Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2024-2027
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Financiële programmabegroting 2024
        1. Blz. 5 Bestaand beleid 2024 versus 2023
          1. Blz. 6 Bestaand beleid 2022 versus 2021
        2. Blz. 7 Voorstellen van nieuw beleid
          1. Blz. 8 Voorstellen van nieuw beleid
        3. Blz. 9 Financieel begrotingsresultaat 2024
          1. Blz. 10 Financieel begrotingsresultaat 2023
        4. Blz. 11 Incidentele baten en lasten bestaand beleid
          1. Blz. 12 Incidentele baten en lasten bestaand beleid
        5. Blz. 13 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
          1. Blz. 14 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
        6. Blz. 15 Meerjarenbeeld
          1. Blz. 16 Meerjarenbeeld
        7. Blz. 17 Meerjarenperspectief 2024-2027
          1. Blz. 18 Meerjarenperspectief 2023 - 2026
        8. Blz. 19 Reservepositie
          1. Blz. 20 Reservepositie
        9. Blz. 21 Begroting 2024 versus begroting 2023
          1. Blz. 22 Programma 1: Wonen
          2. Blz. 23 Programma 1: Leefomgeving
          3. Blz. 24 Programma 2: Welzijn
          4. Blz. 25 Programma 2: Welzijn
          5. Blz. 26 Programma 3: Werken
          6. Blz. 27 Programma 3: Werken
          7. Blz. 28 Programma 4: Dienstverlening
          8. Blz. 29 Programma 4: Dienstverlening
        10. Blz. 30 Verbonden partijen
          1. Blz. 31 Overzicht verbonden partijen
      2. Blz. 32 Algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing VPB en onvoorzien
        1. Blz. 33 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 34 Overhead, ondersteuning en organisatie (taakveld 0.4)
        3. Blz. 35 Heffing vennootschapsbelasting
        4. Blz. 36 Bedrag onvoorzien
      3. Blz. 37 EMU-saldo
        1. Blz. 38 EMU-saldo
      4. Blz. 39 Geprognotiseerde balans
        1. Blz. 40 Geprognotiseerde balans
      5. Blz. 41 Bijlagen
        1. Blz. 42 Bijlage 1: Voorstellen van nieuw beleid voor de periode 2024-2027
          1. Blz. 43 Totaaloverzicht van voorstellen van nieuw beleid per programma 2024-2027
          2. Blz. 44 Programma 1: Wonen
          3. Blz. 45 Programma 1: Wonen
          4. Blz. 46 Programma 2: Welzijn
          5. Blz. 47 Programma 2: Welzijn
          6. Blz. 48 Programma 3: Werken
          7. Blz. 49 Programma 3: Werken
          8. Blz. 50 Programma 4: Dienstverlening
          9. Blz. 51 Programma 4: Dienstverlening
        2. Blz. 52 Bijlage 2: Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 53 Bijlage bij paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
        3. Blz. 54 Bijlage 3: BBV Beleidsindicatoren
          1. Blz. 55 BBV Beleidsindicatoren
        4. Blz. 56 Bijlage 4: Lijst met afkortingen
          1. Blz. 57 Lijst met afkortingen
    3. Blz. 58 Beleidsbegroting - programmaplan
      1. Blz. 59 Programma 1 - Wonen
        1. Blz. 60 Leeswijzer
        2. Blz. 61 Gezonde en veilige leefomgeving
          1. Blz. 62 Inleiding
          2. Blz. 63 Doelstellingen
            1. Blz. 64 Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.
            2. Blz. 65 Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.
            3. Blz. 66 Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.
            4. Blz. 67 Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief
            5. Blz. 68 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.
            6. Blz. 69 We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.
        3. Blz. 70 Hechte en leefbare kernen
          1. Blz. 71 Inleiding
          2. Blz. 72 Doelstellingen
            1. Blz. 73 Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.
            2. Blz. 74 We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie (mits vastgesteld), uit.
            3. Blz. 75 We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.
            4. Blz. 76 We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.
            5. Blz. 77 We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.
            6. Blz. 78 We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.
            7. Blz. 79 Wij bouwen tot en met 2030 minstens 895 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.
        4. Blz. 80 Aantrekkelijk landelijk gebied
          1. Blz. 81 Inleiding
          2. Blz. 82 Doelstellingen
            1. Blz. 83 Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.
            2. Blz. 84 Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.
            3. Blz. 85 Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.
            4. Blz. 86 Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.
            5. Blz. 87 Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.
            6. Blz. 88 Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.
            7. Blz. 89 Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.
            8. Blz. 90 Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.
        5. Blz. 91 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 92 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 93 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 94 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 95 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2024 op taakniveau
        7. Blz. 96 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2024
          1. Blz. 97 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2024
      2. Blz. 98 Programma 2 - Welzijn
        1. Blz. 99 Leeswijzer
        2. Blz. 100 Thema1 - Gezonde leefstijl
          1. Blz. 101 Ambitie
          2. Blz. 102 Doelstellingen
            1. Blz. 103 Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
              1. Blz. 104 De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
              2. Blz. 105 We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
              3. Blz. 106 We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
            2. Blz. 107 Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik
              1. Blz. 108 We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              2. Blz. 109 We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
              3. Blz. 110 We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)vereningen
              4. Blz. 111 We organiseren sessies voor het sociaal team over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
              5. Blz. 112 We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
            3. Blz. 113 Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
              1. Blz. 114 In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
              2. Blz. 115 We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
              3. Blz. 116 We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
            4. Blz. 117 Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
              1. Blz. 118 We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
        3. Blz. 119 Thema 2 - Iedereen doet mee
          1. Blz. 120 Ambitie
          2. Blz. 121 1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
            1. Blz. 122 Ambitie
            2. Blz. 123 Doelstellingen
              1. Blz. 124 Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
                1. Blz. 125 We bieden informatie over opvoeden en opgroeien aan via de site Samen in Oost Gelre en het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              2. Blz. 126 Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
                1. Blz. 127 Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
                2. Blz. 128 We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
                3. Blz. 129 We onderzoeken of we meer preventief voorliggend aanbod in kunnen zetten
          3. Blz. 130 2. Goed onderwijs voor iedereen
            1. Blz. 131 Ambitie
            2. Blz. 132 Doelstellingen
              1. Blz. 133 Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig
                1. Blz. 134 We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
                2. Blz. 135 We zetten het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) in om signalen op te pakken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs
              2. Blz. 136 Doel 2.2: Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre
                1. Blz. 137 We nemen deel aan de SmartHub
              3. Blz. 138 Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
                1. Blz. 139 Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
              4. Blz. 140 Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
                1. Blz. 141 Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
          4. Blz. 142 3. Iedereen draagt bij naar vermogen
            1. Blz. 143 Ambitie
            2. Blz. 144 Doelstellingen
              1. Blz. 145 Doel 3.1: Werk moet lonen
                1. Blz. 146 We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
              2. Blz. 147 Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
                1. Blz. 148 We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
                2. Blz. 149 We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
                3. Blz. 150 We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen meer te laten participeren
                4. Blz. 151 We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
              3. Blz. 152 Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie
                1. Blz. 153 We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
                2. Blz. 154 We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
              4. Blz. 155 Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
                1. Blz. 156 We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
              5. Blz. 157 Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar
                1. Blz. 158 We realiseren beschutte werkplekken
          5. Blz. 159 4. Thuis wonen en participeren als het kan
            1. Blz. 160 Ambitie
            2. Blz. 161 Doelstellingen
              1. Blz. 162 Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
                1. Blz. 163 We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
                2. Blz. 164 We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
                3. Blz. 165 We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
                4. Blz. 166 We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
                5. Blz. 167 We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
                6. Blz. 168 We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
                7. Blz. 169 We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
                8. Blz. 170 We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
                9. Blz. 171 We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
                10. Blz. 172 We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
              2. Blz. 173 Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
                1. Blz. 174 We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
                2. Blz. 175 We bieden ondersteuning in samenwerking met de Dorpskamer en Stadskamer bij de inloopvoorziening 2.0
                3. Blz. 176 We zetten trajectbegeleiding dementie in
              3. Blz. 177 Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
                1. Blz. 178 We geven voorlichting over het veilig deelnemen in het verkeer en maken afspraken met de woningbouwcorporaties over veilig wonen
          6. Blz. 179 5. Ontmoeten voor iedereen
            1. Blz. 180 Ambitie
            2. Blz. 181 Doelstellingen
              1. Blz. 182 Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
                1. Blz. 183 We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van diverse vervoersmogelijkheden
              2. Blz. 184 Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
                1. Blz. 185 We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
              3. Blz. 186 Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
                1. Blz. 187 We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
              4. Blz. 188 Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 189 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
              5. Blz. 190 Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 191 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
          7. Blz. 192 6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente
            1. Blz. 193 Ambitie
            2. Blz. 194 Doelstellingen
              1. Blz. 195 Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
                1. Blz. 196 We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
              2. Blz. 197 Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
                1. Blz. 198 We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
              3. Blz. 199 Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
                1. Blz. 200 We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
          8. Blz. 201 7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
            1. Blz. 202 Ambitie
            2. Blz. 203 Doelstellingen
              1. Blz. 204 Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
                1. Blz. 205 We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
                2. Blz. 206 We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
                3. Blz. 207 We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
                4. Blz. 208 We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
              2. Blz. 209 Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
                1. Blz. 210 De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
                2. Blz. 211 We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
                3. Blz. 212 We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van andere muziekvormen (pop- en lichte muziek)
                4. Blz. 213 We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
              3. Blz. 214 Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
                1. Blz. 215 Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
                2. Blz. 216 We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
        4. Blz. 217 Thema 3 - Een duwtje in de rug
          1. Blz. 218 Ambitie
          2. Blz. 219 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
            1. Blz. 220 Ambitie
            2. Blz. 221 Doelstellingen
              1. Blz. 222 Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in
                1. Blz. 223 We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
              2. Blz. 224 Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
                1. Blz. 225 We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
              3. Blz. 226 Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
                1. Blz. 227 De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
          3. Blz. 228 2. Thuiswonen met een beetje hulp
            1. Blz. 229 Ambitie
            2. Blz. 230 Doelstellingen
              1. Blz. 231 Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
                1. Blz. 232 We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
              2. Blz. 233 Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning
                1. Blz. 234 We nemen deel aan de pilot reablement
              3. Blz. 235 Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund
                1. Blz. 236 We ondersteunen mantelzorgers
          4. Blz. 237 3. Meedoen met een beetje hulp
            1. Blz. 238 Ambitie
            2. Blz. 239 Doelstellingen
              1. Blz. 240 Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
                1. Blz. 241 Voor inwoners is onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar
                2. Blz. 242 We bieden cliëntondersteuning aan
                3. Blz. 243 We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
              2. Blz. 244 Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
                1. Blz. 245 We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
              3. Blz. 246 Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden
                1. Blz. 247 We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
                2. Blz. 248 We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
              4. Blz. 249 Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
                1. Blz. 250 We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
              5. Blz. 251 Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
                1. Blz. 252 We ondersteunen jonge mantelzorgers
              6. Blz. 253 Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
                1. Blz. 254 We nemen deel aan het project Digisterker
                2. Blz. 255 We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
        5. Blz. 256 Thema 4 - Zorg wie dat nodig heeft
          1. Blz. 257 Ambitie
          2. Blz. 258 1. Goede zorg voor iedereen
            1. Blz. 259 Ambitie
            2. Blz. 260 Doelstellingen
              1. Blz. 261 Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.
                1. Blz. 262 We zorgen voor een dekkend zorglandschap
              2. Blz. 263 Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
                1. Blz. 264 We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
              3. Blz. 265 Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed
                1. Blz. 266 We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
          3. Blz. 267 2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien
            1. Blz. 268 Ambitie
            2. Blz. 269 Doelstellingen
              1. Blz. 270 Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien
                1. Blz. 271 We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
              2. Blz. 272 Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 273 De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
              3. Blz. 274 Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind
                1. Blz. 275 Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
          4. Blz. 276 3. Zorg bij thuiswonen en participeren
            1. Blz. 277 Ambitie
            2. Blz. 278 Doelstellingen
              1. Blz. 279 Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
                1. Blz. 280 We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
              2. Blz. 281 Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
                1. Blz. 282 Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
                2. Blz. 283 Met SIUS kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
                3. Blz. 284 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
                4. Blz. 285 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
              3. Blz. 286 Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
                1. Blz. 287 We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
              4. Blz. 288 Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
                1. Blz. 289 We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
              5. Blz. 290 Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
                1. Blz. 291 We streven naar lokale maatschappelijke opvang
                2. Blz. 292 We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
              6. Blz. 293 Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
                1. Blz. 294 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
                2. Blz. 295 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
              7. Blz. 296 Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
                1. Blz. 297 We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek en zorgmijders
              8. Blz. 298 Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 299 De casusregisseurs zorg & veiligheid zien toe op het terugdringen van onveiligheidssituaties als gevolg van multi-problematiek bij inwoners
        6. Blz. 300 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 301 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 302 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 303 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 304 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
        8. Blz. 305 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2024
          1. Blz. 306 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2024
      3. Blz. 307 Programma 3 - Werken
        1. Blz. 308 Leeswijzer
        2. Blz. 309 Ondernemend Oost Gelre
          1. Blz. 310 Inleiding
          2. Blz. 311 Doelstellingen
            1. Blz. 312 Compacte en vitale winkelcentra
            2. Blz. 313 Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.
            3. Blz. 314 Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie
            4. Blz. 315 Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre
        3. Blz. 316 Nabij en bereikbaar
          1. Blz. 317 Inleiding
          2. Blz. 318 Doelstellingen
            1. Blz. 319 De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
            2. Blz. 320 De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
            3. Blz. 321 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
        4. Blz. 322 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 323 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 324 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 325 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 326 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
        6. Blz. 327 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2024
          1. Blz. 328 Voorstellen van nieuw beleid voor het jaar 2024
      4. Blz. 329 Programma 4 - Dienstverlening
        1. Blz. 330 Leeswijzer
        2. Blz. 331 Integrale veiligheid en ondermijning
          1. Blz. 332 Ambitie
          2. Blz. 333 Ontwikkelingen
          3. Blz. 334 Bestuurlijke kaders
          4. Blz. 335 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 336 We zorgen voor een veilige en leefbare woon- en werkomgeving
              1. Blz. 337 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            2. Blz. 338 Wij zijn samen met de  ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
              1. Blz. 339 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            3. Blz. 340 De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
        3. Blz. 341 Regionale en grensoverschrijdende samenwerking
          1. Blz. 342 Ambitie
          2. Blz. 343 Ontwikkelingen
          3. Blz. 344 Bestuurlijke kaders
          4. Blz. 345 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 346 Euregionale samenwerking bevorderen
              1. Blz. 347 We bevorderen experimenteergebieden in relatie tot Euregionale samenwerking.
              2. Blz. 348 We gaan onderzoeken of samenwerking met andere partijen (bijv. de regio) ons verder brengt dan solo functioneren.
              3. Blz. 349 We gaan onderzoeken of we aanbestedingen (meer) gezamenlijk met andere gemeenten kunnen doen.
              4. Blz. 350 We gaan onderzoeken op we op het gebied van informatiemanagement nog verder kunnen samenwerken.
              5. Blz. 351 We onderzoeken de mogelijkheid om aan te sluiten bij het internationaal netwerkbureau.
              6. Blz. 352 We participeren proactief in nationale en Europese programma's, zoals Interreg en Erasmus+
            2. Blz. 353 Stimuleren Duitse taal onder de inwoners van Oost Gelre
              1. Blz. 354 We gaan samen met de onderwijsinstellingen onderzoeken hoe de Duitse taal kan worden bevorderd.
        4. Blz. 355 Dienstverlenend en meedenkend
          1. Blz. 356 Ambitie
          2. Blz. 357 Ontwikkelingen
          3. Blz. 358 Bestuurlijke kaders
          4. Blz. 359 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 360 Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie
              1. Blz. 361 We faciliteren burgerinitiatieven en brengen mensen met elkaar in contact.
              2. Blz. 362 We faciliteren ondernemers daar waar het kan. We streven ernaar de meest ondernemersvriendelijke gemeente te zijn.
              3. Blz. 363 We stimuleren en sluiten aan bij initiatieven vanuit de samenleving.
            2. Blz. 364 Inwoners, ondernemers en instellingen zijn tevreden over onze dienstverlening en werken graag met ons samen
            3. Blz. 365 Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid
              1. Blz. 366 We organiseren een jongerenforum gericht op 15 tot 35-jarigen
              2. Blz. 367 We realiseren een Kinderraad
        5. Blz. 368 Financieel gezond
          1. Blz. 369 Ambitie
          2. Blz. 370 Ontwikkelingen
          3. Blz. 371 Bestuurlijke kaders
          4. Blz. 372 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 373 Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
              1. Blz. 374 We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
        6. Blz. 375 Beleidsindicatoren
          1. Blz. 376 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 377 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 378 Meerjarenbegroting
          2. Blz. 379 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
        8. Blz. 380 Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2024
          1. Blz. 381 Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2024
    4. Blz. 382 Paragrafen
      1. Blz. 383 Inleiding
        1. Blz. 384 Inleiding
      2. Blz. 385 Paragraaf 1: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 386 Inleiding
        2. Blz. 387 Beleid weerstandsvermogen
        3. Blz. 388 Beschikbare weerstandscapaciteit (incidenteel en structureel)
        4. Blz. 389 Benodigde weerstandscapaciteit volgens risico simulatie
        5. Blz. 390 Verkorte beschrijving van de belangrijkste financiële risico's
        6. Blz. 391 Nadere toelichting van de belangrijkste financiële risico's
      3. Blz. 392 Paragraaf 2: Verbonden partijen en participaties
        1. Blz. 393 Verbonden partijen en participaties
        2. Blz. 394 Veiligheidsregio Noord en Oost Nederland (VNOG)
        3. Blz. 395 Fijnder
        4. Blz. 396 Stadsbank Oost Nederland (SON)
        5. Blz. 397 Regio Achterhoek
        6. Blz. 398 NV Rova
        7. Blz. 399 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA)
        8. Blz. 400 Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM)
        9. Blz. 401 Dimpact
        10. Blz. 402 Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL)
        11. Blz. 403 GGD
        12. Blz. 404 Laarberg
        13. Blz. 405 Overzicht verbonden partijen
      4. Blz. 406 Paragraaf 3: Bedrijfsvoering
        1. Blz. 407 Inleiding
        2. Blz. 408 Communicatie in het hart van beleid
        3. Blz. 409 Personeelsbeleid
        4. Blz. 410 Integriteit en ondermijning
        5. Blz. 411 Informatiemanagement
        6. Blz. 412 Financiën, planning & control
        7. Blz. 413 Juridische kwaliteitszorg
        8. Blz. 414 Mediation
        9. Blz. 415 Bezwarencommissie
        10. Blz. 416 Ombudsman
        11. Blz. 417 AVG
        12. Blz. 418 ENSIA
        13. Blz. 419 Participatie
        14. Blz. 420 Programma Omgevingswet
        15. Blz. 421 Wet Open Overheid
        16. Blz. 422 Fraude en continuïteit
      5. Blz. 423 Paragraaf 4: Financiering
        1. Blz. 424 Inleiding
        2. Blz. 425 Ontwikkeling rentepercentage 2024
        3. Blz. 426 Kasgeldlimiet (renterisico op korte schuld)
        4. Blz. 427 Renterisiconorm (renterisico op lange schuld)
        5. Blz. 428 Kredietrisico
        6. Blz. 429 Leningenportefeuille
        7. Blz. 430 Schatkistbankieren
        8. Blz. 431 Rentelasten 2024
      6. Blz. 432 Paragraaf 5: Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 433 Inleiding
        2. Blz. 434 Overzicht beheerplannen voor het jaar 2024
        3. Blz. 435 Wegen
        4. Blz. 436 Riolering
        5. Blz. 437 Openbaar groen en water
        6. Blz. 438 Openbare verlichting
        7. Blz. 439 Civiel technische kunstwerken
        8. Blz. 440 Speelvoorzieningen
        9. Blz. 441 Gemeentelijke gebouwen
        10. Blz. 442 Water
      7. Blz. 443 Paragraaf 6: Grondbeleid
        1. Blz. 444 Inleiding
        2. Blz. 445 Grondbeleid
        3. Blz. 446 Actuele stand van zaken
        4. Blz. 447 Reservering voor risico's grondexploitatie
        5. Blz. 448 Voorziening voor verwachte verliezen
        6. Blz. 449 Afsluiting complexen
        7. Blz. 450 Gronden gepresenteerd onder materiële vaste activa
      8. Blz. 451 Paragraaf 7: Lokale heffingen
        1. Blz. 452 Inleiding
        2. Blz. 453 Overzicht lokale heffingen
        3. Blz. 454 Leges
        4. Blz. 455 Ontwikkeling van de divers lokale heffingen
        5. Blz. 456 Lokale lastendruk
        6. Blz. 457 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
    5. Overzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap