Programma 1 - Leefomgeving

Ruimtelijke ontwikkeling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De ruimtelijke ontwikkelingen voor de toekomst zijn niet meer zozeer gericht op de kwantitatieve groei van de stad en de kernen maar richten zich vooral op de kwaliteitsverbetering van de bestaande woonwijken, het buitengebied, bedrijventerreinen en de centra, waarbij rekening wordt gehouden met de gevolgen van de demografische ontwikkelingen. 

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bestaand vastgoed dat leeg komt te staan of verpaupert wordt herontwikkeld.

Terug naar navigatie - Bestaand vastgoed dat leeg komt te staan of verpaupert wordt herontwikkeld.

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • We gaan flexibel om met diverse woonvormen, al of niet tijdelijk. Winkels moeten woningen kunnen worden en vice versa.
  • We geven bekendheid aan de mogelijkheid tot het afgeven van tijdelijke vergunningen voor flexibele bouwconcepten met een bepaalde duur. 
  • We faciliteren bij herontwikkeling of transformatie van vastgoed dat leeg komt te staan of verpaupert en we voeren functieveranderingsbeleid in het buitengebied uit. Binnen stedelijk gebied gaan wij in overleg over initiatieven voor herontwikkeling en geven we uitvoering aan de programma's Stad Groenlo en Geef Lichtenvoorde kleur. We ontwikkelen de "Menukaart Wonen Lichtenvoorde en Groenlo" (kwalitatieve toets voor initiatieven voor nieuwe woningen).

Wat gaan we ervoor doen?

Versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit

Terug naar navigatie - Versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • De verschillende landschapstypen en ensembles kennen een eigen identiteit. Deze blijven behouden en worden waar mogelijk versterkt.
  • We faciliteren groepsprocessen in de kernen en duurzame projecten gericht op ontwikkeling van het landschap.
  • Ruimtelijke ontwikkelingen worden op basis van objectieve criteria ingepast en gecompenseerd.
  • We passen het Plussenbeleid toe, dit beleid geeft kwaliteitsvoorwaarden voor het ruimtelijk beleid van onze gemeente indien medewerking wordt gevraagd bij het realiseren van een uitbreiding van de niet-grondgebonden veehouderij.
  • Het bermonderhoud kan door (collectieven van ) agrariërs worden uitgevoerd als maatregel voor het verhogen van de verkeersveiligheid, wateropvang en verhogen van de biodiversiteit; bijkomend voordeel is dat de ontwikkeling van hinderlijke onkruiden voor agrariërs wordt beperkt.

 

O

Het gaat om een voortdurend proces.

Wat gaan we ervoor doen?

Vitaal centrum van Lichtenvoorde

Terug naar navigatie - Vitaal centrum van Lichtenvoorde

Uitgangspunten zijn vastgelegd in Programma 'Geef Lichtenvoorde Kleur'. We geven daar uitvoering aan. Het ontwikkelen van een vitaal en compact centrum staat centraal. Dit realiseren we door het stimuleren van de samenwerking tussen ondernemers, het zoeken van nieuwe functies voor leegstaand vastgoed, het ontwikkelen van een aantal nieuwbouwprojecten, het toevoegen van sfeer en beleving, meer groen, kunst en cultuur, meer toeristische potentie, etc. Dit gebeurt in overleg met ondernemers, inwoners en verenigingen.

Het programma is ongeveer op de helft van de looptijd. De grote nieuwbouwprojecten zijn gerealiseerd of worden voorbereid. De komende jaren richten we ons steeds meer op de sfeer en beleving (groen, kunst, cultuur, kleur) in het centrum en de toeristisch/recreatieve profilering van Lichtenvoorde.

G

Wat gaan we ervoor doen?

Vitaal centrum van Groenlo

Terug naar navigatie - Vitaal centrum van Groenlo

Uitgangspunten zijn vastgelegd in Programma ‘Stad Groenlo’. We ontwikkelen een vitaal en compact centrum, waarbij we in overleg met de ondernemers en andere belanghebbenden kijken naar een betere invulling van bestaande functies en op zoek gaan naar nieuwe functies voor het centrum. Tevens is religieus erfgoed onderdeel van het gemeentelijk beleid (naast monumenten).

Wat gaan we ervoor doen?

Wonen in Oost Gelre

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Wonen is essentieel, zowel de woning als de leefomgeving. De woonwensen van inwoners moeten centraal staan bij het woonbeleid (bouwen naar behoefte). Daarbij is een rol weggelegd voor de dorpsbelangenorganisaties  in de verschillende kernen van Oost Gelre. Zij kennen als geen ander de lokale situatie en de specifieke (woon)wensen. Het woonbeleid moet gericht zijn op kwaliteit, duurzaamheid, flexibiliteit, levensloopbestendigheid en maatwerk. Niet de contingenten (kwantiteit), maar de kwaliteit van de woonplannen die de leefbaarheid een positieve impuls geven zijn leidend. Dit met het doel de woningmarkt weer in beweging te krijgen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bouwen naar behoefte

Terug naar navigatie - Bouwen naar behoefte

We spelen actief in op de actuele woningbouwbehoefte.

Wat gaan we ervoor doen?

Er zijn voldoende betaalbare en levensloopbestendige (sociale) huurwoningen beschikbaar voor alle doelgroepen.

Terug naar navigatie - Er zijn voldoende betaalbare en levensloopbestendige (sociale) huurwoningen beschikbaar voor alle doelgroepen.

We hanteren daarbij het volgende uitgangspunt:

  • de mogelijkheid tot wonen en zorg voor gehandicapt kind of hulpbehoevende inwoners in de directe woonomgeving is gewenst,

Wat gaan we ervoor doen?

Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de hoofdkernen Groenlo en Lichtenvoorde.

Terug naar navigatie - Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de hoofdkernen Groenlo en Lichtenvoorde.

We zorgen er voor dat er bouwkavels op voorraad zijn in alle kernen van onze gemeente. Uitgangspunt daarbij is dat er gebouwd wordt voor "eigen behoefte". Bij nieuwbouw zijn levensloopbestendige en energiezuinige woningen uitgangspunt.

Wat gaan we ervoor doen?

Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de kleine kernen.

Terug naar navigatie - Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de kleine kernen.

We zorgen er voor dat er bouwkavels op voorraad zijn in alle kernen van onze gemeente.  Uitgangspunt daarbij is dat er gebouwd wordt voor "eigen behoefte".  Bij nieuwbouw zijn levensloopbestendige en energiezuinige woningen uitgangspunt.

G

De verwachting is dat eind 2021 in elke kleine kern een woningbouw ontwikkeling op initiatief van de gemeente is opgestart of in uitvoering is. Daarnaast lopen er in elke kern particulieren initiatieven, waarmee we het eerder vastgestelde doel van 15 woningen in elke kleine kern ruim overschrijden. Dit in lijn met de huidige woonbehoefte.  

Wat gaan we ervoor doen?

Er zijn voldoende veilige woonmogelijkheden beschikbaar voor arbeidsmigranten.

Terug naar navigatie - Er zijn voldoende veilige woonmogelijkheden beschikbaar voor arbeidsmigranten.

Woonmogelijkheden voor arbeidsmigranten zijn niet alleen een zorg voor de lokale overheid, maar ook van het bedrijfsleven.

--

Wat gaan we ervoor doen?

Het aanbod van intramurale mogelijkheden van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

Terug naar navigatie - Het aanbod van intramurale mogelijkheden van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag. Het aanbod biedt een woonkwaliteit die aansluit bij de huidige vraag. De woonvormen worden in het centrum van de kernen gerealiseerd, tenzij er voor de doelgroep een reden is elders te huisvesten. Woonvoorzieningen zijn bedoeld voor inwoners met een lokaal netwerk. Nieuwe wooninitiatieven moeten dan ook aantoonbaar maken dat zij gericht zijn op inwoners met een bestaand netwerk in de gemeente.

G

De plaatsing van de tiny houses om de uitstroom van jongeren die bij de Lichtenvoorde wonen en door moeten groeien naar het zelfstandig kunnen wonen , is gerealiseerd. Eind augustus zijn de 2 kandidaten verhuisd. De tijdelijke huisvesting van Careaz is gerealiseerd in Flierbeek. Met Marga Klompé wordt gesproken over nieuwe huisvesting. Het beoordelingskader Zorg en Wonen is in maart met het Platform zorg, wonen, welzijn, besproken. Verdere uitwerking heeft i.v.m. de coronacrisis nog niet plaatsgevonden.

Er is voor beschermd wonen een lokaal moratorium aangenomen op uitbreiding. Dit n.a.v. de regionale inventarisatie naar een dekkend zorglandschap beschermd wonen in de Achterhoek. Hieruit bleek dat Oost Gelre over voldoende plaatsen beschikt.

Wij starten najaar 2021 een pilot Housing first om inwoners huisvesting te bieden en zo opvang in de maatschappelijke opvang te bekorten/ te voorkomen

Wat gaan we ervoor doen?

Kwetsbare jongeren een wooncarriere bieden

Terug naar navigatie - Kwetsbare jongeren een wooncarriere bieden

Jongeren met een ondersteuningsvraag en met een lokaal netwerk kunnen hun wooncarrière in Oost Gelre vormgeven.

G

De pilot van de Lichtenvoorde loopt. De twee jongeren wonen in de tiny houses. In het tweede kwartaal volgt een tussenevaluatie.

Een regionaal behoefteonderzoek m.b.t. jongerenhuisvesting van jongeren met een ondersteuningsvraag heeft niet plaatsgevonden. Wel is hier aandacht voor geweest bij de voorbereiding voor de inkoop sociaal domein 2022. In beeld is gebracht wat nodig is om een dekkend zorglandschap te creëren.

Wat gaan we ervoor doen?

Beheer openbare ruimte

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

We werken aan een aantrekkelijke leefomgeving voor bewoners en bedrijven, waar mensen elkaar ontmoeten, zich thuis voelen en met plezier gebruik maken van de openbare ruimte. Een openbare ruimte die voor iedereen toegankelijk is en waar ruimte is voor initiatieven die worden gefaciliteerd door de gemeente. We willen ruimte geven aan bewoners en hen graag betrekken bij het beheer en onderhoud van hun directe leefomgeving. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer

Terug naar navigatie - De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • Bermen worden benut om gevarieerde beplanting aan te brengen
  • We passen ecologisch bermbeheer toe
  • Inrichting en beheer van de openbare ruimte worden beter afgestemd op verhogen van de biodiversiteit; inwoners worden daarbij intensief betrokken.
  • Normering van het openbaar groen volgens CROW, objectief vast te stellen door schouw en monitoring (beeldkwaliteitsplan).
  • Openbaar groen is ingericht voor meerdere bestemmingen zoals spelen recreëren, waterberging en ecologie.
  • We gebruiken geen gewasbeschermingsmiddelen.
  • We meten kwaliteit van groen- en landschapsbeheer door monitoren en schouwen of evaluatie van de vastgestelde beeldkwaliteit d.m.v. steekproefsgewijze schouwrondes.
  • Binnen stedelijk gebied gaan wij overleggen over initiatieven voor herontwikkeling en geven we uitvoering aan de programma's Stad Groenlo en Geef Lichtenvoorde kleur.

O

Het gaat om een voortdurend proces.

Wat gaan we ervoor doen?

Versterken leefbaarheid van buurt / wijk.

Terug naar navigatie - Versterken leefbaarheid van buurt / wijk.

Reconstructies of herinrichting van gebieden wordt altijd gezamenlijk met inwoners en overige belanghebbenden in de buurt opgepakt. Niet meer, maar kwalitatief beter (te onderhouden) groen.

O

Het gaat om een voortdurend proces

Wat gaan we ervoor doen?

Alle (semi)openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor alle inwoners

Terug naar navigatie - Alle (semi)openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor alle inwoners

Voorzieningen in openbare gebouwen en de openbare ruimte dienen voor alle mensen met een (fysieke en / of verstandelijke) beperking fysiek toegankelijk te zijn.

G

In kader van toegankelijkheid openbare ruimte worden met werkzaamheden zoals groot onderhoud en herinrichting/reconstructie de fysieke toegankelijkheid meegenomen. Het gaat daarbij om de openbare ruimte en niet de voorzieningen in openbare gebouwen. Voorjaar 2021 is een groep studenten van Stadslab Saxion gestart met een onderzoek naar de looproutes binnen Groenlo naar het centrum. Dit moet leiden tot aanbevelingen tot aanpassingen van de openbare ruimte op en drietal plekken: Beltrumsestraat, Ziekenhuisstraat en Goudsmitstraat.

Wat gaan we ervoor doen?

Realiseren van een schone leefomgeving.

Terug naar navigatie - Realiseren van een schone leefomgeving.

In een schone, duurzame en veilige omgeving is het prettig wonen, werken en ontspannen.

Wat gaan we ervoor doen?

De voorzieningen in onze gemeente zijn goed en veilig bereikbaar

Terug naar navigatie - De voorzieningen in onze gemeente zijn goed en veilig bereikbaar

De thema's doorstroming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid zijn allen van belang.

O

We zijn continue bezig met doorstroming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid.

Wat gaan we ervoor doen?

Duurzaamheid en milieu

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding
We willen naar een meer groene en circulaire economie. Natuur, grondstoffen, energie, voedsel en afval hebben een waarde. Wij streven ook lokaal naar een balans tussen mens, milieu en een gezonde economie. We stellen ambitieuze en haalbare milieudoelen. We betrekken lokale bedrijven en vooral ook de inwoners bij de overgang naar een duurzaam ingerichte gemeente.
Een onderdeel van duurzaamheid is de Energietransitie.  De ambitie is om in 2030 energieneutraal te zijn. Energietransitie is de omslag naar een lager energiegebruik, opgewekt met hernieuwbare energie (zon, wind en biomassa).

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur

Terug naar navigatie - Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur

Bijdrage leveren aan het verminderen van de effecten van stikstofdepositie op kwetsbare natuur te beperken. Vanuit de provincie wordt het GMS (Gelderse Maatregelen Stikstof) geïnitieerd. Dit beschrijft een gebiedsgerichte aanpak voor de regio’s Arnhem-Nijmegen, Achterhoek, Foodvalley, Rivierenland, Stedendriehoek en Veluwe. 

Wat gaan we ervoor doen?

Oost Gelre is energieneutraal in 2030.

Terug naar navigatie - Oost Gelre is energieneutraal in 2030.

Het centrale doel van het Klimaatakkoord is het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen met 49% in 2030 ten opzichte van 1990. Voor het behalen van deze doelstelling dienen 30 regio's een Regionale Energiestrategie op te stellen. Daarnaast dienen gemeenten voor het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving een Transitievisie Warmte op te stellen. 

De basis voor de lokale ambitie is het regionale 'Akkoord van Groenlo' en de regionale uitvoeringsagenda. In deze regionale uitvoeringsagenda duurzame energie Achterhoek is een mix aan hernieuwbare energiebronnen opgenomen van wind, zon en biomassa naast een besparingsdoelstelling op elektriciteit en gas.

De uitvoeringsagenda Energietransitie Oost Gelre is de basis voor de activiteiten die we uitvoeren. We brengen jaarlijks de stand van zaken in beeld voor zowel de realisatie van de ambitie als de uitvoering van de activiteiten.

Daarbij hanteren we de volgende uitgangspunten:

  • De rol van de gemeente is het stimuleren en faciliteren van de energietransitie.
  • Door actieve informatievoorziening en het voeren van campagnes promoten wij de noodzaak van de energietransitie.
  • Inwoners, bedrijven en belangenorganisaties betrekken we bij de uitwerking van de plannen.
  • Inwoners, bedrijven en belangenorganisaties voeren zelf de door hen geïnitieerde projecten uit.
  • We werken regionaal samen op onderwerpen en maatregelen waar dat de efficiency en effectiviteit ten goede komt.
  • We maken duurzame energieprojecten mogelijk in bestemmingsplannen.

Wat gaan we ervoor doen?

Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op

Terug naar navigatie - Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op

Besparing van energie is een belangrijke pijler van het programma Energietransitie. Ook inwoners kunnen daaraan een bijdrage leveren; dat stimuleren we. 

Wat gaan we ervoor doen?

Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op

Terug naar navigatie - Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op

Wij stimuleren bedrijven om energiebesparende maatregelen te treffen en zelf duurzame energie op te wekken.

Wat gaan we ervoor doen?

Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd

Terug naar navigatie - Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd

Voor de realisatie van zonneparken is in 2019 de eerste tender opengesteld. Naar aanleiding hiervan lopen er drie projecten waarvoor de procedures zijn opgestart en die moeten leiden tot realisatie in de komende jaren. Naast deze projecten wordt er verdere invulling gegeven aan de projecten uit de werkstroom “Grootschalige hernieuwbare energieopwekking”. Voor de realisatie van één of enkele windturbines worden vervolgstappen gezet. Voor het op grote schaal verbeteren van de isolatiegraad van 1000 woningen worden in samenwerking met het Agem energieloket acties uitgevoerd.

Wat gaan we ervoor doen?

Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt

Terug naar navigatie - Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt

De gemeente heeft een voorbeeldfunctie en gaat het eigen vastgoed verder verduurzamen.

Wat gaan we ervoor doen?

Duurzaam ondernemen

Terug naar navigatie - Duurzaam ondernemen

Oost Gelre stimuleert ondernemers om duurzaam te ondernemen.

Wat gaan we ervoor doen?

Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht

Terug naar navigatie - Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht

Het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) voorziet in een integrale aanpak van wateroverlast, hittestress, droogte en overstromingen. Deze aanpak begint bij het uitvoeren van een stresstest. In de stresstesten wordt gekeken naar de kwetsbaarheid van zowel het stedelijk als landelijk gebied. Ze zijn gericht op de vier klimaataspecten: wateroverlast, overstromingen, droogte en hittestress en bekijken zowel hevige buien als langdurige neerslag. Speciale aandacht is er voor de kwetsbaarheid van vitale en kwetsbare functies, en ontwikkelingen die de kwetsbaarheid verergeren, zoals bodemdaling.

Wat gaan we ervoor doen?

Middelen: wat mag het kosten?

Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau

Terug naar navigatie - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2021 Wijzigingen 2021 Begroting 2021 Realisatie 2021 Restant 2021 Prognose 2021 Afwijkingen 2021
Lasten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 4.036 299 4.335 1.352 2.983 4.533 198
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 185 507 692 65 627 692 0
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.300 40 2.340 1.192 1.148 2.789 450
TV7.2 7.2 Riolering 2.206 109 2.315 639 1.676 2.315 0
TV7.3 7.3 Afval 2.414 0 2.414 1.286 1.128 2.414 0
TV7.4 7.4 Milieubeheer 1.270 316 1.586 922 664 1.621 35
TV8.1 8.1 Ruimtelijke ordening 635 523 1.158 173 985 1.158 0
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 626 0 626 12 614 635 9
Totaal Lasten 13.670 1.795 15.465 5.640 9.824 16.157 692
Baten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -97 0 -97 -231 134 -212 -115
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1 0 -1 -5 4 -1 0
TV7.2 7.2 Riolering -2.756 0 -2.756 -1.520 -1.236 -2.756 0
TV7.3 7.3 Afval -3.053 0 -3.053 -2.822 -232 -3.123 -70
TV7.4 7.4 Milieubeheer -3 0 -3 -203 201 -3 0
TV8.1 8.1 Ruimtelijke ordening -241 -2 -243 -132 -111 -243 0
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -509 13 -496 -563 67 -630 -134
Totaal Baten -6.660 11 -6.649 -5.477 -1.171 -6.968 -319
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 7.010 1.806 8.816 163 8.653 9.189 372
Onttrekkingen
TV7.2 7.2 Riolering 0 -109 -109 0 -109 -109 0
Stortingen
TV7.2 7.2 Riolering 3 0 3 0 3 3 0
Mutaties reserves -3 109 106 0 106 106 0

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen

2.1 Verkeer en vervoer

De post onkruidbestrijding is overgeboekt van Verhardingen naar Openbaar Groen. 119.803
Conform collegebesluit 9246-2021 wordt de Aagtemansweg verhard. 20.000
Vanwege de hevige sneeuwval en het onderhoud aan de strooiers is het budget voor gladheidsbestrijding niet toereikend. Ook omdat de eerste wintermaanden van de periode 2021-2022 uit dit budget gedekt moeten worden. 170.000
De realisatie van het schoonhouden van de infrastructuur ligt in de lijn van de realisatie van 2020.  132.156
Er zijn meer herstraatvergoedingen ontvangen. De ontvangen vergoedingen kunnen over de jaren heen lopen dat wil zeggen dat de kosten in een vorig boekjaar gemaakt kunnen zijn. 105.000
Dit jaar zijn er al ongeveer 60 instemmingen verleend en de verwachting is dat er nog meer legeskosten in 2021 binnenkomen 60.000

5.5 Cultureel erfgoed: Geen bijzonderheden

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Het budget voor onkruidbestrijding stond voorheen op de begroting voor Verhardingen. Dit budget is nu overgeheveld naar de begroting van Openbaar Groen. 119.803
De overschrijding op de uitbestede werkzaamheden in het openbaar groen in 2020 zijn vorig jaar geanalyseerd. De uitgaven in 2021 liggen op het niveau van 2020. 186.187
Het lukt nog niet om in 2021 de volledige taakstelling te realiseren. De basisgegevens zijn nog niet allemaal juist verwerkt in het beheerprogramma, dit kan tot een afwijking leiden. Daarnaast loopt er nog een discussie met de ROVA over de indexatie 2021. ROVA wil 4,37% hanteren terwijl de gemeente is uitgegaan van een algemene prijsontwikkeling van 1,7% voor 2021. 128.087

7.2 Riolering: Geen bijzonderheden

7.3 Afval

Inwoners waren door corona meer thuis waardoor meer afval is weg gebracht. 60.000

7.4 Milieubeheer

Er is een toename in RO verzoeken en aanvragen om bouwvergunningen. Hierdoor worden er meer diensten van de ODA afgenomen. Daarnaast is het nog niet gelukt om een medewerker milieu te werven waardoor er nog steeds meer beroep op de ODA gedaan moet worden. 185.110
Er is in de begroting een bedrag opgenomen voor de energietransitie terwijl dit bedrag ook in de bestemmingsreserve zit 150.000

8.1 Ruimtelijke ordening: Geen bijzonderheden

8.3 Wonen en bouwen

Er wordt meer besteed aan externe adviezen omdat er meer bouwplannen zijn en de bouwplannen zijn groter. 9.150
De legesinkomsten met betrekking tot de bouwaanvragen stijgen hierdoor ook (€ 109.824). 109.824
Er zijn dit jaar 3 dwangsommen geïnd. 24.407