Programma 3 - Werken

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Programma 3 behelst alles wat we doen in het belang van een goed ondernemersklimaat, een goede werkgelegenheid en een goede bereikbaarheid. Dit zijn immers belangrijke ingrediënten en belangrijke motoren voor onze lokale economie. Binnen dit programma zijn er drie speerpunten voor de komende periode:

  • Ondersteuning op maat aan de agrarische sector, met het oog op de ontwikkelingen waar agrarische ondernemers mee te maken hebben of nog krijgen.
  • De verdubbeling van de N18 om zo de bereikbaarheid van de hele Achterhoek te verbeteren en de regio beter te kunnen positioneren als regio met een aantrekkelijk vestigingsklimaat. 
  • Een volwaardige laadinfrastructuur in de openbare ruimte zodat Oost Gelre voorbereid is op een toename van elektrische voertuigen, die bovendien een bijdrage leveren aan onze klimaatdoelstellingen.

Sterke lokale economie

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Ook de komende periode heeft de gemeente de ambitie om het woon- en werkklimaat van de gemeente verder te verstevigen en uit te bouwen. We willen meer banen en diversiteit van banen, goede voorzieningen, een goede bereikbaarheid en een prettige omgeving voor de bewoners en voldoende vestigingsmogelijkheden voor bedrijven. We kijken daarbij nadrukkelijk naar zowel de bedrijventerreinen als naar ons buitengebied, dat ook een grote stempel drukt op onze lokale economie. We benutten de optimale ligging van onze gemeente aan de N18.

De agrarische sector is een belangrijke pijler onder onze economie. De sector  verschaft veel werkgelegenheid en draagt bovendien bij aan een aangenaam woon- en leefklimaat voor de inwoners en recreanten. Groen en economie zijn geen tegenstanders van elkaar, maar kunnen juist heel goed hand in hand gaan. De schoonheid van ons coulissenlandschap, de bossen en andere natuurgebieden in de Achterhoek zijn waardevol; ook in economische zin. Voor onze agrariërs, maar ook voor de belangrijke groeiende toeristische sector.

Oost Gelre is een actieve samenleving, waarin de inwoners en ondernemers houden van onze evenementen en waarin mensen samenkomen in sport, muziek en historie. Oost Gelre is een echter evenementengemeente, dat bekend staat om zijn vele kleine en grote evenementen die regionale en ook landelijke uitstraling hebben. Ze zorgen voor een grote impuls voor onze lokale economie en leefbaarheid. De gemeente heeft bovendien een prachtig buitengebied dat bekend staat om zijn coulisselandschap. De gemeente wil daarom niet alleen de bestaande evenementen en toeristische sector versterken, maar ook alle ruimte bieden aan ondernemers, inclusief onze agrarische ondernemers, om nieuwe initiatieven te ontplooien.

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders
  • Vrijetijdsagenda Achterhoek 2020-2030
  • Uitvoeringsagenda vrijetijdsagenda Achterhoek 2020-2023
  • Strategisch marketing plan
  • Beleidsnota recreatie en toerisme
  • Vaarbeleid Gracht Groenlo 2016 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken

Terug naar navigatie - De lokale en regionale economie krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen en te versterken
  • We dragen zorg voor huisvestingsmogelijkheden door lokale bedrijvigheid te faciliteren op de bedrijventerreinen in Groenlo en Lichtenvoorde. We zetten daarbij in op zowel uitbreiding als inbreiding op onze bestaande bedrijventerreinen door samen met de ondernemers plannen op te stellen voor een toekomstbestendig bedrijventerrein.
  • We hebben aandacht voor de kwaliteit van onze bestaande bedrijventerreinen door samen met de ondernemers plannen op te stellen voor een toekomstbestendig bedrijventerrein.
  • We geven ruimte aan nieuwe economische dragers in het landelijk gebied.

 

 

Kwaliteit (toelichting)

De opdracht voor een lokatiestudie voor het nieuwe lokale bedrijventerreinen in Lichtenvoorde en Groenlo is medio juni uitgezet.  Voor het regionaal bedrijventerrein Laarberg wordt in het najaar 2023 een keuze gemaakt voor de uitbreidingsrichting. Voor bedrijventerrein De Kamp in Lichtenvoorde wordt in de 2e helft van 2023 samen met de ondernemers een plan gemaakt voor een toekomstbestendig bedrijventerrein waarbij collectiviteit en
kwaliteit de pijlers vormen. Verkenning van de mogelijkheden tot inbreiding wordt onderdeel van het plan.    
In het landelijkgebied onderzoeken we de mogelijkheden voor nieuwe economische dragers. Dit wordt opgenomen in het in voorbereiding zijnde programma landelijk gebied in combinatie met de uitvoeringsagenda economie die voor 2e helft 2023 staat gepland.   

Kwaliteit (indicator)

G

Nieuw gevestigde bedrijven waarbij gemeente een rol heeft gespeeld worden benaderd voor een bedrijfsbezoek.

Uitvoeren van een studie naar uitbreidingsmogelijkheden van bedrijfslocaties in Lichtenvoorde

We monitoren het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek

We zorgen voor geschikte kavels in Groenlo en Lichtenvoorde

Grootschalige industriële bedrijvigheid kan zich ontwikkelen op de Laarberg

Terug naar navigatie - Grootschalige industriële bedrijvigheid kan zich ontwikkelen op de Laarberg

Op Regionaal bedrijvenpark De Laarberg bieden we vestigingsmogelijkheden aan grote bedrijven, ook in de zwaardere milieucategorieën. We herbestemmen het Biobased Transitiepark naar een regulier bedrijventerrein.  We breiden de Laarberg uit met een derde fase, zodat we ook na 2026 nog aan de vraag naar een regionaal bedrijventerrein kunnen voldoen.

Kwaliteit (toelichting)

Kwaliteit (indicator)

G

In samenwerking met de Laarberg en het bedrijfsleven zoeken we naar mogelijkheden om te vergroenen.

We nemen het aantrekken van nieuwe bedrijven actief ter hand.

We passen maatwerk toe voor de vestiging van bedrijven

Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied

Terug naar navigatie - Het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde beschikt over een compact en vitaal winkelgebied

We realiseren compacte en vitale winkelgebieden door uitvoering te geven aan het Programma Geef Lichtenvoorde Kleur en Programma Stad Groenlo.

 

Kwaliteit (toelichting)

Verschillende projecten van Programma GLK zijn in voorbereiding/uitvoering.  Er wordt gewerkt aan de realisatie van het activiteitenplein en het vergroenen van het centrum.  Het project Hof aan de Dijkstraat nadert zijn einde en ook de gebiedsontwikkeling rond het gemeentehuis is opgepakt. Eind 2023 zal de stedenbouwkundige visie hiervoor gereed zijn. Momenteel loopt er een onderzoek naar de afronding van de nieuwmarkt. Het onderzoek richt zich op het omzetten van winkels naar wonen.  

In Programma Stad Groenlo is het centrum van Groenlo opgedeeld in verschillende gebieden zoals de Huiskamer (verblijfsgebied rondom de Markt), de Bezoekkamer (gebied rondom de Mattelier) en de Verkoopkamer (Beltrumsestraat). In 2023 starten we met een onderzoek of deze gebieden nog aansluiten bij de feitelijke en het gewenste gebruik van het gebied.

 

Kwaliteit (indicator)

O

We faciliteren gevelaanpassing en verstrekken daarvoor subsidie

Innovatie en duurzaamheid

Terug naar navigatie - Innovatie en duurzaamheid

We beschikken over bedrijven die tot de top van de Nederlandse maakindustrie behoren en dat onze regio producten maakt die wereldwijd gewild zijn. We willen deze innovatieve en duurzame maakindustrie stimuleren. Ook crossovers tussen de diverse bedrijfstakken zijn in opkomst (Smart Industry). We willen creatieve industrie faciliteren en stimuleren. Op dit gebied worden in regionaal verband activiteiten ondernomen. Om concurrentiekracht te houden, te innoveren en kennis te kunnen laten ontwikkelen is het noodzakelijk dat deze voorzieningen aanwezig zijn. De gemeente heeft hierin een faciliterende rol.

Kwaliteit (toelichting)

Kwaliteit (indicator)

G

Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector

Terug naar navigatie - Faciliteren van de transitie naar een toekomstbestendige agrarische sector
  • We geven perspectief aan de agrarische sector.
  •  We willen ruimte bieden voor alternatieve invullingen als er onvoldoende toekomstperspectief is voor agrariërs en zij besluiten te stoppen.

Kwaliteit (toelichting)

We hebben in de Omgevingsvisie de ambitie op hoofdlijnen omschreven. In het najaar van 2023 gaan we aan de slag met een uitvoeringsagenda voor het landelijk gebied.

Kwaliteit (indicator)

O

Een Ervencoach gaat invulling geven aan de uitvoering van de agrarische agenda

We subsidiëren particuliere grondeigenaren om (kleinschalige) landschap versterkende projecten uit te voeren.

We verstrekken subsidie voor de coaching van agrarische ondernemers

Behouden en stimuleren van evenementen

Terug naar navigatie - Behouden en stimuleren van evenementen

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • We willen de procedures en regels voor evenementen zo eenvoudig mogelijk maken en houden.
  • we faciliteren (grote) evenementen als het bloemencorso in Lichtenvoorde, de ‘Slag om Grolle’ in Groenlo en de talloze andere evenementen die Oost Gelre zo aantrekkelijk maken

Kwaliteit (toelichting)

Kwaliteit (indicator)

G

We verruimen het huidige evenementenbeleid.

Stimuleren recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Stimuleren recreatie en toerisme

De marketing en promotie van de parels van Oost Gelre dient samen met onze ondernemers en de regio verder te worden geprofessionaliseerd en uitgebouwd. De vrijetijdsagenda Oost Gelre is vastgesteld en de te varen koers voor de komende periode is helder geformuleerd in de agenda. 

Kwaliteit (toelichting)

Kwaliteit (indicator)

G

Via Programma Geef Lichtenvoorde Kleur projecten uitvoeren die zich richten op het stimuleren van recreatie en toerisme in Lichtenvoorde, zoals het realiseren van het Corso Experience, fiets- en wandelroutes, aantrekkelijker winkelcentrum.

We blijven recreatie en toerisme faciliteren en ondersteunen met het opwaarderen en uitbreiden van wandel- en fietsroutes.

We nemen deel aan de Uitvoeringsagenda Achterhoek 2020-2023

We participeren in de ontwikkeling van de Spaanse weg

We participeren in de Stichting Achterhoek Toerisme ter bevordering van het regionaal toeristisch beleid.

Bereikbaarheid en Smart Mobility

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Het is voor de gemeente van groot belang om alle kernen bedrijvig en leefbaar te houden. De bereikbaarheid binnen en naar de gemeente krijgt daarom alle aandacht. De gemeente zet zich voortdurend in om een goede basismobiliteit te verzekeren, waarbij openbaar vervoer hand in hand gaat met een fijnmazig netwerk. Verder heeft de gemeente de ambitie dat er op termijn een opgewaardeerde N18 met ongelijkvloerse kruisingen gerealiseerd kan worden in de Achterhoek. Dat moet ervoor zorgen dat de gemeente sneller bereikbaar is voor bedrijven, en de gemeente aantrekkelijker wordt om in te werken en in te wonen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed

Terug naar navigatie - De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • Er is proactieve aandacht voor verkeersveiligheid volgens het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV);
  • We voeren het stappenplan uit voor 30km/u binnen de bebouwde kom bij geen vrijliggend fietspad;
  • De gemeente is actief in het stimuleren van veilig rijgedrag en bewustwording (campagnes).

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn drie subsidies verkregen bij de provincie Gelderland in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Dit is kantmarkering op de fietspaden langs de Lievelderweg en de aanpassing van het kruispunt Hamelandweg met de Lievelderweg in Lievelde. Daarnaast zijn de eerste plannen voor de Oude Winterswijkseweg in Vragender gepresenteerd aan de inwoners en worden deze uitgewerkt tot definitief ontwerp.

De borden voor 30km/uur op de erftoegangswegen zijn geplaatst en steeds meer aanpassingen aan de wegen die binnen de 30km zone vallen worden ook doorgevoerd. Denk aan de Oude Aaltenseweg in Lichtenvoorde. Ook liggen er plannen voor De Schans/Jaartsveld in Groenlo (woonerf) en bijvoorbeeld de Esstraat en Johannes Vermeerstraat in Lichtenvoorde.

Het aantal campagnes rondom verkeersveiligheid loopt nog wat achter dit jaar. Wel is er aandacht geweest voor MONO in groepen 7&8 van de bassischool. In het najaar start een campagne waar zes bassischolen aan meedoen om met goede fietsverlichting en een veiligheidshesje van en naar school te fietsen. De wens is om daarnaast ook nog aandacht te hebben voor een kwetsbare groep verkeersdeelnemers, (e)fietsers van 65 plus.

Kwaliteit (indicator)

O

Verbeteren parkeersituatie Lichtenvoorde en Groenlo om de centra bereikbaar te houden

We gaan een onderzoek uitvoeren naar de verkeersonveiligheid (objectief en subjectief) en stellen een plan van aanpak op met concrete maatregelen.

Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek

Terug naar navigatie - Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • We zetten ons in om betrouwbare bus- en spoorverbindingen in de regio te behouden en te verbeteren (zowel Doetinchem-Arnhem als Winterswijk-Apeldoorn);
  • We zetten ons in voor een efficiënt en fijnmazig lokaal openbaar vervoer, waarbij wij openstaan voor nieuwe initiatieven ((Smart) Mobility as a Service);
  • We zetten in op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) op buslijnen 73 (Winterswijk - Enschede) & 74 (Doetinchem - Enschede) en passen onze busstations daar op aan;
  • We waarborgen dat lijn 72 (Lichtenvoorde - Neede) op een veilige en efficiënte wijze door de gemeente kan blijven rijden met goede haltevoorzieningen.

Kwaliteit (toelichting)

De doorgang van de RegioExpres zal zorgen voor een betere bereikbaarheid van de Achterhoek. Met de komst van de RegioExpres rijden er eind 2026/2027 vijf treinen per uur tussen Arnhem en Doetinchem. Op de spoorlijn Winterswijk - Apeldoorn, waar station Lichtenvoorde-Groenlo aan ligt, is er de wens om de dienstregeling te verbeteren. Zodat ook doordeweeks een rechtstreekse verbinding naar Apeldoorn mogelijk is (reistijdwinst van 55 naar 37 minuten).

Samen met de regio Achterhoek werken we aan slimme en duurzame mobiliteit. Een nieuwe versie van de GAON app, het Achterhoekse alternatief op het MaaS concept, begint steeds meer vorm te krijgen. Steeds meer ritmogelijkheden komen in de app te staan, zoals ook ritdelen.

Bij wegaanpassingen op wegen die samenvallen met de busroute van buslijn 72 wordt een zorgvuldige afweging gemaakt tussen verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Dit gaat in goed overleg met Arriva en hulpdiensten. Daarnaast wordt in het project Varsseveldseweg (gedeelte tussen Het Gele Park en de Patronaatsstraat) gekeken of er een extra bushalte gerealiseerd kan worden aan de Varsseveldseweg (tussen Het Gele Park en de Ds van Krevelenstraat).

 

 

Kwaliteit (indicator)

O

We geven uitvoering aan het regionaal project Basismobiliteit.

De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed

Terug naar navigatie - De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
  • We blijven streven naar een 2x2-baans 100 km/uur N18 met ongelijkvloerse kruisingen, maar pakken ook versneld knelpunten aan ter bevordering van de doorstroming en veiligheid in samenwerking met Rijkswaterstaat, provincie en de regio Achterhoek;
  • We zetten ons samen met de EUREGIO in voor een verbetering van de oost-west verbinding A1, A15 met het Duitse achterland;
  • We blijven inzetten op ZOOV, buurtbussen en op innovatieve mobiliteitsconcepten als Netmobiel, mobiliteitshubs, deelauto's & deel(elektrische)fietsen, Gaon en (Smart) Mobility as a Service;
  • We willen de mobiliteit tussen toeristisch-recreatieve attracties in de Achterhoek optimaliseren van laagdrempelig en bijzonder vervoer.

Kwaliteit (toelichting)

In opdracht van de regio Achterhoek wordt er voor september 2023 door een adviesbureau gekeken naar de mogelijkheid voor 2x2 100km/u, maar ook naar het 'aanvaardbare alternatief' voor de N18. Gemeenten Oude IJsselstreek en Oost Gelre zitten in de werkgroep, samen met de regio, provincie en Rijkswaterstaat.

In het mobiliteitsplan van de regio Achterhoek wordt het terugdringen van oneigenlijk gebruik van de Deventer Kunstweg alsmede het vergroten van de veiligheid van de Deventer Kunstweg benoemd. Ook de provincie Gelderland en gemeente Berkelland staan achter deze maatregelen. Bij deze partijen is het opwaarderen van de Deventer Kunstweg dus geen agendapunt. Het opwaarderen van de Vredenseweg om te zorgen voor een betere verbinding Laarberg - Vreden is wel een onderwerp waarin de betrokken partijen zich in kunnen vinden.

In het najaar wordt de eerste mobiliteitshub op busstation Lichtenvoorde gerealiseerd. De plannen voor het verplaatsen van busstation Groenlo naar de Barkenkamp en het tegelijk opwaarderen naar mobiliteitshub wachten op financiering bij de provincie Gelderland. Bij station Lichtenvoorde-Groenlo zijn de deelfietsen teruggeplaatst.

 

 

  

Kwaliteit (indicator)

O

We voeren een onderzoek uit naar de mogelijkheden om de reistijd en reisafstand te verkorten tussen de A1 en RBT Laarberg.

Middelen: wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Wijziging bestuursrapportage 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Restant 2023
Lasten
TV3.1 3.1 Economische ontwikkeling 109 0 109 6 103
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 576 184 760 273 486
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 140 0 140 87 53
TV3.4 3.4 Economische promotie 782 5 787 288 499
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 118 548 666 745 -79
Totaal Lasten 1.725 737 2.462 1.400 1.062
Baten
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -396 -135 -532 -1.164 633
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -19 0 -19 -13 -6
TV3.4 3.4 Economische promotie -789 27 -762 -577 -186
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) -9 -619 -628 -626 -2
Totaal Baten -1.214 -727 -1.940 -2.380 439
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 512 10 522 -979 1.501

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Programma 3 Werken Resultaat
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur: Betreft kosten van bouwclaims firmanten zoals met hen is afgesproken. N € 184.000
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur: Er zijn meer kavels in erfpacht uitgegeven, waardoor de erfpacht opbrengsten hoger zijn dan begroot. V € 135.000
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen): Er vinden werkzaamheden plaats voor het woonrijp maken van het complex Van Ostadestraat. Het complex Pastoor Scheepersstraat Vragender wordt het omgevingsplan voorbereid en bouwrijp gemaakt. Daarnaast wordt ook Complex Looweg Harreveld woonrijp gemaakt. Het laatste deel van Hof aan de Boog Marienvelde wordt woonrijp gemaakt en het groen wordt nog aangelegd en wordt vervolgens nog twee jaar onderhouden. Ook het complex in Zieuwent bevindt zich in de afrondende fase. N € 543.000
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen): Er is grond verkocht voor verschillende complexen V € 567.000
Subtotaal N € 25.000
Overig V € 15.000
Totaal N € 10.000