Onroerendezaakbelasting
Onze belangrijkste autonome inkomstenbron is de onroerendezaakbelasting (ozb). De waarde van het onroerend goed vormt de basis voor de belastingheffing. De hoogte van de ozb berekenen we naar een percentage van de waarde van de onroerende zaak.
Afvalstoffenheffing
De kosten voor het ophalen en verwerken van de afvalstromen van de huishoudens mogen wij doorberekenen aan onze burgers. De afvalstoffenheffing gebeurt volgens het Diftar. Diftar staat voor: geDIFferentieerd TARief afvalstoffenheffing; de vervuiler betaalt. Diftar betekent in de praktijk dat elk huishouden een basisbedrag betaalt. Daarnaast betalen de inwoners voor de hoeveelheid afval die zij aanbieden.
Berekening van kostendekkendheid afvalstoffenheffing (x € 1.000)
|
Kosten taakveld 7.3 afval, incl. omslagrente
|
2.780 |
Inkomsten taakveld 7.3 afval, excl. heffingen
|
360 |
Netto kosten taakveld 7.3 afval
|
2.420 |
|
|
Toe te rekenen kosten
|
106 |
Overhead
|
41 |
BTW
|
557 |
Totale kosten
|
3.124 |
|
|
Opbrengst heffingen
|
3.124 |
|
|
Dekkingspercentage
|
100 % |
Tabel 2.12 Kostendekkendheid afvalstoffenheffing
De toegerekende kosten bestaan uit kwijtschelding, 50% aan servicekosten voor de administratieve verwerking van de aanslagoplegging en 20% van de kosten van het straatvegen i.v.m. zwerfafval.
Ontwikkeling tarieven afvalstoffenheffing
|
Afvalstoffenheffing
|
2024
|
2025
|
Vastrecht
|
213 |
242 |
Tarief per lediging (container)
|
5,84 |
5,84 |
Tarief per lediging (zak)
|
1,20 |
1,20 |
Tabel 2.13 Ontwikkeling tarieven afvalstoffenheffing
Rioolheffing
Onder de naam rioolheffing mogen we een belasting heffen ter bestrijding van de kosten voor de gemeente die verbonden zijn aan:
a) De inzameling en transport van huishoudelijk- en bedrijfsafvalwater en de zuivering van huishoudelijk afvalwater in een IBA
b) De inzameling transport en verwerking van afvloeiend hemelwater
c) Het treffen van maatregelen om de nadelige gevolgen van de grondwaterstand te beperken
We mogen deze heffing aan de gebruikers van het riool opleggen. De rioolheffing wordt opgelegd aan de gebruiker van een perceel van waaruit water direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd. De belasting wordt geheven naar het aantal kubieke meters water dat vanuit het perceel wordt afgevoerd. De aanslagoplegging en incasso is uitbesteed aan Vitens.
Berekening van kostendekkendheid rioolheffing (x € 1.000)
|
Kosten taakveld 7.2 riolering, incl. omslagrente
|
2.919 |
Inkomsten taakveld 7.2 riolering, excl. heffingen
|
€ 0 |
Netto kosten taakveld 7.2 riolering
|
2.919 |
|
|
Toe te rekenen kosten
|
|
Overhead
|
113 |
BTW
|
675 |
Totale kosten
|
3.707 |
|
|
Opbrengst heffingen
|
3.707 |
|
|
Dekkingspercentage
|
100 % |
Tabel 2.14 Kostendekkendheid rioolheffing
De toegerekende kosten bestaat voor een deel uit straatvegen en kwijtschelding.
Straatvegen doen we om drie redenen:
1. Voor het transporten van afvloeiend hemelwater
2. Het opruimen van zwerfvuil (zowel vanuit functionele als vanuit esthetische redenen)
3. Onkruidbestrijding (we willen geen ongewenste kruiden en grassen in de goot).
Een exacte verdeling tussen de drie redenen is niet te bepalen, maar omdat wij een groene gemeente zijn, is het aandeel bladafval en ongewenste kruiden relatief wat groter dan het zwerfvuil. Bladafval en ongewenste kruiden verstopt de kolken van het rioolstelsel en veroorzaakt gladheid en daarom weegt die functie zwaarder mee. Op grond van bovenstaande inschatting rekening wij 40% toe aan de rioolheffing, 40% aan wegenonderhoud en 20% aan de afvalstoffenheffing.
Ontwikkeling tarieven rioolheffing
|
Rioolheffing
|
2024
|
2025
|
Tarief per m³
|
€ 1,70
|
€ 1,85
|
Tabel 2.15 Ontwikkeling tarieven rioolheffing
Hondenbelasting
Wij mogen hondenbelasting opleggen. De opbrengst van de hondenbelasting is bestemd voor de algemene middelen. Dit betekent dat we de belasting niet specifiek hoeven besteden aan doelen die van tevoren zijn vastgesteld. Wij hebben voor de hondenbelasting een progressief tarievenstelsel vastgesteld, waarbij hondeneigenaar met meer dan één hond een hoger bedrag per hond betaalt.
Ontwikkeling tarieven hondenbelasting
|
Hondenbelasting
|
2024
|
2025
|
Eén hond
|
€ 58,30 |
€ 59,47 |
2e en elke volgende hond, per hond
|
€ 90,46 |
€ 92,27 |
Kenneltarief
|
€ 228,94 |
€ 233,52 |
Tabel 2.16 Ontwikkeling tarieven hondenbelasting
Toeristenbelasting
Wij heffen vergoeding voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding door personen die niet in de gemeente woonachtig zijn. De belasting wordt opgelegd aan degene die gelegenheid biedt tot verblijf.
Ontwikkeling tarieven toeristenbelasting
|
Toeristenbelasting
|
2024
|
2025
|
Per persoon per overnachting
|
€ 1,41
|
€ 1,44
|
Tabel 2.17 Ontwikkeling tarieven toeristenbelasting