-
Blz. 1
Jaarrekening 2022
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Programma 1 - Leefomgeving
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 1 - Leefomgeving
-
Blz. 7
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 10
Bestaand vastgoed dat leeg komt te staan of verpaupert wordt herontwikkeld.
-
Blz. 11
We geven uitvoering aan de Menukaart Wonen Lichtenvoorde en Groenlo
-
Blz. 12
De kwaliteit van bestaande bebouwing in de (kleine)kernen verbetert.
-
Blz. 13
Bekendheid geven aan de Toekomstbestendig Wonen Lening
-
Blz. 14
Versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
-
Blz. 15
We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en/of te compenseren.
-
Blz. 16
We stellen een Omgevingsvisie vast
-
Blz. 17
Vitaal centrum van Lichtenvoorde
-
Blz. 18
Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).
-
Blz. 19
Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig gewijzigd.
-
Blz. 20
In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).
-
Blz. 21
We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
-
Blz. 22
We passen kunst (street art) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
-
Blz. 23
We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.
-
Blz. 24
Vitaal centrum van Groenlo
-
Blz. 25
We geven uitvoering aan het Programma Stad Groenlo
-
Blz. 26
Wonen in Oost Gelre
-
Blz. 27
Inleiding
-
Blz. 28
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 29
Bouwen naar behoefte
-
Blz. 30
In samenwerking met dorpsbelangenorganisaties realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.
-
Blz. 31
We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.
-
Blz. 32
Er zijn voldoende betaalbare en levensloopbestendige (sociale) huurwoningen beschikbaar voor alle doelgroepen.
-
Blz. 33
We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
-
Blz. 34
Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de hoofdkernen Groenlo en Lichtenvoorde.
-
Blz. 35
Herontwikkelen vrijkomende schoollocaties in Lichtenvoorde waarbij deze een woonfunctie krijgen
-
Blz. 36
Realiseren uitbreidingslocatie aan Flierbeek in Lichtenvoorde (Flierbos).
-
Blz. 37
Realiseren van herontwikkelingslocaties in bestaand stedelijk gebied in Lichtenvoorde.
-
Blz. 38
Realiseren woningbouw op de locatie Oldenhuis in Groenlo.
-
Blz. 39
Verder ontwikkelen woningbouwlocatie Brouwhuizen in Groenlo
-
Blz. 40
Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de kleine kernen.
-
Blz. 41
We geven uitvoering aan de Ruimtelijke verkenning wonen kleine kernen door in overleg met de dbo's medewerking te verlenen aan woningbouwplannen. Daarbij is sprake van maatwerk waarbij de aanpak per dorp kan verschillen.
-
Blz. 42
Er zijn voldoende veilige woonmogelijkheden beschikbaar voor arbeidsmigranten.
-
Blz. 43
We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten
-
Blz. 44
We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd kan worden
-
Blz. 45
Het aanbod van intramurale mogelijkheden van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
-
Blz. 46
Met SIUS kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
-
Blz. 47
Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
-
Blz. 48
Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
-
Blz. 49
Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
-
Blz. 50
Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
-
Blz. 51
We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
-
Blz. 52
We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
-
Blz. 53
Jongeren met een ondersteuningsvraag kunnen hun wooncarrière in onze gemeente vormgeven
-
Blz. 54
We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
-
Blz. 55
We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
-
Blz. 56
Wij starten een lokale pilot om trainingslocaties te realiseren waar jongeren zelfstandig kunnen leren wonen.
-
Blz. 57
Beheer openbare ruimte
-
Blz. 58
Inleiding
-
Blz. 59
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 60
De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer
-
Blz. 61
Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
-
Blz. 62
Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
-
Blz. 63
Versterken leefbaarheid van buurt / wijk.
-
Blz. 64
Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk- en speeltuinverenigingen.
-
Blz. 65
Alle (semi)openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor alle inwoners
-
Blz. 66
De gemeente Oost Gelre heeft een subsidieregeling (semi-) openbare ruimten.
-
Blz. 67
De gemeente Oost Gelre ondersteunt de werkgroep toegankelijkheid openbare ruimte.
-
Blz. 68
Realiseren van een schone leefomgeving.
-
Blz. 69
Uitvoering geven aan het jaarprogramma verminderen zwerfafval.
-
Blz. 70
We voorkomen / beperken hondenpoepoverlast in de openbare ruimte door te handhaven en ervoor te zorgen dat er losloopvelden zijn.
-
Blz. 71
De voorzieningen in onze gemeente zijn goed en veilig bereikbaar
-
Blz. 72
Aanpassen komgrenzen en inrichten 30km/uur zones
-
Blz. 73
Groenlo-West en Laarberg beter bereikbaar maken met openbaar vervoer
-
Blz. 74
Opstellen verkeerscirculatieplannen voor Groenlo en Lichtenvoorde
-
Blz. 75
Risicogestuurd verkeersveiligheid aanpakken in de hele gemeente volgens visie Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV)
-
Blz. 76
Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden
-
Blz. 77
We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
-
Blz. 78
Duurzaamheid en milieu
-
Blz. 79
Inleiding
-
Blz. 80
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 81
Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur
-
Blz. 82
Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek
-
Blz. 83
Oost Gelre is energieneutraal
-
Blz. 84
Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
-
Blz. 85
We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.
-
Blz. 86
We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.
-
Blz. 87
We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
-
Blz. 88
Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
-
Blz. 89
We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven
-
Blz. 90
We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.
-
Blz. 91
Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd
-
Blz. 92
We geven uitvoering aan ons beleid en uitvoeringsprogramma voor grootschalige energieopwekking.
-
Blz. 93
Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt
-
Blz. 94
We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
-
Blz. 95
We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 96
We werken actief mee aan de plaatsing van voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s.
-
Blz. 97
Duurzaam ondernemen
-
Blz. 98
Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
-
Blz. 99
Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
-
Blz. 100
Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
-
Blz. 101
Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht
-
Blz. 102
Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
-
Blz. 103
Financieel overzicht Programma 1
-
Blz. 104
Financieel overzicht
-
Blz. 105
Beleidsindicatoren Programma 1
-
Blz. 106
Beleidsindicatoren
-
Blz. 107
Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
-
Blz. 108
Inleiding
-
Blz. 109
Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
-
Blz. 110
Leefbaarheid, onbetaalbaar!
-
Blz. 111
Inleiding
-
Blz. 112
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 113
Behoud en verbetering van leefbaarheid in de kerkdorpen en hoofdkernen
-
Blz. 114
We onderzoeken de mogelijkheid/wenselijkheid om (structureel) budgetten voor wijkorganisaties beschikbaar te stellen in Lichtenvoorde en Groenlo.
-
Blz. 115
Onderwijs
-
Blz. 116
Inleiding
-
Blz. 117
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 118
Realiseren van een inclusieve en veilige schoolomgeving
-
Blz. 119
Vanuit de gemeente Oost Gelre ondersteunen we scholen bij het verder vormgeven van een inclusieve veilige schoolomgeving
-
Blz. 120
Onderwijsinstellingen realiseren een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod van onderwijs(huisvesting).
-
Blz. 121
In samenwerking met scholen en andere verbonden partijen gaan we een Integraal Huisvestingsplan (IHP) realiseren
-
Blz. 122
Realiseren van een integraal kindcentrum aan de Karel Doormanstraat in Groenlo.
-
Blz. 123
Realiseren van een passende onderwijshuisvesting voor de Scholengemeenschap Harreveld (nieuwbouw/verbouw).
-
Blz. 124
Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur en creativiteit.
-
Blz. 125
We zetten in op de samenwerking tussen sportverenigingen, kinderopvang en basisscholen. Ook werken we samen met wijkverenigingen en dbo's.
-
Blz. 126
Onderwijsinstellingen realiseren meer marktgestuurde opleidingen.
-
Blz. 127
We organiseren jaarlijks een overleg tussen IKGL, onderwijs en gemeente.
-
Blz. 128
Oost Gelre streeft ernaar de stagehoofdstad van de regio te worden
-
Blz. 129
Samen met de ondernemers moeten we op zoek naar goede stageplekken waarmee we jeugd en talent kansen bieden en aan de regio binden
-
Blz. 130
Sport
-
Blz. 131
Inleiding
-
Blz. 132
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 133
Oost Gelre heeft een gezonde leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, spelen en ontmoeten
-
Blz. 134
Versterken van sportnetwerken.
-
Blz. 135
Voor alle inwoners is er een passend sport- en beweegaanbod
-
Blz. 136
Wij streven naar een vitale en sportieve samenleving, waarin sport en bewegen vooral bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en sociale cohesie van alle inwoners.
-
Blz. 137
We stellen een toekomstbestendige investering- en onderhoudsplan op voor de sportaccommodaties.
-
Blz. 138
We zetten buurtsportcoaches in op de thema's gezondheid en sociale cohesie. We stimuleren een gezonde leefstijl.
-
Blz. 139
Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel!
-
Blz. 140
Inleiding
-
Blz. 141
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 142
Vrijwilligers ontvangen goede ondersteuning
-
Blz. 143
De Meedoengroep vanuit de SDOA krijgt extra begeleiding gericht op participatie.
-
Blz. 144
Een vrijwilligersondersteuner vormt een fysiek aanspreekpunt. De vrijwilligersondersteuner geeft vorm aan de verdere invulling van de on- en offline ondersteuning en verbindt vraag en aanbod.
-
Blz. 145
We betrekken het lokale bedrijfsleven actief bij de ondersteuning van de vrijwilligersorganisaties.
-
Blz. 146
We continueren maatschappelijke stages.
-
Blz. 147
We herijken de Algemene subsidieverordening Oost Gelre (ASV) en de Nadere regels welzijnssubsidies.
-
Blz. 148
We stroomlijnen de ondersteuning van vrijwilligers/kenniscentrum.
-
Blz. 149
Senioren, vrijwilligers(organisaties) en welzijnsorganisaties weten elkaar te vinden.
-
Blz. 150
Informatie op Samen in Oost Gelre (SIOG) wordt zodanig uitgebreid en aangepast dat professionals er makkelijk naar kunnen (door) verwijzen.
-
Blz. 151
SIOG wordt uitgebreid met ‘softere’ content in de vorm van verhalen van ervaringsdeskundigen, succesverhalen uit de gemeente, inspiratieverhalen van inwoners. Ook krijgt het Sociaal Team een gezicht.
-
Blz. 152
Sociaal Team en SIOG online en offline profileren als hét portaal voor informatie en ondersteuning op het gebied van preventie, ondersteuning en participatie.
-
Blz. 153
Sociaal Team, haar aanbod en de werkprocessen krijgen een prominente plaats op SIOG.
-
Blz. 154
Via een nieuwsbrief vanuit het Platform Zorg Wonen Welzijn brengen wij ons aanbod van deelnemers onder de aandacht.
-
Blz. 155
We blijven zorgen voor duidelijke informatie over de beschikbare voorzieningen
-
Blz. 156
(Jonge) mantelzorgers ondersteunen
-
Blz. 157
Goede respijtvoorzieningen, zoals het kunnen bezoeken van dagbesteding, zijn beschikbaar om mantelzorgers te ontlasten.
-
Blz. 158
Het aanbieden van vernieuwende vormen van ondersteuning. De komende vier jaar is dat met name gericht op de ondersteuning van mantelzorgers van inwoners met (beginnende) dementie.
-
Blz. 159
Mantelzorgers jaarlijks blijven bedanken voor hun inzet met een mantelzorgcompliment.
-
Blz. 160
Meer bekendheid geven aan de mogelijkheden op het gebied van mantelzorgondersteuning en respijtzorg.
-
Blz. 161
Ondersteuning en opsporing van jonge mantelzorgers.
-
Blz. 162
Cultuur en verenigingen
-
Blz. 163
Inleiding
-
Blz. 164
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 165
Sociaal cuturele centra, verenigingsgebouwen, sportgebouwen en velden waar mogelijk privatiseren.
-
Blz. 166
Inventariseren welke verenigingsgebouwen, sportgebouwen- en velden geprivatiseerd kunnen worden.
-
Blz. 167
Na inventarisatie, start van eerste oriënterende bestuurlijke gesprekken met de betrokken centra.
-
Blz. 168
We inventariseren welke sociaal culturele centra geprivatiseerd kunnen worden.
-
Blz. 169
Stijging in de beoefening van pop- en lichte muziek.
-
Blz. 170
We ondersteunen de muziekverenigingen bij het promoten van muziekonderwijs op basisscholen.
-
Blz. 171
Versterking eigen identiteit en toegankelijkheid van de streekcultuur.
-
Blz. 172
Vanuit het Cultuur- & Erfgoedpact (ECAL) moet de streekcultuur en erfgoedactiviteiten worden bevorderd.
-
Blz. 173
Nieuwkomers zijn welkom!
-
Blz. 174
Inleiding
-
Blz. 175
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 176
Nieuwkomers dragen hun steentje bij in Oost Gelre
-
Blz. 177
Elke nieuwkomer krijgt een maatje die hen helpt wegwijs te maken in onze samenleving en hun plek in Oost Gelre te vinden.
-
Blz. 178
In de participatie-cursussen besteden we aandacht aan de Nederlandse man/vrouw-verhouding, culturele verschillen en financiële zaken, zoals budgetbeheer.
-
Blz. 179
Kennis en contactmogelijkheden uitbreiden, waarbij lokale kranten, workshops en presentaties een rol spelen.
-
Blz. 180
Meer samenwerking met externe organisaties, zoals bijvoorbeeld de GGD op het gebied van het sneller signaleren van mogelijke problematiek en aandacht geven aan stressverlaging en traumaverwerking.
-
Blz. 181
Statushouders doen werk naar vermogen (vrijwilligerswerk of een betaalde baan).
-
Blz. 182
Verder uitvoering geven en actualiseren van het actieplan integratie statushouders.
-
Blz. 183
Verdere inzet op re-integratie door middel van activiteiten en projecten.
-
Blz. 184
Voorbereiden van de uitvoering van de nieuwe wettelijke gemeentelijke taak met betrekking tot de inburgering. We maken afspraken met aanbieders die de inburgeringscursus aanbieden.
-
Blz. 185
We bevorderen en dragen bij aan contacten tussen autochtone inwoners en nieuwkomers.
-
Blz. 186
We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend taalonderwijs volgen, van Taalcafé tot het volgen van een passende (taal)opleiding.
-
Blz. 187
Werk moet lonen
-
Blz. 188
Inleiding
-
Blz. 189
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 190
Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig
-
Blz. 191
De pilots met Werkbaan Oost en de Dorpskamer zetten wij voort.
-
Blz. 192
Met SDOA en Werkbaan Oost willen we een algemene voorziening ontwikkelen waar inwoners terecht kunnen voor dagbesteding, vrijwilligerswerk, werkervaringsplaatsen en beschut werk. De ontbrekende schakel tussen het (vaak beschut) werken en dagbesteding
-
Blz. 193
We bevorderen de uitstroom naar betaald werk en we ondersteunen wie dat niet op eigen kracht kan.
-
Blz. 194
We hebben een vrijwilligerssteunpunt waarbij we ons ook richten op de bemiddeling van bijstandsgerechtigden naar vrijwilligerswerk te verbeteren (ook door het meer promoten van www.sameninoostgelre.nl).
-
Blz. 195
We leiden toe naar werk. Wij zetten ons in voor betaald werk voor diegenen die dat kunnen
-
Blz. 196
We plegen extra inzet op de Meedoengroep: de groep inwoners die al langdurig een uitkering ontvangt van de SDOA. Wij activeren hen waar mogelijk naar perspectief en werk.
-
Blz. 197
We zetten ons in om de werkloze jongeren en ook jongeren met een arbeidsbeperking onder de aandacht te brengen van lokale bedrijven.
-
Blz. 198
Misbruik uitkeringen tegengaan.
-
Blz. 199
We gaan themacontroles houden en zijn streng aan de poort
-
Blz. 200
Werken moet lonen
-
Blz. 201
Als een kindregeling is toegekend, loopt deze nog door voor het lopende jaar.
-
Blz. 202
Bij werkaanvaarding helpen we, indien nodig, de inwoner met het doorgeven van de gewijzigde financiële situatie aan de Belastingdienst. Hierdoor voorkomen we terugvorderingen van de Belastingdienst achteraf.
-
Blz. 203
We verstrekken uitkeringsgerechtigden die aan de slag gaan een werkaanvaardingspremie van € 500,- bij werkaanvaarding en € 1.000,- na zes maanden als men nog werk heeft.
-
Blz. 204
Preventie en ondersteuning
-
Blz. 205
Inleiding
-
Blz. 206
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 207
Inwoners bieden we een zinvolle daginvulling
-
Blz. 208
Deelname aan ontwikkeling van een vervoersapp voor inwoners in landelijke gebieden (NetMobiel).
-
Blz. 209
In gesprek gaan met aanbieders en onze inwoners om het aanbod uit te breiden met activiteiten die meer gericht zijn op dienstverlenende activiteiten en om verbreding mogelijk te maken.
-
Blz. 210
Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar een zinvolle daginvulling.
-
Blz. 211
Ondersteunen van de doorontwikkeling van de stads-/dorpskamer, zoals de stads-dorpskamer inzetten voor ondersteuning aan inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 212
Ondersteunen van initiatieven op het gebied van inloopvoorzieningen. We geven extra aandacht aan het thema eenzaamheid.
-
Blz. 213
Inwoners worden ondersteund bij hun participatie in de samenleving.
-
Blz. 214
We leveren groeps- en individuele begeleiding en kortdurend verblijf voor inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving.
-
Blz. 215
We leveren Wmo-maatwerkvoorzieningen.
-
Blz. 216
We starten een pilot arbeidsmatige dagbesteding.
-
Blz. 217
We stimuleren cliënten en inwoners bij de doorstroom van dagbesteding naar beschut werk.
-
Blz. 218
Kwetsbare inwoners een passende woonplek en begeleiding bieden
-
Blz. 219
De uitwerking van de regionale voorbereidingen van de veranderingen rond maatschappelijke opvang en beschermd wonen, geven wij vorm in een apart traject. Dit betreft de Regionale uitvoeringsagenda opvang en bescherming.
-
Blz. 220
Wij gaan in overleg met aanbieders van beschut wonen over de invulling van het onderdeel (beschut) wonen. We zetten zwaarder in op een grotere beschikbaarheid van deze woningen en maken hierover (prestatie)afspraken met woningbouwverenigingen.
-
Blz. 221
Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig veilig wonen
-
Blz. 222
Afspraken maken met woningcorporaties en zorgaanbieders om uitstroom uit beschermd wonen mogelijk te maken.
-
Blz. 223
Prestatieafspraken maken met woningcorporaties.
-
Blz. 224
We faciliteren het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen door het ondersteunen van het nemen van fysieke maatregelen die dit bevorderen.
-
Blz. 225
We verlenen subsidies voor het levensloopbestendig maken van woningen.
-
Blz. 226
Verminderen van alcohol en drugsgebruik bij jongeren
-
Blz. 227
(Sport)verenigingen ondersteunen om vorm te geven aan het ‘NIX 18-beleid’ rondom alcohol- en drugsgebruik.
-
Blz. 228
Continueren van de samenwerking tussen het jongerenwerk Mazzel en scholengemeenschap Marianum.
-
Blz. 229
Koppeling met andere beleidsterreinen zoals sport en Wmo om een integrale aanpak rondom het thema alcohol en drugs te bewerkstelligen.
-
Blz. 230
Uitbreiden en intensiveren van de samenwerking tussen jongerenwerk Mazzel en het primair basisonderwijs.
-
Blz. 231
Vanuit het Preventie Platform Jeugd (PPJ) voor verschillende doelgroepen preventie-activiteiten organiseren.
-
Blz. 232
We informeren ouders en jongeren aan de hand van universele en geïndiceerde preventie-activiteiten via verschillende kanalen, zodat ouders en jongeren bewust bezig zijn met het thema.
-
Blz. 233
We werken vanuit het Preventie Platform Jeugd samen met omliggende gemeenten rondom verschillende maatschappelijke thema’s en dus ook het thema alcohol- en drugsgebruik.
-
Blz. 234
Voorkomen van overgewicht bij jongeren
-
Blz. 235
In gezamenlijkheid komen tot een preventieprogramma op gebied van overgewicht.
-
Blz. 236
Dementievriendelijke samenleving
-
Blz. 237
Communicatie rondom dementie: folder (wegwijzer dementie), artikelen en website.
-
Blz. 238
Ondersteuningsaanbod verbreden voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers (ontmoeting, dagbesteding en gespreksgroepen).
-
Blz. 239
Training en voorlichting geven over dementie aan vrijwilligers, mantelzorgers en middenstand.
-
Blz. 240
Uitvoering geven aan het plan van aanpak ‘Dementievriendelijke samenleving’.
-
Blz. 241
Vanuit het programma Een tegen eenzaamheid organiseren we activiteiten gericht op het tegengaan van eenzaamheid bij mantelzorgers van (beginnend) dementerende
-
Blz. 242
We stellen een inloop gericht op beginnend dementerende beschikbaar
-
Blz. 243
Armoedebestrijding
-
Blz. 244
Inleiding
-
Blz. 245
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 246
Het voorkomen van uitsluiting van inwoners vanwege lage inkomens
-
Blz. 247
Alle kinderen in Oost Gelre moeten kunnen zwemmen. Voor gezinnen met lage inkomens is een vergoeding mogelijk van de kosten voor het behalen van zwemdiploma A.
-
Blz. 248
Inwoners met een structureel laag inkomen (langer dan drie jaar) kunnen jaarlijks een beroep doen op een individuele inkomenstoeslag.
-
Blz. 249
Inwoners met een uitkering op grond van de participatiewet die niet aan het werk kunnen, begeleiden we zoveel mogelijk naar vrijwilligerswerk. Zo voorkomen we een sociaal isolement.
-
Blz. 250
We bieden budgetteringscursussen aan kwetsbare doelgroepen zoals uitkeringsgerechtigden.
-
Blz. 251
We gaan financiële voorlichting geven op scholen.
-
Blz. 252
We investeren (met buurgemeenten) in een gerichte aanpak om schoolverlating te voorkomen.
-
Blz. 253
We maken afspraken met zorgverzekeraars, woningbouwcorporaties en nutsbedrijven om zo vroegtijdig signalen te krijgen indien er achterstanden ontstaan. Om hoge schulden zoveel mogelijk te voorkomen doen we aan vroegsignalering (Vroeg erop af!).
-
Blz. 254
We maken bijles voor kinderen uit minima-gezinnen financieel mogelijk.
-
Blz. 255
We ondersteunen de vrijwillige schuldhulpmaatjes (SOM) financieel door subsidie en daarnaast faciliteren we waar dit nodig is.
-
Blz. 256
We willen zoveel mogelijk kinderen die recht hebben op de meedoen regeling ondersteunen. Daarom is de regeling toegankelijker gemaakt door middel van een meedoen-applicatie.
-
Blz. 257
Onze inwoners hebben grip op zorgkosten
-
Blz. 258
Wij behouden de komende vier jaar de mogelijkheid om gebruik te maken van de collectieve zorgverzekering van Menzis voor de huidige doelgroep.
-
Blz. 259
Wij zijn met Menzis in gesprek om het preventieve aanbod in de collectieve zorgverzekering uit te breiden. Dit noemen we de Gemengde leefstijlinterventie.
-
Blz. 260
Laaggeletterdheid/taalarm
-
Blz. 261
Inleiding
-
Blz. 262
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 263
Het tegengaan van laaggeletterdheid
-
Blz. 264
Medewerkers van de sociale teams zijn geschoold in het herkennen van laaggeletterdheid en ondersteunen laaggeletterden om een hoger taalniveau te bereiken.
-
Blz. 265
Verplichte taaltoets bij een uitkering op grond van de Participatiewet.
-
Blz. 266
Voor de inburgeraars geldt, dat zij al een verplicht inburgeringstraject volgen. Indien zij dit voltooien, eindigen zij op A2-niveau.
-
Blz. 267
We begeleiden mensen naar taalondersteuning bij bestaande initiatieven, zoals het Taalhuis, Taalteam of de Taalcafés
-
Blz. 268
Goede zorg voor senioren
-
Blz. 269
Inleiding
-
Blz. 270
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 271
Inwoners worden op een juiste wijze ondersteund.
-
Blz. 272
De gemeente regelt onafhankelijke cliëntondersteuning waarbij zoveel mogelijk vrijwilligers van organisaties worden ingezet.
-
Blz. 273
We nemen jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek af.
-
Blz. 274
Ouderen wonen langer zelfstandig thuis
-
Blz. 275
De komende drie jaar handhaven we de subsidie Opplussen woningen.
-
Blz. 276
Het aanbieden van valpreventie trainingen.
-
Blz. 277
In de prestatieafspraken met de woningcorporaties afspraken maken over het bevorderen van het langer zelfstandig blijven wonen.
-
Blz. 278
Inwoners vanaf 65 jaar blijvend actief benaderen en uitnodigen om in gesprek te gaan met vrijwillige woonconsulenten.
-
Blz. 279
Opplussen van bestaande woningen (middels woningaanpassingen die langer thuis wonen mogelijk maken).
-
Blz. 280
Participeren in het regionale project ‘Langer veilig thuis’.
-
Blz. 281
We zorgen voor voldoende veilige (sociaal en fysiek) levensloopbestendige woningen.
-
Blz. 282
Voorkomen van vereenzaming onder ouderen.
-
Blz. 283
We ontwikkelen een gerichte aanpak om eenzaamheid onder ouderen te signaleren en tegen te gaan.
-
Blz. 284
We subsidiëren het netwerk ouderen en veerkracht
-
Blz. 285
We subsidiëren ondersteunende organisaties.
-
Blz. 286
Jeugdzorg
-
Blz. 287
Inleiding
-
Blz. 288
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 289
Jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden
-
Blz. 290
De POH gefaseerd uitbreiden naar alle huisartsenpraktijken in Oost Gelre.
-
Blz. 291
De samenwerking met huisartsen verder intensiveren.
-
Blz. 292
Door middel van cliënttevredenheidsonderzoek monitoren van de resultaten en inzicht houden in de behoeften van onze cliënten.
-
Blz. 293
Door middel van het ondersteuningsteam ouders en jongeren handvatten bieden om de problemen op te lossen of leren ermee om te gaan.
-
Blz. 294
Door middel van het Preventie Platform jeugd ouders handvatten bieden die problemen ervaren bij het opvoeden.
-
Blz. 295
Het ondersteuningsteam pakt een verbindende rol door partijen rondom jeugdhulp van 0 tot 23 jaar samen te brengen.
-
Blz. 296
Meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door ze in contact te brengen met het Huiskamer project van het Marianum.
-
Blz. 297
Voorkomen van onnodige en onjuiste doorverwijzingen door normalisatie.
-
Blz. 298
Voortzetten van mantelzorgondersteuning vanuit GGNet voor jongeren.
-
Blz. 299
Yunio geeft uitvoering aan het project Inhuis-steungezinnen en heeft een coördinator aangesteld om de gezinnen te begeleiden.
-
Blz. 300
Veilig en gezond opgroeien voor alle jongeren in Oost Gelre
-
Blz. 301
Blijvend in gesprek met de betrokken partners van het Preventie Platform Jeugd (PPJ) hoe samen vorm te geven aan de thema's die actueel zijn.
-
Blz. 302
Door meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door het inzetten van structurele en universele preventie door onder andere het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 303
Ouders bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 304
Professionals bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 305
We nemen als gemeente het initiatief om met jeugdhulpinstellingen en onderwijs nauw samen te werken bij het ontwikkelen en uitvoeren van preventieprojecten (drugs, alcohol, etc.).
-
Blz. 306
We zorgen voor een goede begeleiding als jongeren 18 worden en van de Jeugdwet naar de Wmo/zorgverzekeringswet gaan.
-
Blz. 307
Volksgezondheid
-
Blz. 308
Inleiding
-
Blz. 309
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 310
Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners en vooral die van kwetsbare groepen.
-
Blz. 311
Uitvoering geven aan het lokaal actieprogramma Preventie.
-
Blz. 312
Sluitende aanpak verwarde personen
-
Blz. 313
Door nauwe samenwerking tussen zorgaanbieders, politie en gemeente bieden wij tijdig passende ondersteuning. Dit netwerk zetten wij de komende jaren voort en bouwen dit waar nodig uit.
-
Blz. 314
Met GGNet worden afspraken gemaakt om de ondersteuning aan inwoners, die tijdelijk zijn opgenomen en weer terug naar huis gaan na ontslag, beter te regelen.
-
Blz. 315
Onze procesregisseurs zorg en veiligheid zetten in op een preventieve aanpak om erger te voorkomen.
-
Blz. 316
We participeren in de regionale pilot bemoeizorg
-
Blz. 317
Uitvoering Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ)
-
Blz. 318
Uitvoeren onderzoeken met betrekking tot zorgmachtigingen en start ondersteuning aangemelde verwarde personen
-
Blz. 319
Financieel overzicht Programma 2
-
Blz. 320
Financieel overzicht
-
Blz. 321
Beleidsindicatoren Programma 2
-
Blz. 322
Beleidsindicatoren
-
Blz. 323
Programma 3 - Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 324
Inleiding
-
Blz. 325
Beleidsdoelstellingen Programma 3 - Economie en Werkgelegenheid
-
Blz. 326
Goed ondernemersklimaat
-
Blz. 327
Inleiding
-
Blz. 328
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 329
De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken.
-
Blz. 330
Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
-
Blz. 331
Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde
-
Blz. 332
We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek
-
Blz. 333
We zorgen voor geschikte kavels in Groenlo en Lichtenvoorde
-
Blz. 334
Grootschalige industriële bedrijvigheid kan zich ontwikkelen op de Laarberg.
-
Blz. 335
In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
-
Blz. 336
We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
-
Blz. 337
We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven
-
Blz. 338
Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied.
-
Blz. 339
We faciliteren gevelaanpassing en verstrekken daarvoor subsidie
-
Blz. 340
Stimuleren innovatieve duurzame maakindustrie.
-
Blz. 341
We gaan het bestemmingsplan Lindebrook herzien om de kavel voor wonen-werken om te zetten in woonkavels en werkkavels.
-
Blz. 342
Gezonde agrarische sector
-
Blz. 343
Inleiding
-
Blz. 344
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 345
Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
-
Blz. 346
Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda
-
Blz. 347
Participeren in het Provinciaal uitvoeringsprogramma "Toekomst voor de Gelderse Boer"
-
Blz. 348
We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
-
Blz. 349
We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers
-
Blz. 350
Bereikbaarheid en mobiliteit
-
Blz. 351
Inleiding
-
Blz. 352
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 353
Onze gemeente is goed bereikbaar
-
Blz. 354
We voeren een onderzoek uit naar het nut en de noodzaak van een 2e fase van de N18, danwel doortrekking van de A18.
-
Blz. 355
Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
-
Blz. 356
We gaan exploitanten benaderen om hen te bewegen om de Achterhoek/Oost Gelre op te nemen in hun schema’s voor (inter)nationale en andere lange-afstands busverbindingen........
-
Blz. 357
We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
-
Blz. 358
Verbeteren bereikbaarheid bedrijventerreinen
-
Blz. 359
We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
-
Blz. 360
Toerisme en evenementen
-
Blz. 361
Inleiding
-
Blz. 362
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 363
Stimuleren recreatie en toerisme
-
Blz. 364
Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
-
Blz. 365
We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
-
Blz. 366
We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023
-
Blz. 367
We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg
-
Blz. 368
We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
-
Blz. 369
Behouden en stimuleren van evenementen
-
Blz. 370
We verruimen het huidige evenementenbeleid.
-
Blz. 371
Werkgelegenheid
-
Blz. 372
Inleiding
-
Blz. 373
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 374
Realiseren van goede beschut werken plekken
-
Blz. 375
We willen een organisatie creëren waarin inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een beschutte werkplek hebben maar waarbij andere werkzoekenden bijvoorbeeld een werkervaringsplek krijgen. Ontwikkeling van het individu is het uitgangspunt.
-
Blz. 376
Creëren van banen voor mensen met een arbeidsbeperking
-
Blz. 377
Binnen de gemeentelijke organisatie creëren we banen voor mensen met een arbeidsbeperking.
-
Blz. 378
Financieel overzicht Programma 3
-
Blz. 379
Financieel overzicht
-
Blz. 380
Beleidsindicatoren Programma 3
-
Blz. 381
Beleidsindicatoren
-
Blz. 382
Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
-
Blz. 383
Inleiding
-
Blz. 384
Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
-
Blz. 385
Veiligheid
-
Blz. 386
Inleiding
-
Blz. 387
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 388
Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.
-
Blz. 389
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
-
Blz. 390
We handhaven de openbare orde en bestrijden overlast.
-
Blz. 391
Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.
-
Blz. 392
We pakken de illegale handel vanuit woonhuizen aan, vooral ook in de buurt van scholen.
-
Blz. 393
Behouden van de vrijwillige brandweer binnen de Achterhoek.
-
Blz. 394
Euregionale samenwerking Achterhoek
-
Blz. 395
Inleiding
-
Blz. 396
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 397
Euregionale samenwerking bevorderen.
-
Blz. 398
We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
-
Blz. 399
We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
-
Blz. 400
We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
-
Blz. 401
We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
-
Blz. 402
We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
-
Blz. 403
We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
-
Blz. 404
Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre.
-
Blz. 405
We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
-
Blz. 406
Gemeentelijke organisatie
-
Blz. 407
Inleiding
-
Blz. 408
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 409
De gemeente Oost Gelre wordt gezien als een betrouwbare en integere partner
-
Blz. 410
Burgerinitiatieven
-
Blz. 411
Inleiding
-
Blz. 412
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 413
Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.
-
Blz. 414
We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
-
Blz. 415
We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
-
Blz. 416
We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
-
Blz. 417
Gemeentelijke dienstverlening
-
Blz. 418
Inleiding
-
Blz. 419
Financieel beleid
-
Blz. 420
Inleiding
-
Blz. 421
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 422
Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.
-
Blz. 423
Begroting, tussentijdse rapportages en de jaarrekening/jaarverslag zijn digitaal beschikbaar (begrotingsapp).
-
Blz. 424
We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
-
Blz. 425
We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen zodat financiering van investeringen in de toekomst gewaarborgd is.
-
Blz. 426
Financieel overzicht Programma 4
-
Blz. 427
Financieel overzicht
-
Blz. 428
Beleidsindicatoren Programma 4
-
Blz. 429
Beleidsindicatoren
-
Blz. 430
Jaarverslag
-
Blz. 431
Inleiding
-
Blz. 432
Inleiding
-
Blz. 433
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 434
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 435
Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
-
Blz. 436
Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
-
Blz. 437
Financieel resultaat 2022
-
Blz. 438
Financieel resultaat 2022
-
Blz. 439
Resultaatbepaling
-
Blz. 440
Resultaatbepaling
-
Blz. 441
Bestemming resultaat
-
Blz. 442
Bestemming resultaat
-
Blz. 443
Analyse van het rekeningresultaat
-
Blz. 444
Analyse van het rekeningresultaat
-
Blz. 445
Paragrafen
-
Blz. 446
Inleiding
-
Blz. 447
Inleiding
-
Blz. 448
Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 449
Inleiding
-
Blz. 450
Beleid weerstandsvermogen
-
Blz. 451
Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
-
Blz. 452
Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
-
Blz. 453
Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 454
Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 455
Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 456
Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 457
Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
-
Blz. 458
Fijnder
-
Blz. 459
Stadsbank Oost Nederland (SON)
-
Blz. 460
Regio Achterhoek
-
Blz. 461
NV Rova
-
Blz. 462
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
-
Blz. 463
Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
-
Blz. 464
Dimpact
-
Blz. 465
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
-
Blz. 466
GGD
-
Blz. 467
Laarberg
-
Blz. 468
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 469
Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
-
Blz. 470
Inleiding
-
Blz. 471
Communicatie in het hart van beleid
-
Blz. 472
Personeelsbeleid
-
Blz. 473
Integriteit en ondermijning
-
Blz. 474
Informatiemanagement
-
Blz. 475
Financiën, planning & control
-
Blz. 476
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 477
Mediation
-
Blz. 478
Bezwarencommissie
-
Blz. 479
AVG
-
Blz. 480
ENSIA
-
Blz. 481
Participatie
-
Blz. 482
Programma Omgevingswet
-
Blz. 483
Fraude en continuïteit
-
Blz. 484
Wet Open Overheid
-
Blz. 485
Paragraaf 4: Financiering
-
Blz. 486
Inleiding
-
Blz. 487
Ontwikkeling rentepercentage 2022
-
Blz. 488
Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
-
Blz. 489
Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
-
Blz. 490
Kredietrisico
-
Blz. 491
Leningenportefeuille
-
Blz. 492
Schatkistbankieren
-
Blz. 493
Rentelasten 2022
-
Blz. 494
Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 495
Inleiding
-
Blz. 496
Overzicht beheerplannen voor het jaar 2022
-
Blz. 497
Wegen
-
Blz. 498
Riolering
-
Blz. 499
Openbaar groen en water
-
Blz. 500
Openbare verlichting
-
Blz. 501
Civiel technische kunstwerken
-
Blz. 502
Speelvoorzieningen
-
Blz. 503
Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 504
Water
-
Blz. 505
Paragraaf 6: Grondbeleid
-
Blz. 506
Inleiding
-
Blz. 507
Grondbeleid
-
Blz. 508
Actuele stand van zaken
-
Blz. 509
Reservering voor risico's grondexploitatie
-
Blz. 510
Voorziening voor verwachte verliezen
-
Blz. 511
Afsluiting complexen
-
Blz. 512
Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
-
Blz. 513
Paragraaf 7: Lokale heffingen
-
Blz. 514
Inleiding
-
Blz. 515
Overzicht lokale heffingen
-
Blz. 516
Leges
-
Blz. 517
Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
-
Blz. 518
Lokale lastendruk
-
Blz. 519
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 520
Kerngegevens
-
Blz. 521
Inwoners
-
Blz. 522
Inwoners
-
Blz. 523
Fysieke structuur
-
Blz. 524
Fysieke structuur
-
Blz. 525
Financiële structuur
-
Blz. 526
Fin struc
-
Blz. 527
Jaarrekening
-
Blz. 528
Overzicht van baten en lasten over het jaar 2022
-
Blz. 529
Overzicht baten en lasten 2022
-
Blz. 530
Onvoorzien/Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/Incidentele baten en lasten
-
Blz. 531
Onvoorzien
-
Blz. 532
Onvoorzien
-
Blz. 533
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 534
Struc toev en ontrek reserves
-
Blz. 535
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 536
Inc baten en lasten
-
Blz. 537
Toelichting incidentele lasten
-
Blz. 538
Toel inc lasten
-
Blz. 539
Toelichting incidentele baten
-
Blz. 540
Toel inc baten
-
Blz. 541
Balans per 31 december
-
Blz. 542
Activa
-
Blz. 543
Passiva
-
Blz. 544
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 545
Inleiding
-
Blz. 546
Inleiding
-
Blz. 547
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 548
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 549
Balans
-
Blz. 550
Vaste activa
-
Blz. 551
Immateriële vaste activa
-
Blz. 552
Immateriele vaste activa
-
Blz. 553
Materiële vaste activa
-
Blz. 554
In erfpacht uitgegeven gronden
-
Blz. 555
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en overige investeringen met economisch nut
-
Blz. 556
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
-
Blz. 557
Financiële vaste activa
-
Blz. 558
Financiele vaste activa
-
Blz. 559
Vlottende activa
-
Blz. 560
Voorraden
-
Blz. 561
Onderhanden werk, gronden in exploitatie
-
Blz. 562
Voorraad handelsgoederen
-
Blz. 563
Vorderingen en overlopende activa
-
Blz. 564
Vorderingen
-
Blz. 565
Liquide middelen en overlopende posten
-
Blz. 566
Liquide middelen
-
Blz. 567
Voorzieningen
-
Blz. 568
Voorzieningen
-
Blz. 569
Vaste schulden
-
Blz. 570
Vaste schulden
-
Blz. 571
Vlottende passiva
-
Blz. 572
Vlottende passiva
-
Blz. 573
Borg en garantstellingen
-
Blz. 574
Borg
-
Blz. 575
Toelichting per programma
-
Blz. 576
Programma 1: Leefomgeving
-
Blz. 577
Financieel overzicht
-
Blz. 578
Taakveldverantwoording
-
Blz. 579
Lasten
-
Blz. 580
Baten
-
Blz. 581
Programma 2: Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
-
Blz. 582
Financieel overzicht
-
Blz. 583
Taakveldverantwoording
-
Blz. 584
Lasten
-
Blz. 585
Baten
-
Blz. 586
Programma 3: Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 587
Financieel overzicht
-
Blz. 588
Taakveldverantwoording
-
Blz. 589
Lasten
-
Blz. 590
Baten
-
Blz. 591
Programma 4: Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
-
Blz. 592
Financieel overzicht
-
Blz. 593
Taakveldverantwoording
-
Blz. 594
Lasten
-
Blz. 595
Baten
-
Blz. 596
Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen
-
Blz. 597
Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 598
Treasury - overzicht dividendopbrengsten
-
Blz. 599
Overzicht algemene uitkering
-
Blz. 600
Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
-
Blz. 601
Begrotingsrechtsmatigheid
-
Blz. 602
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 603
Afwijkingen begroting
-
Blz. 604
Grafische weergave
-
Blz. 605
Toelichting op de balans per 31 december
-
Blz. 606
Vaste activa
-
Blz. 607
Immateriële vaste activa
-
Blz. 608
Materiële vaste activa
-
Blz. 609
Financiële vaste activa
-
Blz. 610
Vlottende activa
-
Blz. 611
Voorraden
-
Blz. 612
Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 613
Liquide middelen
-
Blz. 614
Overlopende activa
-
Blz. 615
Passiva
-
Blz. 616
Eigen vermogen
-
Blz. 617
Mutaties reserves
-
Blz. 618
Mutaties in de belegde reserves
-
Blz. 619
Mutaties in de vrij reserves
-
Blz. 620
Mutaties in de bestemmingsreserves
-
Blz. 621
Eigen vermogen
-
Blz. 622
Toelichting
-
Blz. 623
Mutaties reserves
-
Blz. 624
Voorzieningen
-
Blz. 625
VZ1
-
Blz. 626
VZ3
-
Blz. 627
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 628
VS1
-
Blz. 629
Vlottende passiva
-
Blz. 630
Vlottende passiva
-
Blz. 631
Kortlopende schulden
-
Blz. 632
Waarborgen en garanties
-
Blz. 633
WG1
-
Blz. 634
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 635
Niet uit de balans blijkende
-
Blz. 636
Wet Normering Topinkomens (WNT)
-
Blz. 637
EMU-saldo
-
Blz. 638
EMU-saldo
-
Blz. 639
Emu-saldo2
-
Blz. 640
Bijlagen
-
Blz. 641
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 642
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 643
Toelichting reserves
-
Blz. 644
Algemene reserve
-
Blz. 645
Bestemmingsreserves
-
Blz. 646
Verdelingsprincipe taakvelden per programma
-
Blz. 647
Taakvelden per programma
-
Blz. 648
SISA
-
Blz. 649
Sisa
-
Blz. 650
Jaarrekening 2022 vs. jaarrekening 2021
-
Blz. 651
Taakvelden - lasten
-
Blz. 652
Taakveld - baten
-
Blz. 653
Beleidsindicatoren BBV
-
Blz. 654
Beleidsindicatoren BBV
-
Blz. 655
Controleverklaring
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap