Uitgaven

6,28%
€ 6.378
x €1.000
6,28% Complete

Inkomsten

0,78%
€ -665
x €1.000
0,78% Complete

Saldo

744,08%
€ 5.713
x €1.000

Programma 4 - Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening

Uitgaven

6,28%
€ 6.378
x €1.000
6,28% Complete

Inkomsten

0,78%
€ -665
x €1.000
0,78% Complete

Saldo

744,08%
€ 5.713
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit hoofdstuk gaan we in op de koers die we willen volgen binnen het vierde programma: Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening. Binnen dit programma benoemen we twee belangrijke speerpunten:

  • Intensivering van de aanpak van ondermijning. 
  • De implementatie van de Omgevingswet, mede gelet op de ruimte voor initiatieven van burgers en ondernemers.

Veiligheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Veiligheid is een basisbehoefte in een sterke samenleving, waarin mensen zich thuis en geborgen voelen, vooral ook voor gezinnen met kinderen en ouderen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.

Terug naar navigatie - Bevorderen van de veiligheid in Oost Gelre.

We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP).

Indicator

G

Verantwoording

De activiteiten staan genoemd in het Integraal Veiligheidsplan Achterhoek Oost 2019 tot en met 2022  Veel activiteiten die genoemd staan in dit plan worden jaarlijks uitgevoerd, dat geldt ook voor 2022. Daarnaast wordt in 2022 gestart met het maken van een nieuw Integraal Veiligheidsplan. Dit plan zal vanaf 20223 in werking treden.

Portefeuillehouder

  • Annette Bronsvoort

We handhaven de openbare orde en bestrijden overlast.

Indicator

G

Verantwoording

Het handhaven van de openbare orde is een continu proces. Dit wordt onder andere gedaan door de boa's van de gemeente op basis van het Handhavingsuitvoeringsprogramma en het Integraal Veiligheidsplan 2029 - 2022.  Daarnaast werken we ook nauw samen met de politie, daarbij valt te denken aan het oprollen van hennepkwekerijen, preventieactiviteiten ter voorkoming van veelvoorkomende criminaliteit en het voorkomen- en aanpakken van overlastsituaties.

Portefeuillehouder

Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.

Terug naar navigatie - Terugdringen van het gebruik van softdrugs onder jongeren.

We pakken de illegale handel vanuit woonhuizen aan, vooral ook in de buurt van scholen.

Indicator

G

Verantwoording

Illegale handel wordt altijd aangepakt. Naast illegale handel wordt ook productie van soft- en harddrugs aangepakt. In 2022 zijn een aantal hennepkwekerijen ontdekt en ontmanteld. 

Portefeuillehouder

Euregionale samenwerking Achterhoek

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding
Oost Gelre is een grensgemeente. Een belangrijk deel van ons lokale inkomen wordt verdiend in Duitsland en/of doordat onze Duitse buren bij ons investeren en kopen. Grensoverschrijdende samenwerking met onze Duitse buren is in deze tijd dan ook vanzelfsprekend. De Euregio, het grensoverschrijdend samenwerkingsverband, speelt daarin een belangrijke rol. Ook het Grenzhoppersnetwerk is een waardevol netwerk waar de gemeente Oost Gelre een actieve rol in heeft. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Euregionale samenwerking bevorderen.

Terug naar navigatie - Euregionale samenwerking bevorderen.

We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.

Indicator

O

Verantwoording

Voor de uitvoering van deze maatregel is nog onvoldoende capaciteit beschikbaar.

Portefeuillehouder

  • Bart Porskamp

We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.

Indicator

G

Verantwoording

De huidige krapte op de arbeidsmarkt vraagt dat we creatief en waar nodig buien de kaders nadenken over samenwerking in de regio. Voorbeelden hiervan zijn het samen werven van een BOA voor de gemeente Berkelland en Oost Gelre en een verkenning met de gemeenten uit de regio Achterhoek om op het gebied van ruimte een pool van RO medewerkers en projectleiders te creëren. 

Portefeuillehouder

  • Arjen Schutten

We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.

Indicator

G

Verantwoording

Tijdens het maandelijkse inkoopoverleg met de inkoopcoördinatoren van de Achterhoekse gemeenten, staat de aanbestedingskalender als vast onderdeel op de agenda. Daarbij wordt gekeken naar mogelijk gezamenlijk uit te voeren aanbestedingen en naar de voortgang van reeds opgestarte gezamenlijke aanbestedingen. Voor het overige biedt de agenda ruimte aan incidentele thema's, zoals beleidsmatige of kwalitatieve.

Portefeuillehouder

  • Jos Hoenderboom

We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.

Indicator

G

Verantwoording

Als zich thema's aanbieden overleggen we met buurgemeenten of dit evt. gezamelijk op te pakken is. Verder zijn we lid van Dimpact en pakken in dit verband veel zaken op.  

Portefeuillehouder

We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.

Indicator

G

Verantwoording

Oost Gelre investeert in grensoverschrijdende samenwerking, we zijn dan ook vertegenwoordigd in verschillende internationale netwerkverbanden. Zoals team van Duitsland coördinatoren (namens Achterhoek Ambassadeurs), het Grenzhoppers netwerk, businessclub Kleve, EUREGIO Commissie en het netwerk van Duitse en Nederlandse burgemeesters. 

Portefeuillehouder

  • Arjen Schutten

We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+

Indicator

G

Verantwoording
Portefeuillehouder

  • Bart Porskamp

Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre.

Terug naar navigatie - Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre.

We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.

Indicator

G

Verantwoording

Samen met de Grenzhoppersbusiness school zijn er al vele cursussen en "inhouse"  trainingen gegeven rondom de Duitse taal en Duitse cultuur. Ook voor dit najaar staan er weer cursussen op de agenda.

Portefeuillehouder

  • Bart Porskamp

Gemeentelijke organisatie

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gemeentelijke organisatie dient adequaat toegerust te zijn op haar (huidige en toekomstige) taken. Gemeenten hebben in de afgelopen jaren veel nieuwe taken gekregen die in het verleden door het rijk werden uitgevoerd. In het sociaal domein en ook bij de komende Omgevingswet. Van belang is een goede uitvoering, waarborgen voor democratische controle en samenwerking met andere bestuurlijke partners.

Burgerinitiatieven

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Initiatieven van burgers, verenigingen, dorpsbelangenorganisaties (andere) vrijwilligersorganisaties vragen om een nieuwe rol van de gemeente en doorontwikkeling van de gemeentelijke organisatie. De gemeente dient vanuit een vaste visie en krachtige werkwijze dienstbaar te zijn aan genoemde initiatieven en burgerkracht. Dat wil niet zeggen ‘U vraagt, wij draaien’, maar dat vanuit de gemeentelijke organisatie met kennis en expertise en met oog voor het algemene belang wordt gezorgd dat goede initiatieven zich ook daadwerkelijk kúnnen ontplooien. Dat vraagt nog meer om een open en transparante houding met als credo: ‘Ja, mits…’ in plaats van: ‘Nee, tenzij…!

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.

Terug naar navigatie - Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie.

We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.

Indicator

G

Verantwoording
Portefeuillehouder

  • Jos Hoenderboom

We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.

Indicator

G

Verantwoording
Portefeuillehouder

  • Arjen Schutten

We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.

Indicator

G

Verantwoording
Portefeuillehouder

  • Jos Hoenderboom

Gemeentelijke dienstverlening

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Een krachtige en vitale samenleving vraagt om een vraaggestuurde houding van de kant van de gemeente en een wervende maar ook transparante bestuursstijl met lef. Vanuit dit perspectief gaan we onze dientverlening verder invullen  en staan wij  voor een overheid die zo dicht mogelijk op de samenleving zit, maar die diezelfde samenleving zo veel mogelijk ruimte geeft. Met een facilitairende houding die binnen de kaders van wet- en regelgeving de samenleving van Oost Gelre maximaal bediend.

Financieel beleid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het grootste deel van de gemeentebegroting komt van de Rijksoverheid en is een bijdrage uit het gemeentefonds. Slechts een beperkt (autonoom) aandeel komt uit lokale heffingen en belastingen. In beide gevallen is er sprake van belastinggeld. Uitgangspunten voor het financieel beleid zijn: zorgvuldigheid, spaarzaamheid, transparantie en draagbare lokale lasten. We streven ernaar de lastenstijging te beperken tot maximaal het inflatieniveau. Slechts in uitzonderingsgevallen kan er een extra beroep gedaan worden op haar inwoners. In die gevallen waar dit speelt, zal dit helder worden uitgelegd en gecommuniceerd naar de inwoners van Oost Gelre.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.

Terug naar navigatie - Op lange termijn een financieel gezonde gemeente zijn en blijven.

Begroting, tussentijdse rapportages en de jaarrekening/jaarverslag zijn digitaal beschikbaar (begrotingsapp).

Indicator

G

Verantwoording

Via de begrotingsapp van Pepperflow zijn de programmabegroting, de bestuursrapportage en het jaarverslag online te lezen. Dit voorjaar is raadsomgeving van Pepperflow in gebruik genomen.

Portefeuillehouder

  • Arjen Schutten

We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.

Indicator

G

Verantwoording
Portefeuillehouder

  • Arjen Schutten

We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen zodat financiering van investeringen in de toekomst gewaarborgd is.

Indicator

G

Verantwoording

Voor een nadere toelichting op het weerstandsvermogen van onze gemeente verwijzen we u naar paragraaf 1 "weerstandsvermogen en risicobeheersing". 

Portefeuillehouder

  • Arjen Schutten

Middelen: wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2022 op taakveldniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Begroting 2022 Realisatie 2022 Restant 2022 Prognose 2022 Afwijkingen 2022
Lasten
TV0.1 0.1 Bestuur 1.857 35 1.892 349 1.543 1.919 27
TV0.2 0.2 Burgerzaken 906 20 926 186 740 942 16
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 363 80 443 240 203 523 80
TV0.8 0.8 Overige baten en lasten 67 2.961 3.027 0 3.027 3.027 0
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.002 0 2.002 1.390 612 1.982 -20
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 667 143 810 70 740 811 1
TV7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 2 0 2 1 1 2 0
Totaal Lasten 5.864 3.238 9.102 2.236 6.865 9.205 103
Baten
TV0.2 0.2 Burgerzaken -249 35 -214 -203 -11 -174 40
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -178 -123 -301 -372 71 -424 -123
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer -49 0 -49 -48 -1 -49 0
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid -17 0 -17 -13 -4 -17 0
Totaal Baten -493 -89 -581 -636 55 -665 -83
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 5.371 3.149 8.520 1.600 6.920 8.540 20
Stortingen
TV0.1 0.1 Bestuur -100 -50 -150 0 -150 -200 -50

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Programma 4 bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening Resultaat
0.1 Bestuur: Er is een informateur ingehuurd en er zijn extra kosten gemaakt in verband met de gemeenteraadsverkiezingen (afscheid en installatie raad, lijsttrekkersdebat, verkiezingsavond). N € 27.000
0.2 Burgerzaken: Vanaf juli 2022 kunnen rijbewijzen digitaal aangevraagd worden, hierdoor vallen de legesinkomsten lager uit. N € 40.000
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: Er heeft extra verhuur aan de GGD plaatsgevonden. V € 110.000
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: In verband met verkoop van een kavel dalen de pachtopbrengsten. N € 18.000
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: De energielasten zijn sterk gestegen. N € 39.000
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: Door de toename van het aantal Multifunctionele gebouwen zijn de kosten van onroerende zaakbelasting, verzekeringen en waterschapslasten fors gestegen. N € 56.000
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: omdat er meer verhuurd wordt, is de ontvangst inzake energiekosten ook hoger. V € 25.000
Subtotaal N € 45.000
Overig N € 25.000
Totaal N € 70.000