Programma 4 - Dienstverlening

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

In dit hoofdstuk gaan we in op de koers die we willen volgen binnen het vierde programma: Bestuur, bedrijfsvoering en dienstverlening. Binnen dit programma benoemen we twee belangrijke speerpunten:

  • Intensivering van de aanpak van ondermijning. 
  • De implementatie van de Omgevingswet, mede gelet op de ruimte voor initiatieven van burgers en ondernemers.

Integrale veiligheid en ondermijning

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

De gemeente Oost Gelre gaat voor een veilige woon- en leefomgeving waar je prettig kunt wonen, werken en recreëren. Ongewenste situaties proberen we te voorkomen of pakken we aan door dit vroegtijdig te signaleren. Daarnaast krijgt ondermijning geen voet aan de grond in Oost Gelre door onder andere het creëren van een veilig buitengebied, het weerbaar maken van inwoners, bedrijven en verenigingen en aanpakken van misstanden. Tot slot zorgen we ervoor dat we voorbereid zijn op crisissen zodat we niet verrast worden en onze inwoners, bedrijven en verenigingen op ons kunnen rekenen.      

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

De gemeente Oost Gelre gaat voor een veilige woon- en leefomgeving waar je prettig kunt wonen, werken en recreëren. Op het gebied van integrale veiligheid en ondermijning spelen een aantal ontwikkelingen waarop ingezet wordt om deze ambitie te kunnen waarmaken. Deze ontwikkelingen zijn:
    Alcohol- drugs;
Zowel vanuit preventie als repressie zetten we in op (overmatig) drank- en drugsgebruik, voornamelijk door jongeren.  Dit doen we door uitvoering te geven aan het horecaconvenant en preventie- en handhavingsplan alcohol en drugs. Dit thema gaan we bespreken met de lokale horeca,  organisatoren van evenementen en sportverenigingen. Enerzijds om bewustwording te creëren over het middelengebruik en anderzijds handvaten te geven over welke maatregelen zij kunnen treffen om het middelengebruik zo goed mogelijk te voorkomen / signaleren. 

Aanvullend pakken we drugsgebruik, -handel en -productie aan binnen de mogelijkheden die er zijn. Middelen die we inzetten: het (tijdelijk) sluiten van woningen / lokaliteiten, last onder dwangsom voor drugsgebruik- of -handel (gebruikers en dealers) in de openbare ruimte. Daarnaast pakken de boa’s in samenwerking met de politie overlastsituaties door middelengebruik aan.

Hiermee wordt ook uitvoering gegeven aan de motie 'Drugs d'r uut' die unaniem is aangenomen door de gemeenteraad. 

•    Ondermijnende criminaliteit
Er wordt ingezet op het voorkomen- en aanpakken van ondermijning.  We creëren een weerbare gemeente (bestuur, interne organisatie, inwoners, bedrijven en verenigingen) door het vergroten van de bewustwording, het herkennen van signalen en het melden van vermoedens.

Ook zetten we in op het versterken van de gemeentelijke informatiepositie en datagestuurd werken. Hiervoor worden o.a. gebieds- en/of themagerichte analyses uitgevoerd zodat er gerichte (preventieve) controles uitgevoerd kunnen worden.

Tot slot worden vermoedens van ondermijning uitgezocht en pakken we (signalen van) ondermijnende criminaliteit aan door het inzetten van bestuursrechtelijke maatregelen of ervoor te zorgen dat strafrechtelijke onderzoeken prioriteit krijgen.    

•    Digitale veiligheid
Een ontwikkeling dat aandacht gaat krijgen is digitale veiligheid, een vorm van criminaliteit dat aan het toenemen is. Hierbij wordt de focus gelegd op bewustwording en digitale weerbaarheid van de interne organisatie, maar ook inwoners, bedrijven en instellingen.  

    Crisisbeheersing
De afgelopen jaren is met zowel de coronacrisis als de vluchtelingencrisis gebleken dat een goed functionerende crisisstructuur een voorwaarde is om dergelijke crisissen aan te kunnen. Met het oog op toekomstige crisissen zorgen we, in samenwerking met de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland, ervoor dat we voorbereid zijn op crisissen met een goed opgeleide en getrainde crisisorganisatie. 

•    Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG)
De VNOG werkt aan de volgende Opgaven: 
                      0. Het voorkomen, beperken en bestrijden van incidenten, rampen en crises (maatschappelijke opdracht)
                      1. Zelfredzaam & risicobewust
                      2. Vakbekwaam & deskundig
                      3. Sterke informatiepositie
                      4. Een gezonde financiële basis en betrokken medewerkers (randvoorwaarde)

De volgende ontwikkelen spelen er binnen de hierboven geformuleerde opdrachten:
- Landelijke en wereldwijde omstandigheden hebben gezorgd voor o.a. gestegen grondstofprijzen dat mogelijk van invloed is op het aanschaffen van materieel en materiaal en het onderzoek naar de toekomst van de huidige inrichting van het vrijwillige brandweerbestel. 
-  Ontwikkelingen op duurzaamheid en de energietransitie in de samenleving is in volle gang. Zonneparken worden aangelegd, er vinden pilots plaats met nieuwe energiedragers (waterstof, buurtaccu’s), etc. Dit beïnvloedt het werk van de VNOG. Dan gaat het zowel om de adviserende rol van de VNOG ten aanzien van voornemens, als de bestrijdende rol van de VNOG als zich bij de nieuwe middelen calamiteiten voordoen en de wijze waarop de VNOG zich hierop voorbereid.
- Er zijn huisvestingsafspraken gemaakt over het beheer en onderhoud van de repressieve huisvesting. De aankomende jaren moet blijken wat de financiële consequentie voor de gemeente is, aangezien deze kosten de aankomende jaren 1 op 1 verrekend wordt met de gemeente.    
-  Om de professionaliseringsslag met expertteams binnen Bevolkingszorg te ondersteunen wordt onderzocht of het mogelijk is om gebruik te gaan maken van een functionarisvolgsysteem zoals bijv. het Veiligheidspaspoort dat gebruikt wordt bij de brandweer.
- De vorming van de nieuwe meldkamer, waarbij de VNOG het werkgeverschap voor alle brandweercentralisten op zich zal nemen, betekent ook de zorg als werkgever voor 20 tot 25 nieuwe collega’s die bij de VNOG in dienst komen. 

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders

-    Integraal Veiligheidsplan Achterhoek Oost 
-    Damoclesbeleid
-    Bibob-beleid
-    Algemeen Plaatselijke Verordening
-    Regionaal Crisesplan  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Regionale en grensoverschrijdende samenwerking

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

De gemeente wil actief blijven bijdragen aan de Achterhoek en deze samen met de andere gemeenten in de regio versterken op sociaal-maatschappelijk en economisch vlak. De samenwerking binnen Regio Achterhoek/Achterhoek Ambassadeurs en Sociaal Domein Achterhoek blijft daarom hoog in het vaandel staan. Daarnaast hebben we oog voor het belang en de potentie van grensoverschrijdende samenwerking met onze Duitse buurgemeenten. Grensoverschrijdende samenwerking biedt over en weer volop kansen: voor onze ondernemers en onze inwoners, vanuit economisch, maatschappelijk en vanuit toeristisch-recreatief perspectief. Daarom blijven we inzetten op de EUREGIO en ondersteunen we de inzet van Achterhoek Ambassadeurs bij grensoverschrijdende samenwerking en de projecten en netwerken die daaruit voortvloeien.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Euregionale samenwerking biedt kansen voor Oost Gelre en ook voor de Achterhoek als regio. Samen met de Achterhoekse gemeenten zetten we daarom in op grensoverschrijdende projecten en om daar INTERREG-gelden voor te genereren.

Samen met de Kreis Borken, gemeente Enschede, EUREGIO en gemeente Oost Gelre is een nieuw Interreg project van start gegaan; Grensoverschrijdende aanpak uitbuiting van arbeidsmigranten.

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders

Inzet op de EUREGIO en ondersteunen van de inzet door de Achterhoek Ambassadeurs bij grensoverschrijdende samenwerking en de projecten en netwerken die daaruit voortvloeien. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Euregionale samenwerking bevorderen

Terug naar navigatie - Euregionale samenwerking bevorderen

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • Benutten (Europese) subsidiemogelijkheden.
  • Continueren samenwerking tussen de Duitsland coordinatoren van de Achterhoekse gemeenten.
  • We hebben een pro-actieve rol in de (EUR) regionale samenwerking.

Dienstverlenend en meedenkend

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

We willen dat de dienstverlening van de gemeentelijke organisatie in de brede zin aansluit op wat de buiten- en binnenwereld van ons vraagt. Daarbij zetten we in om, mede in de geest van de Omgevingswet,  de samenwerking met onze inwoners  verder te verdiepen. We willen er zo voor zorgen dat we maximaal aansluiten op de behoeften van de inwoner, ondernemer en organisaties, maar dat we tegelijkertijd realistisch zijn in wat haalbaar is.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Onze dienstverlening is een doorlopende activiteit waarbij een continue doorontwikkeling wenselijk is om slagvaardig te kunnen inspelen op de veranderingen in de maatschappij. We streven naar passende dienstverlening die mensgericht, regelarm, duidelijk, snel en zeker. Hiertoe voeren we jaarlijks onderzoeken uit en investeren we de komende jaren in het optimaliseren van het klantcontact door via het splitsen van receptie en telefonie toe te werken naar een volwaardig klantcontactcentrum (KCC). 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie

Terug naar navigatie - Integreren van burgerinitiatieven binnen de organisatie

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • wij faciliteren en omarmen burgerinitiatieven vanuit ons vertrouwen in de samenleving. Wij vinden het daarbij belangrijk dat initiatieven die publieke voorzieningen aanbieden en/of een beroep doen op gemeenschapsgeld, representatief zijn en passen in het algemeen belang.
  • verwachtingsmanagement is essentieel voor het slagen van burgerparticipatie. We zijn transparant, duidelijk en eerlijk over de (on)mogelijkheden. Voor elk onderwerp of project moet vooraf duidelijk zijn hoe inwoners en gemeenteraad betrokken worden.

Inwoners, ondernemers en instellingen zijn tevreden over onze dienstverlening en werken graag met ons samen

Terug naar navigatie - Inwoners, ondernemers en instellingen zijn tevreden over onze dienstverlening en werken graag met ons samen

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • We zijn één organisatie, met medewerkers die met elkaar met plezier en vakmanschap werken aan de opgaven waar Oost Gelre voor staat. De organisatie werkt integraal en opgavengericht, over afdelings- en teamgrenzen heen.
  • We organiseren de dienstverlening zo veel mogelijk dichtbij onze inwoners. Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. We leven ons in en achterhalen de behoeften van onze inwoners en ondernemers. Onze grondhouding is “ja, mits”, en we proberen binnen de wettelijke kaders al het mogelijke te doen om zaken voor elkaar te maken
  • We weten wat er in de samenleving speelt, wat dat van ons vraagt en spelen daarop in. Onze rolinvulling is daarbij afhankelijk van het (maatschappelijk) vraagstuk.
  • We hebben de basis op orde. We weten wat we moeten doen, kunnen dat ook en hebben daarbij grip op ons huishoudboekje.
  • We ontwikkelen ons naar een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de inwoner van ons verwacht.

Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid

Terug naar navigatie - Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij het uitwerken en evalueren van beleid

Steeds meer gemeenten laten kinderen meedoen in de lokale politiek. De kinderraad kan meedenken over de totstandkoming en evaluatie van beleid. Met het invullen van de Kinderraad wordt een grote stap gezet in de richting van inwonerparticipatie onder kinderen op gemeentelijk niveau. De band tussen kinderen, de gemeenteraad en het college wordt vergroot. 

We starten een jongerenforum van 15-35 jaar waar we op regelmatige basis mee gaan sparren over uiteenlopende onderwerpen. Over wat zij missen en wat wat zij graag anders zouden zien. Ook willen we de betrokkenheid van jongeren stimuleren bij onderwerpen die juist hen aangaan. 

Financieel gezond

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Oost Gelre staat er financieel gezond en stabiel voor, en we hebben de ambitie om dit zo te behouden. Dat is echter geen vanzelfsprekendheid. De onzekerheden van wijzigingen in het gemeentefonds kunnen een risico vormen voor onze financiële positie. Dat dwingt de gemeente om kritisch te blijven ten aanzien van bestaande en nieuwe plannen, van investeringen en om te onderzoeken waar er externe financieringsmogelijkheden zijn. Bezuinigingen zijn onwenselijk, maar kunnen niet geheel uitgesloten worden. We willen daarom transparant zijn in de plannen, duidelijk communiceren over de inkomsten en uitgaven, en zo een eerlijke overheid zijn richting onze inwoners en ondernemers.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

We zijn transparant over de uitgaven en inkomsten van onze gemeente. Zowel voor bestuurders als voor onze inwoners, bedrijven, instellingen en verenigingen moet duidelijk zijn waar wij de gemeentelijke middelen aan besteden. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld Pepperflow is online de voortgang van zowel de beleidsmatige als financiële ontwikkelingen te volgen.

We zijn terughoudend met de aankoop van grond en vastgoed. Aankoop vindt alleen uit strategische motieven plaats. Het beleid is voornamelijk gericht op het afstoten van grond en vastgoed.

Algemene uitkering

Sinds het verschijnen van het coalitieakkoord in 2021 is er onduidelijkheid over een nieuwe financieringssystematiek voor de algemene uitkering. De Voorjaarsnota levert een eerste inkijk op deze nieuwe systematiek. Vanaf 2027 wordt het accres gekoppeld aan de ontwikkeling van het BBP. De voorgestelde systematiek houdt onvoldoende rekening met de ontwikkeling van de kosten voor zorg en beheer en onderhoud. Bovendien gaat de nieuwe systematiek pas in 2027 in, terwijl de oude ‘trap-op-trap-af’ methode al vanaf 2026 wordt losgelaten. De verdeling van de algemene uitkering zorgt tevens voor uitdagingen voor de komende jaren.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven

Terug naar navigatie - Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven

We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:

  • we zijn transparant over onze plannen en communiceren duidelijk over inkomsten en uitgaven;
  • we zetten ons in om financiële middelen te verweren door o.a. gebruik te maken van subsidiemogelijkheden;
  • we zetten in op preventie en zijn 'streng aan de poort' om de kosten van Jeugdhulp en Wmo beheersbaar te houden.

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Taakveld

Naam indicator

Eenheid

Bron

Oost Gelre

Gemeentegrootte 25.000-50.000 inw.

Jaar

Veiligheid

Verwijzingen Halt

aantal per 1.000 jongeren

Bureau Halt

7

8

2022

Veiligheid

Winkeldiefstallen

aantal per 10.000 inwoners

CBS

4,39

12,27

2022

Veiligheid

Gewelds- en seksuele misdrijven

aantal per 1.000 inwoners

CBS

2,7

3,2

2022

Veiligheid

Diefstallen uit woning

aantal per 1.000 inwoners

CBS

0,8

1,2

2022

Veiligheid

Vernielingen en misdrijven tegen de openbare orde

aantal per 10.000 inwoners

CBS

47,29

49,92

2022

Vhrosv

Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden

in euro’s

COELO

707

867

2023

Vhrosv

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden

in euro’s

COELO

797

949

2023

Bron: waarstaatjegemeente.nl, cijfers worden regelmatig geactualiseerd en kunnen afwijken

Taakveld

Naam indicator

Eenheid

Bron

Oost Gelre

2024

Oost Gelre

2023

Bestuur en ondersteuning

Formatie

fte per 1.000 inwoners

Eigen gegevens

6,56

6,31

Bestuur en ondersteuning

Bezetting

fte per 1.000 inwoners

Eigen gegevens

6,43

6.04

Bestuur en ondersteuning

Apparaatskosten

kosten per inwoner

Eigen begroting

€ 729 

€  624

Bestuur en ondersteuning

Externe inhuur

Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen

Eigen begroting

0,17%

0,18%

Bestuur en ondersteuning

Overhead

% van totale lasten

Eigen begroting

13,81%

13,06%

Middelen: wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Meerjarenbegroting

x € 1.000

Meerjarenbegroting

 

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

 

 

 

 

 

Ongewijzigd beleid

-7.219

-6.867

-6.867

-6.867

-6.867

Structurele wijziging

 

 

 

 

 

Incidentele wijziging

 

 

 

 

 

Nieuwe raming lasten

-7.219

-6.867

-6.867

-6.867

-6.867

 

 

 

 

 

 

Baten

 

 

 

 

 

Ongewijzigd beleid

497

599

599

599

599

Structurele wijziging

 

 

 

 

 

Incidentele wijziging

 

 

 

 

 

Nieuwe raming baten

497

599

599

599

599

 

 

 

 

 

 

Saldo

-6.722

-6.268

-6.268

-6.268

-6.268

 

 

 

 

 

 

Voorstel nieuw beleid structureel

 

-420

-420

-420

-420

Voorstel nieuw beleid incidenteel

 

 -297

-245

-10

-10

Dekking reserve

 

297

245

10

10

Saldo nieuw beleid

 

-420

-420

-420

-420

 

 

 

 

 

 

Totaal saldo programma 4

-6.722

-6.688

-6.688

-6.688

-6.688

Terug naar navigatie - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024
Lasten
TV0.1 0.1 Bestuur 1.923
TV0.2 0.2 Burgerzaken 1.151
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 578
TV0.8 0.8 Overige baten en lasten 67
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.259
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 787
TV7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 2
Totaal Lasten 6.767
Baten
TV0.2 0.2 Burgerzaken -349
TV0.3 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -183
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer -50
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid -17
Totaal Baten -599
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 6.168
Stortingen
TV0.1 0.1 Bestuur -100

Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2024

Terug naar navigatie - Voorstellen voor nieuw beleid voor het jaar 2024

x € 1.000

Omschrijving

Investeringen

 

Dekking uit reserves

Budgettaire lasten

Adviseur inwonerparticipatie 

0

90

0

Uitbreiding van de griffie met een raadsadviseur 

0

0

-91

Flexpot ter vervanging ziekte 

0

0

-200

Cursus "politiek actief"

0

7

0

Digitaliseren vastbladige akten Burgerzaken 

0

30

0

Integrale veiligheid 

0

0

-50

Aanmeldzuil  entree gemeentehuis

20

0

-5

Doorontwikkeling en implementatie KISS (Klant Interactie Service Systeem)

0

15

0

Externe adviezen

0

75

0

Licentiekosten nieuw functiehuis

0

0

-6

Werving en selectie

0

0

-50

Communicatie

0

80

0

Vervanging twee auto's

80

0

-18

Totaal

100

297

-420