Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen

Leefbaarheid, onbetaalbaar!

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Niet alles valt in geld uit te drukken. De kracht van leefbaarheid in onze (kleine) kernen is onbetaalbaar. Vooral het werk van dorps- en wijkbelangenorganisaties en zorg- en energiecoöperaties is essentieel om bepaalde maatschappelijke doelen te behalen. Deze vorm van samenlevingsgericht werken ondersteunen wij krachtig.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Behoud en verbetering van leefbaarheid in de kerkdorpen en hoofdkernen

Terug naar navigatie - Behoud en verbetering van leefbaarheid in de kerkdorpen en hoofdkernen

De leefbaarheidsvisie kleine kernen Oost Gelre vormt onze leidraad voor het te ontwikkelen beleid en het daar aan te koppelen werkprogramma. We houden vast aan de jaarlijkse bijdrage voor dorpsbelangen organisaties (dbo’s) en we faciliteren initiatieven vanuit de kleine kernen en brengen mensen met elkaar in contact. Uitvoering geven aan de leefbaarheidsvisie kleine kernen 2.0, waarbij woningbouw een belangrijke speerpunt is en blijft.

G

Wat gaan we ervoor doen?

Onderwijs

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Goed onderwijs biedt iedereen de kans om talenten te ontwikkelen en uit te groeien tot volwaardige en betrokken inwoners. Kinderen moeten thuis en op school goed worden voorbereid op hun rol en plek in de samenleving. Voor veel ouders is het belangrijk dat de identiteit van de school aansluit bij de opvoeding die zij hun kind geven. Hoewel de invloed van de gemeenten op de inhoud van het onderwijs beperkt is (dit is het terrein van het schoolbestuur), moet er ook op lokaal niveau veel aandacht zijn voor onderwijs. Een goed bereikbare school in het dorp en in de wijk is een belangrijke voorziening. Daarom moeten thema’s zoals leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid in een vroegtijdig stadium worden betrokken bij onderwijshuisvestingsontwikkelingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Onderwijsinstellingen realiseren een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod van onderwijs(huisvesting).

Terug naar navigatie - Onderwijsinstellingen realiseren een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod van onderwijs(huisvesting).

  • Zolang de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, gaan wij ervan uit dat het schoolbestuur in elke kleine kern een basisschool in stand houdt.
  • Kritisch zijn en blijven op de stichtingskosten en de dienstverlening naar andere scholen binnen onze gemeente.
  • Samenwerking tussen scholen (in lijn met het convenant dat begin 2017 is gesloten tussen de dbo’s en de besturen van het primair onderwijs) moet centraal staan.

--

Wat gaan we ervoor doen?

Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur en creativiteit.

Terug naar navigatie - Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur en creativiteit.

We zetten in op samenwerking tussen sportverenigingen, kinderopvang en basisscholen. Door kinderopvang en buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur, creativiteit, etc. te combineren, komen kinderen op jonge leeftijd hiermee in aanraking en kunnen werkende ouders worden ontlast.

G

Het is nog geen automatische dat sportverenigingen, kinderopvang en basisscholen elkaar vinden. Er zijn een aantal goede voorbeelden in onze gemeente. Er is bijvoorbeeld een van de kinderdagverblijven heeft een dependance bij een sportvereniging. We blijven aan deze doelstelling werken en het tevens onder de aandacht bij het lokaal beweeg- en sportakkoord Oost Gelre. Binnen het lokaal beweeg- en sportakkoord werken verschillende partners uit onderwijs, kinderopvang en sportverenigingen samen om met elkaar de ambities te realiseren.

Wat gaan we ervoor doen?

Onderwijsinstellingen realiseren meer marktgestuurde opleidingen.

Terug naar navigatie - Onderwijsinstellingen realiseren meer marktgestuurde opleidingen.

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • Onze kinderen komen te weinig in contact met techniek. Initiatieven als het ‘Technieklokaal’ zijn zeer waardevol.
  • We willen meer markt gestuurde opleidingen. Opleidingen die naadloos aansluiten bij de behoefte van bedrijven zodat in onze regio mensen worden opgeleid waar onze bedrijven op zitten te wachten.

Wat gaan we ervoor doen?

Oost Gelre streeft er naar de stagehoofdstad van de regio te worden

Terug naar navigatie - Oost Gelre streeft er naar de stagehoofdstad van de regio te worden

Jaarlijks vindt er overleg plaats tussen Industriële Kring Groenlo Lichtenvoorde (IKGL), Marianum en de gemeente om de behoefte aan stageplaatsen en de beschikbare plaatsen bij de bedrijven zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen.

--

Wat gaan we ervoor doen?

Sport

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding
Bewegen is heel belangrijk, als ontspanning en als voorwaarde voor een gezond leven. Maar sport heeft ook een andere functie: het brengt mensen samen en maakt hen weerbaar. Sport speelt ook een belangrijke rol bij het overbrengen van onmisbare waarden en vaardigheden in het gewone leven, zoals teamgeest en respect voor de ander.
 
Een sterke Sportvisie is de basis van het gemeentelijk sportbeleid. Het is belangrijk om goede randvoorwaarden te creëren binnen de gemeente om sporten en bewegen zo optimaal mogelijk te maken. Rekening moet worden gehouden met verhouding tussen recreatief en prestatief sporten en de verschuiving van verenigingssporten naar individuele sporten in de openbare ruimte, zoals wandelen, fietsen en hardlopen. Wij vinden het belangrijk dat inwoners bekend zijn met de veelzijdigheid van sportmogelijkheden, weten hoe gezond het is en waardering hebben voor de bijdrage die sport levert aan samenwerking, het welzijn van mensen en de leefbaarheid in buurten en dorpen.

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Oost Gelre heeft een gezonde leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, spelen en ontmoeten

Terug naar navigatie - Oost Gelre heeft een gezonde leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, spelen en ontmoeten

We willen dat er voldoende mogelijkheden zijn die uitnodigen om inwoners te laten spelen, bewegen en ontmoeten. Binnen de Omgevingswet is er aandacht voor spelen, bewegen en ontmoeten tussen jong en oud. Daarmee stimuleren we de gezondheid van onze inwoners.

O

De projectgroep Gezonde Leefomgeving is gestart met het schrijven van een visie op bewegen, ontmoeten en spelen (BOS). Voor het participatietraject wordt de tijd genomen en o.a. de dorpsbelangenorganisaties van de kleine kernen en speeltuinverenigingen uit Oost Gelre geven feedback.  Verwachting is in Q3 of Q4 2021 de visie te kunnen presenteren aan de gemeenteraad.

Wat gaan we ervoor doen?

Versterken van sportnetwerken.

Terug naar navigatie - Versterken van sportnetwerken.

Met goede sport- en cultuurvoorzieningen is het makkelijker voor bedrijven om de juiste medewerkers naar onze gemeente te halen.

O

Het lokaal beweeg- en sportakkoord is ondertekend in Oost Gelre. Verschillende sportverenigingen en organisaties (onderwijs, welzijn en sport) hebben nagedacht over de ambities van Oost Gelre. De volgende stap is gezamenlijk tot uitvoering komen. Inmiddels hebben bijna 50 partners het akkoord ondertekend. Hier zijn ook mooie combinaties te maken tussen sport en het bedrijfsleven.

Wat gaan we ervoor doen?

Voor alle inwoners is er een passend sport- en beweegaanbod

Terug naar navigatie - Voor alle inwoners is er een passend sport- en beweegaanbod

Wij willen een vitale samenleving zijn waar bewoners gezond opgroeien. Bij een vitale bevolking zijn er voor elke doelgroep voldoende mogelijkheden om te kunnen bewegen, ongehinderd leeftijd, lichamelijke of geestelijke gezondheid, etnische achtergrond, seksuele geaardheid of sociale positie. Het ongeorganiseerd en ongebonden sporten neemt toe, maar de sportverenigingen zijn toch het hart van de sport. Veel inwoners zijn lid van een sportvereniging. De verenigingen hebben de kans om zich meer tot maatschappelijk partner te ontwikkelen met een breder aanbod (open club en vitaal sportparkgedachte). Hier is ook een rol weggelegd voor de sport- en cultuurcoaches. Wij zetten sport- en cultuurcoaches in om de verbinding te maken en om specifieke doelgroepen (waaronder ouderen en mensen met een beperking) te stimuleren om te bewegen. De huidige inzet van de sport- en cultuurcoaches is in mei 2018 geëvalueerd en in 2019 herijkt. Dit moet leiden tot een gerichtere inzet van de sport- en cultuurcoaches vanaf 2021. Waar mogelijk ontplooien we de activiteiten op bestaande sportaccommodaties.

G

De beweegmakelaar en de verenigings- en vrijwilligers ondersteuner zijn actief in Oost Gelre. De combinatie van de twee functies maakt dat inwoners individueel begeleid kunnen worden en (sport) verenigingen een offline aanspreekpunt hebben. De beweegmakelaar kan inwoners doorverwijzen naar een passend sport- en beweegaanbod. De verenigings- en vrijwilligersondersteuner kan helpen bij het opzetten van nieuw aanbod of (sport) vereniging inspireren.

 

Wat gaan we ervoor doen?

Wij streven naar een vitale en sportieve samenleving, waarin sport en bewegen vooral bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en sociale cohesie van alle inwoners.

Terug naar navigatie - Wij streven naar een vitale en sportieve samenleving, waarin sport en bewegen vooral bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en sociale cohesie van alle inwoners.

  • Sport en bewegen zetten we in als middel voor participatie
  • Wij werken mee aan het ‘beweegvriendelijk’ maken van de openbare ruimte. Hiermee dragen we bij aan het verlagen van de drempel om voldoende te bewegen en zo lang mogelijk fit en vitaal te blijven
  • Vooruitlopend op de veranderende bevolkingssamenstelling is het van belang dat we in de Sportvisie Oost Gelre concreet aandacht besteden aan de locatiekeuze, omvang en kwaliteit van de accommodaties. Multifunctionaliteit en samenwerking (binnen en buiten de sport en met name met het onderwijs) zijn daarin centrale begrippen.

G

Hiervoor is continue aandacht onder andere door de sport- en cultuurcoaches Oost Gelre.  Voor verschillende doelgroepen zijn verschillende sport- en /of beweegactiviteiten. Het sportverenigingsleven met bijna 100 verenigingen heeft daarin ook een groot aandeel. Bij nieuwe ontwikkelingen van sportaccommodaties is aandacht voor locatiekeuze, omvang en kwaliteit. De combinatie tussen sport en onderwijs is gewenst en levert een positievere exploitatieresultaat op.

Wat gaan we ervoor doen?

Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel!

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Vrijwilligers, mensen die zich met hart en ziel inzetten voor een ander, vormen een onmisbare schakel in de binding en leefbaarheid van Oost Gelre. Het is belangrijk dat verenigingen en vrijwilligers dat kunnen blijven doen, zeker nu er op het gebied van jeugdhulp, zorg, Wmo en werk en inkomen taken bij zijn gekomen. Verenigingen, vrijwilligers en dorps- en wijkbelangenorganisaties weten wat daarvoor nodig is en zijn daarmee een belangrijke partner voor de gemeente. Zij maken mogelijk dat inwoners zo lang mogelijk in hun eigen omgeving kunnen blijven meedoen en er ook aan kunnen blijven bijdragen. Maar dat vraagt nóg nadrukkelijker om behoud van professionaliteit, organisatiekracht en stabiliteit binnen verenigingen en vrijwilligersorganisaties. Wij willen hen daarbij ondersteunen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Vrijwilligers ontvangen goede ondersteuning

Terug naar navigatie - Vrijwilligers ontvangen goede ondersteuning

Inwoners blijven zich inzetten als vrijwilliger op een manier die aansluit bij hun levensfase en mogelijkheden. Vrijwilligers(organisaties) ontvangen de ondersteuning die bij hun ondersteuningsvraag en de actuele ontwikkelingen op het gebied van vrijwillige inzet past. Naast de digitale ondersteuningsmogelijkheden (www.sameninoostgelre.nl) ontvangen zij ondersteuning van een vrijwilligersondersteuner. Op deze wijze versterken on- en offline elkaar.

G

In 2020 is een verenigings- en vrijwilligerscoördinator aangesteld. Deze coördinator is voor vrijwilligersorganisaties en verenigingen het eerst aanspreekpunt vanuit de gemeente. Doel is onder andere om kruisbestuiving tussen verenigingen aan te moedigen, samenwerking te stimuleren en vrijwilligers hierin te ondersteunen. Het afgelopen jaar is gebleken dat verenigingen de weg naar de coördinator weten te vinden. De verenigings- en vrijwilligerscoördinator vervult ook de rol van regisseur kleine kernen en vanuit die hoedanigheid worden veel vraagstukken in gezamenlijkheid opgepakt. Ondanks de beperkende maatregelen waarmee de verenigingen en vrijwilligersorganisaties in deze tijd te maken hebben, zijn zij actief aan de slag hun organisatie op de been te houden.

Vanuit de gemeente wordt gewerkt aan een platform waar vraag en aanbod van verenigingen en vrijwilligersorganisaties samenkomt. Wij vervullen hierin een verbindende rol. 

Vrijwilligersorganisaties hebben voorjaar 2021 een extra bijdrage ontvangen om hun activiteiten na corona weer op te starten. De vrijwilligers(organisaties) hebben dit erg gewaardeerd.  Dit heeft een mooie bijdrage geleverd aan het motiveren en behouden van vrijwilligers voor organisaties in Oost Gelre!

Verder blijft de ouderenadviseur de vrijwillige ouderenadviseurs, woonconsulenten en belastingadviseurs begeleiden.

Wat gaan we ervoor doen?

Senioren, vrijwilligers(organisaties) en welzijnsorganisaties weten elkaar te vinden.

Terug naar navigatie - Senioren, vrijwilligers(organisaties) en welzijnsorganisaties weten elkaar te vinden.

Op de site www.sameninoostgelre.nl publiceren wij het structurele aanbod. Incidentele activiteiten leveren organisatoren aan waarna het op deze site geplaatst wordt. Daarnaast worden activiteiten, die bijvoorbeeld in het kader van dementievriendelijke wijk, valpreventie, bewustwording alcoholgebruik etc. worden georganiseerd, vanuit de gemeente ook bekend gemaakt via de gemeentepagina. 

O

De doorontwikkeling van www.Sameninoostgelre.nl is gaande. Ook is de vrijwilligerscoordinator actief in de ondersteuning van vrijwilligersinitiatieven. Door corona zijn bijeenkomsten / overleggen van mn seniorenverenigingen niet doorgegaan. Elkaar weten te vinden zal vanaf zomer 2021 waarschijnlijk weer beter gaan als fysiek bij elkaar komen weer meer mogelijk is.

Wat gaan we ervoor doen?

(Jonge) mantelzorgers ondersteunen

Terug naar navigatie - (Jonge) mantelzorgers ondersteunen

Mantelzorgondersteuning en respijtzorg is beschikbaar voor alle inwoners.

G

In 2020 heeft Vithulpbijmantelzorg  ondersteuning aan jonge mantelzorgers aangeboden. Jonge mantelzorgers en alle verzorgers van kinderen in jeugdzorg  zijn aangeschreven in het kader van de mantelzorgwaardering. Hierdoor zijn 195 jonge mantelzorgers in beeld. GGNet preventie biedt de Kopp (Kinderen van Ouders met Psychische Problemen) cursussen aan. Tijdens de corona lockdown hebben er geen cursussen plaatsgevonden. De ondersteuning aan jonge mantelzorgers heeft ook in de eerste helft van 2021 noodgedwongen met name via beeldbellen en digitaal plaatsgevonden. Dit sloot goed aan op de leefwereld van de jongeren.

De ondersteuning van jonge mantelzorg maakt onderdeel uit van het reguliere ondersteuningsaanbod van Vithulpbijmantelzorg  en GGNet. 

In 2021 hebben 195 jonge mantelzorgers gebruik gemaakt van het mantelzorgcompliment.

De ondersteuning van jonge mantelzorg maakt onderdeel uit van het reguliere ondersteuningsaanbod van Vithulpbijmantelzorg  en GGNet. 

Wat gaan we ervoor doen?

Cultuur en verenigingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Binnen onze gemeente is het behoud van cultuur en het verenigingsleven van groot belang. Daarom willen we samenwerking tussen vormen van cultuur en verenigingen bevorderen. De opgave voor de gemeente is om, samen met maatschappelijke organisaties en sportclubs, te zorgen voor een gezonde leefomgeving.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Sociaal culturele centra, verenigingsgebouwen, sportgebouwen en velden waar mogelijk privatiseren.

Terug naar navigatie - Sociaal culturele centra, verenigingsgebouwen, sportgebouwen en velden waar mogelijk privatiseren.

Daar waar mogelijk privatiseren van sociaal culturele centra met het oog op kostenbeheersing en zelf verantwoordelijkheid dragen. Verenigingen stimuleren we om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor onderhoud van verenigingsgebouwen, sportgebouwen- en velden. Dit kan ook deels door de zelfwerkzaamheid te belonen.

Wat gaan we ervoor doen?

Versterking eigen identiteit en toegankelijkheid van de streekcultuur.

Terug naar navigatie - Versterking eigen identiteit en toegankelijkheid van de streekcultuur.

Het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL) richt zich op de streekcultuur en -historie van de Achterhoek én Liemers. Door middel van het organiseren van en participeren in activiteiten wil het Erfgoedcentrum de regionale identiteit, de eigenheid van de Achterhoek én Liemers helder in beeld te brengen en stimuleren, bij voorkeur in samenwerking met andere betrokken partijen/organisaties.

Wat gaan we ervoor doen?

Nieuwkomers zijn welkom!

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Ook in Oost Gelre komen meer mensen met een andere culturele en / of nationale achtergrond. Wij willen dat deze nieuwkomers goed integreren in Oost Gelre en meedoen in onze samenleving. We willen voorkomen dat groepen zich afkeren van de Nederlandse samenleving. Een goede beheersing van de Nederlandse taal behoort tot de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle inburgering van nieuwkomers. Vergunninghouders moeten direct in aanraking gebracht worden met onderwijsmogelijkheden en vrijwilligerswerk (Taalcafé), zodat de stap naar betaald werk kleiner wordt. Wij ondersteunen de inzet van maatjes. Zij ondersteunen de nieuwkomers, helpen hen de weg te vinden in onze samenleving. Ook de Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA) speelt een belangrijk rol om hen voor te bereiden op meedoen en het vinden van werk.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Nieuwkomers dragen hun steentje bij in Oost Gelre

Terug naar navigatie - Nieuwkomers dragen hun steentje bij in Oost Gelre

Wij willen dat nieuwkomers zelfstandig functioneren en zich hier veilig en thuis voelen. Integreren gaat makkelijker als mensen zich thuis voelen. Hierbij spelen ook de autochtone inwoners een belangrijke rol. Statushouders hebben een lokaal maatje die hen helpt en wegwijs maakt. 

--

Indien men nog niet aan het werk kan, kijken we of vrijwilligerswerk mogelijk is. We wachten hierbij niet af tot de inburgering is afgerond. Er zijn mooie voorbeelden van nieuwkomers die inmiddels vrijwilliger zijn bij het Taalcafé of zelf een maatje zijn geworden voor statushouders. 

Wat gaan we ervoor doen?

Werk moet lonen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Werk is bij uitstek het middel om verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen leven en het gezin en om deel te nemen aan de samenleving. Werken moet lonen, zowel financieel als in perspectief. We spreken mensen daarbij nadrukkelijk aan op hun persoonlijke verantwoordelijkheden; rechten en plichten gaan hand in hand. Ons uitgangspunt is dan ook: je bent aan het werk of je levert een andere bijdrage. Een uitkeringsregeling is uitsluitend bedoeld voor mensen, die (al dan niet tijdelijk) geen toegang hebben tot betaald werk. Om die regeling ook in stand en betaalbaar te kunnen houden, vragen wij van mensen om zo snel mogelijk (weer) in hun eigen levensonderhoud te kunnen voorzien.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig

Terug naar navigatie - Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig

Inwoners kunnen op- en afschalen op de participatieladder van vrijwilligerswerk tot het zelfstandig verwerven van betaalde arbeid. Doel is dat iedereen, binnen zijn/haar mogelijkheden, een bijdrage levert aan de samenleving. Dat kan werk zijn, maar ook vrijwilligerswerk of arbeidsmatige werkzaamheden. Ontbrekende schakels zijn daartoe ingericht. Voor wettelijke grenzen zijn oplossingen gevonden om de op- en afschaling mogelijk te maken. Om deze groep optimaal te ondersteunen, moeten schotten wegvallen. Zo ontstaat een doorgaande lijn waarin onze inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt zich maximaal kunnen ontwikkelen. Hierbij willen we aansluiten bij de mogelijkheden van de persoon en waar mogelijk ruimte maken voor lokale initiatieven.

--

We proberen iedereen met een uitkering op grond van de P-wet te activeren. De groep met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt wordt hierbij lokaal begeleid.  We hebben een algemene voorziening in het kader van de Wmo gecreëerd bij Werkbaan Oost. Inwoners kunnen hier arbeidsmatige activiteiten verrichten om zo weer te wennen aan het arbeidsproces en ritme op te doen. 

Wat gaan we ervoor doen?

Misbruik uitkeringen tegengaan.

Terug naar navigatie - Misbruik uitkeringen tegengaan.

Door bij de aanvraag het juiste gesprek te voeren en de nodige controles uit te voeren, voorkomen we fraude. Daarnaast wordt er jaarlijks een themacontrole uitgevoerd en zijn we actief in het onderzoeken van signalen van mogelijke fraude. 

--

Wat gaan we ervoor doen?

Werken moet lonen

Terug naar navigatie - Werken moet lonen

Werken moet daadwerkelijk lonen. Als inwoners vanuit een uitkering op grond van de Participatiewet aan het werk gaan, moeten ze ook een financieel voordeel voelen. Dit komt de motivatie ten goede en zorgt voor een stuk voldoening. Hierdoor verwachten we dat meer mensen structureel uitstromen uit een uitkeringssituatie.

G

Vanaf 2019 kennen we een werkaanvaardingspremie toe indien men vanuit een uitkering een betaalde baan vindt. Uit de eerste evaluatie blijkt onder andere dat het motiverend werkt voor de werkzoekende. Ook de klantmanagers van de SDOA zijn positief over de premie. Ook dit jaar kennen we premie omdat het de waarde bewezen heeft. 

Als een kindregeling is toegekend, loopt deze nog door voor het lopende jaar. Vanaf 2020 is dit ingeregeld. Bij werkaanvaarding is er aandacht voor het o.a. doorgeven van de gewijzigde financiële situatie aan de belastingdienst. Deze aandacht ligt bij de inkomensconsulenten en de klantmanagers van de SDOA.

Wat gaan we ervoor doen?

Preventie en ondersteuning

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Gezond leven, steeds blijven leren en jezelf ontwikkelen zijn onderdelen van actief deelnemen aan de samenleving. Niet zorgen voor, maar zorgen dat! Eigen kracht op de eerste plaats. Voorkomen is beter dan genezen. De gemeente stimuleert en ondersteunt dit ook. Door preventie kan het beroep op dure (vangnet)voorzieningen worden beperkt en zo kunnen de goede voorzieningen blijven voor mensen die het écht nodig hebben.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Inwoners bieden we een zinvolle daginvulling

Terug naar navigatie - Inwoners bieden we een zinvolle daginvulling

Dicht bij huis blijven er mogelijkheden om elkaar te ontmoeten en een zinvolle dagbesteding te hebben die aansluit bij de behoefte. Mensen ervaren geen drempel om van de (inloop)voorzieningen gebruik te maken. In elke kern is een mogelijkheid om elkaar te ontmoeten. Ervaringsdeskundigen spelen hierbij een belangrijke rol. Iedereen voelt zich welkom op de ontmoetingsplek.

--

Er is contact gelegd met Netmobiel om te kijken of ook de electrocarren te zijner tijd aangesloten worden op het systeem. Verwachting is dat Netmobiel in oktober start. De pilot met Werkbaan Oost gaat onderdeel uitmaken van de doorontwikkeling van Samen aan het Stuur. Bij deze pilot zoeken wij nu ook samenwerking met Winterswijk. Hiervoor zijn de eerste overleggen gestart. Tijdens de coronacrisis is de stadskamer heel kort gesloten geweest maar is snel op een bijzondere wijze weer geopend. Na 1 juni is de Stads-/Dorpskamer weer op een meer gangbare manier gaan werken en is de arbeidsmatige dagbesteding weer opgepakt. De Stadskamer is met de voorbereiding van de overgang van de Mattelier naar de Vincentiusvereniging begonnen
Tijdens de coronacrisis waren de inloopvoorzieningen gesloten. Een aantal is op 1 juni weer even (tot oktober) opgestart De inlopen voor ouderen zijn vanwege de lockdown gesloten. Met ouderen wordt door de vrijwilligers zoveel mogelijk 1 op 1 via telefoon contact gehouden. In Zwolle komt een klein groepje digitaal bijeen. Extra activiteiten gericht op eenzaamheid zijn niet georganiseerd. Een aantal is op 1 juni weer even (tot oktober) opgestart. Er is door de inloopvoorzieningen en zonnebloemverenigingen wel telefonisch contact met de bezoekers gehouden.

De dagbesteding is tijdens de eerste lockdown kort dicht geweest maar daarna weer geopend. Omdat de 1,5 meter gehandhaafd moet worden is het bij kleinere zorgaanbieders moeilijk om iedereen het aantal geïndiceerde dagdelen te bieden. In overleg met mantelzorgers wordt hier een oplossing voor gezocht. De dagbesteding van Careaz is eind 2020 i.v.m. corona verhuisd van Flierbeek naar de Hamalandhal. Eind 2020 waren er voldoende plekken op de dagbesteding beschikbaar, mede omdat niet alle ouderen nog naar de dagbesteding durven gaan.

De electrocarren hebben door de lockdown het eerste kwartaal niet kunnen rijden. Ook in oktober zijn deze weer gestopt met rijden. De start van Netmobiel is iets later door corona. Voorjaar 2021 moet deze starten.

De Meedoengroep van SDOA ontvangt ondersteuning bij het starten van vrijwilligerswerk of het bezoeken van de Stads/ dorpskamer.

De dagbesteding voor de meest kwetsbare inwoners is tijdens de 2e lock down open gebleven zodat inwoners hun dagbesteding behielden. Helaas was dat voor de inloopvoorzieningen niet mogelijk. Deze zijn zomer 2021 weer gestart. Mensen met een psychische kwetsbaarheid konden een zinvolle dagbesteding bij de Stads/ dorpskamer hebben. Ook de Meedoengroep van de SDOA maakt hiervan gebruik.

Ook de electrocarren hebben voorjaar 2021 niet kunnen rijden. Hierdoor verviel voor inwoners een laagdrempelige vervoersmogelijkheid en daarmee ontmoetingsmogelijkheid.

 

 

Wat gaan we ervoor doen?

Inwoners worden ondersteund bij hun participatie in de samenleving.

Terug naar navigatie - Inwoners worden ondersteund bij hun participatie in de samenleving.

Inwoners die niet op eigen kracht of met ondersteuning van hun netwerk zelfstandig kunnen participeren, ontvangen ondersteuning.

O

De Wmo ondersteuning heeft in de eerste helft van 2021 doorgang kunnen vinden ondanks de 2e lockdown. Wel heeft de individuele ondersteuning soms een andere, meer digitale vorm, gekregen.

Om de ondersteuning ook in 2022 te kunnen voortzetten is eind 2020 een inkooptraject gestart die najaar 2021 tot nieuwe contracten moet leiden

Wat gaan we ervoor doen?

Kwetsbare inwoners een passende woonplek en begeleiding bieden

Terug naar navigatie - Kwetsbare inwoners een passende woonplek en begeleiding bieden

In 2021 zijn er Maatschappelijk opvang en vormen van beschermd wonen beschikbaar voor onze inwoners die daar door omstandigheden gebruik van moeten maken. De maatschappelijke opvang is gericht op een zo snel mogelijke terugkeer naar een situatie waarbij de inwoner weer zelfstandig kan wonen en werken en, mogelijk met begeleiding, kan werken aan het oplossen van zijn/ haar problemen. Goede afspraken tussen gemeenten, woningcorporaties en zorginstellingen maken dat inwoners die dat kunnen, vanuit beschermd wonen kunnen doorstromen naar zelfstandige huisvesting. Regionaal en lokaal is eind 2020 de beleidsuitvoering gereed.

O

De werkafspraken over de uitstroom uit beschermd wonen, die met de woningcorporaties waren gemaakt, worden uitgevoerd. Deze zijn geëvalueerd en positief bevonden. Wel blijkt de vraag naar woningen nu groter dan het aanbod. Er lijkt nu een tekort aan huurwoningen te zijn in het goedkope segment waardoor uitstroom minder snel kan plaatsvinden.

De doordecentralisatie beschermd wonen wordt verder voorbereid en is meegenomen in de inkoop sociaal domein 2022.

Wat gaan we ervoor doen?

Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig veilig wonen

Terug naar navigatie - Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig veilig wonen

Inwoners die beschermd wonen, kunnen doorstromen naar een woning in de wijk en kunnen binnen de afgesproken termijn van een jaar beschikken over een woning. Voor ouderen ondersteunen wij maatregelen om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen.

O

In verband met Corona zijn de bezoeken van de vrijwillige ouderenadviseurs en vrijwillige woonconsulenten najaar/ voorjaar stil komen te liggen. Zij hebben alleen telefonisch contact gehad met ouderen. In uitzonderlijke situaties heeft er contact plaatsgevonden met de professionele ouderenadviseur. Vanaf zomer 2021 bezoeken zij weer inwoners. Het aantal aanvragen voor subsidie ligt weer op pijl.

Op regionaal niveau is besloten de pilot Leefsamen, waarbij sensoren worden ingezet om ouderen langer zelfstandig te kunnen laten wonen, uit te rollen naar huurders van de woningcorporaties. De voorbereidingen daarvoor zijn gestart.

In verband met Corona zijn de bezoeken van de vrijwillige ouderenadviseurs en vrijwillige woonconsulenten najaar/ voorjaar stil komen te liggen. Zij hebben alleen telefonisch contact gehad met ouderen. In uitzonderlijke situaties heeft er contact plaatsgevonden met de professionele ouderenadviseur. Vanaf zomer 2021 bezoeken zij weer inwoners. Het aantal aanvragen voor subsidie ligt weer op pijl.

Wat gaan we ervoor doen?

Verminderen van alcohol en drugsgebruik bij jongeren

Terug naar navigatie - Verminderen van alcohol en drugsgebruik bij jongeren

Alcohol en drugs bespreekbaar maken binnen het gezin. We willen dat ouders voorbeeldgedrag laten zien en jongeren wijzen op de gevaren van alcohol en drugs, met als doel dat het gebruik onder jongeren afneemt.

--

Allerlei preventieve thema's worden door het jongerenwerk geborgd op het Marianum. Op deze manier bereik je alle jongeren en ouders en kan de universele en structurele preventie worden weggezet. We informeren ouders en jongeren aan de hand van universele en geïndiceerde preventie-activiteiten via verschillende kanalen, zodat ouders en jongeren bewust bezig zijn met het thema (Sociale media, krantjes, Facebook, Moraalridder). Vanuit het Preventie Platform Jeugd organiseren we al jaren voor verschillende doelgroepen preventie-activiteiten. Er wordt steeds gekeken wat er structureel geborgd kan worden en wat het PPJ nieuw oppakt. De inzet op preventie is groot. Rondom middelen gebruik hebben we voorlichting gegeven aan sportclubs en hebben we een brainstormsessie gehouden met verenigingen. Ook hebben er overleggen plaatsgevonden met de dorpsbelangenverenigingen. Ook zij hebben voorlichting gekregen en zijn er vervolgafspraken gemaakt met Mazzel en Iriszorg om het plan van aanpak verder uit te werken binnen de kleine kernen. 

Wat gaan we ervoor doen?

Voorkomen van overgewicht bij jongeren

Terug naar navigatie - Voorkomen van overgewicht bij jongeren

De werkgroep wil verder gaan in de afstemming rondom het thema overgewicht bij kinderen in de leeftijd 0-12 jaar. We willen de samenwerking met bovengenoemde partners intensiveren en vanuit gezamenlijkheid komen tot één visie en plan op het gebied van het voorkomen van overgewicht bij kinderen. Vervolgens willen we dit doorzetten naar de doelgroep jongeren 12-18 jaar.

--

De ketenaanpak overgewicht heet nu ‘ketenaanpak gezonde leefstijl’. De ketenaanpak gezonde leefstijl heeft als doel een netwerk met elkaar te hebben, waardoor kinderen met overgewicht goed en passend geholpen kunnen worden. De werkgroep komt 4 keer per jaar samen om nieuwe mensen in het netwerk te introduceren en elkaar te informeren. Het netwerk weet elkaar steeds beter te vinden en legt contact wanneer dat nodig is. Ook het onderwijs is sinds kort betrokken bij de ketenaanpak.

We maken een ‘contactkaart ketenaanpak gezonde leefstijl’, die op essentiële plekken komt te liggen. Denk aan: huisartsenpraktijk, bibliotheek en fysiotherapie.

Wat gaan we ervoor doen?

Dementievriendelijke samenleving

Terug naar navigatie - Dementievriendelijke samenleving

Wij werken aan een dementievriendelijke samenleving, zodat mensen met dementie zo lang mogelijk mee kunnen doen. Er is begeleiding op maat voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Zo vergroten we de kennis van dementie binnen organisaties en binnen de samenleving. De komende jaren zetten we ons samen in om een dementievriendelijke samenleving te worden. Dit houdt in dat we mensen met dementie niet alleen herkennen, maar ook dat we iets betekenen voor iemand met dementie of een mantelzorger.

O

Er is een nieuwe folder m.b.t. dementie ontwikkeld, 'wegwijzer dementie'. In de folder staat praktische info voor zowel de mensen met dementie, mantelzorgers als professionals. Met name waar je naartoe kunt met signalen, vragen en hulp. Ook staan er praktische tips in beschreven. We blijven structureel artikelen plaatsen over dementie, o.a. ook interviews met mantelzorgers, mensen met dementie zelf. Deze worden geplaatst op onze social media kanalen en kranten.

I.v. m corona hebben een aantal activiteiten gericht op dementerende inwoners niet kunnen plaatsvinden. Het netwerk dementie is wel blijven werken. In 2020 is gewerkt aan de samenvoeging van dit netwerk met het netwerk kwetsbare ouderen. Dat zal in 2021 plaatsvinden. De Stadskamer 2.0, gericht op inwoners met beginnende geheugenproblemen is wel van start gegaan in Den Diek. Gezien het bijzondere jaar waarbij ouderen vaak ook niet naar inloopvoorzieningen durfden te komen, gaan wij kijken wat dit voor gevolgen heeft voor de duur van de pilot Stadskamer 2.0.

I.v.m. corona hebben in de eerste helft van het jaar geen fysieke bijeenkomsten kunnen plaatsvinden. Wel zijn de voorbereidingen voor de uitvoering vanaf de tweede helft 2021 voorbereid. Regionaal is het netwerk dementie omgebouwd tot het netwerk ouderen en veerkracht.

Wat gaan we ervoor doen?

Armoedebestrijding

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Ook in Oost Gelre is sprake van (verborgen) armoede. Vaak schamen mensen zich voor hun situatie, hetgeen het zoeken naar en aanbieden van oplossingen bemoeilijkt. In veel gevallen betekent dit dat ook kinderen in (relatieve) armoede opgroeien. Dat is voor ons niet acceptabel. Kinderen moeten de kans krijgen zich volledig te ontplooien en volop mee te doen aan de maatschappij.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het voorkomen van uitsluiting van inwoners vanwege lage inkomens

Terug naar navigatie - Het voorkomen van uitsluiting van inwoners vanwege lage inkomens

Kinderen moeten mee kunnen doen en ook inwoners met een structureel laag inkomen moeten niet financieel belemmerd worden om deel te nemen aan het verenigingsleven. Voor de schuldenproblematiek zetten we extra in op preventie en vroeghulp.

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • we bestrijden armoede daar waar het kan en ondersteunen inwoners die moeite hebben hun financiële huishouden adequaat te regelen
  • met de inzet van cliëntondersteuners helpen we inwoners hun leven, met behoud van eigen kracht, op orde te krijgen.

--

Er moet nog verder invulling gegevens worden aan de budgetteringscursussen. Dit krijgt in 2021 verder vorm. Beleidsmatig is het geborgd door het vaststellen van de beleidsnota Schuldhulp.

De vroegsignalering voor het voorkomen van hoge schulden is een projectmatige aanpak samen met de SDOA. Vanaf oktober 2020 is deze operationeel. De medewerker vroegsignalering werkt samen met de vrijwilligers van Schuldhulp  Op Maat. Deze vrijwillige inzet voorkomt vaak verdere escalatie van schuldenproblematiek. Inmiddels hebben we met instemming van de raad uitbreiding van de formatie op vroegsignalering. Het aantal signalen ligt rond de 45 per maand. 

Van de groep inwoners met een uitkering op grond van de participatiewet is inmiddels 65% actief als vrijwilliger of mantelzorger. Voor een deel blijft het lastig om een geschikte plek te vinden. De oorzaak kan liggen in motivatie, maar in de persoon gelegen factoren spelen hierbij een rol waardoor een passende plek soms lastig te vinden is. 

Wat gaan we ervoor doen?

Onze inwoners hebben grip op zorgkosten

Terug naar navigatie - Onze inwoners hebben grip op zorgkosten

Inwoners met een laag inkomen een steuntje in de rug bieden door middel van een tegemoetkoming in de ziektekosten via de collectieve zorgverzekering. Meer aandacht voor leefstijl en gezondheidspreventie in de collectieve verzekering draagt bij aan het bevorderen van een goede gezondheid.

--

Voor zorgkosten die niet onder de verzekering vallen kunnen inwoners bijzondere bijstand aanvragen. Indien het noodzakelijk is om de kosten te maken dan zorgt bijzondere bijstand ervoor dat men de zorg krijgt die men nodig heeft.

Er moet nog verder invulling gegeven worden aan de budgetteringscursussen. Dit krijgt in 2022 verder vorm, door Corona heeft dit vertraging opgelopen. Beleidsmatig is het geborgd door het vaststellen van de beleidsnota Schuldhulp. De vroegsignalering voor het voorkomen van hoge schulden is een projectmatige aanpak samen met de SDOA. Vanaf oktober 2020 is deze operationeel. De medewerker vroegsignalering werkt samen met de vrijwilligers van Schuldhulp Op Maat. Deze vrijwillige inzet voorkomt vaak verdere escalatie van schuldenproblematiek.

Wat gaan we ervoor doen?

Laaggeletterdheid/taalarm

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Een ongekend hoog aantal inwoners van Nederland (ruim 2,5 miljoen) heeft moeite met lezen en schrijven en kan daardoor moeilijker meedoen in de samenleving. Heel veel (multi) problemen worden veroorzaakt door laaggeletterdheid, het is een serieuze handicap in een wereld van internet, e-mail en social media.

In 2015 is er o.a. met Oost Gelre een Convenant Bondgenootschap voor Laaggeletterdheid Regio Achterhoek afgesloten. Voor de gemeente Oost Gelre is in 2018 een taalakkoord ingediend gericht op het vinden van laaggeletterden, waarbij de focus ligt op de doelgroep NT1.

In de Achterhoek zetten zich diverse partijen in op het verminderen van laaggeletterdheid en het versterken van digitale vaardigheden in de regio (zie maatregelen genoemd in het Taalakkoord). Het Graafschap college als aanbieder van het formele aanbod, de Achterhoekse bibliotheken, welzijnsorganisaties, Stichting Lezen & Schrijven, sociale diensten, het UWV en diverse werkgevers, zijn essentiële partijen in het kader van laaggeletterdheid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het tegengaan van laaggeletterdheid

Terug naar navigatie - Het tegengaan van laaggeletterdheid

We willen laaggeletterdheid herkennen en bespreekbaar maken, zodat we de doelgroep kunnen ondersteunen bij het bereiken van een hoger taalniveau.

--

Het dagelijks bestuur van de SDOA heeft de regels rondom de verplichte taaltoets vastgesteld. Toetsing aan deze regels vind plaats bij een uitkeringsaanvraag.

Er is een lokale werkgroep laaggeletterdheid opgesteld. Diverse partners maken samen met betrokken medewerkers van het sociaal team deel uit van de werkgroep. Samen wordt er een plan van aanpak gemaakt m.b.t. de aanpak van laaggeletterdheid. We inventariseren wat er lokaal allemaal is en hoe we elkaar kunnen versterken.

Er is tevens een regionale werkgroep laaggeletterdheid opgericht. Samen zijn we bezig met een regionaal plan van aanpak laaggeletterdheid. Het beleidsplan is inmiddels af en wordt binnenkort besproken in het college. In de planning stond een training voor medewerkers over herkennen van laaggeletterdheid, deze zou georganiseerd worden door stichting lezen en schrijven. Door corona kon de training fysiek niet doorgaan, we zijn aan het kijken of we deze training online kunnen organiseren. Het begeleiden van mensen naar taalondersteuning wordt opgepakt in de werkgroep laaggeletterdheid. Er wordt in kaart gebracht wat er allemaal is aan ondersteuning met het doel om mensen sneller te kunnen doorverwijzen.

Wat gaan we ervoor doen?

Goede zorg voor senioren

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Mensen worden steeds ouder, waardoor ook in Oost Gelre het aantal ouderen toeneemt. We willen als gemeente een seniorvriendelijke gemeente zijn, waar ouderen veilig en plezierig kunnen leven.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Inwoners worden op een juiste wijze ondersteund.

Terug naar navigatie - Inwoners worden op een juiste wijze ondersteund.

De keukentafelgesprekken dienen kwalitatief in orde te zijn en verlopen zorgvuldig. Het keukentafelgesprek leidt tot een ondersteuning die past bij de vraag.

O

De keukentafelgesprekken konden in verband met de lockdown niet fysiek plaatsvinden. Deze zijn metname telefonisch uitgevoerd.

Wat gaan we ervoor doen?

Ouderen wonen langer zelfstandig thuis

Terug naar navigatie - Ouderen wonen langer zelfstandig thuis

Wij willen dat inwoners zo lang mogelijk, veilig en gezond, thuis kunnen wonen in hun eigen omgeving. Het is dan ook van belang dat het aantal val ongevallen afneemt en dat we de veiligheid van het thuiswonen vergroten. Oudere inwoners zijn op de hoogte van en maken gebruik van de mogelijkheden die wij bieden om zelf maatregelen te nemen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen.

O

Bijeenkomsten ten behoeve van valpreventie zijn direct bij de start van de corona crisis gestopt.  Voorjaar 2021 zien wij wel een toename in het aantal subsidieaanvragen voor het opplussen. Woonconsulenten bezoeken vanaf de zomer 2021 weer ouderen en geven advies . Deelname aan de pilot Leefsamen (het aanbrengen van sensoren om langer zelfstandig wonen mogelijk te maken) zal door de woningcorporaties aan hun oudere huurders worden aangeboden. In verband met corona is dit uitgesteld.  Het vormgeven van een woonzorgvisie is alleen besproken in het Platform Zorg, wonen, welzijn maar is door corona niet verder ontwikkeld. 

Door corona hebben activiteiten die een bijdrage aan het behalen van deze  doelstelling dus niet of in een andere vorm plaatsgevonden.

Wat gaan we ervoor doen?

Voorkomen van vereenzaming onder ouderen.

Terug naar navigatie - Voorkomen van vereenzaming onder ouderen.

In elke kern is minimaal een ontmoetingsmogelijkheid voor ouderen georganiseerd door inwoners.

O

De inlopen in de kernen voor ouderen waren voorjaar 2021 ivm corona gesloten. Zomer 2021 zijn deze weer gestart.  De vrijwilligers van de inlopen hebben wel contact met de bezoekers gehouden. Echter, dat vervangt de ontmoetingsmogelijkheid van de inlopen niet geheel.

Wat gaan we ervoor doen?

Jeugdzorg

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Kinderen en jongeren moeten gezond en veilig kunnen opgroeien. Soms is daar wat hulp bij nodig. Dit varieert van preventie, inzet van het Ondersteuningsteam tot inzet van eerste- en tweedelijns.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden

Terug naar navigatie - Jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden

We willen dat onze jongeren en ouders makkelijker en sneller hulp kunnen vragen en hun problematiek bespreekbaar maken. Belangrijk is om hier ook ouders bij te betrekken, zodat zij ook weten wat ze kunnen doen indien de situatie dit vraagt. Normaliseren en handvatten bieden bij de opvoeding is hierbij het credo. Wij streven ernaar dat we alle kinderen van 0-23 jaar die extra ondersteuning nodig hebben in beeld hebben. Wij willen samenwerking en contacten met betrokken partijen stimuleren met als doel dat er een nauwere samenwerking ontstaat tussen partijen in de keten van jeugdhulp. InHuis-steungezinnen is een pilot voor de regio Achterhoek. De doelstelling van het project is het bieden van hulp en ondersteuning (in de vorm van een steungezin) aan gezinnen die overbelast zijn en een klein of overvraagd netwerk hebben. De ouders en kinderen (vraaggezin) kunnen letterlijk even op adem komen en de kinderen kunnen zich positief blijven ontwikkelen. Het doel is dat het gezin weer zelfredzaam wordt en opschalen naar hulpverlening wordt voorkomen. Een plan voor het hele gezin is een belangrijk uitgangspunt van de Jeugdwet. Wanneer we willen dat ouders in hun kracht blijven of opnieuw komen is het van belang dat hulpverleners ouders de gelegenheid geven een familiegroepsplan op te stellen. Ouders zijn dan direct betrokken en hebben regie over hun eigen familiegroepsplan en eigen dossier.

G

We zetten meer in op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door ze in contact te brengen met het Huiskamer project van het Marianum. Willen we dat onze jongeren makkelijker en sneller hulp vragen en het bespreekbaar maken. Het huiskamerproject geeft jongeren ruimte voor een kopje thee, een goed gesprek, het uiten van een idee of het stimuleren om huiswerk te maken. De jongeren weten de weg naar de huiskamer inmiddels goed te vinden. Dagelijks maken (veel) meer leerlingen dan verwacht gebruik van deze voorziening. Gezien het succes is er besloten om ook een huiskamer te starten op het Marianum in Groenlo. Inmiddels zijn op 1 praktijk na (twee normpraktijken) alle praktijken aangehaakt bij de POH. Dit is een dekking van 75% van de huisartsen. 

Het Ondersteuningsteam heeft een belangrijke rol in het SKB. Hier pakken ze o.a. SOLK (onverklaarbare lichamelijke klachten) problematiek op. Zowel het SKB als het OT is heel tevreden over de samenwerking. Daarnaast zien we dat het OT een belangrijke rol speelt binnen de scholen. Iedere school in Oost Gelre heeft een OT-er aan zich verbonden (korte lijnen). Ook sluiten ze aan bij het PPJ en brengen ze signalen in die universeel opgepakt moeten worden. Daarnaast hebben ze veel afstemming met de voorschoolse voorzieningen.

Wat gaan we ervoor doen?

Veilig en gezond opgroeien voor alle jongeren in Oost Gelre

Terug naar navigatie - Veilig en gezond opgroeien voor alle jongeren in Oost Gelre

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • We blijven het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek voor onze jeugdigen steunen en blijven daarin samenwerken met Aalten en Winterswijk.
  • Wachtlijsten in de jeugdzorg zijn voor ons niet aanvaardbaar.
  • We blijven samenwerken met buurgemeenten, maar wat lokaal kan, willen we lokaal blijven doen. Het directe en persoonlijke contact met jeugdigen en/of ouders is altijd lokaal met de eigen gemeente.
  • De vraag van onze inwoners en niet de bekostiging van de te leveren zorg is leidend. Ontschotting van financiële middelen kan bijdragen aan zowel efficiëntie als kwaliteit.

--

Kinderen en jongeren moeten gezond en veilig op kunnen groeien. Soms is daar wat hulp bij nodig. Het Preventie Platform Jeugd biedt trainingen, cursussen en bijeenkomsten aan voor kinderen, ouders, opvoeders en professionals.

Vanuit het PPJ worden er veel (op dit moment digitaal) bijeenkomsten en voorlichting georganiseerd op de verschillende thema's. 

Er vinden structureel overleggen plaats met de betrokken partners om vorm te geven aan de verschillende thema's.

Wat gaan we ervoor doen?

Volksgezondheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Ons beleid is erop gericht om de gezondheid van onze inwoners te beschermen en te bevorderen. We hebben hier bij specifiek aandacht voor kwetsbare personen, zoals ouderen en kinderen. Hierbij werken wij nauw samen met onze partners in het Sociaal domein, zoals de GGD, zorginstellingen, Wmo-raad, ouderenorganisaties, etc. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners en vooral die van kwetsbare groepen.

Terug naar navigatie - Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners en vooral die van kwetsbare groepen.

In het lokaal preventieprogramma ligt de focus op de doelstelling van de beleidskaders Volksgezondheid. Hierbij hanteren we de volgende uitgangspunten:

  • Interventies zijn zoveel mogelijk bewezen effectief en anders dragen zij bij aan een vernieuwende aanpak.
  • We sluiten aan bij wat inwoners belangrijk vinden en waar inwoners zich al bevinden (bijvoorbeeld jongeren op scholen)
  • We sluiten aan bij andere domeinen zoals: wonen, werk en inkomen, welzijn, cultuur, onderwijs, recreatie en sport. Maar ook veiligheid, milieu en verkeer.
  • We werken nauw samen met onze partners in het sociaal- en gezondheidsdomein zoals GGD, zorginstellingen, ouderenorganisaties, Wmo-raad etc.

O

Door corona hebben fysieke bijeenkomsten helaas niet plaats kunnen vinden. Hierdoor is de uitvoering deels stil komen te liggen. Wel zijn nieuwe projecten opgestart die zomer 2021 zijn gestart. Dit betreft Welzijn op recept.

Wat gaan we ervoor doen?

Sluitende aanpak verwarde personen

Terug naar navigatie - Sluitende aanpak verwarde personen

Goede afstemming van zorg en ondersteuning maakt dat zo min mogelijk inwoners verward raken en opgenomen moeten worden en/of overlast veroorzaken. Een nauwe samenwerking tussen zorgaanbieders, woningcorporaties, gemeente en politie in het lokale zorgnetwerk is hierbij van groot belang.

--

Het casusoverleg rond verwarde personen loopt goed. Er zijn korte lijnen. Er is een nauwe samenwerking met de Stads/dorpskamer om mensen een inloop/ontmoeting te kunnen bieden.

Regionaal is een Brede aanpak dak en thuisloosheid vastgesteld. De voorbereiding voor de pilot Housing First zijn gestart. Zomer 2021 is een pilot bemoeizorg gestart.

Met GGNet zijn nieuwe afspraken gemaakt m.b.t. de uitstroom uit de crisisopvang.

Deze maatregelen moeten een bijdrage leveren aan de sluitende aanpak rond verwarde personen.

Wat gaan we ervoor doen?

Uitvoering Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ)

Terug naar navigatie - Uitvoering Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ)

De nieuwe taken die in de WvGGZ zijn beschreven voeren we vanaf 2020 uit. Hierbij werken wij nauw samen met de andere Achterhoekse gemeenten en sluiten we aan bij bestaande veiligheids- en zorgstructuren op het gebied van de ondersteuning aan mensen met psychische problemen.

G

De WvGGZ voeren wij uit. Via deze kanalen ontvangen wij met name crisismeldingen en meldingen voor bemoeizorg. Door de grote vraag is er een consulent extra ingezet t.b.v. de doelgroep verwarde personen. Er is regionaal een structureel overleg Zorg en veiligheid waar afstemming plaatsvindt. Vanaf 2020 is hiermee een goede samenwerking tussen veiligheid en zorg vormgegeven.

 

Wat gaan we ervoor doen?

Middelen: wat mag het kosten?

Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau

Terug naar navigatie - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2021 Wijzigingen 2021 Begroting 2021 Realisatie 2021 Restant 2021 Prognose 2021 Afwijkingen 2021
Lasten
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 1.725 1.253 2.978 712 2.267 3.009 30
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.350 -15 1.335 658 677 1.287 -48
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 427 98 525 391 134 755 230
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties 1.407 31 1.438 679 759 1.498 60
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 275 176 451 185 266 451 0
TV5.4 5.4 Musea 280 0 280 192 88 280 0
TV5.6 5.6 Media 584 0 584 496 88 584 0
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.628 261 1.888 921 967 2.032 143
TV6.2 6.2 Wijkteams 1.785 32 1.817 639 1.178 1.849 32
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen 5.875 2.284 8.159 6.186 1.974 7.478 -681
TV6.4 6.4 Begeleide participatie 8.911 0 8.911 4.684 4.227 8.911 0
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 878 100 978 575 404 978 0
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 582 0 582 138 443 522 -60
TV6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 7.491 27 7.518 2.973 4.546 6.503 -1.015
TV6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 8.662 0 8.662 5.867 2.795 10.610 1.948
TV6.82 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 835 0 835 383 452 835 0
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 504 212 716 532 184 736 20
Totaal Lasten 43.200 4.459 47.659 26.212 21.447 48.318 660
Baten
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -184 0 -184 -59 -125 -174 10
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 0 0 0 -970 970 -970 -970
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties -178 130 -48 -44 -4 -38 10
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -4 0 -4 0 -4 -4 0
TV5.4 5.4 Musea 0 0 0 0 0 0 0
TV5.6 5.6 Media -59 0 -59 1 -59 -59 0
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -62 0 -62 -49 -13 -62 0
TV6.2 6.2 Wijkteams -10 0 -10 -34 23 -10 0
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen -4.356 -1.822 -6.178 -4.361 -1.817 -6.178 0
TV6.4 6.4 Begeleide participatie -1.376 0 -1.376 -751 -625 -1.376 0
TV6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -397 0 -397 -208 -189 -387 10
TV6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 -56 56 0 0
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 0 0 0 -20 20 -20 -20
Totaal Baten -6.626 -1.692 -8.318 -6.552 -1.766 -9.279 -960
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 36.574 2.767 39.340 19.660 19.681 39.040 -301

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen

4.2 Onderwijshuisvesting

Bij het opstellen van de begroting is met betrekking tot het doorbetalen van de onderwijshuisvesting aan scholengemeenschap Harreveld uitgegaan van 136 leerlingen tegen een tarief van € 745 terwijl het daadwerkelijk aantal leerlingen op 150 uit kwam, tegen een tarief van € 833 per leerling. 20.257
De kosten van de verzekering vallen hoger uit omdat de premies geïndexeerd zijn én omdat het IEKC in het verzekeringspakket gekomen is. 10.300

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Mede door corona zijn er minder activiteiten voor het Technieklokaal. 10.000
De subsidies voor de peuterspeelzalen en voorschoolse voorzieningen peuters vallen lager uit. 50.000
Met de ingebruikname van de gymzaal in het Gele Park wijzigen de vergoedingen aan De Onderwijsspecialisten (gebruik gymzaal Hamalandschool) en stichting sporthal Hamalandhal. (gebruik basisschool BijEen en St. Ludgerusschool). 5.543
Er heeft een nacalculatie over 2020 plaatsgevonden met betrekking tot het leerlingenvervoer. 6.650

5.1 Sportbeleid en activering

Vanuit het ministerie van VWS is een speciale uitkering ontvangen voor het stimuleren van de sport. 970.091
De gemeente doet een bijdrage aan het beheer en onderhoud bij KSV in het kader van de privatisering - Raads-/collegebesluit 19737-2021. 190.000
Er worden uitgaven gedaan voor het lokaal beweeg- en sportakkoord. 40.000

5.2 Sportaccommodaties

In verband met corona is de huur van de Hamalandhal kwijtgescholden. 9.615
In 2020 bleek dat het onderhoud van de sportterreinen door ROVA te laag in de begroting stond. Dit is toen aangepast maar kon niet meer verwerkt worden in de begroting van 2021. 75.000
Er zijn minder uitgaven voor (vervanging van) inventaris dan geraamd is in de MJOP (meerjaren-onderhoudsplanning). Vanwege corona wordt er minder gebruik gemaakt van inventaris en is er minder snelle afschrijving / slijtage. 22.716
In het kader van de specifieke uitkering kan de BTW van diensten niet teruggevraagd worden. 6.300

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: Geen bijzonderheden

5.4 Musea: Geen bijzonderheden

5.6 Media: Geen bijzonderheden

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Naar verwachting zal niet het gehele budget voor het mantelzorgcompliment besteed worden. 63.061
De vrijwillige ouderenadviseurs hebben vanwege corona niet optimaal kunnen werken waardoor er minder kosten worden gemaakt dit jaar. 5.000
Het budget voor de activiteiten in het kader van preventiemaatregelen staat te laag in de begroting. De vaste, jaarlijkse subsidies liggen structureel hoger. 145.000
Er worden kosten gemaakt voor de ondersteuning en integratie van statushouders. 66.000

6.2 Wijkteams

De verwachting is dat er dit jaar extra uitgaven komen voor de uitvoering van de wet verplicht GGZ. 32.051

6.3 Inkomensregelingen

In de begroting is rekening gehouden met een toename van het uitkeringsbestand van 8%, dit is inmiddels bijgesteld naar 4%. 680.960

6.4 Begeleide participatie: Geen bijzonderheden

6.5 Arbeidsparticipatie: Geen bijzonderheden

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

In de eerste helft van 2021 zijn er geen dure rolstoelen verstrekt. Om die reden wordt er voor 2021 rekening gehouden met 4 rolstoelen van ca. 10.000 euro en 1 dure rolstoel van +/- 30.000 euro. 60.000

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Er wordt minder gebruik gemaakt van de maatwerkvoorziening 18+ dan verwacht maar omdat de vraag/behoefte steeds fluctueert wordt van een incidentele aframing uitgegaan. Vanwege corona is er in het eerste half jaar van 2021 minder dagbesteding afgenomen. Dit kan mogelijk ook nog in de tweede helft van 2021 spelen. Tevens melden minder mensen zich bij de gemeente voor ondersteuning, waarschijnlijk ook wegens corona. Dit kan mogelijk in de tweede helft van 2021 weer toenemen. 245.000
In de eerste helft van 2021 zijn er weinig vervoersvoorzieningen verstrekt. De verwachting is dat dit ongeveer gelijk zal blijven of iets hoger in het tweede deel van 2021. Dat er weinig verzoeken om inzet van een vervoersvoorziening zijn geweest kan te maken hebben met corona, en hierdoor minder kunnen participeren. De verwachting is niet dat er een forse toename aan aanvragen zal zijn in het tweede deel van 2021. Hetzelfde beeld is te zien bij de overige maatwerkvoorzieningen. 770.000
Als gevolg van corona zullen de eigen bijdrage WMO huishoudelijke hulp lager uitvallen. 10.000

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

Bij de individuele jeugdhulp hebben kinderen vaak een langdurige begeleiding nodig, de duur van de trajecten neemt dan ook toe. Dit is terug te zien in de uitgaven. Voorlopig is er nog geen afname van het aantal jeugdigen in zorg. 415.000
De uitgaven voor maatwerkvoorziening logeren ligt op het niveau van de uitgaven van 2020. 20.000
Jeugdhulp, Verblijf en Crisis kent een grillig verloop. Onder andere valt Horizon hieronder. De zorg is zeer intensief en kostbaar. 1.750.000
Het persoonsgebonden budget (PGB) voor de jeugd neemt af. Dit past binnen het beleid om alleen nog PGB in te zetten wanneer dit echt noodzakelijk is. 250.000

6.82 Geëscaleerde zorg 18-: Geen bijzonderheden