Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarrekening 2020
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Kerngegevens
        1. Blz. 5 Inwoners
          1. Blz. 6 Inwoners
        2. Blz. 7 Fysieke structuur
          1. Blz. 8 Fysieke structuur
        3. Blz. 9 Financiële structuur
          1. Blz. 10 Fin struc
      2. Blz. 11 Controleverklaring
    3. Blz. 12 Jaarverslag
      1. Blz. 13 Inleiding
        1. Blz. 14 Inleiding
      2. Blz. 15 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
        1. Blz. 16 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
      3. Blz. 17 Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
        1. Blz. 18 Rechtmatigheid baten, lasten en balansmutaties
      4. Blz. 19 Financieel resultaat 2020
        1. Blz. 20 Financieel resultaat 2020
      5. Blz. 21 Resultaatbepaling
        1. Blz. 22 Resultaatbepaling
      6. Blz. 23 Bestemming resultaat
        1. Blz. 24 Bestemming resultaat
      7. Blz. 25 Analyse van het rekeningresultaat
        1. Blz. 26 Analyse van het rekeningresultaat
      8. Blz. 27 Programmaverantwoording
        1. Blz. 28 Programma 1 - Leefomgeving
          1. Blz. 29 Financieel overzicht
            1. Blz. 30 Financieel overzicht
          2. Blz. 31 Overzicht beleidsdoelstellingen programma 1 Leefomgeving
            1. Blz. 32 Ruimtelijke ontwikkeling
              1. Blz. 33 Inleiding
              2. Blz. 34 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 35 Bestaand vastgoed dat leeg komt te staan of verpaupert wordt herontwikkeld.
                2. Blz. 36 De kwaliteit van bestaande bebouwing in de (kleine)kernen verbetert.
                  1. Blz. 37 Bekendheid geven aan de Toekomstbestendige Wonen Lening.
                3. Blz. 38 De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer.
                  1. Blz. 39 Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
                  2. Blz. 40 Structureel opwaarderen van groen aan de invalswegen.
                  3. Blz. 41 Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
                4. Blz. 42 Voorkomen en terugdringen van leegstand
                  1. Blz. 43 Ontwikkelen regionaal kader voor de aanpak van leegstand (Achterhoekse aanpak leegstand).
                5. Blz. 44 Versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
                  1. Blz. 45 We actualiseren het landschapsontwikkelingsplan.
                  2. Blz. 46 We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en / of te compenseren.
                  3. Blz. 47 We stellen een omgevingsvisie vast.
                  4. Blz. 48 We stellen een uitvoeringsplan op met draagvlak voor versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit.
                6. Blz. 49 Vitaal centrum van Lichtenvoorde
                  1. Blz. 50 We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
                  2. Blz. 51 We passen kunst (streetart) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
                  3. Blz. 52 We realiseren een activiteitenplein op de plek van de huidige bibliotheek.
                  4. Blz. 53 We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte, de nieuwe bibliotheek en een activiteitenplein in plan Bonifatiushof-Nieuwmarkt.
                  5. Blz. 54 We verplaatsen de bibliotheek Oost-Achterhoek naar plan Nieuwmarkt fase 3.
                7. Blz. 55 Vitaal centrum van Groenlo
                  1. Blz. 56 We actualiseren de pijlers uit het programma stad Groenlo en initiëren projecten voor de komende jaren.
                  2. Blz. 57 We geven uitvoering aan het programma 'Stad Groenlo'.
                8. Blz. 58 Voorkomen van verrommeling in het buitengebied.
                  1. Blz. 59 Stimuleren in het vervangen van asbestdaken en sloop van gebouwen, door zonnepanelen.
            2. Blz. 60 Openbare ruimte
              1. Blz. 61 Inleiding
              2. Blz. 62 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 63 Alle (semi)openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor alle inwoners.
                  1. Blz. 64 De gemeente Oost Gelre heeft een subsidieregeling (semi-) openbare ruimten.
                  2. Blz. 65 De gemeente Oost Gelre ondersteunt de werkgroep toegankelijkheid openbare ruimte.
                  3. Blz. 66 We checken de toegankelijkheid naar en tot de openbare gebouwen.
                  4. Blz. 67 We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
                2. Blz. 68 Versterken leefbaarheid van buurt / wijk.
                  1. Blz. 69 Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk-, speeltuinverenigingen.
                  2. Blz. 70 We gaan in overleg met de buurt over de invulling van het openbaar groen en de mogelijke bijdrage die de buurtbewoners willen leveren in het onderhoud hiervan.
                3. Blz. 71 Onze gemeente en haar voorzieningen zijn goed bereikbaar.
                  1. Blz. 72 Onderzoek naar mogelijkheden voor een betere verbinding voor recreatief verkeer van het Beekdal naar 't Hof.
                  2. Blz. 73 We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
                4. Blz. 74 Realiseren van een schone leefomgeving.
                  1. Blz. 75 Uitvoering geven aan het jaarprogramma verminderen zwerfafval.
                  2. Blz. 76 Voorkomen van hondenpoepoverlast in de openbare ruimte door te handhaven en ervoor te zorgen dat er losloopvelden zijn.
            3. Blz. 77 Duurzaamheid en milieu
              1. Blz. 78 Inleiding
              2. Blz. 79 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 80 Oost Gelre is energieneutraal in 2030.
                  1. Blz. 81 We dragen bij aan het opstellen van een regionale Energie strategie (RES) voor de Achterhoek.
                2. Blz. 82 Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op.
                  1. Blz. 83 We gaan een project starten om NoM-woningen te realiseren die als voorbeeld dienen.
                  2. Blz. 84 We gaan een transitievisie warmte opstellen.
                  3. Blz. 85 We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
                3. Blz. 86 Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op.
                  1. Blz. 87 We nemen deel aan MKB-aanpak met betrekking tot duurzaam ondernemen en energiebesparing.
                4. Blz. 88 Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd.
                  1. Blz. 89 We gaan deelnemen aan een regionaal energiefonds.
                  2. Blz. 90 We geven uitvoering aan ons beleid en uitvoeringsprogramma voor grootschalige energieopwekking.
                  3. Blz. 91 We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden voor een financiële bijdrage aan duurzame energieopwekking projecten.
                5. Blz. 92 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.
                  1. Blz. 93 We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
                  2. Blz. 94 We gaan gebruikers instrueren over energiezuinig gebruik van het gemeentelijk vastgoed.
                  3. Blz. 95 We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
                  4. Blz. 96 We werken actief mee aan de plaatsing van voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s.
                6. Blz. 97 Duurzaam ondernemen.
                  1. Blz. 98 Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
                  2. Blz. 99 Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
                  3. Blz. 100 Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
                7. Blz. 101 Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht.
                  1. Blz. 102 Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
                  2. Blz. 103 Klimaatrobuust handelen verankeren in beleid (uiterlijk in 2020).
                  3. Blz. 104 Opstellen van een uitvoeringsagenda.
                  4. Blz. 105 Voeren van de risicodialoog intern en extern.
            4. Blz. 106 Wonen in Oost Gelre
              1. Blz. 107 Inleiding
              2. Blz. 108 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 109 Er zijn voldoende betaalbare en levensloopbestendige (sociale) huurwoningen beschikbaar voor alle doelgroepen.
                  1. Blz. 110 We ronden de pilot "Samen op Harreveld" af, evalueren de resultaten en passen de systematiek toe in de andere kernen.
                2. Blz. 111 Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de hoofdkernen Groenlo en Lichtenvoorde.
                  1. Blz. 112 Realiseren van herontwikkelingslocaties in bestaand stedelijk gebied in Lichtenvoorde.
                  2. Blz. 113 Realiseren woningbouw op de locatie Oldenhuis in Groenlo.
                3. Blz. 114 Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de kleine kernen.
                  1. Blz. 115 We stellen de Ruimtelijke verkenning woning Kleine Kernen vast.
                4. Blz. 116 Er zijn voldoende veilige woonmogelijkheden beschikbaar voor arbeidsmigranten.
                  1. Blz. 117 We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd. kan worden
                5. Blz. 118 Het aanbod van intramurale mogelijkheden van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag.
                  1. Blz. 119 Met Stichting de Lichtenvoorde kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz valt.
                  2. Blz. 120 Voor de grote kernen kijken wij met Marga Klompé en Careaz op welke manier nieuwbouw een bijdrage kan leveren aan het oplossen van deze vraag. De bijdrage die deze nieuwbouw kan leveren aan de kwalitatieve verbetering van de 2 kernen is belangrijk.
                  3. Blz. 121 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
                  4. Blz. 122 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
                6. Blz. 123 Kwetsbare jongeren een wooncarrière bieden.
                  1. Blz. 124 Informatie op Samen in Oost Gelre (SIOG) wordt zodanig uitgebreid en aangepast dat professionals er makkelijk naar kunnen (door) verwijzen.
                  2. Blz. 125 Regionaal behoefte-onderzoek onder jongeren met een ondersteuningsvraag.
                  3. Blz. 126 SIOG wordt uitgebreid met ‘softere’ content in de vorm van verhalen van ervaringsdeskundigen, succesverhalen uit de gemeente, inspiratieverhalen van inwoners. Ook krijgt het Sociaal Team een gezicht.
                  4. Blz. 127 Sociaal Team en SIOG online en offline profileren als hét portaal voor informatie en ondersteuning op het gebied van preventie, ondersteuning en participatie.
                  5. Blz. 128 Sociaal Team, haar aanbod en de werkprocessen krijgen een prominente plaats op SIOG.
                  6. Blz. 129 Wij starten een lokale pilot om trainingslocaties te realiseren waar jongeren zelfstandig kunnen leren wonen.
          3. Blz. 130 Beleidsindicatoren
            1. Blz. 131 Beleidsindicatoren
        2. Blz. 132 Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
          1. Blz. 133 Financieel overzicht
            1. Blz. 134 Financieel overzicht
          2. Blz. 135 Overzicht beleidsdoelstellingen programma 2 Cultuur, Welzijn, Zorg en Inkomen
            1. Blz. 136 Leefbaarheid, onbetaalbaar!
              1. Blz. 137 Inleiding
              2. Blz. 138 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 139 Behoud en verbetering van leefbaarheid in de kerkdorpen en hoofdkernen.
                  1. Blz. 140 We onderzoeken de mogelijkheid/wenselijkheid om (structureel) budgetten voor wijkorganisaties beschikbaar te stellen in Lichtenvoorde en Groenlo.
            2. Blz. 141 Onderwijs
              1. Blz. 142 Inleiding
              2. Blz. 143 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 144 Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur en creativiteit.
                  1. Blz. 145 We zetten in op de samenwerking tussen sportverenigingen, kinderopvang en basisscholen. Ook werken we samen met wijkverenigingen en dorpsbelangenorganisaties.
                2. Blz. 146 Onderwijsinstellingen realiseren een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod van onderwijs(huisvesting).
                  1. Blz. 147 Openen van een integraal educatief kindcentrum in Lichtenvoorde.
                  2. Blz. 148 Realiseren van een integraal kindcentrum aan de Karel Doormanstraat in Groenlo.
                  3. Blz. 149 Realiseren van een passende onderwijshuisvesting voor de Scholengemeenschap Harreveld (nieuwbouw/verbouw).
                3. Blz. 150 Onderwijsinstellingen realiseren meer marktgestuurde opleidingen.
                  1. Blz. 151 We organiseren jaarlijks een overleg tussen IKGL, onderwijs en gemeente.
                4. Blz. 152 Oost Gelre streeft er naar de stagehoofdstad van de regio te worden.
                  1. Blz. 153 Samen met de ondernemers moeten we op zoek naar goede stageplekken waarmee we jeugd en talent kansen bieden en aan de regio binden........
            3. Blz. 154 Sport
              1. Blz. 155 Inleiding
              2. Blz. 156 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 157 Oost Gelre heeft een gezonde leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, spelen en ontmoeten
                  1. Blz. 158 De samenhang tussen gezondheid, milieu, veiligheid, ruimtelijke ordening en de leefomgeving vergroten en dit verder uitwerken in de Omgevingsvisie.
                  2. Blz. 159 Onderzoek uitvoeren naar de behoeftes van inwoners als het gaat om spelen, bewegen en ontmoeten in de leefomgeving.
                  3. Blz. 160 Samenwerking zoeken met inwoners om deze gezondheidsbevorderende inrichting te realiseren, die een toegevoegde waarde heeft voor de leefbaarheid van een buurt/wijk.
                  4. Blz. 161 We realiseren een visie op de gezonde leefomgeving.
                2. Blz. 162 Versterken van sportnetwerken.
                  1. Blz. 163 We gaan op zoek naar combinaties tussen sport, cultuur, onderwijs en duurzaamheid.
                  2. Blz. 164 Wij gaan samen met de verenigingen en vrijwilligers actief zoeken naar combinatiemogelijkheden van sportclubs (sportnetwerken)..........
                3. Blz. 165 Voor alle inwoners is er een passend sport- en beweegaanbod
                  1. Blz. 166 Gerichtere inzet van sport- en cultuurcoaches.
                  2. Blz. 167 Sportaccommodaties (meer) multifunctioneel inzetten (open club en vitale sportparken gedachte) en waar mogelijk de bezettingsgraad overdag verhogen.
                4. Blz. 168 Wij streven naar een vitale en sportieve samenleving, waarin sport en bewegen vooral bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en sociale cohesie van alle inwoners.
                  1. Blz. 169 We realiseren een nieuwe sportvoorziening voor binnensport en het voortgezet onderwijs in Groenlo bij het Marianum.
                  2. Blz. 170 We stellen een toekomstbestendige investering- en onderhoudsplan op voor de sportaccommodaties.
                  3. Blz. 171 We zetten buurtsportcoaches in op de thema's gezondheid en sociale cohesie. We stimuleren een gezonde leefstijl.
            4. Blz. 172 Cultuur en verenigingen
              1. Blz. 173 Inleiding
              2. Blz. 174 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 175 Sociaal culturele centra, verenigingsgebouwen, sportgebouwen en velden waar mogelijk privatiseren.
                  1. Blz. 176 Inventariseren welke verenigingsgebouwen, sportgebouwen- en velden geprivatiseerd kunnen worden.
                  2. Blz. 177 Na inventarisatie, start van eerste oriënterende bestuurlijke gesprekken met de betrokken centra.
                  3. Blz. 178 We inventariseren welke sociaal culturele centra geprivatiseerd kunnen worden.
                2. Blz. 179 Stijging in de beoefening van pop- en lichte muziek.
                  1. Blz. 180 We ondersteunen de muziekverenigingen bij het promoten van muziekonderwijs op basisscholen.
                  2. Blz. 181 We willen het functioneren van muziekonderwijs in relatie tot subsidiëring van muziekverenigingen evalueren.
                3. Blz. 182 Versterking eigen identiteit en toegankelijkheid van de streekcultuur.
                  1. Blz. 183 Vanuit het Cultuur- & Erfgoedpact (ECAL) moet de streekcultuur en erfgoedactiviteiten worden bevorderd.
            5. Blz. 184 Nieuwkomers zijn welkom!
              1. Blz. 185 Inleiding
              2. Blz. 186 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 187 Nieuwkomers dragen hun steentje bij in Oost Gelre.
                  1. Blz. 188 Elke nieuwkomer krijgt een maatje die hen helpt wegwijs te maken in onze samenleving en hun plek in Oost Gelre te vinden.
                  2. Blz. 189 In de participatie-cursussen besteden we aandacht aan de Nederlandse man/vrouw-verhouding, culturele verschillen en financiële zaken, zoals budgetbeheer.
                  3. Blz. 190 Kennis en contactmogelijkheden uitbreiden, waarbij lokale kranten, workshops en presentaties een rol spelen.
                  4. Blz. 191 Meer samenwerking met externe organisaties, zoals bijvoorbeeld de GGD op het gebied van het sneller signaleren van mogelijke problematiek en aandacht geven aan stressverlaging en traumaverwerking.
                  5. Blz. 192 Statushouders doen werk naar vermogen (vrijwilligerswerk of een betaalde baan).
                  6. Blz. 193 Verder uitvoering geven en actualiseren van het actieplan integratie statushouders.
                  7. Blz. 194 Verdere inzet op re-integratie door middel van activiteiten en projecten.
                  8. Blz. 195 Voorbereiden van de uitvoering van de nieuwe wettelijke gemeentelijke taak m.b.t. de inburgering. We maken afspraken met aanbieders die de inburgeringscursus aanbieden.
                  9. Blz. 196 We bevorderen en dragen bij aan contacten tussen autochtone inwoners en nieuwkomers.
                  10. Blz. 197 We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend taalonderwijs volgen, van Taalcafé tot het volgen van een passende (taal)opleiding.
            6. Blz. 198 Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel!
              1. Blz. 199 Inleiding
              2. Blz. 200 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 201 (Jonge) mantelzorgers ondersteunen.
                  1. Blz. 202 Goede respijtvoorzieningen, zoals het kunnen bezoeken van dagbesteding, zijn beschikbaar om mantelzorgers te ontlasten.
                  2. Blz. 203 Het aanbieden van vernieuwende vormen van ondersteuning. De komende vier jaar is dat met name gericht op de ondersteuning van mantelzorgers van inwoners met (beginnende) dementie.
                  3. Blz. 204 In gesprek met VIT-hulp bij mantelzorg om jonge mantelzorgers (nog) eerder in beeld te krijgen.
                  4. Blz. 205 Mantelzorgers jaarlijks blijven bedanken voor hun inzet met een mantelzorgcompliment.
                  5. Blz. 206 Meer bekendheid geven aan de mogelijkheden op het gebied van mantelzorgondersteuning en respijtzorg.
                  6. Blz. 207 Ondersteuning en opsporing van jonge mantelzorgers.
                2. Blz. 208 Senioren, vrijwilligers(organisaties) en welzijnsorganisaties weten elkaar te vinden.
                  1. Blz. 209 We blijven zorgen voor duidelijke informatie over de beschikbare voorzieningen.................
                3. Blz. 210 Vrijwilligers ontvangen goede ondersteuning.
                  1. Blz. 211 De Meedoengroep vanuit de SDOA krijgt extra begeleiding gericht op participatie.
                  2. Blz. 212 Een vrijwilligersondersteuner vormt een fysiek aanspreekpunt. De vrijwilligersondersteuner geeft vorm aan de verdere invulling van de on- en offline ondersteuning en verbindt vraag en aanbod.
                  3. Blz. 213 We betrekken het lokale bedrijfsleven actief bij de ondersteuning van de vrijwilligersorganisaties.
                  4. Blz. 214 We continueren maatschappelijke stages.
                  5. Blz. 215 We herijken de Algemene subsidieverordening Oost Gelre (ASV) en de Nadere regels welzijnssubsidies.
                  6. Blz. 216 We starten een pilot waarin we een klantmanager van de SDOA toevoegen aan het Sociaal Team.
                  7. Blz. 217 We stroomlijnen de ondersteuning van vrijwilligers/kenniscentrum.
            7. Blz. 218 Preventie en ondersteuning
              1. Blz. 219 Inleiding
              2. Blz. 220 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 221 Dementievriendelijke samenleving.
                  1. Blz. 222 Behalen certificaat Dementievriendelijke Gemeente.
                  2. Blz. 223 Communicatie rondom dementie: folder (wegwijzer dementie), artikelen en website.
                  3. Blz. 224 Ondersteuningsaanbod verbreden voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers (ontmoeting, dagbesteding en gespreksgroepen).
                  4. Blz. 225 Training en voorlichting geven over dementie aan vrijwilligers, mantelzorgers en middenstand.
                  5. Blz. 226 Uitvoering geven aan het plan van aanpak ‘Dementievriendelijke samenleving’.
                2. Blz. 227 Inwoners bieden we een zinvolle daginvulling.
                  1. Blz. 228 Deelname aan ontwikkeling van een vervoersapp voor inwoners in landelijke gebieden (NetMobiel).
                  2. Blz. 229 In gesprek gaan met aanbieders en onze inwoners om het aanbod uit te breiden met activiteiten die meer gericht zijn op dienstverlenende activiteiten en om verbreding mogelijk te maken.
                  3. Blz. 230 Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar een zinvolle daginvulling.
                  4. Blz. 231 Ondersteunen van de doorontwikkeling van de stads-/dorpskamer, zoals de stads-dorpskamer inzetten voor ondersteuning aan inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
                  5. Blz. 232 Ondersteunen van initiatieven op het gebied van inloopvoorzieningen. We geven extra aandacht aan het thema eenzaamheid.
                3. Blz. 233 Inwoners worden ondersteund bij hun participatie in de samenleving.
                  1. Blz. 234 We leveren groeps- en individuele begeleiding en kortdurend verblijf voor inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving.
                  2. Blz. 235 We leveren Wmo-maatwerkvoorzieningen.
                  3. Blz. 236 We starten een pilot arbeidsmatige dagbesteding.
                  4. Blz. 237 We stimuleren cliënten en inwoners bij de doorstroom van dagbesteding naar beschut werk.
                4. Blz. 238 Kwetsbare inwoners een passende woonplek en begeleiding bieden.
                  1. Blz. 239 De uitwerking van de regionale voorbereidingen van de veranderingen rond maatschappelijke opvang en beschermd wonen, geven wij vorm in een apart traject. Dit betreft de Regionale uitvoeringsagenda opvang en bescherming.
                  2. Blz. 240 Wij gaan in overleg met aanbieders van beschut wonen over de invulling van het onderdeel (beschut) wonen. We zetten zwaarder in op een grotere beschikbaarheid van deze woningen en maken hierover harde (prestatie)afspraken met woningbouwverenigingen.
                5. Blz. 241 Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig veilig wonen.
                  1. Blz. 242 Afspraken maken met woningcorporaties en zorgaanbieders om uitstroom uit beschermd wonen mogelijk te maken.
                  2. Blz. 243 Prestatieafspraken maken met woningcorporaties.
                  3. Blz. 244 We faciliteren het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen door het ondersteunen van het nemen van fysieke maatregelen die dit bevorderen.
                  4. Blz. 245 We participeren in de uitrol van Leefsamen in de Achterhoek.
                  5. Blz. 246 We verlenen subsidies voor het levensloopbestendig maken van woningen.
                  6. Blz. 247 We verstrekken leningen voor het levensloopbestendig maken van woningen.
                6. Blz. 248 Verminderen van alcohol en drugsgebruik bij jongeren.
                  1. Blz. 249 (Sport)verenigingen ondersteunen om vorm te geven aan het ‘NIX 18-beleid’ rondom alcohol- en drugsgebruik.
                  2. Blz. 250 Continueren van de samenwerking tussen het jongerenwerk Mazzel en scholengemeenschap Marianum.
                  3. Blz. 251 Koppeling met andere beleidsterreinen zoals sport en Wmo om een integrale aanpak rondom het thema alcohol en drugs te bewerkstelligen.
                  4. Blz. 252 Uitbreiden en intensiveren van de samenwerking tussen jongerenwerk Mazzel en het primair basisonderwijs.
                  5. Blz. 253 Vanuit het Preventie Platform Jeugd (PPJ) voor verschillende doelgroepen preventie-activiteiten organiseren.
                  6. Blz. 254 We informeren ouders en jongeren aan de hand van universele en geïndiceerde preventie-activiteiten via verschillende kanalen, zodat ouders en jongeren bewust bezig zijn met het thema.
                  7. Blz. 255 We werken vanuit het Preventie Platform Jeugd samen met omliggende gemeenten rondom verschillende maatschappelijke thema’s en dus ook het thema alcohol- en drugsgebruik.
                7. Blz. 256 Voorkomen van overgewicht bij jongeren.
                  1. Blz. 257 In gezamenlijkheid komen tot een preventieprogramma op gebied van overgewicht.
                  2. Blz. 258 Samenwerking intensiveren met partners binnen de werkgroep "Voorkomen van overgewicht bij kinderen".
            8. Blz. 259 Armoedebestrijding
              1. Blz. 260 Inleiding
              2. Blz. 261 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 262 Het voorkomen van uitsluiting van inwoners vanwege lage inkomens.
                  1. Blz. 263 Alle kinderen in Oost Gelre moeten kunnen zwemmen. Voor gezinnen met lage inkomens is een vergoeding mogelijk van de kosten voor het behalen van zwemdiploma A.
                  2. Blz. 264 Inwoners met een structureel laag inkomen (langer dan drie jaar) kunnen jaarlijks een beroep doen op een individuele inkomenstoeslag.
                  3. Blz. 265 Inwoners met een uitkering op grond van de participatiewet die niet aan het werk kunnen, begeleiden we zoveel mogelijk naar vrijwilligerswerk. Zo voorkomen we een sociaal isolement.
                  4. Blz. 266 We bieden budgetteringscursussen aan kwetsbare doelgroepen zoals uitkeringsgerechtigden.
                  5. Blz. 267 We gaan financiële voorlichting geven op scholen.
                  6. Blz. 268 We investeren (met buurgemeenten) in een gerichte aanpak om schoolverlating te voorkomen.
                  7. Blz. 269 We maken afspraken met zorgverzekeraars, woningbouwcorporaties en nutsbedrijven om zo vroegtijdig signalen te krijgen indien er achterstanden ontstaan. Om hoge schulden zoveel mogelijk te voorkomen doen we aan vroegsignalering (Vroeg erop af!).
                  8. Blz. 270 We maken bijles voor kinderen uit minima-gezinnen financieel mogelijk.
                  9. Blz. 271 We ondersteunen de vrijwillige schuldhulpmaatjes (SOM) financieel door subsidie en daarnaast faciliteren we waar dit nodig is.
                  10. Blz. 272 We willen zoveel mogelijk kinderen die recht hebben op de meedoen regeling ondersteunen. Daarom is de regeling toegankelijker gemaakt door middel van een meedoen-applicatie.
                2. Blz. 273 Onze inwoners hebben grip op zorgkosten.
                  1. Blz. 274 Gecombineerde leefstijlinterventies (GLI’s) komen per 2019 in de basisverzekering, waardoor inwoners op een laagdrempelige manier mee kunnen doen aan programma’s omtrent beweging, voeding en leefstijl.
                  2. Blz. 275 Het inzetten van ‘schuldhulpmaatjes’ die inwoners helpen die in de schulden verkeren.
                  3. Blz. 276 Vrijwilligers in te zetten die inwoners leren omgaan met geld, zodat (nieuwe) schulden worden voorkomen.
                  4. Blz. 277 Wij behouden de komende vier jaar de mogelijkheid om gebruik te maken van de collectieve zorgverzekering van Menzis voor de huidige doelgroep.
                  5. Blz. 278 Wij zijn met Menzis in gesprek om het preventieve aanbod in de collectieve zorgverzekering uit te breiden. Dit noemen we de Gemengde leefstijlinterventie.
            9. Blz. 279 Laaggeletterdheid/taalarm
              1. Blz. 280 Inleiding
              2. Blz. 281 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 282 Het tegengaan van laaggeletterdheid.
                  1. Blz. 283 Medewerkers van de sociale teams zijn geschoold in het herkennen van laaggeletterdheid en ondersteunen laaggeletterden om een hoger taalniveau te bereiken.
                  2. Blz. 284 Verplichte taaltoets bij een uitkering op grond van de Participatiewet.
                  3. Blz. 285 Voor de inburgeraars geldt, dat zij al een verplicht inburgeringstraject volgen. Indien zij dit voltooien, eindigen zij op A2-niveau.
                  4. Blz. 286 We begeleiden mensen naar taalondersteuning bij bestaande initiatieven, zoals het Taalhuis, Taalteam of de Taalcafe’s.
            10. Blz. 287 Goede zorg voor senioren
              1. Blz. 288 Inleiding
              2. Blz. 289 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 290 Inwoners worden op een juiste wijze ondersteund.
                  1. Blz. 291 De gemeente regelt onafhankelijke cliëntondersteuning waarbij zoveel mogelijk vrijwilligers van organisaties worden ingezet.
                  2. Blz. 292 We nemen jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek af.
                2. Blz. 293 Ouderen wonen langer zelfstandig thuis.
                  1. Blz. 294 De komende vier jaar handhaven we de subsidie Opplussen woningen.
                  2. Blz. 295 Het aanbieden van valpreventie trainingen.
                  3. Blz. 296 In de prestatieafspraken met de woningcorporaties afspraken maken over het bevorderen van het langer zelfstandig blijven wonen.
                  4. Blz. 297 Inwoners vanaf 65 jaar blijvend actief benaderen en uitnodigen om in gesprek te gaan met vrijwillige woonconsulenten.
                  5. Blz. 298 Met een multidisciplinaire werkgroep (met onder andere fysiotherapeuten, POH, wijkverpleegkundigen en ouderen) een plan van aanpak opstellen om val preventie structureel in te bedden bij diverse organisaties.
                  6. Blz. 299 Opplussen van bestaande woningen (middels woningaanpassingen die langer thuis wonen mogelijk maken).
                  7. Blz. 300 Participeren in het regionale project ‘Langer veilig thuis’.
                  8. Blz. 301 Voorlichtingen geven over val preventie in alle kernen.
                  9. Blz. 302 We gaan aan de slag met een gecombineerde woon-zorgvisie........
                  10. Blz. 303 We onderzoeken of er meer tussenvormen van wonen zijn.
                  11. Blz. 304 We zorgen voor voldoende veilige (sociaal en fysiek) levensloopbestendige woningen.
                3. Blz. 305 Voorkomen van vereenzaming onder ouderen.
                  1. Blz. 306 We ontwikkelen een gerichte aanpak om eenzaamheid onder ouderen te signaleren en tegen te gaan.
                  2. Blz. 307 We subsidiëren het netwerk kwetsbare ouderen.
                  3. Blz. 308 We subsidiëren ondersteunende organisaties.
            11. Blz. 309 Jeugdzorg
              1. Blz. 310 Inleiding
              2. Blz. 311 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 312 Jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden.
                  1. Blz. 313 De POH gefaseerd uitbreiden naar alle huisartsenpraktijken in Oost Gelre.
                  2. Blz. 314 De samenwerking met huisartsen verder intensiveren.
                  3. Blz. 315 Door middel van cliënttevredenheidsonderzoek monitoren van de resultaten en inzicht houden in de behoeften van onze cliënten.
                  4. Blz. 316 Door middel van het ondersteuningsteam ouders en jongeren handvatten bieden om de problemen op te lossen of leren ermee om te gaan.
                  5. Blz. 317 Door middel van het Preventie Platform jeugd ouders handvatten bieden die problemen ervaren bij het opvoeden.
                  6. Blz. 318 Het ondersteuningsteam pakt een verbindende rol door partijen rondom jeugdhulp van 0 tot 23 jaar samen te brengen.
                  7. Blz. 319 Jonge lotgenoten met elkaar in contact brengen, zodat zij ervaringen met elkaar kunnen delen, elkaar kunnen steunen en informatie en tips kunnen uitwisselen.
                  8. Blz. 320 Meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door ze in contact te brengen met het Huiskamer project van het Marianum.
                  9. Blz. 321 Om ouders regie te kunnen geven over hun eigen dossier zullen de digitale systemen hiertoe ingericht worden.
                  10. Blz. 322 Voorkomen van onnodige en onjuiste doorverwijzingen door normalisatie.
                  11. Blz. 323 Voortzetten van mantelzorgondersteuning vanuit GGNet voor jongeren.
                  12. Blz. 324 Yunio geeft uitvoering aan het project Inhuis-steungezinnen en heeft een coördinator aangesteld om de gezinnen te begeleiden.
                2. Blz. 325 Veilig en gezond opgroeien voor alle jongeren in Oost Gelre.
                  1. Blz. 326 Blijvend in gesprek met de betrokken partners van het Preventie Platform Jeugd (PPJ) hoe samen vorm te geven aan de thema's die actueel zijn.
                  2. Blz. 327 Door meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door het inzetten van structurele en universele preventie door onder andere het Preventie Platform Jeugd.
                  3. Blz. 328 Ouders bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
                  4. Blz. 329 Professionals bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
                  5. Blz. 330 We nemen als gemeente het initiatief om met jeugdhulpinstellingen en onderwijs nauw samen te werken bij het ontwikkelen en uitvoeren van preventieprojecten (drugs, alcohol, etc.).
                  6. Blz. 331 We zorgen voor een goede begeleiding als jongeren 18 worden en van de Jeugdwet naar de Wmo/zorgverzekeringswet gaan.
            12. Blz. 332 Volksgezondheid
              1. Blz. 333 Inleiding
              2. Blz. 334 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 335 Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners en vooral die van kwetsbare groepen.
                  1. Blz. 336 Uitvoering geven aan het lokaal actieprogramma Preventie.
                2. Blz. 337 Sluitende aanpak verwarde personen.
                  1. Blz. 338 Door nauwe samenwerking tussen zorgaanbieders, politie en gemeente bieden wij tijdig passende ondersteuning. Dit netwerk zetten wij de komende jaren voort en bouwen dit waar nodig uit.
                  2. Blz. 339 Het in 2018 uitgewerkte beleid voor verwarde personen voeren wij vanaf 2019 uit.
                  3. Blz. 340 Met GGNet worden afspraken gemaakt om de ondersteuning aan inwoners, die tijdelijk zijn opgenomen en weer terug naar huis gaan na ontslag, beter te regelen.
                3. Blz. 341 Uitvoering Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ).
                  1. Blz. 342 De voorbereiding voor de invoering van de WvGGZ voert de gemeente Oost Gelre (zoveel mogelijk) regionaal uit en sluit aan bij bestaande structuren.
                  2. Blz. 343 Lokaal een projectgroep vormen om vanuit de beleidsvelden veiligheid en zorg de lokale voorbereiding vorm geven.
                  3. Blz. 344 Uitvoeren onderzoeken met betrekking tot zorgmachtigingen.
            13. Blz. 345 Werk moet lonen
              1. Blz. 346 Inleiding
              2. Blz. 347 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 348 Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig.
                  1. Blz. 349 De pilots met Werkbaan Oost en de Dorpskamer zetten wij voort.
                  2. Blz. 350 Met SDOA en Werkbaan Oost willen we een algemene voorziening ontwikkelen waar inwoners terecht kunnen voor dagbesteding, vrijwilligerswerk, werkervaringsplaatsen en beschut werk. De ontbrekende schakel tussen het (vaak beschut) werken en dagbesteding
                  3. Blz. 351 We bevorderen de uitstroom naar betaald werk en we ondersteunen wie dat niet op eigen kracht kan.
                  4. Blz. 352 We hebben een vrijwilligerssteunpunt waarbij we ons ook richten op de bemiddeling van bijstandsgerechtigden naar vrijwilligerswerk te verbeteren (ook door het meer promoten van www.sameninoostgelre.nl).
                  5. Blz. 353 We leiden toe naar werk. Wij zetten ons in voor betaald werk voor diegenen die dat kunnen...........
                  6. Blz. 354 We plegen extra inzet op de Meedoengroep: de groep inwoners die al langdurig een uitkering ontvangt van de SDOA. Wij activeren hen waar mogelijk naar perspectief en werk.
                  7. Blz. 355 We zetten ons in om de werkloze jongeren en ook jongeren met een arbeidsbeperking onder de aandacht te brengen van lokale bedrijven.
                2. Blz. 356 Misbruik uitkeringen tegengaan.
                  1. Blz. 357 We gaan themacontroles houden en zijn "streng aan de poort".
                3. Blz. 358 Werken moet lonen.
                  1. Blz. 359 Als een kindregeling is toegekend, loopt deze nog door voor het lopende jaar.
                  2. Blz. 360 Bij werkaanvaarding helpen we, indien nodig, de inwoner met het doorgeven van de gewijzigde financiële situatie aan de Belastingdienst. Hierdoor voorkomen we terugvorderingen van de Belastingdienst achteraf.
                  3. Blz. 361 We verstrekken uitkeringsgerechtigden die aan de slag gaan een werkaanvaardingspremie van € 500,- bij werkaanvaarding en € 1.000,- na zes maanden als men nog werk heeft.
          3. Blz. 362 Beleidsindicatoren
            1. Blz. 363 Beleidsindicatoren
        3. Blz. 364 Programma 3 - Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 365 Financieel overzicht
            1. Blz. 366 Financieel overzicht
          2. Blz. 367 Overzicht beleidsdoelstellingen programma 3 Economie en Werkgelegenheid
            1. Blz. 368 Gezonde agrarische sector
              1. Blz. 369 Inleiding
              2. Blz. 370 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 371 Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector waarbij aandacht is voor (volks)gezondheid, milieu en ruimtelijke ordening.
                  1. Blz. 372 We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
                2. Blz. 373 Inzicht verkrijgen in de problematiek en ontwikkelingen voor agrarische ondernemers.
                  1. Blz. 374 Uitvoeren van een onderzoek onder agrarische ondernemers met als doel tot een totaalplan te komen dat inzicht geeft in de toekomst / bedrijvigheid van het buitengebied.
                  2. Blz. 375 We gaan in overleg met de provincie over de gesubsidieerde inzet van een Ervencoach.
            2. Blz. 376 Bereikbaarheid en mobiliteit
              1. Blz. 377 Inleiding
              2. Blz. 378 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 379 Onze gemeente en haar voorzieningen zijn goed bereikbaar.
                  1. Blz. 380 We voeren een onderzoek uit naar het nut en de noodzaak van een 2e fase van de N18, danwel doortrekking van de A18.
                2. Blz. 381 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek.
                  1. Blz. 382 We gaan exploitanten benaderen om hen te bewegen om de Achterhoek/Oost Gelre op te nemen in hun schema’s voor (inter)nationale en andere lange-afstands busverbindingen........
                  2. Blz. 383 We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
                3. Blz. 384 Verbeteren bereikbaarheid bedrijventerreinen.
                  1. Blz. 385 We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
            3. Blz. 386 Goed ondernemersklimaat
              1. Blz. 387 Inleiding
              2. Blz. 388 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 389 De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken.
                  1. Blz. 390 Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
                  2. Blz. 391 We leggen bedrijfsbezoeken af om een 'feeling' te houden met de plaatselijke bedrijven.
                2. Blz. 392 Grootschalige industriële bedrijvigheid rondom het thema bio-economie kan zich ontwikkelen op de Laarberg.
                  1. Blz. 393 In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
                  2. Blz. 394 We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
                3. Blz. 395 Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied.
                  1. Blz. 396 We faciliteren gevelaanpassingen verstrekken daarvoor subsidie.
                4. Blz. 397 Stimuleren innovatieve duurzame maakindustrie.
                  1. Blz. 398 Het innovatiefonds zetten we blijvend actief in om innovaties te stimuleren/faciliteren.
            4. Blz. 399 Toerisme en evenementen
              1. Blz. 400 Inleiding
              2. Blz. 401 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 402 Stimuleren recreatie en toerisme.
                  1. Blz. 403 Uitvoeren regionaal vitaliteitsonderzoek naar diversiteit, kwaliteit en toekomstperspectief van recreatieve accommodaties.
                  2. Blz. 404 Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
                  3. Blz. 405 We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
                  4. Blz. 406 We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
                2. Blz. 407 Behouden en stimuleren van evenementen.
                  1. Blz. 408 Actualiseren vrijetijdsagenda.
                  2. Blz. 409 In Oost Gelre zijn talloze optochten waarin praal- en carnavalswagens de optocht verfraaien. We zoeken samen met initiatiefnemers naar oplossingen voor stalling en opbouw.
                  3. Blz. 410 Ontwikkelen en implementeren uitvoeringsprogramma bij het strategisch marketingplan.
                  4. Blz. 411 Ontwikkelen MTB route netwerk in de Oost Achterhoek.
                  5. Blz. 412 We verruimen het huidige evenementenbeleid.
            5. Blz. 413 Werkgelegenheid
              1. Blz. 414 Inleiding
              2. Blz. 415 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 416 Realiseren van goede beschut werken plekken.
                  1. Blz. 417 We willen een organisatie creëren waarin inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een beschutte werkplek hebben maar waarbij andere werkzoekenden bijvoorbeeld een werkervaringsplek krijgen. Ontwikkeling van het individu is het uitgangspunt.
                2. Blz. 418 Creëren van banen voor mensen met een arbeidsbeperking.
                  1. Blz. 419 Binnen de gemeentelijke organisatie creëren we banen voor mensen met een arbeidsbeperking.
          3. Blz. 420 Beleidsindicatoren
            1. Blz. 421 Beleidsindicatoren
        4. Blz. 422 Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
          1. Blz. 423 Financieel overzicht
            1. Blz. 424 Financieel overzicht
          2. Blz. 425 Overzicht beleidsdoelstellingen programma 4 Bestuur, Bedrijfsvoering en Dienstverlening
            1. Blz. 426 Euregionale samenwerking Achterhoek
              1. Blz. 427 Inleiding
              2. Blz. 428 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 429 Euregionale samenwerking bevorderen.
                  1. Blz. 430 We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
                  2. Blz. 431 We gaan de functie van subsidiemedewerker verder vorm geven of op basis van no cure no pay beleggen bij een derde partij.
                  3. Blz. 432 We gaan investeren in elkaars sterke punten; naast arbeidsmarkt en onderwijs ook in bedrijvigheid, innovatie en gezondheidszorg.
                  4. Blz. 433 We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
                  5. Blz. 434 We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
                  6. Blz. 435 We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
                  7. Blz. 436 We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
                  8. Blz. 437 We participeren pro-actief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+.
                2. Blz. 438 Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre.
                  1. Blz. 439 We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
            2. Blz. 440 Gemeentelijke organisatie
              1. Blz. 441 Inleiding
              2. Blz. 442 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 443 De gemeente Oost Gelre geeft opdrachtgeverschap op een goede wijze vorm.
                  1. Blz. 444 De monitoring op de doelstellingen en (financiële) kaders binnen het sociaal domein wordt verder uitgebreid.
                  2. Blz. 445 We geven opdrachtgeverschap in het sociaal domein vorm.
                  3. Blz. 446 We geven opdrachtgeverschap naar onze verbonden partijen verder vorm.
                  4. Blz. 447 We optimaliseren de informatievoorziening inzake verbonden partijen.
                  5. Blz. 448 We optimaliseren ons planning- en controlinstrumentarium.
                2. Blz. 449 De gemeente Oost Gelre wordt gezien als een betrouwbare en integere partner.
                  1. Blz. 450 We bevorderen het integriteitsbewustzijn en (moreel) verantwoord handelen van ambtenaren en bestuurders.
            3. Blz. 451 Burgerinitiatieven
              1. Blz. 452 Inleiding
              2. Blz. 453 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 454 Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.
                  1. Blz. 455 We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
                  2. Blz. 456 We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
                  3. Blz. 457 We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
            4. Blz. 458 Gemeentelijke dienstverlening
              1. Blz. 459 Inleiding
              2. Blz. 460 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 461 Realiseren van een goede, doelmatige en doeltreffende dienstverlening.
                  1. Blz. 462 De communicatie van de gemeente moet in heldere taal en voor iedereen begrijpelijk zijn (taalniveau B1). Dit doen we door een goede opleiding en borging van het taalgebruik B1.
                  2. Blz. 463 Doorontwikkeling innovatief dienstverleningsconcept. Hierbij omarmen wij naast de analoge kanalen ook de digitale kanalen.
                  3. Blz. 464 We actualiseren de dienstverleningsvisie.
                  4. Blz. 465 We actualiseren onze strategienota ‘Samen aan de slag in ander tijden’.
                  5. Blz. 466 We optimaliseren dienstverlening door verdere digitalisering van de informatievoorziening en informatiebehoefte. We maken daarbij gebruik van de aanwezige data in onze informatiesystemen, waaronder ons zaaksysteem.
            5. Blz. 467 Financieel beleid
              1. Blz. 468 Inleiding
              2. Blz. 469 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 470 Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.
                  1. Blz. 471 Begroting, tussentijdse rapportages en de jaarrekening / jaarverslag zijn digitaal beschikbaar (begrotingsapp).
                  2. Blz. 472 We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
                  3. Blz. 473 We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen zodat financiering van investeringen in de toekomst gewaarborgd is.
            6. Blz. 474 Veiligheid
              1. Blz. 475 Inleiding
              2. Blz. 476 Wat willen we bereiken?
                1. Blz. 477 Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.
                  1. Blz. 478 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP).
                  2. Blz. 479 We handhaven de openbare orde en bestrijden overlast.
                2. Blz. 480 Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.
                  1. Blz. 481 We pakken de illegale handel vanuit woonhuizen aan, vooral ook in de buurt van scholen.
                3. Blz. 482 Behouden van de vrijwillige brandweer binnen de Achterhoek.
          3. Blz. 483 Beleidsindicatoren
            1. Blz. 484 Beleidsindicatoren
            2. Blz. 485 Eigen beleidsindicatoren
      9. Blz. 486 Paragrafen
        1. Blz. 487 Inleiding
          1. Blz. 488 Inleiding
        2. Blz. 489 Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 490 Inleiding
          2. Blz. 491 Beleid weerstandsvermogen
          3. Blz. 492 Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
          4. Blz. 493 Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
          5. Blz. 494 Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
          6. Blz. 495 Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
        3. Blz. 496 Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
          1. Blz. 497 Verbonden partijen en participaties
          2. Blz. 498 Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
          3. Blz. 499 Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA)
          4. Blz. 500 Werkbaan Oost (WBO)
          5. Blz. 501 Stadsbank Oost Nederland (SON)
          6. Blz. 502 Regio Achterhoek
          7. Blz. 503 NV Rova
          8. Blz. 504 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
          9. Blz. 505 Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
          10. Blz. 506 Dimpact
          11. Blz. 507 Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
          12. Blz. 508 GGD
          13. Blz. 509 Laarberg
        4. Blz. 510 Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
          1. Blz. 511 Inleiding
          2. Blz. 512 Communicatie in het hart van beleid
          3. Blz. 513 Personeelsbeleid
          4. Blz. 514 Integriteit en ondermijning
          5. Blz. 515 Informatiemanagement
          6. Blz. 516 Informatieveiligheid
          7. Blz. 517 Financiën, planning & control
          8. Blz. 518 Juridische kwaliteitszorg
          9. Blz. 519 Mediation
          10. Blz. 520 Bezwarencommissie
          11. Blz. 521 Ombudsman
          12. Blz. 522 AVG
          13. Blz. 523 ENSIA
          14. Blz. 524 Participatie
          15. Blz. 525 Programma Omgevingswet
        5. Blz. 526 Paragraaf 4: Financiering
          1. Blz. 527 Inleiding
          2. Blz. 528 Ontwikkeling rentepercentage 2020
          3. Blz. 529 Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
          4. Blz. 530 Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
          5. Blz. 531 Kredietrisico
          6. Blz. 532 Leningenportefeuille
          7. Blz. 533 Schatkistbankieren
          8. Blz. 534 Rentelasten 2020
        6. Blz. 535 Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 536 Inleiding
          2. Blz. 537 Overzicht beheerplannen voor begrotingsjaar 2021
          3. Blz. 538 Wegen
          4. Blz. 539 Riolering
          5. Blz. 540 Openbaar groen en water
          6. Blz. 541 Openbare verlichting
          7. Blz. 542 Civiel technische kunstwerken
          8. Blz. 543 Speelvoorzieningen
          9. Blz. 544 Gemeentelijke gebouwen
          10. Blz. 545 Water
        7. Blz. 546 Paragraaf 6: Grondbeleid
          1. Blz. 547 Inleiding
          2. Blz. 548 Grondbeleid
          3. Blz. 549 Actuele stand van zaken
          4. Blz. 550 Reservering voor risico's grondexploitatie
          5. Blz. 551 Voorziening voor verwachte verliezen
          6. Blz. 552 Afsluiting complexen
          7. Blz. 553 Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
        8. Blz. 554 Paragraaf 7: Lokale heffingen
          1. Blz. 555 Inleiding
          2. Blz. 556 Overzicht lokale heffingen
          3. Blz. 557 Leges
          4. Blz. 558 Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
          5. Blz. 559 Lokale lastendruk
          6. Blz. 560 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
        9. Blz. 561 Paragraaf 8: Coronavirus (COVID-19)
          1. Blz. 562 Par8
        10. Blz. 563 Inleiding
    4. Blz. 564 Jaarrekening
      1. Blz. 565 Overzicht van baten en lasten over het jaar 2020
        1. Blz. 566 Overzicht baten en lasten 2020
      2. Blz. 567 Onvoorzien/Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 568 Onvoorzien
          1. Blz. 569 Onvoorzien
        2. Blz. 570 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
          1. Blz. 571 Struc toev en ontrek reserves
        3. Blz. 572 Incidentele baten en lasten
          1. Blz. 573 Inc baten en lasten
        4. Blz. 574 Toelichting incidentele lasten
          1. Blz. 575 Toel inc lasten
        5. Blz. 576 Toelichting incidentele baten
          1. Blz. 577 Toel inc baten
      3. Blz. 578 Balans per 31 december
        1. Blz. 579 Balans
        2. Blz. 580 Balans2
      4. Blz. 581 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 582 Inleiding
          1. Blz. 583 Inleiding
        2. Blz. 584 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          1. Blz. 585 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 586 Balans
        4. Blz. 587 Vaste activa
        5. Blz. 588 Immateriële vaste activa
          1. Blz. 589 Immateriele vaste activa
        6. Blz. 590 Materiële vaste activa
          1. Blz. 591 In erfpacht uitgegeven gronden
          2. Blz. 592 Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en overige investeringen met economisch nut
          3. Blz. 593 Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
        7. Blz. 594 Financiële vaste activa
          1. Blz. 595 Financiele vaste activa
        8. Blz. 596 Vlottende activa
        9. Blz. 597 Voorraden
          1. Blz. 598 Onderhanden werk, gronden in exploitatie
          2. Blz. 599 Voorraad handelsgoederen
        10. Blz. 600 Vorderingen en overlopende activa
          1. Blz. 601 Vorderingen
        11. Blz. 602 Liquide middelen en overlopende posten
          1. Blz. 603 Liquide middelen
        12. Blz. 604 Voorzieningen
          1. Blz. 605 Voorzieningen
        13. Blz. 606 Vaste schulden
          1. Blz. 607 Vaste schulden
        14. Blz. 608 Vlottende passiva
          1. Blz. 609 Vlottende passiva
        15. Blz. 610 Borg en garantstellingen
          1. Blz. 611 Borg
      5. Blz. 612 Toelichting per programma
        1. Blz. 613 Programma 1: Leefomgeving
          1. Blz. 614 Taakveld p1
        2. Blz. 615 Programma 2: Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
          1. Blz. 616 Taakveld p2
        3. Blz. 617 Programma 3: Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 618 Taakveld p3
        4. Blz. 619 Programma 4: Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
          1. Blz. 620 Taakveld p4
        5. Blz. 621 Overzicht gerealiseerde dekkingsmiddelen
          1. Blz. 622 Overzicht gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 623 Treasury - overzicht dividendopbrengsten
          3. Blz. 624 Overzicht algemene uitkering
          4. Blz. 625 Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
        6. Blz. 626 Begrotingsrechtsmatigheid
          1. Blz. 627 Begr1
          2. Blz. 628 Begr 2
          3. Blz. 629 Begr3
        7. Blz. 630 Onzekerheid verantwoording jeugdzorg en Wmo
          1. Blz. 631 Onzekerheid verantw
      6. Blz. 632 Toelichting op de balans per 31 december
        1. Blz. 633 Vaste activa
          1. Blz. 634 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 635 Materiële vaste activa
          3. Blz. 636 Financiële vaste activa
        2. Blz. 637 Vlottende activa
          1. Blz. 638 Voorraden
          2. Blz. 639 Uitzettingen korter dan één jaar
          3. Blz. 640 Liquide middelen
          4. Blz. 641 Overlopende activa
        3. Blz. 642 Passiva
        4. Blz. 643 Eigen vermogen
          1. Blz. 644 EV1
          2. Blz. 645 EV3
        5. Blz. 646 Voorzieningen
          1. Blz. 647 VZ1
          2. Blz. 648 VZ3
        6. Blz. 649 Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
          1. Blz. 650 VS1
        7. Blz. 651 Vlottende passiva
          1. Blz. 652 Vlottende passiva
          2. Blz. 653 Kortlopende schulden
        8. Blz. 654 Waarborgen en garanties
          1. Blz. 655 WG1
        9. Blz. 656 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          1. Blz. 657 Niet uit de balans blijkende
          2. Blz. 658 Wet Normering Topinkomens (WNT)
        10. Blz. 659 EMU-saldo
          1. Blz. 660 EMU-saldo
          2. Blz. 661 Emu-saldo2
      7. Blz. 662 Bijlagen
        1. Blz. 663 Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 664 Staat van reserves en voorzieningen
        2. Blz. 665 Toelichting reserves
          1. Blz. 666 Algemene reserve
          2. Blz. 667 Bestemmingsreserves
        3. Blz. 668 Mutaties reserves
          1. Blz. 669 Mutaties
          2. Blz. 670 Mut2
        4. Blz. 671 Verdelingsprincipe taakvelden per programma
          1. Blz. 672 Taakvelden per programma
        5. Blz. 673 SISA
          1. Blz. 674 SISA
        6. Blz. 675 Verbonden partijen
          1. Blz. 676 Verbondenpart
        7. Blz. 677 Beleidsindicatoren BBV
          1. Blz. 678 Beleidsindicatoren BBV
    5. Overzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap