-
Blz. 1
Jaarrekening 2020
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Kerngegevens
-
Blz. 5
Inwoners
-
Blz. 6
Inwoners
-
Blz. 7
Fysieke structuur
-
Blz. 8
Fysieke structuur
-
Blz. 9
Financiële structuur
-
Blz. 10
Fin struc
-
Blz. 11
Controleverklaring
-
Blz. 12
Jaarverslag
-
Blz. 13
Inleiding
-
Blz. 14
Inleiding
-
Blz. 15
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 16
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 17
Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
-
Blz. 18
Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
-
Blz. 19
Financieel resultaat 2020
-
Blz. 20
Financieel resultaat 2020
-
Blz. 21
Resultaatbepaling
-
Blz. 22
Resultaatbepaling
-
Blz. 23
Bestemming resultaat
-
Blz. 24
Bestemming resultaat
-
Blz. 25
Analyse van het rekeningresultaat
-
Blz. 26
Analyse van het rekeningresultaat
-
Blz. 27
Programmaverantwoording
-
Blz. 28
Programma 1 - Leefomgeving
-
Blz. 29
Financieel overzicht
-
Blz. 30
Financieel overzicht
-
Blz. 31
Overzicht beleidsdoelstellingen programma 1 Leefomgeving
-
Blz. 32
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 33
Inleiding
-
Blz. 34
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 35
Bestaand vastgoed dat leeg komt te staan of verpaupert wordt herontwikkeld.
-
Blz. 36
De kwaliteit van bestaande bebouwing in de (kleine)kernen verbetert.
-
Blz. 37
Bekendheid geven aan de Toekomstbestendige Wonen Lening.
-
Blz. 38
De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer.
-
Blz. 39
Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
-
Blz. 40
Structureel opwaarderen van groen aan de invalswegen.
-
Blz. 41
Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
-
Blz. 42
Voorkomen en terugdringen van leegstand
-
Blz. 43
Ontwikkelen regionaal kader voor de aanpak van leegstand (Achterhoekse aanpak leegstand).
-
Blz. 44
Versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
-
Blz. 45
We actualiseren het landschapsontwikkelingsplan.
-
Blz. 46
We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en / of te compenseren.
-
Blz. 47
We stellen een omgevingsvisie vast.
-
Blz. 48
We stellen een uitvoeringsplan op met draagvlak voor versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit.
-
Blz. 49
Vitaal centrum van Lichtenvoorde
-
Blz. 50
We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
-
Blz. 51
We passen kunst (streetart) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
-
Blz. 52
We realiseren een activiteitenplein op de plek van de huidige bibliotheek.
-
Blz. 53
We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte, de nieuwe bibliotheek en een activiteitenplein in plan Bonifatiushof-Nieuwmarkt.
-
Blz. 54
We verplaatsen de bibliotheek Oost-Achterhoek naar plan Nieuwmarkt fase 3.
-
Blz. 55
Vitaal centrum van Groenlo
-
Blz. 56
We actualiseren de pijlers uit het programma stad Groenlo en initiëren projecten voor de komende jaren.
-
Blz. 57
We geven uitvoering aan het programma 'Stad Groenlo'.
-
Blz. 58
Voorkomen van verrommeling in het buitengebied.
-
Blz. 59
Stimuleren in het vervangen van asbestdaken en sloop van gebouwen, door zonnepanelen.
-
Blz. 60
Openbare ruimte
-
Blz. 61
Inleiding
-
Blz. 62
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 63
Alle (semi)openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor alle inwoners.
-
Blz. 64
De gemeente Oost Gelre heeft een subsidieregeling (semi-) openbare ruimten.
-
Blz. 65
De gemeente Oost Gelre ondersteunt de werkgroep toegankelijkheid openbare ruimte.
-
Blz. 66
We checken de toegankelijkheid naar en tot de openbare gebouwen.
-
Blz. 67
We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
-
Blz. 68
Versterken leefbaarheid van buurt / wijk.
-
Blz. 69
Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk-, speeltuinverenigingen.
-
Blz. 70
We gaan in overleg met de buurt over de invulling van het openbaar groen en de mogelijke bijdrage die de buurtbewoners willen leveren in het onderhoud hiervan.
-
Blz. 71
Onze gemeente en haar voorzieningen zijn goed bereikbaar.
-
Blz. 72
Onderzoek naar mogelijkheden voor een betere verbinding voor recreatief verkeer van het Beekdal naar 't Hof.
-
Blz. 73
We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
-
Blz. 74
Realiseren van een schone leefomgeving.
-
Blz. 75
Uitvoering geven aan het jaarprogramma verminderen zwerfafval.
-
Blz. 76
Voorkomen van hondenpoepoverlast in de openbare ruimte door te handhaven en ervoor te zorgen dat er losloopvelden zijn.
-
Blz. 77
Duurzaamheid en milieu
-
Blz. 78
Inleiding
-
Blz. 79
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 80
Oost Gelre is energieneutraal in 2030.
-
Blz. 81
We dragen bij aan het opstellen van een regionale Energie strategie (RES) voor de Achterhoek.
-
Blz. 82
Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op.
-
Blz. 83
We gaan een project starten om NoM-woningen te realiseren die als voorbeeld dienen.
-
Blz. 84
We gaan een transitievisie warmte opstellen.
-
Blz. 85
We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
-
Blz. 86
Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op.
-
Blz. 87
We nemen deel aan MKB-aanpak met betrekking tot duurzaam ondernemen en energiebesparing.
-
Blz. 88
Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd.
-
Blz. 89
We gaan deelnemen aan een regionaal energiefonds.
-
Blz. 90
We geven uitvoering aan ons beleid en uitvoeringsprogramma voor grootschalige energieopwekking.
-
Blz. 91
We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden voor een financiële bijdrage aan duurzame energieopwekking projecten.
-
Blz. 92
Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.
-
Blz. 93
We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
-
Blz. 94
We gaan gebruikers instrueren over energiezuinig gebruik van het gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 95
We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 96
We werken actief mee aan de plaatsing van voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s.
-
Blz. 97
Duurzaam ondernemen.
-
Blz. 98
Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
-
Blz. 99
Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
-
Blz. 100
Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
-
Blz. 101
Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht.
-
Blz. 102
Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
-
Blz. 103
Klimaatrobuust handelen verankeren in beleid (uiterlijk in 2020).
-
Blz. 104
Opstellen van een uitvoeringsagenda.
-
Blz. 105
Voeren van de risicodialoog intern en extern.
