Analyse van het rekeningresultaat

In het onderstaande overzicht hebben wij een vergelijking gemaakt met de programmabegroting 2020 (inclusief nieuw beleid en het dekkingsplan). Door een verbeterd inzicht in de kosten van de diverse producten ontstaan er minder verschillen tussen de producten onderling.

Programma

Begrotingsaldo in €

Rekeningsaldo in €

Afwijking voordeel/nadeel

1. Leefomgeving

-10.186.239

- 7.903.308

V 2.282.931

2. Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen

-38.528.059

-37.813.020

V 715.039

3. Economie en werkgelegenheid

-148.940

-385.023

N 236.083

4. Bestuur, bedrijfsvoering en  dienstverlening

-5.135.934

-4.700.598

V 435.336

Algemene dekkingsmiddelen

58.134.313

58.303.156

V 168.843

Overhead

-9.790.829

-8.582.999

V 1.207.830

Heffing Vennootschapsbelasting

-40.000

-66.160

N 26.160

Bedrag onvoorzien

0

0

0

Saldo van baten en lasten

-5.695.688

-1.147.952

V 4.547.736

Mutaties reserves

4.620.905

1.405.819

N 3.215.086

Resultaat

-1.074.783

257.867

V 1.332.650

 

De belangrijkste afwijkingen (> € 120.000) die hebben geleid tot het verschil van rekeningresultaat zijn:

Omschrijving

 

Bedrag

Programma 1

 

 

In 2020 heeft gedeeltelijke uitvoering van de werkzaamheden aan de Grolse grachten plaatsgevonden. Een deel van het budget is dan ook nog niet aangewend in 2020. Afronding van de werkzaamheden en besteding van het restant budget zal plaatsvinden in 2021.

V

€ 487.000

Onderuitputting op de kapitaallasten verkeer en wegen en een bijdrage van de Rijksoverheid leiden tot een positief resultaat op het taakveld.

V

€ 193.000

Per abuis is bij de tweede bestuursrapportage inkomsten riolering bijgeraamd, terwijl dit afgeraamd had moeten worden. Hierdoor ontstaat er een administratief nadelig verschil op de inkomsten riolering ultimo 2020.

N

€ 277.000

Onderuitputting op de kapitaallasten riolering leiden tot een voordeel

V

€ 210.000

De inkomsten afvalfonds van het vierde kwartaal 2019 zijn verwerkt in 2020. Hierdoor zijn de baten van 2020 hoger dan begroot.

V

€ 186.000

Onderschrijding van het budget Omgevingswet doordat dat niet alle activiteiten en processen doorgang konden vinden.

V

€ 283.000

In de begroting is de bijdrage aan de projectontwikkelaar voor het project Hof aan de Dijkstraat verwerkt. Het plan zal naar verwachting vanaf de zomer van 2021 gaan lopen, waardoor het budget wordt overgeheveld naar 2021.

V

€ 1.500.000

Hogere inhuurkosten personeel in verband met meer “externe” projecten waar inkomsten in de vorm van leges tegenover staan

N

€ 230.000

Het betreft de bijdrage aan de Houtwal in Groenlo. Deze bijdrage was reeds gereserveerd in de reserves, waardoor in de mutaties op de reserves de baten zijn verwerkt.

N

€ 190.000

Subtotaal programma 1

V

€ 1.996.000

 

Omschrijving

 

Bedrag

Programma 2

 

 

Door investeringen in onderwijshuisvesting in 2020 zijn de kapitaallasten hoger dan begroot

N

€ 165.000

Hogere bijdrage bibliotheek in de nieuwbouw; in het raadsbesluit was voorzien in het kapitaliseren van de investering. Gelet op de eigendomssituatie dient de betreffende investering in eenmaal gedekt te worden. Tegenover de eenmalige last staat dat er de komende jaren geen kapitaallasten drukken op de exploitatie   

N

€ 350.000

De activiteiten die normaal gesproken worden georganiseerd voor mantelzorgers hebben niet plaatsgevonden in verband met COVID-19.

V

€ 134.000

Door COVID-19 zijn de woningaanpassingen gestagneerd en zelfs stil komen te liggen.

V

€ 151.000

Er heeft een verdeling van het overschot voor het regionale budget beschermd wonen 2015 – 2018 bij de gemeente Doetinchem plaatsgevonden. Voor Oost Gelre heeft dit geleid tot een ontvangst van bijna € 0,5 miljoen

V

€ 481.000

De uitvoeringskosten van de SDOA waren lager dan begroot

V

€ 165.000

Bij de bestuursrapportages is er van uitgegaan dat COVID-19 een effect zou hebben op het aantal uitkeringsgerechtigden. Echter ondanks COVID-19 zijn de uitkeringslasten nauwelijks gestegen.

V

€ 1.052.000

Hoe meer mensen met een beperking aan het werk geholpen des te hoger deze kosten worden. Daartegenover staan lagere uitkeringslasten.

N

€ 317.000

Werkelijke inzet van huishoudelijke hulp is in 2020 lager dan begroot.

V

€ 241.000

De vervoerskosten van ZOOV op maat zijn gedaald in verband met minder gereden kilometers als gevolg van COVID-19.

V

€ 130.000

De kosten voor Wmo-begeleiding zijn door gedaald door minder cliënten als gevolg van COVID-19.

V

€ 295.000

De continuiteitsbijdrage COVID-19 aan de aanbieders wmo leidt tot een extra uitgave.

N

€ 196.000

Het aantal kinderen dat individuele jeugdhulp ontvangt en zwaarte van de indicaties neemt nog steeds toe. Dit past in het landelijke beeld dat gemeenten er in slagen de jeugdhulp toegankelijk en laagdrempelig aan te bieden.

N

€ 455.000

De kosten voor jeugdhulp (LVG) betreft kosten voor verblijf crisis en residentiële jeugdhulp. Het gaat voor een belangrijk deel om kosten van jeugdigen die bij Horizon verblijven.  De kostenstijging wordt over 2 jaar middels de decentralisatie uitkering uit het gemeentefonds gecompenseerd (conform T+2 methodiek).

N

€ 788.000

De crisiszorg voor jongeren stijgt, dit past in het beeld dat er meer complexe problematiek is. Er waren meer diagnoses voor specialistische Ggz, de stijging van de behandelingen houdt hiermee direct verband.

N

€ 157.000

In 2020 zijn diverse preventieactiviteiten uitgevoerd. Echter konden verschillende activiteiten geen doorgang vinden vanwege COVID-19. Een deel van deze activiteiten worden in 2021 uitgevoerd.

V

€ 177.000

Subtotaal programma 2

V

€ 398.000

 

Omschrijving

 

Bedrag

Programma 3

 

 

De opbrengst van de kavelverkoop van complex Lindebrook is hoger dan begroot.

V

€ 200.000

Tegenover de hogere opbrengsten van de kavelverkoop van complex Lindebrook staat de bijdrage aan de overige deelnemende partners zijnde de tussentijdse winstneming complex Lindebrook.

N

€ 163.000

Als gevolg van COVID-19 zijn de baten toeristenbelasting tussentijds afgeraamd. Doordat vakantie in eigen land wel mogelijk was, is er uiteindelijk meer ontvangen dan begroot.

V

€ 212.000

Bij de bestuursrapportages zijn de verkopen van de kavels als winst genomen. Ultimo 2020 is dit gecorrigeerd en is de winstbepaling per complex berekend. Daar staat tegenover de tussentijdse winstneming van het complex Flierbeek fase 2 en complex Harreveld.

N

V

€ 553.000

€ 140.000

Subtotaal programma 3

N

€ 164.000

 

Omschrijving

 

Bedrag

Programma 4

 

 

Cofinanciering projecten van de Regio Achterhoek is lager uitgevallen dan begroot.

V

€120.000

Subtotaal programma 4

V

€ 120.000

 

Omschrijving

 

Bedrag

Algemene dekkingsmiddelen

 

 

Hogere bedragen ontvangen uit het gemeentefonds dan begroot.

V

€ 300.000

 

 

 

Overhead

 

 

Er is een voordeel gerealiseerd op de personeelslasten, onder meer door vacatures welke nog niet ingevuld zijn, lagere kosten als gevolg van COVID-19, zoals minder zakelijke kilometers en minder uitgaven voor training en opleiding.

V

€ 1.171.000

 

 

 

Mutaties reserves

 

 

Budgetten die overgeheveld worden naar 2020 en waarvan dit al oorspronkelijk bekostigd werd uit de reserves.

N

€ 3.215.000

 

 

 

Subtotaal

V

€ 606.000

Overig

V

€ 727.000

Totaal

V

€ 1.333.000