Programma 2 - Welzijn

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Programma 2 omvat veel verschillende elementen die allemaal betrekking hebben op het sociaal domein in de breedste zin, dus inclusief onderwijs, cultuur en sport. Daarbinnen richten we ons o.a. op de volgende speerpunten:

  • We zetten in op het bevorderen van een gezonde leefstijl voor zowel volwassenen als kinderen/jongeren. 
  • We blijven inzetten op het terugdringen van alcohol- en drugsgebruik. 
  • We faciliteren dat iedereen kan meedoen in de maatschappij passend bij de mogelijkheden van de inwoner. Dit geldt voor wonen, werk, maar ook voor ontmoeten, dus participeren in de brede zin.
  • Onderwijsontwikkelingen en in het bijzonder de ontwikkeling van 2 IKC’s in Groenlo zullen we uitwerken en uitrollen in 2024.
  • We blijven inzetten op bijdragen naar vermogen. Daar waar het (even) niet lukt, geven we een steuntje in de rug. 
  • De ontwikkeling van een nieuwe sporthal in Groenlo biedt een mooie plek en kansen voor de binnensportverenigingen en het onderwijs samen. 
  • We ondersteunen vrijwilligers door inzet van onze vrijwilligerscoördinator en onze site www.vrijetijdsmakelaar.nl. 
  • We ondersteunen inwoners met dementie en hun netwerk. 
  • We ondersteunen (jonge) mantelzorgers. 
  • We zetten maximaal in op vroegsignalering om problematische schulden bij inwoners te voorkomen. 
  • We ontwikkelen samen met de kunst- en cultuur sector een kunst- en cultuurbeleid. 
  • Onze gemeente zet sterk in op preventieve zorg en blijft dat ook de komende jaren doen. 
  • We ondersteunen overlastgevende jongeren om weer vooruit te komen.
  • We blijven inzetten op een goed functionerende veiligheidsketen. 

Dit is slechts een deel van onze inzet, in dit programma leest u alle doelstellingen en wat wij ervoor gaan doen om deze te behalen. Dit programma is opgebouwd van preventieve inzet tot de inzet van maatwerk:

  • Gezonde leefstijl
  • Iedereen doet mee
  • Een duwtje in de rug
  • Zorg voor wie dat nodig heeft

1. Goede zorg voor iedereen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.

Wij zijn verantwoordelijk voor een dekkend zorglandschap, zodat elke inwoner (zowel jeugdigen als volwassenen) de zorg of voorziening ontvangt die noodzakelijk is. Deze hulp of voorziening verstrekken wij via een geschikte (gecontracteerde) zorgaanbieder (Zorg in natura).  Inwoners kunnen gebruikmaken van een Persoonsgebonden budget (pgb) om de ondersteuning in te kopen, indien dat gewenst en mogelijk is. Bij ondersteuning mag wet- en regelgeving niet in  de weg staan en kijken we over de grenzen heen van de Participatiewet, Wmo en de Jeugdwet.

Kwaliteit (toelichting)

Op dit moment is het gecontracteerde zorglandschap nog niet volledig dekkend. Er zijn circa 40 individuele overeenkomsten. Reden hiervoor is dat de huidige inkoop niet dekkend is gebleken bij bepaalde vormen van zorg. Om de kwaliteit en continuïteit in bepaalde gevallen te borgen zijn we soms genoodzaakt om een individuele overeenkomst af te sluiten.  
We kijken niet alleen naar een dekkend zorglandschap maar ook wat passend is voor onze inwoners. Hierbij kijken we over de grenzen heen van de verschillende wetten. Hiervoor is de arbeidsmatige dagbesteding met Fijnder sinds februari 2023 gestart. Deze voorliggende voorziening biedt een mogelijkheid voor inwoners om een zinvolle dagbesteding te hebben waar men arbeidsmatig bezig kan zijn zonder dat daar werkdruk bij komt kijken. Er kunnen ook arbeidsmatige vaardigheden geleerd worden waardoor de kansen op doorstroom naar arbeid vergroot kunnen worden. Het aantal aanmeldingen loopt achter op de vooraf verwachte instroom. Als Oost Gelre hebben we op dit moment 2 cliënten die gebruik maken van arbeidsmatige dagbesteding. Op dit moment zijn we bezig met de evaluatie hoe en of we met dit project verder gaan. 

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening

Wij monitoren de zorg die onze inwoners ontvangen en grijpen in bij zorg die onder de maat is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan goede hulp bij het huishouden of een goed functionerende rolstoel. Vanzelfsprekend werken we hierbij data gedreven. 

Kwaliteit (toelichting)

Wij gaan in het derde kwartaal rondetafelgesprekken houden met inwoners, voor zowel de inzet van Wmo, Jeugd als het Ondersteuningsteam.  Het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek gaan we zelf uitvoeren door inwoners te gaan bellen. Voor de Wmo bellen we inwoners die een indicatie voor hulp in de huishouding hebben. Bij jeugd gaan we ouders bellen van wie hun kind behandeling ontvangt. Ook bellen we ouders van wie kinderen via een doorverwijzing via de huisarts zijn doorverwezen naar behandeling. Wij zijn benieuwd hoe tevreden ze zijn over de behandeling. 

Het klanttevredenheidsonderzoek onder de klanten van onze hulpmiddelenleverancier Kersten is inmiddels door BMC uitgevoerd. Dit onderzoek is uitgevoerd in december 2023. Uit dit onderzoek blijkt dat de respondenten over het algemeen positief zijn over de communicatie met hulpmiddelenleverancier Kersten. Daarnaast is de kwaliteit van de hulpmiddelen en de dienstverlening ook positief beoordeeld. Ook heeft het overgrote deel van de respondenten een positief effect ervaren door het gebruik van het hulpmiddel. Over het onderhoud en de service van het hulpmiddel zijn de respondenten in vergelijking met andere thema’s het minst positief. Gemiddeld wordt Kersten door respondenten uit de zes gemeenten beoordeeld met een 7,8. Gebruikers van een scootmobiel beoordelen Kersten met een 8,2 het hoogst, gebruikers van een handbike met 6,2 het laagst. Dit onderzoek hebben we uitgevoerd samen met de gemeenten Berkelland, Doetinchem, Oude IJsselstreek, Montferland en Winterswijk.
Daarnaast behandelen we bezwaren van inwoners. Dit doen we in afstemming met de betrokken collega's, de zorgaanbieder(s) en de inwoner met als doel onze dienstverlening steeds verder te verbeteren. Tot 1 juli hebben we 2 bezwaren ontvangen, waarvan er 1 ingetrokken is. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed

Terug naar navigatie - Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed

Wij zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden. Bij vermoedens van misbruik, grijpen wij in. 

Kwaliteit (toelichting)

Komende maand vindt het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek plaats. Wij gaan dit jaar zelf mensen bellen. In deze vragenlijst zijn ook vragen opgenomen over de rechtmatigheid van de zorg die de inwoner ontvangt. Verder is er aandacht voor rechtmatigheid tijdens heronderzoeken. Aan de inwoner wordt dan gevraagd hoe de zorg eruit heeft gezien en of deze overeenkomt met de indicatie.
Daarnaast handelen we als er klachten/ bezwaren komen van inwoners. We nemen dan contact op met de organisatie om dit te bespreken. Hierbij maken we ook gebruik van data, zoals de BI-tool en declaraties. Ook zijn we de BI steeds verder aan het doorontwikkelen, zodat we daar ook steeds beter kunnen zien wat we inzetten en wat er gedeclareerd wordt. 
We vragen steeds vaker urenspecificaties op bij zorgaanbieders, om dit te vergelijken met de declaraties. Op deze manier gaan we met de zorgaanbieder het gesprek aan over de rechtmatigheid van declaraties. Bij twijfels over kwaliteit schakelen wij met de regionale toezichthouder Sociaal Domein.  Er is op dit moment 1 regionale toezichthouder Sociaal Domein voor alle 8 gemeenten. Wij zijn met de regio in gesprek om het aantal toezichthouders uit te breiden, zodat we beter toezicht kunnen houden op de besteding van zorggelden. 

Kwaliteit (indicator)

G

2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Kinderen en jongeren in Oost Gelre, die dat nodig hebben, ontvangen ondersteuning met als doel dat ze veilig en gezond opgroeien.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien

Terug naar navigatie - Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien

Door inzet van noodzakelijke maatwerkvoorziening kun je je als jongere zo goed mogelijk ontwikkelen en deelnemen aan het dagelijks leven.

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt met name een goede ontwikkeling gezien in het uitvoeren van een nóg bredere gezinsgerichte analyse, alvorens een maatwerkvoorziening in te zetten. Hieraan draagt de training Verklarende Analyse in positieve zin bij, doordat hiermee nog meer focus komt op aanwezige gezinspatronen die vaak ten grondslag liggen aan de hulpvraag vanuit ouders.

In oktober 2024 gaat er een nieuwe groep jeugdconsulenten getraind worden in de Verklarende Analyse en middels de vaststelling van de regiovisie Samen Veilig in het college van 18 juni 2024 (waarin deze doelstelling is opgenomen) wordt hiervoor op bestuurlijk niveau een zogeheten startsein gegeven om de speerpunten te gaan implementeren.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Terug naar navigatie - Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Een goed functionerende veiligheidsketen moet voorkomen dat kinderen en jongeren onveilig opgroeien. Betrokken organisaties uit deze veiligheidsketen (bijvoorbeeld de Jeugdbescherming Gelderland, Veilig Thuis en de Raad voor de kinderbescherming) trekken steeds meer en eerder samen op met de jeugdconsulenten en het Ondersteuningsteam (OT). Kinderen (en ouders) ervaren de veiligheidsketen als een helder en logisch traject, zonder dat zij met veel overdrachten tussen de organisaties te maken krijgen. 

Kwaliteit (toelichting)

Op dit moment ervaren ouders de veiligheidsketen nog niet altijd als een helder en logisch traject. Er zijn nog teveel overdrachtsmomenten. De jeugdconsulenten  streven daarom naar een steeds betere samenwerking met organisaties in de veiligheidsketen. Veilig Thuis is als ketenpartner nauwer betrokken door fysiek te gaan werken op het gemeentehuis van Oost Gelre. De vervolgstap is gericht op het betrekken van de ketenpartners Raad voor de Kinderbescherming en de Jeugdbescherming. Dit heeft als doel om in het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming niet langer over te dragen naar deze ketenpartners en elkaar vroegtijdig al te vinden in de samenwerking.
Er is gestart met trainen in de Top 3 methodiek die is gericht op het Gefaseerd Samenwerken aan veiligheid met als doel éénzelfde taal te gaan spreken met deze ketenpartners die dezelfde training hebben gevolgd.
De doelstelling wordt niet geheel dit jaar bereikt, maar is wel op koers in aanloop naar het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming dat in 2027 moet staan. Mede door wachttijden bij ketenpartners en personeelstekorten, is er nog niet altijd sprake van een goed functionerende veiligheidsketen binnen jeugd.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind

Terug naar navigatie - Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind

De jeugdconsulenten en medewerkers van het Ondersteuningsteam voldoen aan de beroepscode en kwaliteitsregister jeugd. Bij tegenstrijdige belangen en/of veiligheidsvraagstukken handelt een jeugdconsulent in het belang van het kind volgens de beroepscode jeugd.

Kwaliteit (toelichting)

De beroepscode en registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd zijn voor alle collega's Jeugdconsulenten en Ondersteuningsteam gewaarborgd. Naast het handelen naar de beroepscode is er in Oost Gelre een aandachtsfunctionaris beschikbaar om veiligheidsvraagstukken mee af te stemmen. 

Kwaliteit (indicator)

G

3. Zorg bij thuiswonen en participeren

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren

Terug naar navigatie - Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren

We passen maatwerkvoorzieningen toe op het gebied van de Wmo om mogelijk te maken dat inwoners langer zelfstandig kunnen blijven wonen en participeren. Denk hierbij aan ondersteuning op het gebied van huishoudelijke taken, daginvulling, begeleiding, woningaanpassing, laagdrempelig voorliggend openbaar vervoer (ZOOV) en beschermd wonen. Zo kunnen inwoners blijven participeren zonder hun netwerk te overbelasten. 

Kwaliteit (toelichting)

Wmo-consulenten doen onderzoek. Zij vragen eerst uit wat het effect is wat de inwoner wilt bereiken, dus welke hulpvraag heeft diegene. Daarna wordt in kaart gebracht welke beperkingen of aandoeningen maken dat de inwoner niet zelfredzaam is of onvoldoende kan participeren. De volgende stap is kijken wat er nodig is en hoe dit gerealiseerd kan worden. Er wordt dan gekeken naar eigen kracht, netwerk, voorliggende voorzieningen en andere wetgeving (Jeugdwet en Participatiewet). Als dat doorlopen is, kan het zijn dat het nodig is dat de gemeente (aanvullend) een maatwerkvoorziening afgeeft, zodat de inwoner het gewenste effect kan bereiken.

Voorjaar 2024 is gestart met de voorbereiding voor de introductie van powerful ageing als nieuwe maatwerkvoorziening.  De start zal medio 2024 zijn.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

Terug naar navigatie - Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

We stellen  een nieuwe woon- en zorgvisie op.

Kwaliteit (toelichting)

Er is een doorstart gemaakt met het realiseren van een regionale woonzorgvisie. Lokaal is gewerkt aan het opstellen van een lokale woonzorgvisie. Deze is medio 2024 gereed.

Met woningcorporaties zijn er nog steeds afspraken voor het uitstromen uit beschermd wonen. Echter het gebrek aan huurwoningen maakt dat dit zeer moeilijk is.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen

Terug naar navigatie - Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen

Mantelzorgers zorgen ervoor dat hun naaste zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Dit zorgt vaak voor een grote belasting van deze mantelzorger. Door ondersteuning beschikbaar te stellen die aansluit bij de vraag van de mantelzorger kan overbelasting worden voorkomen.

 

Kwaliteit (toelichting)

Er is individuele ondersteuning aangeboden. Er zijn twee trainingen georganiseerd: een themabijeenkomst: ‘Wat komt erbij kijken wanneer uw naaste meer zorg nodig heeft? en een ‘Wandeltraining voor mantelzorgers’. Daarnaast is individuele ondersteuning gegeven en zijn de vrijwillige zorgverleners beschikbaar. Het pre-mantelzorgwonenbeleid is vastgesteld. Inwoners vanaf 67 jaar kunnen hiervan gebruik maken.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk

Terug naar navigatie - Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk

We ondersteunen inwoners met dementie en hun huisgenoten en netwerk met hulp op maat. 

Kwaliteit (toelichting)

We hebben eind juni samen met het netwerk ouderen en veerkracht een bijeenkomst georganiseerd voor mensen met een beginnende vorm van dementie, hun mantelzorgers, hun naasten en andere belangstellenden. Het thema van deze avond was: ‘Onbegrepen gedrag bij dementie’.
Sinds dit voorjaar is de nieuwe versie van de 'wegwijzer dementie' beschikbaar met alle informatie rondom dementie en het aanbod binnen onze gemeente. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar

Terug naar navigatie - Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar

Maatwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen zijn voor inwoners beschikbaar. 

Kwaliteit (toelichting)

In Oost Gelre zijn locaties voor beschut en beschermd wonen beschikbaar.  Voorjaar 2024 heeft Workmate een nieuwe locatie (vervangingslocatie) geopend aan de Tongerlosestraat in Lichtenvoorde. In het kader van de voorbereiding van de regionale Nota Wonen en zorg is een inventarisatie gemaakt van het aanbod aan voorzieningen in de hele regio. Lokaal wordt dit onderwerp meegenomen in de lokale woonzorgvisie.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen

Terug naar navigatie - Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen

Door een gebrek aan geschikte sociale huurwoningen blijven deze inwoners onnodig lang in de zorg. Jaarlijks inventariseren we de behoefte bij deze doelgroep.

Kwaliteit (toelichting)

De beperkte beschikbaarheid van goedkope huurwoningen maakt dat de afspraak met de woningcorporaties om woningen voor uitstroom beschikbaar te stellen niet altijd nagekomen kan worden. Inwoners moeten langer dan wenselijk van Beschermd wonen gebruik maken. Er is regionaal overleg over dit probleem met de woningcorporaties. Ook wordt het onderwerp opgenomen in de lokale woon zorgvisie.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen

Terug naar navigatie - Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen

Diverse interventies kunnen er gezamenlijk voor zorgen dat inwoners met vaak grote psychische en/verslavingsproblemen toch hun huis kunnen behouden en zelfstandig kunnen blijven wonen. Onderdeel van deze interventies is de uitbreiding aanbod op het raakvlak van maatschappelijke opvang die lokaal aangeboden wordt. Zo kunnen we voorkomen dat mensen hun eigen woonplek verliezen en dat ze opgenomen worden in maatschappelijke opvang buiten de gemeente. 

Kwaliteit (toelichting)

De Stads-/Dorpskamers zijn 9 dagdelen per week open. Er zijn twee workshops aangeboden aan vrijwilligers waarbij zij handvatten hebben gekregen hoe om te gaan met een 'niet pluis'-gevoel (signalen dat er iets aan de hand kan zijn). Doel is kennisvergroting zodat zij weten hoe en waar zij mede-inwoners dan naartoe kunnen verwijzen. Er is een tweede woning gerealiseerd voor tijdelijke opvang naast die op de Tongerlosestraat. Deze woning is in Groenlo en is gericht op tijdelijke huisvesting van een gezin.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Terug naar navigatie - Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Bij onveilige situaties, huiselijk geweld en verwarde personen is er sprake van een goed sluitende veiligheidsketen. 

Kwaliteit (toelichting)

Er is voldoende afstemming tussen de procesregisseurs Zorg&Veiligheid met ketenpartners uit het veiligheidsdomein. Recent is er ook een start gemaakt met gezamenlijke overleggen met collega's van ketenpartner Veilig Thuis (eens per veertien dagen), doordat Veilig Thuis met twee collega's een dagdeel per week op ons gemeentehuis werkt. 

Kwaliteit (indicator)

G

Thema1 - Gezonde leefstijl

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Het grootste goed van de gemeente zijn onze inwoners. We vinden het belangrijk dat inwoners gezond zijn, gelijke kansen hebben op een gezonde leefstijl en zo lang mogelijk mee kunnen doen. De leefbaarheid en de fysieke leefomgeving en sociale leefomgeving spelen ook een belangrijke rol bij de mentale en fysieke gezondheid van onze  inwoners. Onderdeel van een gezonde leefstijl is vrijetijdsbesteding. Voor sportstimulering doen we een beroep op de sport- en cultuurcoaches. Zij leveren in Oost Gelre hier een bijdrage aan en we sluiten aan bij ontwikkelingen zoals het lokaal beweeg- en sportakkoord ‘Heel Oost Gelre Beweegt’. Dit willen we koesteren en verder versterken. Onze sport- en cultuurverenigingen zijn hierbij van belang. We willen ervoor zorgen dat de cultuur- en sportbeoefening in de gemeente verder toeneemt, omdat dit ook kan bijdragen aan een gezonde leefstijl van onze inwoners. Het drugs- en alcoholgebruik willen we daarentegen terugdringen, onder meer door daarbij een voortrekkersrol te vervullen in de communicatie richting de jeugd (en hun ouders en netwerk (sport, onderwijs, etc.) rondom de gevaren van alcohol en drugs. Wij zetten in op een gezonde leefstijl samen met onze netwerkpartners. In dit beleidsplan worden belangrijke pijlers ter bevordering van de gezonde leefstijl benoemd. Ook gaan we in de nota Gezondheid, Bewegen en Sport verder in op preventie, gezondheid en sport (als middel) en het bevorderen, beschermen en stimuleren van een gezonde leefstijl. Dit sluit aan bij de landelijke ontwikkelingen waarin gewerkt wordt aan Gezond Actief Leven Akkoorden (GALA). 

Gezonde leefstijl is de norm!

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl

Omschrijving (toelichting)

We maken (volwassen) inwoners bewust van een gezonde leefstijl door preventief aanbod. We dragen daarmee bij aan het gezond opgroeien van kinderen/jongeren en volwassenen en het vitaal ouder worden van inwoners van  Oost Gelre.

Kwaliteit (toelichting)

Met lokale partners en organisaties werken we aan het Beweeg- en Leefstijlakkoord Heel Oost Gelre Beweegt. Er zijn diverse bijeenkomsten geweest en een aantal hoofdthema’s bepaald (eenzaamheid, voeding, sport & bewegen, middelengebruik, mentale gezondheid). Elk thema heeft een lokale kartrekker. Onder leiding van de Gezondheidsmakelaar worden concrete maatregelen per thema opgesteld en uitgevoerd door lokale partijen/partners. De maatregelen en initiatieven dragen allen bij aan (kennis van) een gezonde leefstijl. 

In mei heeft tevens de Fitweek Oost Gelre plaats gevonden. Er zijn diverse activiteiten georganiseerd die bijdragen aan het gezond opgroeien en vitaal ouder worden in Oost Gelre, denk hierbij bijvoorbeeld aan:
-    supermarktsafari’s;
-    fitweekmenu; 
-    beweegtrainingen voor ouderen;
-    rolschaatsevent voor jongeren;  
-    gezondheidschecks.

Daarnaast kunnen inwoners doorlopend met vragen terecht bij de gezondheids- en beweegmakelaar. Zij verwijzen inwoners naar voorliggende voorzieningen zoals verenigingen en andere aanbieders met besteding voor de vrije tijd. 

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik

We zetten in op een preventieve aanpak tegen alcohol- en drugsgebruik. Hierbij spreken we inwoners aan op hun eigen verantwoordelijkheid. Het is de verantwoordelijkheid van iedereen, niet alleen van de gemeente.

Kwaliteit (toelichting)

Er worden dit jaar diverse (informatie)bijeenkomsten over middelengebruik georganiseerd in de kleine kernen (vorig jaar hebben de bijeenkomsten bij de sportverenigingen en grote kernen plaats gevonden). Door middel van deze avonden maken we het alcohol- en drugsgebruik bespreekbaar onder jongeren en hun ouders/verzorgers en zetten we in op bewustwording. Dit doen we samen met onze netwerkpartners. Ook andere partijen zoals het onderwijs en de (sport)verenigingen spelen hierbij een belangrijke rol. Binnen het onderwijs wordt bijvoorbeeld het programma ‘Helder op School’ aangeboden. Dit programma biedt een integrale aanpak waarbij jongeren onder andere bewust worden gemaakt van de gevolgen van middelengebruik.

Daarnaast worden er (ouder)bijeenkomsten georganiseerd en praktische handvaten geboden om middelgebruik bespreek te maken met/onder jongeren. We richten ons daarbij ook nadrukkelijk op de omgeving van jongeren. 

Ook middels het PPJ en het lokaal Beweeg- en Leefstijlakkoord wordt het thema middelengebruik doorlopend onder de aandacht gebracht en zetten we in op een preventieve aanpak ten aanzien van alcohol- en drugsgebruik. We spreken inwoners hierbij ook aan op hun eigen verantwoordelijkheid.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm

Terug naar navigatie - Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm

Het stimuleren van een gezonde leefstijl staat in Oost Gelre hoog in het vaandel. De beweegnorm is daar een onderdeel van. Kinderen en jongeren worden dagelijks in staat gesteld om te sporten en te bewegen. Op school, tijdens de gymles en in de pauze, maar ook bij de naschoolse opvang, bij sportverenigingen en in de vrije tijd. Het aantal jeugdigen (t/m 12 jaar) in Oost Gelre beweegt meer dan in onze regio. Ook spelen kinderen vaker (dagelijks) buiten. Toch is er ook een groep kinderen die minder beweegt dan gemiddeld. Deze groep willen we bereiken en meer in beweging brengen.

Kwaliteit (toelichting)

Vanuit het lokaal beweeg- en leefstijlakkoord worden verschillende initiatieven opgestart voor naschools aanbod. Voorbeelden hiervan zijn de buitenspeeldag in Groenlo, het scholierenvoetbaltoernooi en de Fitweek Oost Gelre. Per schooljaar 2023/2024 worden er op de basisschool één of twee gymlessen door een bevoegd docenten gegeven. Dit is in samenspraak gegaan met de drie schoolbesturen voor het primair onderwijs. Zij zetten (steeds meer) in op vakleerkrachten. Deze vakleerkracht kan naast een rol in de gymzaal eveneens in de pauzes en naschooltijd aan de slag met het in beweging brengen van kinderen.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk

Terug naar navigatie - Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk

We zetten (preventief) in op bevordering van de mentale gezondheid van jeugd en jongvolwassenen en we maken het onderwerp bespreekbaar.

Kwaliteit (toelichting)

Het Preventie Platform Jeugd stelt interventies beschikbaar waaronder weerbaarheidstrainingen voor tienermeiden en Rots&Watertrainingen voor basisschoolleerlingen. Er is een actieve samenwerking tussen het jongerenwerk, school, gezinnen en het Ondersteuningsteam. Samen vormen zij een vangnet voor jongeren en maken het onderwerp bespreekbaar op school, straat en in de huiskamers van het Marianum.

Vanuit het Beweeg- en Leefstijlakkoord Heel Oost Gelre Beweegt wordt een pilot gestart om middels weerbaarheidstrainingen (met als onderdeel boksen) op scholen in te zetten op de mentale gezondheid van jeugd.

Kwaliteit (indicator)

O

Thema 2 - Iedereen doet mee

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

In Oost Gelre is het aantal inwoners dat meedoet in de samenleving al jaren op een hoog niveau. Hier zetten we in het verleden al op in en dit willen we verder versterken. In Oost Gelre moet er altijd plaats en ruimte zijn voor iedereen om mee te doen en om zijn/haar talenten ten volle te kunnen ontplooien. Ongeacht iemands herkomst, geaardheid, lichamelijke of verstandelijke beperking of vermogen. We willen daarmee blijven zorgen voor een gezonde, sociale, hechte, productieve en duurzame toekomst voor al onze inwoners.

1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren

We bieden opvoed- en opgroei-informatie aan via diverse kanalen. 

Kwaliteit (toelichting)

De informatie op de websites Samen in Oost Gelre en Preventie Platform Jeugd (PPJ) is up-to-date.
Het productenboek van het PPJ is gedeeld met netwerkpartners en het onderwijs. Het aanbod vanuit het PPJ wordt op verschillende manieren gedeeld zoals op social media, via de e-mail met allerlei samenwerkingspartners/scholen en tijdens huisbezoeken. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen

We zetten preventieve, voorliggende voorzieningen in voordat we over gaan tot inzet van maatwerkvoorzieningen daar waar dit passend en gewenst is. 

Kwaliteit (toelichting)

In elke casus kijken we eerst wat voorliggend mogelijk is. Mocht dit niet afdoende zijn, dan zetten we maatwerk in. Preventief waar het kan, maatwerk daar waar het nodig is.  Vanuit het PPJ worden er gedurende het jaar verschillende trainingen en bijeenkomsten aangeboden.  Risico's worden zo vroeg mogelijk gesignaleerd zodat preventief aanbod ingezet kan worden bijv. vanuit  Yunio. Daarnaast wordt ondersteuning aangeboden in de huiskamers op het Marianum en door de ambulant jongerenwerker. 

Kwaliteit (indicator)

G

2. Goed onderwijs voor iedereen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Goed onderwijs biedt iedereen de kans om talenten te ontwikkelen en uit te groeien tot volwaardige en betrokken inwoners.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig

Terug naar navigatie - Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig

Kinderen worden thuis en op school voorbereid op hun rol en plek in de samenleving. Voor veel ouders is het belangrijk dat de identiteit van de school aansluit bij de opvoeding die zij hun kind geven. De school kijkt samen met ouders of de school passend is. Een school biedt elke leerling een zo passend mogelijke vorm van onderwijs (zorgplicht). Kan de school dat niet zelf, dan moet zij de ouders een voorstel doen voor een ander, wél passend aanbod. 

Wij werken met het onderwijs samen als kinderen in de school extra ondersteuning nodig hebben in een vorm van (preventieve) jeugdhulp. Hoewel de invloed van de gemeenten op de inhoud van het onderwijs beperkt is (dit is het terrein van het schoolbestuur), is er op lokaal niveau aandacht voor (inclusief) onderwijs. De gemeente is verantwoordelijk voor het regelen van vervoer naar een passende onderwijsplek indien deze niet thuisnabij is. 

Kwaliteit (toelichting)

Met de samenwerkingsverbanden primair- en voortgezet onderwijs en de schoolbesturen is de intentie uitgesproken dat de scholen binnen het samenwerkingsverband voor elk kind waar mogelijk passend onderwijs realiseren, waarbij het kind centraal staat. We hebben afspraken gemaakt over actieve preventie, vroegtijdige signalering en integrale aanpak vanuit de samenwerking tussen onderwijs, gemeenten en organisaties. Het ondersteuningsteam Oost Achterhoek speelt hier een verbindende rol en maakt nu op bijna alle scholen structureel onderdeel uit van de zorgteams binnen de scholen. 

Soms is de afstand van huis naar school groot voor het kind of kan het kind vanwege zijn beperking niet zelfstandig naar school reizen. Alle kinderen die in aanmerking komen voor de regeling leerlingenvervoer en waarvoor hun ouders een verzoek hebben gedaan, maken hiervan gebruik.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.2: Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre

Terug naar navigatie - Doel 2.2: Er zijn voldoende en kwalitatief goede leer- en werkplekken in Oost Gelre

We dragen bij aan de realisatie van leer- en werkplekken in Oost Gelre.

Kwaliteit (toelichting)

Deze doelstelling was gekoppeld aan de deelname van SmartHub Achterhoek. Deze deelname is beëindigd vanwege te weinig aanbod.

Deze doelstelling valt onder de verantwoordelijkheid van het onderwijs en zij bewerkstelligen en creëren samen het bedrijfsleven in Oost Gelre en omstreken voldoende leer-werkplekken. Als gemeente ondersteunen wij deze initiatieven waar mogelijk en nodig.

Kwaliteit (indicator)

R

Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Doel 2.3: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting

We faciliteren adequate onderwijshuisvesting aan de hand van het Integraal Huisvestings Plan (IHP) Het IHP geeft helderheid over de staat van huisvesting, de noodzakelijke investeringen en de prioritering van verbouw en nieuwbouw. Dit met als doel dat er een integrale afweging plaatsvindt, rekening houdend met alle scholen. 

Kwaliteit (toelichting)

Het IHP is op 7 mei 2024 door de raad vastgesteld. Het hieruit voortkomende uitvoeringsplan wordt nu nader uitgewerkt. Daarnaast wordt de Intentieovereenkomst Primair Onderwijs Grote en Kleine kernen Oost Gelre opnieuw bekrachtigd en zullen alle schoolbesturen en dorpsbelangenorganisatie participeren in de overeenkomst.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

Terug naar navigatie - Doel 2.4: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

Het doel is dat alle jongeren het onderwijs verlaten met een toekomstperspectief in de vorm van een startkwalificatie (een diploma havo, vwo, mbo-niveau 2 of hoger), arbeidsplaats of dagbesteding. 

Kwaliteit (toelichting)

Deze taak wordt lokaal en regionaal uitgevoerd. In de regio Achterhoek wordt er op het gebied van leerplicht samengewerkt; zo bestaat er een regionaal overleg waarin ontwikkelingen betreffende leerplicht aan bod komen en casuïstiek wordt besproken. Het jaarlijkse regionaal jaarverslag over schooljaar 2022-2023 is opgesteld en de raad is eind 2023 hierover geïnformeerd. De leerplichtambtenaar ondersteunt jongeren en ouders om oplossingen te vinden voor problemen die de schoolgang belemmeren. Zij werken hiervoor (preventief) samen met scholen en jeugdhulporganisaties aan de bestrijding van schoolverzuim en schooluitval.

Kwaliteit (indicator)

G

3. Iedereen draagt bij naar vermogen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Iedereen draagt bij naar vermogen en krijgt een steuntje in de rug waar nodig. Arbeidsparticipatie is naast maatschappelijke participatie van groot belang voor onze gemeente. We vinden het belangrijk dat onze inwoners werken en meedoen in de samenleving: dit is immers de beste sociale voorziening. We willen onze inwoners zoveel mogelijk motiveren om te participeren, opdat ze minder afhankelijk hoeven te zijn van het sociale vangnet waar we in Fijnder-verband in voorzien. We willen dat ook onze ondernemers daaraan bijdragen en meer werkplekken aanbieden aan inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 3.1: Werk moet lonen

Terug naar navigatie - Doel 3.1: Werk moet lonen

Als inwoners een baan vinden moeten ze er ook daadwerkelijk op vooruit gaan en geen armoedeval ervaren. Als gemeente is onze invloed beperkt, de Rijksoverheid is hier aan zet. We zetten in wat binnen onze reikwijdte mogelijk is. Dit doen we onder andere door een werkaanvaardingspremie in te zetten. Deze is tot op heden 12 keer toegekend.  Daarnaast heeft het Dagelijks Bestuur van Fijnder heeft ingestemd met het plan van aanpak voor de uitwerking van de
ontwikkelopdracht Bestaanszekerheid. De voorgestelde ontwikkelopdracht is erop gericht om een bijdrage te
leveren aan het verbeteren van de bestaanszekerheid van minima.
Dit wordt gerealiseerd door:
• De financiële en administratieve impact voor de cliënt inzichtelijk te maken bij het wisselen tussen werk en
uitkering;
• Zoveel mogelijk (financieel) rust te creëren voor de cliënt;
• Het niet-gebruik van inkomensondersteunende voorzieningen tegen te gaan.

Kwaliteit (toelichting)

Het Rijk is hier aan zet om de armoedeval te beperken. Daar waar wel een bijdrage kunnen leveren om dit te voorkomen doen we dat. Denk hierbij aan de werkaanvaardingspremie. De premie dient als extra motivatie om aan het werk te gaan. De premie bestaat uit een bedrag bij uitstroom (eerste deel) en een bedrag indien men na zes maanden nog aan het werk is (tweede deel). Dit laatste wordt bijgehouden voor de kandidaten en pro-actief verstrekt. Hiermee hebben de medewerkers van Fijnder een extra instrument ter motivatie. Tot 1 juli 2024 hebben we twee keer het eerste deel van de premie uitbetaald (€ 500,-) en negen keer het tweede deel van de premie (€ 1.000,-).

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden

Terug naar navigatie - Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden

Inwoners in de werkzame leeftijd werken of maken gebruik van passende dagbesteding. Sommige inwoners hebben hierbij ondersteuning nodig of het werk moet aangepast worden aan de mogelijkheden van de inwoner. Denk hierbij aan de doorgaande lijn van arbeidsmatige dagbesteding tot regulier werk.

Kwaliteit (toelichting)

Voor elke inwoner zoeken we naar passende dagbesteding/invulling of arbeid. Dit is maatwerk. Met het project 'Verhogen slagkracht meedoen' hebben we als doel  we inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt maximaal te laten participeren binnen de doorgaande ontwikkellijn. 

De werkplaats van Fijnder wordt doorontwikkeld tot een plek waar meerdere doelgroepen uit de Participatiewet en de Wmo de juiste ondersteuning kunnen krijgen. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie

Terug naar navigatie - Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie

Integreren gaat het snelst als nieuwkomers zoveel mogelijk meedoen in de samenleving. Voor alle nieuwkomers wordt inburgering op maat mogelijk gemaakt, zodat zij de meest passende leerroute kunnen volgen met als doel de inburgering op eigen niveau te behalen. 

Kwaliteit (toelichting)

Wij willen alle statushouders naar vermogen laten participeren. Hiervoor is ook een extra klantmanager bij Fijnder aangesteld.  We verwachten dat deze groep snel uitstroomt. 64 statushouders zijn momenteel nog bezig met de inburgering. In 2024 zijn 4 statushouders uitgestroomd uit de uitkering.
De statushouders volgen op dit moment onderstaande leerroutes:
•    Taalniveau B1: 23
•    Taalniveau B1 met onderdelen A2: 2
•    Onderwijs: 15
•    Zelfredzaamheid: 24

 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven

Terug naar navigatie - Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven

Ook inwoners met een arbeidsbeperking kunnen in veel gevallen met ondersteuning goed functioneren in het reguliere bedrijfsleven.

Kwaliteit (toelichting)

Daar waar mogelijk zorgen we ervoor dat inwoners met een arbeidsbeperking in het reguliere bedrijfsleven aan de slag gaan. Fijnder zoekt samen met Het Werkgeverservicepunt Achterhoek (WSPA) naar passende plekken. Inmiddels werken er 52 mensen uit onze gemeente met loonkostensubsidie bij een reguliere werkgever. Dit zijn duurzame plaatsingen. Daarnaast is ruim 60% van de medewerkers die onder de Wsw valt, gedetacheerd bij een reguliere werkgever. 

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar

Terug naar navigatie - Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar

Samen met het bedrijfsleven en de gemeenten Berkelland, Winterswijk zorgen we voor voldoende beschutte werkplekken. 

Kwaliteit (toelichting)

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft eind 2023 bekendgemaakt hoeveel beschutte
werkplekken elke gemeente in 2024 minimaal moet inrichten. Voor de gemeente Oost Gelre zijn dit dertien fte. 16 inwoners (12,8 fte) hebben momenteel een dienstverband nieuw beschut. Hiermee hebben we aan de taakstelling voldaan. Er zijn drie personen met een indicatie beschut werk die momenteel een voortraject volgen. 

Het is van belang dat de aanvraag bij het UWV goed wordt onderbouwd. In afstemming met het UWV is
hiervoor een vernieuwde procedure uitgewerkt voor de toeleiding naar de indicatiestelling.

Kwaliteit (indicator)

G

4. Thuis wonen en participeren als het kan

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven

Terug naar navigatie - Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven

We zetten actief in op voorlichting, zodat inwoners goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden. 

Kwaliteit (toelichting)

Er heeft n.a.v. de nieuwe mogelijkheid van pre mantelzorgwoningen te realiseren een inwonersbijeenkomst plaatsgevonden.  

Eind januari zijn huishoudens in Groenlo en de kerkdorpen aangeschreven met als resultaat:

-    40 reacties van inwoners met verzoek voor bezoek van een vrijwillige ouderenadviseur
-    40 reacties van inwoners met verzoek voor een bezoek van een vrijwillige woonconsulent
-    Op dit moment lopen 18 subsidieaanvragen, waarvan er 13 afgerond en uitgekeerd zijn
-    20 reacties van inwoners met verzoek voor een vrijwillige belastingadviseur

Medio september krijgen alle 65+ers in Lichtenvoorde dezelfde brief

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente

Terug naar navigatie - Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente

Dementie is in de gemeente Oost Gelre geen taboe. Inwoners die te maken krijgen met dementie weten tijdig ondersteuning te regelen om de zorg voor dementerenden uit te voeren. Dementerende inwoners kunnen zo lang mogelijk participeren in de samenleving.

Kwaliteit (toelichting)

Regionaal is vanuit het project inloopvoorzieningen voor mensen met dementie een aanbod voor jong dementerende ouderen ontwikkeld. Stadskamer 2.0 was een van de medeontwikkelaars. In deze pilot is o.a. een inspiratiewijzer ontwikkeld die door de inloopvoorzieningen gebruikt kan worden. We hopen middels dit project ook meer aansluiting te kunnen bieden naar de Dorpskamer 2.0 voor jongere inwoners met dementie. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving

Terug naar navigatie - Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving

Het betreft hier veiligheid in de brede zin: veiligheid rondom wonen, vervoer en de fysieke leefomgeving. 

Kwaliteit (toelichting)

Vrijwillige ouderenadviseurs en woonconsulenten kunnen met ouderen meedenken hoe zij hun woon- en leefomgeving veilig(er) kunnen inrichten. 

Het onderwerp is opgenomen in de lokale woon zorgvisie die medio 2024 gereed is. 

Het project Doortrappen, het project rondom fietsveiligheid vanuit het Rijk en de provincie is net als in 2023 onder de aandacht gebracht van de ouderenbonden. Wanneer er een fietsactiviteit wordt georganiseerd, kan dit onder de ‘paraplu’ van Doortrappen gehangen worden. Zo zijn wij actief aan het kijken of Doortrappen = fietsveiligheid een vaste plek kan krijgen in de themaweek Heel Oost Gelre Beweegt. 

Kwaliteit (indicator)

G

5. Ontmoeten voor iedereen

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Inwoners hebben de mogelijkheid elkaar te ontmoeten en kunnen deelnemen aan activiteiten gericht op ontmoeting, cultuur en ontspanning, ook om eenzaamheid te voorkomen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken

Terug naar navigatie - Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken

De mobiliteitsvoorzieningen zijn gratis of via een kleine (vrijwillige) bijdrage beschikbaar voor inwoners. 

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn rolstoelen te leen in de kernen, er zijn duofietsen in Lichtenvoorde, Groenlo, Zieuwent en Mariënvelde gratis te lenen voor inwoners. Er zijn inmiddels ook contacten met Vragender en Lievelde om daar een duofiets te plaatsen.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk

Terug naar navigatie - Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk

We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk op www.vrijetijdsmakelaar.nl. Dit platform geeft een overzicht van alles wat er voor inwoners te doen is in hun vrije tijd. Inwoners kunnen met hun vragen terecht bij de vrijwilligerscoördinator. 

Kwaliteit (toelichting)

Er hebben verschillende activiteiten plaatsgevonden waarbij het platform www.vrijetijdsmakelaar.nl onder de aandacht is gebracht. Onder andere bij de Fitweek Oost Gelre en de sportdagen voor basisscholen. Door de sport- en cultuurcoaches zijn aanbieders benaderd om hun aanbod kenbaar te maken op het platform. Er is nu sprake van een actueel overzicht.  

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners

Terug naar navigatie - Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners

Ontmoeting is belangrijk om de sociale samenhang in de dorpen te behouden en belangrijk om eenzaamheid te verminderen.

Kwaliteit (toelichting)

In alle kleine kernen zijn inloopvoorzieningen beschikbaar voor ouderen. In Lichtenvoorde en Groenlo is de Stads-/Dorpskamer beschikbaar als inloopvoorziening. Voor jongeren ( met mentale kwetsbaarheid) is in het voorjaar van 2024 een  inloop (2 maal per maand) in Den Diek gestart.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Terug naar navigatie - Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Inwoners van 67 jaar en ouder krijgen de gelegenheid contacten te onderhouden met anderen en ontvangen daarbij ondersteuning van vrijwilligers(organisaties).

Kwaliteit (toelichting)

In elke kern is een inloopvoorziening, KBO en Zonnebloemvereniging actief. Deze ontvangen subsidie. Voor ouderen met beginnende dementie is in de Stads/dorpskamer  de Stads/dorpskamer 2.0 beschikbaar.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Terug naar navigatie - Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Inwoners met een psychische kwetsbaarheid krijgen de gelegenheid contacten te onderhouden met anderen en ontvangen daarbij ondersteuning van vrijwilligers(organisaties). 

Kwaliteit (toelichting)

De Stads/dorpskamer is 9 dagdelen per week open. Voor jongeren met mentale kwetsbarheid is de dorpskamer gestart om 2 maal per maand een inloop met activiteit te organiseren. Hiervoor is voor 1 jaar subsidie toegekend.

Kwaliteit (indicator)

G

6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Oost Gelre is een inclusieve samenleving waar iedereen zich veilig en gezien voelt en kan participeren ongeacht herkomst, geaardheid, lichamelijke of geestelijke beperking. Ook vormt de fysieke omgeving geen belemmering. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk

Terug naar navigatie - Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk

Daar waar mogelijk lossen we fysieke beperkingen in de openbare ruimte op, zodat iedereen kan participeren. 

Kwaliteit (toelichting)

Stichting BOOG (Belangen Organisatie Oost Gelre) maakt zich sterk voor de belangen van mensen met een beperking en chronisch zieken. De stichting ontvangt subsidie. Er is lokaal gewerkt aan een woonzorgvisie. Openbare ruimte en toegankelijkheid maken hier onderdeel van uit. De visie is medio 2024 gereed .

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving

Terug naar navigatie - Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving

Inwoners voelen zich veilig en weten om te gaan met digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur, veiligheid op het gebied van het kunnen melden van zorg om anderen.

Kwaliteit (toelichting)

In de bibliotheek worden diverse cursussen over digitale veiligheid gegeven. Zorg om mede-inwoners kan men melden bij het sociaal team. Het feit dat cliëntondersteuners nu ook op locatie (stad/ dorpskamer) spreekuur houden maakt dat er meer inwoners hun zorg om anderen uiten. De laagdrempeligheid zorgt ervoor dat deze inwoners vaak een volgende week toch meekomen naar het spreekuur.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht

Terug naar navigatie - Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht

Alle inwoners van Oost Gelre zijn gelijk. We gaan proactief aan de slag met het slechten van vooroordelen. 

Kwaliteit (toelichting)

In 2024 doen 8 Achterhoekse gemeenten en Lochem en Zutphen mee aan de Pride Achterhoek.  De Achterhoek Pride heeft in de maand juni plaatsgevonden. Ook in Oost Gelre zijn er activiteiten georganiseerd. 

Kwaliteit (indicator)

G

7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Oost Gelre is een evenementengemeente. Kunst en cultuur vervullen hierbij een belangrijke rol. Door het opstellen van een Cultuurnota onderkennen wij als gemeente dit belang. We mogen trots zijn op onze rijke culturele sector. Daarnaast ontstaat er landelijk steeds meer aandacht voor kunst en cultuur als middel binnen het sociaal domein. Zo draagt het bij aan de persoonlijke ontwikkeling, vergroot het cultureel en historisch besef, wordt het ingezet voor de ontwikkeling van creativiteit, speelt het een grote rol in de positieve gezondheid en draagt het bij aan het aspect dat iedereen (langer) mee kan doen in de samenleving.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar

Terug naar navigatie - Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar

Oost Gelre kenmerkt zich door een breed aanbod aan kunst en cultuur. We willen niet voor niets 'evenementengemeente' zijn. Het is dan ook onze ambitie om het culturele aanbod meer zichtbaar te maken. Daarnaast is het van belang dat culturele organisaties elkaar beter weten te vinden, waardoor bestaande verbindingen worden versterkt en nieuwe samenwerkingen ontstaan. Zichtbaarheid, verbinding en samenwerking zijn de kernbegrippen voor de komende vier jaar.

Kwaliteit (toelichting)

De uitgangspuntennotitie ‘Kunst en Cultuur in Oost Gelre’ is vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast is er een aantal stappen gezet in de uitvoering van deze notitie. Om de zichtbaarheid te vergroten zetten we een platform op (als een digitaal marktplein). Dit platform zal voor de sector functioneren als plek waar alles te vinden is op het gebied van kunst en cultuur in Oost Gelre. Tevens kan men ook vragen stellen, verbindingen leggen en samenwerkingen opzetten via dit platform. Ook is er een Cultuurraad in het leven geroepen als fysiek aanspreekpunt voor de sector. Deze Cultuurraad bestaat uit sleutelfiguren uit de sector. Zij zijn aanspreekpunt, bedienen het platform en organiseren Cultuurcafés voor de cultuursector. Op deze manier leggen we zowel digitaal als ook verbindingen in en met de sector en wordt het aanbod dat er is meer zichtbaar en vindbaar. De kernbegrippen die we hebben opgesteld zijn hiervoor het uitgangspunt.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs

Terug naar navigatie - Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs

In samenwerking met de scholen komen we tot een breed gedragen aanbod van kunst en cultuur. 

Kwaliteit (toelichting)

In het Lokaal convenant cultuureducatie hebben we de ambities en doelen van zowel de scholen als de gemeente opgenomen. Dit convenant is ondertekend door beide partijen. In dit schooljaar (2023-2024) zijn de scholen van start gegaan met het opzetten van verschillende cultuurmenu's. In deze menu's, onder begeleiding van een externe partij (Culturije), komen de verschillende disciplines vanuit de kunst- en cultuursector aan bod, om de kwaliteit van het onderwijs te versterken. Culturije werkt hierin nauw samen met de docenten, directeuren en de lokale aanbieders. Dit hebben ze nu bijna een jaar gedaan. De evaluatie vindt aan het einde van dit jaar plaats. Daarna hebben ze nog een schooljaar om de opmerkingen te verwerken en de plannen verder op te zetten en uit te voeren. Hiermee wordt de pilot na twee jaar afgesloten en gaan we besluiten om de samenwerkingen op deze manier wel of niet voor te zetten. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod

Terug naar navigatie - Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod

We vinden het belangrijk dat culturele organisaties en verenigingen passend en toekomstbestendig zijn gehuisvest. Daarnaast kijken we samen met de culturele centra hoe we deze zo optimaal mogelijk kunnen inrichten. Om evenementen en muzikale uitingen een permanente plek te kunnen bieden, jongeren te trekken en 
te behouden binnen onze gemeente, willen we een poppodium (locatie voor evenementen) creëren in Lichtenvoorde. Dit podium dient ook als tentoonstellingsruimte en creatieve plek voor kunstenaars.

Kwaliteit (toelichting)

We staan aan het beginpunt van het uitvoeren van verschillende onderzoeken om de wensen en behoeften in kaart te brengen, van zowel onze inwoners, organisaties als stichtingen binnen de kunst- en cultuursector. In deze onderzoeken kijken we naar de bestaande culturele centra, het verenigingsleven, de evenementensector en de wens om een culturele plek (het zogenoemde poppodium) te realiseren. Op deze manier brengen we in beeld wat een passende huisvesting inhoudt en wat er nodig is. De onderzoeken moeten nog uitgevoerd worden (na besluitvorming over het al dan niet aankopen van  huisvesting ten behoeve van een poppodium). Deze zullen dan onderdeel zijn van het uitvoeringsprogramma van het nieuwe kunst- en cultuurbeleid op het gebied van huisvesting.

Kwaliteit (indicator)

O

Thema 3 - Een duwtje in de rug

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

De leefbaarheid en sociale cohesie van de gemeente is voor een belangrijk deel te danken aan de zelfredzaamheid van onze inwoners. Dit kenmerkt onze inwoners en hier zijn we trots op. Deze zelfredzaamheid is echter niet altijd een vanzelfsprekendheid. Daarom willen we er de komende periode voor zorgen dat echt iedereen kan meedoen en ook mee kan blijven doen in onze gemeente.

1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Kinderen en jongeren in Oost Gelre kunnen door een duwtje in de rug veilig en gezond opgroeien en ontwikkelen zich zo goed mogelijk.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in

Terug naar navigatie - Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in

Onderwijskansen vergroten van kinderen die dit nodig hebben door inzet van Voor- en Vroegschoolse Educatie.

Kwaliteit (toelichting)

Voor 2024 geven wij samen met de kinderopvangorganisaties (voorschoolse voorzieningen) vorm en uitvoering aan het, door het college, vastgestelde Programma Voor- en Vroegschools Educatief (VVE) aanbod gemeente Oost Gelre 2024. De voorschoolse voorzieningen welke VVE bieden, nemen deel aan het overleg tussen gemeente en scholen over het onderwijsachterstandenbeleid en werken mee aan de totstandkoming van de samenwerkingsafspraken en de nakoming ervan.
Een aantal doelen waaraan we werken zijn:

  • Zorgen voor een goede basis voor opvang en educatie van kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar om een ononderbroken ontwikkeling door te maken. De werkgroep VVE houdt zich bezig met het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Landelijke maar ook regionale/lokale ontwikkelingen worden gevolgd. Als ontwikkelingen daartoe aanleiding geven, doet de werkgroep voorstellen tot het aanpassen van het lokale beleid;
  • Verbeteren van de uitvoeringskwaliteit en de effectiviteit van VVE. Om samen uitvoering te blijven geven aan het VVE-programma moet er worden geïnvesteerd. De gemeente draagt door middel van de subsidieregeling ‘Kindgebonden financiering Voor- en Vroegschools Educatief aanbod Oost Gelre’ hier aan bij;
  • Het bevorderen van de (voor)leescultuur van ouders met jonge kinderen om de taal- en spraakontwikkeling te stimuleren door middel van inzet van activiteiten in samenwerking met Bibliotheek Oost Achterhoek (BOA) in Oost Gelre;
  • Ouders leren hoe ze hun kind verder kunnen helpen in hun ontwikkeling, door de interactie te verbeteren door middel van spel door inzet van Spelbegeleiding aan huis.

Het VVE-programma wordt, in opdracht van de gemeente, door voorschoolse voorziening (kinderopvangorganisaties) uitgevoerd. VVE-voorschoolse voorzieningen maken hiervoor gebruik van door het Nederlands Jeugd Instituut (NJI) erkende VVE-programma’s om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Wij bieden ook ouders van reguliere peuters (zonder indicatie van Yunio) de mogelijkheid om gebruik te maken van een VVE-programma bij één van de vier gecertificeerde kinderopvangorganisaties. Zo vergroten wij voor alle kinderen  de onderwijskansen.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod

Terug naar navigatie - Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod

Wij behandelen het probleem van jeugdigen en ouders laagdrempelig en proberen in eerste instantie eerste lijns zorg/passende hulp in te zetten (POH/OT). We willen door normalisatie problematisering voorkomen.  

Kwaliteit (toelichting)

Lichte ondersteuningsvragen worden opgepakt door het Ondersteuningsteam (OT), door de praktijkondersteuner huisarts (POH) en via trainingen, cursussen en bijeenkomsten die het Preventie Platform Jeugd (PPJ) organiseert. 
Vanuit het OT kan kortdurend of lichte ondersteuning ingezet worden of verzoek tot inzet van geïndiceerde jeugdhulp wanneer dit niet voldoende blijkt. We zetten Sociaal Medische Indicaties (SMI) in waar nodig om grotere problemen te voorkomen. Met een SMI kunnen we gezinnen (tijdelijk) ontlasten door een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang te bieden. De doelgroep van SMI bestaat uit gezinnen met kinderen tot en met 12 jaar waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, omdat de ouders niet (allebei) werken en die vanwege een sociale of medische situatie ook niet in staat zijn om voor hun kinderen te zorgen. Denk bijvoorbeeld aan ouders met een (chronische) lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking, of aan een sociale crisissituatie in een gezin. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen

Terug naar navigatie - Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen

Ons plan van aanpak moet voorkomen dat jongeren (verder) afglijden. We helpen hen het leven weer op te pakken. We werken daarbij intensief samen met buurtgemeenten en netwerkpartners, zoals politie, scholen en Mazzel (jongerenwerk). 

Kwaliteit (toelichting)

De ambulant jongerenwerker is aanwezig op de plekken waar de jongeren zich bevinden; veelal op straat maar ook in de huiskamers van het Marianum. De ambulant jongerenwerker signaleert en gaat preventief het gesprek aan met jongeren (en ouders waar nodig). Hierbij is coaching een belangrijke rol. De ambulant jongerenwerker denkt mee in het oplossen van de overlast die sommige jongeren geven. Hierbij worden de jongeren actief betrokken en meegenomen in de oplossing. Het realiseren van een Jongeren Ontmoetingsplek (JOP) is een van de maatregelen. De JOP in Groenlo is inmiddels gerealiseerd. Het plaatsen van een Jongeren Ontmoetingsplek in Lichtenvoorde loopt vertraging op door bezwaren vanuit de buurt. We wachten op een advies vanuit de bezwarencommissie.

Op dit moment wordt onderzocht of er behoefte is aan inpandig jongerenwerk door middel van een jongereninloop.

Bij Den Diek is er vanuit de Dorpskamer het afgelopen jaar een jongerencafé geopend waarin sociaal kwetsbare jongvolwassenen in de leeftijd van 20-35 jaar de mogelijkheid krijgen om elkaar te ontmoeten, activiteiten te ondernemen en steun bij elkaar te vinden.

De ambulant jongerenwerker werkt samen met Mazzel jongerenwerk, jongerenwerk uit de omliggende gemeentes, collega's van het sociaal team en openbare orde, politie, BOA's en onderwijs. 

Kwaliteit (indicator)

G

2. Thuiswonen met een beetje hulp

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Inwoners krijgen een steuntje in de rug om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen

Terug naar navigatie - Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen

Inwoners nemen op tijd maatregelen, ondersteund door gemeentelijke maatregelen, informatie en subsidie.  

Kwaliteit (toelichting)

Alle 65+ers in Oost Gelre worden elk jaar aangeschreven, waarin de mogelijkheid voor een vrijwillige adviseur wordt benoemd. Eén groep hiervan zijn de woonconsulenten. Op dit moment zijn er 8 vrijwillige woonconsulenten. 

Eind januari zijn de  huishoudens in Groenlo en de kerkdorpen aangeschreven met als resultaat:

-    40 reacties van inwoners met verzoek voor een vrijwillige ouderenadviseur
-    40 reacties van inwoners met verzoek voor een vrijwillige woonconsulent
-    Op dit moment lopen 18 subsidieaanvragen, waarvan er 13 afgerond en uitgekeerd zijn
-    20 reacties van inwoners met verzoek voor een vrijwillige belastingadviseur

Medio september krijgen alle 65+ers in Lichtenvoorde dezelfde brief.

 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning

Terug naar navigatie - Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning

We leren inwoners hoe ze met nieuwe technieken/manieren langer het huishouden zelf kunnen doen, waardoor professionele hulp bij het huishouden wordt beperkt of later nodig is.

Kwaliteit (toelichting)

Het college heeft ingestemd met het invoeren van reablement. De consulenten hebben een training gevolgd en de afspraken met uitvoerende fysiotherapeuten bevinden zich in een afrondend stadium. Medio 2024 start de uitvoering.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund

Terug naar navigatie - Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund

Mantelzorgers zorgen ervoor dat hun naaste zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Dit zorgt vaak voor een grote belasting van deze mantelzorger. Door ondersteuning beschikbaar te stellen die aansluit bij de vraag van de mantelzorger kan overbelasting van mantelzorgers worden voorkomen. 

Kwaliteit (toelichting)

De individuele ondersteuning is aangeboden. Er zijn twee groepsgewijze vormen van ondersteuning aangeboden: 

-  een  training ‘Sportief Wandelen/ Wandeltraining voor mantelzorgers’ .

-  een themabijeenkomst: ‘Wat komt erbij kijken wanneer uw naaste meer zorg nodig heeft?’ 

Voor ouders met een kind met een handicap is een theatervoorstelling aangeboden over het onderwerp Ouders met een kind met zorgvraag.

In juni zijn er activiteiten voor jonge mantelzorgers georganiseerd tijdens de week van de jonge mantelzorger.

Daarnaast is de voorbereiding voor een kamp voor jonge mantelzorgers gestart. 

Kwaliteit (indicator)

G

3. Meedoen met een beetje hulp

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)

Terug naar navigatie - Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)

Om te kunnen participeren moeten basisvoorwaarden op orde zijn. Zorgen om schulden, werkloosheid, de weg niet weten in de bureaucratie kunnen participatie in de weg staan. Ondersteuning bij het oplossen van deze drempels is dan nodig, maar ook inzet om het voorkomen van het (weer) ontstaan van deze drempels (inzet op preventie). We ondersteunen inwoners die soms even hulp nodig hebben, zodat ze daarna zelf de draad weer op kunnen pakken. 

Kwaliteit (toelichting)

Er is een begin gemaakt met het herinrichten van het sociaal team. Naast de sociaal werkers (nieuwe naam voor de cliëntondersteuners) is er meer kennis beschikbaar op het gebied van sociaal-juridische dienstverlening.   De complexere vragen kunnen hiermee beter opgepakt worden.  Dit past bij de ontwikkeling van de lokale teams van 0 tot 100 waar aan gewerkt wordt. 

Er is een start gemaakt met het aanpassen van het foldermateriaal.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving

Terug naar navigatie - Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving

Nieuwkomers kunnen een beroep doen maatschappelijke begeleiding en ondersteuning.

Kwaliteit (toelichting)

Nieuwkomers worden de eerste 8 maanden, vanaf het moment dat ze een woning krijgen binnen onze gemeente, begeleid door Vluchtelingenwerk. Zij regelen alles met betrekking tot maatschappelijke begeleiding. Daarnaast worden nieuwkomers  vanuit de gemeente gekoppeld aan een maatje die hen wegwijs maakt binnen de gemeente. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden

Terug naar navigatie - Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden

Problematische schulden drukken zwaar op huishoudens en zorgen voor veel stress. We willen voorkomen dat schulden ontstaan. Indien inwoners wel schulden hebben, ondersteunen wij hen bij het oplossen van hun schulden. Via de vroegignalering binnen de schuldhulpverlening slagen we er in veel eerder onze dienstverlening aan te bieden. Maandelijks komen er signalen binnen welke worden verwerkt door het team vroegsignalering. Dit kan door middel van een huisbezoek, telefoongesprek of brief zijn. 

Kwaliteit (toelichting)

We zetten vroegsignalering in om schulden zoveel mogelijk te voorkomen. De kern van vroegsignalering is het in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken. Maandelijks ontvangen we gemiddeld de 60 signalen, de laatste maanden zien we een stijging. We ontvangen nu circa 90 meldingen per maand. Deze signalen worden opgepakt vanuit het team sociaal werkers. De stijging in het aantal meldingen maakt dat we het aantal meldingen nauwelijks kunnen behappen met de huidige personele capaciteit.

Naast de inzet van vroegsignalering zetten we SOM (Schuldhulp op Maat) en de formulierenbrigade in.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen

Terug naar navigatie - Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen

Huishoudens met een laag inkomen moeten mee kunnen doen aan sport en cultuur. 

Kwaliteit (toelichting)

We hebben de kindregelingen die worden uitgevoerd door Fijnder. Dit betreft een bijdrage voor sport en cultuur, zwemlessen en een laptop voor school. Hier ondersteunen we jaarlijks rond de 350 kinderen mee.  Aanvullend kan men een beroep doen op het Jeugdfonds voor sport en cultuur. Volwassenen met een structureel laag inkomen kunnen een beroep doen op het volwassenfonds voor sport en cultuur.  Per 1 juni hebben 37 inwoners gebuikt gemaakt van het Volwassenenfonds. Dit is voor bijvoorbeeld het lidmaatschap van een sportclub of de bibliotheek.  

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten

Terug naar navigatie - Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten

Mantelzorg op jonge leeftijd maakt dat jongeren onvoldoende 'jong' kunnen zijn en dezelfde dingen kunnen doen als hun leeftijdgenoten. Dit belemmert mogelijk hun ontwikkeling. Wij willen deze belemmeringen wegnemen.

Kwaliteit (toelichting)

We ondersteunen jonge mantelzorgers door actief via verschillende kanalen ondersteuningsmogelijkheden te delen. Dit kan op individueel niveau zijn, maar ook in het aanbod van groepsactiviteiten. Tijdens de week van de jonge mantelzorger worden voor jongeren groepsactiviteiten aangeboden. We publiceren dan ook artikelen. De groep jongeren die een mantelzorgkamp voor jongeren organiseert, ontvangt hierbij ondersteuning.

Voor ouders met een kind met een zorgvraag is in februari een theatervoorstelling over dit thema aangeboden aan de ouders.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig

Terug naar navigatie - Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig

Niet kunnen lezen en schrijven of niet digitaal vaardig zijn brengt schaamte met zich mee bij inwoners. Hulp vragen is vaak moeilijk. We ondersteunen inwoners bij hun digitale vaardigheid en taalvaardigheid. Hierbij sluiten we aan bij de mogelijkheden van de inwoner. Voor iedere laaggeletterde inwoner zijn er plekken/projecten in de buurt bereikbaar waar zij hun vaardigheden kunnen verbeteren.

Kwaliteit (toelichting)

We zijn bezig met het opzetten van een nieuwe IDO plek (Informatiepunt digitale overheid). Daar kunnen mensen terecht als zij vragen hebben over bijvoorbeeld toeslagen, belastingen, DigiD, AOW, werk, uitkering, Donorregistratie, Coronacheck, rijbewijs en zorg. De medewerkers van het Informatiepunt helpen hen zoeken naar de juiste informatie op de sites van de overheid.
Op dit moment is er een informatiepunt bij de bibliotheek, het lijkt ons ook goed om op andere plekken informatiepunten te plaatsen. Vandaar dat we hebben gekozen voor de stadskamer in Groenlo. Dit omdat daar ook de kringloop zit en er mensen komen voor wie de IDO van toegevoegde waarde kan zijn. We zijn ook aan het onderzoeken in welke kleine kernen we IDO’s kunnen plaatsen. Daarnaast biedt de bibliotheek in samenwerking met stichting lezen en schrijven verschillende cursussen aan. 

Kwaliteit (indicator)

G

Middelen: wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2021 op taakveldniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve Begroting + Nieuw Beleid 2024 Bestuursrapportage 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten
TV4.1 4.1 Openbaar basisonderwijs 0 0 0 0 0
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 3.476 14 3.490 206 3.284
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.508 -10 1.497 424 1.073
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 541 0 541 326 215
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties 2.189 -11 2.177 1.073 1.105
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 334 15 349 181 168
TV5.4 5.4 Musea 296 4 300 247 53
TV5.6 5.6 Media 583 88 672 746 -74
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.580 2.111 5.692 2.387 3.305
TV6.2 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 2.941 204 3.146 1.346 1.799
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen 7.931 406 8.337 4.730 3.607
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk 6.612 -233 6.380 3.195 3.185
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 2.557 38 2.595 1.590 1.004
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.268 0 1.268 302 966
TV6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 0
TV6.71A 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 3.531 -20 3.511 709 2.802
TV6.71B 6.71B Begeleiding (WMO) 537 71 608 136 472
TV6.71C 6.71C Dagbesteding (WMO) 3.324 0 3.324 1 3.324
TV6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 20 80 100 43 57
TV6.72A 6.72A Jeugdhulp begeleiding 6.674 -48 6.627 143 6.484
TV6.72B 6.72B Jeugdhulp behandeling 171 235 406 178 228
TV6.72C 6.72C Jeugdhulp dagbesteding 21 42 63 10 53
TV6.73C 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 2.396 0 2.396 0 2.396
TV6.74A 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 25 50 75 34 41
TV6.74B 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 524 524 265 259
TV6.82 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0
TV6.82A 6.82A Jeugdbescherming 392 0 392 180 213
TV6.82B 6.82B Jeugdreclassering 163 0 163 0 163
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 1.052 0 1.052 545 507
Totaal Lasten 52.122 3.561 55.683 18.995 36.688
Baten
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -160 0 -160 -113 -47
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering -164 0 -164 -164 0
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties -160 -1 -160 -81 -80
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -4 0 -4 0 -4
TV5.6 5.6 Media -6 -29 -35 -29 -6
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -1.301 -2.151 -3.451 -3.622 171
TV6.2 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 0 0 0 -30 30
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen -4.340 -560 -4.900 -2.592 -2.308
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk -1.241 0 -1.241 -579 -662
TV6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -76 0 -76 -46 -30
TV6.71A 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) -192 0 -192 -110 -82
TV7.1 7.1 Volksgezondheid -169 0 -169 -169 0
Totaal Baten -7.811 -2.741 -10.552 -7.536 -3.015
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 44.311 820 45.131 11.459 33.673

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Programma 2 Welzijn Resultaat
5.2 Sportaccommodaties: In 2023 is een nieuwe exploitatieovereenkomst gesloten met stichting exploitatie Meekenesch. De bijdrage aan SEM is lager dan de oude exploitatieovereenkomst vanwege de renovatie van het Zwembad. Daar tegenover staat dat de indexering van de bijdrage aan zwembad Marveld hoger is dan begroot. Per saldo leidt dit tot een voordeel. V € 38.500
5.2 Sportaccommodaties: De eenmalige bijdrage voor de vervanging van de toplaag van kunstgrasveld Longa'30 is verhoogd. De offerte viel hoger uit dan begroot. In de begroting 2024 was rekening gehouden met een voorlopige raming. Deze raming valt nu hoger uit. N € 25.000
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: Incidenteel is in 2024 is er een lagere subsidie verstrekt omdat SMOOG veel eigen middelen in kas had. Dit is in strijd met onze Nadere Regels Welzijnssubsidies. V € 30.000
5.6 Media: Hogere subsidie beschikt aan bibliotheek vanwege hogere indexatie dan begroot. N € 95.000
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Door toename van het aantal statushouders nemen ook de uitgaven toe. Spreekuren, kosten gezinshereniging en uitgave lokale activiteiten lopen op. N € 25.000
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: De kosten voor lokale maatschappelijke opvang lijken lager uit te vallen dan begroot. V € 50.000
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: In 2024 is er incidenteel een subsidie verstrekt aan de Mattelier. N € 30.000
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: In 2023 hebben totaal 31 kinderen een SMI indicatie gehad. Dit jaar hebben al 47 kinderen gebruik gemaakt van een SMI. Hierdoor hebben we extra SMI kosten. N € 60.000
6.2: Toegang en eerstelijnsvoorzieningen: De bijdrage aan Yunio voor de uitvoering van o.a. de wettelijke taken is gestegen vanwege hogere indexatie. Een bijstelling van het budget is nodig. N € 53.000
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen: De begroting voor het sociaal domein Achterhoek is begin 2024 vastgesteld. Dit leidt tot een bijstelling van het budget voor SDA. N € 48.000
6.3: Inkomensvoorzieningen: Het nader voorlopig BUIG budget is bekent geworden in het voorjaar. Dit leidt tot een positieve bijstelling ten opzichte van de primitieve begroting. V € 560.000
6.3 Inkomensvoorzieningen: Bijstelling begroting op basis van de vastgestelde begrotingswijziging Fijnder. Het aantal uitkering stijgt en daarmee ook de uitvoeringslasten. N € 288.000
6.4 Beschut werk: Kosten van WSW ZOOV is de afgelopen jaren fors toegenomen. N € 55.000
6.71a Huishoudelijke hulp: We zetten in op zorg in natura waar mogelijk. Alleen als ZIN niet kan worden ingezet komt PGB in aanmerking. Deze ontwikkeling zien we terug in de uitgaven PGB. V € 20.000
6.71b Begeleiding (wmo): De individuele overeenkomsten voor de wmo vallen hoger uit dan begroot. Een bijstelling is nodig. N € 65.000
6.72a Jeugdzorg begeleiding: We zetten in op zorg in natura waar mogelijk. Alleen als ZIN niet kan worden ingezet komt PGB in aanmerking. Deze ontwikkeling zien we terug in de uitgaven PGB. V € 60.000
6.72b Jeugdzorg behandeling: Bij de invoering van de nieuwe bekostiging van de jeugdhulp/wmo via 'lump sum' was de verwachting dat de individuele overeenkomsten minder toegekend zouden worden. Incidenteel wordt het nog wel toegekend. Een bijstelling is nodig. N € 224.000
6.72c Jeugdhulp dagbesteding: Bij de invoering van de nieuwe bekostiging van de jeugdhulp/wmo via 'lump sum' was de verwachting dat de individuele overeenkomsten minder toegekend zouden worden. Incidenteel wordt het nog wel toegekend. Een bijstelling is nodig. N € 42.000
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf: Bij de invoering van de nieuwe bekostiging van de jeugdhulp/wmo via 'lump sum' was de verwachting dat de individuele overeenkomsten minder toegekend zouden worden. Incidenteel wordt het nog wel toegekend. Een bijstelling is nodig. N € 50.000
6.74b Jeugdhulp crisis: Bij de invoering van de nieuwe bekostiging van de jeugdhulp/wmo via 'lump sum' was de verwachting dat de individuele overeenkomsten minder toegekend zouden worden. Incidenteel wordt het nog wel toegekend. Een bijstelling is nodig. N € 494.000
Subtotaal N € 795.500
Overig V € 24.500
Totaal N € 820.000