-
Blz. 106
Wonen in Oost Gelre
-
Blz. 107
Inleiding
-
Blz. 108
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 109
Er zijn voldoende betaalbare en levensloopbestendige (sociale) huurwoningen beschikbaar voor alle doelgroepen.
-
Blz. 110
We ronden de pilot "Samen op Harreveld" af, evalueren de resultaten en passen de systematiek toe in de andere kernen.
-
Blz. 111
Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de hoofdkernen Groenlo en Lichtenvoorde.
-
Blz. 112
Realiseren van herontwikkelingslocaties in bestaand stedelijk gebied in Lichtenvoorde.
-
Blz. 113
Realiseren woningbouw op de locatie Oldenhuis in Groenlo.
-
Blz. 114
Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de kleine kernen.
-
Blz. 115
We stellen de Ruimtelijke verkenning woning Kleine Kernen vast.
-
Blz. 116
Er zijn voldoende veilige woonmogelijkheden beschikbaar voor arbeidsmigranten.
-
Blz. 117
We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd. kan worden
-
Blz. 118
Het aanbod van intramurale mogelijkheden van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag.
-
Blz. 119
Met Stichting de Lichtenvoorde kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz valt.
-
Blz. 120
Voor de grote kernen kijken wij met Marga Klompé en Careaz op welke manier nieuwbouw een bijdrage kan leveren aan het oplossen van deze vraag. De bijdrage die deze nieuwbouw kan leveren aan de kwalitatieve verbetering van de 2 kernen is belangrijk.
-
Blz. 121
Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
-
Blz. 122
Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
-
Blz. 123
Kwetsbare jongeren een wooncarrière bieden.
-
Blz. 124
Informatie op Samen in Oost Gelre (SIOG) wordt zodanig uitgebreid en aangepast dat professionals er makkelijk naar kunnen (door) verwijzen.
-
Blz. 125
Regionaal behoefte-onderzoek onder jongeren met een ondersteuningsvraag.
-
Blz. 126
SIOG wordt uitgebreid met ‘softere’ content in de vorm van verhalen van ervaringsdeskundigen, succesverhalen uit de gemeente, inspiratieverhalen van inwoners. Ook krijgt het Sociaal Team een gezicht.
-
Blz. 127
Sociaal Team en SIOG online en offline profileren als hét portaal voor informatie en ondersteuning op het gebied van preventie, ondersteuning en participatie.
-
Blz. 128
Sociaal Team, haar aanbod en de werkprocessen krijgen een prominente plaats op SIOG.
-
Blz. 129
Wij starten een lokale pilot om trainingslocaties te realiseren waar jongeren zelfstandig kunnen leren wonen.
-
Blz. 130
Beleidsindicatoren
-
Blz. 131
Beleidsindicatoren
-
Blz. 132
Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
-
Blz. 133
Financieel overzicht
-
Blz. 134
Financieel overzicht
-
Blz. 135
Overzicht beleidsdoelstellingen programma 2 Cultuur, Welzijn, Zorg en Inkomen
-
Blz. 136
Leefbaarheid, onbetaalbaar!
-
Blz. 137
Inleiding
-
Blz. 138
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 139
Behoud en verbetering van leefbaarheid in de kerkdorpen en hoofdkernen.
-
Blz. 140
We onderzoeken de mogelijkheid/wenselijkheid om (structureel) budgetten voor wijkorganisaties beschikbaar te stellen in Lichtenvoorde en Groenlo.
-
Blz. 141
Onderwijs
-
Blz. 142
Inleiding
-
Blz. 143
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 144
Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur en creativiteit.
-
Blz. 145
We zetten in op de samenwerking tussen sportverenigingen, kinderopvang en basisscholen. Ook werken we samen met wijkverenigingen en dorpsbelangenorganisaties.
-
Blz. 146
Onderwijsinstellingen realiseren een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod van onderwijs(huisvesting).
-
Blz. 147
Openen van een integraal educatief kindcentrum in Lichtenvoorde.
-
Blz. 148
Realiseren van een integraal kindcentrum aan de Karel Doormanstraat in Groenlo.
-
Blz. 149
Realiseren van een passende onderwijshuisvesting voor de Scholengemeenschap Harreveld (nieuwbouw/verbouw).
-
Blz. 150
Onderwijsinstellingen realiseren meer marktgestuurde opleidingen.
-
Blz. 151
We organiseren jaarlijks een overleg tussen IKGL, onderwijs en gemeente.
-
Blz. 152
Oost Gelre streeft er naar de stagehoofdstad van de regio te worden.
-
Blz. 153
Samen met de ondernemers moeten we op zoek naar goede stageplekken waarmee we jeugd en talent kansen bieden en aan de regio binden........
-
Blz. 154
Sport
-
Blz. 155
Inleiding
-
Blz. 156
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 157
Oost Gelre heeft een gezonde leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, spelen en ontmoeten
-
Blz. 158
De samenhang tussen gezondheid, milieu, veiligheid, ruimtelijke ordening en de leefomgeving vergroten en dit verder uitwerken in de Omgevingsvisie.
-
Blz. 159
Onderzoek uitvoeren naar de behoeftes van inwoners als het gaat om spelen, bewegen en ontmoeten in de leefomgeving.
-
Blz. 160
Samenwerking zoeken met inwoners om deze gezondheidsbevorderende inrichting te realiseren, die een toegevoegde waarde heeft voor de leefbaarheid van een buurt/wijk.
-
Blz. 161
We realiseren een visie op de gezonde leefomgeving.
-
Blz. 162
Versterken van sportnetwerken.
-
Blz. 163
We gaan op zoek naar combinaties tussen sport, cultuur, onderwijs en duurzaamheid.
-
Blz. 164
Wij gaan samen met de verenigingen en vrijwilligers actief zoeken naar combinatiemogelijkheden van sportclubs (sportnetwerken)..........
-
Blz. 165
Voor alle inwoners is er een passend sport- en beweegaanbod
-
Blz. 166
Gerichtere inzet van sport- en cultuurcoaches.
-
Blz. 167
Sportaccommodaties (meer) multifunctioneel inzetten (open club en vitale sportparken gedachte) en waar mogelijk de bezettingsgraad overdag verhogen.
-
Blz. 168
Wij streven naar een vitale en sportieve samenleving, waarin sport en bewegen vooral bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en sociale cohesie van alle inwoners.
-
Blz. 169
We realiseren een nieuwe sportvoorziening voor binnensport en het voortgezet onderwijs in Groenlo bij het Marianum.
-
Blz. 170
We stellen een toekomstbestendige investering- en onderhoudsplan op voor de sportaccommodaties.
-
Blz. 171
We zetten buurtsportcoaches in op de thema's gezondheid en sociale cohesie. We stimuleren een gezonde leefstijl.
-
Blz. 172
Cultuur en verenigingen
-
Blz. 173
Inleiding
-
Blz. 174
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 175
Sociaal culturele centra, verenigingsgebouwen, sportgebouwen en velden waar mogelijk privatiseren.
-
Blz. 176
Inventariseren welke verenigingsgebouwen, sportgebouwen- en velden geprivatiseerd kunnen worden.
-
Blz. 177
Na inventarisatie, start van eerste oriënterende bestuurlijke gesprekken met de betrokken centra.
-
Blz. 178
We inventariseren welke sociaal culturele centra geprivatiseerd kunnen worden.
-
Blz. 179
Stijging in de beoefening van pop- en lichte muziek.
-
Blz. 180
We ondersteunen de muziekverenigingen bij het promoten van muziekonderwijs op basisscholen.
-
Blz. 181
We willen het functioneren van muziekonderwijs in relatie tot subsidiëring van muziekverenigingen evalueren.
-
Blz. 182
Versterking eigen identiteit en toegankelijkheid van de streekcultuur.
-
Blz. 183
Vanuit het Cultuur- & Erfgoedpact (ECAL) moet de streekcultuur en erfgoedactiviteiten worden bevorderd.
-
Blz. 184
Nieuwkomers zijn welkom!
-
Blz. 185
Inleiding
-
Blz. 186
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 187
Nieuwkomers dragen hun steentje bij in Oost Gelre.
-
Blz. 188
Elke nieuwkomer krijgt een maatje die hen helpt wegwijs te maken in onze samenleving en hun plek in Oost Gelre te vinden.
-
Blz. 189
In de participatie-cursussen besteden we aandacht aan de Nederlandse man/vrouw-verhouding, culturele verschillen en financiële zaken, zoals budgetbeheer.
-
Blz. 190
Kennis en contactmogelijkheden uitbreiden, waarbij lokale kranten, workshops en presentaties een rol spelen.
-
Blz. 191
Meer samenwerking met externe organisaties, zoals bijvoorbeeld de GGD op het gebied van het sneller signaleren van mogelijke problematiek en aandacht geven aan stressverlaging en traumaverwerking.
-
Blz. 192
Statushouders doen werk naar vermogen (vrijwilligerswerk of een betaalde baan).
-
Blz. 193
Verder uitvoering geven en actualiseren van het actieplan integratie statushouders.
-
Blz. 194
Verdere inzet op re-integratie door middel van activiteiten en projecten.
-
Blz. 195
Voorbereiden van de uitvoering van de nieuwe wettelijke gemeentelijke taak m.b.t. de inburgering. We maken afspraken met aanbieders die de inburgeringscursus aanbieden.
-
Blz. 196
We bevorderen en dragen bij aan contacten tussen autochtone inwoners en nieuwkomers.
-
Blz. 197
We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend taalonderwijs volgen, van Taalcafé tot het volgen van een passende (taal)opleiding.
-
Blz. 198
Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel!
-
Blz. 199
Inleiding
-
Blz. 200
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 201
(Jonge) mantelzorgers ondersteunen.
-
Blz. 202
Goede respijtvoorzieningen, zoals het kunnen bezoeken van dagbesteding, zijn beschikbaar om mantelzorgers te ontlasten.
-
Blz. 203
Het aanbieden van vernieuwende vormen van ondersteuning. De komende vier jaar is dat met name gericht op de ondersteuning van mantelzorgers van inwoners met (beginnende) dementie.
-
Blz. 204
In gesprek met VIT-hulp bij mantelzorg om jonge mantelzorgers (nog) eerder in beeld te krijgen.
-
Blz. 205
Mantelzorgers jaarlijks blijven bedanken voor hun inzet met een mantelzorgcompliment.
-
Blz. 206
Meer bekendheid geven aan de mogelijkheden op het gebied van mantelzorgondersteuning en respijtzorg.
-
Blz. 207
Ondersteuning en opsporing van jonge mantelzorgers.
-
Blz. 208
Senioren, vrijwilligers(organisaties) en welzijnsorganisaties weten elkaar te vinden.
-
Blz. 209
We blijven zorgen voor duidelijke informatie over de beschikbare voorzieningen.................
-
Blz. 210
Vrijwilligers ontvangen goede ondersteuning.
-
Blz. 211
De Meedoengroep vanuit de SDOA krijgt extra begeleiding gericht op participatie.
-
Blz. 212
Een vrijwilligersondersteuner vormt een fysiek aanspreekpunt. De vrijwilligersondersteuner geeft vorm aan de verdere invulling van de on- en offline ondersteuning en verbindt vraag en aanbod.
-
Blz. 213
We betrekken het lokale bedrijfsleven actief bij de ondersteuning van de vrijwilligersorganisaties.
-
Blz. 214
We continueren maatschappelijke stages.
-
Blz. 215
We herijken de Algemene subsidieverordening Oost Gelre (ASV) en de Nadere regels welzijnssubsidies.
-
Blz. 216
We starten een pilot waarin we een klantmanager van de SDOA toevoegen aan het Sociaal Team.
-
Blz. 217
We stroomlijnen de ondersteuning van vrijwilligers/kenniscentrum.
-
Blz. 218
Preventie en ondersteuning
-
Blz. 219
Inleiding
-
Blz. 220
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 221
Dementievriendelijke samenleving.
-
Blz. 222
Behalen certificaat Dementievriendelijke Gemeente.
-
Blz. 223
Communicatie rondom dementie: folder (wegwijzer dementie), artikelen en website.
-
Blz. 224
Ondersteuningsaanbod verbreden voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers (ontmoeting, dagbesteding en gespreksgroepen).
-
Blz. 225
Training en voorlichting geven over dementie aan vrijwilligers, mantelzorgers en middenstand.
-
Blz. 226
Uitvoering geven aan het plan van aanpak ‘Dementievriendelijke samenleving’.
-
Blz. 227
Inwoners bieden we een zinvolle daginvulling.
-
Blz. 228
Deelname aan ontwikkeling van een vervoersapp voor inwoners in landelijke gebieden (NetMobiel).
-
Blz. 229
In gesprek gaan met aanbieders en onze inwoners om het aanbod uit te breiden met activiteiten die meer gericht zijn op dienstverlenende activiteiten en om verbreding mogelijk te maken.
-
Blz. 230
Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar een zinvolle daginvulling.
-
Blz. 231
Ondersteunen van de doorontwikkeling van de stads-/dorpskamer, zoals de stads-dorpskamer inzetten voor ondersteuning aan inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 232
Ondersteunen van initiatieven op het gebied van inloopvoorzieningen. We geven extra aandacht aan het thema eenzaamheid.
-
Blz. 233
Inwoners worden ondersteund bij hun participatie in de samenleving.
-
Blz. 234
We leveren groeps- en individuele begeleiding en kortdurend verblijf voor inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving.
-
Blz. 235
We leveren Wmo-maatwerkvoorzieningen.
-
Blz. 236
We starten een pilot arbeidsmatige dagbesteding.
-
Blz. 237
We stimuleren cliënten en inwoners bij de doorstroom van dagbesteding naar beschut werk.
-
Blz. 238
Kwetsbare inwoners een passende woonplek en begeleiding bieden.
-
Blz. 239
De uitwerking van de regionale voorbereidingen van de veranderingen rond maatschappelijke opvang en beschermd wonen, geven wij vorm in een apart traject. Dit betreft de Regionale uitvoeringsagenda opvang en bescherming.
-
Blz. 240
Wij gaan in overleg met aanbieders van beschut wonen over de invulling van het onderdeel (beschut) wonen. We zetten zwaarder in op een grotere beschikbaarheid van deze woningen en maken hierover harde (prestatie)afspraken met woningbouwverenigingen.
-
Blz. 241
Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig veilig wonen.
-
Blz. 242
Afspraken maken met woningcorporaties en zorgaanbieders om uitstroom uit beschermd wonen mogelijk te maken.
-
Blz. 243
Prestatieafspraken maken met woningcorporaties.
-
Blz. 244
We faciliteren het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen door het ondersteunen van het nemen van fysieke maatregelen die dit bevorderen.
-
Blz. 245
We participeren in de uitrol van Leefsamen in de Achterhoek.
-
Blz. 246
We verlenen subsidies voor het levensloopbestendig maken van woningen.
-
Blz. 247
We verstrekken leningen voor het levensloopbestendig maken van woningen.
-
Blz. 248
Verminderen van alcohol en drugsgebruik bij jongeren.
-
Blz. 249
(Sport)verenigingen ondersteunen om vorm te geven aan het ‘NIX 18-beleid’ rondom alcohol- en drugsgebruik.
-
Blz. 250
Continueren van de samenwerking tussen het jongerenwerk Mazzel en scholengemeenschap Marianum.
-
Blz. 251
Koppeling met andere beleidsterreinen zoals sport en Wmo om een integrale aanpak rondom het thema alcohol en drugs te bewerkstelligen.
-
Blz. 252
Uitbreiden en intensiveren van de samenwerking tussen jongerenwerk Mazzel en het primair basisonderwijs.
-
Blz. 253
Vanuit het Preventie Platform Jeugd (PPJ) voor verschillende doelgroepen preventie-activiteiten organiseren.
-
Blz. 254
We informeren ouders en jongeren aan de hand van universele en geïndiceerde preventie-activiteiten via verschillende kanalen, zodat ouders en jongeren bewust bezig zijn met het thema.
-
Blz. 255
We werken vanuit het Preventie Platform Jeugd samen met omliggende gemeenten rondom verschillende maatschappelijke thema’s en dus ook het thema alcohol- en drugsgebruik.
-
Blz. 256
Voorkomen van overgewicht bij jongeren.
-
Blz. 257
In gezamenlijkheid komen tot een preventieprogramma op gebied van overgewicht.
-
Blz. 258
Samenwerking intensiveren met partners binnen de werkgroep "Voorkomen van overgewicht bij kinderen".
-
Blz. 259
Armoedebestrijding
-
Blz. 260
Inleiding
-
Blz. 261
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 262
Het voorkomen van uitsluiting van inwoners vanwege lage inkomens.
-
Blz. 263
Alle kinderen in Oost Gelre moeten kunnen zwemmen. Voor gezinnen met lage inkomens is een vergoeding mogelijk van de kosten voor het behalen van zwemdiploma A.
-
Blz. 264
Inwoners met een structureel laag inkomen (langer dan drie jaar) kunnen jaarlijks een beroep doen op een individuele inkomenstoeslag.
-
Blz. 265
Inwoners met een uitkering op grond van de participatiewet die niet aan het werk kunnen, begeleiden we zoveel mogelijk naar vrijwilligerswerk. Zo voorkomen we een sociaal isolement.
-
Blz. 266
We bieden budgetteringscursussen aan kwetsbare doelgroepen zoals uitkeringsgerechtigden.
-
Blz. 267
We gaan financiële voorlichting geven op scholen.
-
Blz. 268
We investeren (met buurgemeenten) in een gerichte aanpak om schoolverlating te voorkomen.
-
Blz. 269
We maken afspraken met zorgverzekeraars, woningbouwcorporaties en nutsbedrijven om zo vroegtijdig signalen te krijgen indien er achterstanden ontstaan. Om hoge schulden zoveel mogelijk te voorkomen doen we aan vroegsignalering (Vroeg erop af!).
-
Blz. 270
We maken bijles voor kinderen uit minima-gezinnen financieel mogelijk.
-
Blz. 271
We ondersteunen de vrijwillige schuldhulpmaatjes (SOM) financieel door subsidie en daarnaast faciliteren we waar dit nodig is.
-
Blz. 272
We willen zoveel mogelijk kinderen die recht hebben op de meedoen regeling ondersteunen. Daarom is de regeling toegankelijker gemaakt door middel van een meedoen-applicatie.
-
Blz. 273
Onze inwoners hebben grip op zorgkosten.
-
Blz. 274
Gecombineerde leefstijlinterventies (GLI’s) komen per 2019 in de basisverzekering, waardoor inwoners op een laagdrempelige manier mee kunnen doen aan programma’s omtrent beweging, voeding en leefstijl.
-
Blz. 275
Het inzetten van ‘schuldhulpmaatjes’ die inwoners helpen die in de schulden verkeren.
-
Blz. 276
Vrijwilligers in te zetten die inwoners leren omgaan met geld, zodat (nieuwe) schulden worden voorkomen.
-
Blz. 277
Wij behouden de komende vier jaar de mogelijkheid om gebruik te maken van de collectieve zorgverzekering van Menzis voor de huidige doelgroep.
-
Blz. 278
Wij zijn met Menzis in gesprek om het preventieve aanbod in de collectieve zorgverzekering uit te breiden. Dit noemen we de Gemengde leefstijlinterventie.
-
Blz. 279
Laaggeletterdheid/taalarm
-
Blz. 280
Inleiding
-
Blz. 281
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 282
Het tegengaan van laaggeletterdheid.
-
Blz. 283
Medewerkers van de sociale teams zijn geschoold in het herkennen van laaggeletterdheid en ondersteunen laaggeletterden om een hoger taalniveau te bereiken.
-
Blz. 284
Verplichte taaltoets bij een uitkering op grond van de Participatiewet.
-
Blz. 285
Voor de inburgeraars geldt, dat zij al een verplicht inburgeringstraject volgen. Indien zij dit voltooien, eindigen zij op A2-niveau.
-
Blz. 286
We begeleiden mensen naar taalondersteuning bij bestaande initiatieven, zoals het Taalhuis, Taalteam of de Taalcafe’s.
-
Blz. 287
Goede zorg voor senioren
-
Blz. 288
Inleiding
-
Blz. 289
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 290
Inwoners worden op een juiste wijze ondersteund.
-
Blz. 291
De gemeente regelt onafhankelijke cliëntondersteuning waarbij zoveel mogelijk vrijwilligers van organisaties worden ingezet.
-
Blz. 292
We nemen jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek af.
-
Blz. 293
Ouderen wonen langer zelfstandig thuis.
-
Blz. 294
De komende vier jaar handhaven we de subsidie Opplussen woningen.
-
Blz. 295
Het aanbieden van valpreventie trainingen.
-
Blz. 296
In de prestatieafspraken met de woningcorporaties afspraken maken over het bevorderen van het langer zelfstandig blijven wonen.
-
Blz. 297
Inwoners vanaf 65 jaar blijvend actief benaderen en uitnodigen om in gesprek te gaan met vrijwillige woonconsulenten.
-
Blz. 298
Met een multidisciplinaire werkgroep (met onder andere fysiotherapeuten, POH, wijkverpleegkundigen en ouderen) een plan van aanpak opstellen om val preventie structureel in te bedden bij diverse organisaties.
-
Blz. 299
Opplussen van bestaande woningen (middels woningaanpassingen die langer thuis wonen mogelijk maken).
-
Blz. 300
Participeren in het regionale project ‘Langer veilig thuis’.
-
Blz. 301
Voorlichtingen geven over val preventie in alle kernen.
-
Blz. 302
We gaan aan de slag met een gecombineerde woon-zorgvisie........
-
Blz. 303
We onderzoeken of er meer tussenvormen van wonen zijn.
-
Blz. 304
We zorgen voor voldoende veilige (sociaal en fysiek) levensloopbestendige woningen.
-
Blz. 305
Voorkomen van vereenzaming onder ouderen.
-
Blz. 306
We ontwikkelen een gerichte aanpak om eenzaamheid onder ouderen te signaleren en tegen te gaan.
-
Blz. 307
We subsidiëren het netwerk kwetsbare ouderen.
-
Blz. 308
We subsidiëren ondersteunende organisaties.
-
Blz. 309
Jeugdzorg
-
Blz. 310
Inleiding
-
Blz. 311
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 312
Jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden.
-
Blz. 313
De POH gefaseerd uitbreiden naar alle huisartsenpraktijken in Oost Gelre.
-
Blz. 314
De samenwerking met huisartsen verder intensiveren.
-
Blz. 315
Door middel van cliënttevredenheidsonderzoek monitoren van de resultaten en inzicht houden in de behoeften van onze cliënten.
-
Blz. 316
Door middel van het ondersteuningsteam ouders en jongeren handvatten bieden om de problemen op te lossen of leren ermee om te gaan.
-
Blz. 317
Door middel van het Preventie Platform jeugd ouders handvatten bieden die problemen ervaren bij het opvoeden.
-
Blz. 318
Het ondersteuningsteam pakt een verbindende rol door partijen rondom jeugdhulp van 0 tot 23 jaar samen te brengen.
-
Blz. 319
Jonge lotgenoten met elkaar in contact brengen, zodat zij ervaringen met elkaar kunnen delen, elkaar kunnen steunen en informatie en tips kunnen uitwisselen.
-
Blz. 320
Meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door ze in contact te brengen met het Huiskamer project van het Marianum.
-
Blz. 321
Om ouders regie te kunnen geven over hun eigen dossier zullen de digitale systemen hiertoe ingericht worden.
-
Blz. 322
Voorkomen van onnodige en onjuiste doorverwijzingen door normalisatie.
-
Blz. 323
Voortzetten van mantelzorgondersteuning vanuit GGNet voor jongeren.
-
Blz. 324
Yunio geeft uitvoering aan het project Inhuis-steungezinnen en heeft een coördinator aangesteld om de gezinnen te begeleiden.
-
Blz. 325
Veilig en gezond opgroeien voor alle jongeren in Oost Gelre.
-
Blz. 326
Blijvend in gesprek met de betrokken partners van het Preventie Platform Jeugd (PPJ) hoe samen vorm te geven aan de thema's die actueel zijn.
-
Blz. 327
Door meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door het inzetten van structurele en universele preventie door onder andere het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 328
Ouders bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 329
Professionals bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 330
We nemen als gemeente het initiatief om met jeugdhulpinstellingen en onderwijs nauw samen te werken bij het ontwikkelen en uitvoeren van preventieprojecten (drugs, alcohol, etc.).
-
Blz. 331
We zorgen voor een goede begeleiding als jongeren 18 worden en van de Jeugdwet naar de Wmo/zorgverzekeringswet gaan.
-
Blz. 332
Volksgezondheid
-
Blz. 333
Inleiding
-
Blz. 334
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 335
Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners en vooral die van kwetsbare groepen.
-
Blz. 336
Uitvoering geven aan het lokaal actieprogramma Preventie.
-
Blz. 337
Sluitende aanpak verwarde personen.
-
Blz. 338
Door nauwe samenwerking tussen zorgaanbieders, politie en gemeente bieden wij tijdig passende ondersteuning. Dit netwerk zetten wij de komende jaren voort en bouwen dit waar nodig uit.
-
Blz. 339
Het in 2018 uitgewerkte beleid voor verwarde personen voeren wij vanaf 2019 uit.
-
Blz. 340
Met GGNet worden afspraken gemaakt om de ondersteuning aan inwoners, die tijdelijk zijn opgenomen en weer terug naar huis gaan na ontslag, beter te regelen.
-
Blz. 341
Uitvoering Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ).
-
Blz. 342
De voorbereiding voor de invoering van de WvGGZ voert de gemeente Oost Gelre (zoveel mogelijk) regionaal uit en sluit aan bij bestaande structuren.
-
Blz. 343
Lokaal een projectgroep vormen om vanuit de beleidsvelden veiligheid en zorg de lokale voorbereiding vorm geven.
-
Blz. 344
Uitvoeren onderzoeken met betrekking tot zorgmachtigingen.
-
Blz. 345
Werk moet lonen
-
Blz. 346
Inleiding
-
Blz. 347
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 348
Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig.
-
Blz. 349
De pilots met Werkbaan Oost en de Dorpskamer zetten wij voort.
-
Blz. 350
Met SDOA en Werkbaan Oost willen we een algemene voorziening ontwikkelen waar inwoners terecht kunnen voor dagbesteding, vrijwilligerswerk, werkervaringsplaatsen en beschut werk. De ontbrekende schakel tussen het (vaak beschut) werken en dagbesteding
-
Blz. 351
We bevorderen de uitstroom naar betaald werk en we ondersteunen wie dat niet op eigen kracht kan.
-
Blz. 352
We hebben een vrijwilligerssteunpunt waarbij we ons ook richten op de bemiddeling van bijstandsgerechtigden naar vrijwilligerswerk te verbeteren (ook door het meer promoten van www.sameninoostgelre.nl).
-
Blz. 353
We leiden toe naar werk. Wij zetten ons in voor betaald werk voor diegenen die dat kunnen...........
-
Blz. 354
We plegen extra inzet op de Meedoengroep: de groep inwoners die al langdurig een uitkering ontvangt van de SDOA. Wij activeren hen waar mogelijk naar perspectief en werk.
-
Blz. 355
We zetten ons in om de werkloze jongeren en ook jongeren met een arbeidsbeperking onder de aandacht te brengen van lokale bedrijven.
-
Blz. 356
Misbruik uitkeringen tegengaan.
-
Blz. 357
We gaan themacontroles houden en zijn "streng aan de poort".
-
Blz. 358
Werken moet lonen.
-
Blz. 359
Als een kindregeling is toegekend, loopt deze nog door voor het lopende jaar.
-
Blz. 360
Bij werkaanvaarding helpen we, indien nodig, de inwoner met het doorgeven van de gewijzigde financiële situatie aan de Belastingdienst. Hierdoor voorkomen we terugvorderingen van de Belastingdienst achteraf.
-
Blz. 361
We verstrekken uitkeringsgerechtigden die aan de slag gaan een werkaanvaardingspremie van € 500,- bij werkaanvaarding en € 1.000,- na zes maanden als men nog werk heeft.
-
Blz. 362
Beleidsindicatoren
-
Blz. 363
Beleidsindicatoren
-
Blz. 364
Programma 3 - Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 365
Financieel overzicht
-
Blz. 366
Financieel overzicht
-
Blz. 367
Overzicht beleidsdoelstellingen programma 3 Economie en Werkgelegenheid
-
Blz. 368
Gezonde agrarische sector
-
Blz. 369
Inleiding
-
Blz. 370
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 371
Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector waarbij aandacht is voor (volks)gezondheid, milieu en ruimtelijke ordening.
-
Blz. 372
We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
-
Blz. 373
Inzicht verkrijgen in de problematiek en ontwikkelingen voor agrarische ondernemers.
-
Blz. 374
Uitvoeren van een onderzoek onder agrarische ondernemers met als doel tot een totaalplan te komen dat inzicht geeft in de toekomst / bedrijvigheid van het buitengebied.
-
Blz. 375
We gaan in overleg met de provincie over de gesubsidieerde inzet van een Ervencoach.
-
Blz. 376
Bereikbaarheid en mobiliteit
-
Blz. 377
Inleiding
-
Blz. 378
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 379
Onze gemeente en haar voorzieningen zijn goed bereikbaar.
-
Blz. 380
We voeren een onderzoek uit naar het nut en de noodzaak van een 2e fase van de N18, danwel doortrekking van de A18.
-
Blz. 381
Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek.
-
Blz. 382
We gaan exploitanten benaderen om hen te bewegen om de Achterhoek/Oost Gelre op te nemen in hun schema’s voor (inter)nationale en andere lange-afstands busverbindingen........
-
Blz. 383
We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
-
Blz. 384
Verbeteren bereikbaarheid bedrijventerreinen.
-
Blz. 385
We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
-
Blz. 386
Goed ondernemersklimaat
-
Blz. 387
Inleiding
-
Blz. 388
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 389
De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken.
-
Blz. 390
Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
-
Blz. 391
We leggen bedrijfsbezoeken af om een 'feeling' te houden met de plaatselijke bedrijven.
-
Blz. 392
Grootschalige industriële bedrijvigheid rondom het thema bio-economie kan zich ontwikkelen op de Laarberg.
-
Blz. 393
In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
-
Blz. 394
We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
-
Blz. 395
Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied.
-
Blz. 396
We faciliteren gevelaanpassingen verstrekken daarvoor subsidie.
-
Blz. 397
Stimuleren innovatieve duurzame maakindustrie.
-
Blz. 398
Het innovatiefonds zetten we blijvend actief in om innovaties te stimuleren/faciliteren.
-
Blz. 399
Toerisme en evenementen
-
Blz. 400
Inleiding
-
Blz. 401
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 402
Stimuleren recreatie en toerisme.
-
Blz. 403
Uitvoeren regionaal vitaliteitsonderzoek naar diversiteit, kwaliteit en toekomstperspectief van recreatieve accommodaties.
-
Blz. 404
Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
-
Blz. 405
We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
-
Blz. 406
We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
-
Blz. 407
Behouden en stimuleren van evenementen.
-
Blz. 408
Actualiseren vrijetijdsagenda.
-
Blz. 409
In Oost Gelre zijn talloze optochten waarin praal- en carnavalswagens de optocht verfraaien. We zoeken samen met initiatiefnemers naar oplossingen voor stalling en opbouw.
-
Blz. 410
Ontwikkelen en implementeren uitvoeringsprogramma bij het strategisch marketingplan.
-
Blz. 411
Ontwikkelen MTB route netwerk in de Oost Achterhoek.
-
Blz. 412
We verruimen het huidige evenementenbeleid.
-
Blz. 413
Werkgelegenheid
-
Blz. 414
Inleiding
-
Blz. 415
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 416
Realiseren van goede beschut werken plekken.
-
Blz. 417
We willen een organisatie creëren waarin inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een beschutte werkplek hebben maar waarbij andere werkzoekenden bijvoorbeeld een werkervaringsplek krijgen. Ontwikkeling van het individu is het uitgangspunt.
-
Blz. 418
Creëren van banen voor mensen met een arbeidsbeperking.
-
Blz. 419
Binnen de gemeentelijke organisatie creëren we banen voor mensen met een arbeidsbeperking.
-
Blz. 420
Beleidsindicatoren
-
Blz. 421
Beleidsindicatoren
-
Blz. 422
Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
-
Blz. 423
Financieel overzicht
-
Blz. 424
Financieel overzicht
-
Blz. 425
Overzicht beleidsdoelstellingen programma 4 Bestuur, Bedrijfsvoering en Dienstverlening
-
Blz. 426
Euregionale samenwerking Achterhoek
-
Blz. 427
Inleiding
-
Blz. 428
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 429
Euregionale samenwerking bevorderen.
-
Blz. 430
We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
-
Blz. 431
We gaan de functie van subsidiemedewerker verder vorm geven of op basis van no cure no pay beleggen bij een derde partij.
-
Blz. 432
We gaan investeren in elkaars sterke punten; naast arbeidsmarkt en onderwijs ook in bedrijvigheid, innovatie en gezondheidszorg.
-
Blz. 433
We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
-
Blz. 434
We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
-
Blz. 435
We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
-
Blz. 436
We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
-
Blz. 437
We participeren pro-actief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+.
-
Blz. 438
Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre.
-
Blz. 439
We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
-
Blz. 440
Gemeentelijke organisatie
-
Blz. 441
Inleiding
-
Blz. 442
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 443
De gemeente Oost Gelre geeft opdrachtgeverschap op een goede wijze vorm.
-
Blz. 444
De monitoring op de doelstellingen en (financiële) kaders binnen het sociaal domein wordt verder uitgebreid.
-
Blz. 445
We geven opdrachtgeverschap in het sociaal domein vorm.
-
Blz. 446
We geven opdrachtgeverschap naar onze verbonden partijen verder vorm.
-
Blz. 447
We optimaliseren de informatievoorziening inzake verbonden partijen.
-
Blz. 448
We optimaliseren ons planning- en controlinstrumentarium.
-
Blz. 449
De gemeente Oost Gelre wordt gezien als een betrouwbare en integere partner.
-
Blz. 450
We bevorderen het integriteitsbewustzijn en (moreel) verantwoord handelen van ambtenaren en bestuurders.
-
Blz. 451
Burgerinitiatieven
-
Blz. 452
Inleiding
-
Blz. 453
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 454
Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.
-
Blz. 455
We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
-
Blz. 456
We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
-
Blz. 457
We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
-
Blz. 458
Gemeentelijke dienstverlening
-
Blz. 459
Inleiding
-
Blz. 460
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 461
Realiseren van een goede, doelmatige en doeltreffende dienstverlening.
-
Blz. 462
De communicatie van de gemeente moet in heldere taal en voor iedereen begrijpelijk zijn (taalniveau B1). Dit doen we door een goede opleiding en borging van het taalgebruik B1.
-
Blz. 463
Doorontwikkeling innovatief dienstverleningsconcept. Hierbij omarmen wij naast de analoge kanalen ook de digitale kanalen.
-
Blz. 464
We actualiseren de dienstverleningsvisie.
-
Blz. 465
We actualiseren onze strategienota ‘Samen aan de slag in ander tijden’.
-
Blz. 466
We optimaliseren dienstverlening door verdere digitalisering van de informatievoorziening en informatiebehoefte. We maken daarbij gebruik van de aanwezige data in onze informatiesystemen, waaronder ons zaaksysteem.
-
Blz. 467
Financieel beleid
-
Blz. 468
Inleiding
-
Blz. 469
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 470
Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.
-
Blz. 471
Begroting, tussentijdse rapportages en de jaarrekening / jaarverslag zijn digitaal beschikbaar (begrotingsapp).
-
Blz. 472
We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
-
Blz. 473
We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen zodat financiering van investeringen in de toekomst gewaarborgd is.
-
Blz. 474
Veiligheid
-
Blz. 475
Inleiding
-
Blz. 476
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 477
Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.
-
Blz. 478
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP).
-
Blz. 479
We handhaven de openbare orde en bestrijden overlast.
-
Blz. 480
Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.
-
Blz. 481
We pakken de illegale handel vanuit woonhuizen aan, vooral ook in de buurt van scholen.
-
Blz. 482
Behouden van de vrijwillige brandweer binnen de Achterhoek.
-
Blz. 483
Beleidsindicatoren
-
Blz. 484
Beleidsindicatoren
-
Blz. 485
Eigen beleidsindicatoren
-
Blz. 486
Paragrafen
-
Blz. 487
Inleiding
-
Blz. 488
Inleiding
-
Blz. 489
Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 490
Inleiding
-
Blz. 491
Beleid weerstandsvermogen
-
Blz. 492
Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
-
Blz. 493
Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
-
Blz. 494
Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 495
Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 496
Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 497
Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 498
Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
-
Blz. 499
Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA)
-
Blz. 500
Werkbaan Oost (WBO)
-
Blz. 501
Stadsbank Oost Nederland (SON)
-
Blz. 502
Regio Achterhoek
-
Blz. 503
NV Rova
-
Blz. 504
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
-
Blz. 505
Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
-
Blz. 506
Dimpact
-
Blz. 507
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
-
Blz. 508
GGD
-
Blz. 509
Laarberg
-
Blz. 510
Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
-
Blz. 511
Inleiding
-
Blz. 512
Communicatie in het hart van beleid
-
Blz. 513
Personeelsbeleid
-
Blz. 514
Integriteit en ondermijning
-
Blz. 515
Informatiemanagement
-
Blz. 516
Informatieveiligheid
-
Blz. 517
Financiën, planning & control
-
Blz. 518
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 519
Mediation
-
Blz. 520
Bezwarencommissie
-
Blz. 521
Ombudsman
-
Blz. 522
AVG
-
Blz. 523
ENSIA
-
Blz. 524
Participatie
-
Blz. 525
Programma Omgevingswet
-
Blz. 526
Paragraaf 4: Financiering
-
Blz. 527
Inleiding
-
Blz. 528
Ontwikkeling rentepercentage 2020
-
Blz. 529
Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
-
Blz. 530
Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
-
Blz. 531
Kredietrisico
-
Blz. 532
Leningenportefeuille
-
Blz. 533
Schatkistbankieren
-
Blz. 534
Rentelasten 2020
-
Blz. 535
Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 536
Inleiding
-
Blz. 537
Overzicht beheerplannen voor begrotingsjaar 2021
-
Blz. 538
Wegen
-
Blz. 539
Riolering
-
Blz. 540
Openbaar groen en water
-
Blz. 541
Openbare verlichting
-
Blz. 542
Civiel technische kunstwerken
-
Blz. 543
Speelvoorzieningen
-
Blz. 544
Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 545
Water
-
Blz. 546
Paragraaf 6: Grondbeleid
-
Blz. 547
Inleiding
-
Blz. 548
Grondbeleid
-
Blz. 549
Actuele stand van zaken
-
Blz. 550
Reservering voor risico's grondexploitatie
-
Blz. 551
Voorziening voor verwachte verliezen
-
Blz. 552
Afsluiting complexen
-
Blz. 553
Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
-
Blz. 554
Paragraaf 7: Lokale heffingen
-
Blz. 555
Inleiding
-
Blz. 556
Overzicht lokale heffingen
-
Blz. 557
Leges
-
Blz. 558
Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
-
Blz. 559
Lokale lastendruk
-
Blz. 560
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 561
Paragraaf 8: Coronavirus (COVID-19)
-
Blz. 562
Par8
-
Blz. 563
Inleiding
-
Blz. 564
Jaarrekening
-
Blz. 565
Overzicht van baten en lasten over het jaar 2020
-
Blz. 566
Overzicht baten en lasten 2020
-
Blz. 567
Onvoorzien/Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/Incidentele baten en lasten
-
Blz. 568
Onvoorzien
-
Blz. 569
Onvoorzien
-
Blz. 570
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 571
Struc toev en ontrek reserves
-
Blz. 572
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 573
Inc baten en lasten
-
Blz. 574
Toelichting incidentele lasten
-
Blz. 575
Toel inc lasten
-
Blz. 576
Toelichting incidentele baten
-
Blz. 577
Toel inc baten
-
Blz. 578
Balans per 31 december
-
Blz. 579
Balans
-
Blz. 580
Balans2
-
Blz. 581
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 582
Inleiding
-
Blz. 583
Inleiding
-
Blz. 584
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 585
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 586
Balans
-
Blz. 587
Vaste activa
-
Blz. 588
Immateriële vaste activa
-
Blz. 589
Immateriele vaste activa
-
Blz. 590
Materiële vaste activa
-
Blz. 591
In erfpacht uitgegeven gronden
-
Blz. 592
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en overige investeringen met economisch nut
-
Blz. 593
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
-
Blz. 594
Financiële vaste activa
-
Blz. 595
Financiele vaste activa
-
Blz. 596
Vlottende activa
-
Blz. 597
Voorraden
-
Blz. 598
Onderhanden werk, gronden in exploitatie
-
Blz. 599
Voorraad handelsgoederen
-
Blz. 600
Vorderingen en overlopende activa
-
Blz. 601
Vorderingen
-
Blz. 602
Liquide middelen en overlopende posten
-
Blz. 603
Liquide middelen
-
Blz. 604
Voorzieningen
-
Blz. 605
Voorzieningen
-
Blz. 606
Vaste schulden
-
Blz. 607
Vaste schulden
-
Blz. 608
Vlottende passiva
-
Blz. 609
Vlottende passiva
-
Blz. 610
Borg en garantstellingen
-
Blz. 611
Borg
-
Blz. 612
Toelichting per programma
-
Blz. 613
Programma 1: Leefomgeving
-
Blz. 614
Taakveld p1
-
Blz. 615
Programma 2: Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
-
Blz. 616
Taakveld p2
-
Blz. 617
Programma 3: Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 618
Taakveld p3
-
Blz. 619
Programma 4: Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
-
Blz. 620
Taakveld p4
-
Blz. 621
Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen
-
Blz. 622
Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 623
Treasury - overzicht dividendopbrengsten
-
Blz. 624
Overzicht algemene uitkering
-
Blz. 625
Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
-
Blz. 626
Begrotingsrechtsmatigheid
-
Blz. 627
Begr1
-
Blz. 628
Begr 2
-
Blz. 629
Begr3
-
Blz. 630
Onzekerheid verantwoording jeugdzorg en Wmo
-
Blz. 631
Onzekerheid verantw
-
Blz. 632
Toelichting op de balans per 31 december
-
Blz. 633
Vaste activa
-
Blz. 634
Immateriële vaste activa
-
Blz. 635
Materiële vaste activa
-
Blz. 636
Financiële vaste activa
-
Blz. 637
Vlottende activa
-
Blz. 638
Voorraden
-
Blz. 639
Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 640
Liquide middelen
-
Blz. 641
Overlopende activa
-
Blz. 642
Passiva
-
Blz. 643
Eigen vermogen
-
Blz. 644
EV1
-
Blz. 645
EV3
-
Blz. 646
Voorzieningen
-
Blz. 647
VZ1
-
Blz. 648
VZ3
-
Blz. 649
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 650
VS1
-
Blz. 651
Vlottende passiva
-
Blz. 652
Vlottende passiva
-
Blz. 653
Kortlopende schulden
-
Blz. 654
Waarborgen en garanties
-
Blz. 655
WG1
-
Blz. 656
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 657
Niet uit de balans blijkende
-
Blz. 658
Wet Normering Topinkomens (WNT)
-
Blz. 659
EMU-saldo
-
Blz. 660
EMU-saldo
-
Blz. 661
Emu-saldo2
-
Blz. 662
Bijlagen
-
Blz. 663
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 664
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 665
Toelichting reserves
-
Blz. 666
Algemene reserve
-
Blz. 667
Bestemmingsreserves
-
Blz. 668
Mutaties reserves
-
Blz. 669
Mutaties
-
Blz. 670
Mut2
-
Blz. 671
Verdelingsprincipe taakvelden per programma
-
Blz. 672
Taakvelden per programma
-
Blz. 673
SISA
-
Blz. 674
SISA
-
Blz. 675
Verbonden partijen
-
Blz. 676
Verbondenpart
-
Blz. 677
Beleidsindicatoren BBV
-
Blz. 678
Beleidsindicatoren BBV
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap