloze jongeren en ook jongeren met een arbeidsbeperking onder de aandacht te brengen van lokale bedrijven.
              2. Blz. 198 Misbruik uitkeringen tegengaan.
                1. Blz. 199 We gaan themacontroles houden en zijn streng aan de poort
              3. Blz. 200 Werken moet lonen
                1. Blz. 201 Als een kindregeling is toegekend, loopt deze nog door voor het lopende jaar.
                2. Blz. 202 Bij werkaanvaarding helpen we, indien nodig, de inwoner met het doorgeven van de gewijzigde financiële situatie aan de Belastingdienst. Hierdoor voorkomen we terugvorderingen van de Belastingdienst achteraf.
                3. Blz. 203 We verstrekken uitkeringsgerechtigden die aan de slag gaan een werkaanvaardingspremie van € 500,- bij werkaanvaarding en € 1.000,- na zes maanden als men nog werk heeft.
          8. Blz. 204 Preventie en ondersteuning
            1. Blz. 205 Inleiding
            2. Blz. 206 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 207 Inwoners bieden we een zinvolle daginvulling
                1. Blz. 208 Deelname aan ontwikkeling van een vervoersapp voor inwoners in landelijke gebieden (NetMobiel).
                2. Blz. 209 In gesprek gaan met aanbieders en onze inwoners om het aanbod uit te breiden met activiteiten die meer gericht zijn op dienstverlenende activiteiten en om verbreding mogelijk te maken.
                3. Blz. 210 Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar een zinvolle daginvulling.
                4. Blz. 211 Ondersteunen van de doorontwikkeling van de stads-/dorpskamer, zoals de stads-dorpskamer inzetten voor ondersteuning aan inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
                5. Blz. 212 Ondersteunen van initiatieven op het gebied van inloopvoorzieningen. We geven extra aandacht aan het thema eenzaamheid.
              2. Blz. 213 Inwoners worden ondersteund bij hun participatie in de samenleving.
                1. Blz. 214 We leveren groeps- en individuele begeleiding en kortdurend verblijf voor inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving.
                2. Blz. 215 We leveren Wmo-maatwerkvoorzieningen.
                3. Blz. 216 We starten een pilot arbeidsmatige dagbesteding.
                4. Blz. 217 We stimuleren cliënten en inwoners bij de doorstroom van dagbesteding naar beschut werk.
              3. Blz. 218 Kwetsbare inwoners een passende woonplek en begeleiding bieden
                1. Blz. 219 De uitwerking van de regionale voorbereidingen van de veranderingen rond maatschappelijke opvang en beschermd wonen, geven wij vorm in een apart traject. Dit betreft de Regionale uitvoeringsagenda opvang en bescherming.
                2. Blz. 220 Wij gaan in overleg met aanbieders van beschut wonen over de invulling van het onderdeel (beschut) wonen. We zetten zwaarder in op een grotere beschikbaarheid van deze woningen en maken hierover (prestatie)afspraken met woningbouwverenigingen.
              4. Blz. 221 Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig veilig wonen
                1. Blz. 222 Afspraken maken met woningcorporaties en zorgaanbieders om uitstroom uit beschermd wonen mogelijk te maken.
                2. Blz. 223 Prestatieafspraken maken met woningcorporaties.
                3. Blz. 224 We faciliteren het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen door het ondersteunen van het nemen van fysieke maatregelen die dit bevorderen.
                4. Blz. 225 We verlenen subsidies voor het levensloopbestendig maken van woningen.
              5. Blz. 226 Verminderen van alcohol en drugsgebruik bij jongeren
                1. Blz. 227 (Sport)verenigingen ondersteunen om vorm te geven aan het ‘NIX 18-beleid’ rondom alcohol- en drugsgebruik.
                2. Blz. 228 Continueren van de samenwerking tussen het jongerenwerk Mazzel en scholengemeenschap Marianum.
                3. Blz. 229 Koppeling met andere beleidsterreinen zoals sport en Wmo om een integrale aanpak rondom het thema alcohol en drugs te bewerkstelligen.
                4. Blz. 230 Uitbreiden en intensiveren van de samenwerking tussen jongerenwerk Mazzel en het primair basisonderwijs.
                5. Blz. 231 Vanuit het Preventie Platform Jeugd (PPJ) voor verschillende doelgroepen preventie-activiteiten organiseren.
                6. Blz. 232 We informeren ouders en jongeren aan de hand van universele en geïndiceerde preventie-activiteiten via verschillende kanalen, zodat ouders en jongeren bewust bezig zijn met het thema.
                7. Blz. 233 We werken vanuit het Preventie Platform Jeugd samen met omliggende gemeenten rondom verschillende maatschappelijke thema’s en dus ook het thema alcohol- en drugsgebruik.
              6. Blz. 234 Voorkomen van overgewicht bij jongeren
                1. Blz. 235 In gezamenlijkheid komen tot een preventieprogramma op gebied van overgewicht.
              7. Blz. 236 Dementievriendelijke samenleving
                1. Blz. 237 Communicatie rondom dementie: folder (wegwijzer dementie), artikelen en website.
                2. Blz. 238 Ondersteuningsaanbod verbreden voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers (ontmoeting, dagbesteding en gespreksgroepen).
                3. Blz. 239 Training en voorlichting geven over dementie aan vrijwilligers, mantelzorgers en middenstand.
                4. Blz. 240 Uitvoering geven aan het plan van aanpak ‘Dementievriendelijke samenleving’.
                5. Blz. 241 Vanuit het programma Een tegen eenzaamheid organiseren we activiteiten gericht op het tegengaan van eenzaamheid bij mantelzorgers van (beginnend) dementerende
                6. Blz. 242 We stellen een inloop gericht op beginnend dementerende beschikbaar
          9. Blz. 243 Armoedebestrijding
            1. Blz. 244 Inleiding
            2. Blz. 245 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 246 Het voorkomen van uitsluiting van inwoners vanwege lage inkomens
                1. Blz. 247 Alle kinderen in Oost Gelre moeten kunnen zwemmen. Voor gezinnen met lage inkomens is een vergoeding mogelijk van de kosten voor het behalen van zwemdiploma A.
                2. Blz. 248 Inwoners met een structureel laag inkomen (langer dan drie jaar) kunnen jaarlijks een beroep doen op een individuele inkomenstoeslag.
                3. Blz. 249 Inwoners met een uitkering op grond van de participatiewet die niet aan het werk kunnen, begeleiden we zoveel mogelijk naar vrijwilligerswerk. Zo voorkomen we een sociaal isolement.
                4. Blz. 250 We bieden budgetteringscursussen aan kwetsbare doelgroepen zoals uitkeringsgerechtigden.
                5. Blz. 251 We gaan financiële voorlichting geven op scholen.
                6. Blz. 252 We investeren (met buurgemeenten) in een gerichte aanpak om schoolverlating te voorkomen.
                7. Blz. 253 We maken afspraken met zorgverzekeraars, woningbouwcorporaties en nutsbedrijven om zo vroegtijdig signalen te krijgen indien er achterstanden ontstaan. Om hoge schulden zoveel mogelijk te voorkomen doen we aan vroegsignalering (Vroeg erop af!).
                8. Blz. 254 We maken bijles voor kinderen uit minima-gezinnen financieel mogelijk.
                9. Blz. 255 We ondersteunen de vrijwillige schuldhulpmaatjes (SOM) financieel door subsidie en daarnaast faciliteren we waar dit nodig is.
                10. Blz. 256 We willen zoveel mogelijk kinderen die recht hebben op de meedoen regeling ondersteunen. Daarom is de regeling toegankelijker gemaakt door middel van een meedoen-applicatie.
              2. Blz. 257 Onze inwoners hebben grip op zorgkosten
                1. Blz. 258 Wij behouden de komende vier jaar de mogelijkheid om gebruik te maken van de collectieve zorgverzekering van Menzis voor de huidige doelgroep.
                2. Blz. 259 Wij zijn met Menzis in gesprek om het preventieve aanbod in de collectieve zorgverzekering uit te breiden. Dit noemen we de Gemengde leefstijlinterventie.
          10. Blz. 260 Laaggeletterdheid/taalarm
            1. Blz. 261 Inleiding
            2. Blz. 262 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 263 Het tegengaan van laaggeletterdheid
                1. Blz. 264 Medewerkers van de sociale teams zijn geschoold in het herkennen van laaggeletterdheid en ondersteunen laaggeletterden om een hoger taalniveau te bereiken.
                2. Blz. 265 Verplichte taaltoets bij een uitkering op grond van de Participatiewet.
                3. Blz. 266 Voor de inburgeraars geldt, dat zij al een verplicht inburgeringstraject volgen. Indien zij dit voltooien, eindigen zij op A2-niveau.
                4. Blz. 267 We begeleiden mensen naar taalondersteuning bij bestaande initiatieven, zoals het Taalhuis, Taalteam of de Taalcafés
          11. Blz. 268 Goede zorg voor senioren
            1. Blz. 269 Inleiding
            2. Blz. 270 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 271 Inwoners worden op een juiste wijze ondersteund.
                1. Blz. 272 De gemeente regelt onafhankelijke cliëntondersteuning waarbij zoveel mogelijk vrijwilligers van organisaties worden ingezet.
                2. Blz. 273 We nemen jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek af.
              2. Blz. 274 Ouderen wonen langer zelfstandig thuis
                1. Blz. 275 De komende drie jaar handhaven we de subsidie Opplussen woningen.
                2. Blz. 276 Het aanbieden van valpreventie trainingen.
                3. Blz. 277 In de prestatieafspraken met de woningcorporaties afspraken maken over het bevorderen van het langer zelfstandig blijven wonen.
                4. Blz. 278 Inwoners vanaf 65 jaar blijvend actief benaderen en uitnodigen om in gesprek te gaan met vrijwillige woonconsulenten.
                5. Blz. 279 Opplussen van bestaande woningen (middels woningaanpassingen die langer thuis wonen mogelijk maken).
                6. Blz. 280 Participeren in het regionale project ‘Langer veilig thuis’.
                7. Blz. 281 We zorgen voor voldoende veilige (sociaal en fysiek) levensloopbestendige woningen.
              3. Blz. 282 Voorkomen van vereenzaming onder ouderen.
                1. Blz. 283 We ontwikkelen een gerichte aanpak om eenzaamheid onder ouderen te signaleren en tegen te gaan.
                2. Blz. 284 We subsidiëren het netwerk ouderen en veerkracht
                3. Blz. 285 We subsidiëren ondersteunende organisaties.
          12. Blz. 286 Jeugdzorg
            1. Blz. 287 Inleiding
            2. Blz. 288 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 289 Jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden
                1. Blz. 290 De POH gefaseerd uitbreiden naar alle huisartsenpraktijken in Oost Gelre.
                2. Blz. 291 De samenwerking met huisartsen verder intensiveren.
                3. Blz. 292 Door middel van cliënttevredenheidsonderzoek monitoren van de resultaten en inzicht houden in de behoeften van onze cliënten.
                4. Blz. 293 Door middel van het ondersteuningsteam ouders en jongeren handvatten bieden om de problemen op te lossen of leren ermee om te gaan.
                5. Blz. 294 Door middel van het Preventie Platform jeugd ouders handvatten bieden die problemen ervaren bij het opvoeden.
                6. Blz. 295 Het ondersteuningsteam pakt een verbindende rol door partijen rondom jeugdhulp van 0 tot 23 jaar samen te brengen.
                7. Blz. 296 Meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door ze in contact te brengen met het Huiskamer project van het Marianum.
                8. Blz. 297 Voorkomen van onnodige en onjuiste doorverwijzingen door normalisatie.
                9. Blz. 298 Voortzetten van mantelzorgondersteuning vanuit GGNet voor jongeren.
                10. Blz. 299 Yunio geeft uitvoering aan het project Inhuis-steungezinnen en heeft een coördinator aangesteld om de gezinnen te begeleiden.
              2. Blz. 300 Veilig en gezond opgroeien voor alle jongeren in Oost Gelre
                1. Blz. 301 Blijvend in gesprek met de betrokken partners van het Preventie Platform Jeugd (PPJ) hoe samen vorm te geven aan de thema's die actueel zijn.
                2. Blz. 302 Door meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door het inzetten van structurele en universele preventie door onder andere het Preventie Platform Jeugd.
                3. Blz. 303 Ouders bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
                4. Blz. 304 Professionals bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
                5. Blz. 305 We nemen als gemeente het initiatief om met jeugdhulpinstellingen en onderwijs nauw samen te werken bij het ontwikkelen en uitvoeren van preventieprojecten (drugs, alcohol, etc.).
                6. Blz. 306 We zorgen voor een goede begeleiding als jongeren 18 worden en van de Jeugdwet naar de Wmo/zorgverzekeringswet gaan.
          13. Blz. 307 Volksgezondheid
            1. Blz. 308 Inleiding
            2. Blz. 309 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 310 Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners en vooral die van kwetsbare groepen.
                1. Blz. 311 Uitvoering geven aan het lokaal actieprogramma Preventie.
              2. Blz. 312 Sluitende aanpak verwarde personen
                1. Blz. 313 Door nauwe samenwerking tussen zorgaanbieders, politie en gemeente bieden wij tijdig passende ondersteuning. Dit netwerk zetten wij de komende jaren voort en bouwen dit waar nodig uit.
                2. Blz. 314 Met GGNet worden afspraken gemaakt om de ondersteuning aan inwoners, die tijdelijk zijn opgenomen en weer terug naar huis gaan na ontslag, beter te regelen.
                3. Blz. 315 Onze procesregisseurs zorg en veiligheid zetten in op een preventieve aanpak om erger te voorkomen.
                4. Blz. 316 We participeren in de regionale pilot bemoeizorg
              3. Blz. 317 Uitvoering Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ)
                1. Blz. 318 Uitvoeren onderzoeken met betrekking tot zorgmachtigingen en start ondersteuning aangemelde verwarde personen
        3. Blz. 319 Financieel overzicht Programma 2
          1. Blz. 320 Financieel overzicht
        4. Blz. 321 Beleidsindicatoren Programma 2
          1. Blz. 322 Beleidsindicatoren
      3. Blz. 323 Programma 3 - Economie en werkgelegenheid
        1. Blz. 324 Inleiding
        2. Blz. 325 Beleidsdoelstellingen Programma 3 - Economie en Werkgelegenheid
          1. Blz. 326 Goed ondernemersklimaat
            1. Blz. 327 Inleiding
            2. Blz. 328 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 329 De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken.
                1. Blz. 330 Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
                2. Blz. 331 Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde
                3. Blz. 332 We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek
                4. Blz. 333 We zorgen voor geschikte kavels in Groenlo en Lichtenvoorde
              2. Blz. 334 Grootschalige industriële bedrijvigheid kan zich ontwikkelen op de Laarberg.
                1. Blz. 335 In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
                2. Blz. 336 We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
                3. Blz. 337 We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven
              3. Blz. 338 Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied.
                1. Blz. 339 We faciliteren gevelaanpassing en verstrekken daarvoor subsidie
              4. Blz. 340 Stimuleren innovatieve duurzame maakindustrie.
                1. Blz. 341 We gaan het bestemmingsplan Lindebrook herzien om de kavel voor wonen-werken om te zetten in woonkavels en werkkavels.
          2. Blz. 342 Gezonde agrarische sector
            1. Blz. 343 Inleiding
            2. Blz. 344 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 345 Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
                1. Blz. 346 Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda
                2. Blz. 347 Participeren in het Provinciaal uitvoeringsprogramma "Toekomst voor de Gelderse Boer"
                3. Blz. 348 We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
                4. Blz. 349 We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers
          3. Blz. 350 Bereikbaarheid en mobiliteit
            1. Blz. 351 Inleiding
            2. Blz. 352 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 353 Onze gemeente is goed bereikbaar
                1. Blz. 354 We voeren een onderzoek uit naar het nut en de noodzaak van een 2e fase van de N18, danwel doortrekking van de A18.
              2. Blz. 355 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
                1. Blz. 356 We gaan exploitanten benaderen om hen te bewegen om de Achterhoek/Oost Gelre op te nemen in hun schema’s voor (inter)nationale en andere lange-afstands busverbindingen........
                2. Blz. 357 We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
              3. Blz. 358 Verbeteren bereikbaarheid bedrijventerreinen
                1. Blz. 359 We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
          4. Blz. 360 Toerisme en evenementen
            1. Blz. 361 Inleiding
            2. Blz. 362 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 363 Stimuleren recreatie en toerisme
                1. Blz. 364 Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
                2. Blz. 365 We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
                3. Blz. 366 We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023
                4. Blz. 367 We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg
                5. Blz. 368 We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
              2. Blz. 369 Behouden en stimuleren van evenementen
                1. Blz. 370 We verruimen het huidige evenementenbeleid.
          5. Blz. 371 Werkgelegenheid
            1. Blz. 372 Inleiding
            2. Blz. 373 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 374 Realiseren van goede beschut werken plekken
                1. Blz. 375 We willen een organisatie creëren waarin inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een beschutte werkplek hebben maar waarbij andere werkzoekenden bijvoorbeeld een werkervaringsplek krijgen. Ontwikkeling van het individu is het uitgangspunt.
              2. Blz. 376 Creëren van banen voor mensen met een arbeidsbeperking
                1. Blz. 377 Binnen de gemeentelijke organisatie creëren we banen voor mensen met een arbeidsbeperking.
        3. Blz. 378 Financieel overzicht Programma 3
          1. Blz. 379 Financieel overzicht
        4. Blz. 380 Beleidsindicatoren Programma 3
          1. Blz. 381 Beleidsindicatoren
      4. Blz. 382 Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
        1. Blz. 383 Inleiding
        2. Blz. 384 Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
          1. Blz. 385 Veiligheid
            1. Blz. 386 Inleiding
            2. Blz. 387 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 388 Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.
                1. Blz. 389 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
                2. Blz. 390 We handhaven de openbare orde en bestrijden overlast.
              2. Blz. 391 Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.
                1. Blz. 392 We pakken de illegale handel vanuit woonhuizen aan, vooral ook in de buurt van scholen.
              3. Blz. 393 Behouden van de vrijwillige brandweer binnen de Achterhoek.
          2. Blz. 394 Euregionale samenwerking Achterhoek
            1. Blz. 395 Inleiding
            2. Blz. 396 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 397 Euregionale samenwerking bevorderen.
                1. Blz. 398 We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
                2. Blz. 399 We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
                3. Blz. 400 We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
                4. Blz. 401 We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
                5. Blz. 402 We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
                6. Blz. 403 We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
              2. Blz. 404 Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre.
                1. Blz. 405 We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
          3. Blz. 406 Gemeentelijke organisatie
            1. Blz. 407 Inleiding
            2. Blz. 408 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 409 De gemeente Oost Gelre wordt gezien als een betrouwbare en integere partner
          4. Blz. 410 Burgerinitiatieven
            1. Blz. 411 Inleiding
            2. Blz. 412 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 413 Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.
                1. Blz. 414 We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
                2. Blz. 415 We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
                3. Blz. 416 We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
          5. Blz. 417 Gemeentelijke dienstverlening
            1. Blz. 418 Inleiding
          6. Blz. 419 Financieel beleid
            1. Blz. 420 Inleiding
            2. Blz. 421 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 422 Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.
                1. Blz. 423 Begroting, tussentijdse rapportages en de jaarrekening/jaarverslag zijn digitaal beschikbaar (begrotingsapp).
                2. Blz. 424 We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
                3. Blz. 425 We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen zodat financiering van investeringen in de toekomst gewaarborgd is.
        3. Blz. 426 Financieel overzicht Programma 4
          1. Blz. 427 Financieel overzicht
        4. Blz. 428 Beleidsindicatoren Programma 4
          1. Blz. 429 Beleidsindicatoren
    3. Blz. 430 Jaarverslag
      1. Blz. 431 Inleiding
        1. Blz. 432 Inleiding
      2. Blz. 433 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
        1. Blz. 434 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
      3. Blz. 435 Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
        1. Blz. 436 Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
      4. Blz. 437 Financieel resultaat 2022
        1. Blz. 438 Financieel resultaat 2022
      5. Blz. 439 Resultaatbepaling
        1. Blz. 440 Resultaatbepaling
      6. Blz. 441 Bestemming resultaat
        1. Blz. 442 Bestemming resultaat
      7. Blz. 443 Analyse van het rekeningresultaat
        1. Blz. 444 Analyse van het rekeningresultaat
    4. Blz. 445 Paragrafen
      1. Blz. 446 Inleiding
        1. Blz. 447 Inleiding
      2. Blz. 448 Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 449 Inleiding
        2. Blz. 450 Beleid weerstandsvermogen
        3. Blz. 451 Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
        4. Blz. 452 Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
        5. Blz. 453 Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
        6. Blz. 454 Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
      3. Blz. 455 Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
        1. Blz. 456 Verbonden partijen en participaties
        2. Blz. 457 Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
        3. Blz. 458 Fijnder
        4. Blz. 459 Stadsbank Oost Nederland (SON)
        5. Blz. 460 Regio Achterhoek
        6. Blz. 461 NV Rova
        7. Blz. 462 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
        8. Blz. 463 Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
        9. Blz. 464 Dimpact
        10. Blz. 465 Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
        11. Blz. 466 GGD
        12. Blz. 467 Laarberg
        13. Blz. 468 Overzicht verbonden partijen
      4. Blz. 469 Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
        1. Blz. 470 Inleiding
        2. Blz. 471 Communicatie in het hart van beleid
        3. Blz. 472 Personeelsbeleid
        4. Blz. 473 Integriteit en ondermijning
        5. Blz. 474 Informatiemanagement
        6. Blz. 475 Financiën, planning & control
        7. Blz. 476 Juridische kwaliteitszorg
        8. Blz. 477 Mediation
        9. Blz. 478 Bezwarencommissie
        10. Blz. 479 AVG
        11. Blz. 480 ENSIA
        12. Blz. 481 Participatie
        13. Blz. 482 Programma Omgevingswet
        14. Blz. 483 Fraude en continuïteit
        15. Blz. 484 Wet Open Overheid
      5. Blz. 485 Paragraaf 4: Financiering
        1. Blz. 486 Inleiding
        2. Blz. 487 Ontwikkeling rentepercentage 2022
        3. Blz. 488 Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
        4. Blz. 489 Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
        5. Blz. 490 Kredietrisico
        6. Blz. 491 Leningenportefeuille
        7. Blz. 492 Schatkistbankieren
        8. Blz. 493 Rentelasten 2022
      6. Blz. 494 Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 495 Inleiding
        2. Blz. 496 Overzicht beheerplannen voor het jaar 2022
        3. Blz. 497 Wegen
        4. Blz. 498 Riolering
        5. Blz. 499 Openbaar groen en water
        6. Blz. 500 Openbare verlichting
        7. Blz. 501 Civiel technische kunstwerken
        8. Blz. 502 Speelvoorzieningen
        9. Blz. 503 Gemeentelijke gebouwen
        10. Blz. 504 Water
      7. Blz. 505 Paragraaf 6: Grondbeleid
        1. Blz. 506 Inleiding
        2. Blz. 507 Grondbeleid
        3. Blz. 508 Actuele stand van zaken
        4. Blz. 509 Reservering voor risico's grondexploitatie
        5. Blz. 510 Voorziening voor verwachte verliezen
        6. Blz. 511 Afsluiting complexen
        7. Blz. 512 Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
      8. Blz. 513 Paragraaf 7: Lokale heffingen
        1. Blz. 514 Inleiding
        2. Blz. 515 Overzicht lokale heffingen
        3. Blz. 516 Leges
        4. Blz. 517 Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
        5. Blz. 518 Lokale lastendruk
        6. Blz. 519 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
    5. Blz. 520 Kerngegevens
      1. Blz. 521 Inwoners
        1. Blz. 522 Inwoners
      2. Blz. 523 Fysieke structuur
        1. Blz. 524 Fysieke structuur
      3. Blz. 525 Financiële structuur
        1. Blz. 526 Fin struc
    6. Blz. 527 Jaarrekening
      1. Blz. 528 Overzicht van baten en lasten over het jaar 2022
        1. Blz. 529 Overzicht baten en lasten 2022
      2. Blz. 530 Onvoorzien/Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 531 Onvoorzien
          1. Blz. 532 Onvoorzien
        2. Blz. 533 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
          1. Blz. 534 Struc toev en ontrek reserves
        3. Blz. 535 Incidentele baten en lasten
          1. Blz. 536 Inc baten en lasten
        4. Blz. 537 Toelichting incidentele lasten
          1. Blz. 538 Toel inc lasten
        5. Blz. 539 Toelichting incidentele baten
          1. Blz. 540 Toel inc baten
      3. Blz. 541 Balans per 31 december
        1. Blz. 542 Activa
        2. Blz. 543 Passiva
      4. Blz. 544 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 545 Inleiding
          1. Blz. 546 Inleiding
        2. Blz. 547 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          1. Blz. 548 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 549 Balans
        4. Blz. 550 Vaste activa
        5. Blz. 551 Immateriële vaste activa
          1. Blz. 552 Immateriele vaste activa
        6. Blz. 553 Materiële vaste activa
          1. Blz. 554 In erfpacht uitgegeven gronden
          2. Blz. 555 Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en overige investeringen met economisch nut
          3. Blz. 556 Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
        7. Blz. 557 Financiële vaste activa
          1. Blz. 558 Financiele vaste activa
        8. Blz. 559 Vlottende activa
        9. Blz. 560 Voorraden
          1. Blz. 561 Onderhanden werk, gronden in exploitatie
          2. Blz. 562 Voorraad handelsgoederen
        10. Blz. 563 Vorderingen en overlopende activa
          1. Blz. 564 Vorderingen
        11. Blz. 565 Liquide middelen en overlopende posten
          1. Blz. 566 Liquide middelen
        12. Blz. 567 Voorzieningen
          1. Blz. 568 Voorzieningen
        13. Blz. 569 Vaste schulden
          1. Blz. 570 Vaste schulden
        14. Blz. 571 Vlottende passiva
          1. Blz. 572 Vlottende passiva
        15. Blz. 573 Borg en garantstellingen
          1. Blz. 574 Borg
      5. Blz. 575 Toelichting per programma
        1. Blz. 576 Programma 1: Leefomgeving
          1. Blz. 577 Financieel overzicht
          2. Blz. 578 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 579 Lasten
          4. Blz. 580 Baten
        2. Blz. 581 Programma 2: Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
          1. Blz. 582 Financieel overzicht
          2. Blz. 583 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 584 Lasten
          4. Blz. 585 Baten
        3. Blz. 586 Programma 3: Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 587 Financieel overzicht
          2. Blz. 588 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 589 Lasten
          4. Blz. 590 Baten
        4. Blz. 591 Programma 4: Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
          1. Blz. 592 Financieel overzicht
          2. Blz. 593 Taakveldverantwoording
          3. Blz. 594 Lasten
          4. Blz. 595 Baten
        5. Blz. 596 Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen
          1. Blz. 597 Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 598 Treasury - overzicht dividendopbrengsten
          3. Blz. 599 Overzicht algemene uitkering
          4. Blz. 600 Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
        6. Blz. 601 Begrotingsrechtsmatigheid
          1. Blz. 602 Begrotingsrechtmatigheid
          2. Blz. 603 Afwijkingen begroting
          3. Blz. 604 Grafische weergave
      6. Blz. 605 Toelichting op de balans per 31 december
        1. Blz. 606 Vaste activa
          1. Blz. 607 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 608 Materiële vaste activa
          3. Blz. 609 Financiële vaste activa
        2. Blz. 610 Vlottende activa
          1. Blz. 611 Voorraden
          2. Blz. 612 Uitzettingen korter dan één jaar
          3. Blz. 613 Liquide middelen
          4. Blz. 614 Overlopende activa
        3. Blz. 615 Passiva
        4. Blz. 616 Eigen vermogen
          1. Blz. 617 Mutaties reserves
            1. Blz. 618 Mutaties in de belegde reserves
            2. Blz. 619 Mutaties in de vrij reserves
            3. Blz. 620 Mutaties in de bestemmingsreserves
          2. Blz. 621 Eigen vermogen
          3. Blz. 622 Toelichting
          4. Blz. 623 Mutaties reserves
        5. Blz. 624 Voorzieningen
          1. Blz. 625 VZ1
          2. Blz. 626 VZ3
        6. Blz. 627 Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
          1. Blz. 628 VS1
        7. Blz. 629 Vlottende passiva
          1. Blz. 630 Vlottende passiva
          2. Blz. 631 Kortlopende schulden
        8. Blz. 632 Waarborgen en garanties
          1. Blz. 633 WG1
        9. Blz. 634 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          1. Blz. 635 Niet uit de balans blijkende
          2. Blz. 636 Wet Normering Topinkomens (WNT)
        10. Blz. 637 EMU-saldo
          1. Blz. 638 EMU-saldo
          2. Blz. 639 Emu-saldo2
      7. Blz. 640 Bijlagen
        1. Blz. 641 Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 642 Staat van reserves en voorzieningen
        2. Blz. 643 Toelichting reserves
          1. Blz. 644 Algemene reserve
          2. Blz. 645 Bestemmingsreserves
        3. Blz. 646 Verdelingsprincipe taakvelden per programma
          1. Blz. 647 Taakvelden per programma
        4. Blz. 648 SISA
          1. Blz. 649 Sisa
        5. Blz. 650 Jaarrekening 2022 vs. jaarrekening 2021
          1. Blz. 651 Taakvelden - lasten
          2. Blz. 652 Taakveld - baten
        6. Blz. 653 Beleidsindicatoren BBV
          1. Blz. 654 Beleidsindicatoren BBV
    7. Blz. 655 Controleverklaring
    8. Overzicht
    9. Zoeken
    10. Publicatie bijlagen
    11. Contact
    12. PrivacyStatement
    13. Sitemap