We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:
- We zetten ons in om betrouwbare bus- en spoorverbindingen in de regio te behouden en te verbeteren (zowel Doetinchem-Arnhem als Winterswijk-Apeldoorn);
- We zetten ons in voor een efficiënt en fijnmazig lokaal openbaar vervoer, waarbij wij openstaan voor nieuwe initiatieven ((Smart) Mobility as a Service);
- We zetten in op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) op buslijnen 73 (Winterswijk - Enschede) & 74 (Doetinchem - Enschede) en passen onze busstations daar op aan;
- We waarborgen dat lijn 72 (Lichtenvoorde - Neede) op een veilige en efficiënte wijze door de gemeente kan blijven rijden met goede haltevoorzieningen.
Kwaliteit (toelichting)
De doorgang van de RegioExpres zal zorgen voor een betere bereikbaarheid van de Achterhoek. Met de komst van de RegioExpres rijden er eind 2026/2027 vijf treinen per uur tussen Arnhem en Doetinchem. Op de spoorlijn Winterswijk - Apeldoorn, waar station Lichtenvoorde-Groenlo aan ligt, is er de wens om de dienstregeling te verbeteren. Zodat ook doordeweeks een rechtstreekse verbinding naar Apeldoorn mogelijk is (reistijdwinst van 55 naar 37 minuten).
Samen met de regio Achterhoek werken we aan slimme en duurzame mobiliteit. Een nieuwe versie van de GAON app, het Achterhoekse alternatief op het MaaS concept, begint steeds meer vorm te krijgen. Steeds meer ritmogelijkheden komen in de app te staan, zoals ook ritdelen.
Bij wegaanpassingen op wegen die samenvallen met de busroute van buslijn 72 wordt een zorgvuldige afweging gemaakt tussen verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Dit gaat in goed overleg met Arriva en hulpdiensten. Daarnaast wordt in het project Varsseveldseweg (gedeelte tussen Het Gele Park en de Patronaatsstraat) gekeken of er een extra bushalte gerealiseerd kan worden aan de Varsseveldseweg (tussen Het Gele Park en de Ds van Krevelenstraat).