-
Blz. 1
Bestuursrapportage 2021
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Financieel overzicht tot 1 augustus 2021
-
Blz. 7
Financieel overzicht per 1 augustus 2021
-
Blz. 8
Algemeen beeld
-
Blz. 9
Programma 1 - Leefomgeving
-
Blz. 10
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 11
Inleiding
-
Blz. 12
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 13
Bestaand vastgoed dat leeg komt te staan of verpaupert wordt herontwikkeld.
-
Blz. 14
We geven uitvoering aan de Menukaart Wonen voor Groenlo en Lichtenvoorde
-
Blz. 15
De kwaliteit van bestaande bebouwing in de (kleine)kernen verbetert.
-
Blz. 16
Bekendheid geven aan de Toekomstbestendige Wonen Lening.
-
Blz. 17
Versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
-
Blz. 18
Opstellen van een biodiversiteitsplan
-
Blz. 19
We actualiseren het landschapsontwikkelingsplan.
-
Blz. 20
We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en / of te compenseren.
-
Blz. 21
We stellen een omgevingsvisie vast.
-
Blz. 22
We stellen een uitvoeringsplan op met draagvlak voor versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit.
-
Blz. 23
Vitaal centrum van Lichtenvoorde
-
Blz. 24
Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).
-
Blz. 25
Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig / mogelijk gewijzigd.
-
Blz. 26
In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).
-
Blz. 27
We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
-
Blz. 28
We passen kunst (streetart) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
-
Blz. 29
We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.
-
Blz. 30
Vitaal centrum van Groenlo
-
Blz. 31
We actualiseren de pijlers uit het programma stad Groenlo en initiëren projecten voor de komende jaren.
-
Blz. 32
We geven uitvoering aan het programma 'Stad Groenlo'.
-
Blz. 33
Wonen in Oost Gelre
-
Blz. 34
Inleiding
-
Blz. 35
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 36
Bouwen naar behoefte
-
Blz. 37
In samenwerking met dbo's realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.
-
Blz. 38
We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.
-
Blz. 39
Er zijn voldoende betaalbare en levensloopbestendige (sociale) huurwoningen beschikbaar voor alle doelgroepen.
-
Blz. 40
We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen en woningen voor de jongeren tot 23 jaar.
-
Blz. 41
Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de hoofdkernen Groenlo en Lichtenvoorde.
-
Blz. 42
Realiseren van herontwikkelingslocaties in bestaand stedelijk gebied in Lichtenvoorde.
-
Blz. 43
Realiseren woningbouw op de locatie Oldenhuis in Groenlo.
-
Blz. 44
Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de kleine kernen.
-
Blz. 45
We geven uitvoering aan de Ruimtelijke verkenning wonen kleine kernen door in overleg met de Dorpsbelangenorganisaties medewerking te verlenen aan woningbouwplannen. Daarbij is sprake van maatwerk waarbij de aanpak per dorp kan verschillen.
-
Blz. 46
Er zijn voldoende veilige woonmogelijkheden beschikbaar voor arbeidsmigranten.
-
Blz. 47
We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten
-
Blz. 48
We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd. kan worden
-
Blz. 49
Het aanbod van intramurale mogelijkheden van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
-
Blz. 50
Met Stichting de Lichtenvoorde kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz valt.
-
Blz. 51
Voor de grote kernen kijken wij met Marga Klompé en Careaz op welke manier nieuwbouw een bijdrage kan leveren aan het oplossen van deze vraag. De bijdrage die deze nieuwbouw kan leveren aan de kwalitatieve verbetering van de 2 kernen is belangrijk.
-
Blz. 52
Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
-
Blz. 53
Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
-
Blz. 54
Kwetsbare jongeren een wooncarriere bieden
-
Blz. 55
Informatie op Samen in Oost Gelre (SIOG) wordt zodanig uitgebreid en aangepast dat professionals er makkelijk naar kunnen (door) verwijzen.
-
Blz. 56
Regionaal behoefte-onderzoek onder jongeren met een ondersteuningsvraag.
-
Blz. 57
SIOG wordt uitgebreid met ‘softere’ content in de vorm van verhalen van ervaringsdeskundigen, succesverhalen uit de gemeente, inspiratieverhalen van inwoners. Ook krijgt het Sociaal Team een gezicht.
-
Blz. 58
Sociaal Team en SIOG online en offline profileren als hét portaal voor informatie en ondersteuning op het gebied van preventie, ondersteuning en participatie.
-
Blz. 59
Sociaal Team, haar aanbod en de werkprocessen krijgen een prominente plaats op SIOG.
-
Blz. 60
Wij starten een lokale pilot om trainingslocaties te realiseren waar jongeren zelfstandig kunnen leren wonen.
-
Blz. 61
Beheer openbare ruimte
-
Blz. 62
Inleiding
-
Blz. 63
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 64
De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer
-
Blz. 65
Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
-
Blz. 66
Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
-
Blz. 67
Versterken leefbaarheid van buurt / wijk.
-
Blz. 68
Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk-, speeltuinverenigingen.
-
Blz. 69
Alle (semi)openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor alle inwoners
-
Blz. 70
De gemeente Oost Gelre heeft een subsidieregeling (semi-) openbare ruimten.
-
Blz. 71
De gemeente Oost Gelre ondersteunt de werkgroep toegankelijkheid openbare ruimte.
-
Blz. 72
Realiseren van een schone leefomgeving.
-
Blz. 73
Uitvoering geven aan het jaarprogramma verminderen zwerfafval.
-
Blz. 74
We voorkomen / beperken hondenpoepoverlast in de openbare ruimte door te handhaven en ervoor te zorgen dat er losloopvelden zijn.
-
Blz. 75
De voorzieningen in onze gemeente zijn goed en veilig bereikbaar
-
Blz. 76
Aanpassen komgrenzen en inrichten 30km/uur zones
-
Blz. 77
Groenlo-West en Laarberg beter bereikbaar maken met openbaar vervoer
-
Blz. 78
Onderzoek naar mogelijkheden voor een betere verbinding voor recreatief verkeer van het Beekdal naar 't Hof.
-
Blz. 79
Opstellen verkeerscirculatieplannen voor Groenlo en Lichtenvoorde
-
Blz. 80
Risicogestuurd verkeersveiligheid aanpakken in de hele gemeente volgens visie Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV)
-
Blz. 81
Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden
-
Blz. 82
We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
-
Blz. 83
Duurzaamheid en milieu
-
Blz. 84
Inleiding
-
Blz. 85
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 86
Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur
-
Blz. 87
Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek
-
Blz. 88
Oost Gelre is energieneutraal in 2030.
-
Blz. 89
We dragen bij aan het opstellen van een regionale Energie strategie (RES) voor de Achterhoek.
-
Blz. 90
Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
-
Blz. 91
We gaan een transitievisie warmte opstellen.
-
Blz. 92
We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.
-
Blz. 93
We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.
-
Blz. 94
We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
-
Blz. 95
Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
-
Blz. 96
We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven
-
Blz. 97
We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.
-
Blz. 98
We nemen deel aan MKB-aanpak met betrekking tot duurzaam ondernemen en energiebesparing.
-
Blz. 99
Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd
-
Blz. 100
We gaan deelnemen aan een regionaal energiefonds.
-
Blz. 101
We geven uitvoering aan ons beleid en uitvoeringsprogramma voor grootschalige energieopwekking.
-
Blz. 102
We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden voor een financiële bijdrage aan duurzame energieopwekking projecten.
-
Blz. 103
Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt
-
Blz. 104
We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
-
Blz. 105
We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 106
We werken actief mee aan de plaatsing van voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s.
-
Blz. 107
Duurzaam ondernemen
-
Blz. 108
Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
-
Blz. 109
Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
-
Blz. 110
Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
-
Blz. 111
Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht
-
Blz. 112
Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
-
Blz. 113
Voeren van de risicodialoog intern en extern.
-
Blz. 114
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 115
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
-
Blz. 116
Toelichting op de afwijkingen
-
Blz. 117
Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
-
Blz. 118
Inleiding
-
Blz. 119
Leefbaarheid, onbetaalbaar!
-
Blz. 120
Inleiding
-
Blz. 121
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 122
Behoud en verbetering van leefbaarheid in de kerkdorpen en hoofdkernen
-
Blz. 123
We onderzoeken de mogelijkheid/wenselijkheid om (structureel) budgetten voor wijkorganisaties beschikbaar te stellen in Lichtenvoorde en Groenlo.
-
Blz. 124
Onderwijs
-
Blz. 125
Inleiding
-
Blz. 126
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 127
Onderwijsinstellingen realiseren een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod van onderwijs(huisvesting).
-
Blz. 128
Openen van een integraal educatief kindcentrum in Lichtenvoorde.
-
Blz. 129
Realiseren van een integraal kindcentrum aan de Karel Doormanstraat in Groenlo.
-
Blz. 130
Realiseren van een passende onderwijshuisvesting voor de Scholengemeenschap Harreveld (nieuwbouw/verbouw).
-
Blz. 131
Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur en creativiteit.
-
Blz. 132
We zetten in op de samenwerking tussen sportverenigingen, kinderopvang en basisscholen. Ook werken we samen met wijkverenigingen en dorpsbelangenorganisaties.
-
Blz. 133
Onderwijsinstellingen realiseren meer marktgestuurde opleidingen.
-
Blz. 134
We organiseren jaarlijks een overleg tussen IKGL, onderwijs en gemeente.
-
Blz. 135
Oost Gelre streeft er naar de stagehoofdstad van de regio te worden
-
Blz. 136
Samen met de ondernemers moeten we op zoek naar goede stageplekken waarmee we jeugd en talent kansen bieden en aan de regio binden........
-
Blz. 137
Sport
-
Blz. 138
Inleiding
-
Blz. 139
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 140
Oost Gelre heeft een gezonde leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, spelen en ontmoeten
-
Blz. 141
Onderzoek uitvoeren naar de behoeftes van inwoners als het gaat om spelen, bewegen en ontmoeten in de leefomgeving.
-
Blz. 142
Samenwerking zoeken met inwoners om deze gezondheidsbevorderende inrichting te realiseren, die een toegevoegde waarde heeft voor de leefbaarheid van een buurt/wijk.
-
Blz. 143
We realiseren een visie op de gezonde leefomgeving.
-
Blz. 144
Versterken van sportnetwerken.
-
Blz. 145
We gaan op zoek naar combinaties tussen sport, cultuur, onderwijs en duurzaamheid.
-
Blz. 146
Wij gaan samen met de verenigingen en vrijwilligers actief zoeken naar combinatiemogelijkheden van sportclubs (sportnetwerken)..........
-
Blz. 147
Voor alle inwoners is er een passend sport- en beweegaanbod
-
Blz. 148
Gerichtere inzet van sport- en cultuurcoaches.
-
Blz. 149
Sportaccommodaties (meer) multifunctioneel inzetten (open club en vitale sportparken gedachte) en waar mogelijk de bezettingsgraad overdag verhogen.
-
Blz. 150
Wij streven naar een vitale en sportieve samenleving, waarin sport en bewegen vooral bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en sociale cohesie van alle inwoners.
-
Blz. 151
We realiseren een nieuwe sportvoorziening voor binnensport en het voortgezet onderwijs in Groenlo bij het Marianum.
-
Blz. 152
We stellen een toekomstbestendige investering- en onderhoudsplan op voor de sportaccommodaties.
-
Blz. 153
We zetten buurtsportcoaches in op de thema's gezondheid en sociale cohesie. We stimuleren een gezonde leefstijl.
-
Blz. 154
Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel!
-
Blz. 155
Inleiding
-
Blz. 156
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 157
Vrijwilligers ontvangen goede ondersteuning
-
Blz. 158
De Meedoengroep vanuit de SDOA krijgt extra begeleiding gericht op participatie.
-
Blz. 159
Een vrijwilligersondersteuner vormt een fysiek aanspreekpunt. De vrijwilligersondersteuner geeft vorm aan de verdere invulling van de on- en offline ondersteuning en verbindt vraag en aanbod.
-
Blz. 160
We betrekken het lokale bedrijfsleven actief bij de ondersteuning van de vrijwilligersorganisaties.
-
Blz. 161
We continueren maatschappelijke stages.
-
Blz. 162
We herijken de Algemene subsidieverordening Oost Gelre (ASV) en de Nadere regels welzijnssubsidies.
-
Blz. 163
We stroomlijnen de ondersteuning van vrijwilligers/kenniscentrum.
-
Blz. 164
Senioren, vrijwilligers(organisaties) en welzijnsorganisaties weten elkaar te vinden.
-
Blz. 165
We blijven zorgen voor duidelijke informatie over de beschikbare voorzieningen.................
-
Blz. 166
(Jonge) mantelzorgers ondersteunen
-
Blz. 167
Goede respijtvoorzieningen, zoals het kunnen bezoeken van dagbesteding, zijn beschikbaar om mantelzorgers te ontlasten.
-
Blz. 168
Het aanbieden van vernieuwende vormen van ondersteuning. De komende vier jaar is dat met name gericht op de ondersteuning van mantelzorgers van inwoners met (beginnende) dementie.
-
Blz. 169
In gesprek met VIT-hulp bij mantelzorg om jonge mantelzorgers (nog) eerder in beeld te krijgen.
-
Blz. 170
Mantelzorgers jaarlijks blijven bedanken voor hun inzet met een mantelzorgcompliment.
-
Blz. 171
Meer bekendheid geven aan de mogelijkheden op het gebied van mantelzorgondersteuning en respijtzorg.
-
Blz. 172
Ondersteuning en opsporing van jonge mantelzorgers.
-
Blz. 173
Cultuur en verenigingen
-
Blz. 174
Inleiding
-
Blz. 175
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 176
Sociaal culturele centra, verenigingsgebouwen, sportgebouwen en velden waar mogelijk privatiseren.
-
Blz. 177
Inventariseren welke verenigingsgebouwen, sportgebouwen- en velden geprivatiseerd kunnen worden.
-
Blz. 178
Na inventarisatie, start van eerste oriënterende bestuurlijke gesprekken met de betrokken centra.
-
Blz. 179
We inventariseren welke sociaal culturele centra geprivatiseerd kunnen worden.
-
Blz. 180
Stijging in de beoefening van pop- en lichte muziek.
-
Blz. 181
We ondersteunen de muziekverenigingen bij het promoten van muziekonderwijs op basisscholen.
-
Blz. 182
Versterking eigen identiteit en toegankelijkheid van de streekcultuur.
-
Blz. 183
Vanuit het Cultuur- & Erfgoedpact (ECAL) moet de streekcultuur en erfgoedactiviteiten worden bevorderd.
-
Blz. 184
Nieuwkomers zijn welkom!
-
Blz. 185
Inleiding
-
Blz. 186
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 187
Nieuwkomers dragen hun steentje bij in Oost Gelre
-
Blz. 188
Elke nieuwkomer krijgt een maatje die hen helpt wegwijs te maken in onze samenleving en hun plek in Oost Gelre te vinden.
-
Blz. 189
In de participatie-cursussen besteden we aandacht aan de Nederlandse man/vrouw-verhouding, culturele verschillen en financiële zaken, zoals budgetbeheer.
-
Blz. 190
Kennis en contactmogelijkheden uitbreiden, waarbij lokale kranten, workshops en presentaties een rol spelen.
-
Blz. 191
Meer samenwerking met externe organisaties, zoals bijvoorbeeld de GGD op het gebied van het sneller signaleren van mogelijke problematiek en aandacht geven aan stressverlaging en traumaverwerking.
-
Blz. 192
Statushouders doen werk naar vermogen (vrijwilligerswerk of een betaalde baan).
-
Blz. 193
Verder uitvoering geven en actualiseren van het actieplan integratie statushouders.
-
Blz. 194
Verdere inzet op re-integratie door middel van activiteiten en projecten.
-
Blz. 195
Voorbereiden van de uitvoering van de nieuwe wettelijke gemeentelijke taak m.b.t. de inburgering. We maken afspraken met aanbieders die de inburgeringscursus aanbieden.
-
Blz. 196
We bevorderen en dragen bij aan contacten tussen autochtone inwoners en nieuwkomers.
-
Blz. 197
We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend taalonderwijs volgen, van Taalcafé tot het volgen van een passende (taal)opleiding.
-
Blz. 198
Werk moet lonen
-
Blz. 199
Inleiding
-
Blz. 200
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 201
Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig
-
Blz. 202
De pilots met Werkbaan Oost en de Dorpskamer zetten wij voort.
-
Blz. 203
Met SDOA en Werkbaan Oost willen we een algemene voorziening ontwikkelen waar inwoners terecht kunnen voor dagbesteding, vrijwilligerswerk, werkervaringsplaatsen en beschut werk. De ontbrekende schakel tussen het (vaak beschut) werken en dagbesteding
-
Blz. 204
We bevorderen de uitstroom naar betaald werk en we ondersteunen wie dat niet op eigen kracht kan.
-
Blz. 205
We hebben een vrijwilligerssteunpunt waarbij we ons ook richten op de bemiddeling van bijstandsgerechtigden naar vrijwilligerswerk te verbeteren (ook door het meer promoten van www.sameninoostgelre.nl).
-
Blz. 206
We leiden toe naar werk. Wij zetten ons in voor betaald werk voor diegenen die dat kunnen...........
-
Blz. 207
We plegen extra inzet op de Meedoengroep: de groep inwoners die al langdurig een uitkering ontvangt van de SDOA. Wij activeren hen waar mogelijk naar perspectief en werk.
-
Blz. 208
We zetten ons in om de werkloze jongeren en ook jongeren met een arbeidsbeperking onder de aandacht te brengen van lokale bedrijven.
-
Blz. 209
Misbruik uitkeringen tegengaan.
-
Blz. 210
We gaan themacontroles houden en zijn "streng aan de poort".
-
Blz. 211
Werken moet lonen
-
Blz. 212
Als een kindregeling is toegekend, loopt deze nog door voor het lopende jaar.
-
Blz. 213
Bij werkaanvaarding helpen we, indien nodig, de inwoner met het doorgeven van de gewijzigde financiële situatie aan de Belastingdienst. Hierdoor voorkomen we terugvorderingen van de Belastingdienst achteraf.
-
Blz. 214
We verstrekken uitkeringsgerechtigden die aan de slag gaan een werkaanvaardingspremie van € 500,- bij werkaanvaarding en € 1.000,- na zes maanden als men nog werk heeft.
-
Blz. 215
Preventie en ondersteuning
-
Blz. 216
Inleiding
-
Blz. 217
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 218
Inwoners bieden we een zinvolle daginvulling
-
Blz. 219
Deelname aan ontwikkeling van een vervoersapp voor inwoners in landelijke gebieden (NetMobiel).
-
Blz. 220
In gesprek gaan met aanbieders en onze inwoners om het aanbod uit te breiden met activiteiten die meer gericht zijn op dienstverlenende activiteiten en om verbreding mogelijk te maken.
-
Blz. 221
Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar een zinvolle daginvulling.
-
Blz. 222
Ondersteunen van de doorontwikkeling van de stads-/dorpskamer, zoals de stads-dorpskamer inzetten voor ondersteuning aan inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 223
Ondersteunen van initiatieven op het gebied van inloopvoorzieningen. We geven extra aandacht aan het thema eenzaamheid.
-
Blz. 224
Inwoners worden ondersteund bij hun participatie in de samenleving.
-
Blz. 225
We leveren groeps- en individuele begeleiding en kortdurend verblijf voor inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving.
-
Blz. 226
We leveren Wmo-maatwerkvoorzieningen.
-
Blz. 227
We starten een pilot arbeidsmatige dagbesteding.
-
Blz. 228
We stimuleren cliënten en inwoners bij de doorstroom van dagbesteding naar beschut werk.
-
Blz. 229
Kwetsbare inwoners een passende woonplek en begeleiding bieden
-
Blz. 230
De uitwerking van de regionale voorbereidingen van de veranderingen rond maatschappelijke opvang en beschermd wonen, geven wij vorm in een apart traject. Dit betreft de Regionale uitvoeringsagenda opvang en bescherming.
-
Blz. 231
Wij gaan in overleg met aanbieders van beschut wonen over de invulling van het onderdeel (beschut) wonen. We zetten zwaarder in op een grotere beschikbaarheid van deze woningen en maken hierover harde (prestatie)afspraken met woningbouwverenigingen.
-
Blz. 232
Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig veilig wonen
-
Blz. 233
Afspraken maken met woningcorporaties en zorgaanbieders om uitstroom uit beschermd wonen mogelijk te maken.
-
Blz. 234
Prestatieafspraken maken met woningcorporaties.
-
Blz. 235
We faciliteren het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen door het ondersteunen van het nemen van fysieke maatregelen die dit bevorderen.
-
Blz. 236
We verlenen subsidies voor het levensloopbestendig maken van woningen.
-
Blz. 237
Verminderen van alcohol en drugsgebruik bij jongeren
-
Blz. 238
(Sport)verenigingen ondersteunen om vorm te geven aan het ‘NIX 18-beleid’ rondom alcohol- en drugsgebruik.
-
Blz. 239
Continueren van de samenwerking tussen het jongerenwerk Mazzel en scholengemeenschap Marianum.
-
Blz. 240
Koppeling met andere beleidsterreinen zoals sport en Wmo om een integrale aanpak rondom het thema alcohol en drugs te bewerkstelligen.
-
Blz. 241
Uitbreiden en intensiveren van de samenwerking tussen jongerenwerk Mazzel en het primair basisonderwijs.
-
Blz. 242
Vanuit het Preventie Platform Jeugd (PPJ) voor verschillende doelgroepen preventie-activiteiten organiseren.
-
Blz. 243
We informeren ouders en jongeren aan de hand van universele en geïndiceerde preventie-activiteiten via verschillende kanalen, zodat ouders en jongeren bewust bezig zijn met het thema.
-
Blz. 244
We werken vanuit het Preventie Platform Jeugd samen met omliggende gemeenten rondom verschillende maatschappelijke thema’s en dus ook het thema alcohol- en drugsgebruik.
-
Blz. 245
Voorkomen van overgewicht bij jongeren
-
Blz. 246
In gezamenlijkheid komen tot een preventieprogramma op gebied van overgewicht.
-
Blz. 247
Samenwerking intensiveren met partners binnen de werkgroep "Voorkomen van overgewicht bij kinderen".
-
Blz. 248
Dementievriendelijke samenleving
-
Blz. 249
Communicatie rondom dementie: folder (wegwijzer dementie), artikelen en website.
-
Blz. 250
Ondersteuningsaanbod verbreden voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers (ontmoeting, dagbesteding en gespreksgroepen).
-
Blz. 251
Training en voorlichting geven over dementie aan vrijwilligers, mantelzorgers en middenstand.
-
Blz. 252
Uitvoering geven aan het plan van aanpak ‘Dementievriendelijke samenleving’.
-
Blz. 253
Armoedebestrijding
-
Blz. 254
Inleiding
-
Blz. 255
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 256
Het voorkomen van uitsluiting van inwoners vanwege lage inkomens
-
Blz. 257
Alle kinderen in Oost Gelre moeten kunnen zwemmen. Voor gezinnen met lage inkomens is een vergoeding mogelijk van de kosten voor het behalen van zwemdiploma A.
-
Blz. 258
Inwoners met een structureel laag inkomen (langer dan drie jaar) kunnen jaarlijks een beroep doen op een individuele inkomenstoeslag.
-
Blz. 259
Inwoners met een uitkering op grond van de participatiewet die niet aan het werk kunnen, begeleiden we zoveel mogelijk naar vrijwilligerswerk. Zo voorkomen we een sociaal isolement.
-
Blz. 260
We bieden budgetteringscursussen aan kwetsbare doelgroepen zoals uitkeringsgerechtigden.
-
Blz. 261
We gaan financiële voorlichting geven op scholen.
-
Blz. 262
We investeren (met buurgemeenten) in een gerichte aanpak om schoolverlating te voorkomen.
-
Blz. 263
We maken afspraken met zorgverzekeraars, woningbouwcorporaties en nutsbedrijven om zo vroegtijdig signalen te krijgen indien er achterstanden ontstaan. Om hoge schulden zoveel mogelijk te voorkomen doen we aan vroegsignalering (Vroeg erop af!).
-
Blz. 264
We maken bijles voor kinderen uit minima-gezinnen financieel mogelijk.
-
Blz. 265
We ondersteunen de vrijwillige schuldhulpmaatjes (SOM) financieel door subsidie en daarnaast faciliteren we waar dit nodig is.
-
Blz. 266
We willen zoveel mogelijk kinderen die recht hebben op de meedoen regeling ondersteunen. Daarom is de regeling toegankelijker gemaakt door middel van een meedoen-applicatie.
-
Blz. 267
We zijn in gesprek met het jeugd sport en cultuurfonds om zo een regeling te realiseren aanvullend op onze huidige kindpakket
-
Blz. 268
Onze inwoners hebben grip op zorgkosten
-
Blz. 269
Wij behouden de komende vier jaar de mogelijkheid om gebruik te maken van de collectieve zorgverzekering van Menzis voor de huidige doelgroep.
-
Blz. 270
Wij zijn met Menzis in gesprek om het preventieve aanbod in de collectieve zorgverzekering uit te breiden. Dit noemen we de Gemengde leefstijlinterventie.
