In het onderstaande overzicht hebben wij een vergelijking gemaakt met de programmabegroting 2020 (inclusief nieuw beleid en het dekkingsplan). Door een verbeterd inzicht in de kosten van de diverse producten ontstaan er minder verschillen tussen de producten onderling.
Programma |
Begrotingsaldo in € |
Rekeningsaldo in € |
Afwijking voordeel/nadeel |
1. Leefomgeving |
-10.186.239 |
- 7.903.308 |
V 2.282.931 |
2. Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen |
-38.528.059 |
-37.813.020 |
V 715.039 |
3. Economie en werkgelegenheid |
-148.940 |
-385.023 |
N 236.083 |
4. Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening |
-5.135.934 |
-4.700.598 |
V 435.336 |
Algemene dekkingsmiddelen |
58.134.313 |
58.303.156 |
V 168.843 |
Overhead |
-9.790.829 |
-8.582.999 |
V 1.207.830 |
Heffing Vennootschapsbelasting |
-40.000 |
-66.160 |
N 26.160 |
Bedrag onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
Saldo van baten en lasten |
-5.695.688 |
-1.147.952 |
V 4.547.736 |
Mutaties reserves |
4.620.905 |
1.405.819 |
N 3.215.086 |
Resultaat |
-1.074.783 |
257.867 |
V 1.332.650 |
De belangrijkste afwijkingen (> € 120.000) die hebben geleid tot het verschil van rekeningresultaat zijn:
Omschrijving |
|
Bedrag |
Programma 1 |
|
|
In 2020 heeft gedeeltelijke uitvoering van de werkzaamheden aan de Grolse grachten plaatsgevonden. Een deel van het budget is dan ook nog niet aangewend in 2020. Afronding van de werkzaamheden en besteding van het restant budget zal plaatsvinden in 2021. |
V |
€ 487.000 |
Onderuitputting op de kapitaallasten verkeer en wegen en een bijdrage van de Rijksoverheid leiden tot een positief resultaat op het taakveld. |
V |
€ 193.000 |
Per abuis is bij de tweede bestuursrapportage inkomsten riolering bijgeraamd, terwijl dit afgeraamd had moeten worden. Hierdoor ontstaat er een administratief nadelig verschil op de inkomsten riolering ultimo 2020. |
N |
€ 277.000 |
Onderuitputting op de kapitaallasten riolering leiden tot een voordeel |
V |
€ 210.000 |
De inkomsten afvalfonds van het vierde kwartaal 2019 zijn verwerkt in 2020. Hierdoor zijn de baten van 2020 hoger dan begroot. |
V |
€ 186.000 |
Onderschrijding van het budget Omgevingswet doordat dat niet alle activiteiten en processen doorgang konden vinden. |
V |
€ 283.000 |
In de begroting is de bijdrage aan de projectontwikkelaar voor het project Hof aan de Dijkstraat verwerkt. Het plan zal naar verwachting vanaf de zomer van 2021 gaan lopen, waardoor het budget wordt overgeheveld naar 2021. |
V |
€ 1.500.000 |
Hogere inhuurkosten personeel in verband met meer “externe” projecten waar inkomsten in de vorm van leges tegenover staan |
N |
€ 230.000 |
Het betreft de bijdrage aan de Houtwal in Groenlo. Deze bijdrage was reeds gereserveerd in de reserves, waardoor in de mutaties op de reserves de baten zijn verwerkt. |
N |
€ 190.000 |
Subtotaal programma 1 |
V |
€ 1.996.000 |
Omschrijving |
|
Bedrag |
Programma 2 |
|
|
Door investeringen in onderwijshuisvesting in 2020 zijn de kapitaallasten hoger dan begroot |
N |
€ 165.000 |
Hogere bijdrage bibliotheek in de nieuwbouw; in het raadsbesluit was voorzien in het kapitaliseren van de investering. Gelet op de eigendomssituatie dient de betreffende investering in eenmaal gedekt te worden. Tegenover de eenmalige last staat dat er de komende jaren geen kapitaallasten drukken op de exploitatie |
N |
€ 350.000 |
De activiteiten die normaal gesproken worden georganiseerd voor mantelzorgers hebben niet plaatsgevonden in verband met COVID-19. |
V |
€ 134.000 |
Door COVID-19 zijn de woningaanpassingen gestagneerd en zelfs stil komen te liggen. |
V |
€ 151.000 |
Er heeft een verdeling van het overschot voor het regionale budget beschermd wonen 2015 – 2018 bij de gemeente Doetinchem plaatsgevonden. Voor Oost Gelre heeft dit geleid tot een ontvangst van bijna € 0,5 miljoen |
V |
€ 481.000 |
De uitvoeringskosten van de SDOA waren lager dan begroot |
V |
€ 165.000 |
Bij de bestuursrapportages is er van uitgegaan dat COVID-19 een effect zou hebben op het aantal uitkeringsgerechtigden. Echter ondanks COVID-19 zijn de uitkeringslasten nauwelijks gestegen. |
V |
€ 1.052.000 |
Hoe meer mensen met een beperking aan het werk geholpen des te hoger deze kosten worden. Daartegenover staan lagere uitkeringslasten. |
N |
€ 317.000 |
Werkelijke inzet van huishoudelijke hulp is in 2020 lager dan begroot. |
V |
€ 241.000 |
De vervoerskosten van ZOOV op maat zijn gedaald in verband met minder gereden kilometers als gevolg van COVID-19. |
V |
€ 130.000 |
De kosten voor Wmo-begeleiding zijn door gedaald door minder cliënten als gevolg van COVID-19. |
V |
€ 295.000 |
De continuiteitsbijdrage COVID-19 aan de aanbieders wmo leidt tot een extra uitgave. |
N |
€ 196.000 |
Het aantal kinderen dat individuele jeugdhulp ontvangt en zwaarte van de indicaties neemt nog steeds toe. Dit past in het landelijke beeld dat gemeenten er in slagen de jeugdhulp toegankelijk en laagdrempelig aan te bieden. |
N |
€ 455.000 |
De kosten voor jeugdhulp (LVG) betreft kosten voor verblijf crisis en residentiële jeugdhulp. Het gaat voor een belangrijk deel om kosten van jeugdigen die bij Horizon verblijven. De kostenstijging wordt over 2 jaar middels de decentralisatie uitkering uit het gemeentefonds gecompenseerd (conform T+2 methodiek). |
N |
€ 788.000 |
De crisiszorg voor jongeren stijgt, dit past in het beeld dat er meer complexe problematiek is. Er waren meer diagnoses voor specialistische Ggz, de stijging van de behandelingen houdt hiermee direct verband. |
N |
€ 157.000 |
In 2020 zijn diverse preventieactiviteiten uitgevoerd. Echter konden verschillende activiteiten geen doorgang vinden vanwege COVID-19. Een deel van deze activiteiten worden in 2021 uitgevoerd. |
V |
€ 177.000 |
Subtotaal programma 2 |
V |
€ 398.000 |
Omschrijving |
|
Bedrag |
Programma 3 |
|
|
De opbrengst van de kavelverkoop van complex Lindebrook is hoger dan begroot. |
V |
€ 200.000 |
Tegenover de hogere opbrengsten van de kavelverkoop van complex Lindebrook staat de bijdrage aan de overige deelnemende partners zijnde de tussentijdse winstneming complex Lindebrook. |
N |
€ 163.000 |
Als gevolg van COVID-19 zijn de baten toeristenbelasting tussentijds afgeraamd. Doordat vakantie in eigen land wel mogelijk was, is er uiteindelijk meer ontvangen dan begroot. |
V |
€ 212.000 |
Bij de bestuursrapportages zijn de verkopen van de kavels als winst genomen. Ultimo 2020 is dit gecorrigeerd en is de winstbepaling per complex berekend. Daar staat tegenover de tussentijdse winstneming van het complex Flierbeek fase 2 en complex Harreveld. |
N V |
€ 553.000 € 140.000 |
Subtotaal programma 3 |
N |
€ 164.000 |
Omschrijving |
|
Bedrag |
Programma 4 |
|
|
Cofinanciering projecten van de Regio Achterhoek is lager uitgevallen dan begroot. |
V |
€120.000 |
Subtotaal programma 4 |
V |
€ 120.000 |
Omschrijving |
|
Bedrag |
Algemene dekkingsmiddelen |
|
|
Hogere bedragen ontvangen uit het gemeentefonds dan begroot. |
V |
€ 300.000 |
|
|
|
Overhead |
|
|
Er is een voordeel gerealiseerd op de personeelslasten, onder meer door vacatures welke nog niet ingevuld zijn, lagere kosten als gevolg van COVID-19, zoals minder zakelijke kilometers en minder uitgaven voor training en opleiding. |
V |
€ 1.171.000 |
|
|
|
Mutaties reserves |
|
|
Budgetten die overgeheveld worden naar 2020 en waarvan dit al oorspronkelijk bekostigd werd uit de reserves. |
N |
€ 3.215.000 |
|
|
|
Subtotaal |
V |
€ 606.000 |
Overig |
V |
€ 727.000 |
Totaal |
V |
€ 1.333.000 |