Uitgaven

8,8%
€ 6.318
x €1.000
8,8% Complete

Inkomsten

3,54%
€ -730
x €1.000
3,54% Complete

Saldo

10,9%
€ 5.588
x €1.000

Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening

Uitgaven

8,8%
€ 6.318
x €1.000
8,8% Complete

Inkomsten

3,54%
€ -730
x €1.000
3,54% Complete

Saldo

10,9%
€ 5.588
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit hoofdstuk gaan we in op de koers die we willen volgen binnen het vierde programma: Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening. Binnen dit programma benoemen we twee belangrijke speerpunten:

  • Intensivering van de aanpak van ondermijning. 
  • De implementatie van de Omgevingswet, mede gelet op de ruimte voor initiatieven van burgers en ondernemers.

Overzicht beleidsdoelstellingen Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening

Veiligheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Veiligheid is een basisbehoefte in een sterke samenleving, waarin mensen zich thuis en geborgen voelen, vooral ook voor gezinnen met kinderen en ouderen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.

Terug naar navigatie - Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.
      • Een actieve houding en betrokkenheid van inwoners als basis voor een veilige en leefbare woonomgeving is essentieel en gaan we stimuleren.
      • De burgemeester zal actief gebruik maken van haar bevoegdheden en alle mogelijkheden die tot haar beschikking staan inzetten.
      • Vergunningen worden geweigerd of ingetrokken als deze misbruikt worden voor het faciliteren van criminele activiteiten (wet Bibob).
      • We pakken ondermijning preventief en repressief aan.

Kwaliteit (toelichting)

In 2022 hebben er verschillende activiteiten plaatsgevonden met als doel het bevorderen van de veiligheid van Oost Gelre.  Dit doen we door uitvoering te geven aan het Integraal Veiligheidsplan en het handhaven van de openbare orde en het bestrijden van overlast. Hierbij een aantal activiteiten die uitgevoerd zijn:
- Er zijn panden tijdelijk gesloten naar aanleiding van een hennepkwekerij of dealen van hard- en softdrugs.
- Overlast door bijvoorbeeld jeugd en personen met onbegrepen gedrag is voorkomen en/of aangepakt in samenwerking met o.a. de boa's, ambulant jongerenwerker, politie en jongerenwerk Mazzel.  
- Op verschillende vergunningsaanvragen is een Bibob-toets uitgevoerd. Dit is een integriteitsonderzoek op grond van de wet integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur(wet BIBOB). De overheid wil met dit onderzoek voorkomen dat ze criminele activiteiten financiert of dat er misbruikt wordt gemaakt van een vergunning. 
- Inwoners zijn weerbaarder gemaakt tegen ondermijning door het geven van voorlichting en het inzetten van communicatiemiddelen.
- Ondermijning is voorkomen danwel aangepakt door controles uit te voeren op verschillende locaties en in verschillende branches. 
- Er is geinvesteerd in het vergrote van de meldingsbereidheid door het inzetten van een communicatiecampagne van Meld Misdaad Anoniem.
- Samen met o.a. LTO, Dorpsbelangenverenigingen, Waterschap, Stichting Marke Vragenderveen, Platform Veilig Ondernemen, politie en gemeente is er gewerkt aan een veilig buitengebied. Het doel is het buitengebied schoon, heel en veilig te houden door het geven van voorlichting, houden van integrale controles en aanpakken van overlastsituaties.

Tot slot heeft het jaar 2022 ook in het teken gestaan van:
- de aanpak van de coronacrisis;
- opvang van Oekraïense vluchtelingen en Statushouders. 

Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.

Terug naar navigatie - Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • In Oost Gelre is geen plaats voor coffeeshops.
  • De handel in en het gebruik van softdrugs pakken we aan in plaats van gedogen.
  • We hebben oog voor de gevaren van de productie van drugs in leegstaande gebouwen.

Kwaliteit (toelichting)

In 2022 is de handel en productie van soft- en harddrugs aangepakt door:
- het tijdelijk sluiten van panden bij het aantreffen van een hennepkwekerij of dealen van hard- en softdrugs;
- Straatdealers hebben een last onder dwangsom gekregen op basis van de Algemeen Plaatselijke Verordening met als doel herhaling van drugshandel in de openbare ruimte te voorkomen.   
- Leegstaande panden zijn gecontroleerd met als doel het voorkomen dat in deze panden softdrugs wordt gekweekt en/of harddrugs wordt geproduceerd.

Behouden van de vrijwillige brandweer binnen de Achterhoek.

Terug naar navigatie - Behouden van de vrijwillige brandweer binnen de Achterhoek.

Sinds de regionalisering van de brandweer (overgang brandweer naar de VNOG) is de verantwoordelijkheid voor het beschikken over voldoende vrijwilligers naar de VNOG gegaan. Indien nodig ondersteunen en faciliteren we de VNOG in het werven van vrijwilligers voor de regionale brandweer.  

Kwaliteit (toelichting)

Sinds de regionalisering van de brandweer (overgang brandweer naar de VNOG) is de VNOG verantwoordelijk voor het beschikken over voldoende brandweervrijwilligers. In 2022 is er geen tekort aan brandweervrijwilligers voor de posten Lichtenvoorde en Groenlo geweest. 

Euregionale samenwerking Achterhoek

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding
Oost Gelre is een grensgemeente. Een belangrijk deel van ons lokale inkomen wordt verdiend in Duitsland en/of doordat onze Duitse buren bij ons investeren en kopen. Grensoverschrijdende samenwerking met onze Duitse buren is in deze tijd dan ook vanzelfsprekend. De Euregio, het grensoverschrijdend samenwerkingsverband, speelt daarin een belangrijke rol. Ook het Grenzhoppersnetwerk is een waardevol netwerk waar de gemeente Oost Gelre een actieve rol in heeft. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Euregionale samenwerking bevorderen.

Terug naar navigatie - Euregionale samenwerking bevorderen.

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • We gaan meer gebruik maken van de mogelijkheden voor Europese steun bij regionale subsidies, innovatiesubsidies en ondersteuning van het midden- en kleinbedrijf.
  • Een ambtenaar die de weg weet in Europese, landelijke en provinciale regels en subsidies is noodzakelijk.
  • We nemen een pro-actieve rol in de regionale samenwerking, maar zijn tegen gemeentelijke herindeling.
  • We pakken onze rol in de nieuwe samenwerkingsvorm in de regio.

Kwaliteit (toelichting)

We hebben het midden- en klein bedrijf en andere organisaties bekend gemaakt met Interreg subsidies. Ook hebben we de regie gepakt in Interreg projecten zoals nu met het project arbeidsmigranten. We zijn bekend met de verschillende subsidie loketten en verwijzen hiernaar. We hebben onze rol gepakt in de nieuwe samenwerkingsvorm in de regio.

Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre.

Terug naar navigatie - Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre.

Begin dit jaar is gestart met de Grenzhoppers Business School in de gemeente Oost Gelre. In maart zijn de eerste online trainingen verzorgd en succesvol afgerond. In het komende half jaar zullen er op maat gemaakte "in house" trainingen bij ondernemers in de vrijetijdsbranche worden georganiseerd.  Ook worden er in samenwerking met de Grenzhoppers Business School door Duitse taaldocenten en een advocatenkantoor uit Kleef gratis cursussen op het gebied van online marketing en juridische vraagstukken aangeboden. Naast de mogelijkheid om kennis te vergaren bieden de georganiseerde bijeenkomsten ondernemers de mogelijkheid hun grensoverschrijdend netwerk te vergroten.

Kwaliteit (toelichting)

Het Grenzhoppers Business school project in Oost Gelre is inmiddels afgerond. Oost Gelre blijft aangehaakt bij het Grenzhopper Business school project van de regio. 

Gemeentelijke organisatie

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gemeentelijke organisatie dient adequaat toegerust te zijn op haar (huidige en toekomstige) taken. Gemeenten hebben in de afgelopen jaren veel nieuwe taken gekregen die in het verleden door het rijk werden uitgevoerd. In het sociaal domein en ook bij de komende Omgevingswet. Van belang is een goede uitvoering, waarborgen voor democratische controle en samenwerking met andere bestuurlijke partners.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De gemeente Oost Gelre wordt gezien als een betrouwbare en integere partner

Terug naar navigatie - De gemeente Oost Gelre wordt gezien als een betrouwbare en integere partner

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • we zijn een dienstbare overheid; wij zijn er voor de inwoners, bedrijven en instellingen en niet andersom,
  • we handelen zonder vooroordelen en behandelen iedereen gelijk,
  • we zijn en handelen als organisatie transparant,
  • de ambtelijke organisatie werkt professioneel, servicegericht en heeft oog en oor voor wat er buiten leeft en werkt samen in de regio,
  • het zaaksysteem wordt ingericht vanuit het principe van transparantie, waarbij de privacyrichtlijnen worden gerespecteerd.

Kwaliteit (toelichting)

Voor college- en raadsleden zijn door de raad in november 2022 de gedragscodes vastgesteld. Voor de organisatie is dit het integriteitsbeleid. In deze stukken zijn houding en gedrag vastgelegd die horen bij het zijn van een betrouwbare en integere partner, niet alleen naar buiten toe maar ook naar de organisatie zelf.
Om 100% focus te hebben op onze inwoners en ondernemer hebben we ons KCC geprofessionaliseerd. Telefonie en ontvangst zijn gescheiden. 
Het zaaksysteem is continue onderhevig aan verdere doorontwikkeling. Privacyrichtlijnen zijn hier onderdeel van. 
Tenslotte werken we samen met andere overheden landelijk en in de regio. Ons lidmaatschap van Dimpact is hier o.a. een mooi voorbeeld van.

Burgerinitiatieven

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Initiatieven van burgers, verenigingen, dorpsbelangenorganisaties (andere) vrijwilligersorganisaties vragen om een nieuwe rol van de gemeente en doorontwikkeling van de gemeentelijke organisatie. De gemeente dient vanuit een vaste visie en krachtige werkwijze dienstbaar te zijn aan genoemde initiatieven en burgerkracht. Dat wil niet zeggen ‘U vraagt, wij draaien’, maar dat vanuit de gemeentelijke organisatie met kennis en expertise en met oog voor het algemene belang wordt gezorgd dat goede initiatieven zich ook daadwerkelijk kúnnen ontplooien. Dat vraagt nog meer om een open en transparante houding met als credo: ‘Ja, mits…’ in plaats van: ‘Nee, tenzij…!

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.

Terug naar navigatie - Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • wij faciliteren en omarmen burgerinitiatieven vanuit ons vertrouwen in de samenleving. Wij vinden het daarbij belangrijk dat initiatieven die publieke voorzieningen aanbieden en/of een beroep doen op gemeenschapsgeld, representatief zijn en passen in het algemeen belang.
  • verwachtingsmanagement is essentieel voor het slagen van burgerparticipatie. We zijn transparant, duidelijk en eerlijk over de (on)mogelijkheden. Voor elk onderwerp of project moet vooraf duidelijk zijn hoe inwoners en gemeenteraad betrokken worden.

Kwaliteit (toelichting)

Regelmatig komen (groepen) inwoners, (vrijwilligers)organisaties naar de gemeente met een idee voor hun leefomgeving of organisatie. Als gemeente bieden we een duidelijke ingang waar mensen deze vraag kunnen adresseren. Met interesse horen we de vraag aan en ondersteunen/begeleiden/faciliteren we waar mogelijk. Een voorbeeld hiervan uit 2022 is de wens vanuit Harreveld en Zieuwent om te komen tot een MFA (multi functionele accommodatie). We zijn samen de mogelijkheden aan het verkennen om te komen tot een MFA. 

Gemeentelijke dienstverlening

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Een krachtige en vitale samenleving vraagt om een vraaggestuurde houding van de kant van de gemeente en een wervende maar ook transparante bestuursstijl met lef. Vanuit dit perspectief gaan we onze dientverlening verder invullen  en staan wij  voor een overheid die zo dicht mogelijk op de samenleving zit, maar die diezelfde samenleving zo veel mogelijk ruimte geeft. Met een facilitairende houding die binnen de kaders van wet- en regelgeving de samenleving van Oost Gelre maximaal bediend.

Financieel beleid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het grootste deel van de gemeentebegroting komt van de Rijksoverheid en is een bijdrage uit het gemeentefonds. Slechts een beperkt (autonoom) aandeel komt uit lokale heffingen en belastingen. In beide gevallen is er sprake van belastinggeld. Uitgangspunten voor het financieel beleid zijn: zorgvuldigheid, spaarzaamheid, transparantie en draagbare lokale lasten. We streven ernaar de lastenstijging te beperken tot maximaal het inflatieniveau. Slechts in uitzonderingsgevallen kan er een extra beroep gedaan worden op haar inwoners. In die gevallen waar dit speelt, zal dit helder worden uitgelegd en gecommuniceerd naar de inwoners van Oost Gelre.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.

Terug naar navigatie - Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • we zijn transparant over de inkomsten en uitgaven van onze gemeente,
  • we zijn terughoudend met de aankoop van grond en vastgoed.

Kwaliteit (toelichting)

Conform planning en control cyclus is de raad over de financiële ontwikkelingen geïnformeerd  en heeft de raad de bestuursrapportage en slotwijziging vastgesteld.

Met uitzondering van een klein perceel onderdeel uitmakende van een kavelruil hebben geen aankopen plaats

Financieel overzicht Programma 4

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Realisatie 2022 Restant 2022
Lasten 6.168 5.954 214
Baten -730 -916 186
Stortingen -150 434 -584

Beleidsindicatoren Programma 4

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Taakveld

Naam indicator

Eenheid

Bron

Oost Gelre

Gemeentegrootte 25.000-50.000 inw.

Jaar

Veiligheid

Verwijzingen Halt

aantal per 10.000 jongeren

Bureau Halt

7

7

2021

Veiligheid

Winkeldiefstallen

aantal per 1.000 inwoners

CBS

0,5

1,2

2022

Veiligheid

Gewelds- en seksuele misdrijven

aantal per 1.000 inwoners

CBS

2,7

3,2

2022

Veiligheid

Diefstallen uit woning

aantal per 1.000 inwoners

CBS

0,8

1,2

2022

Veiligheid

Vernielingen en misdrijven tegen de openbare orde

aantal per 1.000 inwoners

CBS

4,6

4,8

2022

Vhrosv

Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden

in euro’s

COELO

655

geen

2022

Vhrosv

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden

in euro’s

COELO

790

geen

2022

Bron: waarstaatjegemeente.nl, cijfers worden regelmatig geactualiseerd en kunnen afwijken

Taakveld

Naam indicator

Eenheid

Bron

Werkelijk

Begroting

Bestuur en ondersteuning

Formatie

fte per 1.000 inwoners

Eigen gegevens

6,02

5,76 

Bestuur en ondersteuning

Bezetting

fte per 1.000 inwoners

Eigen gegevens

6,09

5,72

Bestuur en ondersteuning

Apparaatskosten

kosten per inwoner

Eigen begroting

€  550

 € 565

Bestuur en ondersteuning

Externe inhuur

Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen

Eigen begroting

17,41%

0,39%

Bestuur en ondersteuning

Overhead

% van totale lasten

Eigen begroting

13,03%

13,41%