Financiële programmabegroting 2025

Bestaand beleid 2025 versus 2024

Terug naar navigatie - Bestaand beleid 2022 versus 2021

In deze paragraaf geven we op hoofdlijnen de afwijkingen tussen de Programmabegroting 2025 en  Programmabegroting 2024 weer.

Bedragen x € 1.000

 

 

Programma

 

 

 Jaarrekening 2023

 

Begroting 2024

Begroting 2025

 Uitgaven

 Inkomsten

 Saldo

Uitgaven

Inkomsten

Saldo

Uitgaven

Inkomsten

Saldo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wonen

-19.291

9.581

-9.710

-20.536

8.924

-11.612

-18.226

8.894

-9.332

2. Welzijn

-50.288

12.860

-37.428

-55.683

10.552

-45.131

-54.874

10.870

-44.004

3. Werken

-2.017

2.806

789

-4.479

3.708

-771

-2.747

2.574

-173

4. Dienstverlening

-6.617

1.305

-5.312

-7.436

699

-6.737

-7.271

736

-6.535

Algemene dekkingsmiddelen

-794

68.853

68.059

-806

73.723

72.917

-602

75.390

74.788

Overhead

-11.383

119

-11.264

-13.444

399

-13.045

-13.536

304

-13.232

Onvoorzien

0

0

0

-67

0

-67

-67

0

-67

Heffing Vennootschapsbelasting (VPB)

-37

0

-37

-30

0

-30

-10

0

-10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo van baten en lasten

-90.353

95.524

5.171

-102.481

98.005

-4.476

-97.333

98.768

1.435

Mutaties reserves programma 1

-840

724

-116

0

1.439

1.439

0

270

270

Mutaties reserves programma 2

-1.785

685

-1.100

0

2.339

2.339

0

115

115

Mutaties reserves programma 3

0

143

143

0

483

483

0

0

0

Mutaties reserves programma 4

-6.793

8.692

1.899

-6.785

7.611

826

-1.038

1.308

270

Geraamd resultaat

-99.771 

105.768 

5.997 

-109.266

109.877

611

-98.371

100.461

2.090

 

 

Wat u in bovenstaande tabel kunt herleiden, is het structurele begrotingsresultaat voor 2025. In dit begrotingsresultaat is rekening gehouden met de verwachte inflatie voor 2025.   

Onderstaande vergelijking is gebaseerd op het structurele begrotingsresultaat 2025 en 2024.

De Programmabegroting 2024, inclusief wijzigingen                                                                                   €  611.000
De Programmabegroting 2025 bestaand beleid                                                                                              €  2.090.000

T.o.v. 2024 is sprake van een verbetering van het structurele resultaat met                                  €  1.479.000

De afwijkingen ten opzichte van de programmabegroting 2024 vloeien voort uit het nieuw beleid 2024 en de wijzigingen van de bestuursrapportage. 

Voorstellen van nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voorstellen van nieuw beleid

De voorstellen voor nieuw beleid worden onderverdeeld in voorstellen die reeds met de kadernota aan u zijn voorgelegd en nieuw beleid. Beide leiden tot het volgende beslag op middelen. In bijlage 3 vindt u de uitwerking van de voorstellen van nieuw beleid per programma.

 

Investeringsniveau (x € 1.000)

Programma 

2025

2026

2027

2028

1. Wonen - programmabegroting 2024-2027

8.050

9.228 3.887 2.488

1. Wonen - nieuw beleid

30 420 0 0

2. Welzijn - programmabegroting 2024-2027

0 0 0 0

2. Welzijn - nieuw beleid

7.357 0

0

0

3. Werken - programmabegroting 2024-2027

0 0

0

0

3. Werken - nieuw beleid

0 0

0

0

4. Dienstverlening - programmabegroting 2024-2027

0 0

0

0

4. Dienstverlening - nieuw beleid

610

0

35

0

 

 

 

 

 

Totaal investeringsniveau nieuw beleid

16.047 9.648 3.922 2.488

 

Budgettaire lasten (x € 1.000)

Programma

2025

2026

2027

2028

1. Wonen - programmabegroting 2024-2027

1.254 1.826 2.106 1.987

1. Wonen - nieuw beleid

452 482 482 482

2. Welzijn - programmabegroting 2024-2027

426 456 226 126

2. Welzijn - nieuw beleid

333 677 660 500

3. Werken - programmabegroting 2024-2027

197 147 147 0

3. Werken - nieuw beleid

237 16 17 0

4. Dienstverlening - programmabegroting 2024-2027

245 10 10 10

4. Dienstverlening - nieuw beleid

755 635 568 568

Totaal budgettaire lasten nieuw beleid

3.899 4.249 4.216 3.673

 

       

Dekking uit reserve

2.780 2.040 1.717 999

Dekking uit voorziening riolering

182 295 382 409

Totaal dekking t.l.v. reserves & voorzieningen

2.962 2.335 2.099 1.408

 

 

 

 

 

Netto budgettaire jaarlasten nieuw beleid

937

1.914

2.117

2.265

Belangrijke items zijn onder andere onderwijshuisvesting Groenlo, reconstructies wegen, zorg en participatie in het bijzonder gericht op samenwerking, preventie en schuldhulpverlening, sportbeleid, cultuurbeleid, bedrijventerreinen, en optimaliseren bedrijfsvoering.

Financieel begrotingsresultaat 2025

Terug naar navigatie - Financieel begrotingsresultaat 2025

Op basis van de Programmabegroting 2025, voorstellen van nieuw beleid (besluit en noodzakelijk) en het dekkingsplan ontstaat het volgende financiële beeld voor het jaar 2025 (x € 1.000).

 

Financieel resultaat bestaand beleid programmabegroting 2025

 € 2.090

Inflatoire verhoging ozb en leges

 € 170

BTW compensatiefonds

€ 700

Structureel resultaat bestaand beleid

 €  2.960

Voorstellen van nieuw beleid 2025

 € -937

Subtotaal

 € 2.023

Structureel dekkingsplan 2025

 € 0

Voordelig begrotingsresultaat 2025

 € 2.023

Ten opzichte van de kadernota is het financieel rooskleuriger. Dit wordt veroorzaakt door de gunstige bijstelling van het gemeentefonds voor 2025 en de lucht die uit de begroting is gehaald. Echter vanaf 2026 zijn er nog steeds diverse onzekerheden over de hoogte van het gemeentefonds. Dit leidt ertoe dat het begrotingsresultaat voor 2026 negatief is op basis van huidige gegevens. 

 

Bestemmingsreserve investeringsfonds grote werken

Gezien de grote investeringswerken die de komende jaren op de planning staan, wordt voorgesteld € 1.500.000 van het te verwachten begrotingsresultaat 2025 te reserveren in een nieuw te vormen bestemmingsreserve investeringsfonds grote werken.

Incidentele baten en lasten bestaand beleid

Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves

Onderstaand overzicht geeft u inzicht in de structurele mutaties van de reserves. De belangrijkste mutatie betreft de bespaarde rente (x € 1.000).

 

Toevoeging

Onttrekking

Saldo

 

 

 

 

Bespaarde rente reserves

-1.038

1.045

7

Kapitaallasten school Flierbeek en Hamalandschool, reserve onderwijshuisvesting (mutatie loopt af in 2036)

0

115

115

Totaal

-1.038

1.160

122

Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, financiering en investeringen

Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Terug naar navigatie - Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Overeenkomstig de artikelen 20 en 22 van het BBV dient afzonderlijk aandacht te worden besteed aan de jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. Alle bedoelde verplichtingen zijn in de exploitatiebegroting verwerkt. De arbeidskosten gerelateerde verplichtingen die niet jaarlijks terugkeren of niet van vergelijkbaar volume zijn, betreft de onttrekkingen uit de pensioenvoorziening voormalig wethouders. De mutatie wordt jaarlijks bepaald en de hoogte van de voorziening is toereikend om aan de toekomstige verplichtingen te kunnen voldoen.

Financiering

Terug naar navigatie - Financiering

De ontwikkeling van de financieringspositie is bepalend voor de toekomstige ontwikkeling van de omvang van de leningenportefeuille (het lange vreemd vermogen). Gedetailleerde informatie over financiering, treasury, leningenportefeuille etc. is opgenomen in de zogenaamde paragraaf financiering binnen deze programmabegroting. Tevens laat de geprognostiseerde balans de verwachte financieringsbehoefte zien de komende jaren.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Investeringen hebben als kenmerk dat zij duurzaam zijn. Een investering gaat meerdere jaren mee. Op het moment dat een investering plaatsvindt (aanschaf c.q. bouw van een object) worden de uitgaven gedaan. Deze uitgaven leiden echter niet direct tot lasten in de exploitatiebegroting. Toerekening van de kapitaallasten (afschrijving en rentekosten) vindt voor de eerste keer plaats in het jaar nadat een investering is opgeleverd. Het aantal jaren dat de kapitaallasten worden toegerekend is afhankelijk van het soort investering.

Met het vaststellen van deze programmabegroting autoriseert de raad de investeringen uit de jaarschijf 2025. In het onderdeel "voorstellen van nieuw beleid" zijn de totale investeringskredieten en  budgettaire lasten opgenomen per jaarschijf. In bijlage 1 zijn alle voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2025-2028 opgenomen.

Meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Meerjarenbeeld

In de Meerjarenbegroting hanteren wij de volgende uitgangspunten:

Ontwikkeling prijsstijgingen en loonkosten

In de Meerjarenbegroting houden wij rekening met constante prijzen. We houden dus geen rekening met inflatie en loonsomontwikkeling.  In de begroting 2024 wordt voor aanvaard / bestaand beleid een algemene prijsontwikkeling van 2% gehanteerd. 
In de samenstelling van de begroting 2025 worden de salarissen van juni 2024, inclusief verhoging per 1 oktober 2024 met 1,25%, als uitgangspunt genomen. Tevens dienen de normale periodieke verhogingen, meegenomen te worden. Voor 2025 wordt vooralsnog een loonkostenontwikkeling verwacht van 1,25% ten opzichte van de salarissen van juni 2024. De CAO gemeenten loopt tot en met 31 maart 2025.

Algemene uitkering uit het gemeentefonds

- Zoals gebruikelijk is de meicirculaire gehanteerd voor de berekening van de algemene uitkering voor de programmabegroting. De belangrijkste ontwikkelingen worden hieronder toegelicht.
- Wijziging van de normeringsmethodiek: Er is besloten om de nieuwe financieringssystematiek (bbp-systematiek) al vanaf dit jaar in te voeren, zodat de financiering stabieler wordt. Deze 
overgang heeft, met uitzondering van het jaar 2025, geen financiële gevolgen voor gemeenten en provincies. Het accres is vastgezet op een plus van € 1 miljard boven op de stand van de Miljoenennota 2022. Het effect voor de gemeenten is dat de algemene uitkering fors daalt. Hiermee legt het kabinet een gigantische opdracht bij de gemeenten om financieel het hoofd boven water te houden.
- Besparingsverlies Jeugd: Voor 2025 is er een incidentele bijdrage van € 500 miljoen van het rijk opgenomen in de algemene uitkering voor het niet realiseren van de beoogde besparing op jeugd door het rijk. In hoeverre de besparing in 2026 en volgende jaren wordt bereikt is onbekend. Er mag van worden uitgegaan dat de kosten jeugd als gevolg van landelijk beleid zullen dalen met € 500 miljoen en dat anders ook voor de volgende jaren de compensatie zal blijven plaatsvinden. Voor Oost Gelre betreft het een bedrag van circa € 880.000.
- BTW compensatiefonds: Op basis van de ruimte onder het plafond van het jaar 2023 van € 573 miljoen, hetgeen overeenkomt met ongeveer 19 punten van de uitkeringsfactor nemen wij in de begroting 2025 en volgende jaren een structurele stelpost op. De provinciaal toezichthouder heeft hier mee ingestemd. Voor Oost Gelre komt dit neer op een bedrag van circa € 700.000.
- Opschalingskorting: Het kabinet heeft besloten dat de opschalingskorting definitief geschrapt gaat worden.

Belastingdruk

Wij houden vanaf 2025 rekening met een jaarlijkse trendmatige verhoging van 2% voor de onroerendezaakbelasting (OZB) ad € 135.000. Er wordt geen extra verhoging voorgesteld. 

Jaren 2026-2028

Voor de jaren 2026-2028 wordt gewerkt met constante prijzen.

Meerjarenperspectief 2025-2028

Terug naar navigatie - Meerjarenperspectief 2025 - 2028

Doorrekening van het meerjarenperspectief leidt tot het volgende financieel overzicht (x € 1.000).

 

2025

2026

2027

2028

 

 

 

 

 

Begrotingsuitkomst lopend jaar

2.090

3.290 747 1.638

 

 

 

 

 

jaarlijkse autonome ontwikkelingen uitgaven

 

 

 

 

vrijval kapitaallasten   300 300 300
         
jaarlijkse autonome ontwikkelingen inkomsten        

algemene uitkering uit het gemeentefonds

 

-3.813

421

434

algemene uitkering - btw compensatiefonds

700

 

 

 

besparingsverlies jeugd

 

800

 

 

trendmatige verhoging OZB

145

145

145

145

trendmatige verhoging leges

25

25

25

25

 

 

 

 

 

subtotaal

2.960

747

1.638

2.542

Netto budgettaire last nieuw beleid

-937

-1.914

-2.116

-2.265

Cumulatief dekkingsplan

0

0 0 0

 

 

 

 

 

Begrotingsresultaat

2.023

-1.167

-478

277



Reservepositie

Terug naar navigatie - Reservepositie

Hierna volgt een opsomming van de stand van de eigen financieringsmiddelen per 1 januari 2024 en 1 januari 2025. Hierbij maken we onderscheid tussen algemene reserves, bestemmingsreserves en voorzieningen (x € 1.000).

 

 

2024

2025

Algemene reserve

 

 

    - waarvan geblokkeerd

23.299 23.299

    - waarvan vrij besteedbaar

11.728 12.876

Bestemmingsreserves

13.641 13.280

Voorzieningen

10.085 8.626

Totaal reserves en voorzieningen

58.753

58.081

 

Naast een structureel sluitende Meerjarenbegroting is het voor de robuustheid van de gemeentelijke financiële positie noodzakelijk dat we over een vrij besteedbare reserve beschikken. Die moet minimaal gelijk zijn aan de uitgangspunten in de nota risicomanagement en het financieel weerstandsvermogen. De minimaal benodigde weerstandscapaciteit € 2,5 miljoen. Voor zowel 2024 als 2025 is de algemene reserve vrij besteedbaar ruim boven de grens. 

Op basis van de voorstellen kennen de reservepositie en de weerstandsnorm de volgende ontwikkeling  (per 31 december) (x € 1.000):

 

2025

2026

2027

2028

Vrije besteedbare reserves

13.007

10.846

9.407

9.412

 

 

 

 

 

Beschikbare weerstandscapaciteit

14.307

12.146 10.707 10.712

Benodigde weerstandscapaciteit

-2.500

-2.500

-2.500

-2.500

Weerstandscapaciteit boven de norm

11.807

9.646

8.207

8.212

 

Ontwikkeling algemene uitkering

Wij hebben de voorlopige effecten van de meicirculaire in het meerjarenperspectief meegenomen (x € 1.000).

 

 

2026

2027

2028

 

 

 

 

Ontwikkeling algemene uitkering

-3.619

-2.789

-2.088

Ontwikkeling integratie uitkering

-194

-575

-842

Ontwikkeling decentralisatie uitkeringen

0

-28

-28

Ontwikkeling cumulatief (t.o.v. 2025)

-3.813

-3.392

-2.958

De algemene uitkering is voor alle jaren lager dan in 2025. Er is vanaf 2027 wel een lichte verbetering te zien ten opzichte van het jaar ervoor. De daling wordt veroorzaakt door de nieuwe financieringssystematiek.

Begroting 2025 versus begroting 2024

Programma 1: Wonen

Terug naar navigatie - Programma 1: Wonen

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2024
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 5.704 5.551
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 164 187
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.846 2.546
TV7.2 7.2 Riolering 2.822 3.008
TV7.3 7.3 Afval 2.779 2.634
TV7.4 7.4 Milieubeheer 2.118 1.863
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving 919 994
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 877 852
Terug naar navigatie - Programma 1: Leefomgeving

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2024
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -499 -258
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1 -1
TV7.2 7.2 Riolering -3.709 -3.413
TV7.3 7.3 Afval -3.484 -3.306
TV7.4 7.4 Milieubeheer -560 -550
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving -302 -302
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -339 -339

Programma 2: Welzijn

Terug naar navigatie - Programma 2: Welzijn

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2024
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 2.656 2.599
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.586 1.458
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 558 541
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties 1.692 1.727
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 313 269
TV5.4 5.4 Musea 344 296
TV5.6 5.6 Media 696 546
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 6.179 3.305
TV6.2 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 0 2.346
TV6.21 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO 161 0
TV6.22 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 583 0
TV6.23 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 1.865 0
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen 8.354 7.716
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk 6.410 6.612
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 2.776 2.557
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 0 1.268
TV6.60 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 1.530 0
TV6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0
TV6.711 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) 2.965 0
TV6.712 6.712 Begeleiding (WMO) 3.379 0
TV6.713 6.713 Dagbesteding (WMO) 98 0
TV6.71A 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 0 3.434
TV6.71B 6.71B Begeleiding (WMO) 0 537
TV6.71C 6.71C Dagbesteding (WMO) 0 3.324
TV6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 20
TV6.72A 6.72A Jeugdhulp begeleiding 0 6.674
TV6.72B 6.72B Jeugdhulp behandeling 0 171
TV6.72C 6.72C Jeugdhulp dagbesteding 0 21
TV6.73C 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 0 2.396
TV6.74A 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 0 25
TV6.751 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 6.345 0
TV6.752 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 234 0
TV6.761 6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 46 0
TV6.762 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 2.531 0
TV6.791 6.791 PGB WMO 285 0
TV6.792 6.792 PGB Jeugd 200 0
TV6.811 6.811 Beschermd wonen (WMO) 25 0
TV6.812 6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 35 0
TV6.82 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0
TV6.821 6.821 Jeugdbescherming 498 0
TV6.822 6.822 Jeugdreclassering 47 0
TV6.82A 6.82A Jeugdbescherming 0 392
TV6.82B 6.82B Jeugdreclassering 0 163
TV6.91 6.91 Coördinatie en beleid WMO 352 0
TV6.92 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 303 0
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 1.829 952
Terug naar navigatie - Programma 2: Welzijn

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2024
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -226 -160
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering -180 -164
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties -161 -160
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -4 -4
TV5.6 5.6 Media -35 -6
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -3.747 -1.301
TV6.23 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal -75 0
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen -4.900 -4.340
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk -1.106 -1.241
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 0 -76
TV6.60 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) -76 0
TV6.711 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) -192 0
TV6.71A 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 0 -192
TV7.1 7.1 Volksgezondheid -169 -169

Programma 3: Werken

Terug naar navigatie - Programma 3: Werken

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2024
TV3.1 3.1 Economische ontwikkeling 211 216
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 1.455 604
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 152 146
TV3.4 3.4 Economische promotie 655 687
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 273 919
Terug naar navigatie - Programma 3: Werken

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2024
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -1.431 -450
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -19 -19
TV3.4 3.4 Economische promotie -1.062 -988
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -61 -745

Programma 4: Dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 4: Dienstverlening

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2024
TV0.1 0.1 Bestuur 2.297 2.023
TV0.2 0.2 Burgerzaken 1.225 1.151
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 569 578
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.316 2.259
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 862 787
TV7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 2 2
Terug naar navigatie - Programma 4: Dienstverlening

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2024
TV0.2 0.2 Burgerzaken -419 -349
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -221 -183
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer -51 -50
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid -44 -17

Verbonden partijen

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overzicht verbonden partijen
1. De volgens de rekenkamer gedefinieerde verbonden partijen met een bestuurlijk en aanmerkelijk financieel belang. Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Gemeenschappelijke regelingen
Regio Achterhoek Doetinchem Regio Achterhoek zet zich in voor een duurzaam vitale, aantrekkelijke en gezonde regio door samen met andere partners (bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties) de Achterhoekvisie 2030 en jaarplannen uit te voeren. Met deze agenda wil de regio een antwoord bieden op diverse ontwikkelingen die op de Achterhoek afkomen, zoals demografische krimp, economische uitdagingen en klimaat- en milieuproblematiek. Door krachten te bundelen en slimme verbindingen te leggen kan de Achterhoek vitaal gehouden worden. Via Regio Achterhoek wordt er gewerkt aan een coöperatieve regio die nieuwe, onverwachte oplossingen ontwikkelt en toepast. Daarnaast zal invulling gegeven worden aan de Regio Deal Achterhoek die de regio heeft gesloten met het Rijk en waarmee een (extra) impuls gegeven wordt aan de regionale opgaven waar gemeenten voor staan. AB-Bestuurslid Burgemeester A. Bronsvoort, Plv. Wethouder J. Hoenderboom 7 gemeenten 6.762.000 6.095.000 15.484.000 17.759.000 geen 0 239.938
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland Apeldoorn De veiligheidsregio werkt in nauw overleg met maatschappelijke partners aan een veilige leefomgeving. Zeven dagen per week, 24 uur per dag ligt de focus op het beheersen van risico's en het bestrijden van incidenten. Voortdurend goed voorbereid zijn in samenspraak met burgers, bedrijven en instellingen in de regio Noord- en Oost-Gelderland DB/AB-Bestuurslid Burgemeester A. Bronsvoort, Plv. Wethouder J. Hoenderboom 22 gemeenten 17.925.000 15.667.000 47.558.000 68.572.000 geen 0 1.949.200
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) Hengelo (Gld) De Omgevingsdienst Achterhoek is voor overheden in deze regio (en namens deze overheden ook voor bedrijven en burgers) hèt aanspreekpunt voor vraagstukken op het gebied van milieu. De adviseurs bieden hoogwaardige kennis en expertise aan op het gebied van vergunningverlening, toezicht, handhaving en milieuadvies. Door de bundeling van kennis, de korte lijnen en het snel en efficiënt werken zijn de geleverde producten steeds van hoog niveau. Het doel van de ODA is om samen met haar opdrachtgevers zich dagelijks in te zetten voor een gezonde, schone en veilige leefomgeving voor de inwoners en bedrijven in haar werkgebied. AB-Bestuurslid AB lid: Wethouder B. Porskamp 8 gemeenten 164.000 300.000 1.146.000 1.146.000 geen 0 1.417.300
Plv lid: Wethouder J. Hoenderboom
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL) Doetinchem Het Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers beheert het archief van de acht Achterhoekse gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. Voor deze gemeenten bewaart het Erfgoedcentrum historische informatie en stelt deze beschikbaar. Het beschikbaar stellen gebeurt via de website of op de studiezaal. De komende jaren zal het archief naast papieren informatie meer en meer digitale informatie bevatten. AB Bestuurslid Lid: Wethouder J. Hoenderboom 8 gemeenten 187.793 107.836 451.591 438.782 geen 0 191.126
Plv lid: Wethouder E. Dusseldorp
1. De volgens de rekenkamer gedefinieerde verbonden partijen met een bestuurlijk en aanmerkelijk financieel belang. Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Fijnder Groenlo De dienst is van en voor de gemeenten (Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk); De dienst staat voor maximale zelfstandigheid op het gebied van arbeid, inkomen en participatie; De dienst is klantgericht, resultaatgericht en levert in haar samenwerking met partners maatwerk; De dienst voert de opgedragen taken uit met betrokken, professioneel en kwalitatief goed personeel; De dienst heeft ambitie en wenst een voortrekkersrol te vervullen DB-Bestuurslid DB lid : Wethouder E. Dusseldorp 3 gemeenten 2.589.000 2.333.000 9.723.000 8.967.000 geen 0 12.353.000
AB-Bestuurslid AB lid 1: Wethouder E. Dusseldorp
AB lid 2: Wethouder A. Schuten
Stadsbank Oost Nederland Enschede De Stadsbank Oost Nederland is een Gemeenschappelijke Regeling ‘van en voor’ gemeenten. De missie is om financiële weerbaarheid en eigen kracht van huishoudens te versterken. Dit doen door voortdurend te bouwen aan een betrouwbare, transparante en kwalitatief hoogwaardige uitvoeringsorganisatie, die samen met klanten duurzame resultaten boekt en zich daarover altijd maatschappelijk verantwoordt. AB-Bestuurslid Lid: Wethouder E. Dusseldorp 22 gemeenten 1.289.900 1.464.500 5.790.100 7.098.300 geen 0 260.073
Plv lid: Wethouder vA. Schutten
GGD Noord- Oost Gelderland Warnsveld De GGD is de gezondheidsdienst van en voor de gemeenten Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Harderwijk, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen. Centraal bij de GGD staat preventie: het voorkomen van ziekten in de regio. AB-Bestuurslid AB lid: Wethouder E. Dusseldorp 22 gemeenten 2.130.000 2.158.000 2.910.000 2.977.000 geen 0 681.189
Plv lid: Burgemeester A. Bronsvoort
Naamloze, Commanditaire en Besloten Vennootschappen en verenigingen Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Gebiedsonderneming Laarberg CV Groenlo Laarberg is het regionale bedrijvenpark in het oostelijke deel van de Achterhoek. Door een bundeling van krachten kunnen we de concurrentiepositie van de regio waarborgen, verstevigen en verbeteren. Met ruimte voor ondernemingen tot en met milieucategorie 5 Vennoot Vert : Wethouder A. Schutten 2 gemeenten geen 48% aandelen
Gebiedsonderneming Laarberg BV Groenlo Laarberg is het regionale bedrijvenpark in het oostelijke deel van de Achterhoek. Door een bundeling van krachten kunnen we de concurrentiepositie van de regio waarborgen, verstevigen en verbeteren. Met ruimte voor ondernemingen tot en met milieucategorie 5 Lid raad van commissarissen Aandeelhouder Vert : Wethouder A. Schutten 2 gemeenten geen 48% aandelen
Plv vert: Wethouder J. Hoenderboom
Alliander NV Arnhem Alliander is een netwerkbedrijf en zorgt voor een betrouwbare, betaalbare en bereikbare energievoorziening (gas en elektra) Aandeelhouder Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht 395.494 aandelen
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
Nuval Platform - De gemeenten die zich verenigd hebben in het Nuval-platform hebben afgesproken in een aantal onderwerpen met één stem op te treden tijdens de aandeelhoudersvergaderingen van Alliander en Vitens. Lid vereniging Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht Ca. 2.500
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
Vitens NV Zwolle Het beschikbaar stellen van voldoende betrouwbaar drinkwater. Aandeelhouder Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht € 684,8 miljoen € 724,1miljoen € 1537 miljoen € 1682 miljoen 18.693 aandelen
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
NV ROVA Zwolle ROVA is een duurzaam dienstenbedrijf dat voor de aandeelhoudende gemeenten zorg draagt voor de inzameling van het huishoudelijk afval en het onderhoud van de openbare ruimte. De missie van de ROVA is om zorg te dragen voor een schone en duurzame leefomgeving voor de inwoners van de aandeelhoudende gemeenten. De ROVA is actief voor 23 gemeenten verdeeld in 3 regio's: Zwolle, Achterhoek en Eemland. Aandeelhouder Vert: Wethouder B. Porskamp 23 gemeenten 295 aandelen
Plv vert: Wethouder A. Schutten
AGEM Doetinchem De AGEM levert een bijdrage aan de energie transitie in de Achterhoek. Lid vereniging Vert: Wethouder B. Porskamp 8 gemeenten 38 aandelen
BNG Bank N.V. Den Haag Het behoud van een belangrijk marktaandeel in het Nederlandse publieke en semipublieke domein en rendement voor de aandeelhouders. Aandeelhouder vert. Wethouder A. Schutten De staat, gemeenten, provincies 51.363 aandelen
Coöperatieve vereniging “Dimpact” u.a. Enschede Gemeenten staan allemaal voor dezelfde uitdagingen, zoals digitalisering, antwoord geven, zaakgericht werken en ketensamenwerking. Elke gemeente heeft daarbij te kampen met onvoldoende middelen, kennis en capaciteit. Samenwerken met elkaar ligt dan voor de hand. Dimpact is een coöperatieve vereniging 100% van, voor en door gemeenten. De Dimpact-gemeenten hebben de handen ineen geslagen om vraagstukken rondom dienstverlening en bedrijfsvoering gezamenlijk op te pakken. Lid vereniging Vert: Wethouder J. Hoenderboom Thans 31 gemeenten lid
Plv vert: Wethouder A. Schutten
Leisurelands B.V. Arnhem Openbare toegankelijkheid dagrecreatieterrein Aandeelhouder Vert. gemeente Berkelland gemachtigd namens Oost Gelre Niet in kaart gebracht 1.049 aandelen