Financiële programmabegroting 2024

Bestaand beleid 2024 versus 2023

Terug naar navigatie - Bestaand beleid 2022 versus 2021

In deze paragraaf geven we op hoofdlijnen de afwijkingen tussen de Programmabegroting 2024 en  Programmabegroting 2023 weer.

Bedragen x € 1.000

 

 

Programma

 

 

 Jaarrekening 2022

 

Begroting 2023

Begroting 2024

 Uitgaven

 Inkomsten

 Saldo

Uitgaven

Inkomsten

Saldo

Uitgaven

Inkomsten

Saldo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wonen

-16.363

7.991

-8.372

-16.278

7.236

-9.042

-17.632

8.168

-9.042

2. Welzijn

-44.309

9.622

-34.687

-43.107

6.098

-37.009

-49.350

7.811

-41.539

3. Werken

-1.574

1483

-91

-1.504

1.213

-291

-2.572

2.203

-369

4. Dienstverlening

-5.520

916

-4.604

-6.148

490

-5.658

-6.800

599

-6.201

Algemene dekkingsmiddelen

-596

65.781

65.185

-683

64.361

63.678

-791

72.403

71.612

Overhead

-10.437

142

-10.295

-10.359

15

-10.343

-12.381

16

-12.365

Onvoorzien

0

0

0

-1.067

0

-1.067

-67

0

-67

Heffing Vennootschapsbelasting (VPB)

-1

0

-1

-30

0

-30

-30

0

-30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo van baten en lasten

-78.800

85.935

-7.135

-79.176

79.413

237

-89.622

91.200

1.578

Mutaties reserves programma 1

-685

664

-21

0

270

270

0

270

270

Mutaties reserves programma 2

-1.643

436

-1.207

0

115

115

0

115

115

Mutaties reserves programma 3

0

397

397

0

0

0

0

0

0

Mutaties reserves programma 4

-1.795

3.300

1.505

-788

867

79

-788

867

79

Geraamd resultaat

-82.923 

90.732 

-7.809 

-79.964

80.665

701

-90.410

92.452

2.042

 

 

Wat u in bovenstaande tabel kunt herleiden, is het structurele begrotingsresultaat voor 2024. In dit begrotingsresultaat is rekening gehouden met de verwachte inflatie voor 2024.   

Onderstaande vergelijking is gebaseerd op het structurele begrotingsresultaat 2024 en 2023.

De Programmabegroting 2023, inclusief wijzigingen                                                                                   €  701.000
De Programmabegroting 2024 bestaand beleid                                                                                              €  2.042.000

T.o.v. 2023 is sprake van een verbetering van het structurele resultaat met                                  €  1.341.000

De afwijkingen ten opzichte van de programmabegroting 2023 vloeien voort uit het nieuw beleid 2023 en de wijzigingen van de bestuursrapportage. 

Voorstellen van nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voorstellen van nieuw beleid

De voorstellen voor nieuw beleid worden onderverdeeld in voorstellen die reeds met de kadernota aan u zijn voorgelegd en nieuw beleid. Beide leiden tot het volgende beslag op middelen. In bijlage 3 vindt u de uitwerking van de voorstellen van nieuw beleid per programma.

 

Investeringsniveau (x € 1.000)

Programma 

2024

2025

2026

2027

1. Wonen - kadernota

7.689

10.332 7.738 6.422

1. Wonen - nieuw beleid

0 0 0 0

2. Welzijn - kadernota

250 5.350 0 0

2. Welzijn - nieuw beleid

147 0

0

0

3. Werken - kadernota

0 0

0

0

3. Werken - nieuw beleid

0 0

0

0

4. Dienstverlening - kadernota

100 0

0

0

4. Dienstverlening - nieuw beleid

0

0

0

0

 

 

 

 

 

Totaal investeringsniveau nieuw beleid

8.186 15.682 7.738 6.422

 

Budgettaire lasten (x € 1.000)

Programma

2024

2025

2026

2027

1. Wonen - kadernota

1.753 2.306 2.765 3.202

1. Wonen - nieuw beleid

75 75 150 150

2. Welzijn - kadernota

1.448 808 1.120 891

2. Welzijn - nieuw beleid

142 167 192 192

3. Werken - kadernota

371 211 161 161

3. Werken - nieuw beleid

100 100 100 100

4. Dienstverlening - kadernota

336 284 139 139

4. Dienstverlening - nieuw beleid

381 381 291 291

Totaal budgettaire lasten nieuw beleid

4.606 4.332 4.918 5.126

 

       

Dekking uit reserve

2.425 1.387 1.097 867

Dekking uit voorziening riolering

247 455 531 708

Totaal dekking t.l.v. reserves & voorzieningen

2.672 1.842 1.628 1.575

 

 

 

 

 

Netto budgettaire jaarlasten nieuw beleid

1.934

2.490

3.290

3.551

Belangrijke items zijn onder andere onderwijshuisvesting Groenlo, reconstructies wegen, zorg en participatie in het bijzonder gericht op samenwerking, preventie en langer zelfstandig thuis wonen, sportbeleid, cultuurbeleid, aanstellen accountmanager centrumgebied en buitengebied, en integrale veiligheid.

Financieel begrotingsresultaat 2024

Terug naar navigatie - Financieel begrotingsresultaat 2023

Op basis van de Programmabegroting 2024, voorstellen van nieuw beleid (besluit en noodzakelijk) en het dekkingsplan ontstaat het volgende financiële beeld voor het jaar 2024 (x € 1.000).

 

Financieel resultaat bestaand beleid programmabegroting 2024

 € 2.042

Inflatoire verhoging ozb en leges

 € 163

Structureel resultaat bestaand beleid

 €  2.205

Voorstellen van nieuw beleid 2024

 € -1.934

Subtotaal

 € 271

Structureel dekkingsplan 2024

 € 0

Voordelig begrotingsresultaat 2024

 € 271

Ten opzichte van de kadernota lijkt het financieel rooskleuriger. Dit wordt veroorzaakt door de gunstige bijstelling van het gemeentefonds voor 2024 en 2025. Echter vanaf 2026 zijn er diverse onzekerheden over de hoogte van het gemeentefonds. Dit leidt ertoe dat het begrotingsresultaat voor 2026 negatief is op basis van huidige gegevens. 

Incidentele baten en lasten bestaand beleid

Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves

Onderstaand overzicht geeft u inzicht in de structurele mutaties van de reserves. De belangrijkste mutatie betreft de bespaarde rente (x € 1.000).

 

Toevoeging

Onttrekking

Saldo

 

 

 

 

Bespaarde rente reserves

-747

788

41

Kapitaallasten school Flierbeek en Hamalandschool, reserve onderwijshuisvesting (mutatie loopt af in 2036)

0

115

115

Totaal

-747

903

156

Meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Meerjarenbeeld

In de Meerjarenbegroting hanteren wij de volgende uitgangspunten:

Ontwikkeling prijsstijgingen en loonkosten

In de Meerjarenbegroting houden wij rekening met constante prijzen. We houden dus geen rekening met inflatie en loonsomontwikkeling.  In de begroting 2024 wordt voor aanvaard / bestaand beleid een algemene prijsontwikkeling van 3,8% gehanteerd. Dit sluit aan met de prijsontwikkeling van het BBP voor 2023. 
In de samenstelling van de begroting 2024 worden de salarissen van juni 2023 als uitgangspunt genomen. Tevens dienen de normale periodieke verhogingen, meegenomen te worden. Voor 2024 wordt een loonkostenontwikkeling verwacht van 3% ten opzichte van de salarissen van juni 2023.

Algemene uitkering uit het gemeentefonds

- Zoals gebruikelijk is de meicirculaire gehanteerd voor de berekening van de algemene uitkering voor de programmabegroting. Een belangrijke ontwikkeling hierbij is dat het rijk door de positieve bijstellingen op de rijksbegroting voor prijsontwikkelingen het accres stijgt.  In de meicirculaire is een nieuwe accresraming opgenomen voor het jaar 2023 en verder.  Als gevolg van de stijging van het accres loopt de omvang van de algemene uitkering landelijk op van € 1 miljard in 2023 naar € 3,2 miljard in 2025. Conform de normeringsmethodiek is de algemene uitkering gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijksbegroting. Opgemerkt zij dat de stijging van de rijksuitgaven voor defensie (als gevolg van de oorlog in Oekraïne) niet meetellen in de zogenoemde accresrelevante uitgaven en dus geen effect hebben op de algemene uitkering.
- Wijziging van de normeringsmethodiek: In het coalitieakkoord van het kabinet is vanaf 2026 het accres vastgezet op een plus van € 1 miljard boven op de stand van de Miljoenennota 2022. Het effect voor de gemeenten is dat de algemene uitkering in 2026 daalt met ruim € 2,4 miljard ten opzichte van 2025. Hiermee legt het kabinet een gigantische opdracht bij de gemeenten om financieel het hoofd boven water te houden.
- Jeugdzorg:  In het rijks coalitieakkoord is een extra besparing in het jeugddomein opgenomen met een omvang van € 100 miljoen in 2024, oplopend naar € 500 miljoen in 2025 en 2026, en structureel € 511 miljoen vanaf 2027. Het kabinet heeft besloten dat deze besparing een Rijksverantwoordelijkheid is. Het gaat daarbij om maatregelen waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben of waarbij alternatieve inkomsten gegenereerd worden door middel van de invoering van een eigen bijdrage. Ook draagt het Rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang.
- Opschalingskorting: Het kabinet heeft besloten deze kabinetsperiode voor zowel gemeenten als provincies de oploop van de opschalingskorting te schrappen voor de periode 2022 tot en met 2025. Echter voor 2026 en 2027 is de opschalingskorting wederom opgenomen. Landelijk gaat het hierbij om een bedrag van € 675 miljoen.
- Volkshuisvesting en Woningbouwimpuls: In het rijks coalitieakkoord zijn middelen voor de woningbouwimpuls (10 x € 100 miljoen) en voor de volkshuisvesting (4 x € 150 miljoen) opgenomen. Deze middelen worden voor de jaren 2023 tot en met 2025 onttrokken aan het voor die jaren gereserveerde accres. Met andere woorden de gemeenten worden gekort op de algemene uitkering voor de stimulering van woningbouw / volkshuisvesting om vervolgens een aanvraag te moeten doen voor beide onderdelen.

Belastingdruk

Wij houden vanaf 2025 rekening met een jaarlijkse trendmatige verhoging van 2% voor de onroerendezaakbelasting (OZB) ad € 135.000. Er wordt geen extra verhoging voorgesteld. 

Jaren 2025-2027

Voor de jaren 2025-2027 wordt gewerkt met constante prijzen.

Meerjarenperspectief 2024-2027

Terug naar navigatie - Meerjarenperspectief 2023 - 2026

Doorrekening van het meerjarenperspectief leidt tot het volgende financieel overzicht (x € 1.000).

 

2024

2025

2026

2027

 

 

 

 

 

Begrotingsuitkomst lopend jaar

2.042

2.206 4.918 2.234

 

 

 

 

 

jaarlijkse autonome ontwikkelingen uitgaven

 

 

 

 

vrijval kapitaallasten   -250 300 300
ontwikkeling prijzen        
         
jaarlijkse autonome ontwikkelingen inkomsten        

algemene uitkering uit het gemeentefonds

 

2.799

-3.149

1.198

trendmatige verhoging OZB

138

138

138

138

trendmatige verhoging leges

25

25

25

25

 

 

 

 

 

subtotaal

2.205

4.918

2.232

3.895

Netto budgettaire last nieuw beleid

-1.934

-2.490

-3.290

-3.551

Cumulatief dekkingsplan

0

0 0 0

 

 

 

 

 

Begrotingsresultaat

271

2.428

-1.058

344



Reservepositie

Terug naar navigatie - Reservepositie

Hierna volgt een opsomming van de stand van de eigen financieringsmiddelen per 1 januari 2023 en 1 januari 2024. Hierbij maken we onderscheid tussen algemene reserves, bestemmingsreserves en voorzieningen (x € 1.000).

 

 

2023

2024

Algemene reserve

 

 

    - waarvan geblokkeerd

23.299 23.299

    - waarvan vrij besteedbaar

6.446 7.595

Bestemmingsreserves

11.939 11.630

Voorzieningen

11.303 10.071

Totaal reserves en voorzieningen

52.987

52.595

 

Naast een structureel sluitende Meerjarenbegroting is het voor de robuustheid van de gemeentelijke financiële positie noodzakelijk dat we over een vrij besteedbare reserve beschikken. Die moet minimaal gelijk zijn aan de uitgangspunten in de nota risicomanagement en het financieel weerstandsvermogen. De minimaal benodigde weerstandscapaciteit € 2,5 miljoen. Voor zowel 2023 als 2024 is de algemene reserve vrij besteedbaar ruim boven de grens. 

Op basis van de voorstellen kennen de reservepositie en de weerstandsnorm de volgende ontwikkeling (x € 1.000):

 

2024

2025

2026

2027

Vrije besteedbare reserves

4.274

5.311

3.513

3.292

 

 

 

 

 

Beschikbare weerstandscapaciteit

5.641

6.678 4.881 4.660

Benodigde weerstandscapaciteit

-2.500

-2.500

-2.500

-2.500

Weerstandscapaciteit boven de norm

3.141

4.178

2.381

2.160

 

Ontwikkeling algemene uitkering

Wij hebben de voorlopige effecten van de meicirculaire in het meerjarenperspectief meegenomen (x € 1.000).

 

 

2025

2026

2027

 

 

 

 

Ontwikkeling algemene uitkering

2.958

-24

1.539

Ontwikkeling integratie uitkering

-151

-318

-662

Ontwikkeling decentralisatie uitkeringen

-7

-7

-27

Ontwikkeling cumulatief (t.o.v. 2024)

2.800

-349

850

De algemene uitkering voor de jaren 2025 en 2027 zijn hoger dan de algemene uitkering in 2024. Voor 2026 geldt dat de algemene uitkering € 349.000 lager is van het niveau van 2024. De daling van de algemene uitkering zorgt voor een negatief resultaat in 2026. Deze daling wordt veroorzaakt door de nieuwe financieringssystematiek.

Begroting 2024 versus begroting 2023

Programma 1: Wonen

Terug naar navigatie - Programma 1: Wonen

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Primitieve begroting 2023
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 5.551 5.004
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 187 192
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.546 2.582
TV7.2 7.2 Riolering 3.008 2.664
TV7.3 7.3 Afval 2.634 2.472
TV7.4 7.4 Milieubeheer 1.863 1.655
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving 994 901
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 852 811
Terug naar navigatie - Programma 1: Leefomgeving

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Primitieve begroting 2023
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -258 -218
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1 -1
TV7.2 7.2 Riolering -3.413 -3.294
TV7.3 7.3 Afval -3.306 -3.130
TV7.4 7.4 Milieubeheer -550 -3
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving -302 -252
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -339 -339

Programma 2: Welzijn

Terug naar navigatie - Programma 2: Welzijn

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Primitieve begroting 2023
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 2.599 2.698
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.458 1.255
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 541 332
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties 1.727 1.603
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 269 261
TV5.4 5.4 Musea 296 279
TV5.6 5.6 Media 546 535
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.305 1.860
TV6.2 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 2.369 1.846
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen 7.426 5.625
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk 6.612 7.820
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 2.557 2.118
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.245 1.573
TV6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 3.799 632
TV6.71A 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 3.434 2.900
TV6.71B 6.71B Begeleiding (WMO) 352 264
TV6.71C 6.71C Dagbesteding (WMO) 0 2.702
TV6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 6.719 458
TV6.72A 6.72A Jeugdhulp begeleiding 0 4.981
TV6.72B 6.72B Jeugdhulp behandeling 171 200
TV6.72C 6.72C Jeugdhulp dagbesteding 21 0
TV6.73C 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 2.396 1.659
TV6.74A 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 0 0
TV6.74B 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 0
TV6.82 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 223
TV6.82A 6.82A Jeugdbescherming 392 569
TV6.82B 6.82B Jeugdreclassering 163 0
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 952 714
Terug naar navigatie - Programma 2: Welzijn

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Primitieve begroting 2023
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -160 -135
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering -164 0
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties -160 -154
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -4 -4
TV5.6 5.6 Media -6 -5
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -1.301 -63
TV6.2 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -11 -11
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen -4.340 -4.150
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk -1.241 -1.222
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -65 -162
TV6.71A 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) -192 -192
TV7.1 7.1 Volksgezondheid -169 0

Programma 3: Werken

Terug naar navigatie - Programma 3: Werken

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Primitieve begroting 2023
TV3.1 3.1 Economische ontwikkeling 216 109
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 604 451
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 146 140
TV3.4 3.4 Economische promotie 687 685
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 919 118
Terug naar navigatie - Programma 3: Werken

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Primitieve begroting 2023
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -450 -396
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -19 -19
TV3.4 3.4 Economische promotie -988 -788
TV8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) -745 -9

Programma 4: Dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 4: Dienstverlening

Lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Primitieve begroting 2023
TV0.1 0.1 Bestuur 1.923 1.771
TV0.2 0.2 Burgerzaken 1.151 1.016
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 578 388
TV0.8 0.8 Overige baten en lasten 67 1.067
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.259 2.055
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 787 817
TV7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 2 2
Terug naar navigatie - Programma 4: Dienstverlening

Baten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Primitieve begroting 2023
TV0.2 0.2 Burgerzaken -349 -254
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -183 -169
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer -50 -49
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid -17 -17

Verbonden partijen

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overzicht verbonden partijen
1. De volgens de rekenkamer gedefinieerde verbonden partijen met een bestuurlijk en aanmerkelijk financieel belang. Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Gemeenschappelijke regelingen
Regio Achterhoek Doetinchem Regio Achterhoek zet zich in voor een duurzaam vitale, aantrekkelijke en gezonde regio door samen met andere partners (bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties) de Achterhoekvisie 2030 en jaarplannen uit te voeren. Met deze agenda wil de regio een antwoord bieden op diverse ontwikkelingen die op de Achterhoek afkomen, zoals demografische krimp, economische uitdagingen en klimaat- en milieuproblematiek. Door krachten te bundelen en slimme verbindingen te leggen kan de Achterhoek vitaal gehouden worden. Via Regio Achterhoek wordt er gewerkt aan een coöperatieve regio die nieuwe, onverwachte oplossingen ontwikkelt en toepast. Daarnaast zal invulling gegeven worden aan de Regio Deal Achterhoek die de regio heeft gesloten met het Rijk en waarmee een (extra) impuls gegeven wordt aan de regionale opgaven waar gemeenten voor staan. AB-Bestuurslid Burgemeester A. Bronsvoort, Plv. Wethouder J. Hoenderboom 7 gemeenten 6.485.000 6.048.000 15.245.000 15.266.000 geen 0 221.633
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland Apeldoorn De veiligheidsregio werkt in nauw overleg met maatschappelijke partners aan een veilige leefomgeving. Zeven dagen per week, 24 uur per dag ligt de focus op het beheersen van risico's en het bestrijden van incidenten. Voortdurend goed voorbereid zijn in samenspraak met burgers, bedrijven en instellingen in de regio Noord- en Oost-Gelderland DB/AB-Bestuurslid Burgemeester A. Bronsvoort, Plv. Wethouder J. Hoenderboom 22 gemeenten 14.149.000 12.691.000 44.112.000 56.608.000 geen 0 1.918.000
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) Hengelo (Gld) De Omgevingsdienst Achterhoek is voor overheden in deze regio (en namens deze overheden ook voor bedrijven en burgers) hèt aanspreekpunt voor vraagstukken op het gebied van milieu. De adviseurs bieden hoogwaardige kennis en expertise aan op het gebied van vergunningverlening, toezicht, handhaving en milieuadvies. Door de bundeling van kennis, de korte lijnen en het snel en efficiënt werken zijn de geleverde producten steeds van hoog niveau. Het doel van de ODA is om samen met haar opdrachtgevers zich dagelijks in te zetten voor een gezonde, schone en veilige leefomgeving voor de inwoners en bedrijven in haar werkgebied. AB-Bestuurslid AB lid: Wethouder B. Porskamp 8 gemeenten 164.000 210.000 1.050.000 1.146.000 geen 0 636.000
Plv lid: Wethouder J. Hoenderboom
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (ECAL) Doetinchem Het Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers beheert het archief van de acht Achterhoekse gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. Voor deze gemeenten bewaart het Erfgoedcentrum historische informatie en stelt deze beschikbaar. Het beschikbaar stellen gebeurt via de website of op de studiezaal. De komende jaren zal het archief naast papieren informatie meer en meer digitale informatie bevatten. AB Bestuurslid Lid: Wethouder J. Hoenderboom 8 gemeenten 175.946 187.793 592.838 451.591 geen 43.222 185.572
Plv lid: Wethouder E. Dusseldorp
1. De volgens de rekenkamer gedefinieerde verbonden partijen met een bestuurlijk en aanmerkelijk financieel belang. Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Fijnder Groenlo De dienst is van en voor de gemeenten (Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk); De dienst staat voor maximale zelfstandigheid op het gebied van arbeid, inkomen en participatie; De dienst is klantgericht, resultaatgericht en levert in haar samenwerking met partners maatwerk; De dienst voert de opgedragen taken uit met betrokken, professioneel en kwalitatief goed personeel; De dienst heeft ambitie en wenst een voortrekkersrol te vervullen DB-Bestuurslid AB lid 1: Wethouder E. Dusseldorp 3 gemeenten 1.500.000 1.500.000 11.628.000 10.988.000 geen 0 11.502.000
AB lid 2: Wethouder A. Schuten
AB-Bestuurslid Plv lid 1: Wethouder J. Hoenderboom
Plv lid 2: Wethouder B. Porskamp
Stadsbank Oost Nederland Enschede De Stadsbank Oost Nederland is een Gemeenschappelijke Regeling ‘van en voor’ gemeenten. De missie is om financiële weerbaarheid en eigen kracht van huishoudens te versterken. Dit doen door voortdurend te bouwen aan een betrouwbare, transparante en kwalitatief hoogwaardige uitvoeringsorganisatie, die samen met klanten duurzame resultaten boekt en zich daarover altijd maatschappelijk verantwoordt. AB-Bestuurslid Lid: Wethouder E. Dusseldorp 22 gemeenten 892.100 1.289.900 11.496.600 5.790.100 geen 0 0
Plv lid: Wethouder vA. Schutten
GGD Noord- Oost Gelderland Warnsveld De GGD is de gezondheidsdienst van en voor de gemeenten Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Harderwijk, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen. Centraal bij de GGD staat preventie: het voorkomen van ziekten in de regio. AB-Bestuurslid AB lid: Wethouder E. Dusseldorp 22 gemeenten 2.211.000 2.410.000 2.879.000 2.629.000 geen 0 626.862
Plv lid: Burgemeester A. Bronsvoort
Naamloze, Commanditaire en Besloten Vennootschappen en verenigingen Vestigingsplaats Openbaar belang Bestuurlijke relatie Collegevertegenwoordiging Aantal deelnemers Eigen vermogen Vreemd vermogen verandering belang resultaat Financiële bijdrage
begin dienstjaar eind dienstjaar begin dienstjaar eind dienstjaar dienstjaar
Gebiedsonderneming Laarberg CV Groenlo Laarberg is het regionale bedrijvenpark in het oostelijke deel van de Achterhoek. Door een bundeling van krachten kunnen we de concurrentiepositie van de regio waarborgen, verstevigen en verbeteren. Met ruimte voor ondernemingen tot en met milieucategorie 5 Vennoot Vert : Wethouder A. Schutten 2 gemeenten 48% aandelen
Gebiedsonderneming Laarberg BV Groenlo Laarberg is het regionale bedrijvenpark in het oostelijke deel van de Achterhoek. Door een bundeling van krachten kunnen we de concurrentiepositie van de regio waarborgen, verstevigen en verbeteren. Met ruimte voor ondernemingen tot en met milieucategorie 5 Lid raad van commissarissen Aandeelhouder Vert : Wethouder A. Schutten 2 gemeenten 48% aandelen
Plv vert: Wethouder J. Hoenderboom
Alliander NV Arnhem Alliander is een netwerkbedrijf en zorgt voor een betrouwbare, betaalbare en bereikbare energievoorziening (gas en elektra) Aandeelhouder Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht 395.494 aandelen
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
Nuval Platform - De gemeenten die zich verenigd hebben in het Nuval-platform hebben afgesproken in een aantal onderwerpen met één stem op te treden tijdens de aandeelhoudersvergaderingen van Alliander en Vitens. Lid vereniging Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht Ca. 2.500
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
Vitens NV Zwolle Het beschikbaar stellen van voldoende betrouwbaar drinkwater. Aandeelhouder Vert: Wethouder A. Schutten Niet in kaart gebracht € 684,8 miljoen € 724,1miljoen € 1537 miljoen € 1682 miljoen 18.693 aandelen
Plv vert: Wethouder B. Porskamp
NV ROVA Zwolle ROVA is een duurzaam dienstenbedrijf dat voor de aandeelhoudende gemeenten zorg draagt voor de inzameling van het huishoudelijk afval en het onderhoud van de openbare ruimte. De missie van de ROVA is om zorg te dragen voor een schone en duurzame leefomgeving voor de inwoners van de aandeelhoudende gemeenten. De ROVA is actief voor 23 gemeenten verdeeld in 3 regio's: Zwolle, Achterhoek en Eemland. Aandeelhouder Vert: Wethouder B. Porskamp 23 gemeenten 295 aandelen
Plv vert: Wethouder A. Schutten
AGEM Doetinchem De AGEM levert een bijdrage aan de energie transitie in de Achterhoek. Lid vereniging Vert: Wethouder B. Porskamp 8 gemeenten 38 aandelen
BNG Bank N.V. Den Haag Het behoud van een belangrijk marktaandeel in het Nederlandse publieke en semipublieke domein en rendement voor de aandeelhouders. Aandeelhouder vert. Wethouder A. Schutten De staat, gemeenten, provincies 51.363 aandelen
Coöperatieve vereniging “Dimpact” u.a. Enschede Gemeenten staan allemaal voor dezelfde uitdagingen, zoals digitalisering, antwoord geven, zaakgericht werken en ketensamenwerking. Elke gemeente heeft daarbij te kampen met onvoldoende middelen, kennis en capaciteit. Samenwerken met elkaar ligt dan voor de hand. Dimpact is een coöperatieve vereniging 100% van, voor en door gemeenten. De Dimpact-gemeenten hebben de handen ineen geslagen om vraagstukken rondom dienstverlening en bedrijfsvoering gezamenlijk op te pakken. Lid vereniging Vert: Wethouder J. Hoenderboom Thans 31 gemeenten lid
Plv vert: Wethouder A. Schutten
Leisurelands B.V. Arnhem Openbare toegankelijkheid dagrecreatieterrein Aandeelhouder Vert. gemeente Berkelland gemachtigd namens Oost Gelre Niet in kaart gebracht 1.049 aandelen