-
Blz. 1
Programmabegroting 2025-2028
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Financiële programmabegroting 2025
-
Blz. 5
Bestaand beleid 2025 versus 2024
-
Blz. 6
Bestaand beleid 2022 versus 2021
-
Blz. 7
Voorstellen van nieuw beleid
-
Blz. 8
Voorstellen van nieuw beleid
-
Blz. 9
Financieel begrotingsresultaat 2025
-
Blz. 10
Financieel begrotingsresultaat 2025
-
Blz. 11
Incidentele baten en lasten bestaand beleid
-
Blz. 12
Incidentele baten en lasten bestaand beleid
-
Blz. 13
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 14
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 15
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, financiering en investeringen
-
Blz. 16
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 17
Financiering
-
Blz. 18
Investeringen
-
Blz. 19
Meerjarenbeeld
-
Blz. 20
Meerjarenbeeld
-
Blz. 21
Meerjarenperspectief 2025-2028
-
Blz. 22
Meerjarenperspectief 2025 - 2028
-
Blz. 23
Reservepositie
-
Blz. 24
Reservepositie
-
Blz. 25
Begroting 2025 versus begroting 2024
-
Blz. 26
Programma 1: Wonen
-
Blz. 27
Programma 1: Leefomgeving
-
Blz. 28
Programma 2: Welzijn
-
Blz. 29
Programma 2: Welzijn
-
Blz. 30
Programma 3: Werken
-
Blz. 31
Programma 3: Werken
-
Blz. 32
Programma 4: Dienstverlening
-
Blz. 33
Programma 4: Dienstverlening
-
Blz. 34
Verbonden partijen
-
Blz. 35
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 36
Algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing VPB en onvoorzien
-
Blz. 37
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 38
Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
-
Blz. 39
Heffing vennootschapsbelasting
-
Blz. 40
Bedrag onvoorzien
-
Blz. 41
EMU-saldo
-
Blz. 42
EMU-saldo
-
Blz. 43
Geprognotiseerde balans
-
Blz. 44
Geprognotiseerde balans
-
Blz. 45
Bijlagen
-
Blz. 46
Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2025-2028
-
Blz. 47
Totaaloverzicht van voorstellen van nieuw beleid per programma 2025-2028
-
Blz. 48
Programma 1: Wonen
-
Blz. 49
Programma 1: Wonen
-
Blz. 50
Programma 2: Welzijn
-
Blz. 51
Programma 2: Welzijn
-
Blz. 52
Programma 3: Werken
-
Blz. 53
Programma 3: Werken
-
Blz. 54
Programma 4: Dienstverlening
-
Blz. 55
Programma 4: Dienstverlening
-
Blz. 56
Bijlage 2: Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 57
Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 58
Bijlage 3: BBV Beleidsindicatoren
-
Blz. 59
BBV Beleidsindicatoren
-
Blz. 60
Bijlage 4: Lijst met afkortingen
-
Blz. 61
Lijst met afkortingen
-
Blz. 62
Beleidsbegroting - programmaplan
-
Blz. 63
Programma 1 - Wonen
-
Blz. 64
Leeswijzer
-
Blz. 65
Gezonde en veilige leefomgeving
-
Blz. 66
Inleiding
-
Blz. 67
Doelstellingen
-
Blz. 68
Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.
-
Blz. 69
Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.
-
Blz. 70
Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.
-
Blz. 71
Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief
-
Blz. 72
Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.
-
Blz. 73
We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.
-
Blz. 74
Hechte en leefbare kernen
-
Blz. 75
Inleiding
-
Blz. 76
Doelstellingen
-
Blz. 77
Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.
-
Blz. 78
We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie (mits vastgesteld), uit.
-
Blz. 79
We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.
-
Blz. 80
We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.
-
Blz. 81
We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.
-
Blz. 82
We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.
-
Blz. 83
Wij bouwen tot en met 2030 minstens 1300 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.
-
Blz. 84
Aantrekkelijk landelijk gebied
-
Blz. 85
Inleiding
-
Blz. 86
Doelstellingen
-
Blz. 87
Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.
-
Blz. 88
Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.
-
Blz. 89
Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.
-
Blz. 90
Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.
-
Blz. 91
Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.
-
Blz. 92
Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.
-
Blz. 93
Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.
-
Blz. 94
Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.
-
Blz. 95
Beleidsindicatoren
-
Blz. 96
Beleidsindicatoren
-
Blz. 97
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 98
Meerjarenbegroting
-
Blz. 99
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakniveau
-
Blz. 100
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2025
-
Blz. 101
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2024
-
Blz. 102
Programma 2 - Welzijn
-
Blz. 103
Leeswijzer
-
Blz. 104
Thema1 - Gezonde leefstijl
-
Blz. 105
Ambitie
-
Blz. 106
Doelstellingen
-
Blz. 107
Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
-
Blz. 108
We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
-
Blz. 109
De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
-
Blz. 110
We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
-
Blz. 111
Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met alcoholgebruik
-
Blz. 112
We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
-
Blz. 113
We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
-
Blz. 114
We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)verenigingen
-
Blz. 115
We organiseren sessies voor het sociaal team over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
-
Blz. 116
We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
-
Blz. 117
Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
-
Blz. 118
In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
-
Blz. 119
We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
-
Blz. 120
We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
-
Blz. 121
Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
-
Blz. 122
We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
-
Blz. 123
Thema 2 - Iedereen doet mee
-
Blz. 124
Ambitie
-
Blz. 125
1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
-
Blz. 126
Ambitie
-
Blz. 127
Doelstellingen
-
Blz. 128
Doel 1.1: Informatie over opvoeden en opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
-
Blz. 129
We bieden informatie over opvoeden en opgroeien aan via de site Samen in Oost Gelre en het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
-
Blz. 130
Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
-
Blz. 131
We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
-
Blz. 132
We onderzoeken of we meer preventief voorliggend aanbod in kunnen zetten
-
Blz. 133
Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
-
Blz. 134
2. Goed onderwijs voor iedereen
-
Blz. 135
Ambitie
-
Blz. 136
Doelstellingen
-
Blz. 137
Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig
-
Blz. 138
We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
-
Blz. 139
We zetten het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) in om signalen op te pakken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs
-
Blz. 140
Doel 2.2: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
-
Blz. 141
Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
-
Blz. 142
Doel 2.3: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 143
Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
-
Blz. 144
3. Iedereen draagt bij naar vermogen
-
Blz. 145
Ambitie
-
Blz. 146
Doelstellingen
-
Blz. 147
Doel 3.1: Werk moet lonen
-
Blz. 148
We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
-
Blz. 149
Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
-
Blz. 150
We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
-
Blz. 151
We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
-
Blz. 152
We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
-
Blz. 153
We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen meer te laten participeren
-
Blz. 154
Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie
-
Blz. 155
We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
-
Blz. 156
We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
-
Blz. 157
Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
-
Blz. 158
We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
-
Blz. 159
Doel 3.5: Er zijn beschutte werkplekken beschikbaar
-
Blz. 160
We realiseren beschutte werkplekken
-
Blz. 161
4. Thuis wonen en participeren als het kan
-
Blz. 162
Ambitie
-
Blz. 163
Doelstellingen
-
Blz. 164
Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
-
Blz. 165
We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
-
Blz. 166
We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
-
Blz. 167
We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
-
Blz. 168
We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
-
Blz. 169
We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
-
Blz. 170
We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
-
Blz. 171
We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
-
Blz. 172
We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
-
Blz. 173
We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
-
Blz. 174
We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
-
Blz. 175
Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 176
We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
-
Blz. 177
We bieden ondersteuning in samenwerking met de Dorpskamer en Stadskamer bij de inloopvoorziening 2.0
-
Blz. 178
We zetten trajectbegeleiding dementie in
-
Blz. 179
Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
-
Blz. 180
We geven voorlichting over het veilig deelnemen in het verkeer en maken afspraken met de woningbouwcorporaties over veilig wonen
-
Blz. 181
5. Ontmoeten voor iedereen
-
Blz. 182
Ambitie
-
Blz. 183
Doelstellingen
-
Blz. 184
Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
-
Blz. 185
We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van diverse vervoersmogelijkheden
-
Blz. 186
Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
-
Blz. 187
We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
-
Blz. 188
Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
-
Blz. 189
We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
-
Blz. 190
Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
-
Blz. 191
We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
-
Blz. 192
Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
-
Blz. 193
We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
-
Blz. 194
6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente
-
Blz. 195
Ambitie
-
Blz. 196
Doelstellingen
-
Blz. 197
Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
-
Blz. 198
We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
-
Blz. 199
Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
-
Blz. 200
We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
-
Blz. 201
Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
-
Blz. 202
We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
-
Blz. 203
7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
-
Blz. 204
Ambitie
-
Blz. 205
Doelstellingen
-
Blz. 206
Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
-
Blz. 207
We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
-
Blz. 208
We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
-
Blz. 209
We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
-
Blz. 210
We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
-
Blz. 211
Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
-
Blz. 212
We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
-
Blz. 213
De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
-
Blz. 214
We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
-
Blz. 215
We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van andere muziekvormen (pop- en lichte muziek)
-
Blz. 216
Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
-
Blz. 217
Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
-
Blz. 218
We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
-
Blz. 219
Thema 3 - Een duwtje in de rug
-
Blz. 220
Ambitie
-
Blz. 221
1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
-
Blz. 222
Ambitie
-
Blz. 223
Doelstellingen
-
Blz. 224
Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in
-
Blz. 225
We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
-
Blz. 226
Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
-
Blz. 227
We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
-
Blz. 228
Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
-
Blz. 229
De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
-
Blz. 230
2. Thuiswonen met een beetje hulp
-
Blz. 231
Ambitie
-
Blz. 232
Doelstellingen
-
Blz. 233
Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
-
Blz. 234
We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
-
Blz. 235
Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning
-
Blz. 236
We nemen deel aan de pilot reablement
-
Blz. 237
Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund
-
Blz. 238
We ondersteunen mantelzorgers
-
Blz. 239
3. Meedoen met een beetje hulp
-
Blz. 240
Ambitie
-
Blz. 241
Doelstellingen
-
Blz. 242
Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
-
Blz. 243
We bieden cliëntondersteuning aan
-
Blz. 244
We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
-
Blz. 245
Voor inwoners is onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar
-
Blz. 246
Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
-
Blz. 247
We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
-
Blz. 248
Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden
-
Blz. 249
We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
-
Blz. 250
We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
-
Blz. 251
Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
-
Blz. 252
We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
-
Blz. 253
Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
-
Blz. 254
We ondersteunen jonge mantelzorgers
-
Blz. 255
Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
-
Blz. 256
We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
-
Blz. 257
We nemen deel aan het project Digisterker
-
Blz. 258
Thema 4 - Zorg wie dat nodig heeft
-
Blz. 259
Ambitie
-
Blz. 260
1. Goede zorg voor iedereen
-
Blz. 261
Ambitie
-
Blz. 262
Doelstellingen
-
Blz. 263
Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is
-
Blz. 264
We zorgen voor een dekkend zorglandschap
-
Blz. 265
Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
-
Blz. 266
We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
-
Blz. 267
Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed
-
Blz. 268
We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
-
Blz. 269
2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien
-
Blz. 270
Ambitie
-
Blz. 271
Doelstellingen
-
Blz. 272
Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien
-
Blz. 273
We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
-
Blz. 274
Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
-
Blz. 275
De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
-
Blz. 276
Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind
-
Blz. 277
Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
-
Blz. 278
3. Zorg bij thuiswonen en participeren
-
Blz. 279
Ambitie
-
Blz. 280
Doelstellingen
-
Blz. 281
Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
-
Blz. 282
We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
-
Blz. 283
Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
-
Blz. 284
Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
-
Blz. 285
Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
-
Blz. 286
Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
-
Blz. 287
Met Sius kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
-
Blz. 288
Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
-
Blz. 289
We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
-
Blz. 290
Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
-
Blz. 291
We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
-
Blz. 292
Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
-
Blz. 293
We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
-
Blz. 294
We streven naar lokale maatschappelijke opvang
-
Blz. 295
Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
-
Blz. 296
We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
-
Blz. 297
We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
-
Blz. 298
Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
-
Blz. 299
We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek en zorgmijders
-
Blz. 300
Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
-
Blz. 301
De casusregisseurs zorg & veiligheid zien toe op het terugdringen van onveiligheidssituaties als gevolg van multi-problematiek bij inwoners
-
Blz. 302
Beleidsindicatoren
-
Blz. 303
Beleidsindicatoren
-
Blz. 304
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 305
Meerjarenbegroting
-
Blz. 306
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
-
Blz. 307
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2025
-
Blz. 308
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2025
-
Blz. 309
Programma 3 - Werken
-
Blz. 310
Leeswijzer
-
Blz. 311
Ondernemend Oost Gelre
-
Blz. 312
Inleiding
-
Blz. 313
Doelstellingen
-
Blz. 314
Compacte en vitale winkelcentra
-
Blz. 315
Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.
-
Blz. 316
Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie
-
Blz. 317
Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre
-
Blz. 318
Nabij en bereikbaar
-
Blz. 319
Inleiding
-
Blz. 320
Doelstellingen
-
Blz. 321
De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
-
Blz. 322
De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
-
Blz. 323
Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
-
Blz. 324
Beleidsindicatoren
-
Blz. 325
Beleidsindicatoren
-
Blz. 326
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 327
Meerjarenbegroting
-
Blz. 328
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
-
Blz. 329
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2025
-
Blz. 330
Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2025
-
Blz. 331
Programma 4 - Dienstverlening
-
Blz. 332
Leeswijzer
-
Blz. 333
Dienstverlening
-
Blz. 334
Inleiding
-
Blz. 335
Ontwikkelingen
-
Blz. 336
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 337
We stellen de inwoner en ondernemer centraal
-
Blz. 338
We leveren resultaatgericht maatwerk
-
Blz. 339
Versterken van de relatie tussen samenleving en gemeentelijke organisatie
-
Blz. 340
Financieel gezond
-
Blz. 341
Inleiding
-
Blz. 342
Ontwikkelingen
-
Blz. 343
Doelstellingen
-
Blz. 344
Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
-
Blz. 345
Integrale veiligheid en ondermijning
-
Blz. 346
Inleiding
-
Blz. 347
Ontwikkelingen
-
Blz. 348
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 349
We werken integraal samen aan een veilige en leefbare woon- en werkomgeving.
-
Blz. 350
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
-
Blz. 351
Wij zijn samen met de ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
-
Blz. 352
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
-
Blz. 353
De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
-
Blz. 354
Beleidsindicatoren
-
Blz. 355
Beleidsindicatoren
-
Blz. 356
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 357
Meerjarenbegroting
-
Blz. 358
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
-
Blz. 359
Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2025
-
Blz. 360
Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2024
-
Blz. 361
Inleiding
-
Blz. 362
Paragrafen
-
Blz. 363
Inleiding
-
Blz. 364
Inleiding
-
Blz. 365
Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 366
Inleiding
-
Blz. 367
Beleid weerstandsvermogen
-
Blz. 368
Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
-
Blz. 369
Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
-
Blz. 370
Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 371
Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
-
Blz. 372
Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 373
Verbonden partijen en participaties
-
Blz. 374
Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
-
Blz. 375
Fijnder
-
Blz. 376
Stadsbank Oost Nederland (SON)
-
Blz. 377
Regio Achterhoek
-
Blz. 378
NV Rova
-
Blz. 379
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
-
Blz. 380
Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
-
Blz. 381
Dimpact
-
Blz. 382
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
-
Blz. 383
GGD
-
Blz. 384
Laarberg
-
Blz. 385
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 386
Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
-
Blz. 387
Inleiding
-
Blz. 388
Communicatie in het hart van beleid
-
Blz. 389
Personeelsbeleid
-
Blz. 390
Ombudsman
-
Blz. 391
Integriteit en ondermijning
-
Blz. 392
Informatiemanagement
-
Blz. 393
Financiën, planning & control
-
Blz. 394
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 395
Mediation
-
Blz. 396
Bezwarencommissie
-
Blz. 397
Participatie
-
Blz. 398
Fraude en continuïteit
-
Blz. 399
Paragraaf 4: Financiering
-
Blz. 400
Inleiding
-
Blz. 401
Ontwikkeling rentepercentage 2025
-
Blz. 402
Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
-
Blz. 403
Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
-
Blz. 404
Kredietrisico
-
Blz. 405
Leningenportefeuille
-
Blz. 406
Schatkistbankieren
-
Blz. 407
Rentelasten 2025
-
Blz. 408
Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 409
Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 410
Wegen
-
Blz. 411
Riolering
-
Blz. 412
Openbaar groen en water
-
Blz. 413
Openbare verlichting
-
Blz. 414
Civiel technische kunstwerken
-
Blz. 415
Speelvoorzieningen
-
Blz. 416
Inleiding
-
Blz. 417
Overzicht beheerplannen voor het jaar 2025
-
Blz. 418
Water
-
Blz. 419
Paragraaf 6: Grondbeleid
-
Blz. 420
Inleiding
-
Blz. 421
Grondbeleid
-
Blz. 422
Actuele stand van zaken
-
Blz. 423
Reservering voor risico's grondexploitatie
-
Blz. 424
Voorziening voor verwachte verliezen
-
Blz. 425
Afsluiting complexen
-
Blz. 426
Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
-
Blz. 427
Paragraaf 7: Lokale heffingen
-
Blz. 428
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 429
Inleiding
-
Blz. 430
Overzicht lokale heffingen
-
Blz. 431
Leges
-
Blz. 432
Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
-
Blz. 433
Lokale lastendruk
-
Blz. 434
Paragraaf 8 : Wet Open Overheid
-
Blz. 435
Wet open overheid
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap