Sitemap

  1. Blz. 1 Bestuursrapportage 2022
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Leeswijzer
      2. Blz. 6 Financieel overzicht tot 1 juli 2022
        1. Blz. 7 Financieel overzicht per 1 juli 2022
        2. Blz. 8 Algemeen beeld
      3. Blz. 9 Programma 1 - Leefomgeving
        1. Blz. 10 Inleiding
        2. Blz. 11 Ruimtelijke ontwikkeling
          1. Blz. 12 Inleiding
          2. Blz. 13 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 14 Bestaand vastgoed dat leeg komt te staan of verpaupert wordt herontwikkeld.
              1. Blz. 15 We geven uitvoering aan de Menukaart Wonen Lichtenvoorde en Groenlo
            2. Blz. 16 De kwaliteit van bestaande bebouwing in de (kleine)kernen verbetert.
              1. Blz. 17 Bekendheid geven aan de Toekomstbestendig Wonen Lening
            3. Blz. 18 Versterken ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
              1. Blz. 19 We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en/of te compenseren.
              2. Blz. 20 We stellen een Omgevingsvisie vast
            4. Blz. 21 Vitaal centrum van Lichtenvoorde
              1. Blz. 22 Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).
              2. Blz. 23 Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig gewijzigd.
              3. Blz. 24 In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).
              4. Blz. 25 We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
              5. Blz. 26 We passen kunst (street art) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
              6. Blz. 27 We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.
            5. Blz. 28 Vitaal centrum van Groenlo
              1. Blz. 29 We geven uitvoering aan het Programma Stad Groenlo
        3. Blz. 30 Wonen in Oost Gelre
          1. Blz. 31 Inleiding
          2. Blz. 32 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 33 Bouwen naar behoefte
              1. Blz. 34 In samenwerking met dorpsbelangenorganisaties realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.
              2. Blz. 35 We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.
            2. Blz. 36 Er zijn voldoende betaalbare en levensloopbestendige (sociale) huurwoningen beschikbaar voor alle doelgroepen.
              1. Blz. 37 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
            3. Blz. 38 Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de hoofdkernen Groenlo en Lichtenvoorde.
              1. Blz. 39 Herontwikkelen vrijkomende schoollocaties in Lichtenvoorde waarbij deze een woonfunctie krijgen
              2. Blz. 40 Realiseren uitbreidingslocatie aan Flierbeek in Lichtenvoorde (Flierbos).
              3. Blz. 41 Realiseren van herontwikkelingslocaties in bestaand stedelijk gebied in Lichtenvoorde.
              4. Blz. 42 Realiseren woningbouw op de locatie Oldenhuis in Groenlo.
              5. Blz. 43 Verder ontwikkelen woningbouwlocatie Brouwhuizen in Groenlo
            4. Blz. 44 Er zijn voldoende bouwkavels beschikbaar in de kleine kernen.
              1. Blz. 45 We geven uitvoering aan de Ruimtelijke verkenning wonen kleine kernen door in overleg met de dbo's medewerking te verlenen aan woningbouwplannen. Daarbij is sprake van maatwerk waarbij de aanpak per dorp kan verschillen.
            5. Blz. 46 Er zijn voldoende veilige woonmogelijkheden beschikbaar voor arbeidsmigranten.
              1. Blz. 47 We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten
              2. Blz. 48 We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd kan worden
            6. Blz. 49 Het aanbod van intramurale mogelijkheden van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
              1. Blz. 50 Met Stichting de Lichtenvoorde kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz valt.
              2. Blz. 51 Voor de grote kernen kijken wij met Marga Klompé en Careaz op welke manier nieuwbouw een bijdrage kan leveren aan het oplossen van deze vraag. De bijdrage die deze nieuwbouw kan leveren aan de kwalitatieve verbetering van de 2 kernen is belangrijk.
              3. Blz. 52 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
              4. Blz. 53 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
            7. Blz. 54 Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
              1. Blz. 55 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
              2. Blz. 56 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
            8. Blz. 57 Jongeren met een ondersteuningsvraag kunnen hun wooncarrière in onze gemeente vormgeven
              1. Blz. 58 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
              2. Blz. 59 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
              3. Blz. 60 Wij starten een lokale pilot om trainingslocaties te realiseren waar jongeren zelfstandig kunnen leren wonen.
        4. Blz. 61 Beheer openbare ruimte
          1. Blz. 62 Inleiding
          2. Blz. 63 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 64 De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer
              1. Blz. 65 Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
              2. Blz. 66 Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
            2. Blz. 67 Versterken leefbaarheid van buurt / wijk.
              1. Blz. 68 Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk- en speeltuinverenigingen.
            3. Blz. 69 Alle (semi)openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor alle inwoners
              1. Blz. 70 De gemeente Oost Gelre heeft een subsidieregeling (semi-) openbare ruimten.
              2. Blz. 71 De gemeente Oost Gelre ondersteunt de werkgroep toegankelijkheid openbare ruimte.
            4. Blz. 72 Realiseren van een schone leefomgeving.
              1. Blz. 73 Uitvoering geven aan het jaarprogramma verminderen zwerfafval.
              2. Blz. 74 We voorkomen / beperken hondenpoepoverlast in de openbare ruimte door te handhaven en ervoor te zorgen dat er losloopvelden zijn.
            5. Blz. 75 De voorzieningen in onze gemeente zijn goed en veilig bereikbaar
              1. Blz. 76 Aanpassen komgrenzen en inrichten 30km/uur zones
              2. Blz. 77 Groenlo-West en Laarberg beter bereikbaar maken met openbaar vervoer
              3. Blz. 78 Opstellen verkeerscirculatieplannen voor Groenlo en Lichtenvoorde
              4. Blz. 79 Risicogestuurd verkeersveiligheid aanpakken in de hele gemeente volgens visie Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV)
              5. Blz. 80 Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden
              6. Blz. 81 We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
        5. Blz. 82 Duurzaamheid en milieu
          1. Blz. 83 Inleiding
          2. Blz. 84 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 85 Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur
              1. Blz. 86 Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek
            2. Blz. 87 Oost Gelre is energieneutraal
            3. Blz. 88 Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
              1. Blz. 89 We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.
              2. Blz. 90 We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.
              3. Blz. 91 We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
            4. Blz. 92 Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
              1. Blz. 93 We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven
              2. Blz. 94 We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.
            5. Blz. 95 Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd
              1. Blz. 96 We geven uitvoering aan ons beleid en uitvoeringsprogramma voor grootschalige energieopwekking.
            6. Blz. 97 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt
              1. Blz. 98 We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
              2. Blz. 99 We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
              3. Blz. 100 We werken actief mee aan de plaatsing van voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s.
            7. Blz. 101 Duurzaam ondernemen
              1. Blz. 102 Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
              2. Blz. 103 Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
              3. Blz. 104 Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
            8. Blz. 105 Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht
              1. Blz. 106 Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
        6. Blz. 107 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 108 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2022 op taakniveau
          2. Blz. 109 Toelichting op de afwijkingen
      4. Blz. 110 Programma 2 - Cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en inkomen
        1. Blz. 111 Inleiding
        2. Blz. 112 Leefbaarheid, onbetaalbaar!
          1. Blz. 113 Inleiding
          2. Blz. 114 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 115 Behoud en verbetering van leefbaarheid in de kerkdorpen en hoofdkernen
              1. Blz. 116 We onderzoeken de mogelijkheid/wenselijkheid om (structureel) budgetten voor wijkorganisaties beschikbaar te stellen in Lichtenvoorde en Groenlo.
        3. Blz. 117 Onderwijs
          1. Blz. 118 Inleiding
          2. Blz. 119 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 120 Realiseren van een inclusieve en veilige schoolomgeving
              1. Blz. 121 Vanuit de gemeente Oost Gelre ondersteunen we scholen bij het verder vormgeven van een inclusieve veilige schoolomgeving
            2. Blz. 122 Onderwijsinstellingen realiseren een gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod van onderwijs(huisvesting).
              1. Blz. 123 In samenwerking met scholen en andere verbonden partijen gaan we een Integraal Huisvestingsplan (IHP) realiseren
              2. Blz. 124 Realiseren van een integraal kindcentrum aan de Karel Doormanstraat in Groenlo.
              3. Blz. 125 Realiseren van een passende onderwijshuisvesting voor de Scholengemeenschap Harreveld (nieuwbouw/verbouw).
            3. Blz. 126 Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met buitenschoolse activiteiten zoals sport, cultuur en creativiteit.
              1. Blz. 127 We zetten in op de samenwerking tussen sportverenigingen, kinderopvang en basisscholen. Ook werken we samen met wijkverenigingen en dbo's.
            4. Blz. 128 Onderwijsinstellingen realiseren meer marktgestuurde opleidingen.
              1. Blz. 129 We organiseren jaarlijks een overleg tussen IKGL, onderwijs en gemeente.
            5. Blz. 130 Oost Gelre streeft er naar de stagehoofdstad van de regio te worden
              1. Blz. 131 Samen met de ondernemers moeten we op zoek naar goede stageplekken waarmee we jeugd en talent kansen bieden en aan de regio binden
        4. Blz. 132 Sport
          1. Blz. 133 Inleiding
          2. Blz. 134 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 135 Oost Gelre heeft een gezonde leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, spelen en ontmoeten
              1. Blz. 136 Samenwerking zoeken met inwoners om deze gezondheidsbevorderende inrichting te realiseren, die een toegevoegde waarde heeft voor de leefbaarheid van een buurt/wijk.
              2. Blz. 137 We realiseren een visie op de gezonde leefomgeving.
            2. Blz. 138 Versterken van sportnetwerken.
            3. Blz. 139 Voor alle inwoners is er een passend sport- en beweegaanbod
              1. Blz. 140 Gerichtere inzet van sport- en cultuurcoaches.
              2. Blz. 141 Sportaccommodaties (meer) multifunctioneel inzetten (open club en vitale sportparken gedachte) en waar mogelijk de bezettingsgraad overdag verhogen.
            4. Blz. 142 Wij streven naar een vitale en sportieve samenleving, waarin sport en bewegen vooral bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en sociale cohesie van alle inwoners.
              1. Blz. 143 We stellen een toekomstbestendige investering- en onderhoudsplan op voor de sportaccommodaties.
              2. Blz. 144 We zetten buurtsportcoaches in op de thema's gezondheid en sociale cohesie. We stimuleren een gezonde leefstijl.
        5. Blz. 145 Vrijwilligerswerk, de onmisbare schakel!
          1. Blz. 146 Inleiding
          2. Blz. 147 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 148 Vrijwilligers ontvangen goede ondersteuning
              1. Blz. 149 De Meedoengroep vanuit de SDOA krijgt extra begeleiding gericht op participatie.
              2. Blz. 150 Een vrijwilligersondersteuner vormt een fysiek aanspreekpunt. De vrijwilligersondersteuner geeft vorm aan de verdere invulling van de on- en offline ondersteuning en verbindt vraag en aanbod.
              3. Blz. 151 We betrekken het lokale bedrijfsleven actief bij de ondersteuning van de vrijwilligersorganisaties.
              4. Blz. 152 We continueren maatschappelijke stages.
              5. Blz. 153 We herijken de Algemene subsidieverordening Oost Gelre (ASV) en de Nadere regels welzijnssubsidies.
              6. Blz. 154 We stroomlijnen de ondersteuning van vrijwilligers/kenniscentrum.
            2. Blz. 155 Senioren, vrijwilligers(organisaties) en welzijnsorganisaties weten elkaar te vinden.
              1. Blz. 156 Informatie op Samen in Oost Gelre (SIOG) wordt zodanig uitgebreid en aangepast dat professionals er makkelijk naar kunnen (door) verwijzen.
              2. Blz. 157 SIOG wordt uitgebreid met ‘softere’ content in de vorm van verhalen van ervaringsdeskundigen, succesverhalen uit de gemeente, inspiratieverhalen van inwoners. Ook krijgt het Sociaal Team een gezicht.
              3. Blz. 158 Sociaal Team en SIOG online en offline profileren als hét portaal voor informatie en ondersteuning op het gebied van preventie, ondersteuning en participatie.
              4. Blz. 159 Sociaal Team, haar aanbod en de werkprocessen krijgen een prominente plaats op SIOG.
              5. Blz. 160 Via een nieuwsbrief vanuit het Platform Zorg Wonen Welzijn brengen wij ons aanbod van deelnemers onder de aandacht.
              6. Blz. 161 We blijven zorgen voor duidelijke informatie over de beschikbare voorzieningen
            3. Blz. 162 (Jonge) mantelzorgers ondersteunen
              1. Blz. 163 Goede respijtvoorzieningen, zoals het kunnen bezoeken van dagbesteding, zijn beschikbaar om mantelzorgers te ontlasten.
              2. Blz. 164 Het aanbieden van vernieuwende vormen van ondersteuning. De komende vier jaar is dat met name gericht op de ondersteuning van mantelzorgers van inwoners met (beginnende) dementie.
              3. Blz. 165 Mantelzorgers jaarlijks blijven bedanken voor hun inzet met een mantelzorgcompliment.
              4. Blz. 166 Meer bekendheid geven aan de mogelijkheden op het gebied van mantelzorgondersteuning en respijtzorg.
              5. Blz. 167 Ondersteuning en opsporing van jonge mantelzorgers.
        6. Blz. 168 Cultuur en verenigingen
          1. Blz. 169 Inleiding
          2. Blz. 170 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 171 Sociaal cuturele centra, verenigingsgebouwen, sportgebouwen en velden waar mogelijk privatiseren.
              1. Blz. 172 Inventariseren welke verenigingsgebouwen, sportgebouwen- en velden geprivatiseerd kunnen worden.
              2. Blz. 173 Na inventarisatie, start van eerste oriënterende bestuurlijke gesprekken met de betrokken centra.
              3. Blz. 174 We inventariseren welke sociaal culturele centra geprivatiseerd kunnen worden.
            2. Blz. 175 Stijging in de beoefening van pop- en lichte muziek.
              1. Blz. 176 We ondersteunen de muziekverenigingen bij het promoten van muziekonderwijs op basisscholen.
            3. Blz. 177 Versterking eigen identiteit en toegankelijkheid van de streekcultuur.
              1. Blz. 178 Vanuit het Cultuur- & Erfgoedpact (ECAL) moet de streekcultuur en erfgoedactiviteiten worden bevorderd.
        7. Blz. 179 Nieuwkomers zijn welkom!
          1. Blz. 180 Inleiding
          2. Blz. 181 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 182 Nieuwkomers dragen hun steentje bij in Oost Gelre
              1. Blz. 183 Elke nieuwkomer krijgt een maatje die hen helpt wegwijs te maken in onze samenleving en hun plek in Oost Gelre te vinden.
              2. Blz. 184 In de participatie-cursussen besteden we aandacht aan de Nederlandse man/vrouw-verhouding, culturele verschillen en financiële zaken, zoals budgetbeheer.
              3. Blz. 185 Kennis en contactmogelijkheden uitbreiden, waarbij lokale kranten, workshops en presentaties een rol spelen.
              4. Blz. 186 Meer samenwerking met externe organisaties, zoals bijvoorbeeld de GGD op het gebied van het sneller signaleren van mogelijke problematiek en aandacht geven aan stressverlaging en traumaverwerking.
              5. Blz. 187 Statushouders doen werk naar vermogen (vrijwilligerswerk of een betaalde baan).
              6. Blz. 188 Verder uitvoering geven en actualiseren van het actieplan integratie statushouders.
              7. Blz. 189 Verdere inzet op re-integratie door middel van activiteiten en projecten.
              8. Blz. 190 Voorbereiden van de uitvoering van de nieuwe wettelijke gemeentelijke taak met betrekking tot de inburgering. We maken afspraken met aanbieders die de inburgeringscursus aanbieden.
              9. Blz. 191 We bevorderen en dragen bij aan contacten tussen autochtone inwoners en nieuwkomers.
              10. Blz. 192 We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend taalonderwijs volgen, van Taalcafé tot het volgen van een passende (taal)opleiding.
        8. Blz. 193 Werk moet lonen
          1. Blz. 194 Inleiding
          2. Blz. 195 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 196 Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig
              1. Blz. 197 De pilots met Werkbaan Oost en de Dorpskamer zetten wij voort.
              2. Blz. 198 Met SDOA en Werkbaan Oost willen we een algemene voorziening ontwikkelen waar inwoners terecht kunnen voor dagbesteding, vrijwilligerswerk, werkervaringsplaatsen en beschut werk. De ontbrekende schakel tussen het (vaak beschut) werken en dagbesteding
              3. Blz. 199 We bevorderen de uitstroom naar betaald werk en we ondersteunen wie dat niet op eigen kracht kan.
              4. Blz. 200 We hebben een vrijwilligerssteunpunt waarbij we ons ook richten op de bemiddeling van bijstandsgerechtigden naar vrijwilligerswerk te verbeteren (ook door het meer promoten van www.sameninoostgelre.nl).
              5. Blz. 201 We leiden toe naar werk. Wij zetten ons in voor betaald werk voor diegenen die dat kunnen
              6. Blz. 202 We plegen extra inzet op de Meedoengroep: de groep inwoners die al langdurig een uitkering ontvangt van de SDOA. Wij activeren hen waar mogelijk naar perspectief en werk.
              7. Blz. 203 We zetten ons in om de werkloze jongeren en ook jongeren met een arbeidsbeperking onder de aandacht te brengen van lokale bedrijven.
            2. Blz. 204 Misbruik uitkeringen tegengaan.
              1. Blz. 205 We gaan themacontroles houden en zijn streng aan de poort
            3. Blz. 206 Werken moet lonen
              1. Blz. 207 Als een kindregeling is toegekend, loopt deze nog door voor het lopende jaar.
              2. Blz. 208 Bij werkaanvaarding helpen we, indien nodig, de inwoner met het doorgeven van de gewijzigde financiële situatie aan de Belastingdienst. Hierdoor voorkomen we terugvorderingen van de Belastingdienst achteraf.
              3. Blz. 209 We verstrekken uitkeringsgerechtigden die aan de slag gaan een werkaanvaardingspremie van € 500,- bij werkaanvaarding en € 1.000,- na zes maanden als men nog werk heeft.
        9. Blz. 210 Preventie en ondersteuning
          1. Blz. 211 Inleiding
          2. Blz. 212 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 213 Inwoners bieden we een zinvolle daginvulling
              1. Blz. 214 Deelname aan ontwikkeling van een vervoersapp voor inwoners in landelijke gebieden (NetMobiel).
              2. Blz. 215 In gesprek gaan met aanbieders en onze inwoners om het aanbod uit te breiden met activiteiten die meer gericht zijn op dienstverlenende activiteiten en om verbreding mogelijk te maken.
              3. Blz. 216 Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar een zinvolle daginvulling.
              4. Blz. 217 Ondersteunen van de doorontwikkeling van de stads-/dorpskamer, zoals de stads-dorpskamer inzetten voor ondersteuning aan inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
              5. Blz. 218 Ondersteunen van initiatieven op het gebied van inloopvoorzieningen. We geven extra aandacht aan het thema eenzaamheid.
            2. Blz. 219 Inwoners worden ondersteund bij hun participatie in de samenleving.
              1. Blz. 220 We leveren groeps- en individuele begeleiding en kortdurend verblijf voor inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving.
              2. Blz. 221 We leveren Wmo-maatwerkvoorzieningen.
              3. Blz. 222 We starten een pilot arbeidsmatige dagbesteding.
              4. Blz. 223 We stimuleren cliënten en inwoners bij de doorstroom van dagbesteding naar beschut werk.
            3. Blz. 224 Kwetsbare inwoners een passende woonplek en begeleiding bieden
              1. Blz. 225 De uitwerking van de regionale voorbereidingen van de veranderingen rond maatschappelijke opvang en beschermd wonen, geven wij vorm in een apart traject. Dit betreft de Regionale uitvoeringsagenda opvang en bescherming.
              2. Blz. 226 Wij gaan in overleg met aanbieders van beschut wonen over de invulling van het onderdeel (beschut) wonen. We zetten zwaarder in op een grotere beschikbaarheid van deze woningen en maken hierover (prestatie)afspraken met woningbouwverenigingen.
            4. Blz. 227 Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig veilig wonen
              1. Blz. 228 Afspraken maken met woningcorporaties en zorgaanbieders om uitstroom uit beschermd wonen mogelijk te maken.
              2. Blz. 229 Prestatieafspraken maken met woningcorporaties.
              3. Blz. 230 We faciliteren het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen door het ondersteunen van het nemen van fysieke maatregelen die dit bevorderen.
              4. Blz. 231 We verlenen subsidies voor het levensloopbestendig maken van woningen.
            5. Blz. 232 Verminderen van alcohol en drugsgebruik bij jongeren
              1. Blz. 233 (Sport)verenigingen ondersteunen om vorm te geven aan het ‘NIX 18-beleid’ rondom alcohol- en drugsgebruik.
              2. Blz. 234 Continueren van de samenwerking tussen het jongerenwerk Mazzel en scholengemeenschap Marianum.
              3. Blz. 235 Koppeling met andere beleidsterreinen zoals sport en Wmo om een integrale aanpak rondom het thema alcohol en drugs te bewerkstelligen.
              4. Blz. 236 Uitbreiden en intensiveren van de samenwerking tussen jongerenwerk Mazzel en het primair basisonderwijs.
              5. Blz. 237 Vanuit het Preventie Platform Jeugd (PPJ) voor verschillende doelgroepen preventie-activiteiten organiseren.
              6. Blz. 238 We informeren ouders en jongeren aan de hand van universele en geïndiceerde preventie-activiteiten via verschillende kanalen, zodat ouders en jongeren bewust bezig zijn met het thema.
              7. Blz. 239 We werken vanuit het Preventie Platform Jeugd samen met omliggende gemeenten rondom verschillende maatschappelijke thema’s en dus ook het thema alcohol- en drugsgebruik.
            6. Blz. 240 Voorkomen van overgewicht bij jongeren
              1. Blz. 241 In gezamenlijkheid komen tot een preventieprogramma op gebied van overgewicht.
            7. Blz. 242 Dementievriendelijke samenleving
              1. Blz. 243 Communicatie rondom dementie: folder (wegwijzer dementie), artikelen en website.
              2. Blz. 244 Ondersteuningsaanbod verbreden voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers (ontmoeting, dagbesteding en gespreksgroepen).
              3. Blz. 245 Training en voorlichting geven over dementie aan vrijwilligers, mantelzorgers en middenstand.
              4. Blz. 246 Uitvoering geven aan het plan van aanpak ‘Dementievriendelijke samenleving’.
              5. Blz. 247 Vanuit het programma Een tegen eenzaamheid organiseren we activiteiten gericht op het tegengaan van eenzaamheid bij mantelzorgers van (beginnend) dementerende
              6. Blz. 248 We stellen een inloop gericht op beginnend dementerende beschikbaar
        10. Blz. 249 Armoedebestrijding
          1. Blz. 250 Inleiding
          2. Blz. 251 Ontwikkelingen
          3. Blz. 252 Bestuurlijke kaders
          4. Blz. 253 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 254 Het voorkomen van uitsluiting van inwoners vanwege lage inkomens
              1. Blz. 255 Alle kinderen in Oost Gelre moeten kunnen zwemmen. Voor gezinnen met lage inkomens is een vergoeding mogelijk van de kosten voor het behalen van zwemdiploma A.
              2. Blz. 256 Inwoners met een structureel laag inkomen (langer dan drie jaar) kunnen jaarlijks een beroep doen op een individuele inkomenstoeslag.
              3. Blz. 257 Inwoners met een uitkering op grond van de participatiewet die niet aan het werk kunnen, begeleiden we zoveel mogelijk naar vrijwilligerswerk. Zo voorkomen we een sociaal isolement.
              4. Blz. 258 We bieden budgetteringscursussen aan kwetsbare doelgroepen zoals uitkeringsgerechtigden.
              5. Blz. 259 We gaan financiële voorlichting geven op scholen.
              6. Blz. 260 We investeren (met buurgemeenten) in een gerichte aanpak om schoolverlating te voorkomen.
              7. Blz. 261 We maken afspraken met zorgverzekeraars, woningbouwcorporaties en nutsbedrijven om zo vroegtijdig signalen te krijgen indien er achterstanden ontstaan. Om hoge schulden zoveel mogelijk te voorkomen doen we aan vroegsignalering (Vroeg erop af!).
              8. Blz. 262 We maken bijles voor kinderen uit minima-gezinnen financieel mogelijk.
              9. Blz. 263 We ondersteunen de vrijwillige schuldhulpmaatjes (SOM) financieel door subsidie en daarnaast faciliteren we waar dit nodig is.
              10. Blz. 264 We willen zoveel mogelijk kinderen die recht hebben op de meedoen regeling ondersteunen. Daarom is de regeling toegankelijker gemaakt door middel van een meedoen-applicatie.
            2. Blz. 265 Onze inwoners hebben grip op zorgkosten
              1. Blz. 266 Wij behouden de komende vier jaar de mogelijkheid om gebruik te maken van de collectieve zorgverzekering van Menzis voor de huidige doelgroep.
              2. Blz. 267 Wij zijn met Menzis in gesprek om het preventieve aanbod in de collectieve zorgverzekering uit te breiden. Dit noemen we de Gemengde leefstijlinterventie.
        11. Blz. 268 Laaggeletterdheid/taalarm
          1. Blz. 269 Inleiding
          2. Blz. 270 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 271 Het tegengaan van laaggeletterdheid
              1. Blz. 272 Medewerkers van de sociale teams zijn geschoold in het herkennen van laaggeletterdheid en ondersteunen laaggeletterden om een hoger taalniveau te bereiken.
              2. Blz. 273 Verplichte taaltoets bij een uitkering op grond van de Participatiewet.
              3. Blz. 274 Voor de inburgeraars geldt, dat zij al een verplicht inburgeringstraject volgen. Indien zij dit voltooien, eindigen zij op A2-niveau.
              4. Blz. 275 We begeleiden mensen naar taalondersteuning bij bestaande initiatieven, zoals het Taalhuis, Taalteam of de Taalcafés
        12. Blz. 276 Goede zorg voor senioren
          1. Blz. 277 Inleiding
          2. Blz. 278 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 279 Inwoners worden op een juiste wijze ondersteund.
              1. Blz. 280 De gemeente regelt onafhankelijke cliëntondersteuning waarbij zoveel mogelijk vrijwilligers van organisaties worden ingezet.
              2. Blz. 281 We nemen jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek af.
            2. Blz. 282 Ouderen wonen langer zelfstandig thuis
              1. Blz. 283 De komende drie jaar handhaven we de subsidie Opplussen woningen.
              2. Blz. 284 Het aanbieden van valpreventie trainingen.
              3. Blz. 285 In de prestatieafspraken met de woningcorporaties afspraken maken over het bevorderen van het langer zelfstandig blijven wonen.
              4. Blz. 286 Inwoners vanaf 65 jaar blijvend actief benaderen en uitnodigen om in gesprek te gaan met vrijwillige woonconsulenten.
              5. Blz. 287 Opplussen van bestaande woningen (middels woningaanpassingen die langer thuis wonen mogelijk maken).
              6. Blz. 288 Participeren in het regionale project ‘Langer veilig thuis’.
              7. Blz. 289 We zorgen voor voldoende veilige (sociaal en fysiek) levensloopbestendige woningen.
            3. Blz. 290 Voorkomen van vereenzaming onder ouderen.
              1. Blz. 291 We ontwikkelen een gerichte aanpak om eenzaamheid onder ouderen te signaleren en tegen te gaan.
              2. Blz. 292 We subsidiëren het netwerk ouderen en veerkracht
              3. Blz. 293 We subsidiëren ondersteunende organisaties.
        13. Blz. 294 Jeugdzorg
          1. Blz. 295 Inleiding
          2. Blz. 296 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 297 Jongeren en hun ouders ondersteunen en begeleiden
              1. Blz. 298 De POH gefaseerd uitbreiden naar alle huisartsenpraktijken in Oost Gelre.
              2. Blz. 299 De samenwerking met huisartsen verder intensiveren.
              3. Blz. 300 Door middel van cliënttevredenheidsonderzoek monitoren van de resultaten en inzicht houden in de behoeften van onze cliënten.
              4. Blz. 301 Door middel van het ondersteuningsteam ouders en jongeren handvatten bieden om de problemen op te lossen of leren ermee om te gaan.
              5. Blz. 302 Door middel van het Preventie Platform jeugd ouders handvatten bieden die problemen ervaren bij het opvoeden.
              6. Blz. 303 Het ondersteuningsteam pakt een verbindende rol door partijen rondom jeugdhulp van 0 tot 23 jaar samen te brengen.
              7. Blz. 304 Meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door ze in contact te brengen met het Huiskamer project van het Marianum.
              8. Blz. 305 Voorkomen van onnodige en onjuiste doorverwijzingen door normalisatie.
              9. Blz. 306 Voortzetten van mantelzorgondersteuning vanuit GGNet voor jongeren.
              10. Blz. 307 Yunio geeft uitvoering aan het project Inhuis-steungezinnen en heeft een coördinator aangesteld om de gezinnen te begeleiden.
            2. Blz. 308 Veilig en gezond opgroeien voor alle jongeren in Oost Gelre
              1. Blz. 309 Blijvend in gesprek met de betrokken partners van het Preventie Platform Jeugd (PPJ) hoe samen vorm te geven aan de thema's die actueel zijn.
              2. Blz. 310 Door meer in te zetten op laagdrempelige ondersteuning van jongeren bij hun mentaal welbevinden door het inzetten van structurele en universele preventie door onder andere het Preventie Platform Jeugd.
              3. Blz. 311 Ouders bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
              4. Blz. 312 Professionals bereiken middels het Preventie Platform Jeugd.
              5. Blz. 313 We nemen als gemeente het initiatief om met jeugdhulpinstellingen en onderwijs nauw samen te werken bij het ontwikkelen en uitvoeren van preventieprojecten (drugs, alcohol, etc.).
              6. Blz. 314 We zorgen voor een goede begeleiding als jongeren 18 worden en van de Jeugdwet naar de Wmo/zorgverzekeringswet gaan.
        14. Blz. 315 Volksgezondheid
          1. Blz. 316 Inleiding
          2. Blz. 317 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 318 Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van onze inwoners en vooral die van kwetsbare groepen.
              1. Blz. 319 Uitvoering geven aan het lokaal actieprogramma Preventie.
            2. Blz. 320 Sluitende aanpak verwarde personen
              1. Blz. 321 Door nauwe samenwerking tussen zorgaanbieders, politie en gemeente bieden wij tijdig passende ondersteuning. Dit netwerk zetten wij de komende jaren voort en bouwen dit waar nodig uit.
              2. Blz. 322 Met GGNet worden afspraken gemaakt om de ondersteuning aan inwoners, die tijdelijk zijn opgenomen en weer terug naar huis gaan na ontslag, beter te regelen.
              3. Blz. 323 Onze procesregisseurs zorg en veiligheid zetten in op een preventieve aanpak om erger te voorkomen.
              4. Blz. 324 We participeren in de regionale pilot bemoeizorg
            3. Blz. 325 Uitvoering Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ)
              1. Blz. 326 Uitvoeren onderzoeken met betrekking tot zorgmachtigingen en start ondersteuning aangemelde verwarde personen
        15. Blz. 327 Middelen: wat het kosten?
          1. Blz. 328 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2022 op taakveldniveau
          2. Blz. 329 Toelichting op de afwijkingen
      5. Blz. 330 Programma 3 - Economie en werkgelegenheid
        1. Blz. 331 Inleiding
        2. Blz. 332 Goed ondernemersklimaat
          1. Blz. 333 Inleiding
          2. Blz. 334 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 335 De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken.
              1. Blz. 336 Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
              2. Blz. 337 Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde
              3. Blz. 338 We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek
              4. Blz. 339 We zorgen voor geschikte kavels in Groenlo en Lichtenvoorde
            2. Blz. 340 Grootschalige industriële bedrijvigheid kan zich ontwikkelen op de Laarberg.
              1. Blz. 341 In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
              2. Blz. 342 We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
              3. Blz. 343 We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven
            3. Blz. 344 Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied.
              1. Blz. 345 We faciliteren gevelaanpassing en verstrekken daarvoor subsidie
            4. Blz. 346 Stimuleren innovatieve duurzame maakindustrie.
              1. Blz. 347 We gaan het bestemmingsplan Lindebrook herzien om de kavel voor wonen-werken om te zetten in woonkavels en werkkavels.
        3. Blz. 348 Gezonde agrarische sector
          1. Blz. 349 Inleiding
          2. Blz. 350 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 351 Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
              1. Blz. 352 Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda
              2. Blz. 353 Participeren in het Provinciaal uitvoeringsprogramma "Toekomst voor de Gelderse Boer"
              3. Blz. 354 We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
              4. Blz. 355 We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers
        4. Blz. 356 Bereikbaarheid en mobiliteit
          1. Blz. 357 Inleiding
          2. Blz. 358 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 359 Onze gemeente is goed bereikbaar
              1. Blz. 360 We voeren een onderzoek uit naar het nut en de noodzaak van een 2e fase van de N18, danwel doortrekking van de A18.
            2. Blz. 361 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
              1. Blz. 362 We gaan exploitanten benaderen om hen te bewegen om de Achterhoek/Oost Gelre op te nemen in hun schema’s voor (inter)nationale en andere lange-afstands busverbindingen........
              2. Blz. 363 We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
            3. Blz. 364 Verbeteren bereikbaarheid bedrijventerreinen
              1. Blz. 365 We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
        5. Blz. 366 Toerisme en evenementen
          1. Blz. 367 Inleiding
          2. Blz. 368 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 369 Stimuleren recreatie en toerisme
              1. Blz. 370 Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
              2. Blz. 371 We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
              3. Blz. 372 We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023
              4. Blz. 373 We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg
              5. Blz. 374 We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
            2. Blz. 375 Behouden en stimuleren van evenementen
              1. Blz. 376 We verruimen het huidige evenementenbeleid.
        6. Blz. 377 Werkgelegenheid
          1. Blz. 378 Inleiding
          2. Blz. 379 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 380 Realiseren van goede beschut werken plekken
              1. Blz. 381 We willen een organisatie creëren waarin inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een beschutte werkplek hebben maar waarbij andere werkzoekenden bijvoorbeeld een werkervaringsplek krijgen. Ontwikkeling van het individu is het uitgangspunt.
            2. Blz. 382 Creëren van banen voor mensen met een arbeidsbeperking
              1. Blz. 383 Binnen de gemeentelijke organisatie creëren we banen voor mensen met een arbeidsbeperking.
        7. Blz. 384 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 385 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2022 op taakveldniveau
          2. Blz. 386 Toelichting op de afwijkingen
      6. Blz. 387 Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening
        1. Blz. 388 Inleiding
        2. Blz. 389 Veiligheid
          1. Blz. 390 Inleiding
          2. Blz. 391 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 392 Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.
              1. Blz. 393 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP).
              2. Blz. 394 We handhaven de openbare orde en bestrijden overlast.
            2. Blz. 395 Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.
              1. Blz. 396 We pakken de illegale handel vanuit woonhuizen aan, vooral ook in de buurt van scholen.
            3. Blz. 397 Behouden van de vrijwillige brandweer binnen de Achterhoek.
        3. Blz. 398 Euregionale samenwerking Achterhoek
          1. Blz. 399 Inleiding
          2. Blz. 400 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 401 Euregionale samenwerking bevorderen.
              1. Blz. 402 We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
              2. Blz. 403 We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
              3. Blz. 404 We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
              4. Blz. 405 We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
              5. Blz. 406 We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
              6. Blz. 407 We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
            2. Blz. 408 Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre.
              1. Blz. 409 We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
        4. Blz. 410 Gemeentelijke organisatie
          1. Blz. 411 Inleiding
          2. Blz. 412 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 413 De gemeente Oost Gelre wordt gezien als een betrouwbare en integere partner
        5. Blz. 414 Burgerinitiatieven
          1. Blz. 415 Inleiding
          2. Blz. 416 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 417 Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.
              1. Blz. 418 We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
              2. Blz. 419 We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
              3. Blz. 420 We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
        6. Blz. 421 Gemeentelijke dienstverlening
          1. Blz. 422 Inleiding
        7. Blz. 423 Financieel beleid
          1. Blz. 424 Inleiding
          2. Blz. 425 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 426 Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.
              1. Blz. 427 Begroting, tussentijdse rapportages en de jaarrekening/jaarverslag zijn digitaal beschikbaar (begrotingsapp).
              2. Blz. 428 We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
              3. Blz. 429 We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen zodat financiering van investeringen in de toekomst gewaarborgd is.
        8. Blz. 430 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 431 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2022 op taakveldniveau
          2. Blz. 432 Toelichting op de afwijkingen
      7. Blz. 433 Algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing VPB en onvoorzien
        1. Blz. 434 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2022 op taakveldniveau
        2. Blz. 435 Toelichting op de afwijkingen
      8. Blz. 436 Omgevingswet
        1. Blz. 437 Voortgang invoering Omgevingswet
      9. Blz. 438 Investeringen
        1. Blz. 439 Overzicht van de projecten
        2. Blz. 440 Overzicht investeringskredieten per 1 juli 2022
        3. Blz. 441 7210127 Aansluiting wandelpad Welgelegen
        4. Blz. 442 7560105 Engelse schans
        5. Blz. 443 7722117 Renovatie gemalen en drukunits
        6. Blz. 444 7001050 Duurzaamheidsmaatregelen stadhuis Groenlo
        7. Blz. 445 7210115 Rehabilitatie verhardingen
        8. Blz. 446 7210123 Fietspad Groenlo-Zwolle
        9. Blz. 447 7570000 Visie de Grolse Weiden
        10. Blz. 448 7830102 Bolwerk (Grond Laarberg) registratiewaarde
        11. Blz. 449 7830103 Erfpachtsgrond Lindebrook registratiewaarde
        12. Blz. 450 7210140 Voorbereid. en realisatie HUB busstation L'voorde
        13. Blz. 451 7570004 Duurzame omvorming openbaar groen
        14. Blz. 452 7210143 Verkeerskundige tijd aanp oversteek Richterslaan
        15. Blz. 453 7210144 Proj Meer Veilig 3 - Afsluiting Zieuwentseweg (1)
        16. Blz. 454 7210145 Voorbereid.krediet Meer Veilig 3 Kerkhoflaan-Richt
        17. Blz. 455 7210146 Fietsbrug Den Sliem (voormalige spoorbrug)
        18. Blz. 456 7210147 Komgrenzen en inrichten 30km/uur maatregelen
        19. Blz. 457 7210149 Reconstr Van Reede, Bentinck, Raesfelt, Middachten
        20. Blz. 458 7210154 Infra sporthal locatie Barkenkamp
        21. Blz. 459 7020002 Frames verkiezingen
      10. Blz. 460 Lijst met afkortingen
        1. Blz. 461 Lijst met afkortingen
    3. Overzicht
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap