In het onderstaande overzicht hebben wij een vergelijking gemaakt met de programmabegroting 2022 (inclusief begrotingswijzigingen). Door een verbeterd inzicht in de kosten van de diverse producten ontstaan er minder verschillen tussen de producten onderling (x € 1.000)
Programma |
Begrotingsaldo in € |
Rekeningsaldo in € |
Afwijking voordeel/nadeel in € |
1. Leefomgeving |
-9.662 | -8.372 | V 1.290 |
2. Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen |
-36.709 | -34.687 | V 2.022 |
3. Economie en werkgelegenheid |
691 | -91 | N 782 |
4. Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening |
-5.588 | -4.604 | V 984 |
Algemene dekkingsmiddelen |
64.435 | 65.185 | V 750 |
Overhead |
-11.229 | -10.295 | V 934 |
Heffing Vennootschapsbelasting |
-96 | -1 | V 95 |
Bedrag onvoorzien |
0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten |
1.842 | 7.135 | V 5.293 |
Mutaties reserves |
4.527 | 674 | N 3.853 |
Resultaat |
6.369 | 7.809 | V 1.440 |
De belangrijkste afwijkingen (> € 120.000) die hebben geleid tot het verschil van rekeningresultaat (ten opzichte van de slotwijziging 2022) zijn (x € 1.000):
Omschrijving |
|
x € 1.000 |
Programma 1 |
|
|
Met Waterschap Rijn en IJssel is gestart met planvorming voor de buitenzijde van het project de Molenberg. De plannen zijn gereed en kunnen worden gepresenteerd. Het Waterschap heeft inmiddels de grondaankoop gedaan en de verwachting is daarom dat een groot deel van de uitvoering in 2023 plaats zal vinden. Daarnaast zal ook een deel in 2026 plaats gaan vinden nadat de planvorming omtrent de Molenberg gereed is. | V | 490 |
De afwijking bij de riolering ontstaat doordat het tarief lager is vastgesteld dan noodzakelijk om kostendekkend te zijn. Door een onttrekking uit de bestemmingsreserve riolering wordt de lagere inkomst opgevangen. | N | 375 |
De lagere baten rioolheffing hebben onder andere geleid tot een vrijval van de voorziening riolering. | V | 275 |
In 2022 is er een subsidie voor duurzaam omgaan met hemelwater vastgesteld van € 300.000. Hiervan is in 2022 circa € 31.000 uitgegeven. Het restant kan de komende jaren worden uitgegeven. | V | 269 |
In het kader van de energietransitie is in 2021 gestart met het opstellen van de Transitievisie Warmte en zijn divers projecten uitgevoerd. Voor deze projecten zijn gelden beschikbaar gesteld, maar een deel hiervan bleek in 2022 niet nodig te zijn. | V | 217 |
Subtotaal programma 1 | V | 876 |
|
x € 1.000 |
|
Programma 2 |
|
|
De afwaardering van drie basisscholen in Lichtenvoorde heeft niet plaatsgevonden doordat de gebouwen er nog staan. Nadat de scholen zijn gesloopt, zal de afwaardering plaatsvinden. Het bedrag zal daarom worden overgeheveld naar 2023. | V | 717 |
In 2022 zijn afrekeningen geweest van voorgaande jaren in het kader van peuterspeelzalen. Dit heeft tot teruggaven van gelden geleid. Daarnaast is de bijraming die gedaan is met de bestuursrapportage achteraf niet nodig gebleken. | V | 213 |
De kosten van de opvang van Oekraïners zijn lager dan de vergoeding die is ontvangen vanuit het Rijk. Daarom wordt voorgesteld dit bedrag te reserveren in een bestemmingsreserve om toekomstige uitgaven voor de uitvoering van beleid en huisvesting voor vluchtelingen, statushouders en arbeidsmigranten op te kunnen vangen. | V | 1.332 |
Er is een opvangplek gecreëerd voor statushouders aan de Kievitstraat. In 2023 worden rijksmiddelen ontvangen voor de dekking van deze kosten. | N | 296 |
Als gevolg van personele bezettingsproblemen en een huisartsenpraktijk die niet meer deelneemt, zijn de kosten voor de praktijkondersteuners bij de huisarts een stuk lager dan begroot. | V | 196 |
Er is uitvoering gegeven aan het beleid omtrent de energietoeslag. Tegenover deze extra uitgaven staan extra inkomsten in de algemene uitkering. | N | 969 |
De kosten van huishoudelijke hulp zijn lager dan begroot doordat er sprake is van personeelstekort, waardoor vervanging niet altijd is gerealiseerd, waardoor kosten lager zijn. Daarnaast is er minder zorg geleverd door Corona. | V | 243 |
Vanaf 1 juli 2022 is gestart met de inkoop wmo via lumpsum. Hierbij was afgesproken dat er maandelijks een voorschot naar de aanbieder ging. Deze voorschotten waren gebaseerd op basis van een verdeelsleutel die bepaald was door de regio. Voor 2022 is als begroot bedrag het voorschotbedrag voor 6 maanden gehanteerd. Eind 2022 is het werkelijke bedrag dat is uitgenut als last verantwoord in 2022. Het verschil (circa € 345.000) betreft een vooruitbetaling en daarom als voordeel opgenomen ten opzichte van begroting. | V | 345 |
In totaliteit zijn de kosten voor jeugd hoger dan begroot door enerzijds de lumpsum financiering en anderzijds doordat eind 2022 enkele individuele overeenkomsten zijn afgesloten. | N | 167 |
Subtotaal programma 2 | V | 1.614 |
Omschrijving |
|
x € 1.000 |
Programma 3 |
|
|
Gedurende het jaar zijn de baten van complex Lindebrook bijgeraamd. Deze dienen verwerkt te worden binnen de grondexploitatie en daarom leidt dit tot een afwijking van begrote bedragen. | N | 687 |
In november 2021 is door de raad de Toerisme & Recreatie agenda 2021-2025 vastgesteld. De financiële uitwerking hiervan had bij de bestuursrapportage 2022 meegenomen moeten worden. Dit is echter niet opgenomen, waardoor de kosten in 2022 een stuk hoger zijn dan begroot. | N | 123 |
De baten toeristenbelasting zijn een stuk hoger dan begroot, doordat evenementen als de Zwarte Cross weer door konden gaan en het aantal overnachtingen sterk is gestegen na Corona. | V | 203 |
Gedurende het jaar zijn de baten en lasten van de verschillende grondexploitaties bijgeraamd. Deze dienen verwerkt te worden binnen de grondexploitatie en daarom leidt dit tot een afwijking van begrote bedragen. | N | 249 |
Subtotaal programma 3 |
N | 856 |
Omschrijving |
|
x € 1.000 |
Programma 4 |
|
|
De dotatie aan wethouderspensioen is lager door vrijval van pensioen als gevolg van een hogere rente waarmee is gerekend, zoals door het ministerie is voorgeschreven. | V | 584 |
In 2022 zijn enkele cofinancieringsprojecten gestart voor de Regio Achterhoek. De (financiële) afwikkeling zal in 2023 plaats vinden, waardoor er in 2022 lagere uitgaven waren. | V | 156 |
In 2022 zijn een tweetal gemeentelijke gebouwen verhuurd aan de GGD en is er een hogere bijdrage in de energiekosten. Tevens heeft er minder planmatig onderhoud plaatsgevonden. | V | 138 |
Subtotaal programma 4 |
V | 878 |
Omschrijving |
|
x € 1.000 |
Algemene dekkingsmiddelen en overhead |
|
|
Met de bestuursrapportage en de slotwijziging zijn de extra inhuur kosten van medewerkers begroot op taakveld overhead. De daadwerkelijke kosten zijn bij de jaarrekening toegerekend aan het taakveld/project waarvoor de betreffende medewerkers werkzaamheden verrichten. Hierdoor is er sprake van een verschuiving tussen het taakveld overhead en de overige taakvelden/projecten. | V | 936 |
De rente op obligaties is een stuk hoger dan begroot. Daarnaast is ook het financieringsresultaat positief uitgevallen door de lage rente op de leningen. |
V |
238 |
De algemene uitkering kent een fors positieve ontwikkeling in het bijzonder veroorzaakt door een hoger accres als gevolg van de extreme inflatie. Door de trapje op trapje af methodiek worden de gemeenten gecompenseerd door het rijk. Tevens kent de integratie- en decentralisatie uitkering kent een positieve ontwikkeling, in het bijzonder door de extra middelen voor taken welke zijn over geheveld naar de gemeenten. Bijvoorbeeld middelen voor de klimaatadaptatie en voor ondermijning. |
V |
506 |
Subtotaal algemene dekkingsmiddelen en overhead | V | 1.680 |
|
|
|
Mutaties reserves |
|
|
Budgetten die overgeheveld worden naar 2022 en waarvan dit al oorspronkelijk bekostigd werd uit de reserves. | N | 3.853 |
|
|
|
Subtotaal |
V | 339 |
Overig |
V | 1.101 |
Totaal |
V | 1.440 |