Programma 2 - Welzijn

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Programma 2 omvat veel verschillende elementen die allemaal betrekking hebben op het sociaal domein in de breedste zin, dus inclusief onderwijs, cultuur en sport. Daarbinnen  richten we ons o.a. op de volgende speerpunten:

  • We zetten in op het bevorderen van een gezonde leefstijl voor zowel volwassenen als kinderen/jongeren. 
  • We blijven inzetten op het terugdringen van alcohol- en drugsgebruik. 
  • We faciliteren dat iedereen kan meedoen in de maatschappij passend bij de mogelijkheden van de inwoner. Dit geldt voor wonen, werk, maar ook voor ontmoeten, dus participeren in de brede zin.
  • Onderwijsontwikkelingen en in het bijzonder de ontwikkeling van 2 IKC’s in Groenlo zullen we uitwerken en uitrollen in 2023.
  • We blijven inzetten op bijdragen naar vermogen. Daar waar het (even) niet lukt, geven we een steuntje in de rug. 
  • De ontwikkeling van een nieuwe sporthal in Groenlo biedt een mooie plek en kansen voor de binnensportverenigingen en het onderwijs samen. 
  • We ondersteunen vrijwilligers door inzet van onze vrijwilligerscoördinator en onze site www.vrijetijdsmakelaar.nl. 
  • We ondersteunen inwoners met dementie en hun netwerk. 
  • We ondersteunen (jonge) mantelzorgers. 
  • We zetten maximaal in op vroegsignalering om problematische schulden bij inwoners te voorkomen. 
  • We ontwikkelen samen met de kunst- en cultuur sector een kunst- en cultuurbeleid. 
  • Onze gemeente zet sterk in op preventieve zorg en blijft dat ook de komende jaren doen. 
  • We ondersteunen overlastgevende jongeren om weer vooruit te komen.
  • We blijven inzetten op een goed functionerende veiligheidsketen. 

Dit is slechts een deel van onze inzet, in dit programma leest u alle doelstellingen en wat wij ervoor gaan doen om deze te behalen. Dit programma is opgebouwd van preventieve inzet tot de inzet van maatwerk:

  • Gezonde leefstijl
  • Iedereen doet mee
  • Een duwtje in de rug
  • Zorg voor wie dat nodig heeft

Thema1 - Gezonde leefstijl

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Het grootste goed van de gemeente zijn onze inwoners. We vinden het belangrijk dat inwoners gezond zijn, gelijke  kansen hebben op een gezonde leefstijl en zo lang mogelijk mee kunnen doen. De leefbaarheid en de fysieke leefomgeving en sociale leefomgeving spelen ook een belangrijke rol bij de mentale en fysieke gezondheid van onze  inwoners. Onderdeel van een gezonde leefstijl is vrijetijdsbesteding. Voor sportstimulering doen we een beroep op de sport- en cultuurcoaches. Zij leveren in Oost Gelre hier een bijdrage aan en we sluiten aan bij ontwikkelingen zoals het lokaal beweeg- en sportakkoord ‘Heel Oost Gelre Beweegt’. Dit willen we koesteren en verder versterken. Onze sport- en cultuurverenigingen zijn hierbij van belang. We willen ervoor zorgen dat de cultuur- en sportbeoefening in de gemeente verder toeneemt, omdat dit ook kan bijdragen aan een gezonde leefstijl van onze inwoners. Het drugs- en alcoholgebruik willen we daarentegen terugdringen, onder meer door daarbij een voortrekkersrol te vervullen in de communicatie richting de jeugd (en hun ouders en netwerk (sport, onderwijs, etc.)) rondom de gevaren van alcohol en drugs. Wij zetten in op een gezonde leefstijl samen met onze netwerkpartners. In dit beleidsplan worden belangrijke pijlers ter bevordering van de gezonde leefstijl benoemd. Ook gaan we in de nota Gezondheid, Bewegen en Sport verder in op preventie, gezondheid en sport (als middel) en het bevorderen, beschermen en stimuleren van een gezonde leefstijl. Dit sluit aan bij de landelijke ontwikkelingen waarin gewerkt wordt aan Gezond Actief Leven Akkoorden (GALA). 

Gezonde leefstijl is de norm!

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl

Omschrijving (toelichting)

We maken (volwassen) inwoners bewust van een gezonde leefstijl door preventief aanbod. We dragen daarmee bij aan het gezond opgroeien van kinderen/jongeren en volwassenen en het vitaal ouder worden van inwoners van  Oost Gelre.

Kwaliteit (toelichting)

Inwoners met vragen kunnen terecht bij de gezondheids- en beweegmakelaar. Zij verwijzen inwoners naar voorliggende voorzieningen zoals verenigingen en andere aanbieders met besteding voor de vrije tijd. Hiervoor is een digitaal platform ontwikkeld namelijk www.vrijetijdsmakelaar.nl. Met lokale partners en inwoners werken we een aan leefstijlakkoord. Afgelopen juni is hiervoor de eerste bijeenkomst geweest. In de toekomst werken we naar een gezamenlijk beweeg-, sport- en leefstijlakkoord. Alle initiatieven die hieruit voortvloeien dragen bij aan (kennis van) een gezonde leefstijl.

Kwaliteit (indicator)

O

De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet

We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren

We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar

Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik

We zetten in op een preventieve aanpak tegen alcohol- en drugsgebruik. Hierbij spreken we inwoners aan op hun eigen verantwoordelijkheid. Het is de verantwoordelijkheid van iedereen, niet alleen van de gemeente.

Kwaliteit (toelichting)

In juni is er een informatiebijeenkomst georganiseerd in Lichtenvoorde over drugs- en alcohol. Deze informatiebijeenkomst is een vervolg op de bijeenkomsten in de kleine kernen van Oost Gelre. Door middel van deze avonden willen we het alcohol- en drugsgebruik bespreekbaar maken. Hiervoor ligt ook een rol bij het onderwijs en (sport) verenigingen. Naast jeugd- en jongeren zetten we ook op andere doelgroepen in zoals ouderen. Na de zomer 2023 starten we met een workshop over dit onderwerp voor de vrijwillige ouderen adviseurs zodat zij het thema ook achter de voordeur kunnen herkennen en/of bespreekbaar kunnen maken.

Kwaliteit (indicator)

O

We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)

We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik

We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)vereningen

We organiseren sessies voor het sociaal team over het signaleren van overmatig alcoholgebruik

We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen

Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm

Terug naar navigatie - Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm

Het stimuleren van een gezonde leefstijl staat in Oost Gelre hoog in het vaandel. De beweegnorm is daar een onderdeel van. Kinderen en jongeren worden dagelijks in staat gesteld om te sporten en te bewegen. Op school, tijdens de gymles en in de pauze, maar ook bij de naschoolse opvang, bij sportverenigingen en in de vrije tijd. Het aantal jeugdigen (t/m 12 jaar) in Oost Gelre beweegt meer dan in onze regio. Ook spelen kinderen vaker (dagelijks) buiten. Toch is er ook een groep kinderen die minder beweegt dan gemiddeld. Deze groep willen we bereiken en meer in beweging brengen.

Kwaliteit (toelichting)

Vanuit het lokaal beweeg- en sportakkoord worden verschillende initiatieven opgestart voor naschoolse aanbod. Voorbeelden hiervan zijn de buitenspeeldag in Groenlo, het scholieren voetbaltoernooi en de Sportweek Oost Gelre. Vanaf volgend schooljaar worden er op de basisschool twee gymlessen door bevoegde docenten gegeven. Vanuit het Beweeg- en Sportakkoord zetten we in op vakleerkrachten lichamelijk opvoeding. Hierover is gesproken met de drie schoolbesturen voor het primair onderwijs en zij zetten (steeds meer) in op vakleerkrachten. Deze vakleerkracht kan naast een rol in de gymzaal eveneens in de pauzes en naschooltijd aan de slag met het in beweging brengen van kinderen.

Kwaliteit (indicator)

G

In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding

We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen

We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen

Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk

Terug naar navigatie - Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk

We zetten (preventief) in op bevordering van de mentale gezondheid van jeugd en jongvolwassenen en we maken het onderwerp bespreekbaar.

Kwaliteit (toelichting)

Het Preventie Platform Jeugd stelt interventies beschikbaar waaronder weerbaarheidstrainingen voor tienermeiden en Rots&Watertrainingen voor basisschoolleerlingen. Er is een actieve samenwerking tussen het jongerenwerk, school, gezinnen en het Ondersteuningsteam. Samen vormen zij een vangnet voor jongeren en maken het onderwerp bespreek op school, straat en in de huiskamers van het Marianum.

Kwaliteit (indicator)

G

We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen

Thema 2 - Iedereen doet mee

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

In Oost Gelre is het aantal inwoners dat meedoet in de samenleving al jaren op een hoog niveau. Hier zetten we in het verleden al op in en dit willen we verder versterken. In Oost Gelre moet er altijd plaats en ruimte zijn voor iedereen om mee te doen en om zijn/haar talenten ten volle te kunnen ontplooien. Ongeacht iemands herkomst, geaardheid, lichamelijke of verstandelijke beperking of vermogen. We willen daarmee blijven zorgen voor een gezonde, sociale, hechte, productieve en duurzame toekomst voor al onze inwoners.

1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren

We bieden opvoed- en opgroei-informatie aan via diverse kanalen. 

Kwaliteit (toelichting)

De informatie op de websites Samen in Oost Gelre en Preventie Platform Jeugd (PPJ)  is up-to-date.
Het productenboek van het PPJ is gedeeld met netwerkpartners en het onderwijs. Het aanbod vanuit het PPJ wordt op verschillende manieren gedeeld zoals op social media en via de e-mail met allerlei samenwerkingspartners/scholen etc. 

Kwaliteit (indicator)

G

We bieden informatie over opvoeden en opgroeien aan via de site Samen in Oost Gelre en het Preventie Platform Jeugd (PPJ)

Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen

We zetten preventieve, voorliggende voorzieningen in voordat we over gaan tot inzet van maatwerkvoorzieningen daar waar dit passend en gewenst is. 

Kwaliteit (toelichting)

In elke casus kijken we eerst wat voorliggend mogelijk is. Mocht dit niet afdoende zijn, dan zetten we maatwerk in. Preventief waar het kan, maatwerk daar waar het nodig is.  

Kwaliteit (indicator)

G

Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren

We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging

We onderzoeken of we meer preventief voorliggend aanbod in kunnen zetten

2. Goed onderwijs voor iedereen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Goed onderwijs biedt iedereen de kans om talenten te ontwikkelen en uit te groeien tot volwaardige en betrokken inwoners.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig

Terug naar navigatie - Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig

Kinderen worden thuis en op school voorbereid op hun rol en plek in de samenleving. Voor veel ouders is het belangrijk dat de identiteit van de school aansluit bij de opvoeding die zij hun kind geven. De school kijkt samen met ouders of de school passend is. Een school biedt elke leerling een zo passend mogelijke vorm van onderwijs (zorgplicht). Kan de school dat niet zelf, dan moet zij de ouders een voorstel doen voor een ander, wél passend aanbod. 

Wij werken met het onderwijs samen als kinderen in de school extra ondersteuning nodig hebben in een vorm van (preventieve) jeugdhulp. Hoewel de invloed van de gemeenten op de inhoud van het onderwijs beperkt is (dit is het terrein van het schoolbestuur), is er op lokaal niveau aandacht voor (inclusief) onderwijs. De gemeente is verantwoordelijk voor het regelen van vervoer naar een passende onderwijsplek indien deze niet thuisnabij is. 

Kwaliteit (toelichting)

De schoolbesturen in Oost Gelre hebben zich geconformeerd aan het nieuwe ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband (SWV) Oost Achterhoek. Het SWV is een stichting waarbij alle schoolbesturen voor primair onderwijs in de gemeenten Aalten, Oost Gelre en Winterswijk zijn aangesloten. Daarin hebben zij de intentie uitgesproken dat de scholen binnen het samenwerkingsverband voor elk kind waar mogelijk passend onderwijs realiseren. 
Het ondersteuningsteam Oost Achterhoek maakt nu op bijna alle scholen structureel onderdeel uit van de zorgteams binnen de scholen. Alle kinderen die in aanmerking komen voor de regeling leerlingenvervoer maken hiervan gebruik.

Kwaliteit (indicator)

G

We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft

We zetten het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) in om signalen op te pakken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs

Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting

We faciliteren adequate onderwijshuisvesting aan de hand van het Integraal Huisvestings Plan (IHP) Het IHP geeft helderheid over de staat van huisvesting, de noodzakelijke investeringen en de prioritering van verbouw en nieuwbouw. Dit met als doel dat er een integrale afweging plaatsvindt, rekening houdend met alle scholen. 

Kwaliteit (toelichting)

Het conceptkwaliteitskader is gereed. De raadswerkgroep is op 22 mei geïnformeerd. Voortkomend uit deze informatieavond wordt in september 2023 een uitgangspuntennotitie voorgelegd aan de Raad.

Kwaliteit (indicator)

G

Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)

Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

Terug naar navigatie - Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

Het doel is dat alle jongeren het onderwijs verlaten met een toekomstperspectief in de vorm van een startkwalificatie (een diploma havo, vwo, mbo-niveau 2 of hoger), arbeidsplaats of dagbesteding. 

Kwaliteit (toelichting)

De leerplichtambtenaar van Oost Gelre heeft een goede samenwerking met de scholen in Oost Gelre. Het schooljaar 2022-2023 loopt ten einde. In oktober 2023 worden de cijfers van het afgelopen schooljaar verwerkt in het jaarverslag.

Kwaliteit (indicator)

G

Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet

3. Iedereen draagt bij naar vermogen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig. Arbeidsparticipatie is naast maatschappelijke participatie van groot belang voor onze gemeente. We vinden het belangrijk dat onze inwoners werken en meedoen in de samenleving: dit is immers de beste sociale voorzieningen. We willen onze inwoners zoveel mogelijk motiveren om te participeren, opdat ze minder afhankelijk hoeven te zijn van het sociale vangnet waar we in Fijnder-verband in voorzien. We willen dat ook onze ondernemers daaraan bijdragen en meer werkplekken aanbieden aan inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 3.1: Werk moet lonen

Terug naar navigatie - Doel 3.1: Werk moet lonen

Als inwoners een baan vinden moeten ze er ook daadwerkelijk op vooruit gaan en geen armoedeval ervaren. Als gemeente is onze invloed beperkt, de Rijksoverheid is hier aan zet. We zetten in wat binnen onze reikwijdte mogelijk is.

Kwaliteit (toelichting)

Het Rijk is hier aan zet om de armoedeval te beperken. Daar waar wel een bijdrage kunnen leveren om dit voorkomen doen we dat. Denk hierbij aan de werkaanvaardingspremie. Ook doen we onderzoek naar het inzetten van de impulsregeling parttime werken.   

Kwaliteit (indicator)

G

We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden

Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden

Terug naar navigatie - Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden

Inwoners in de werkzame leeftijd werken of maken gebruik van passende dagbesteding. Sommige inwoners hebben hierbij ondersteuning nodig of het werk moet aangepast worden aan de mogelijkheden van de inwoner. Denk hierbij aan de doorgaande lijn van arbeidsmatige dagbesteding tot regulier werk.

Kwaliteit (toelichting)

Voor elke inwoner zoeken we naar passende dagbesteding of arbeid. Dit is maatwerk. 

Kwaliteit (indicator)

G

We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder

We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden

We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen meer te laten participeren

We zetten in op betaald werk voor wie dat kan

Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie

Terug naar navigatie - Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie

Integreren gaat het snelst als nieuwkomers zoveel mogelijk meedoen in de samenleving. Voor alle nieuwkomers wordt inburgering op maat mogelijk gemaakt, zodat zij de meest passende leerroute kunnen volgen met als doel de inburgering op eigen niveau te behalen. 

Kwaliteit (toelichting)

Wij willen alle statushouders naar vermogen laten participeren. Hiervoor is ook een extra klantmanager bij Fijnder aangesteld. Tot nu toe zijn er dit jaar 3 statushouders uitgestroomd uit de uitkering en 6 statushouders hebben een werkervaringsplek of proefplaatsing. We verwachten dat deze groep snel uitstroomt. 73 statushouders zijn momenteel nog bezig met de inburgering (35 oude wet inburgering, 38 nieuwe wet inburgering).  

Kwaliteit (indicator)

G

We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk

We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen

Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven

Terug naar navigatie - Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven

Ook inwoners met een arbeidsbeperking kunnen in veel gevallen met ondersteuning goed functioneren in het reguliere bedrijfsleven.

Kwaliteit (toelichting)

Daar waar mogelijk zorgen we ervoor dat inwoners met een arbeidsbeperking in het reguliere bedrijfsleven aan de slag gaan. 

Kwaliteit (indicator)

O

We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe

Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar

Terug naar navigatie - Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar

Samen met het bedrijfsleven en de gemeenten Berkelland, Winterswijk zorgen we voor voldoende beschutte werkplekken. 

Kwaliteit (toelichting)

Op 29 december 2022 is het aantal te realiseren dienstbetrekkingen nieuw Beschut Werk voor 2023 bekendgemaakt. Voor de gemeente Oost Gelre is dit 12 fte. In de Verordening Sociaal Domein is vastgelegd dat er geen dienstverbanden worden aangeboden aan geïndiceerde personen boven de taakstelling. Financiering vindt plaats op basis van de taakstelling. Plaatsing boven taakstelling leidt tot structurele lastenverzwaring. Bij de gemeente Oost Gelre is aan de taakstelling voldaan. Dit betekent dat er een wachtlijst is ontstaan van vier inwoners binnen de gemeente Oost Gelre. Deze wachtlijst is het afgelopen half jaar niet verder gestegen. 

Omdat er weinig toekomstperspectief kan worden geboden aan de kwetsbare doelgroep uit de gemeenten Berkelland en Oost Gelre die op de wachtlijst staat, is het Dagelijks Bestuur een lobby gestart richting het Rijk. Inzet van de lobby is een herijking van het verdeelmodel van de taakstelling en de hoogte van de begeleidingsvergoeding. De middelen voor beschut werk worden nu per werkplek aan gemeenten verstrekt via het Gemeentefonds. De werkplekken worden als streefaantallen (bij behoefte) verdeeld over de gemeenten. Deze verdeling (gebaseerd op Wajong- en Wsw-instroomcijfers uit 2012-2014) is verouderd en sluit niet meer aan op de zichtbare behoefte aan beschut werk. Minister Schouten heeft op 6 juli een kamerbrief verzonden en wil toe naar een andere verdeling van het aantal plaatsen beschut werk. Zij wil toe naar een verdeling die voornamelijk gebaseerd is op het aantal gerealiseerde plekken. Zij streeft ernaar deze nieuwe verdeling per 1 januari 2025 in te voeren. Daarnaast stelt zij voor om de huidige middelen alleen beschikbaar te stellen voor plekken die daadwerkelijk gerealiseerd worden. De datum van 1 januari 2025 lijkt niet haalbaar nu het kabinet is gevallen. 

Kwaliteit (indicator)

G

We realiseren beschutte werkplekken

4. Thuis wonen en participeren als het kan

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven

Terug naar navigatie - Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven

We zetten actief in op voorlichting, zodat inwoners goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden. 

Kwaliteit (toelichting)

De voorbereidingen voor een markt gericht op het onder de aandacht brengen van mogelijkheden om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen zijn gestart. Ouderen in Lichtenvoorde en Groenlo zijn aangeschreven voor een bezoek van een woonconsulent.

Kwaliteit (indicator)

G

We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre

We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning

We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers

We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen

We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig

We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners

We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners

We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren

We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied

We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden

Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente

Terug naar navigatie - Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente

Dementie is in de gemeente Oost Gelre geen taboe. Inwoners die te maken krijgen met dementie weten tijdig ondersteuning te regelen om de zorg voor dementerenden uit te voeren. Dementerende inwoners kunnen zo lang mogelijk participeren in de samenleving.

Kwaliteit (toelichting)

Regionaal is vanuit het project inloopvoorzieningen voor mensen met dementie een aanbod voor jong dementerende ouderen ontwikkeld. Stadskamer 2.0 was een van de medeontwikkelaars. In deze pilot is o.a. een inspiratiewijzer ontwikkeld die door de inloopvoorzieningen gebruikt kan worden. We hopen middels dit project ook meer aansluiting te kunnen bieden naar de Dorpskamer 2.0 voor jongere inwoners met dementie. 

Kwaliteit (indicator)

G

We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie

We bieden ondersteuning in samenwerking met de Dorpskamer en Stadskamer bij de inloopvoorziening 2.0

We zetten trajectbegeleiding dementie in

Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving

Terug naar navigatie - Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving

Het betreft hier veiligheid in de brede zin: veiligheid rondom wonen, vervoer en de fysieke leefomgeving. 

Kwaliteit (toelichting)

Wij organiseren in samenwerking met de ouderenbonden in juli twee bijeenkomsten rondom het onderwerp fietsveiligheid. Hierin staat de e-bike centraal. Hoe ga je hier veilig mee om, hoe stel je deze goed af, waar moet je op letten bij de aanschaf hiervan, etc. Deze bijeenkomsten worden door de Fietsersbond begeleid en maken onderdeel uit van het landelijke programma Doortrappen. Vrijwillige ouderenadviseurs en woonconsulenten kunnen met ouderen meedenken hoe zij hun woon- en leefomgeving veilig(er) kunnen inrichten. 

Kwaliteit (indicator)

G

We geven voorlichting over het veilig deelnemen in het verkeer en maken afspraken met de woningbouwcorporaties over veilig wonen

5. Ontmoeten voor iedereen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Inwoners hebben de mogelijkheid elkaar te ontmoeten en kunnen deelnemen aan activiteiten gericht op ontmoeting, cultuur en ontspanning, ook om eenzaamheid te voorkomen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken

Terug naar navigatie - Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken

De mobiliteitsvoorzieningen zijn gratis of via een kleine (vrijwillige) bijdrage beschikbaar voor inwoners. 

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn rolstoelen te leen in de kernen, er zijn duofietsen in Lichtenvoorde, Groenlo, Zieuwent en Mariënvelde gratis te lenen voor inwoners.

Kwaliteit (indicator)

G

We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van diverse vervoersmogelijkheden

Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk

Terug naar navigatie - Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk

We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk op www.vrijetijdsmakelaar.nl. Dit platform geeft een overzicht van alles wat er voor inwoners te doen is in hun vrije tijd. Inwoners kunnen met hun vragen terecht bij de vrijwilligerscoördinator. 

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn verschillende activiteiten geweest waarbij het platform www.vrijetijdsmakelaar.nl onder de aandacht is gebracht. Deze activiteiten zijn vanuit andere budgetten bekostigd. 

Kwaliteit (indicator)

G

We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers

Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners

Terug naar navigatie - Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners

Ontmoeting is belangrijk om de sociale samenhang in de dorpen te behouden en belangrijk om eenzaamheid te verminderen.

Kwaliteit (toelichting)

In alle kleine kernen zijn inloopvoorzieningen beschikbaar voor ouderen. In Lichtenvoorde en Groenlo is de Stads-/Dorpskamer beschikbaar als inloopvoorziening. Vrijwilligers van de inloopvoorzieningen hebben een workshop ‘troost' aangeboden gekregen als deskundigheidsbevordering. Hier was veel belangstelling voor.

Kwaliteit (indicator)

G

We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand

Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Terug naar navigatie - Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Inwoners van 67 jaar en ouder krijgen de gelegenheid contacten te onderhouden met anderen en ontvangen daarbij ondersteuning van vrijwilligers(organisaties).

Kwaliteit (toelichting)

In elke kern is een inloopvoorziening, KBO en Zonnenbloem vereniging actief. Deze ontvangen subsidie.

Kwaliteit (indicator)

G

We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar

Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Terug naar navigatie - Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Inwoners met een psychische kwetsbaarheid krijgen de gelegenheid contacten te onderhouden met anderen en ontvangen daarbij ondersteuning van vrijwilligers(organisaties). 

Kwaliteit (toelichting)

De Stads/dorpskamer is 9 dagdelen per week open. Zij hebben ook geparticipeerd in het project om in verband met de hoge energieprijzen de hele week in de gemeente ergens een mogelijkheid te hebben elkaar te ontmoeten (en thuis de verwarming niet aan hoefde). De Stadskamer werkt nauw samen met de sportbuurtcoaches bij het ondersteunen van beweegactiviteiten van bezoekers.

Kwaliteit (indicator)

G

We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid

6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Oost Gelre is een inclusieve samenleving waar iedereen zich veilig en gezien voelt en kan participeren ongeacht herkomst, geaardheid, lichamelijke of geestelijke beperking. Ook vormt de fysieke omgeving geen belemmering. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk

Terug naar navigatie - Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk

Daar waar mogelijk lossen we fysieke beperkingen in de openbare ruimte op, zodat iedereen kan participeren. 

Kwaliteit (toelichting)

Stichting BOOG heeft geadviseerd bij het nadenken over de toegankelijkheid van evenementen in Oost Gelre. Met hun adviezen gaan we aan de slag. 

Kwaliteit (indicator)

O

We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte

Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving

Terug naar navigatie - Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving

Inwoners voelen zich veilig en weten om te gaan met digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur, veiligheid op het gebied van het kunnen melden van zorg om anderen.

Kwaliteit (toelichting)

In de bibliotheek worden diverse cursussen over digitale veiligheid gegeven. Zorg om mede- inwoners kan men melden bij het sociaal team. Het feit dat cliëntondersteuners nu ook op locatie (stad/ dorpskamer ) spreekuur houden maakt dat er meer inwoners hun zorg om anderen uiten. De laagdrempeligheid zorgt ervoor dat deze inwoners vaak een volgende week toch meekomen naar het spreekuur.

Kwaliteit (indicator)

G

We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen

Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht

Terug naar navigatie - Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht

Alle inwoners van Oost Gelre zijn gelijk. We gaan proactief aan de slag met het slechten van vooroordelen. 

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn vier Achterhoekse gemeenten aangesloten bij de Pride Achterhoek: Berkelland, Aalten , Oude IJsselstreek en Doetinchem. Regionaal is er een bijeenkomst over hoe om te gaan met weerstand in de publieke opinie op het gebied van LHBTI+. De Achterhoek Pride heeft in de maand juni plaatsgevonden en is naar tevredenheid verlopen. 

Kwaliteit (indicator)

G

We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie

7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Oost Gelre is een evenementengemeente. Kunst en cultuur vervullen hierbij een belangrijke rol. Door het opstellen van een Cultuurnota onderkennen wij als gemeente dit belang. We mogen trots zijn op onze rijke culturele sector. Daarnaast ontstaat er landelijk steeds meer aandacht voor kunst en cultuur als middel binnen het sociaal domein. Zo draagt het bij aan de persoonlijke ontwikkeling, vergroot het cultureel en historisch besef, wordt het ingezet voor de ontwikkeling van creativiteit, speelt het een grote rol in de positieve gezondheid en draagt het bij aan het aspect dat iedereen (langer) mee kan doen in de samenleving.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar

Terug naar navigatie - Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar

Oost Gelre kenmerkt zich door een breed aanbod aan kunst en cultuur. We willen niet voor niets 'evenementengemeente' zijn. Het is dan ook onze ambitie om het culturele aanbod meer zichtbaar te maken. Daarnaast is het van belang dat culturele organisaties elkaar beter weten te vinden, waardoor bestaande verbindingen worden versterkt en nieuwe samenwerkingen ontstaan. Zichtbaarheid, verbinding en samenwerking zijn de kernbegrippen voor de komende vier jaar.

Kwaliteit (toelichting)

De eerste stap naar meer zichtbaarheid is gezet. De uitgangspuntennotitie ‘Kunst en Cultuur in Oost Gelre’ is vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast is er via een netwerkavond voor de cultuursector een eerste stap gezet richting het uitvoeringsprogramma voor het nieuwe cultuurbeleid. De verschillende doelstellingen en maatregelen die hieronder vallen, net als het opzetten van verschillende projecten om de samenwerkingen te verbeteren en de verbindingen te versterken worden in dit programma verder uitgewerkt.

Kwaliteit (indicator)

O

We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'

We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken

We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken

We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken

Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs

Terug naar navigatie - Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs

In samenwerking met de scholen komen we tot een breed gedragen aanbod van kunst en cultuur. 

Kwaliteit (toelichting)

Een eerste stap in deze samenwerking is gezet. In het Lokaal convenant cultuureducatie hebben we de ambities en doelen van zowel de scholen als de gemeente opgenomen. Dit convenant is ondertekend door beide partijen. In het nieuwe schooljaar (2023-2024) gaan de scholen van start met het opzetten van verschillende cultuurmenu's. In deze menu's, onder begeleiding van een externe partij (Culturije), komen de verschillende disciplines vanuit de kunst- en cultuursector aan bod, om de kwaliteit van het onderwijs te versterken. Culturije werkt hierin nauw samen met de docenten, directeuren en de lokale aanbieders.

Kwaliteit (indicator)

G

De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's

We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant

We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van andere muziekvormen (pop- en lichte muziek)

We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur

Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod

Terug naar navigatie - Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod

We vinden het belangrijk dat culturele organisaties en verenigingen passend en toekomstbestendig zijn gehuisvest. Daarnaast kijken we samen met de culturele centra hoe we deze zo optimaal mogelijk kunnen inrichten. Om evenementen en muzikale uitingen een permanente plek te kunnen bieden, jongeren te trekken en 
te behouden binnen onze gemeente, willen we een poppodium (locatie voor evenementen) creëren in Lichtenvoorde. Dit podium dient ook als tentoonstellingsruimte en creatieve plek voor kunstenaars.

Kwaliteit (toelichting)

We staan aan het beginpunt van het uitvoeren van verschillende onderzoeken om de wensen en behoeften in kaart te brengen, van zowel onze inwoners, organisaties als stichtingen binnen de kunst- en cultuursector. In deze onderzoeken kijken we naar de bestaande culturele centra, het verenigingsleven, de evenementensector en de wens om een culturele plek (het zogenoemde poppodium) te realiseren. Op deze manier brengen we in beeld wat een passende huisvesting inhoudt en wat er nodig is. De onderzoeken moeten nog uitgevoerd worden (in 2023 en 2024). Deze zullen onderdeel zijn van het uitvoeringsprogramma van het nieuwe kunst- en cultuurbeleid.

Kwaliteit (indicator)

O

Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting

We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde

Thema 3 - Een duwtje in de rug

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

De leefbaarheid en sociale cohesie van de gemeente is voor een belangrijk deel te danken aan de zelfredzaamheid van onze inwoners. Dit kenmerkt onze inwoners en hier zijn we trots op. Deze zelfredzaamheid is echter niet altijd een vanzelfsprekendheid. Daarom willen we er de komende periode voor zorgen dat echt iedereen kan meedoen en ook mee kan blijven doen in onze gemeente.

1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Kinderen en jongeren in Oost Gelre kunnen door een duwtje in de rug veilig en gezond opgroeien en ontwikkelen zich zo goed mogelijk.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in

Onderwijskansen vergroten van kinderen die dit nodig hebben door inzet van Voor- en Vroegschoolse Educatie.

Kwaliteit (toelichting)

Voor 2023 geven we samen met de kinderopvangorganisaties (voorschoolse voorzieningen) vorm en uitvoering aan het vastgestelde Programma Voor- en Vroegschools Educatief (VVE) aanbod gemeente Oost Gelre 2023. De voorschoolse voorzieningen welke VVE bieden, nemen deel aan het overleg tussen gemeente en scholen over het onderwijsachterstandenbeleid en werken mee aan de totstandkoming van de samenwerkingsafspraken en de nakoming ervan.
Een aantal doelen waaraan we werken zijn:

  • Zorgen voor een goede basis voor opvang en educatie van kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar om een ononderbroken ontwikkeling door te maken door de werkgroep VVE Oost Gelre. De werkgroep houdt zich bezig met het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Landelijke en ook regionale ontwikkelingen worden gevolgd. Als de ontwikkelingen daartoe aanleiding geven, doet de werkgroep voorstellen tot het aanpassen van het lokale beleid.
  • Verbeteren van de uitvoeringskwaliteit en de effectiviteit van VVE. Om uitvoering te blijven geven aan het VVE-programma moet er worden geïnvesteerd in het scholen van (nieuwe) pedagogisch medewerkers van de voorschoolse voorzieningen. De gemeente draagt door middel van de subsidieregeling ‘Kindgebonden financiering Voor- en Vroegschools Educatief aanbod Oost Gelre’ hier aan bij.
  • Het bevorderen van de (voor)leescultuur van ouders met jonge kinderen om de taal- en spraakontwikkeling te stimuleren door middel van inzet van activiteiten in samenwerking met Bibliotheek Oost Achterhoek (BOA) in Oost Gelre.
  • Ouders leren hoe ze hun kind verder kunnen helpen in hun ontwikkeling, door de interactie te verbeteren door middel van spel door inzet van Spelbegeleiding aan huis

Kwaliteit (indicator)

G

Wat gaan we ervoor doen?

Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod

Wij behandelen het probleem van jeugdigen en ouders laagdrempelig en proberen in eerste instantie eerste lijns zorg/passende hulp in te zetten (POH/OT). We willen door normalisatie problematisering voorkomen.  

Kwaliteit (toelichting)

Lichte ondersteuningsvragen worden opgepakt door het Ondersteuningsteam (OT), door de praktijkondersteuner huisarts (POH) en via trainingen, cursussen en bijeenkomsten die het Preventie Platform Jeugd (PPJ) organiseert. 
Vanuit het OT kan kortdurend of lichte ondersteuning ingezet worden of verzoek tot inzet van geïndiceerde jeugdhulp wanneer dit niet voldoende blijkt. 
We zetten Sociaal Medische Indicaties (SMI) in waar nodig om grotere problemen te voorkomen. 

Kwaliteit (indicator)

G

Wat gaan we ervoor doen?

Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen

Terug naar navigatie - Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen

Ons plan van aanpak moet voorkomen dat jongeren (verder) afglijden. We helpen hen het leven weer op te pakken. We werken daarbij intensief samen met buurtgemeenten en netwerkpartners, zoals politie, scholen en Mazzel (jongerenwerk). 

Kwaliteit (toelichting)

De ambulant jongerenwerker is aanwezig op de plekken waar de jongeren zich bevinden; veelal op straat maar ook in de huiskamers van het Marianum. De ambulant jongerenwerker signaleert en gaat preventief het gesprek aan met jongeren (en ouders waar nodig). Hierbij is coaching een belangrijke rol. De ambulant jongerenwerker denkt mee in het oplossen van de overlast die sommige jongeren geven. Hierbij worden de jongeren actief betrokken en meegenomen in de oplossing.  Het realiseren van een Jongeren Ontmoetingsplek (JOP) is een van de maatregelen. 
De ambulant jongerenwerker werkt samen met Mazzel jongerenwerk, jongerenwerk uit de omliggende gemeentes, collega's van het sociaal team en openbare orde, politie, BOA's en onderwijs. 

Kwaliteit (indicator)

G

Wat gaan we ervoor doen?

2. Thuiswonen met een beetje hulp

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Inwoners krijgen een steuntje in de rug om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen

Terug naar navigatie - Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen

Inwoners nemen op tijd maatregelen, ondersteund door gemeentelijke maatregelen, informatie en subsidie.  

Kwaliteit (toelichting)

Alle 65+ers in Oost Gelre worden elk jaar aangeschreven, waarin de mogelijkheid voor een vrijwillige adviseur wordt benoemd. Eén groep hiervan zijn de woonconsulenten. Op dit moment zijn er 8 vrijwillige woonconsulenten. Medio maart zijn alle ouderen in Groenlo en de kerkdorpen aangeschreven. Medio september gebeurt dit voor alle ouderen in Lichtenvoorde. Er zijn sinds de eerste brievenronde dit jaar in totaal 48 adviesrapporten opgesteld. Er zijn tot nu toe 20 subsidieaanvragen ingediend in 2023, waarvan er 13 volledig afgehandeld zijn. Van deze afgehandelde aanvragen, is van een aantal de aanvraag ervan in 2022 gestart. 

Kwaliteit (indicator)

G

We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.

Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning

Terug naar navigatie - Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning

We leren inwoners hoe ze met nieuwe technieken/manieren langer het huishouden zelf kunnen doen, waardoor professionele hulp bij het huishouden wordt beperkt of later nodig is.

Kwaliteit (toelichting)

Ter voorbereiding op de pilot heeft een WO-student onderzoek naar de voorwaarden voor invoering gedaan. Dit resultaten van dit onderzoek zullen worden meegenomen bij de uitwerking dit najaar.

Kwaliteit (indicator)

O

We nemen deel aan de pilot reablement

Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund

Terug naar navigatie - Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund

Mantelzorgers zorgen ervoor dat hun naaste zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Dit zorgt vaak voor een grote belasting van deze mantelzorger. Door ondersteuning beschikbaar te stellen die aansluit bij de vraag van de mantelzorger kan overbelasting van mantelzorgers worden voorkomen. 

Kwaliteit (toelichting)

De individuele ondersteuning is aangeboden. Ook zijn er twee cursussen gegeven. Daarnaast is de voorbereiding voor een kamp voor jonge mantelzorgers gestart. Regionaal is een maandelijks een artikel in de lokale pers geplaatst.

Kwaliteit (indicator)

G

We ondersteunen mantelzorgers

3. Meedoen met een beetje hulp

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)

Terug naar navigatie - Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)

Om te kunnen participeren moeten basisvoorwaarden op orde zijn. Zorgen om schulden, werkloosheid, de weg niet weten in de bureaucratie kunnen participatie in de weg staan. Ondersteuning bij het oplossen van deze drempels is dan nodig, maar ook inzet om het voorkomen van het (weer) ontstaan van deze drempels (inzet op preventie). We ondersteunen inwoners die soms even hulp nodig hebben, zodat ze daarna zelf de draad weer op kunnen pakken. 

Kwaliteit (toelichting)

Inwoners met beginnende schulden worden actief benaderd voor ondersteuning. De cliëntondersteuners werken nu ook vanuit de locaties Stads/ dorpskamer. 

Kwaliteit (indicator)

G

Voor inwoners is onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar

We bieden cliëntondersteuning aan

We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken

Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving

Terug naar navigatie - Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving

Nieuwkomers kunnen een beroep doen maatschappelijke begeleiding en ondersteuning.

Kwaliteit (toelichting)

Nieuwkomers worden de eerste 8 maanden vanaf het moment dat ze een woning krijgen binnen onze gemeente begeleid door Vluchtelingenwerk, zij regelen alles m.b.t. maatschappelijke begeleiding. Daarnaast worden ze  vanuit de gemeente gekoppeld aan een maatje die hen wegwijs maakt binnen de gemeente. 

Kwaliteit (indicator)

G

We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes

Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden

Terug naar navigatie - Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden

Problematische schulden drukken zwaar op huishoudens en zorgen voor veel stress. We willen voorkomen dat schulden ontstaan. Indien inwoners wel schulden hebben, ondersteunen wij hen bij het oplossen van hun schulden. 

Kwaliteit (toelichting)

We zetten vroegsignalering in om schulden zoveel mogelijk te voorkomen. De kern van vroegsignalering is het in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken. Maandelijks ontvangen we rond de 60 signalen. Deze signalen worden opgepakt vanuit het team cliëntondersteuning. Daarnaast zetten we SOM (Schuldhulp op Maat) en de formulierenbrigade in.

Kwaliteit (indicator)

G

We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering

We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer

Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen

Terug naar navigatie - Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen

Huishoudens met een laag inkomen moeten mee kunnen doen aan sport en cultuur. 

Kwaliteit (toelichting)

We hebben de kindregelingen die worden uitgevoerd door Fijnder. Dit betreffen een bijdrage voor sport en cultuur, zwemlessen en een laptop voor school. Aanvullend kan men een beroep doen op het jeugdfonds voor sport en cultuur. Volwassenen met een structureel laag inkomen kunnen een beroep doen op het volwassenfonds voor sport en cultuur. Dit voor bijvoorbeeld het lidmaatschap van een sportclub of de bibliotheek.  Op 4 juli heeft de raad een amendement aangenomen om per 1 juli 2023 de kindregeling te verruimen van 120 naar 130% van de bijstandsnorm. 

Kwaliteit (indicator)

G

We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.

Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten

Terug naar navigatie - Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten

Mantelzorg op jonge leeftijd maakt dat jongeren onvoldoende 'jong' kunnen zijn en dezelfde dingen kunnen doen als hun leeftijdgenoten. Dit belemmert mogelijk hun ontwikkeling. Wij willen deze belemmeringen wegnemen.

Kwaliteit (toelichting)

We ondersteunen jonge mantelzorgers door actief via verschillende kanalen ondersteuningsmogelijkheden te delen. Dit kan op individueel niveau zijn, maar ook in het aanbod van groepsactiviteiten. Zo hebben er in juni twee activiteiten voor jonge mantelzorgers plaatsgevonden. Tijdens de Week van de Jonge Mantelzorger hebben we verschillende artikelen gemaakt en gepubliceerd om bewustzijn voor en over deze groep te creëren. Een groep jongeren die een mantelzorgkamp voor jongeren organiseert, ontvangt hierbij ondersteuning

Kwaliteit (indicator)

G

We ondersteunen jonge mantelzorgers

Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig

Terug naar navigatie - Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig

Niet kunnen lezen en schrijven of niet digitaal vaardig zijn brengt schaamte met zich mee bij inwoners. Hulp vragen is vaak moeilijk. We ondersteunen inwoners bij hun digitale vaardigheid en taalvaardigheid. Hierbij sluiten we aan bij de mogelijkheden van de inwoner. Voor iedere laaggeletterde inwoner zijn er plekken/projecten in de buurt bereikbaar waar zij hun vaardigheden kunnen verbeteren.

Kwaliteit (toelichting)

We zijn bezig met het opzetten van een nieuwe IDO plek (Informatiepunt digitale overheid). Daar kunnen mensen terecht als zij vragen hebben over bijvoorbeeld toeslagen, belastingen, DigiD, AOW, werk, uitkering, Donorregistratie, Coronacheck, rijbewijs en zorg. De medewerkers van het Informatiepunt helpen hen zoeken naar de juiste informatie op de sites van de overheid.
Op dit moment is er een informatiepunt bij de bibliotheek, het lijkt ons ook goed om op andere plekken informatiepunten te plaatsen. Vandaar dat we hebben gekozen voor de stadskamer in Groenlo. Dit omdat daar ook de kringloop zit en er mensen komen voor wie de IDO van toegevoegde waarde kan zijn. We zijn ook aan het onderzoeken in welke kleine kernen we IDO’s kunnen plaatsen. Daarnaast biedt de bibliotheek in samenwerking met stichting lezen en schrijven verschillende cursussen aan. 

Kwaliteit (indicator)

O

We nemen deel aan het project Digisterker

We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.

Thema 4 - Zorg wie dat nodig heeft

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

De gemeente heeft de afgelopen jaren op het gebied van sociale voorzieningen een stevig fundament gebouwd voor onze inwoners. Inwoners die dat nodig hebben ontvangen ondersteuning. Tegelijkertijd moeten we constateren dat de wereld in beweging is en er veel onzekerheden op ons afkomen. Juist daarom hebben we de ambitie om het solide fundament van onze sociale voorzieningen intact te laten. We willen er zo voor zorgen dat zorg voor iedereen bereikbaar en op een hoog peil blijft, zodat onze inwoners thuis kunnen blijven wonen als zij dat willen en zodat onze kinderen een veilige omgeving hebben om in op te groeien.

1. Goede zorg voor iedereen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.

Wij zijn verantwoordelijk voor een dekkend zorglandschap, zodat elke inwoner (zowel jeugdigen als volwassenen) de zorg of voorziening ontvangt die noodzakelijk is. Deze hulp of voorziening verstrekken wij via een geschikte (gecontracteerde) zorgaanbieder (Zorg in natura).  Inwoners kunnen gebruikmaken van een Persoonsgebonden budget (pgb) om de ondersteuning in te kopen, indien dat gewenst en mogelijk is. Bij ondersteuning mag wet- en regelgeving niet in  de weg staan en kijken we over de grenzen heen van de Participatiewet, Wmo en de Jeugdwet.

Kwaliteit (toelichting)

Op dit moment is het gecontracteerde zorglandschap nog niet volledig dekkend. Op dit moment zijn er circa 35 individuele overeenkomsten. Reden hiervoor is de nieuwe inkoop en in het belang van veel inwoners is het noodzakelijk dat ze de hulpverlening kunnen afronden bij hun bestaande hulpverlener (zorgcontinuïteit). We zien niet tot nauwelijks een stijging van het aantal Pgb-indicaties. 
We kijken niet alleen naar een dekkend zorglandschap maar ook wat passend is voor onze inwoners. Hierbij kijken we over de grenzen heen van de verschillende wetten. Hiervoor is de arbeidsmatige dagbesteding met Fijnder sinds februari 2023 gestart. Deze voorliggende voorziening biedt een mogelijkheid voor inwoners om een zinvolle dagbesteding te hebben waar men arbeidsmatig bezig kan zijn zonder dat daar werkdruk bij komt kijken. Er kunnen ook arbeidsmatige vaardigheden geleerd worden waardoor de kansen op doorstroom naar arbeid vergroot kunnen worden. Het aantal aanmeldingen verloopt op dit moment stroef. Klanten in arbeidsmatige dagbesteding zijn vaak gehecht aan bestaande structuur en overplaatsen is ingewikkeld. Het Sociaal Team investeert hier wel in. 

Kwaliteit (indicator)

O

We zorgen voor een dekkend zorglandschap

Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening

Wij monitoren de zorg die onze inwoners ontvangen en grijpen in bij zorg die onder de maat is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan goede hulp bij het huishouden of een goed functionerende rolstoel. Vanzelfsprekend werken we hierbij data gedreven. 

Kwaliteit (toelichting)

Wij gaan in het derde kwartaal rondetafelgesprekken houden met inwoners, voor zowel voor de inzet van Wmo, Jeugd als het Ondersteuningsteam. Op dit moment lopen de klanttevredenheidsonderzoeken via een extern onderzoeksbureau. Bij dit onderzoek zijn ook vragen opgenomen over de kwaliteit van de zorg van aanbieders en ook over het contact met de gemeente.
In september 2023 start BMC een klanttevredenheidsonderzoek onder de klanten van onze hulpmiddelenleverancier Kersten. Dit doen we samen met de gemeenten Berkelland, Oude IJsselstreek, Montferland en Winterswijk.
Daarnaast handelen we als er klachten/ bezwaren komen van inwoners. We nemen dan contact op met de organisatie om met de interne collega de situatie te bespreken en te kijken wat wij anders kunnen doen. 

Kwaliteit (indicator)

G

We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners

Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed

Terug naar navigatie - Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed

Wij zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden. Bij vermoedens van misbruik, grijpen wij in. 

Kwaliteit (toelichting)

 Op dit moment lopen de klanttevredenheidsonderzoeken via een extern onderzoeksbureau. Bij dit onderzoek zijn ook vragen opgenomen over de rechtmatigheid van de zorg die de inwoner ontvangt.
Daarnaast handelen we als er klachten/ bezwaren komen van inwoners. We nemen dan contact op met de organisatie om dit te bespreken.  Hierbij maken we ook gebruik van data, zoals de BI-tool en declaraties. Ook zijn we de BI steeds verder aan het doorontwikkelen, zodat we daar ook steeds beter kunnen zien wat we inzetten en wat er gedeclareerd wordt. 
We vragen steeds vaker urenspecificaties op bij zorgaanbieders, om dit te vergelijken met de declaraties. Op deze manier gaan we met de zorgaanbieder het gesprek aan over de rechtmatigheid van declaraties. Bij twijfels over kwaliteit schakelen wij met de regionale toezichthouder Sociaal Domein. 

Kwaliteit (indicator)

G

We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden

2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Kinderen en jongeren in Oost Gelre, die dat nodig hebben, ontvangen ondersteuning met als doel dat ze veilig en gezond opgroeien.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien

Terug naar navigatie - Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien

Door inzet van noodzakelijke maatwerkvoorziening kun je je als jongere zo goed mogelijk ontwikkelen en deelnemen aan het dagelijks leven.

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt met name een goede ontwikkeling gezien in het uitvoeren van een nóg bredere gezinsgericht analyse, alvorens een maatwerkvoorziening in te zetten. Hieraan draagt de training Verklarende Analyse in positieve zin bij, doordat hiermee nog meer focus komt op aanwezige gezinspatronen die vaak ten grondslag liggen aan de hulpvraag vanuit ouders om een maatwerkvoorziening in te zetten.

Kwaliteit (indicator)

G

We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is

Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Terug naar navigatie - Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Een goed functionerende veiligheidsketen moet voorkomen dat kinderen en jongeren onveilig opgroeien. Betrokken organisaties uit deze veiligheidsketen (bijvoorbeeld de Jeugdbescherming Gelderland, Veilig Thuis en de Raad voor de kinderbescherming) trekken steeds meer en eerder samen op met de jeugdconsulenten en het Ondersteuningsteam (OT). Kinderen (en ouders) ervaren de veiligheidsketen als een helder en logisch traject, zonder dat zij met veel overdrachten tussen de organisaties te maken krijgen.

Kwaliteit (toelichting)

De jeugdconsulenten zijn goed op weg naar een steeds betere samenwerking met organisaties in de veiligheidsketen. Veilig Thuis is als ketenpartner nauwer betrokken geraakt door fysiek te gaan werken op het gemeentehuis van Oost Gelre. De vervolgstap is gericht op het betrekken van de ketenpartners Raad voor de Kinderbescherming en de Jeugdbescherming. Dit heeft als doel om in het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming niet langer over te dragen naar deze ketenpartners en elkaar vroegtijdig al te vinden in de samenwerking.
Er is gestart met trainen in de Top 3 methodiek die is gericht op het Gefaseerd Samenwerken aan veiligheid dat tot doel heeft éénzelfde taal te gaan spreken met deze ketenpartners die dezelfde training hebben gevolgd.
De doelstelling wordt niet geheel dit jaar bereikt, is wel op koers in aanloop naar het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming dat in 2026 moet staan. Mede door wachttijden bij ketenpartners en personeelstekorten, is er nog niet altijd sprake van een goed functionerende veiligheidsketen binnen jeugd.

Kwaliteit (indicator)

O

De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen

Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind

Terug naar navigatie - Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind

De jeugdconsulenten en medewerkers van het Ondersteuningsteam voldoen aan de beroepscode en kwaliteitsregister jeugd. Bij tegenstrijdige belangen en/of veiligheidsvraagstukken handelt een jeugdconsulent in het belang van het kind volgens de beroepscode jeugd.

Kwaliteit (toelichting)

De beroepscode en registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd zijn voor alle collega's Jeugdconsulent en Ondersteuningsteam gewaarborgd. Naast het handelen van de beroepscode is er in Oost Gelre een aandachtsfunctionaris beschikbaar om veiligheidsvraagstukken mee af te stemmen.

Kwaliteit (indicator)

G

Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)

3. Zorg bij thuiswonen en participeren

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren

Terug naar navigatie - Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren

We passen maatwerkvoorzieningen toe op het gebied van de Wmo om mogelijk te maken dat inwoners langer zelfstandig kunnen blijven wonen en participeren. Denk hierbij aan ondersteuning op het gebied van huishoudelijke taken, daginvulling, begeleiding, woningaanpassing, laagdrempelig voorliggend openbaar vervoer (ZOOV) en beschermd wonen. Zo kunnen inwoners blijven participeren zonder hun netwerk te overbelasten. 

Kwaliteit (toelichting)

Wmo-consulenten doen onderzoek. Zij vragen eerst uit wat het effect is wat de inwoner wilt bereiken, dus welke hulpvraag heeft diegene. Daarna wordt in kaart gebracht welke beperkingen of aandoeningen maken dat de inwoner niet zelfredzaam is of onvoldoende kan participeren. De volgende stap is kijken wat er nodig is en hoe dit gerealiseerd kan worden. Er wordt dan gekeken naar eigen kracht, netwerk, voorliggende voorzieningen en andere wetgeving (Jeugdwet en Participatiewet). Als dat doorlopen is, kan het zijn dat het nodig is dat de gemeente (aanvullend) een maatwerkvoorziening afgeeft, zodat de inwoner het gewenste effect kan bereiken.

Kwaliteit (indicator)

G

We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo

Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

Terug naar navigatie - Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

We stellen  een nieuwe woon- en zorgvisie op.

Kwaliteit (toelichting)

In regionaal verband is gestart met de dataverzameling op het gebied van Wonen en zorg. Dit moet in het najaar van 2023 dienen als input voor het opstellen van een regionale visie waarna ook een lokale uitwerking volgt. We streven ernaar eind 2023 een lokale woon- en zorgvisie gereed te hebben. 

Kwaliteit (indicator)

O

Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag

Met SIUS kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt

Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.

Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.

Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen

Terug naar navigatie - Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen

Mantelzorgers zorgen ervoor dat hun naaste zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Dit zorgt vaak voor een grote belasting van deze mantelzorger. Door ondersteuning beschikbaar te stellen die aansluit bij de vraag van de mantelzorger kan overbelasting worden voorkomen.

Kwaliteit (toelichting)

Er is individuele ondersteuning aangeboden. Er zijn drie cursussen gegeven en een workshop gericht op omgaan met verlies voor de zorgvrijwilligers. Twee nieuwe zorgvrijwilligers hebben een basiscursus gevolgd. Maandelijkse artikelen wijzen mantelzorgers op ondersteuningsvormen. 

Kwaliteit (indicator)

G

We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'

Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk

Terug naar navigatie - Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk

We ondersteunen inwoners met dementie en hun huisgenoten en netwerk met hulp op maat. 

Kwaliteit (toelichting)

We hebben eind juni samen met het netwerk ouderen en veerkracht een bijeenkomst georganiseerd voor mensen met een beginnende vorm van dementie en hun mantelzorgers, hun naasten en andere belangstellenden. Het thema van deze avond is: ‘Onbegrepen gedrag bij dementie’.
Sinds dit voorjaar is de nieuwe versie van de 'wegwijzer dementie' beschikbaar met alle informatie rondom dementie en het aanbod binnen onze gemeente. 

Kwaliteit (indicator)

G

We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers

Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar

Terug naar navigatie - Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar

Maatwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen zijn voor inwoners beschikbaar. 

Kwaliteit (toelichting)

In Oost Gelre zijn locaties voor beschut en beschermd wonen beschikbaar. In het kader van de voorbereiding van de regionale Nota Wonen en zorg is een inventarisatie gemaakt van het aanbod aan voorzieningen in de hele regio. Dit aanbod is niet afdoende voor de vraag die er bestaat. 

Kwaliteit (indicator)

O

We streven naar lokale maatschappelijke opvang

We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen

Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen

Terug naar navigatie - Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen

Door een gebrek aan geschikte sociale huurwoningen blijven deze inwoners onnodig lang in de zorg. Jaarlijks inventariseren we de behoefte bij deze doelgroep.

Kwaliteit (toelichting)

De beperkte beschikbaarheid van goedkope huurwoningen maakt dat de afspraak met de woningcorporaties om woningen voor uitstroom beschikbaar te stellen niet altijd nagekomen kan worden. Inwoners moeten langer dan wenselijk van Beschermd wonen gebruik maken. Er is regionaal overleg over dit probleem met de woningcorporaties.

Kwaliteit (indicator)

O

We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.

We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen

Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen

Terug naar navigatie - Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen

Diverse interventies kunnen er gezamenlijk voor zorgen dat inwoners met vaak grote psychische en/verslavingsproblemen toch hun huis kunnen behouden en zelfstandig kunnen blijven wonen. Onderdeel van deze interventies is de uitbreiding aanbod op het raakvlak van maatschappelijke opvang die lokaal aangeboden wordt. Zo kunnen we voorkomen dat mensen hun eigen woonplek verliezen en dat ze opgenomen worden in maatschappelijke opvang buiten de gemeente. 

Kwaliteit (toelichting)

De Stad/Dorpskamer zijn 9 dagdelen per week open. Er is een extra casusregisseur gestart binnen het sociaal team. Met ProWonen en de Woonplaats zijn gesprekken gestart over het beschikbaar stellen van woningen voor lokale crisisopvang. Zij kijken nu naar geschikte woningen. Ook met Stichting HIER is over deze crisiswoningen gesproken in het kader van de vormgeving van de ondersteuning van de inwoners.  Met GEM Doetinchem zijn gesprekken gestart om deze werkmethode gericht op het voorkomen van crisisopvang in de GGZ ook in Groenlo uit te voeren in samenwerking met de Stadskamer.

Kwaliteit (indicator)

G

We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek en zorgmijders

Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Terug naar navigatie - Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Bij onveilige situaties, huiselijk geweld en verwarde personen is er sprake van een goed sluitende veiligheidsketen. 

Kwaliteit (toelichting)

Er is voldoende afstemming tussen de procesregisseurs Zorg&Veiligheid met ketenpartners uit het veiligheidsdomein. Recent is er ook een start gemaakt met gezamenlijke overleggen met collega's van ketenpartner Veilig Thuis (eens per veertien dagen), doordat Veilig Thuis een dagdeel per week op ons gemeentehuis werkt. 

Kwaliteit (indicator)

G

De casusregisseurs zorg & veiligheid zien toe op het terugdringen van onveiligheidssituaties als gevolg van multi-problematiek bij inwoners

Middelen: wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Wijziging bestuursrapportage 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Restant 2023
Lasten
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 3.295 11 3.306 213 3.093
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.255 134 1.389 606 783
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 372 164 536 384 152
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties 1.703 25 1.728 734 995
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 281 -42 239 122 118
TV5.4 5.4 Musea 279 0 279 216 63
TV5.6 5.6 Media 572 23 595 677 -82
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.150 3.619 5.769 2.622 3.147
TV6.2 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.846 325 2.171 946 1.225
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen 6.169 1.776 7.946 4.080 3.866
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk 7.820 -999 6.821 3.143 3.678
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 2.118 -2 2.116 1.316 800
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.573 65 1.638 532 1.106
TV6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 632 0 632 1 632
TV6.71A 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 2.900 -250 2.650 1.314 1.336
TV6.71B 6.71B Begeleiding (WMO) 264 -54 210 133 77
TV6.71C 6.71C Dagbesteding (WMO) 2.702 -46 2.656 0 2.656
TV6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 458 34 493 -67 560
TV6.72A 6.72A Jeugdhulp begeleiding 4.981 -125 4.856 141 4.714
TV6.72B 6.72B Jeugdhulp behandeling 200 -60 140 111 29
TV6.72C 6.72C Jeugdhulp dagbesteding 0 0 0 3 -3
TV6.73C 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 1.659 60 1.719 0 1.719
TV6.74A 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 0 0 0 -13 13
TV6.74B 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 21 21 31 -10
TV6.82 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 223 0 223 0 223
TV6.82A 6.82A Jeugdbescherming 569 -194 375 57 318
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 839 185 1.024 626 398
Totaal Lasten 44.860 4.671 49.531 17.927 31.605
Baten
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 0 0 0 0 0
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -135 -25 -160 -93 -67
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 0 -164 -164 -717 553
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties -154 -3 -157 -56 -101
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -4 0 -4 0 -4
TV5.4 5.4 Musea 0 0 0 -1 1
TV5.6 5.6 Media -5 -29 -35 -29 -5
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -63 -3.875 -3.938 -4.049 111
TV6.2 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -11 -50 -61 -109 48
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen -4.150 0 -4.150 -2.485 -1.665
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk -1.222 0 -1.222 -693 -529
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -162 72 -90 -53 -37
TV6.71A 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) -192 0 -192 -123 -69
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 0 -197 -197 -197 0
Totaal Baten -6.098 -4.272 -10.370 -8.606 -1.764
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 38.763 399 39.161 9.321 29.841

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Programma 2 Welzijn Resultaat
4.3 Onderwijs en leerlingenzaken: Bijstelling budget ZOOV leerlingenvervoer en vervoer beweegonderwijs. Ophoging is nodig vanwege stijgende vervoers- en brandstofkosten. N € 63.000
5.2 Sportaccommodaties: De exploitatiebijdrage is gestegen vanwege de hoge inflatie. N € 15.000
5.2 Sportaccommodaties: Advieswerkzaamheden zijn uitgevoerd voor het project sporthal Den Elshof Groenlo. N € 10.000
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: Incidenteel is in 2023 is er een lagere subsidie verstrekt omdat SMOOG veel eigen geld in kas had. Dit is in strijd met onze Nadere Regels Welzijnsubsidies. V € 80.000
5.6 Media: Bedrag dubbel begroot en bijstelling begroting vanwege ontvangen Specifieke uitkering V € 60.000
5.6 Media: Aanvullende subsidie beschikt aan bibliotheek vanwege CAO stijging N € 60.000
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Er moeten meer inspecties plaatsvinden voor gastouder opvang. N € 17.500
6.2 Wijkteams: Centrum jeugd en gezin bijramen voor preventie platform jeugd en indexatie N € 125.000
6.3 Inkomensvoorzieningen: Bijstelling begroting op basis van de vastgestelde begrotingswijziging Fijnder N € 466.000
6.4 Beschut werk: Bijstelling begroting op basis van de vastgestelde begrotingswijziging Fijnder, inclusief kosten voor arbeidsmatige dagbesteding N € 293.000
6.71A Maatwerkvoorzieningen (WMO): Dit jaar wordt er minder PGB verstrekt voor WMO. V € 250.000
6.71B Maatwerkdienstverlening 18+: Dit jaar wordt er minder PGB voor begeleiding verstrekt. V € 75.000
6.72A Maatwerkdienstverlening 18-: We zetten in op zorg in natura waar mogelijk. Alleen als ZIN niet kan worden ingezet komt PGB in aanmerking. Deze ontwikkeling zien we terug in de uitgaven PGB. V € 125.000
6.72B Maatwerkdienstverlening 18-: De afgelopen jaren zijn er minder kosten voor dyslexie gemaakt dan begroot. Hierdoor wordt het budget structureel afgeraamd. V € 60.000
Subtotaal N € 399.500
Overig V € 500
Totaal N € 399.000