-
Blz. 271
Laaggeletterdheid/taalarm
-
Blz. 272
Inleiding
-
Blz. 273
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 274
Het tegengaan van laaggeletterdheid
-
Blz. 275
Medewerkers van de sociale teams zijn geschoold in het herkennen van laaggeletterdheid en ondersteunen laaggeletterden om een hoger taalniveau te bereiken.
-
Blz. 276
Verplichte taaltoets bij een uitkering op grond van de Participatiewet.
-
Blz. 277
Voor de inburgeraars geldt, dat zij al een verplicht inburgeringstraject volgen. Indien zij dit voltooien, eindigen zij op A2-niveau.
-
Blz. 278
We begeleiden mensen naar taalondersteuning bij bestaande initiatieven, zoals het Taalhuis, Taalteam of de Taalcafe’s.
-
Blz. 279
Goede zorg voor senioren
-
Blz. 280
Inleiding
-
Blz. 281
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 282
Inwoners worden op een juiste wijze ondersteund.
-
Blz. 283
De gemeente regelt onafhankelijke cliëntondersteuning waarbij zoveel mogelijk vrijwilligers van organisaties worden ingezet.
-
Blz. 284
We nemen jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek af.
-
Blz. 285
Ouderen wonen langer zelfstandig thuis
-
Blz. 286
De komende vier jaar handhaven we de subsidie Opplussen woningen.
-
Blz. 287
Het aanbieden van valpreventie trainingen.
-
Blz. 288
In de prestatieafspraken met de woningcorporaties afspraken maken over het bevorderen van het langer zelfstandig blijven wonen.
-
Blz. 289
Inwoners vanaf 65 jaar blijvend actief benaderen en uitnodigen om in gesprek te gaan met vrijwillige woonconsulenten.
-
Blz. 290
Met een multidisciplinaire werkgroep (met onder andere fysiotherapeuten, POH, wijkverpleegkundigen en ouderen) een plan van aanpak opstellen om val preventie structureel in te bedden bij diverse organisaties.
-
Blz. 291
Opplussen van bestaande woningen (middels woningaanpassingen die langer thuis wonen mogelijk maken).
-
Blz. 292
Participeren in het regionale project ‘Langer veilig thuis’.
-
Blz. 293
We gaan aan de slag met een gecombineerde woon-zorgvisie........
-
Blz. 294
We zorgen voor voldoende veilige (sociaal en fysiek) levensloopbestendige woningen.
-
Blz. 295
Voorkomen van vereenzaming onder ouderen.
-
Blz. 296
We ontwikkelen een gerichte aanpak om eenzaamheid onder ouderen te signaleren en tegen te gaan.
-
Blz. 297
We subsidiëren het netwerk kwetsbare ouderen.
-
Blz. 298
We subsidiëren ondersteunende organisaties.
-
Blz. 299
Jeugdzorg
-
Blz. 300
Inleiding
-
Blz. 301
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 302
Jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden
-
Blz. 303
De POH gefaseerd uitbreiden naar alle huisartsenpraktijken in Oost Gelre.
-
Blz. 304
De samenwerking met huisartsen verder intensiveren.
-
Blz. 305
Door middel van cliënttevredenheidsonderzoek monitoren van de resultaten en inzicht houden in de behoeften van onze cliënten.
-
Blz. 306
Door middel van het ondersteuningsteam ouders en jongeren handvatten bieden om de problemen op te lossen of leren ermee om te gaan.
-
Blz. 307
Door middel van het Preventie Platform jeugd ouders handvatten bieden die problemen ervaren bij het opvoeden.
-
Blz. 308
Het ondersteuningsteam pakt een verbindende rol door partijen rondom jeugdhulp van 0 tot 23 jaar samen te brengen.
-
Blz. 309
Jonge lotgenoten met elkaar in contact brengen, zodat zij ervaringen met elkaar kunnen delen, elkaar kunnen steunen en informatie en tips kunnen uitwisselen.
-
Blz. 310
Meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door ze in contact te brengen met het Huiskamer project van het Marianum.
-
Blz. 311
Om ouders regie te kunnen geven over hun eigen dossier zullen de digitale systemen hiertoe ingericht worden.
-
Blz. 312
Voorkomen van onnodige en onjuiste doorverwijzingen door normalisatie.
-
Blz. 313
Voortzetten van mantelzorgondersteuning vanuit GGNet voor jongeren.
-
Blz. 314
Yunio geeft uitvoering aan het project Inhuis-steungezinnen en heeft een coördinator aangesteld om de gezinnen te begeleiden.
-
Blz. 315
Veilig en gezond opgroeien voor alle jongeren in Oost Gelre
-
Blz. 316
Blijvend in gesprek met de betrokken partners van het Preventie Platform Jeugd (PPJ) hoe samen vorm te geven aan de thema's die actueel zijn.
-
Blz. 317
Door meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door het inzetten van structurele en universele preventie door onder andere het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 318
Ouders bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 319
Professionals bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
-
Blz. 320
We nemen als gemeente het initiatief om met jeugdhulpinstellingen en onderwijs nauw samen te werken bij het ontwikkelen en uitvoeren van preventieprojecten (drugs, alcohol, etc.).
-
Blz. 321
We zorgen voor een goede begeleiding als jongeren 18 worden en van de Jeugdwet naar de Wmo/zorgverzekeringswet gaan.
-
Blz. 322
Volksgezondheid
-
Blz. 323
Inleiding
-
Blz. 324
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 325
Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners en vooral die van kwetsbare groepen.
-
Blz. 326
Uitvoering geven aan het lokaal actieprogramma Preventie.
-
Blz. 327
Sluitende aanpak verwarde personen
-
Blz. 328
Door nauwe samenwerking tussen zorgaanbieders, politie en gemeente bieden wij tijdig passende ondersteuning. Dit netwerk zetten wij de komende jaren voort en bouwen dit waar nodig uit.
-
Blz. 329
Met GGNet worden afspraken gemaakt om de ondersteuning aan inwoners, die tijdelijk zijn opgenomen en weer terug naar huis gaan na ontslag, beter te regelen.
-
Blz. 330
Onze procesregisseurs zorg en veiligheid zetten in op een preventieve aanpak om erger te voorkomen.
-
Blz. 331
Uitvoering Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ)
-
Blz. 332
Uitvoeren onderzoeken met betrekking tot zorgmachtigingen.
-
Blz. 333
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 334
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
-
Blz. 335
Toelichting op de afwijkingen
-
Blz. 336
Programma 3 - Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 337
Inleiding
-
Blz. 338
Goed ondernemersklimaat
-
Blz. 339
Inleiding
-
Blz. 340
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 341
De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken.
-
Blz. 342
Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
-
Blz. 343
Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde
-
Blz. 344
We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek
-
Blz. 345
We zorgen voor geschikte kavels op Lindebrook
-
Blz. 346
Grootschalige industriële bedrijvigheid rondom het thema bio-economie kan zich ontwikkelen op de Laarberg.
-
Blz. 347
In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
-
Blz. 348
We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
-
Blz. 349
We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven
-
Blz. 350
Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied.
-
Blz. 351
We faciliteren gevelaanpassingen verstrekken daarvoor subsidie.
-
Blz. 352
Stimuleren innovatieve duurzame maakindustrie.
-
Blz. 353
We gaan het bestemmingsplan Lindebrook herzien om de kavel voor wonen-werken om te zetten in woonkavels en werkkavels.
-
Blz. 354
Gezonde agrarische sector
-
Blz. 355
Inleiding
-
Blz. 356
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 357
Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
-
Blz. 358
Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda
-
Blz. 359
Participeren in het Provinciaal uitvoeringsprogramma "Toekomst voor de Gelderse Boer"
-
Blz. 360
We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
-
Blz. 361
We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers
-
Blz. 362
Bereikbaarheid en mobiliteit
-
Blz. 363
Inleiding
-
Blz. 364
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 365
Onze gemeente is goed bereikbaar
-
Blz. 366
We voeren een onderzoek uit naar het nut en de noodzaak van een 2e fase van de N18, danwel doortrekking van de A18.
-
Blz. 367
Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
-
Blz. 368
We gaan exploitanten benaderen om hen te bewegen om de Achterhoek/Oost Gelre op te nemen in hun schema’s voor (inter)nationale en andere lange-afstands busverbindingen........
-
Blz. 369
We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
-
Blz. 370
Verbeteren bereikbaarheid bedrijventerreinen
-
Blz. 371
We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
-
Blz. 372
Toerisme en evenementen
-
Blz. 373
Inleiding
-
Blz. 374
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 375
Stimuleren recreatie en toerisme
-
Blz. 376
Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
-
Blz. 377
We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
-
Blz. 378
We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023
-
Blz. 379
We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg
-
Blz. 380
We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
-
Blz. 381
Behouden en stimuleren van evenementen
-
Blz. 382
Ontwikkelen en implementeren uitvoeringsprogramma bij het strategisch marketingplan.
-
Blz. 383
We verruimen het huidige evenementenbeleid.
-
Blz. 384
Werkgelegenheid
-
Blz. 385
Inleiding
-
Blz. 386
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 387
Realiseren van goede beschut werken plekken
-
Blz. 388
We willen een organisatie creëren waarin inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een beschutte werkplek hebben maar waarbij andere werkzoekenden bijvoorbeeld een werkervaringsplek krijgen. Ontwikkeling van het individu is het uitgangspunt.
-
Blz. 389
Creëren van banen voor mensen met een arbeidsbeperking
-
Blz. 390
Binnen de gemeentelijke organisatie creëren we banen voor mensen met een arbeidsbeperking.
-
Blz. 391
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 392
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
-
Blz. 393
Toelichting op de afwijkingen
-
Blz. 394
Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
-
Blz. 395
Inleiding
-
Blz. 396
Veiligheid
-
Blz. 397
Inleiding
-
Blz. 398
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 399
Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.
-
Blz. 400
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP).
-
Blz. 401
We handhaven de openbare orde en bestrijden overlast.
-
Blz. 402
Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.
-
Blz. 403
We pakken de illegale handel vanuit woonhuizen aan, vooral ook in de buurt van scholen.
-
Blz. 404
Behouden van de vrijwillige brandweer binnen de Achterhoek.
-
Blz. 405
Euregionale samenwerking Achterhoek
-
Blz. 406
Inleiding
-
Blz. 407
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 408
Euregionale samenwerking bevorderen.
-
Blz. 409
We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
-
Blz. 410
We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
-
Blz. 411
We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
-
Blz. 412
We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
-
Blz. 413
We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
-
Blz. 414
We participeren pro-actief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+.
-
Blz. 415
Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre.
-
Blz. 416
We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
-
Blz. 417
Gemeentelijke organisatie
-
Blz. 418
Inleiding
-
Blz. 419
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 420
De gemeente Oost Gelre geeft opdrachtgeverschap op een goede wijze vorm
-
Blz. 421
De monitoring op de doelstellingen en (financiële) kaders binnen het sociaal domein wordt verder uitgebreid.
-
Blz. 422
We geven opdrachtgeverschap in het sociaal domein vorm.
-
Blz. 423
We geven opdrachtgeverschap naar onze verbonden partijen verder vorm.
-
Blz. 424
We optimaliseren de informatievoorziening inzake verbonden partijen.
-
Blz. 425
We optimaliseren ons planning- en controlinstrumentarium.
-
Blz. 426
De gemeente Oost Gelre wordt gezien als een betrouwbare en integere partner
-
Blz. 427
We bevorderen het integriteitsbewustzijn en (moreel) verantwoord handelen van ambtenaren en bestuurders.
-
Blz. 428
Burgerinitiatieven
-
Blz. 429
Inleiding
-
Blz. 430
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 431
Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.
-
Blz. 432
We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
-
Blz. 433
We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
-
Blz. 434
We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
-
Blz. 435
Gemeentelijke dienstverlening
-
Blz. 436
Inleiding
-
Blz. 437
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 438
Realiseren van een goede, doelmatige en doeltreffende dienstverlening.
-
Blz. 439
De communicatie van de gemeente moet in heldere taal en voor iedereen begrijpelijk zijn (taalniveau B1). Dit doen we door een goede opleiding en borging van het taalgebruik B1.
-
Blz. 440
Doorontwikkeling innovatief dienstverleningsconcept. Hierbij omarmen wij naast de analoge kanalen ook de digitale kanalen.
-
Blz. 441
We actualiseren onze strategienota ‘Samen aan de slag in ander tijden’.
-
Blz. 442
We optimaliseren dienstverlening door verdere digitalisering van de informatievoorziening en informatiebehoefte. We maken daarbij gebruik van de aanwezige data in onze informatiesystemen, waaronder ons zaaksysteem.
-
Blz. 443
Financieel beleid
-
Blz. 444
Inleiding
-
Blz. 445
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 446
Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.
-
Blz. 447
Begroting, tussentijdse rapportages en de jaarrekening / jaarverslag zijn digitaal beschikbaar (begrotingsapp).
-
Blz. 448
We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
-
Blz. 449
We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen zodat financiering van investeringen in de toekomst gewaarborgd is.
-
Blz. 450
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 451
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
-
Blz. 452
Toelichting op de afwijkingen
-
Blz. 453
Algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing VPB en onvoorzien
-
Blz. 454
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
-
Blz. 455
Toelichting op de afwijkingen
-
Blz. 456
Omgevingswet
-
Blz. 457
Voortgang invoering Omgevingswet
-
Blz. 458
Voortgang dekkingsplan 2021
-
Blz. 459
Voortgang dekkingsplan begroting 2020
-
Blz. 460
Investeringen
-
Blz. 461
Overzicht van de projecten
-
Blz. 462
7211020 Herschikking kruisingen N313
-
Blz. 463
7211024 Vervanging fietsbrug Winterswijkseweg - Corlseweg
-
Blz. 464
7420001 Binnensport Groenlo - sporthal Barkenkamp
-
Blz. 465
7720000 PSG riolering Grolse Weiden/Brouwhuizen
-
Blz. 466
7560105 Engelse schans
-
Blz. 467
7001050 Duurzaamheidsmaatregelen stadhuis Groenlo
-
Blz. 468
7210115 Rehabilitatie verhardingen
-
Blz. 469
7210119 Thema planologie natuur
-
Blz. 470
7210116 Verbeteren toegankelijkheid openbare ruimte
-
Blz. 471
7210122 Aanleg drie rotondes Hamelandweg
-
Blz. 472
7570001 Inrichting Herman Harmsenstraat
-
Blz. 473
7210136 Vervangen openbare verlichting
-
Blz. 474
7210137 Voorber. krediet omgevingsaanpass. IEKC
-
Blz. 475
7420002 Voorbereidingskosten onderwijshuisvesting Groenlo
-
Blz. 476
7570006 Opstellen managementplan Flora en Fauna
-
Blz. 477
7210146 Fietsbrug Den Sliem (voormalige spoorbrug)
-
Blz. 478
7210148 Omg aanpass IEKC-Varsseveldseweg en Fr ten Boschst
-
Blz. 479
7210149 Reconstr Van Reede, Bentinck, Raesfelt, Middachten
-
Blz. 480
7420003 Huisvesting basisonderwijs Groenlo Karel Doormanst
-
Blz. 481
7570008 Gezonde leefomgeving
-
Blz. 482
7722131 Reconstructie Fr ten Boschstraat rioolfonds
-
Blz. 483
7210154 Infra sporthal locatie Barkenkamp
-
Blz. 484
Lijst met afkortingen
-
Blz. 485
Lijst met afkortingen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap