Doorontwikkeling organisatie ‘hart voor Oost Gelre’
De raad en college hebben in het coalitieakkoord en college-uitvoeringsprogramma op de verschillende beleidsterreinen hun ambities uitgesproken. Daarbij verandert de omgeving en de vraagstukken waar onze gemeente voor komt te staan van een gemeente continue. Dit vraagt om wendbare organisatie, die kan inspelen op het vraagstuk dat op dát moment aan de orde is. Dit vraagt weer van een organisatie dat zij continu in ontwikkeling is.
Het ene moment zit deze ontwikkeling in het vormgeven van projectmatig werken, of in het verbeteren van contacten met de omgeving. Het andere moment in scholing op vakinhoud en vaardigheden of het verbeteren van de dienstverlening. Daarom startten wij eerder ons doorontwikkelingstraject ‘Hart voor Oost Gelre’. Per 1 januari 2023 werken wij via een nieuwe organisatiestructuur waardoor een (extra) managementmiddenlaag is ingevoerd (teamleiders). In 2023 hebben we stevig ingezet we in op de ontwikkeling van onze leidinggevenden, zowel teamleiders als afdelingshoofden. We ontwikkelden het afgelopen jaar een leiderschapsontwikkelprogramma en deze is ook gestart in het najaar van 2023. Dit proces gaat ook in 2024 en de jaren erna door. Dit is een continue proces.
De doorontwikkeling is meer dan een organisatiestructuurwijziging en ontwikkeling van het management. Daarom pakte per 1 januari 2023 elk afdelingshoofd de verdere doorontwikkeling op via één van de volgende pijlers:
1. Buiten met binnen verbinden;
2. Bestuurlijk en ambtelijk samenspel;
3. Aandacht voor groei en ontwikkeling.
Het MT wordt hierin bijgestaan door diverse adviseurs uit de organisatie en enthousiaste medewerkers uit de organisatie In de loop van 2023 hebben we prioriteiten verder uitgewerkt en opgepakt en zullen we de bijbehorende acties uitvoeren in de jaren erna.
Het jaar 2023 is ook het jaar waarin wij ons verhaal (organisatievisie, koers en kernwaarden) zullen presenteren. Ons verhaal komt voort uit verschillende bijeenkomsten, interviews, werkgroepen en projecten net zoals het beeld van de samenleving door ons is meegenomen. Uitvoering vindt plaats in 2024 en erna.
Aantrekkelijk werkgeverschap
In 2024 behouden we onze focus op aantrekkelijk werkgeverschap. Dit draagt namelijk bij aan het kunnen blijven inspelen op de komende ontwikkelingen, anders gezegd we willen een toekomstbestendige organisatie zijn en blijven. Richting geven aan aantrekkelijk werkgeverschap voor zowel toekomstige als huidige medewerkers kun je op diverse manieren doen. Zaken waarop wij ons dit jaar richten zijn de evaluatie van het in 2023 ingevoerde mobiliteitsregeling (vergoeding woon/werk), arbeidsmarktcommunicatie, arbeidstevredenheid, preventie en vitaliteit. Ook kijken we naar bestaand beleid/regelingen om deze waar nodig te actualiseren.
Investeren in jong talent
We trekken jongeren aan via vacatures. Daarnaast investeert onze organisatie in jong talent door de inzet van trainees. We hebben in 2023 meerdere trainees mogen verwelkomen binnen onze organisatie. Door hen kennis te laten maken met het werken in deze mooie regio kun je jong talent binden aan de regio. Voor onze organisatie levert het ook waardevolle dingen op. Trainees zorgen voor een boost als het gaat om vernieuwend werken en/of verandering. Naast trainees verwelkomen we ook graag stagiaires en afstudeerders.
Onze positie op de arbeidsmarkt
in 2023 hebben we veel van onze vacatures kunnen invullen. Hoe mooi dit ook is, we blijven zeker aandacht geven aan onze positie op de arbeidsmarkt. In 2023 onderzoeken we wat ons gaat helpen bij het versterken van onze arbeidsmarktpositie en dit voeren we de komende jaren door. Ook verwachten we in 2024 het huidige functiehuis te actualiseren. Een functiehuis dat past bij de organisatie die we willen zijn.
Daarnaast blijven we regionaal actief meedenken en -doen met gezamenlijke initiatieven om ons samen met buurgemeenten te profileren. Een ander initiatief om de krapte op de arbeidsmarkt 'te tackelen' is de zittende medewerker zó te binden en boeien dat ze onze organisatie niet willen verlaten. Zaken zoals goed leiderschap, focus op een duurzame inzetbaarheid en het aanbieden/faciliteren van ontwikkelingsmogelijkheden kunnen hier positief aan bijdragen. Dit pakken we op via het al genoemde leiderschapsontwikkelingstraject en strategische personeelsplanning.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Wij hebben de maatschappelijke verantwoordelijkheid mensen een kans te geven deel te nemen aan de arbeidsmarkt. In deze jaren continueren we onze werkwijze. Als er taken in onze organisatie mogelijk te matchen met iemand met een afstand op de arbeidsmarkt, dan zoeken we contact met FIJNDER. Samen bekijken we of deze persoon via hen bij ons te werk gesteld kan worden. Zo zetten wij in om voor deze groep mensen de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen. Momenteel werken 4 mensen in onze organisatie met een bijzondere aanleg via detachering vanuit FIJNDER. Daarnaast is in de overeenkomst met de gecontracteerde partij als het gaat om inzet van flexwerkers de voorwaarde Social Return opgenomen.
Gezonde en veilige werkomgeving / ziekteverzuim
Het ziekteverzuimpercentage bedroeg in 2022 4,7%. Dit is een stijging in vergelijk met het voorgaande jaar. We wijken hiermee niet af van de landelijke tendens, ook daar liet 2022 een stijging zien ten opzichte van voorgaande jaren. Wel vallen we onder het landelijk percentage. Dat ontlast ons niet aandacht te geven aan preventie en verzuim. Het is en blijft dit jaar en komende jaren iets waaraan we werken. We gaan hiervoor onder andere het volgende doen. Sinds januari 2023 hebben we leidinggevenden dichtbij de medewerkers georganiseerd. We verwachten dat dit een positief effect heeft op het ziekteverzuimpercentage. Daarnaast namen we in 2023 het initiatief om onze leidinggevenden (nog) meer mee te nemen in het proces van re-integratietrajecten waardoor zij zelf nadrukkelijk de rol kunnen pakken in deze processen. We organiseerden een training waarin we de verschillende aspecten van zo’n traject doorlopen en hierin schenken we ook zorgvuldig aandacht aan zijn/haar rol in deze processen.
We blijven de komende periode werken aan een gezonde en veilige werkomgeving. In een gezonde en veilige werkomgeving is iedereen zich bewust is van risico’s op de werkplek, worden passende maatregelen genomen om die risico’s tegen te gaan en zorgen we met elkaar voor het handhaven van veilig gedrag op de werkplek. De werkgever is samen met de werknemers hier verantwoordelijk. In 2023 voerden we in dit kader de volgende zaken uit: een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en een Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO). De resultaten zorgen voor een up to date inzicht van hoe onze organisatie er momenteel voorstaat op het gebied van gezondheid en veiligheid waar we vervolgens punten uit halen voor het vervolgtraject. Dit vervolgtraject pakken we uit in de komende jaren.