Bijlagen

Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2025-2028

Totaaloverzicht van voorstellen van nieuw beleid per programma 2025-2028

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht van voorstellen van nieuw beleid per programma 2025-2028
Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2025 - 2028
Investeringsniveau Budgettaire lasten
Programma 2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
1 - Wonen 30.000 420.000 0 0 452.100 481.500 481.500 481.500
2 - Welzijn 7.357.426 0 0 0 332.500 677.158 659.658 499.658
3 - Werken 0 0 0 0 236.563 16.563 16.563 0
4 - Dienstverlening 610.000 0 35.000 0 755.300 635.300 568.350 568.350
Totaal aan investeringen 7.997.426 420.000 35.000 0
Totaal budgettaire lasten nieuw beleid - kadernota 2025-2028 1.776.463 1.810.521 1.726.071 1.549.508
Dekking ten laste van reserves & voorzieningen
- reserve rioleringen 0 0 0 0
- vrij besteedbare reserve / incidenteel onvoorzien 1.258.063 918.063 825.563 649.000
- reserve sociaal domein 60.000 0 0 0
NETTO BUDGETTAIRE JAARLAST NIEUW BELEID 458.400 892.458 900.508 900.508
Investeringsniveau Budgettaire lasten
Programma 2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
1 - Wonen 8.050.000 9.228.500 3.886.600 2.487.500 1.254.325 1.826.105 2.105.720 1.987.370
2 - Welzijn 0 0 0 0 426.309 456.309 226.309 126.309
3 - Werken 0 0 0 0 196.700 146.700 146.700 0
4 - Dienstverlening 0 0 0 0 245.000 10.000 10.000 10.000
Totaal aan investeringen 8.050.000 9.228.500 3.886.600 2.487.500
Totaal budgettaire lasten voortkomend uit programmabegroting 2024-2027 2.122.334 2.439.114 2.488.729 2.123.679
Dekking ten laste van reserves & voorzieningen
- reserve rioleringen 182.050 295.480 381.677 409.227
- vrij besteedbare reserve / incidenteel onvoorzien 1.361.700 1.021.700 891.700 350.000
- reserve sociaal domein 100.000 100.000 0 0
NETTO BUDGETTAIRE JAARLAST VOORTKOMEND UIT PROGRAMMABEGROTING 2024-2027 478.584 1.021.934 1.215.352 1.364.452
Begrotingsuitkomst lopende jaar -2.090.000 -330.000
jaarlijkse autonome ontwikkeling uitgaven
correctie kapitaallasten -300.000 -300.000 -300.000
jaarlijkse autonome ontwikkeling inkomsten
algemene uitkering uit het gemeentefonds 3.813.035 -421.177 -433.514
besparingsverlies jeugd -800.000
btw compensatiefonds -700.000
wmo (indexatie vergrijzing)
trendmatige verhoging OZB -145.000 -145.000 -145.000 -145.000
leges -25.000 -25.000 -25.000 -25.000
CUMULATIEF SALDO BEGROTING BIJ ONGEWIJZIGD BELEID -2.960.000 -746.965 -1.638.142 -2.541.656
DEKKINGSPLAN
verhogen OZB incidenteel 0 0 0 0
verhogen leges 0 0 0 0
dekkingsplan structureel 0 0 0 0
dekkingsplan incidenteel
onderuitputting kapitaallasten 0
CUMULATIEF DEKKINGSPLAN 0 0 0 0
BEGROTINGSRESULTAAT -2.023.016 1.167.427 477.718 -276.696

Programma 1: Wonen

Terug naar navigatie - Programma 1: Wonen
Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2025 - 2028
Progamma 1 - Wonen
Urgentie Prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten Opmerking dekking
2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
besluit H Rehabilitatie verhardingen buiten de bebouwde kom 1.200.000 1.200.000 1.200.000 1.200.000 84.000 168.000 252.000 336.000 komt voort uit wegenbeleidsplan algemene dekkingsmiddelen
besluit H Renovatie gemalen en drukunits 200.000 200.000 200.000 200.000 12.667 25.333 38.000 50.667 Vanuit het contract met Remondis worden jaarlijks gemalen en drukunits gerenoveerd rioolfonds
besluit H Rioolrenovatie obv beheerprogramma 100.000 100.000 100.000 100.000 6.333 12.667 19.000 25.333 Komt voort uit het WRP rioolfonds
besluit H Onderzoeken en plannen uit WRP 50.000 50.000 50.000 50.000 Komt voort uit het WRP rioolfonds
besluit H Meer Veilig 3 - traject Lievelde-Groenlo N18. bijdrage gemeente voor aanleg viaduct thv Zwolseweg te Groenlo 1.265.000 88.550 88.550 88.550 88.550 Op 18 december 2018 heeft de raad een besluit genomen om een krediet beschikbaar te stellen. Er wordt nog gezocht naar het ontbrekende deel van het benodigde krediet. Het aandeel van RWS bedraagt ca. de helft van de totale kosten van 3.4 miljoen euro. algemene dekkingsmiddelen
besluit H Flankerende maatregelen project Meer Veilig 3 - traject Lievelde-Groenlo N18 (verbreden en verleggen parallelwegen) Groenlo 460.000 32.200 32.200 32.200 32.200 Naast de realisatiekosten voor het viaduct over de N18 (tussen Lievelde en Groenlo) zijn ook flankerende maatregelen nodig. Deze zijn ingeschat op € 460.000 algemene dekkingsmiddelen
besluit H Uitvoeringsagenda energietransitie - werkstroom gemeentelijk vastgoed- versneld vervangen openbare verlichting 305.000 305.000 305.000 305.000 24.400 48.800 73.200 97.600 Betreft het versneld vervangen van openbare verlichting in de periode 2019-2028. De kosten van onderhoud, vervanging en energie wordt daarmee verlaagd. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Reconstructie Harreveldseweg (binnen de kom) te Zieuwent 420.000 29.400 29.400 29.400 29.400 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. Groot onderhoud aan de verharding is technisch en financieel niet meer passend. De totale verharding dient vervangen te worden. Dit biedt mogelijkheden om samen met de bewoners te kijken naar de inrichting van de woonstraten. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering Harreveldseweg (binnen de kom) te Zieuwent 440.000 27.867 27.867 27.867 27.867 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
noodzakelijk M Oplossing knelpunten hemelwaterafvoer diverse kernen 80.000 80.000 80.000 80.000 5.067 10.133 15.200 20.267 Door afkoppeling van hemelwater het rioolstrelsel te ontlasten. Hiermee worden de huidige knelpunten aangepakt rioolfonds
noodzakelijk M Duurzame omvorming openbaar groen 55.000 55.000 55.000 55.000 3.483 6.967 10.450 13.933 Het krediet is noodzakelijk omdat klimaat-veranderingen vragen om aanpassingen in het groen zoals bijvoorbeeld waterberging. rioolfonds
noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) Reconstructie Bronckhorststraat, De Rode van Heeckenstraat(gedeelte Dr. Ariensstraat-Van der Meer de Walcherenstraat, Dr. Besselinkstraat (gedeelte Op den Akker en Bronckhorststraat) en kruising Gert Reinderstraat-Martin Lelieveldtstraat-Oude Aaltenseweg te Lichtenvoorde 110.000 583.000 48.510 48.510 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering reconstructie Bronckhorststraat, De Rode van Heeckenstraat(gedeelte Dr. Ariensstraat-Van der Meer de Walcherenstraat, Dr. Besselinkstraat (gedeelte Op den Akker en Bronckhorststraat) en kruising Gert Reinderstraat-Martin Lelieveldtstraat-Oude Aaltenseweg te Lichtenvoorde 726.000 45.980 45.980 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
noodzakelijk M Herinrichting kruispunt Kievitstraat-Varsseveldseweg te Lichtenvoorde 262.500 18.375 18.375 18.375 Dit betreft de kruising Varsseveldseweg met de Kievitstraat. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Maatregel DPRA, afvoeren hemelwater Schatbergstraat via Kievitstraat naar Roerdomp te Lichtenvoorde 200.000 12.667 12.667 12.667 Dit betreft het leggen van een hemelwaterafvoer vanaf de Schatbergstraat via de Varssseveldseweg naar de watergang van Roerdomp(combinatie met uitvoering kruising Kievitstraat- Varsseveldseweg) rioolfonds
noodzakelijk M Reconstructie Dorpsstraat (gedeelte De Steege-Harreveldseweg) te Zieuwent 462.000 32.340 32.340 32.340 32.340 De reconstructie is noodzakelijk omdat het wegbeeld gedateerd is. De riolering is aan vervanging toe. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering Dorpstraat te Zieuwent 484.000 30.653 30.653 30.653 30.653 De onderhoudstoestand van de riolering is slecht en daardoor vervangen worden. Daarnaast wordt er een hemelwater rioolbijgelegd. Deze rioolleiding is belangrijk voor de gehele kern Zieuwent. rioolfonds
noodzakelijk M Reconstructie Pastoor Zanderinkstraat en de Haare te Zieuwent 1.066.000 74.620 74.620 74.620 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering Pastoor Zanderinkstraat en de Haare te Zieuwent 1.006.000 63.713 63.713 63.713 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
noodzakelijk M (voorbereidingskrediet) Herinrichting Richterslaan te Lichtenvoorde 110.000 1.476.500 111.055 111.055 111.055 Door de afsluiting van de Zieuwentseweg/N18 neemt de verkeersdruk toe. Hierdoor moet de gehele inrichting aangepast worden. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M DPRA maatregel realiseren bovengronds afstromen hemelwater ivm wateroverlast Richterslaan 150.000 9.500 9.500 9.500 Gelijktijdig met de herinrichting Richterslaan worden maatregelen genomen om wateroverlast te voorkomen door het bovengronds opvangen van hemelwater en gedeeltelijk een hemelwaterstelsel aan te leggen. rioolfonds
noodzakelijk M Visie Bewegen, Ontmoeten en Spelen (gezonde leefomgeving) 237.500 237.500 237.600 237.500 19.000 38.000 57.008 76.008 De visie Bewegen, Ontmoeten en Spelen is vastgesteld door de raad. Vanaf 2025 is 2x € 50.000 extra opgenomen vanwege de grote vraag aan BOSplekken en aankomende plannen voor vrijkomende speeltuinen algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Onderzoekskosten transformatie leegstaande of leegkomende objecten 85.000 Er is een behoefte om nieuwe woningen toe te voegen. Locaties binnen bestaand stedelijk gebied komen hier het eerst bij in beeld. De ontwikkeling van deze locaties is complex waardoor veel grondeigenaren al in een voorstadium afhaken. Met dit bedrag kunnen grondeigenaren ondersteund en geadviseerd worden in het voortraject om tot planontwikkeling te komen. vrije reserves
noodzakelijk M Programma stad Groenlo doorontwikkeling pijler 3 en 4 100.000 100.000 100.000 Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Stad Groenlo vrije reserves
noodzakelijk M 2027: Groenlo 750 jaar stadsrechten / 400 jaar na Slag om Grolle 100.000 100.000 100.000 Voorsorteren op feestjaar 2027 waarin Groenlo 750 jaar Stadrechten heeft en 400 jaar na de slag om Grolle vrije reserves
noodzakelijk M Reconstructie Kerkstraat, gedeelte bebouwde komgrens N18 - Looweg en vanaf Kerkstraat 50- Bebouwde komgrens, te Harreveld 688.000 48.160 48.160 48.160 48.160 Doorgaande weg door kern Harreveld waarop een redelijk aandeel vrachtverkeer dat voor problemen zorgt. Het gaat hierbij om een herinrichting van de rijbaan. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Aanleg en verbetering riolering reconstructie Kerkstraat, gedeelte bebouwde komgrens N18 - Looweg en vanaf Kerkstraat 50- Bebouwde komgrens, te Harreveld 726.000 45.980 45.980 45.980 45.980 De onderhoudstoestand van de riolering is slecht en moet daardoor vervangen worden. Daarnaast wordt er een hemelwaterriool bijgelegd. rioolfonds
noodzakelijk M Saneren gemengde overstort gracht Winterswijkseweg te Groenlo 200.000 12.667 12.667 Ter hoogte van de Winterswijkseweg is een gemengde overstort op de gracht aanwezig. Deze moet gesaneerd worden waarbij het vuilwater verpompt wordt naar de hoek Lichtenvoordseweg/Deken Hooijmansingel. De werkzaamheden kunnen dan gelijktijdig met de herinrichting Lichtenvoordsweg uitgevoerd worden. rioolfonds
noodzakelijk M Herstel vestingwal Ziekenhuisstraat Groenlo 100.000 680.000 8.000 62.400 62.400 62.400 Herstel vestingwal tpv de nieuwbouw Molenberg Groenlo. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) Reconstructie Ziekenhuisstraat Groenlo 110.000 7.700 De Ziekenhuisstraat krijgt de gewenste inrichting conform PSG algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Programma Stad Groenlo (voorbereidingskrediet) vernieuwen brug Ruurloseweg 200.000 14.000 De brug bij de Ruurloseweg in 2028 aanpassen conform ontwerp Mattelierstraat. (planvorming aansluiten bij planvorming Marga Klompe en Ziekenhuisstraat) algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Klimaatmaatregelen voor alle kernen 40.000 40.000 40.000 40.000 Uitvoeren van maatregelen om de hittestress in de twee centrums en kleine kernen te verminderen. Maatregelen tegen hittestress zijn bijvoorbeeld een schaduwdoek aanbrengen of het ophangen van paraplu's. Maar ook het planten van bomen. vrije reserves
noodzakelijk M Programma Stad Groenlo Herinrichting parkeerterrein Kloostertuin Groenlo 517.500 36.225 36.225 36.225 36.225 Uitbreiden van het parkeren met versterken van de vestingcontouren algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Huisvesting bijzondere doelgroepen 95.000 95.000 95.000 Het wordt een steeds grotere uitdaging om alle doelgroepen in Oost Gelre een passende woning te laten vinden. Dit geldt niet alleen voor de regulier woningzoekenden zoals starters en ouderen maar ook voor bijvoorbeeld aandachtsgroepen als vluchtelingen, statushouders, arbeidsmigranten en de uitstroom uit beschermd wonen. Dit vaagt om aanvullend beleid maar ook een extra inspanning op concrete uitvoeringsprojecten. vrije reserves
noodzakelijk M Duurzame vervanging van (laan)bomen als gevolg van uitval vanwege klimatologische omstandigheden 100.000 100.000 100.000 100.000 Droogteschade en uitval van laanbeplanting neemt toe de laatste jaren en hier gaan we de komende jaren ook nog de gevolgen van ondervinden. Het is op dit moment nog onbekend in welke mate, maar het is verstandig om voor de komende jaren budget op te nemen om tijdig te kunnen schakelen. vrije reserves
noodzakelijk M Uitbreiding van taken met de komst van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging 150.000 150.000 150.000 150.000 Door de invoering van de Omgevingswet, de Wkb en een verwachte toename van grote ruimtelijke projecten is er sprake van een stijging van het aantal omgevingsvergunningen en taken binnen unit bouwen. Met het aangevraagde budget kunnen we de kwaliteit en de juridische ondersteuning waarborgen en vergunningen binnen de gestelde behandeltermijnen verlenen. Na de komst van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging zal worden gekeken of er behoefte is aan een structurele invulling. vrije reserves
noodzakelijk M (Voorbereidingskrediet) Herinrichting Lichtenvoordseweg (Oude Aaltenseweg - Mattelierstraat) te Groenlo 50.000 200.000 17.500 17.500 Het wegbeeld van de Lichtenvoordseweg binnen de bebouwde kom van Groenlo is niet eenduidig, ook scoort de Lichtenvoordseweg hoog binnen het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Conform beleid van de gemeente wordt het gedeelte waar de fietser op de rijbaan fietst 30km/uur. Ook is het wenselijk meer groen te plaatsen in het straatbeeld. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Programma Stad Groenlo (voorbereidingskrediet) vernieuwen brug Eibergseweg 200.000 2.050.000 - 157.500 157.500 157.500 De brug bij de Eibergseweg in 2026 aanpassen conform ontwerp Mattelierstraat. Versterking versting met historische brug PSg algemene dekkingsmiddelen
gewenst L (Voorbereidingskrediet) Reconstructie Rembrandtplein, Oude Aaltenseweg(gedeelte Bronckhorststraat-Dr. Schaepmanstraat), Hugo de Grootstraat, Dr. Schaepmanstraat en Vondelstraat te Lichtenvoorde 110.000 1.045.000 80.850 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. algemene dekkingsmiddelen
gewenst L Aanleg en verbetering riolering Rembrandtplein, Oude Aaltenseweg(gedeelte Bronckhorststraat-Dr. Schaepmanstraat), Hugo de Grootstraat, Dr. Schaepmanstraat en Vondelstraat te Lichtenvoorde 1.210.000 76.633 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
gewenst L (Voorbereidiningskrediet) reconstructie Pastoor Sandersstraat (F. ten Boschstraat-Acasiastraatstraat), Lindestraat, Meidoornstraat en Kastanjestraat te Lichtenvoorde. 110.000 856.000 67.620 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. Groot onderhoud aan de verharding is technisch en financieel niet meer passend. De totale verharding dient vervangen te worden. Dit biedt mogelijkheden om samen met de bewoners te kijken naar de inrichting van de woonstraten. algemene dekkingsmiddelen
gewenst L Aanleg en verbetering riolering Pastoor Sandersstraat (F. ten Boschstraat-Acaciastraat), Lindestraat, Meidoornstraat en Kastanjestraat te Lichtenvoorde. 1.012.000 64.093 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
gewenst L (Voorbereidingskrediet) reconstructie Het Blik te Groenlo 110.000 688.000 - - 55.860 55.860 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. Groot onderhoud aan de verharding is technisch en financieel niet meer passend. De totale verharding dient vervangen te worden. Dit biedt mogelijkheden om samen met de bewoners te kijken naar de inrichting van de woonstraten. algemene dekkingsmiddelen
gewenst L Aanleg en verbetering riolering Het Blik te Groenlo 836.000 52.947 52.947 In het Blik wordt het vuilwaterstelsel vervangen en wordt een hemelwater afgekoppeld. Dit wordt deels bovengronds opgevangen en in een nieuw te leggen hemelwaterstelsel. rioolfonds
Totaal aan investeringen programma 1 8.050.000 9.338.500 5.630.600 6.610.500
Totaal budgettair beslag programma 1 1.254.325 1.826.105 2.214.526 2.385.373
Terug naar navigatie - Programma 1: Wonen

Nieuw

Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2025 - 2028
Progamma 1 - Wonen
Urgentie Prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten Opmerking dekking
2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
noodzakelijk M Versnelling woningbouwopgave 350.000 350.000 350.000 350.000 Om de realisatie van de woningbouwopgave vanuit de gesloten woondeal (1.300 woningen) structureel te versnellen komen nieuwe taken op ons af. Daarnaast is dit alleen mogelijk als processen parallel lopen. Hiervoor is een aanvullende inzet nodig zowel in capaciteit als in kennis. De eerste gesprekken over de uitbreiding van de woondeal in het voorjaar van 2025 lijken te gaan over een uitbreiding in de richting van 1.800 woningen voor de gemeente Oost Gelre. vrije reserves
noodzakelijk M Restauratiebudget verhogen met 2 restauratiesubsidies 50.000 50.000 50.000 50.000 De vraag naar restauratiesubsidie neemt toe. Elk jaar op 1 januari is het budget voor het gehele jaar op. Daarom het voorstel op het budget met €50.000,00 te verhogen. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Gemeentelijke bijdrage versterking landschap en biodiversiteit 50.000 50.000 50.000 50.000 De provinciale-gemeentelijke subsidie voor Landschap en Biodiversiteit is beëindigd. Hieruit zijn de afgelopen decennia vele projecten die bijdragen aan het versterken van de leefomgeving gefinancierd. Het is belangrijk om initiatieven van grondeigenaren die een positieve bijdrage leveren aan het versterken van de leefomgeving te blijven steunen. Enerzijds om daadwerkelijk de kwaliteit van natuur en landschap te verhogen, anderzijds om de transitie van de landbouw te ondersteunen en onze betrokkenheid bij de sector te onderstrepen. We hanteren voor wat betreft kaders en voorwaarden de regeling uit voorgaande jaren. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Verharden fietspad Kapotte Brug naar Vrakkinkweg Groenlo 30.000 2.100 2.100 2.100 2.100 Dit laatste deel van het fietspad is niet verhard. Het fietspad wordt nu op breedte gemaakt. Hiervoor is aankoop grond nodig en ook zal de afwatering goed geregeld worden. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Herinrichting Kerkhoflaan, gedeelte Richterslaan-einde weg te Lichtenvoorde 420.000 29.400 29.400 29.400 Groot onderhoud aan de verharding is technisch en financieel niet meer passend. De totale verharding moet vervangen worden. Dit biedt mogelijkheden om samen met de bewoners te kijken naar de inrichting van de woonstraten. De voorbereiding wordt gelijktijdig met de herinrichting van de Richterslaan gedaan. algemene dekkingsmiddelen
gewenst L (Voorbereidingskrediet) Reconstructie Ds van Krevelenstraat en Gert Reindersstraat te Lichtenvoorde 110.000 493.500 42.245 42.245 Voor de reconstructie van de openbare ruimte is onderzoek en voorbereiding nodig. Daarnaast neemt de burgerparticipatie tijd in beslag. Hierdoor is een jaar voor de daadwerkelijke werkzaamheden een voorbereidingskrediet noodzakelijk. algemene dekkingsmiddelen
gewenst L Aanleg en verbetering riolering Ds. van Krevelenstraat en Gert Reindersstraat te Lichtenvoorde 407.000 25.777 25.777 In iedere straat wordt een hemelwaterstelsel gelegd en worden de woningen afgekoppeld. Tevens wordt het bestaande rioolstelsel vervangen. rioolfonds
Totaal aan investeringen programma 1 30.000 530.000 900.500 0
Totaal budgettair beslag programma 1 452.100 481.500 549.522 549.522

Programma 2: Welzijn

Terug naar navigatie - Programma 2: Welzijn
Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2025 - 2028
Programma 2 - Welzijn
Urgentie prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten dekking
2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
noodzakelijk H Onderwijshuisvesting 30.000 30.000 De komende jaren worden er 2 IKC's gebouwd. Dit vraagt om kennis over onderwijshuisvesting in projecten. Deze kennis is intern niet voorhanden. Inhuur is dan ook noodzakelijk. vrije reserves
noodzakelijk H Wmo consulenten 76.309 76.309 76.309 76.309 De afgelopen jaren zien we een toename in de aantallen en ernst van de casussen op het vlak van de Wmo en Zorg & Veiligheid. Deels is dit het gevolg van niet-voorspelde ontwikkelingen zoals corona en de energiecrisis, maar voor het grootste deel is dit toe te schrijven aan demografische ontwikkelingen. Er komen simpelweg steeds meer ouderen die aanspraak maken op Wmo-voorzieningen. Ook zien we door een steeds complexer wordende maatschappij steeds meer mensen die simpelweg niet meer meekomen en geen regie meer hebben over hun leven. Daarnaast worden we per 1 januari 2024 zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van Beschermd Wonen. Het aantal complexe casussen zal hierdoor toenemen. Willen we als gemeente Oost Gelre onze taken op het gebied van de Wmo en Zorg & Veiligheid goed blijven uitvoeren, dan is het zaak dat we ons team op orde hebben. Om dit te realiseren, moeten we het Sociaal team versterken qua Wmo-consulenten en extra inzet op Zorg & Veiligheid. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Cultuurfonds 25.000 25.000 25.000 In 2023 krijgt het cultuurbeleid vorm. Om uitvoering te geven aan dit beleid is de inzet van een cultuurfonds noodzakelijk. Met deze middelen kunnen nieuwe projecten en initiatieven opgestart worden. vrije reserves
noodzakelijk M Cultuurraad 25.000 25.000 25.000 25.000 Om uitvoering te geven aan het cultuurbeleid is het noodzakelijk dat er op cultureel gebied verbinding ontstaat. De inzet van een cultuurmakelaar in de vorm van sleutelfiguren draagt hier aan bij. vrije reserves
noodzakelijk M Preventie en gezondheid (exclusief POH en PPJ) (incidenteel) 100.000 100.000 Voor de komende drie jaren is incidenteel een extra bedrag benodigd in het kader van preventie en gezondheid. vrije reserves
noodzakelijk M Lokale uitvoering voorkomen gebruik maatschappelijke opvang 100.000 100.000 De maatschappelijke opvang wordt steeds meer lokaal uitgevoerd en niet alleen in en door centrumgemeente Doetinchem. Dit mede om opname in de nachtopvang te voorkomen. De projecten bemoeizorg en Housing first zijn hier voorbeelden van. Dit voeren wij nu lokaal uit. reserve sociaal domein
noodzakelijk M Uitvoering Cultuurbeleid en Cultuurconvenant 20.000 Voor de uitvoering van het nieuw op te stellen Cultuurbeleid en Cultuurconvenant (visie op kunst en cultuur vanuit de provincie met alle basisscholen en de gemeente) graag 20.000 per jaar reserveren. Dit gaat puur om praktische zaken, zaalhuur, orgranisatie bijeenkomsten, opdracht projectleider voor Cultuurconvenant, opzetten Platform nieuw Cultuurbeleid, maken visiefilmpje nieuw Cultuurbeleid etc. vrije reserves
noodzakelijk M Inzet vakleerkrachten bewegingsonderwijs op basisscholen in Oost Gelre 75.000 100.000 100.000 In samenspraak met de drie schoolbesturen voor het basisonderwijs in Oost Gelre is vanuit de NPO gelden (eenmalige rijksgelden) ingezet op lessen bewegingsonderwijs door bevoegde vakleerkrachten lichamelijke opvoeding. Vanaf schooljaar 2023 / 2024 is iedere basisschool verplicht om twee lessen per week, per klas door een bevoegde docent te laten verzorgen. De drie schoolbesturen en gemeente zien mogelijkheden om dit gezamenlijk op te pakken. Uitgangspunt is werkgeversschap bij het schoolbestuur, op elke school een vakleerkracht lichamelijk opvoeding. Daarbij vindt een bijdrage vanuit het schoolbestuur en gemeente (beide partijen) plaats. De uitvoering is passend bij de doelstellingen het Beleidsplan Mens & Samenleving en Beleidsplan Gezondheid, Bewegen en Sport. Doel hiervan is structureel aandacht voor kwalitatieve lessen bewegingsonderwijs op bassischolen zodat kinderen van jongs af aan vaardig(er) in bewegen worden. vrije reserves
noodzakelijk L Ondersteunen muziekonderwijs 100.000 100.000 100.000 100.000 Naast het ondersteunen van het HAFA-muziekonderwijs zetten we de komende jaren in op het ondersteunen van andere vormen van muziekonderwijs (pop-en lichte muziek). Op basis van de aangeleverde begroting van de aanvrager stellen we de definitieve subsidie vast. We stellen de aanvraag via onze social mediakanalen open. algemene dekkingsmiddelen
Totaal aan investeringen programma 2 - - - -
Totaal budgettair beslag programma 2 526.309 556.309 326.309 226.309
Terug naar navigatie - Programma 2: Welzijn

Nieuw

Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2025 - 2028
Programma 2 - Welzijn
Urgentie prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten dekking
2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
noodzakelijk M Uitbreiding aandachtsfunctionarissen Meldcode 15.000 15.000 15.000 15.000 Wettelijk verplicht om met de meldcode te werken en aandachtsfunctionarissen te hebben. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Uitvoering geven aan het Toekomstscenario 80.000 80.000 80.000 80.000 De implementatie van het Toekomstscenario vraagt om een grotere regierol voor de gemeente en het versterken van de toegang. De gemeenten ontvangen hiervoor gelden om deze regierol goed vorm te geven. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Extra ondersteuning voor inwoners die de regie over hun leven niet meer hebben 160.000 160.000 160.000 De problematiek in de maatschappij neemt toe. Dit zien wij terug in het aantal inwoners dat hulp nodig heeft. Als gemeente ontvangen wij structureel extra geld via het gemeentefonds om onze dienstverlening te verbeteren. De belangrijkste doelen deze 'POK-middelen' zijn: Inwoners hebben sneller en makkelijker toegang tot voorzieningen en verdwalen niet langer tussen uitvoeringsinstanties. Wij ontvangen hiervoor gelabelde gelden vanuit het Rijk. Daarnaast moeten we extra inzet plegen op beschermd wonen. vrije reserves
noodzakelijk M IKC 2 7.357.426 404.658 404.658 404.658 Binnen Groenlo is behoefte aan een Integraal Kind Centrum (IKC). Een Integraal Kind Centrum is een voorziening voor kinderen van nul tot dertien jaar waar onderwijs, opvang en welzijnsactiviteiten zijn samengevoegd en er een onderlinge integrale samenwerking ontstaat. Op dit moment voeren we gesprekken hoe we tot elkaar kunnen komen tot realisatie van een IKC en de vorming van thuisnabij inclusief onderwijs. Genoemd bedrag is obv de conceptnota voor PVE vanuit adviesbureau Penta Rho. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Beleidsplan schuldhulpverlening 60.000 In de eerste helft van 2025 gaan we aan de slag met het beleidskader schuldhulpverlening. Dit is een wettelijke verplichting vanuit de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS). Schuldhulpverlening is een onderwerp dat brede belangstelling heeft en waarbij veel stakeholders zijn betrokken. Bovendien is het een onderwerp waarin er de laatste jaren (vroegsignalering) en ook de komende tijd (elementen schuldhulp, preventie) steeds meer van gemeenten wordt gevraagd. We willen een breed gedragen plan aan de raad presenteren. Dit vraagt om een gedegen voorbereiding waarbij met name stakeholders betrokken moeten worden. Het doel is het laten vaststellen van een beleidsplan schuldhulpverlening voor vier jaar. Om dit proces uit te voeren hebben we extra incidentele ondersteuning nodig. reserve sociaal domein
noodzakelijk M Streekomroep 17.500 17.500 Het Rijk heeft besloten om vanaf 2027 naar één regionale streekomroep te gaan. Voor de tussenliggende twee jaar willen we graag onze omroep behouden. Dit zodat ze als partij aan tafel kunnen blijven zitten in de regio, juist wanneer ze overgaan naar één regionale omroep. vrije reserves
noodzakelijk M MFA Harreveld p.m. Vanuit de gemeente zijn we bezig met de ontwikkeling van een voorziening die de leefbaarheid bestendigt in Harreveld voor de komende 30 a 40 jaar. In 2024 gaan we verder met inwoners aan de slag om te komen tot een scherper beeld over de wensen en eisen van het MFA in Harreveld. We moet verder ontwikkelen welke functies zich in het MFA moeten bevinden en hoe en met welke partijen dit vorm gaat krijgen. In de loop van 2025 moet duidelijk zijn hoe dit eruit gaat zien en volgen de volgende fasen tot aan de realisatie van het MFA. Duidelijk is wel dat de urgentie om te komen tot een nieuwe voorziening mbt leefbaarheid hoog is. Het realiseren zal een forse investering vragen van alle betrokken partijen. Het verzoek tot beschikbaar stellen van krediet wordt pas ingediend wanneer concrete bedragen genoemd kunnen worden. Betreffende investeringen worden ten laste gebracht van de algemene reserve.
noodzakelijk M MFA Zieuwent p.m. Vanuit de gemeente zijn we bezig met de ontwikkeling van een voorziening die de leefbaarheid bestendigt in Zieuwent voor de komende 30 a 40 jaar. In 2024 gaan we verder met inwoners aan de slag om te komen tot een scherper beeld over de wensen en eisen van het MFA in Zieuwent. We moet verder ontwikkelen welke functies zich in het MFA moeten bevinden en hoe en met welke partijen dit vorm gaat krijgen. In de loop van 2025 moet duidelijk zijn hoe dit eruit gaat zien en volgen de volgende fasen tot aan de realisatie van het MFA. Duidelijk is wel dat de urgentie om te komen tot een nieuwe voorziening mbt leefbaarheid hoog is. Het realiseren zal een forse investering vragen van alle betrokken partijen. Het verzoek tot beschikbaar stellen van krediet wordt pas ingediend wanneer concrete bedragen genoemd kunnen worden. Betreffende investeringen worden ten laste gebracht van de algemene reserve.
Totaal aan investeringen programma 2 7.357.426 - - -
Totaal budgettair beslag programma 2 332.500 677.158 659.658 499.658

Programma 3: Werken

Terug naar navigatie - Programma 3: Werken
Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2025 - 2028
Programma 3 - Werken
Urgentie Prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten dekking
2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
noodzakelijk M Programma Lichtenvoorde exploitatiekosten 50.000 Projectkosten als centrummanagement, promotie en toerisme, gevelsubsidies. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar het vastgestelde programma Geef Lichtenvoorde Kleur vrije reserves
noodzakelijk M Leader projecten 96.700 96.700 96.700 Leader Achterhoek voor de periode 2023-2027 vrije reserves
noodzakelijk M Vitaal Platteland 50.000 50.000 50.000 De gemeente Oost Gelre werkt samen met de regiogemeenten, het waterschap en de provincie aan de agenda vitaal platteland en regio-arrangementen. Inmiddels heeft het kabinet ervoor gekozen het nationaal programma landelijk gebied af te schalen. Van het budget van € 24,3 miljard is nog slechts € 5 miljard gereserveerd. Het is voor de afzonderlijke gemeenten van belang om zelf met partijen in het landelijk gebied gebiedsprocessen te definieren om aanspraak te kunnen maken op een deel van de € 5 miljard. vrije reserves
Totaal aan investeringen programma 3 - - - -
Totaal budgettair beslag programma 3 196.700 146.700 146.700 -
Terug naar navigatie - Programma 3: Werken

Nieuw

Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2025 - 2028
Programma 3 - Werken
Urgentie Prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten dekking
2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
noodzakelijk M Locatiestudie lokale bedrijventerreinen 40.000 We zullen in het kader van de locatiestudie voor bedrijventerreinen (lokaal) de nodiN21:N25ge activiteiten ontwikkelen. In 2024 is een eerste aanzet gegeven middels een studie van BRO die eind Q1 2024 is aangeboden aan het college. Om te komen tot een verdere aanscherping zullen diverse haalbaarheidsonderzoeken moeten worden uitgevoerd. Hiervoor zullen kosten worden gemaakt. Wij verwachten dat deze studie(s) een onderdeel gaan vormen van een integrale ruimtelijke afweging waarbij het onderdeel bedrijventerreinen een (belangrijk) onderdeel vormt. vrije reserves
noodzakelijk M Project Toekomstbestendig bedrijventerrein de Kamp 50.000 In 2024 wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een toekomstvisie voor en een organisatievorm op bedrijventerrein de Kamp. Deze toekomstvisie zal moeten leiden tot een uitvoeringsagenda die in 2025 zal leiden tot een aantal praktische / fysieke ingrepen. Op dit moment is nog niet aan te geven over welke bedragen we het gaan hebben maar duidelijk is dat we middelen kunnen inzetten om via cofinanciering de subsidiemogelijkheden van “Toekomstbestendige bedrijventerreinen” van de provincie Gelderland te gebruiken. vrije reserves
noodzakelijk M Toekomstbestendig bedrijventerrein Groenlo 25.000 In navolging van het traject op de Kamp lijkt een soortgelijk project ook voor Brandemate en/of de Sliem in Groenlo gewenst. Hierover zal nog nader afstemming met IKGL nodig zijn. vrije reserves
noodzakelijk M Vergroten collectiviteit op bedrijventerreinen 25.000 In 2024 is gestart met onderzoek naar kansen voor het vergroten van de collectiviteit op de bedrijventerreinen. Hierbij is gestart op Lindebrook. Om het vervolg te faciliteren is een bijdrage van de gemeente gewenst. vrije reserves
noodzakelijk M Centrumgebieden 25.000 In de centra (Groenlo en Lichtenvoorde) is in 2025 een centrummanager aan de slag. Hiervoor is door de raad 50 K per jaar toegekend. Deze middelen zijn voor de inzet/ inhuur van de uren van de centrummanager. Afhankelijk van wat de centrummanager in 2024 (1e jaar) ophaalt kan het nodig zijn om in 2025 wat extra middelen (projectmatig) in te zetten op de centrumontwikkelingen. vrije reserves
noodzakelijk M Opzetten Smart Hub Incubator (Industry) SHII 30.000 We zijn in 2024 gestart met het opzetten van de SHII (oost). In de aanloopfase zijn hier middelen voor nodig. We reserveren hiervoor 2025 een bijdrage. vrije reserves
noodzakelijk M Achterhoek Food Platform 16.563 16.563 16.563 De ambitie is om van de Achterhoek de meest gezonde en vitale regio van Europa te maken. Een gezonde leefomgeving te creëren die inwoners aanzet tot meer bewegen en waar aandacht is voor meer duurzamere en gezonde voeding in een groene leefomgeving en producenten die duurzamer produceren. Deze ambitie sluit goed aan bij de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen in het kader van de transitie in de agrarische sector. vrije reserves
noodzakelijk M Profilering van de gemeente 25.000 - - In 2024 starten we samen met afdeling Communicatie een traject om de profilering van onze gemeente te optimaliseren. Hierbij wordt ook het economisch profiel aangescherpt en zullen we daarvoor in 2025 de nodige kosten maken op het gebied extra aanwending van diverse communicatiekanalen. vrije reserves
Totaal aan investeringen programma 3 - - - -
Totaal budgettair beslag programma 3 236.563 16.563 16.563 -

Programma 4: Dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 4: Dienstverlening
Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2025 - 2028
Programma 4 - Dienstverlening
Urgentie Prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten dekking
2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
noodzakelijk M Externe adviezen 75.000 10.000 10.000 10.000 Het gaat hier om het structureel ophogen van bestaand budget. De verhoging is noodzakelijk voor de actualisatie van het huidige functiehuis. Het gaat dan om advisering mbt invoering systeem en inpassing functies en toekomstige advisering over lopende zaken (exclusief licentiekosten, certificering/trainingskosten). vrije reserves
noodzakelijk M Communicatie 80.000 - 0 Onze gemeente is volop in ontwikkeling. Denk aan onderwerpen als klimaatadaptatie, woningbouw, leegstaande schoollocaties. Ook in het sociaal domein is volop beweging. Voor het welslagen van deze plannen is communicatie van groot belang. Gelet op deze ambities is de werkdruk op het team communicatie erg hoog en zijn we genoodzaakt keuzes te maken. De kwaliteit van dienstverlening staat op termijn onder druk. Belangrijke onderwerpen zoals interne communicatie en bestuursadvisering en/of profilering blijven liggen. vrije reserves
noodzakelijk M Adviseur inwonerparticipatie 90.000 Om invulling te kunnen geven aan de pro-actievere rol van de gemeente in de lokale samenleving is een adviseur inwonerparticipatie nodig. Daarnaast is een visie- en handreiking op inwonerparticipatie wenselijk. Richting de Kadernota 2026-2029 (op te stellen in het voorjaar van 2025) moet bezien worden hoe hier een vervolg aan gegeven kan worden. vrije reserves
Totaal aan investeringen programma 4 0 0 0 0
Totaal budgettair beslag programma 4 245.000 10.000 10.000 10.000
Terug naar navigatie - Programma 4: Dienstverlening

Nieuw

Totaal overzicht van de voorstellen van nieuw beleid per programma 2025 - 2028
Programma 4 - Dienstverlening
Urgentie Prioriteit Omschrijving Investeringen Budgettaire lasten dekking
2025 2026 2027 2028 2025 2026 2027 2028
noodzakelijk M Vervanging serverpark inclusief schijfruimte 400.000 92.000 92.000 92.000 92.000 Huidige serverpark is 6 jaar oud. Deze is aan vervanging toe. De hoeveelheid data stijgt en de behoefte aan procescappaciteit stijgt ieder jaar. De kosten voor onderhoud en Service stijgen explosief gezien de leeftijd. Vervanging is derhalve economisch aantrekkelijker. Aanschaf is inclusief onderhoud en garantie voor komende jaren. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Migratie Esuite 120.000 Ons huidige zaaksysteem (Dimpact) wordt vervangen. Hiervoor is door Dimpact een aanbesteding gedaan. De technologie van het nieuwe pakket is gebaseerd op Common Ground. Het huidige zaaksysteem moet gemigreerd worden. Hierdoor zullen we tijdelijk 2 systemen naast elkaar moeten draaien (Oud en Nieuw). We hebben 2 beheerders op de Esuite zitten en om een dergelijke omvangrijke implementatie te kunnen doen hebben we extra menskracht nodig. Dit is door de huidige 2 beheerders er niet bij te doen. In eerste instantie was er van een migratie uitgegaan maar naast de hoeveelheid te migreren data moet ook het proces van bestuurlijke besluitvorming en alle andere digitale producten opnieuw gemaakt worden. Daar komt bij dat de burger in zijn portaal kan zien wat de status van zijn aanvraag is etc etc. hierdoor is zeker extra zorgvuldigheid geboden is er geen ruimte voor foutmarges. vrije reserves
noodzakelijk M Vervanging Wifi Netwerk 40.000 9.200 9.200 9.200 9.200 Het wifi-netwerk is in 2025 10 jaar oud. De hardware is afgeschreven en aan vervanging toe. Niet alleen op snelheid, stabiliteit zijn sprongen gemaakt. ook op beveiligingsgebied is er veel veranderd. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Vervanging Coreswitches 100.000 23.000 23.000 23.000 23.000 De coreswitches zijn het hart van het netwerk. Ze verdelen het netwerkverkeer tussen het serverpark en de gebruikers. De leverancier is gestopt met het produceren van deze switches en hebben aangekondigd dat het support ook eindig is. De switches zijn inmiddels ook 6 jaar oud. De kosten voor onderhoud en service stijgen zodanig dat vervanging goedkoper is. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Informatieadviseur 95.000 95.000 95.000 95.000 Als informatieadviseur ben je primair verantwoordelijk voor het inventariseren van organisatiewensen, analyseren van de informatiebehoefte binnen de bedrijfsprocesssen en voor het vertalen daarvan naar passen informatie oplossingen. Door toename van de auditlast elk jaar, de toename van het aan tal wetten maakt dat de huiidige collega die zich bezig houdt met de informatieveiligheid en beleid hier geen ruimte meer voor heeft. Het hele landschap de organisatiewensen en wet en regelgeving maakt het tijdrovend en complex. vrije reserves
noodzakelijk M Contentmanager 95.000 95.000 95.000 95.000 Online dienstverlening neemt een steeds prominentere rol in binnen de gemeentelijke informatievoorziening. Wij zijn continue bezig deze te verbeteren. Uit extern onderzoek blijkt ook dat als we de ambitie uit de organsiatievisie, het collegeuitvoeringsprogramma en dienstverleningsvisie en commmunicatievisie willen waarmaken we uitbreiding in FTE nodig hebben. vrije reserves
noodzakelijk M 1 extra BOA-voertuig en vervangen van de eerste elektrische bedrijfsauto’s 70.000 16.100 16.100 16.100 16.100 T.b.v. goede uitoefening van handhaving is er een extra BOA-voertuig noodzakelijk. Daarnaast komen de eerste elektrische bedrijfsauto's in aanmerking voor vervanging. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Vervanging van elektrische auto 35.000 8.050 8.050 Reguliere vervanging algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Formatie uitbreiding Team Burgerzaken 90.000 90.000 90.000 90.000 In 2023 heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar Burgerzaken. De aanleiding was om een prognose te stellen of het huidige team klaar is voor de toekomst. Tijdens het onderzoek is gekeken naar de samenstelling van het team, de functies, de inhoud van de functies, het huidige opleidingsniveua en of dit allemaal volstaat met het oog op alle taken in de toekomst. Tegelijkertijd heeft er een onafhankelijk formatieonderzoek plaatsgevonden. Hieruit blijkt dat het team Burgerzaken op dit moment onderbezet is. Uit benchmarking komt naar voren dat het team 2,1 fte onder formatie zit. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Uitbreiding Optimaliseren inrichting HR-systeem 31.000 31.000 31.000 31.000 Deze structurele investering wordt gevraagd voor het verder optimaliseren en uitbreiden van onze bedrijfsvoeringsprocessen. Hierdoor wordt verdere digitalisering en informatiemanagement gefaciliteerd en kan het gebruik van applicaties geoptimaliseerd kan worden. Het laten aansluiten van de mogelijkheden van de applicatie op onze (toekomstige) behoeften vanuit bedrijfsvoering vraagt deze nadere investering. algemene dekkingsmiddelen
noodzakelijk M Optimaliseren processen bedrijfsvoering 75.000 75.000 De afgelopen 10 jaar zijn onze gemeentelijke taken flink uitgebreid, bijvoorbeeld door drie decentralisaties in het sociale domein en opgaven in het ruimtelijk domein zoals woningbouw en energietransitie. Het aantal medewerkers is dan ook gestaag gegroeid om al deze taken/opgaven te kunnen uitvoeren en de gewenste dienstverlening te kunnen geven aan inwoners, ondernemers etc. De afdeling die verantwoordelijk is voor de bedrijfsvoering (het organiseren, besturen, uitvoeren en beheersen van de primaire processen) binnen onze organisatie is niet meegegroeid met deze uitbreiding. De toegevoegde waarde, namelijk ervoor zorgen dat de primaire organisatie effectief en productief kan werken, is in het gedrang gekomen. Om als organisatie en medewerkers toekomstbestendig te zijn en blijven, is een structurele investering nodig. vrije reserves
noodzakelijk M Versterken (regionale) samenwerking, lobby en bestuursadvies 109.000 109.000 109.000 109.000 Binnen onze organisatie en zo ook binnen de maatschappij is meer en meer sprake van complexe en politiek gevoelige (beleids)opgaven. Dit vraagt van een gemeente om strategisch te kijken naar samenwerking en de wijze waarop bestuurlijke lobby ingezet kan en moet worden. Het in kaart brengen van risico’s en politiek-bestuurlijke gevoeligheden is dan ook van belang om de kwaliteit van onze strategie, dienstverlening en besluitvorming te kunnen waarborgen. De rol van bestuursadviseur is hierin een belangrijke spil. Formeel bestaat de huidige inzet uit 1 bestuursadviseur. Om kwaliteit te kunnen blijven waarborgen, evenals de aanwezigheid van de belangrijke schakel tussen bestuur, management en andere (regionale, landelijke) stakeholders is een structurele uitbreiding van 1 fte noodzakelijk. vrije reserves
noodzakelijk L Aaschaf 5 elektrische fietsen 10.000 2.300 2.300 2.300 2.300 We willen het gebruik van de elektrische fietsen stimiuleren voor dienstreizen in de gemeente zelf. Dit scheelt weer in het autoverbruik. De fietsen die er nu zijn, zijn enorm slecht en verouderd. Men pakt dus eigen auto en declareert vervolgens dienstreizen. Door dienstfietsen aan te bieden voor de korte afstand beperken we het autogebruik en verminderen we reiskosten. algemene dekkingsmiddelen
Totaal aan investeringen programma 4 620.000 0 35.000 0
Totaal budgettair beslag programma 4 757.600 637.600 570.650 570.650

Bijlage 2: Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing

Bijlage 3: BBV Beleidsindicatoren

Bijlage 4: Lijst met afkortingen

Lijst met afkortingen

Terug naar navigatie - Lijst met afkortingen

AMvB              Algemene Maatregel van Bestuur     

APV                  Algemene Plaatselijke Verordening                                                     

AWIR               Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen

BAG                  Basis Registratie Adressen en Gebouwen                       

BBV                  Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

BBZ                  Bijzondere Bijstand Zelfstandigen

BIC                   Biobased Innovation Center

BIG                   Baseline informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten

BIO                   Baseline informatiebeveiliging Overheid

BKP                  Beeldkwaliteitsplan                                                                              

BOA                 Bijzondere Opsporings Ambtenaar                                                      

Bor                   Besluit omgevingsrecht

BRP                  Basisregistratie Personen                                                

B&W                Burgemeester en Wethouders                                                          

CBS                  Centraal Bureau voor Statistiek

CIF                   Communication & Infrastructure Fund

COA                 Centraal Orgaan opvang Asielzoekers

COELO           Centrum voor onderzoek van de economie van de lagere overheid 

DBO                 Dorpsbelangen organisaties

CWI                  Centrum voor Werk en Inkomen       

DIFTAR          Differentiatie Tarieven Afvalstoffenheffing                        

DIV                   Documentaire Informatie Voorziening

DURP              Digitale Uitvoering Ruimtelijke Processen

ECAL                Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers

ECB                  Europese Centrale Bank

EED                  Europese Energie-Efficiency Richtlijn

ENSIA             Eenduidige Normatie Single Information Audit                 

EU                     Europese Unie                  

FIDO               Financiering Decentrale Overheid

GEO                 Geografische Informatie    

GGD                Gemeentelijke Gezondheidsdienst                                                      

GMSD            Gemeentelijk Monitor Sociaal Domein

GRP                 Gemeentelijk Rioleringsplan                                             

GR                    Gemeenschappelijke Regeling

GSF                  Gelderse Sportfederatie                                                                                                                                 

GVVP             Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan

HRM               Human Resource Management

ICT                   Informatie en Communicatie Technologi

IOAW             Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers

IOAZ               Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze zelfstandigen

IVP                   Integraal Veiligheidsplan

LOP                 Landschapsontwikkelingsplan                                                                                                                                         

MFA                Multifunctionele accommodatie

MT                   Managementteam

ODA               Omgevingsdienst Achterhoek

OLO                Omgevingsloket Online

OZB                Onroerendezaak belasting

P&C                 Planning & control

P&O                Personeel & Organisatie

PPS                  Publiek Private Samenwerking, PPS is een samenwerkingsverband waarbij overheid en bedrijfsleven samen een project realiseren op basis van een heldere taak- en risico verdeling

PW                  Participatiewet

RIVM             Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

ROVA            Afvaladvies-, regie- en verwijderings organisatie Achterhoek

PUN               Paspoortuitvoeringsregeling

RWS               Rijkswaterstaat

SCP                 Sociaal Cultureel Planbureau

SDOA            Sociale Dienst Oost Achterhoek

SIOG              Website www.sameninoostgelre.nl

SON               Stadsbank Oost Nederland

SPP                 Strategische personeelsplanning

SUWInet     Werk en Inkomen Digitaal

SW                  Sociale Werkvoorziening

UWV             Uitvoeringsinstituut Werknemers- verzekeringen

Vhrosv         Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stadsvernieuwing

VSO               Voortgezet Speciaal Onderwijs

VVE                Voor- en Vroegschoolse Educatie

VNG               Vereniging Nederlandse Gemeenten

VNO-NCW Grootste ondernemingsorganisatie van Nederland, Verbond van Nederlandse ondernemingen (VNO) en Nederland Christelijk Werkgeversbond (NCW)

VNOG           Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland

VPB                Vennootschapsbelasting

VROM          Volkshuisvesting, Ruimtelijk Ordening en Milieu

VWS              Volkshuisvesting Welzijn en Sport

WABO          Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht

WBO             Werkbaan Oost

WKB              Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen 

WKPB           Wet kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen

WNRA          Wet Normalisatie rechtspositie ambtenaren

WSW             Wet Sociale Werkvoorziening                                                                                                                         

Wwb              Wet werk en bijstand

Wmo              Wet maatschappelijke ondersteuning

ZVW               Zorgverzekeringswet