Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025-2028
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Financiële programmabegroting 2025
        1. Blz. 5 Bestaand beleid 2025 versus 2024
          1. Blz. 6 Bestaand beleid 2022 versus 2021
        2. Blz. 7 Voorstellen van nieuw beleid
          1. Blz. 8 Voorstellen van nieuw beleid
        3. Blz. 9 Financieel begrotingsresultaat 2025
          1. Blz. 10 Financieel begrotingsresultaat 2025
        4. Blz. 11 Incidentele baten en lasten bestaand beleid
          1. Blz. 12 Incidentele baten en lasten bestaand beleid
        5. Blz. 13 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
          1. Blz. 14 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
        6. Blz. 15 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, financiering en investeringen
          1. Blz. 16 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
          2. Blz. 17 Financiering
          3. Blz. 18 Investeringen
        7. Blz. 19 Meerjarenbeeld
          1. Blz. 20 Meerjarenbeeld
        8. Blz. 21 Meerjarenperspectief 2025-2028
          1. Blz. 22 Meerjarenperspectief 2025 - 2028
        9. Blz. 23 Reservepositie
          1. Blz. 24 Reservepositie
        10. Blz. 25 Begroting 2025 versus begroting 2024
          1. Blz. 26 Programma 1: Wonen
          2. Blz. 27 Programma 1: Leefomgeving
          3. Blz. 28 Programma 2: Welzijn
          4. Blz. 29 Programma 2: Welzijn
          5. Blz. 30 Programma 3: Werken
          6. Blz. 31 Programma 3: Werken
          7. Blz. 32 Programma 4: Dienstverlening
          8. Blz. 33 Programma 4: Dienstverlening
        11. Blz. 34 Verbonden partijen
          1. Blz. 35 Overzicht verbonden partijen
      2. Blz. 36 Algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing VPB en onvoorzien
        1. Blz. 37 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 38 Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
        3. Blz. 39 Heffing vennootschapsbelasting
        4. Blz. 40 Bedrag onvoorzien
      3. Blz. 41 EMU-saldo
        1. Blz. 42 EMU-saldo
      4. Blz. 43 Geprognotiseerde balans
        1. Blz. 44 Geprognotiseerde balans
      5. Blz. 45 Bijlagen
        1. Blz. 46 Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2025-2028
          1. Blz. 47 Totaaloverzicht van voorstellen van nieuw beleid per programma 2025-2028
          2. Blz. 48 Programma 1: Wonen
          3. Blz. 49 Programma 1: Wonen
          4. Blz. 50 Programma 2: Welzijn
          5. Blz. 51 Programma 2: Welzijn
          6. Blz. 52 Programma 3: Werken
          7. Blz. 53 Programma 3: Werken
          8. Blz. 54 Programma 4: Dienstverlening
          9. Blz. 55 Programma 4: Dienstverlening
        2. Blz. 56 Bijlage 2: Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 57 Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
        3. Blz. 58 Bijlage 3: BBV Beleidsindicatoren
          1. Blz. 59 BBV Beleidsindicatoren
        4. Blz. 60 Bijlage 4: Lijst met afkortingen
          1. Blz. 61 Lijst met afkortingen
    3. Blz. 62 Beleidsbegroting - programmaplan
      1. Blz. 63 Programma 1 - Wonen
        1. Blz. 64 Leeswijzer
        2. Blz. 65 Gezonde en veilige leefomgeving
          1. Blz. 66 Inleiding
          2. Blz. 67 Doelstellingen
            1. Blz. 68 Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.
            2. Blz. 69 Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.
            3. Blz. 70 Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.
            4. Blz. 71 Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief
            5. Blz. 72 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.
            6. Blz. 73 We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.
        3. Blz. 74 Hechte en leefbare kernen
          1. Blz. 75 Inleiding
          2. Blz. 76 Doelstellingen
            1. Blz. 77 Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.
            2. Blz. 78 We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie (mits vastgesteld), uit.
            3. Blz. 79 We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.
            4. Blz. 80 We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.
            5. Blz. 81 We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.
            6. Blz. 82 We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.
            7. Blz. 83 Wij bouwen tot en met 2030 minstens 1300 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.
        4. Blz. 84 Aantrekkelijk landelijk gebied
          1. Blz. 85 Inleiding
          2. Blz. 86 Doelstellingen
            1. Blz. 87 Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.
            2. Blz. 88 Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.
            3. Blz. 89 Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.
            4. Blz. 90 Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.
            5. Blz. 91 Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.
            6. Blz. 92 Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.
            7. Blz. 93 Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.
            8. Blz. 94 Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.
        5. Blz. 95 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 96 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 97 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 98 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 99 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakniveau
        7. Blz. 100 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2025
          1. Blz. 101 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2024
      2. Blz. 102 Programma 2 - Welzijn
        1. Blz. 103 Leeswijzer
        2. Blz. 104 Thema1 - Gezonde leefstijl
          1. Blz. 105 Ambitie
          2. Blz. 106 Doelstellingen
            1. Blz. 107 Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
              1. Blz. 108 We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
              2. Blz. 109 De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
              3. Blz. 110 We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
            2. Blz. 111 Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met alcoholgebruik
              1. Blz. 112 We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              2. Blz. 113 We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
              3. Blz. 114 We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)verenigingen
              4. Blz. 115 We organiseren sessies voor het sociaal team over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
              5. Blz. 116 We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
            3. Blz. 117 Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
              1. Blz. 118 In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
              2. Blz. 119 We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
              3. Blz. 120 We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
            4. Blz. 121 Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
              1. Blz. 122 We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
        3. Blz. 123 Thema 2 - Iedereen doet mee
          1. Blz. 124 Ambitie
          2. Blz. 125 1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
            1. Blz. 126 Ambitie
            2. Blz. 127 Doelstellingen
              1. Blz. 128 Doel 1.1: Informatie over opvoeden en opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
                1. Blz. 129 We bieden informatie over opvoeden en opgroeien aan via de site Samen in Oost Gelre en het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              2. Blz. 130 Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
                1. Blz. 131 We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
                2. Blz. 132 We onderzoeken of we meer preventief voorliggend aanbod in kunnen zetten
                3. Blz. 133 Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
          3. Blz. 134 2. Goed onderwijs voor iedereen
            1. Blz. 135 Ambitie
            2. Blz. 136 Doelstellingen
              1. Blz. 137 Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig
                1. Blz. 138 We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
                2. Blz. 139 We zetten het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) in om signalen op te pakken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs
              2. Blz. 140 Doel 2.2: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
                1. Blz. 141 Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
              3. Blz. 142 Doel 2.3: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
                1. Blz. 143 Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
          4. Blz. 144 3. Iedereen draagt bij naar vermogen
            1. Blz. 145 Ambitie
            2. Blz. 146 Doelstellingen
              1. Blz. 147 Doel 3.1: Werk moet lonen
                1. Blz. 148 We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
              2. Blz. 149 Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
                1. Blz. 150 We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
                2. Blz. 151 We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
                3. Blz. 152 We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
                4. Blz. 153 We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen meer te laten participeren
              3. Blz. 154 Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie
                1. Blz. 155 We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
                2. Blz. 156 We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
              4. Blz. 157 Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
                1. Blz. 158 We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
              5. Blz. 159 Doel 3.5: Er zijn beschutte werkplekken beschikbaar
                1. Blz. 160 We realiseren beschutte werkplekken
          5. Blz. 161 4. Thuis wonen en participeren als het kan
            1. Blz. 162 Ambitie
            2. Blz. 163 Doelstellingen
              1. Blz. 164 Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
                1. Blz. 165 We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
                2. Blz. 166 We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
                3. Blz. 167 We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
                4. Blz. 168 We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
                5. Blz. 169 We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
                6. Blz. 170 We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
                7. Blz. 171 We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
                8. Blz. 172 We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
                9. Blz. 173 We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
                10. Blz. 174 We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
              2. Blz. 175 Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
                1. Blz. 176 We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
                2. Blz. 177 We bieden ondersteuning in samenwerking met de Dorpskamer en Stadskamer bij de inloopvoorziening 2.0
                3. Blz. 178 We zetten trajectbegeleiding dementie in
              3. Blz. 179 Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
                1. Blz. 180 We geven voorlichting over het veilig deelnemen in het verkeer en maken afspraken met de woningbouwcorporaties over veilig wonen
          6. Blz. 181 5. Ontmoeten voor iedereen
            1. Blz. 182 Ambitie
            2. Blz. 183 Doelstellingen
              1. Blz. 184 Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
                1. Blz. 185 We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van diverse vervoersmogelijkheden
              2. Blz. 186 Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
                1. Blz. 187 We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
              3. Blz. 188 Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
                1. Blz. 189 We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
              4. Blz. 190 Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 191 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
              5. Blz. 192 Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 193 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
          7. Blz. 194 6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente
            1. Blz. 195 Ambitie
            2. Blz. 196 Doelstellingen
              1. Blz. 197 Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
                1. Blz. 198 We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
              2. Blz. 199 Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
                1. Blz. 200 We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
              3. Blz. 201 Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
                1. Blz. 202 We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
          8. Blz. 203 7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
            1. Blz. 204 Ambitie
            2. Blz. 205 Doelstellingen
              1. Blz. 206 Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
                1. Blz. 207 We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
                2. Blz. 208 We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
                3. Blz. 209 We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
                4. Blz. 210 We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
              2. Blz. 211 Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
                1. Blz. 212 We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
                2. Blz. 213 De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
                3. Blz. 214 We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
                4. Blz. 215 We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van andere muziekvormen (pop- en lichte muziek)
              3. Blz. 216 Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
                1. Blz. 217 Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
                2. Blz. 218 We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
        4. Blz. 219 Thema 3 - Een duwtje in de rug
          1. Blz. 220 Ambitie
          2. Blz. 221 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
            1. Blz. 222 Ambitie
            2. Blz. 223 Doelstellingen
              1. Blz. 224 Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in
                1. Blz. 225 We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
              2. Blz. 226 Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
                1. Blz. 227 We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
              3. Blz. 228 Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
                1. Blz. 229 De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
          3. Blz. 230 2. Thuiswonen met een beetje hulp
            1. Blz. 231 Ambitie
            2. Blz. 232 Doelstellingen
              1. Blz. 233 Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
                1. Blz. 234 We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
              2. Blz. 235 Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning
                1. Blz. 236 We nemen deel aan de pilot reablement
              3. Blz. 237 Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund
                1. Blz. 238 We ondersteunen mantelzorgers
          4. Blz. 239 3. Meedoen met een beetje hulp
            1. Blz. 240 Ambitie
            2. Blz. 241 Doelstellingen
              1. Blz. 242 Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
                1. Blz. 243 We bieden cliëntondersteuning aan
                2. Blz. 244 We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
                3. Blz. 245 Voor inwoners is onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar
              2. Blz. 246 Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
                1. Blz. 247 We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
              3. Blz. 248 Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden
                1. Blz. 249 We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
                2. Blz. 250 We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
              4. Blz. 251 Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
                1. Blz. 252 We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
              5. Blz. 253 Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
                1. Blz. 254 We ondersteunen jonge mantelzorgers
              6. Blz. 255 Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
                1. Blz. 256 We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
                2. Blz. 257 We nemen deel aan het project Digisterker
        5. Blz. 258 Thema 4 - Zorg wie dat nodig heeft
          1. Blz. 259 Ambitie
          2. Blz. 260 1. Goede zorg voor iedereen
            1. Blz. 261 Ambitie
            2. Blz. 262 Doelstellingen
              1. Blz. 263 Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is
                1. Blz. 264 We zorgen voor een dekkend zorglandschap
              2. Blz. 265 Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
                1. Blz. 266 We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
              3. Blz. 267 Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed
                1. Blz. 268 We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
          3. Blz. 269 2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien
            1. Blz. 270 Ambitie
            2. Blz. 271 Doelstellingen
              1. Blz. 272 Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien
                1. Blz. 273 We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
              2. Blz. 274 Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 275 De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
              3. Blz. 276 Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind
                1. Blz. 277 Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
          4. Blz. 278 3. Zorg bij thuiswonen en participeren
            1. Blz. 279 Ambitie
            2. Blz. 280 Doelstellingen
              1. Blz. 281 Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
                1. Blz. 282 We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
              2. Blz. 283 Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
                1. Blz. 284 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
                2. Blz. 285 Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
                3. Blz. 286 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
                4. Blz. 287 Met Sius kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
              3. Blz. 288 Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
                1. Blz. 289 We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
              4. Blz. 290 Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
                1. Blz. 291 We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
              5. Blz. 292 Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
                1. Blz. 293 We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
                2. Blz. 294 We streven naar lokale maatschappelijke opvang
              6. Blz. 295 Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
                1. Blz. 296 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
                2. Blz. 297 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
              7. Blz. 298 Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
                1. Blz. 299 We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek en zorgmijders
              8. Blz. 300 Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 301 De casusregisseurs zorg & veiligheid zien toe op het terugdringen van onveiligheidssituaties als gevolg van multi-problematiek bij inwoners
        6. Blz. 302 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 303 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 304 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 305 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 306 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
        8. Blz. 307 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2025
          1. Blz. 308 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2025
      3. Blz. 309 Programma 3 - Werken
        1. Blz. 310 Leeswijzer
        2. Blz. 311 Ondernemend Oost Gelre
          1. Blz. 312 Inleiding
          2. Blz. 313 Doelstellingen
            1. Blz. 314 Compacte en vitale winkelcentra
            2. Blz. 315 Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.
            3. Blz. 316 Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie
            4. Blz. 317 Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre
        3. Blz. 318 Nabij en bereikbaar
          1. Blz. 319 Inleiding
          2. Blz. 320 Doelstellingen
            1. Blz. 321 De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
            2. Blz. 322 De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
            3. Blz. 323 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
        4. Blz. 324 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 325 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 326 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 327 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 328 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
        6. Blz. 329 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2025
          1. Blz. 330 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2025
      4. Blz. 331 Programma 4 - Dienstverlening
        1. Blz. 332 Leeswijzer
        2. Blz. 333 Dienstverlening
          1. Blz. 334 Inleiding
          2. Blz. 335 Ontwikkelingen
          3. Blz. 336 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 337 We stellen de inwoner en ondernemer centraal
            2. Blz. 338 We leveren resultaatgericht maatwerk
            3. Blz. 339 Versterken van de relatie tussen samenleving en gemeentelijke organisatie
        3. Blz. 340 Financieel gezond
          1. Blz. 341 Inleiding
          2. Blz. 342 Ontwikkelingen
          3. Blz. 343 Doelstellingen
            1. Blz. 344 Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
        4. Blz. 345 Integrale veiligheid en ondermijning
          1. Blz. 346 Inleiding
          2. Blz. 347 Ontwikkelingen
          3. Blz. 348 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 349 We werken integraal samen aan een veilige en leefbare woon- en werkomgeving.
              1. Blz. 350 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            2. Blz. 351 Wij zijn samen met de  ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
              1. Blz. 352 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            3. Blz. 353 De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
        5. Blz. 354 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 355 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 356 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 357 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 358 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
        7. Blz. 359 Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2025
          1. Blz. 360 Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2024
        8. Blz. 361 Inleiding
    4. Blz. 362 Paragrafen
      1. Blz. 363 Inleiding
        1. Blz. 364 Inleiding
      2. Blz. 365 Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 366 Inleiding
        2. Blz. 367 Beleid weerstandsvermogen
        3. Blz. 368 Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
        4. Blz. 369 Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
        5. Blz. 370 Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
        6. Blz. 371 Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
      3. Blz. 372 Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
        1. Blz. 373 Verbonden partijen en participaties
        2. Blz. 374 Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
        3. Blz. 375 Fijnder
        4. Blz. 376 Stadsbank Oost Nederland (SON)
        5. Blz. 377 Regio Achterhoek
        6. Blz. 378 NV Rova
        7. Blz. 379 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
        8. Blz. 380 Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
        9. Blz. 381 Dimpact
        10. Blz. 382 Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
        11. Blz. 383 GGD
        12. Blz. 384 Laarberg
        13. Blz. 385 Overzicht verbonden partijen
      4. Blz. 386 Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
        1. Blz. 387 Inleiding
        2. Blz. 388 Communicatie in het hart van beleid
        3. Blz. 389 Personeelsbeleid
        4. Blz. 390 Integriteit en ondermijning
        5. Blz. 391 Informatiemanagement
        6. Blz. 392 Financiën, planning & control
        7. Blz. 393 Juridische kwaliteitszorg
        8. Blz. 394 Mediation
        9. Blz. 395 Bezwarencommissie
        10. Blz. 396 Ombudsman
        11. Blz. 397 Participatie
        12. Blz. 398 Fraude en continuïteit
      5. Blz. 399 Paragraaf 4: Financiering
        1. Blz. 400 Inleiding
        2. Blz. 401 Ontwikkeling rentepercentage 2025
        3. Blz. 402 Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
        4. Blz. 403 Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
        5. Blz. 404 Kredietrisico
        6. Blz. 405 Leningenportefeuille
        7. Blz. 406 Schatkistbankieren
        8. Blz. 407 Rentelasten 2025
      6. Blz. 408 Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 409 Inleiding
        2. Blz. 410 Overzicht beheerplannen voor het jaar 2025
        3. Blz. 411 Wegen
        4. Blz. 412 Riolering
        5. Blz. 413 Openbaar groen en water
        6. Blz. 414 Openbare verlichting
        7. Blz. 415 Civiel technische kunstwerken
        8. Blz. 416 Speelvoorzieningen
        9. Blz. 417 Gemeentelijke gebouwen
        10. Blz. 418 Water
      7. Blz. 419 Paragraaf 6: Grondbeleid
        1. Blz. 420 Inleiding
        2. Blz. 421 Grondbeleid
        3. Blz. 422 Actuele stand van zaken
        4. Blz. 423 Reservering voor risico's grondexploitatie
        5. Blz. 424 Voorziening voor verwachte verliezen
        6. Blz. 425 Afsluiting complexen
        7. Blz. 426 Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
      8. Blz. 427 Paragraaf 7: Lokale heffingen
        1. Blz. 428 Inleiding
        2. Blz. 429 Overzicht lokale heffingen
        3. Blz. 430 Leges
        4. Blz. 431 Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
        5. Blz. 432 Lokale lastendruk
        6. Blz. 433 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
      9. Blz. 434 Paragraaf 8 : Wet Open Overheid
        1. Blz. 435 Wet open overheid
    5. Overzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap