Programma 1 - Wonen

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Programma 1 omvat het thema Wonen. Naast de aanstaande Omgevingswet, de verdere uitrol van Geef Lichtenvoorde Kleur! en Programma Stad Groenlo spelen er veel meer verschillende ontwikkelingen die het komende jaar aandacht vragen van het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie. Daarbij willen we een viertal speerpunten benoemen:

  • Ontwikkeling van een visie en beleidskader voor het buitengebied. Er komen veel veranderingen op het buitengebied. Veranderingen ten aanzien van (agrarische) bedrijfsvoering, initiatieven in het kader van de klimaatdoelstellingen en dergelijke vragen om aandacht en daadkracht van onze gemeente.
  • Doorontwikkeling van woningbouw in alle kernen. Er zijn nieuwe kaders ontwikkeld voor woningbouw in de kleine kernen en Groenlo en Lichtenvoorde. Daarnaast zijn er verruimde mogelijkheden voor functieverandering van agrarische erven nabij de kernen (woondroebel-beleid). Inmiddels zijn op basis van deze kaders in iedere kleine kern één of meerdere woningbouwplannen in ontwikkeling of uitvoering.
  • Opstellen van Omgevingsvisie en aanpalend beleid. In het verlengde van de Omgevingswet en de voorgaande 2 punten wordt energie gestoken in het ontwikkelen van een Omgevingsvisie.
  • Regionale Energie Strategie Achterhoek. Duurzaamheid en energiedoelstellingen zijn geen zaak voor gemeenten alleen. Mede daarom participeren wij in de verdere ontwikkeling van een regionale energiestrategie voor de gehele Achterhoek.

Ruimtelijke ontwikkeling

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

In Oost Gelre is het prettig om te wonen, werken, ondernemen en recreëren. We zorgen voor leefbare wijken en vitale centra. We staan voor grote opgaven op het gebied van onder andere landbouw, energie, en klimaat die onze gemeentegrenzen overschrijden. We zoeken de samenwerking op met anderen. We zijn daarbij in staat om in te spelen op snelle maatschappelijke veranderingen. We bieden ruimte aan initiatieven van particulieren, bedrijven en maatschappelijke organisaties. We stellen hiervoor duidelijk kaders waarbij we uitgaan van "ja, mits".

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Ontwikkeling buitengebied

De ontwikkeling van het buitengebied heeft hoge prioriteit. Het buitengebied heeft namelijk nu en in de nabije toekomst te maken met grote uitdagingen. Achterblijvende inkomsten, hogere kosten, verduurzaming, stikstofproblematiek, problemen bij erfopvolging of anderszins, kunnen ertoe leiden dat het agrarische landschap er anders uit komt te zien. Dit vraagt om een visie op en beleidskader voor het buitengebied.

Omgevingsvisie

Dit alles is opgenomen in de Omgevingsvisie. Het ontwerp van deze visie is gepubliceerd en wordt en de visie wordt na de zomer van 2023 ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. In de Omgevingsvisie zijn vijf kernambities opgenomen voor de toekomst: Hechte en leefbare kernen; Ondernemend Oost Gelre; Nabij en bereikbaar; Gezonde en veilige leefomgeving en Vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied.

De opstelling van de Omgevingsvisie hangt nauw samen met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024. De voorbereiding zijn ver gevorderd zodat we de vereiste formele besluiten tijdig afgerond hebben. 

Programma Geef Lichtenvoorde Kleur!

Naast de ontwikkeling van het buitengebied en het opstellen van een Omgevingsvisie, is een andere ruimtelijke ontwikkeling voor 2023 de actualisatie van het programma Geef Lichtenvoorde Kleur! Met dit programma wordt in Lichtenvoorde een vitaal en compact centrum ontwikkeld. Hierbij gaan we in overleg met de ondernemers en andere belanghebbenden kijken naar een betere invulling van bestaande functies en gaan we op zoek naar nieuwe functies voor het centrum. Inmiddels zijn de grote bouwprojecten in gang gezet of zitten in een voorbereidende fase. Ook in de openbare ruimte zoeken we naar mogelijkheden om het winkelgebied te vergroenen, te verfraaien, kunst eraan toe te voegen en het gebied meer kleur te geven. Dit willen we onder meer bereiken door het voortzetten van het street art project. Daarnaast zijn we gestart met de voorbereidingen voor de herinrichting van de omgeving van het gemeentehuis en de uitvoering van de motie van de raad inzake een Masterplan voor de locatie Vitelco.

Programma Stad Groenlo

Het programma Stad Groenlo wil de bedrijvigheid en levendigheid in Groenlo versterken, zodat de stad in de toekomst een plek is waar het goed wonen, werken en leven is. In de eerste jaren van het programma zijn er veel projecten uitgevoerd. We zien dat de werkzaamheden van de afgelopen periode bijdragen aan de doelen die we in het programma gesteld hebben. We blijven onze schouders hier als gemeente onder zetten. Immers: het programma is een vliegwiel om allerlei activiteiten in Groenlo te ontwikkelen. Programma Stad Groenlo biedt voldoende ruimte voor initiatieven, ook in 2023. We maken daarbij gebruik van de middelen uit de Regiodeal. De gemeenten wil initiatieven ondersteunen en mensen op weg helpen. Maar de gemeente zal ook zelf ideeën aandragen, en, in die gevallen dat bepaalde ideeën zo belangrijk zijn voor een vitale stad, zelf de regie ter hand nemen. Ook in de komende periode 2021 tot 2027 volgen er nieuwe projecten om Groenlo Vestingstad verder uit te bouwen waarmee we Groenlo regionaal maar ook bovenregionaal op de kaart kunnen zetten. Zo zijn de voorbereidingen gestart voor de inrichten van een museum dat zich richt op de 80-jarige oorlog.

Bedrijventerreinen

In 2022 was de interesse voor bedrijfskavels op de Laarberg onverminderd groot. Het aanbod van aantrekkelijke (grote) kavels in erfpacht maakt Laarberg onderscheidend van de lokale bedrijventerreinen in de regio. De gestage uitgifte van de afgelopen jaren maakt het gewenst om al te kijken naar mogelijke uitbreiding (fase 3) van de Laarberg. De aanzet en een start van het onderzoek daarvoor is in 2022 opgepakt.


In 2022 is voor een deel van het terrein gewerkt met individuele vergunningsaanvragen met een ruimtelijk beoordelingskader als toetsinstrument voor afwijkingsbesluiten. Deze aanpak is praktisch maar geen optimale situatie voor een regionaal bedrijventerrein. 


De verkoop van kavels op bedrijventerrein op bedrijventerrein Lindebrook in Lichtenvoorde verliep in 2022 voorspoedig. Nagenoeg alle kavels op dit terrein hebben een invulling gekregen of zijn in optie gegeven. We merken dat investering in het voortraject haar vruchten afwerpt. Tijdig met de gegadigde om tafel om zaken af te stemmen draagt bij aan versoepeling van het vergunningentraject.  
Met de beperkte beschikbaarheid van bedrijfskavels voor lokale bedrijvigheid wordt onderzoek naar uitbreidingsmogelijkheden gewenst. In 2022 zijn hier de eerste ideeën over ontwikkeld en in 2023 wordt een locatiestudie uitgezet voor uitbreidingmogelijkheden in Lichtenvoorde en Groenlo. 

Bestaande bedrijventerreinen willen we toekomstbestendig maken en houden. In 2022 is voor de Kamp in Lichtenvoorde een verkennend onderzoek gestart naar de wensen en kansen voor het gezamenlijk  (gemeente en ondernemers) opzetten van een aanpak. In 2023 zal dit verder vorm krijgen. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Lichtenvoorde

Terug naar navigatie - We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Lichtenvoorde

Uitgangspunten zijn vastgelegd in Programma 'Geef Lichtenvoorde Kleur'. We geven daar uitvoering aan. Het ontwikkelen van een vitaal en compact centrum staat centraal. Dit realiseren we door het stimuleren van de samenwerking tussen ondernemers, het zoeken van nieuwe functies voor leegstaand vastgoed, het ontwikkelen van een aantal nieuwbouwprojecten, het toevoegen van sfeer en beleving, meer groen, kunst en cultuur, meer toeristische potentie, etc. Dit gebeurt in overleg met ondernemers, inwoners en verenigingen.

Kwaliteit (toelichting)

De uitvoering van het programma Geef Lichtenvoorde Kleur is een doorlopend proces. We liggen op koers en zijn aan de slag met diverse grote en kleinere projecten. De laatste stand van zaken is via een memo eind juni aan de gemeenteraad toegelicht. 

Kwaliteit (indicator)

G

Het kernwinkelgebied wordt compacter door het plan Hof aan de Dijkstraat te realiseren (transformatie naar wonen).

Het parkeren in en rondom het centrum wordt in beeld gebracht en waar nodig gewijzigd.

In het centrum wordt gewerkt aan het toevoegen van meer sfeer en beleving (vergroenen, streetart, kunst, kleur, straatmeubilair en verlichting).

We (her)ontwikkelen de omgeving gemeentehuis (voormalige Rabobank, parkeren, Jorisschool, Careaz).

We passen kunst (street art) toe in het centrum van Lichtenvoorde.

We realiseren nieuwe winkelruimte, woonruimte en de nieuwe bibliotheek aan de Nieuwmarkt.

We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Groenlo

Terug naar navigatie - We ontwikkelen een compact en levendig centrum in Groenlo

Het Programma Stad Groenlo wil de bedrijvigheid en levendigheid versterken, zodat de stad in de toekomst een plek is waar het goed wonen, werken en leven is. Voor de toerist moet het een aantrekkelijke en levendige stad zijn, met voldoende activiteiten om te verblijven.
Motto programma stad Groenlo: "Mensen maken de stad".

Het doel willen we bereiken door projecten uit te voeren vanuit 4 pijlers:

  1. Centrumvoorzieningen en bereikbaarheid
  2. Leefbaarheid en werkgelegenheid
  3. Historisch beeldkwaliteit en openbare ruimte
  4. Vrijetijdseconomie en cultuurhistorie

Kwaliteit (toelichting)

Kwaliteit (indicator)

G

We geven uitvoering aan het Programma Stad Groenlo

Woningbouw en bouwen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Oost Gelre heeft voor de voorliggende periode grote ambities op het gebied van woningbouw. Op 4 juli heeft de gemeenteraad de Woonvisie 2023-2027 voor Oost Gelre vastgesteld. De rijksoverheid heeft de landelijke woondeal vastgesteld. Deze is vertaald in de regionale woonagenda. Hieruit is de lokale woonvisie voor Oost Gelre ontstaan in samenwerking met andere gemeenten en partners in de regio. We willen zo toewerken naar 1.265 nieuwe woningen in onze gemeente, en minimaal 2 nieuwe woonwijken realiseren in de grote kernen. Het progressieve woningbouwbeleid dat we voeren in de kleine kernen en in ons buitengebied willen we voortzetten.

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Van 2018 t/m 2021 zijn er ongeveer 200 woningen bijgekomen. Alleen al in 2022 hebben we 177 woningen toegevoegd. Woningbouwplannen die concreet in de pijplijn zitten: vanaf 1-1-2022 t/m mei-2023 zijn 163 bouwvergunningen voor woningen vergeven (groot deel is of wordt in 2023 opgeleverd).

De planning is dat vóór 1 oktober de ontwerpbestemmingsplannen vijf woningbouwlocaties ter inzage liggen. In juli 2023 gebeurt dat al voor Regenboogschool, Richterspoort en Brouwhuizen fase 2. In totaal gaat het met deze 5 plannen over zo’n 200 woningen.

De woningbouwplannen zijn:

Lichtenvoorde: Regenboogschool, Richterspoort, Pastoor van Arsschool, Flierbos (Flierbeek fase 3)
Groenlo: Brouwhuizen fase 2

In zowel Groenlo en Lichtenvoorde vinden verkenningen en onderhandelingen plaats om te komen tot vervolgplannen voor wonen die na 2023 verder uitgewerkt en in voorbereiding kunnen worden genomen. Er is een gestart de voorbereidingen om te komen tot een Masterplan voor de locatie De Driehoek en omgeving (Vitelco). In de tweede helft van 2023 krijgt dit Masterplan zijn uitwerking.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

Terug naar navigatie - Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

We gaan in de tweede helft van 2023 een nieuwe woon- en zorgvisie opstellen.

Kwaliteit (toelichting)

Er is regionaal gestart met het verzamelen van data. Deze worden ter voorbereiding op een regionale visie en lokale uitwerking medio 2023 geanalyseerd. Daarna volgt opstelling van een visie.

Kwaliteit (indicator)

O

Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag

Met SIUS kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt

Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.

Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.

Huisvesting voor iedereen

Terug naar navigatie - Huisvesting voor iedereen

We bieden in Oost Gelre een thuis aan nieuwkomers, arbeidsmigranten en vluchtelingen. We ontwikkelen in samenwerking met het bedrijfsleven woonvoorzieningen voor arbeidsmigranten. We leveren een bijdrage aan de landelijke opgave voor het huisvesten van vluchtelingen.

Kwaliteit (toelichting)

In de aanloop naar de komende Spreidingswet wil Oost Gelre proactief zoeken naar huisvesting en opvang van vluchtelingen. Oost Gelre wil inwoners en ondernemers betrekken bij de zoektocht naar locaties of gebouwen.  In de subregio Achterhoek werken de Achterhoekse gemeente samen aan een plan om voldoende opvang te regelen op 1 januari 2024.  In november zal op provinciaal niveau besloten worden wat de inbreng van elke gemeente is.

Kwaliteit (indicator)

O

We gaan in overleg met de betrokken organisaties over de opgave huisvesting arbeidsmigranten

We stellen de ruimtelijke kaders op waarbinnen huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd kan worden

Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen

Terug naar navigatie - Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen

Door een gebrek aan geschikte sociale huurwoningen blijven deze inwoners onnodig lang in de zorg. Jaarlijks inventariseren we de behoefte bij deze doelgroep.

Kwaliteit (toelichting)

Er is  regionaal in beeld gebracht waar het aanbod beschermd wonen zich bevindt. Met corporaties is overleg over de gevolgen van het minimaal beschikbaar zijn van goedkope huurwoningen op de uitstroom uit beschermd wonen.

Kwaliteit (indicator)

G

We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.

We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen

We bieden ruimte om te bouwen in alle kernen

Terug naar navigatie - We bieden ruimte om te bouwen in alle kernen
  • We realiseren doorstroom door te focussen op het bouwen van woningen voor jongeren, jonge gezinnen, doorstromers en ouderen.
  • We staan open voor alternatieve woonvormen, de transformatie van bestaande woningvoorraad, het toepassen van bestemmingswijzigingen en Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO).
  • We onderzoeken innovatieve constructies, zoals het toepassen van erfpacht en het verder
    verhogen van de starterskorting op de grondprijs. Dit alles om versneld te kunnen voorzien in de behoefte van starters, zodat we hen voor onze gemeente  kunnen behouden.
  • We continueren het beleid voor woningbouw in de kleine kernen, waarbij volop ruimte moet zijn voor nieuwe
    woningbouwplannen. In de eerste helft van 2023 hebben in de kleine kernen gesprekken plaatsgevonden om tot nieuwe locaties te komen. In de tweede helft van 2023 zal dit resulteren in een geactualiseerde visie en starten de eerste uitwerkingen.
  • We zetten in op verdere realisatie van een nieuwe woonwijk in Groenlo en een nieuwe woonwijk in Lichtenvoorde. De eerste verkenningen zijn in 2023 uitgevoerd.
  • We hebben oog voor de betaalbaarheid van wonen.

Kwaliteit (toelichting)

Kwaliteit (indicator)

G

In samenwerking met dorpsbelangenorganisaties realiseren van woningbouwprojecten in de kleine kernen door uitvoering te geven aan de Ruimtelijke verkenning wonen Kleine Kernen.

We werken mee aan kwalitatief goede plannen voor woningbouwsplitsing, inbreidingslocaties, wonen in winkelstraten en functieverandering die inspelen op de actuele behoefte.

Onze omgeving, ons landschap

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Het landschap is voor onze gemeente van zeer groot belang. Het is een van dé kernkwaliteiten van Oost Gelre. We zijn zuinig zijn op dit ‘groene kapitaal’ en zorgen dat de balans tussen de verschillende spelers in het buitengebied in evenwicht is.  We werken daarbij samen met betrokken partijen om in te zetten op het verdienmodel van het landschap, vanuit de overtuiging dat ons landschap bijdraagt aan zowel wonen, werken als welzijn. Ook werken we aan het vergroten van draagvlak voor de landbouwtransitie en geven ondersteuning daarbij, en bieden tegelijkertijd ruimte aan de agrarische sector om zich te verder te ontwikkelen op basis van wederkerigheid. Dit alles met als doel een verdere versterking van ons landschap en onze natuur en gebalanceerde ruimte te bieden voor landbouw, toerisme en recreatie.

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Om de openbare ruimte aantrekkelijk en leefbaar te houden, is er naast een onderhoudscyclus ook een moment waarop deze openbare ruimte vervangen moet worden. Dit gebeurt vanuit een integrale benadering vanuit de disciplines verkeer, wegen, riolering, groen en duurzaamheid en op basis van de huidige inzichten en richtlijnen. En uiteraard is er interactie met de aanwonenden en belanghebbenden. Voor deze vervangingen zijn investeringsbudgetten nodig. In de kadernota staan diverse vervangingsvoornemens van straten en/of buurten die om een investering vragen.

Naast de vervanging van de openbare ruimte zijn er nog andere concrete ontwikkelingen in de openbare ruimte:

  • We stellen een soortenmanagementsplan op. Het doel is om alle handelingen en regelgeving ten aanzien van ruimtelijke ingrepen af te stemmen op beschermde flora en fauna. Hiermee voorkomen we dat er op ad hoc basis besluiten worden genomen. Beschermde soorten en kansrijke soorten worden met behulp van dit plan integraal beschermd. Procedures zullen we hierop afstemmen. Mogelijk dat hieruit maatregelen volgen waarvoor we financiering moeten vragen.
  • We vertalen de ambities uit het Omgevingsplan naar nieuwe landschappelijke maatregelen.
  • We brengen aanpassingen aan in de verkeersstructuur. Door de afsluiting van de kruising N18 Twenteroute met de N312 Zieuwentseweg is aanpassing in de verkeersstructuur noodzakelijk. De aansluiting N312 Zieuwentseweg is omgelegd langs de N18 richting de Richterslaan en aangesloten op de kruising Richterslaan. Deze verandering zal consequenties hebben voor de verkeersstromen in Lichtenvoorde. Onderdeel van het pakket van maatregelen is een reconstructie van de Kerkhoflaan inclusief de kruising met de Richterslaan.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer

Terug naar navigatie - De landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit versterken door middel van optimale inrichting en beheer

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • Bermen worden benut om gevarieerde beplanting aan te brengen
  • We passen ecologisch bermbeheer toe
  • Inrichting en beheer van de openbare ruimte worden beter afgestemd op verhogen van de biodiversiteit; inwoners worden daarbij intensief betrokken.
  • Normering van het openbaar groen volgens CROW, objectief vast te stellen door schouw en monitoring (beeldkwaliteitsplan).
  • Openbaar groen is ingericht voor meerdere bestemmingen zoals spelen recreëren, waterberging en ecologie.
  • We gebruiken geen gewasbeschermingsmiddelen.
  • We meten kwaliteit van groen- en landschapsbeheer door monitoren en schouwen of evaluatie van de vastgestelde beeldkwaliteit d.m.v. steekproefsgewijze schouwrondes.
  • Binnen stedelijk gebied gaan wij overleggen over initiatieven voor herontwikkeling en geven we uitvoering aan de programma's Stad Groenlo en Geef Lichtenvoorde kleur.
  • Ten aanzien van landschapversterking stellen we een landschapsplan op nadat de raad de Omgevingsvisie heeft vastgesteld. De documenten 'Landschappen vol leven (biodiversiteitsplan)', ' Natuurwaardenkaart Oost Gelre'  en 'Basiskwaliteit landschap'  zijn daarvoor richting gevend.

Kwaliteit (toelichting)

De genoemde uitgangspunten zijn actueel.

Kwaliteit (indicator)

G

Inboet van laanbeplanting; gevarieerde aanplant als bijdrage voor biodiversiteit.

Uitvoering geven aan het renovatieplan openbaar groen.

Verbeteren ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit

Terug naar navigatie - Verbeteren ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • De verschillende landschapstypen en ensembles kennen een eigen identiteit. Deze blijven behouden en worden waar mogelijk versterkt.
  • We faciliteren groepsprocessen in de kernen en duurzame projecten gericht op ontwikkeling van het landschap.
  • Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen worden de mogelijkheden om de biodiversiteit te verhogen en het landschap te versterken ingepast. 
  • We willen ons landschap koesteren, maar ook benutten bij het versterken van de lokale economie. In samenhang met een verdere versterking van ons landschap en onze natuur bieden we gebalanceerd ruimte voor landbouw, toerisme en recreatie.

Kwaliteit (toelichting)

Het verbeteren van ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit is een continu proces. De uitgangspunten zijn actueel. Met betrekking tot het landelijk gebied, landschap en biodiversiteit gaan we met gebiedspartijen in overleg over concrete maatregelen, en kansen. Deze worden vertaald in omgevingsplannen.

Kwaliteit (indicator)

G

We ontwikkelen een instrument om ruimtelijke ontwikkelingen op basis van objectieve criteria in te passen en/of te compenseren.

We stellen een Omgevingsvisie vast

Versterken leefbaarheid van buurt / wijk

Terug naar navigatie - Versterken leefbaarheid van buurt / wijk

Reconstructies of herinrichting van gebieden wordt altijd gezamenlijk met inwoners en overige belanghebbenden in de buurt opgepakt. Reconstructie of herinrichting wordt optimaal benut om biodiversiteit te versterken en maatregelen tbv klimaatadaptatie uit te voeren.

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt gewerkt volgens het uitgangspunt.

Kwaliteit (indicator)

G

Realiseren van groene speel- en ontmoetingsplekken in samenwerking met buurt-, wijk- en speeltuinverenigingen.

Duurzaamheid en energieneutraal

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie
We zijn een gemeente die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. We streven met realisme naar het behalen van energieneutraliteit. We willen daarbij zorgen voor het duurzaam opwekken van energie in onze eigen gemeente, waarbij we inzetten op lokale participatie en samenwerking. Daarnaast zorgen we ervoor dat iedereen in Oost Gelre bij kan dragen aan de energieambities.  We maken de omgeving meer hittebestendig door te zorgen voor verkoeling en oog te hebben voor waterafvoer en retentie (opvang van
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

In 2021 is de transitievisie warmte (TVW) vastgesteld. In aansluiting hierop wordt een start gemaakt met het opstellen van wijkuitvoeringsplannen (WUP's). De looptijd van de "Uitvoeringsagenda Energietransitie Oost Gelre" is in 2022 verstreken. Er dient een nieuwe uitvoeringsagenda te worden opgesteld. 

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders

Energietransitie

  • Akkoord van Groenlo
  • Regionale uitvoeringsagenda duurzame energie Achterhoek
  • Uitvoeringsagenda energietransitie Oost Gelre
  • Beleid installaties opwekking hernieuwbare energie Oost Gelre
  • Beleidsregels planologische medewerking zonneparken Oost Gelre
  • Beleidsregels Zon op Erf 

Milieu

  • Milieubeleidsplan gemeente Oost Gelre 2010 - 2020

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur

Terug naar navigatie - Beperken van de effecten van stikstof op kwetsbare natuur

Bijdrage leveren aan het verminderen van de effecten van stikstofdepositie op kwetsbare natuur te beperken. Vanuit de provincie wordt het GMS (Gelderse Maatregelen Stikstof) geïnitieerd. Dit beschrijft een gebiedsgerichte aanpak voor de regio’s Arnhem-Nijmegen, Achterhoek, Foodvalley, Rivierenland, Stedendriehoek en Veluwe. 

Kwaliteit (toelichting)

Kwaliteit (indicator)

O

Oost Gelre levert een bijdrage aan het opstellen van een aanpak voor de Achterhoek

Oost Gelre is energieneutraal

Terug naar navigatie - Oost Gelre is energieneutraal

Het centrale doel van het Klimaatakkoord is het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen met 49% in 2030 ten opzichte van 1990. Voor het behalen van deze doelstelling dienen 30 regio's een Regionale Energiestrategie op te stellen. Daarnaast dienen gemeenten voor het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving een Transitievisie Warmte op te stellen. 

De basis voor de lokale ambitie is het regionale 'Akkoord van Groenlo' en de regionale uitvoeringsagenda. In deze regionale uitvoeringsagenda duurzame energie Achterhoek is een mix aan hernieuwbare energiebronnen opgenomen van wind, zon en biomassa naast een besparingsdoelstelling op elektriciteit en gas.

Op dit moment wordt er regionaal gewerkt aan een herijking van het 'Akkoord van Groenlo'. De uitkomsten van deze herijking vormen samen met onze transitie visie warmte, de RES 1.0 en (lokale) ontwikkelingen de kaders voor lokale energiestrategie welke in 2022 wordt opgesteld. Vervolgens gaan we een nieuwe uitvoeringsagenda opstellen. 

Daarbij hanteren we de volgende uitgangspunten:

  • De rol van de gemeente is het stimuleren en faciliteren van de energietransitie.
  • Door actieve informatievoorziening en het voeren van campagnes promoten wij de noodzaak van de energietransitie.
  • Inwoners, bedrijven en belangenorganisaties betrekken we bij de uitwerking van de plannen.
  • Inwoners, bedrijven en belangenorganisaties voeren zelf de door hen geïnitieerde projecten uit.
  • We werken regionaal samen op onderwerpen en maatregelen waar dat de efficiency en effectiviteit ten goede komt.
  • We maken duurzame energieprojecten mogelijk in bestemmingsplannen.

Kwaliteit (toelichting)

Het Akkoord van Groenlo van 2013 kende een zeer ambitieuze doelstelling: de acht Achterhoekse gemeenten streven naar een energie-neutrale Achterhoek in 2030. Deze doelstelling is om meerdere redenen niet realistisch gebleken en met het nieuwe Akkoord van Groenlo 3.0 is daarom aangesloten bij de doelstelling van het landelijke Klimaatakkoord.  De doelstelling is nu: Een energieneutrale Achterhoek in 2050 (of zoveel eerder als mogelijk).  

 

Kwaliteit (indicator)

O

Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op

Terug naar navigatie - Inwoners besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op

Besparing van energie is een belangrijke pijler van het programma Energietransitie. Ook inwoners kunnen daaraan een bijdrage leveren; dat stimuleren we. 

Kwaliteit (toelichting)

Inwoners zijn op verschillende manieren bezig met energiebesparing en zetten concrete, meetbare stappen. Zo neemt het aantal aansluitingen met zonnepanelen nog steeds toe en laat het gemiddelde gasverbruik een dalende lijn zien. Het elektriciteitsverbruik kent over de lange termijn ook een dalende lijn, maar het verbruik laat hier een wat grilliger verloop zien.  Van de financiële regelingen ter ondersteuning van het treffen van energiebesparende maatregelen wordt goed gebruik gemaakt. 

Kwaliteit (indicator)

G

We hebben een subsidieregeling voor het isoleren van woningen.

We nemen deel aan het regionale VerduurSaam Energieloket.

We stellen de Toekomstbestendig Wonen Lening beschikbaar.

Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op

Terug naar navigatie - Bedrijven besparen op hun energieverbruik en wekken zelf energie op

Wij stimuleren bedrijven om energiebesparende maatregelen te treffen en zelf duurzame energie op te wekken.

Kwaliteit (toelichting)

Bedrijven maken werk van het besparen op hun energieverbruik. Dit blijkt uit verschillende zaken. Zo merkt de ODA uit controles dat de wettelijke energiebesparingsplicht voor bedrijven goed wordt opgevolgd. Ook zijn er diverse bedrijven die zonnepanelen hebben geplaatst, of bezig zijn deze te gaan plaatsen. Daarnaast heeft een onderzoek uitgewezen dat energiebesparing breed gedragen wordt door ondernemers. 

Kwaliteit (indicator)

G

We nemen deel aan het programma Zonnige Bedrijven

We nemen deel aan het project Achterhoekse bedrijven en -parken op weg naar circulair, toekomstbestendig ondernemerschap, waarbij energie een onderdeel is van een bredere aanpak gericht op duurzaamheid.

Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd

Terug naar navigatie - Binnen de gemeente Oost Gelre worden grootschalige hernieuwbare energieopwekkingsprojecten gerealiseerd

We voeren een evaluatie uit van  de eerste tender naar zonneparken. Op basis van deze evaluatie doen we een voorstel voor een mogelijk vervolg.

We geven verdere invulling aan de projecten uit de werkstroom “Grootschalige hernieuwbare energieopwekking”. Voor de realisatie van één of enkele windturbines worden vervolgstappen gezet. Voor het op grote schaal verbeteren van de isolatiegraad van 1000 woningen worden in samenwerking met het Agem energieloket acties uitgevoerd.

Kwaliteit (toelichting)

De eerste tender zonneparken, welke in juni 2019 was opengesteld, is afgerond. In de periode van de tender zijn drie zonneparken vergund met een totale netto oppervlakte van 18,1 ha. De tender is afgesloten met een evaluatie. Voor wind energie is een intensief programma opgestart en grotendeels al doorlopen gericht op het opstellen van windbeleid. Hierbij zijn de inwoners op verschillende manieren betrokken, variërend van het organiseren van windcafe's en thema- informatieavonden.   

Kwaliteit (indicator)

G

Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt

Terug naar navigatie - Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op het energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt

De gemeente heeft een voorbeeldfunctie en gaat het eigen vastgoed verder verduurzamen.

Kwaliteit (toelichting)

Het gemeentelijk vastgoed is op basis van de nota "Energiebeleid Gemeentelijk Vastgoed" op grote schaal verduurzaamd. Het energieverbruik wordt gemonitord en op de gebouwen wordt de nodige duurzame energie opgewekt. Daartoe zijn vele gebouwen voorzien van zonnepanelen. 

Kwaliteit (indicator)

G

We gaan de openbare verlichting versneld vervangen door LED.

We geven uitvoering aan het energiebeleid voor gemeentelijk vastgoed.

Duurzaam ondernemen

Terug naar navigatie - Duurzaam ondernemen

Oost Gelre stimuleert ondernemers om duurzaam te ondernemen.

Kwaliteit (toelichting)

Op verschillende terreinen zijn ondernemers bezig met duurzaam ondernemen. De redenen waarom op dit terrein stappen worden gezet zijn zeer divers. Naast de financiële overwegingen spelen de concurrentiepositie, wettelijke eisen maar zeker ook klimaataspecten een rol. 

Kwaliteit (indicator)

G

Bij het uitvoeren van milieucontroles bij bedrijven wordt de erkende maatregelenlijst (zogenaamde EML-controles) toegepast.

Duurzaamheid is een standaard onderwerp van de ODA bij bedrijfscontacten.

Het inkoopbeleid gemeente Oost Gelre is gericht op circulair en duurzaamheid: innovatief aanbesteden.

Middelen: wat mag het kosten?

Samenstelling van de ramingen van het jaar 2023 op taakniveau

Terug naar navigatie - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2023 op taakniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Wijziging bestuursrapportage 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Restant 2023
Lasten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 5.152 155 5.307 1.052 4.255
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 682 0 683 157 525
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.679 108 2.787 1.339 1.448
TV7.2 7.2 Riolering 3.008 107 3.115 611 2.504
TV7.3 7.3 Afval 2.472 113 2.584 1.442 1.142
TV7.4 7.4 Milieubeheer 1.655 2.566 4.222 1.885 2.337
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving 1.182 0 1.182 358 823
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 896 0 896 118 778
Totaal Lasten 17.726 3.049 20.775 6.963 13.813
Baten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -219 -128 -347 -267 -80
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1 0 -1 -1 0
TV7.2 7.2 Riolering -2.914 0 -2.914 -1.403 -1.510
TV7.3 7.3 Afval -3.130 0 -3.130 -2.629 -501
TV7.4 7.4 Milieubeheer -3 -1.457 -1.459 -952 -508
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving -258 0 -258 -96 -162
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -348 -176 -524 -484 -40
Totaal Baten -6.872 -1.761 -8.632 -5.833 -2.799
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 10.854 1.288 12.143 1.130 11.013
Onttrekkingen
TV7.2 7.2 Riolering -25 0 -25 0 -25
Stortingen
TV7.2 7.2 Riolering 3 0 3 0 3
Mutaties reserves -28 0 -28 0 -28

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Programma 1 Wonen Resultaat
2.1 Verhardingen: Door een verschil van inzicht met de aannemer over de strategische inschrijving in combinatie met de extreme prijsstijgingen zal er dit jaar minder werk verricht worden. N € 50.000
2.1 Nutsbedrijven: In het eerste half jaar van 2023 is meer werken uitgevoerd door nutsbedrijven. Dit doorgerekend voor de rest van 2023 levert meer opbrengsten aan herstraat- en degenearatievergoeding. V € 180.000
2.1 Verkeersmaatregelen: Er zijn extra incidentele uitgaven geweest omtrent verkeersmaatregelen zoals het in kaart brengen digitaal van alle verkeersborden. N € 98.000
5.7 Openbaar groen en (open lucht) recreatie: Indexering 2023 en areaaluitbreiding. N € 108.000
7.2 Riolering: De kosten voor het reinigen van kolken en lijngoten wordt uitgevoerd door ROVA. N € 78.000
7.3 Afvalverwerking: De kosten van afvalverwerking zijn hoger dan begroot. De gehanteerde voorschotbedragen waren te laag. N € 112.000
7.4 Milieubeheer: Bij raadsbesluit 6 juni 2023 is ingestemd met de begrotingswijziging 2023 van de ODA. N € 244.000
7.4 Milieubeheer: Extra uitgaven voor subsidies tijdelijke regeling energiemaatregelen voortvloeiend uit de door de raad vastgestelde energiemaatregelenpakket. N € 512.000
7.4 Milieubeheer: Per abuis zijn de resterende gelden voor de transitievisie warmte 2022 niet meegenomen naar 2023. De gelden worden alsnog gereserveerd voor de transitievisie warmte. N € 216.000
8.3 Wonen en bouwen: Hogere opbrengst bouwleges. V € 176.000
Subtotaal N € 1.062.000
Overig N € 226.000
Totaal N € 1.288.000