Sitemap

  1. Blz. 1 Bestuursrapportage 2023
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Leeswijzer
      2. Blz. 6 Financieel overzicht tot 31 juli 2023
        1. Blz. 7 Financieel overzicht per 31 juli 2023
        2. Blz. 8 Algemeen beeld
      3. Blz. 9 Programma 1 - Wonen
        1. Blz. 10 Leeswijzer
        2. Blz. 11 Ruimtelijke ontwikkeling
          1. Blz. 12 Ambitie
          2. Blz. 13 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 14 Ontwikkelingen
          4. Blz. 15 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 16 We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Lichtenvoorde
              1. Blz. 17 Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).
              2. Blz. 18 Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig gewijzigd.
              3. Blz. 19 In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).
              4. Blz. 20 We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).
              5. Blz. 21 We passen kunst (street art) toe in het centrum van Lichtenvoorde.
              6. Blz. 22 We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.
            2. Blz. 23 We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Groenlo
              1. Blz. 24 We geven uitvoering aan het Programma Stad Groenlo
        3. Blz. 25 Woningbouw en bouwen
          1. Blz. 26 Ambitie
          2. Blz. 27 Ontwikkelingen
          3. Blz. 28 Bestuurlijke kaders
          4. Blz. 29 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 30 Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
              1. Blz. 31 Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
              2. Blz. 32 Met SIUS kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
              3. Blz. 33 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
              4. Blz. 34 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
            2. Blz. 35 Huisvesting voor iedereen
              1. Blz. 36 We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten
              2. Blz. 37 We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd kan worden
            3. Blz. 38 Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
              1. Blz. 39 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
              2. Blz. 40 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
            4. Blz. 41 We bieden ruimte om te bouwen in alle kernen
              1. Blz. 42 In samenwerking met dorpsbelangenorganisaties realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.
              2. Blz. 43 We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.
        4. Blz. 44 Onze omgeving, ons landschap
          1. Blz. 45 Ambitie
          2. Blz. 46 Ontwikkelingen
          3. Blz. 47 Bestuurlijke kaders
          4. Blz. 48 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 49 De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer
              1. Blz. 50 Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.
              2. Blz. 51 Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.
            2. Blz. 52 Verbeteren ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit
              1. Blz. 53 We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en/of te compenseren.
              2. Blz. 54 We stellen een Omgevingsvisie vast
            3. Blz. 55 Versterken leefbaarheid van buurt / wijk
              1. Blz. 56 Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk- en speeltuinverenigingen.
        5. Blz. 57 Duurzaamheid en energieneutraal
          1. Blz. 58 Ambitie
          2. Blz. 59 Ontwikkelingen
          3. Blz. 60 Bestuurlijke kaders
          4. Blz. 61 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 62 Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur
              1. Blz. 63 Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek
            2. Blz. 64 Oost Gelre is energieneutraal
            3. Blz. 65 Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
              1. Blz. 66 We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.
              2. Blz. 67 We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.
              3. Blz. 68 We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.
            4. Blz. 69 Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op
              1. Blz. 70 We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven
              2. Blz. 71 We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.
            5. Blz. 72 Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd
            6. Blz. 73 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt
              1. Blz. 74 We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.
              2. Blz. 75 We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.
            7. Blz. 76 Duurzaam ondernemen
              1. Blz. 77 Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.
              2. Blz. 78 Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.
              3. Blz. 79 Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.
            8. Blz. 80 Oost Gelre is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig ingericht
              1. Blz. 81 Afspraken maken met de VNOG over aanpak calamiteiten.
        6. Blz. 82 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 83 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2023 op taakniveau
          2. Blz. 84 Toelichting op de afwijkingen
      4. Blz. 85 Programma 2 - Welzijn
        1. Blz. 86 Leeswijzer
        2. Blz. 87 Thema1 - Gezonde leefstijl
          1. Blz. 88 Ambitie
          2. Blz. 89 Doelstellingen
            1. Blz. 90 Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
              1. Blz. 91 De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
              2. Blz. 92 We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
              3. Blz. 93 We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
            2. Blz. 94 Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik
              1. Blz. 95 We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              2. Blz. 96 We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
              3. Blz. 97 We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)vereningen
              4. Blz. 98 We organiseren sessies voor het sociaal team over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
              5. Blz. 99 We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
            3. Blz. 100 Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
              1. Blz. 101 In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
              2. Blz. 102 We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
              3. Blz. 103 We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
            4. Blz. 104 Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
              1. Blz. 105 We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
        3. Blz. 106 Thema 2 - Iedereen doet mee
          1. Blz. 107 Ambitie
          2. Blz. 108 1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
            1. Blz. 109 Ambitie
            2. Blz. 110 Doelstellingen
              1. Blz. 111 Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
                1. Blz. 112 We bieden informatie over opvoeden en opgroeien aan via de site Samen in Oost Gelre en het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              2. Blz. 113 Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
                1. Blz. 114 Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
                2. Blz. 115 We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
                3. Blz. 116 We onderzoeken of we meer preventief voorliggend aanbod in kunnen zetten
          3. Blz. 117 2. Goed onderwijs voor iedereen
            1. Blz. 118 Ambitie
            2. Blz. 119 Doelstellingen
              1. Blz. 120 Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig
                1. Blz. 121 We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
                2. Blz. 122 We zetten het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) in om signalen op te pakken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs
              2. Blz. 123 Doel 2.2: Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre
                1. Blz. 124 We nemen deel aan de SmartHub
              3. Blz. 125 Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
                1. Blz. 126 Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
              4. Blz. 127 Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
                1. Blz. 128 Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
          4. Blz. 129 3. Iedereen draagt bij naar vermogen
            1. Blz. 130 Ambitie
            2. Blz. 131 Doelstellingen
              1. Blz. 132 Doel 3.1: Werk moet lonen
                1. Blz. 133 We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
              2. Blz. 134 Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
                1. Blz. 135 We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
                2. Blz. 136 We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
                3. Blz. 137 We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen meer te laten participeren
                4. Blz. 138 We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
              3. Blz. 139 Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie
                1. Blz. 140 We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
                2. Blz. 141 We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
              4. Blz. 142 Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
                1. Blz. 143 We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
              5. Blz. 144 Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar
                1. Blz. 145 We realiseren beschutte werkplekken
          5. Blz. 146 4. Thuis wonen en participeren als het kan
            1. Blz. 147 Ambitie
            2. Blz. 148 Doelstellingen
              1. Blz. 149 Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
                1. Blz. 150 We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
                2. Blz. 151 We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
                3. Blz. 152 We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
                4. Blz. 153 We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
                5. Blz. 154 We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
                6. Blz. 155 We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
                7. Blz. 156 We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
                8. Blz. 157 We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
                9. Blz. 158 We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
                10. Blz. 159 We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
              2. Blz. 160 Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
                1. Blz. 161 We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
                2. Blz. 162 We bieden ondersteuning in samenwerking met de Dorpskamer en Stadskamer bij de inloopvoorziening 2.0
                3. Blz. 163 We zetten trajectbegeleiding dementie in
              3. Blz. 164 Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
                1. Blz. 165 We geven voorlichting over het veilig deelnemen in het verkeer en maken afspraken met de woningbouwcorporaties over veilig wonen
          6. Blz. 166 5. Ontmoeten voor iedereen
            1. Blz. 167 Ambitie
            2. Blz. 168 Doelstellingen
              1. Blz. 169 Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
                1. Blz. 170 We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van diverse vervoersmogelijkheden
              2. Blz. 171 Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
                1. Blz. 172 We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
              3. Blz. 173 Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
                1. Blz. 174 We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
              4. Blz. 175 Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 176 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
              5. Blz. 177 Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 178 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
          7. Blz. 179 6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente
            1. Blz. 180 Ambitie
            2. Blz. 181 Doelstellingen
              1. Blz. 182 Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
                1. Blz. 183 We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
              2. Blz. 184 Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
                1. Blz. 185 We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
              3. Blz. 186 Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
                1. Blz. 187 We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
          8. Blz. 188 7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
            1. Blz. 189 Ambitie
            2. Blz. 190 Doelstellingen
              1. Blz. 191 Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
                1. Blz. 192 We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
                2. Blz. 193 We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
                3. Blz. 194 We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
                4. Blz. 195 We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
              2. Blz. 196 Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
                1. Blz. 197 De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
                2. Blz. 198 We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
                3. Blz. 199 We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van andere muziekvormen (pop- en lichte muziek)
                4. Blz. 200 We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
              3. Blz. 201 Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
                1. Blz. 202 Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
                2. Blz. 203 We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
        4. Blz. 204 Thema 3 - Een duwtje in de rug
          1. Blz. 205 Ambitie
          2. Blz. 206 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
            1. Blz. 207 Ambitie
            2. Blz. 208 Doelstellingen
              1. Blz. 209 Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in
                1. Blz. 210 We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
              2. Blz. 211 Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
                1. Blz. 212 We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
              3. Blz. 213 Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
                1. Blz. 214 De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
          3. Blz. 215 2. Thuiswonen met een beetje hulp
            1. Blz. 216 Ambitie
            2. Blz. 217 Doelstellingen
              1. Blz. 218 Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
                1. Blz. 219 We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
              2. Blz. 220 Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning
                1. Blz. 221 We nemen deel aan de pilot reablement
              3. Blz. 222 Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund
                1. Blz. 223 We ondersteunen mantelzorgers
          4. Blz. 224 3. Meedoen met een beetje hulp
            1. Blz. 225 Ambitie
            2. Blz. 226 Doelstellingen
              1. Blz. 227 Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
                1. Blz. 228 Voor inwoners is onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar
                2. Blz. 229 We bieden cliëntondersteuning aan
                3. Blz. 230 We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
              2. Blz. 231 Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
                1. Blz. 232 We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
              3. Blz. 233 Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden
                1. Blz. 234 We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
                2. Blz. 235 We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
              4. Blz. 236 Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
                1. Blz. 237 We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
              5. Blz. 238 Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
                1. Blz. 239 We ondersteunen jonge mantelzorgers
              6. Blz. 240 Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
                1. Blz. 241 We nemen deel aan het project Digisterker
                2. Blz. 242 We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
        5. Blz. 243 Thema 4 - Zorg wie dat nodig heeft
          1. Blz. 244 Ambitie
          2. Blz. 245 1. Goede zorg voor iedereen
            1. Blz. 246 Ambitie
            2. Blz. 247 Doelstellingen
              1. Blz. 248 Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.
                1. Blz. 249 We zorgen voor een dekkend zorglandschap
              2. Blz. 250 Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
                1. Blz. 251 We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
              3. Blz. 252 Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed
                1. Blz. 253 We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
          3. Blz. 254 2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien
            1. Blz. 255 Ambitie
            2. Blz. 256 Doelstellingen
              1. Blz. 257 Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien
                1. Blz. 258 We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
              2. Blz. 259 Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 260 De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
              3. Blz. 261 Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind
                1. Blz. 262 Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
          4. Blz. 263 3. Zorg bij thuiswonen en participeren
            1. Blz. 264 Ambitie
            2. Blz. 265 Doelstellingen
              1. Blz. 266 Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
                1. Blz. 267 We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
              2. Blz. 268 Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
                1. Blz. 269 Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
                2. Blz. 270 Met SIUS kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
                3. Blz. 271 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
                4. Blz. 272 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
              3. Blz. 273 Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
                1. Blz. 274 We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
              4. Blz. 275 Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
                1. Blz. 276 We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
              5. Blz. 277 Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
                1. Blz. 278 We streven naar lokale maatschappelijke opvang
                2. Blz. 279 We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
              6. Blz. 280 Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
                1. Blz. 281 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
                2. Blz. 282 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
              7. Blz. 283 Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
                1. Blz. 284 We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek en zorgmijders
              8. Blz. 285 Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 286 De casusregisseurs zorg & veiligheid zien toe op het terugdringen van onveiligheidssituaties als gevolg van multi-problematiek bij inwoners
        6. Blz. 287 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 288 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
          2. Blz. 289 Toelichting op de afwijkingen
      5. Blz. 290 Programma 3 - Werken
        1. Blz. 291 Leeswijzer
        2. Blz. 292 Sterke lokale economie
          1. Blz. 293 Ambitie
          2. Blz. 294 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 295 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 296 De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken
              1. Blz. 297 Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.
              2. Blz. 298 Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde
              3. Blz. 299 We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek
              4. Blz. 300 We zorgen voor geschikte kavels in Groenlo en Lichtenvoorde
            2. Blz. 301 Grootschalige industriële bedrijvigheid kan zich ontwikkelen op de Laarberg
              1. Blz. 302 In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.
              2. Blz. 303 We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.
              3. Blz. 304 We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven
            3. Blz. 305 Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied
              1. Blz. 306 We faciliteren gevelaanpassing en verstrekken daarvoor subsidie
            4. Blz. 307 Innovatie en duurzaamheid
            5. Blz. 308 Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
              1. Blz. 309 Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda
              2. Blz. 310 We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.
              3. Blz. 311 We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers
            6. Blz. 312 Behouden en stimuleren van evenementen
              1. Blz. 313 We verruimen het huidige evenementenbeleid.
            7. Blz. 314 Stimuleren recreatie en toerisme
              1. Blz. 315 Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.
              2. Blz. 316 We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.
              3. Blz. 317 We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023
              4. Blz. 318 We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg
              5. Blz. 319 We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.
        3. Blz. 320 Bereikbaarheid en Smart Mobility
          1. Blz. 321 Ambitie
          2. Blz. 322 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 323 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 324 De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
              1. Blz. 325 Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden
              2. Blz. 326 We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.
            2. Blz. 327 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
              1. Blz. 328 We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.
            3. Blz. 329 De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
              1. Blz. 330 We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.
        4. Blz. 331 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 332 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
          2. Blz. 333 Toelichting op de afwijkingen
      6. Blz. 334 Programma 4 - Dienstverlening
        1. Blz. 335 Leeswijzer
        2. Blz. 336 Integrale veiligheid en ondermijning
          1. Blz. 337 Ambitie
          2. Blz. 338 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 339 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 340 We zorgen voor een veilige en leefbare woon- en werkomgeving
              1. Blz. 341 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            2. Blz. 342 Wij zijn samen met de  ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
              1. Blz. 343 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            3. Blz. 344 De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
        3. Blz. 345 Regionale en grensoverschrijdende samenwerking
          1. Blz. 346 Ambitie
          2. Blz. 347 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 348 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 349 Euregionale samenwerking bevorderen
              1. Blz. 350 We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
              2. Blz. 351 We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
              3. Blz. 352 We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
              4. Blz. 353 We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
              5. Blz. 354 We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
              6. Blz. 355 We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
            2. Blz. 356 Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre
              1. Blz. 357 We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
        4. Blz. 358 Dienstverlenend en meedenkend
          1. Blz. 359 Ambitie
          2. Blz. 360 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 361 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 362 Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie
              1. Blz. 363 We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
              2. Blz. 364 We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
              3. Blz. 365 We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
            2. Blz. 366 Inwoners, ondernemers en instellingen zijn tevreden over onze dienstverlening en werken graag met ons samen
            3. Blz. 367 Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid
              1. Blz. 368 We organiseren een jongerenforum gericht op 15 tot 35-jarigen
              2. Blz. 369 We realiseren een Kinderraad
        5. Blz. 370 Financieel gezond
          1. Blz. 371 Ambitie
          2. Blz. 372 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 373 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 374 Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
              1. Blz. 375 We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
        6. Blz. 376 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 377 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
          2. Blz. 378 Toelichting op de afwijkingen
      7. Blz. 379 Algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing VPB en onvoorzien
        1. Blz. 380 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2023 op taakveldniveau
        2. Blz. 381 Toelichting op de afwijkingen
      8. Blz. 382 Lijst met afkortingen
        1. Blz. 383 Lijst met afkortingen
    3. Overzicht
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap