Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties

Verbonden partijen en participaties

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en participaties

Verbonden partijen zijn derde rechtspersonen waarmee Oost Gelre een bestuurlijke en financiële band heeft, zoals deelnemingen (vennootschappen), gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen. Het is niet onze bedoeling te rapporteren over alle partijen waarmee een verbintenis bestaat. We beperken ons tot de partijen waarin wij een bestuurlijk en/of financieel belang hebben.

Wat voor ons de verbonden partijen vaak ingewikkeld maakt, is dat we zowel bestuurder als klant zijn. Bovendien zijn er vaak meerdere deelnemers aan de verbonden partij. Wij zijn dan niet de enige bestuurder en niet de enige klant en moeten dus onze bestuurlijke doelen en ‘klantwensen’ afstemmen met die van andere deelnemers. Dit alles maakt de aansturing van verbonden partijen complex. Centraal staat daarom de vraag hoe wij meer grip krijgen op het beleid, de financiën en het product van onze Wet gemeenschappelijke regelingen verbanden (Wgr).

De sturing op en verantwoording van verbonden partijen versterken we door:

  • De planning- en control-cyclus van gemeenten en WGR-verband beter op elkaar af te stemmen’; het gaat daarbij om afstemmen van de onderlinge informatievoorziening via begroting, tussentijdse rapportages en jaarrekening;
  • De overlegstructuren tussen gemeenten en WGR-verband verder te optimaliseren;
  • Meer invloed uit te oefenen aan de voorkant van het beleidsproces; meedenken over visie, ambities en de vertaling daarvan naar kaders is effectiever dan achteraf uitkomsten toetsen;
  • De begrotingsrichtlijnen tussen deelnemende gemeenten onderling af te stemmen en eenduidig te communiceren naar de verbonden partijen.

Verbonden partijen met bijzondere ontwikkelingen

De volgende verbonden partijen kennen ontwikkelingen die belangrijk zijn.

Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)

De VNOG bestaat uit 22 gemeenten. Het bestuur van de VNOG, het Algemeen Bestuur, bestaat uit de 22 burgemeesters van de gemeenten.

De VNOG heeft in 2022 haar wettelijke taak uitgevoerd op het gebied van rampenbestrijding, brandweerzorg, risico- en crisisbeheersing, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening.  

Ook heeft de VNOG verder gewerkt aan de implementatie van de Toekomstvisie en bijbehorende Opdrachten die in 2020 zijn vastgesteld en in 2026 moeten zijn uitgevoerd en geborgd. Centraal in de Toekomstvisie staan de Opgaven van de VNOG, die de VNOG uitvoert als antwoord op de vragen die de samenleving aan haar stelt. Deze Opgaven zijn:                                        0. Het voorkomen, beperken en bestrijden van incidenten, rampen en crises (maatschappelijke opdracht)
                      1. Zelfredzaam & risicobewust
                      2. Vakbekwaam & deskundig
                      3. Sterke informatiepositie
                      4. Een gezonde financiële basis en betrokken medewerkers (randvoorwaarde)

De coronacrisis begin 2022 een effect gehad op zowel de reguliere taken van de VNOG, als op de uitvoering van de Toekomstvisie. Een aantal reguliere activiteiten moesten vanwege de maatregelen worden uitgesteld of op een alternatieve manier worden ingevuld. Dit geldt ook voor de uitvoering van de Toekomstvisie. 

Daarnaast heeft de VNOG in 2022 o.a. gewerkt aan:
- verdere doorontwikkeling van de crisisorganisatie;
- implementeren en bijhouden van veranderende wetgeving en goede aansluiting daarop (bijvoorbeeld Omgevingswet, inrichting vrijwillig brandweerbestel, Wet gemeenschappelijke regelingen, evaluatie Wet veiligheidsregio’s);
- het uitrollen van het programma Zelfredzaam & Risicobewust;
- het steeds door ontwikkelen van het eigen personeel, zowel repressief als ondersteunend, qua kennis en vaardigheden, opdat de VNOG de vragen van de samenleving blijvend kan beantwoorden en duurzame  inzetbaarheid, met oog voor vitaliteit voor medewerkers, wordt gerealiseerd;
- de regeling demarcatie voor de repressieve huisvesting met als doel uniformiteit in beheer en onderhoud; 

Risico's
- Repressieve huisvesting (brandweerkazernes): de brandweerkazernes zijn in eigendom van ons als gemeente. In 2022 zijn er definitieve afspraken gemaakt over de demarcatie en heeft het college de regeling demarcatie vastgesteld.  De voorgestelde begrotingswijziging 2023 laat een enorme stijging van de beheer- en onderhoudskosten zien voor de brandweerkazernes in Oost Gelre. De aankomende vier jaar worden deze kosten 1 op 1 doorberekend naar de desbetreffende gemeente. De aankomende jaren moet blijken hoe deze kosten zich voor onze gemeente gaan ontwikkelen.
- Door onder andere de coronacrisis en de oorlog in oekraine is er een schaarste aan grondstoffen en gelden er sterke prijsstijgingen van het (brandweer)materieel. Dit geldt onder andere voor de aanschaf en uitrol  van de nieuwe blusvoertuigen. De hogere prijzen en langere leveringstermijnen van brandweermaterieel en –materialen kan leiden tot stijgende kapitaallasten en over vier à vijf jaar kan dit leiden tot een stijging van de gemeentelijke bijdrage.
- Op dit moment is de Covid-19 crisis in een rustig vaarwater. De vraag is of in 2023 de Covid crisis opnieuw gaat oplaaien. Indien dat het geval is dan wordt het risico gelopen dat de reguliere taken van de VNOG, in mindere mate, kunnen worden uitgevoerd. Op dit moment is de impact hiervan niet in te schatten. Ook kan hierdoor de uitvoering van de opdrachten uit de Toekomstvisie vertraging oplopen. 

Tot slot is een overzicht van alle risico's opgenomen in de programmabegroting 2023- 2026 van de VNOG.

Fijnder

Terug naar navigatie - Fijnder

Per 1 januari 2022 kennen we een nieuwe werkleerbedrijf, genaamd Fijnder. Het betreft hier een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk. De taken van Werkbaan Oost (SW) en SDOA _Participatiewet) worden nu door 1 organisatie uitgevoerd. Dit bevorderd de doorgaande lijn (ontschotting) van arbeidsmatige dagbesteding naar regulier werk. 

Voor 2023 heeft het Dagelijks Bestuur van Fijnder de volgende speerpunten meegegeven:

1. Duidelijke informatievoorziening

Passend bij doelstelling zoals geformuleerd in de begroting worden betuur en raden in de positie gebracht om hun rol op een juiste wijze te vervullen.

2. Proactieve samenwerking

Fijnder werkt onder andere nauw samen met de lokale teams, ketenpartners, zoals Uwv ROZ, onderwijsinstellingen, RMC en andere gemeenten. Daarbij wordt actief bijgedragen een de ontwikkelingen van lokale en landelijke initiatieven. 

3. Werken vanuit de bedoeling

Bij het werken vanuit de bedoeling staat de inwoner centraal. De basis voor het werken vanuit de bedoeling is vastgelegd in de verordening sociaal domein. Dit gedachtegoed krijgt blijvende aandacht vanuit de dienstverlening van Fijnder 

4. Ontwikkelen doorgaande ontwikkellijn en simpel switchen mogelijk te maken (inclusief arbeidsmatige dasbesteding) 

Fijnder biedt een doorlopende ontwikkellijn van arbeidsmatige dagbesteding naar een baan bij en reguliere werkgever. Hiervoor is een omgeving beschikbaar waarin op allerlei verschillende manieren gewerkt kan worden aan het opdoend van werkervaring en ontwikkelmogelijkheden.

5. Doorontwikkelen van lokale initiatieven 

Voor een inwoner wordt de meest passende werkplek gezocht. Dit geschiedt bij voorkeur zo lokaal als mogelijk. Aan de werkgever wordt passende ondersteuning geboden om deze werkplekken te realiseren

Het werkleerbedrijf voert ook de minimaregelingen en de bijzondere bijstand uit. Hier is de ontwikkeling ingezet om veel meer te kijken naar de hele leefsituatie van een aanvrager in plaats van de beoordeling of iemand recht heeft op een voorziening. 

Stadsbank Oost Nederland (SON)

Terug naar navigatie - Stadsbank Oost Nederland (SON)

De SON is een samenwerkingsverband van 22 gemeenten in de Achterhoek en Twente. De SON beschikt over kennis en ervaring als financieel schulddienstverlener en verstrekker van sociale kredieten. In samenwerking met de ketenpartners werkt SON aan een oorzaakgerichte oplossing. Met oog voor het geheel en het besef dat schulden nooit alleen komen. 
SON werkt interdisciplinair en is geografisch ingedeeld in een vijftal gebiedsteams (waaronder Gebiedsteam Achterhoek). Elk gebiedsteam bestaat uit een klantmanager, budgetconsulent, schuldregelaar, allround consulent en een administratief ondersteuner. Doel: de klanten maximaal faciliteren door middel van een integrale aanpak, discipline overstijgend. 

Vanuit de gemeentelijke uitdagingen en wensen zijn   de contouren van de nieuwe strategie verkend, verrijkt en getoetst. In de verbinding van de gemeentelijke regie met excellente regionale expertise zit de essentie voor de doorontwikkeling van de dienstverlening. Dit vraagt een adaptieve samenwerking tussen gemeenten en Stadsbank waarbij de menselijke maat en vertrouwen voorop staat. Ook willen de Stadsbank het partnerschap met gemeenten en het accountmanagement vanuit de Stadsbank verder vorm en inhoud gaan geven. Om zo nog beter en pro-actiever aan te sluiten op wensen van de gemeenten, maar ook om de
expertise over de uitvoeringspraktijk voor gemeenten ter beschikking te stellen. In sociale of wijkteams, in projecten of ter onderbouwing van nieuwe beleidsinitiatieven.

In 2022 werken we aan de contouren van een nieuw financieel model, dat hier vanzelfsprekend op aansluit. Belangrijk om te melden is ook dat  de reguliere P&C cyclus en de producten als begroting en jaarrekening (start bij primaire begroting) qua opzet, structuur en informatie(gehalte) worden gemoderniseerd. Het informatiegehalte wordt vergroot, meer inhoudelijke toelichting en analyse bieden en het prettiger leesbaar maken. Op basis van een verscherpte koers en vernieuwd financieel model wordt ook gekeken naar de effectindicatoren. Ook daar moet vernieuwing en aanscherping plaatsvinden. De dienstverlening van de Stadsbank zal door bovenstaande ontwikkelingen in de aanloop naar 2023 worden beïnvloed. Een eventuele impact hiervan zal worden meegenomen vanaf de Primaire begroting 2023, die in het najaar van 2022 wordt opgesteld.

Regio Achterhoek

Terug naar navigatie - Regio Achterhoek

Regio Achterhoek is een gemeenschappelijke regeling van 7 Achterhoekse gemeenten die op verschillende terreinen samenwerken om gezamenlijk regionale opgaven te realiseren. Met ondernemers en maatschappelijke organisaties vormen de gemeenten de Achterhoek Ambassadeurs. Alle partijen zijn vertegenwoordigd aan Thematafels en in de Achterhoek Board. De controlerende en visievormende taak wordt uitgevoerd door de Achterhoek Raad met daarin gemeenteraadsleden uit de deelnemende gemeenten. Regio Achterhoek voert de regie op de algehele samenwerking en heeft vooral een faciliterende en adviserende rol richting de Achterhoek Board, de Thematafels en de Achterhoek Raad. Tevens richt Regio Achterhoek zich op het uitvoeren van de regionale lobby, regiomarketing en het subsidies.

Binnen de regionale samenwerking staat de Achterhoek Visie 2030 centraal. In de visie wordt de ambitie van de Achterhoek verwoord om in 2030 te excelleren als gezonde, schone, leefbare, gekwalificeerde, productieve en bereikbare regio. De visie is in 2022 herijkt, waarbij duurzame ontwikkelingsdoelen opgenomen zijn, en waarin sterk ingezet wordt op de Sustainable Development Goals (SDG’s). De geactualiseerde visie sluit goed aan bij het beleid en bij de beleidsdoelstellingen van onze gemeente, en dat geldt ook ten aanzien van de opgenomen SDG’s.

Eind 2022 liep de Regio Deal Achterhoek af, oftewel de overeenkomst die de regio gesloten heeft met het Rijk waarmee regionale ambities en opgaven gerealiseerd kunnen worden op het gebied van demografie, economie, duurzaamheid en ruimte. De regio deal is vooral een financieringsinstrument om projecten mogelijk te maken die bijdragen aan de regionale doelstellingen. Eind 2022 heeft Regio Achterhoek een nieuwe aanvraag bij het Rijk  ingediend voor een nieuwe regio deal. Begin 2023 wordt duidelijk of de regio hiervoor in aanmerking komt. Wat betreft de afgeronde regio deal draagt Oost Gelre in totaal € 419.545 bij aan projecten.

NV Rova

Terug naar navigatie - NV Rova

De afvalinzameling door de ROVA, met het systeem van het omgekeerd inzamelen, levert aanhoudend een goed beeld op ten aanzien van de afvalscheiding als ook de klanttevredenheid. Hoewel de landelijke doelstellingen voor 2020 afvalscheiding al lange tijd ruimschoots zijn behaald wordt doorlopend ingestoken op een goed scheidingsgedrag. Hoewel corona jaren 2020 en 2021 aparte jaren waren met meer tonnage aan afval en een iets minder goed scheidingsgedrag heeft dit zich in 2022 hersteld tot het niveau van voor de Coronacrisis en zelfs nog iets beter. Eind 2022 is er voorwerk verricht om in 2023 om steekproef gewijs controles uit toe voeren op het controleren van verkeerde afvalstromen PMD en mogelijk GFT. Dit is een opstart voor de komende jaren waarbij het doel is om naar de landelijke doelstelling van 2025 toe te werken qua scheidingspercentage. 

Naast de afvalinzameling verzorgt de ROVA de  taken behorend bij de uitvoering Beheer Buitenruimte in de gemeente. Belangrijke doelstelling is dat we financieel de komende jaren het groenonderhoud passend proberen te houden binnen de begroting. Dat is na/met de taakstelling van 300K uit 2019 een uitdaging, maar we blijven ons inzetten om financieel rond het begrote bedrag te blijven. Knelpunt voor de komende jaren is de gevolgschade aan beplanting/bomen als gevolg van de droge jaren en droge perioden die nog gaan komen. Verder zetten we ons samen met ROVA in op het versterken van de biodiversiteit in relatie tot de reguliere beheer en onderhoudstaken en zoeken hierbij raakvlakken met andere stakeholders zoals Waterschap, Provincie etc. 

Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)

De ODA heeft meer handhavingszaken gehad dan verwacht. Dit heeft te maken  het naleefgedrag van enkele aandachtsbedrijven en handhaving op het gebied van asbestverwijdering. Door een groter beroep op specialistische adviezen was op dat terrein een duidelijke toename te zien. Dit is relateerbaar aan de ontwikkelingen bij bouw en ruimtelijke ontwikkeling. De tijdige afdoening van WABO vergunningen is niet overeenkomstig de doelstelling. Dit had te maken met een inhaalslag voor oudere vergunningen die waren blijven liggen door personeelstekort. 

 

Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)

Terug naar navigatie - Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)

De coöperatie Agem heeft in 2022 een organisatietransitie in gang gezet. Deze is vooral gericht op het slagvaardiger kunnen opereren binnen met name de organisatieonderdelen Agem ontwikkeling en Agem levering.  Als lid hebben de achterhoekse gemeente enkel nog zeggenschap over het Achterhoeks Energieloket. Dit loket heeft in 2022 een flinke toename gezien van afname van diensten. Daarnaast heeft het loket haar activiteiten op het gebied van energiebesparing en duurzame energieopwekking geïntensiveerd. In 2022 heeft het loket de uitvoering van de subsidieregeling Verduurzamen woningen Oost Gelre en de Toekomstbestendig Wonen Lening van de gemeente overgenomen. Dit heeft naar tevredenheid plaatsgevonden.  Overname was erop gericht opdat inwoners voor een breed scala aan diensten gericht op verduurzaming van de woning hiervoor in hoofdzaak bij één loket terecht kunnen. 

Dimpact

Terug naar navigatie - Dimpact

Dimpact is de Coöperatieve vereniging van, voor en door gemeenten. Dimpact helpt ons om de digitale dienstverlening verder te ontwikkelen. De leden zijn de eigenaar van de coöperatie en sturen de ontwikkelingen aan. De digitale innovatie van dienstverlening aan inwoners en bedrijven moet versneld worden, en dat kunnen we niet alleen.  Samen staan we voor dezelfde uitdagingen en ambities.  Daarom ligt samen organiseren voor de hand. Sinds 2006 zijn wij lid van de vereniging Dimpact. Ook is Dimpact de partij die voor ons (40 gemeenten, 3 miljoen inwoners) landelijke ontwikkelingen probeert te vertalen naar een stuk digitale informatievoorziening en bedrijfsvoering. Verder vertegenwoordigt Dimpact ons in overleggen (bijv. VNG en VNG Realisatie), waarin landelijke afspraken gemaakt worden over het realiseren en invoeren van ontwikkelingen. Te denken valt hierbij aan de informatiehuishouding rond de Omgevingswet, invoering zaakgericht werken, informatiebeveiliging. Ook organiseren zij de samenwerkingsprocessen voor collectieve vraagbundeling, collectieve aanbesteding en collectief contractmanagement ten behoeve van doorontwikkeling en beheer van ICT-diensten. Dit resulteert voor de leden in een gezamenlijk verworven portfolio.

Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)

Terug naar navigatie - Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)

Het ECAL beheert, maakt archiveren toegankelijk en stelt archieven beschikbaar van de deelnemende overheidslichamen overeenkomstig de Archiefwet. Daarnaast zorgt het ECAL voor het in stand houden en bevorderen van het cultureel erfgoed in het gebied van de Achterhoek en de Liemers in de ruimste zin van het woord. Sinds 2019 gebeurt dit ook voor digitale archiefbescheiden met het e-Depot.

GGD

Terug naar navigatie - GGD

GGD Noord- en Oost-Gelderland is de gezondheidsdienst van 22 gemeenten die de gezondheid van alle inwoners bewaakt, beschermt en bevordert. Alle deelnemende gemeenten aan deze gemeenschappelijke regeling nemen de basisproducten van de GGD af die betrekking hebben op de Publieke gezondheid. Deze taken liggen vast en worden omschreven in de Wet publieke gezondheid (Wpg). Met uitzondering van de gemeente Apeldoorn nemen de overige 21 gemeenten ook de taken af die betrekking hebben op de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) 4-18 jaar. De gemeenten bekostigen de basisproducten voor de publieke gezondheidszorg en voor de JGZ op basis van bijdragen per inwoner aan de GGD. Daarnaast biedt de GGD aan diverse partijen op contractbasis andere producten aan.

De Bestuursagenda 2019 - 2023 is bedoeld als kader voor de komende jaren en gaat uit van de volgende vier prioriteiten:
1. NOG Gezondere jeugd
2. NOG Gezondere leefomgeving
3. NOG Gezonder oud worden
4. NOG Gezondere leefstijl

COVID-19
De GGD Noord- en Oost Gelderland levert al een geruime tijd een grote inspanning in de bestrijding van het coronavirus. De GGD is onder andere actief op het gebied van het testen, bron- en contactonderzoek, advisering en het vaccineren. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vergoedt de extra kosten die de GGD maakt voor de aanpak en bestrijding van COVID-19. Dit geldt ook voor de kosten voor het inhalen van niet-uitgevoerde werkzaamheden en omzetderving.

Laarberg

Terug naar navigatie - Laarberg

In ontwikkeling is een volgende fase van het terrein. Het beschikbare areaal is vrijwel volledig verkocht of in optie gegeven. Een bestemmingsplanprocedure is in voorbereiding. Door de stikstofproblematiek is de bestemmingsplanprocedure voorlopig ”on hold” gezet. Inmiddels is door de raad een beleidskader vastgesteld. Bij nieuwe bedrijfsvestigingen zal op basis van dit kader nu steeds maatwerk geleverd gaan worden om te voorkomen dat bedrijven op slot gaan. Het opstellen van het Regionale Programma Werklocaties (RPW) is afgerond.  Inmiddels is de vraag naar kavels nog meer aangetrokken waardoor verdere uitbreiding van De Laarberg nodig is.


Voor de nadere uitwerking van de paragraaf verbonden partijen verwijzen wij u naar de bijlage.

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overzicht verbonden partijen
1. De volgens de rekenkamer gedefinieerde verbonden partijen met een bestuurlijk en aanmerkelijk financieel belang. Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Gemeenschappelijke regelingen
Regio Achterhoek Doetinchem Regio Achterhoek zet zich in voor een duurzaam vitale, aantrekkelijke en gezonde regio door samen met andere partners (bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties) de Achterhoekvisie 2030 en jaarplannen uit te voeren. Met deze agenda wil de regio een antwoord bieden op diverse ontwikkelingen die op de Achterhoek afkomen, zoals demografische krimp, economische uitdagingen en klimaat- en milieuproblematiek. Door krachten te bundelen en slimme verbindingen te leggen kan de Achterhoek vitaal gehouden worden. Via Regio Achterhoek wordt er gewerkt aan een coöperatieve regio die nieuwe, onverwachte oplossingen ontwikkelt en toepast. Daarnaast zal invulling gegeven worden aan de Regio Deal Achterhoek die de regio heeft gesloten met het Rijk en waarmee een (extra) impuls gegeven wordt aan de regionale opgaven waar gemeenten voor staan. AB-Bestuurslid Burgemeester A. Bronsvoort, Plv. Wethouder B. Porskamp 7 gemeenten 6.726.000 7.150.000 20.174.000 15.429.000 geen 124.000 203.859
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland Apeldoorn De veiligheidsregio werkt in nauw overleg met maatschappelijke partners aan een veilige leefomgeving. Zeven dagen per week, 24 uur per dag ligt de focus op het beheersen van risico's en het bestrijden van incidenten. Voortdurend goed voorbereid zijn in samenspraak met burgers, bedrijven en instellingen in de regio Noord- en Oost-Gelderland AB-Bestuurslid Burgemeester A. Bronsvoort, Plv. Wethouder J. Hoenderboom 22 gemeenten 15.524.488 17.182.885 38.213.577 35.715.411 geen 2.360.000 1.715.441
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) Hengelo (Gld) De Omgevingsdienst Achterhoek is voor overheden in deze regio (en namens deze overheden ook voor bedrijven en burgers) hèt aanspreekpunt voor vraagstukken op het gebied van milieu. De adviseurs bieden hoogwaardige kennis en expertise aan op het gebied van vergunningverlening, toezicht, handhaving en milieuadvies. Door de bundeling van kennis, de korte lijnen en het snel en efficiënt werken zijn de geleverde producten steeds van hoog niveau. Het doel van de ODA is om samen met haar opdrachtgevers zich dagelijks in te zetten voor een gezonde, schone en veilige leefomgeving voor de inwoners en bedrijven in haar werkgebied. AB-Bestuurslid AB lid: Wethouder B. Porskamp 8 gemeenten 354.440 -133.660 1.718.000 2.878.000 geen -384.000 1.245.720
Plv lid: Wethouder J. Hoenderboom
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL) Doetinchem Het Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers beheert het archief van de acht Achterhoekse gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. Voor deze gemeenten bewaart het Erfgoedcentrum historische informatie en stelt deze beschikbaar. Het beschikbaar stellen gebeurt via de website of op de studiezaal. De komende jaren zal het archief naast papieren informatie meer en meer digitale informatie bevatten. AB Bestuurslid Lid: Wethouder J. Hoenderboom 8 gemeenten 192.939 106.364 661.684 599.596 geen -86.575 145.468
Plv lid: Wethouder E. Dusseldorp
1. De volgens de rekenkamer gedefinieerde verbonden partijen met een bestuurlijk en aanmerkelijk financieel belang. Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Fijnder Groenlo De dienst is van en voor de gemeenten (Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk); De dienst staat voor maximale zelfstandigheid op het gebied van arbeid, inkomen en participatie; De dienst is klantgericht, resultaatgericht en levert in haar samenwerking met partners maatwerk; De dienst voert de opgedragen taken uit met betrokken, professioneel en kwalitatief goed personeel; De dienst heeft ambitie en wenst een voortrekkersrol te vervullen DB-Bestuurslid AB lid 1: Wethouder E. Dusseldorp 3 gemeenten 4.041.000 3.666.000 11.330.000 10.198.000 geen 399.000 9.517.977
AB lid 2: Wethouder A. Schuten
AB-Bestuurslid Plv lid 1: Wethouder J. Hoenderboom
Plv lid 2: Wethouder B. Porskamp
Stadsbank Oost Nederland Enschede De Stadsbank Oost Nederland is een Gemeenschappelijke Regeling ‘van en voor’ gemeenten. De missie is om financiële weerbaarheid en eigen kracht van huishoudens te versterken. Dit doen door voortdurend te bouwen aan een betrouwbare, transparante en kwalitatief hoogwaardige uitvoeringsorganisatie, die samen met klanten duurzame resultaten boekt en zich daarover altijd maatschappelijk verantwoordt. AB-Bestuurslid Lid: Wethouder E. Dusseldorp 22 gemeenten 971.100 983.300 14.781.400 15.214.500 geen 365.900 189.221
Plv lid: Wethouder vA. Schutten
GGD Noord- Oost Gelderland Warnsveld De GGD is de gezondheidsdienst van en voor de gemeenten Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Harderwijk, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen. Centraal bij de GGD staat preventie: het voorkomen van ziekten in de regio. AB-Bestuurslid AB lid: Wethouder E. Dusseldorp 22 gemeenten 2.912.000 2.656.000 10.226.000 514 geen -487.000 514.141
Plv lid: Burgemeester A. Bronsvoort
Naamloze, Commanditaire en Besloten Vennootschappen en verenigingen Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Gebiedsonderneming Laarberg CV Groenlo Laarberg is het regionale bedrijvenpark in het oostelijke deel van de Achterhoek. Door een bundeling van krachten kunnen we de concurrentiepositie van de regio waarborgen, verstevigen en verbeteren. Met ruimte voor ondernemingen tot en met milieucategorie 5 Vennoot Vert : Wethouder A. Schutten 2 gemeenten 48% aandelen
Gebiedsonderneming Laarberg BV Groenlo Laarberg is het regionale bedrijvenpark in het oostelijke deel van de Achterhoek. Door een bundeling van krachten kunnen we de concurrentiepositie van de regio waarborgen, verstevigen en verbeteren. Met ruimte voor ondernemingen tot en met milieucategorie 5 Lid raad van commissarissen Aandeelhouder Vert : Wethouder A. Schutten 2 gemeenten 48% aandelen
Plv vert: Wethouder J. Hoenderboom
Alliander NV Aandeelhouder Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht 395.494 aandelen
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
Nuval Platform Lid vereniging Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht Ca. 2.500
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
Vitens NV Aandeelhouder Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht € 533,3 miljoen € 557,1miljoen € 1293 miljoen € 1340 miljoen 18.693 aandelen
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
NV ROVA Zwolle ROVA is een duurzaam dienstenbedrijf dat voor de aandeelhoudende gemeenten zorg draagt voor de inzameling van het huishoudelijk afval en het onderhoud van de openbare ruimte. De missie van de ROVA is om zorg te dragen voor een schone en duurzame leefomgeving voor de inwoners van de aandeelhoudende gemeenten. De ROVA is actief voor 23 gemeenten verdeeld in 3 regio's: IJssel-Vecht, Achterhoek en Eemland. Aandeelhouder Vert: Wethouder B. Porskamp 20 gemeenten en 2 regio’s (IJssel-Vecht en Afvalverwerking Utrecht) 295 aandelen
Plv vert: Wethouder A. Schutten
AGEM Doetinchem Lid vereniging Vert: Wethouder B. Porskamp 8 gemeenten
coöperatieve vereniging “Dimpact” u.a. Enschede Gemeenten staan allemaal voor dezelfde uitdagingen, zoals digitalisering, antwoord geven, zaakgericht werken en ketensamenwerking. Elke gemeente heeft daarbij te kampen met onvoldoende middelen, kennis en capaciteit. Samenwerken met elkaar ligt dan voor de hand. Dimpact is een coöperatieve vereniging 100% van, voor en door gemeenten. De Dimpact-gemeenten hebben de handen ineen geslagen om vraagstukken rondom dienstverlening en bedrijfsvoering gezamenlijk op te pakken. Lid vereniging Vert: Wethouder J. Hoenderboom Thans 31 gemeenten lid
Plv vert: Wethouder A. Schutten