Programma 1 - Wonen

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Programma 1 omvat het thema Wonen. Naast de aanstaande Omgevingswet, de verdere uitrol van Geef Lichtenvoorde Kleur! en Programma Stad Groenlo spelen er veel meer verschillende ontwikkelingen die het komende jaar aandacht vragen van het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie. Daarbij willen we een viertal speerpunten benoemen:

  • Ontwikkeling van een visie en beleidskader voor het buitengebied. Er komen veel veranderingen op het buitengebied. Veranderingen ten aanzien van (agrarische) bedrijfsvoering, initiatieven in het kader van de klimaatdoelstellingen en dergelijke vragen om aandacht en daadkracht van onze gemeente.
  • Doorontwikkeling van woningbouw in alle kernen. Er zijn nieuwe kaders ontwikkeld voor woningbouw in de kleine kernen en Groenlo en Lichtenvoorde. Daarnaast zijn er verruimde mogelijkheden voor functieverandering van agrarische erven nabij de kernen (woondroebel-beleid). Inmiddels zijn op basis van deze kaders in iedere kleine kern één of meerdere woningbouwplannen in ontwikkeling of uitvoering.
  • Op basis van onze vastgestelde Omgevingsvisie maken wij aanpalend beleid. In de Omgevingsvisie is beschreven welke opgaven in programma's en uitvoeringsplannen worden uitgewerkt. 
  • Regionale Energie Strategie Achterhoek. Duurzaamheid en energiedoelstellingen zijn geen zaak voor gemeenten alleen. Mede daarom participeren wij in de verdere ontwikkeling van een regionale energiestrategie voor de gehele Achterhoek.

Gezonde en veilige leefomgeving

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De omgeving waarin we wonen houden we in onze kernen prettig. Projecten dragen bij aan een gezonde en veilige leefomgeving. We zetten ons in voor een sterk netwerk van kernen met een rijk en sociaal verenigingsleven. En dat binnen een afwisselend en duurzaam landschap.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.

Terug naar navigatie - Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.

De omgeving waarin we leven , bewegen, ontmoeten en waarin iedereen mee kan doen moet gezond en klimaat adaptief zijn. Een gezonde manier van leven is de regel bij het inrichten van onze openbare ruimte.   Een groene leefomgeving draagt daarnaast bij aan het tegengaan van hittestress en het mogelijk beperken van wateroverlast in de kernen.

In 2024 stellen we een ambitiedocument op. Het streven is om dit in 2024 vast te stellen in het college. Het ambitiedocument omvat de pijlers energie, klimaatadaptatie en duurzaamheid. Het ambitiedocument gaat de basis vormen van een nog op te stellen programma klimaat.

Kwaliteit (indicator)

G

Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.

Terug naar navigatie - Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.

We willen de biodiversiteit in onze gemeente versterken. Dit doen we onder andere door bij alle  alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken aandacht te besteden aan biodiversiteit. we zoeken ruimte voor herstel van de biodiversiteit door de aanleg van groenstroken, duurzaam maaibeheer en agrarisch natuurbeheer.

In  de afgelopen 6 maanden zijn de volgende resultaten  behaald.

  • renovaties van plantvakken zijn biodivers uitgevoerd (omvorming met soorten die ecologisch bijdragen)
  • het maaibeheer is afgestemd op de natuurkalender
  • er is een ecologisch werkprotocol  beheer openbare ruimte opgesteld waar de laatste hand aan wordt gelegd
  • locaties met uitval van laanbomen zijn met diverse soorten ingeboet om de kwetsbaarheid te verminderen
  • ten aanzien van bestrijding van exoten worden  grondeigenaren geinformeerd en ondersteund 

Kwaliteit (indicator)

-

Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.

Terug naar navigatie - Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.

De basis voor de lokale ambitie is het regionale 'Akkoord van Groenlo' en de regionale uitvoeringsagenda. In deze regionale uitvoeringsagenda duurzame energie Achterhoek is een mix aan hernieuwbare energiebronnen opgenomen van wind, zon en biomassa naast een besparingsdoelstelling op elektriciteit en gas.

De Regionale Uitvoerings Agenda deel I en II, voortvloeiend uit het Akkoord van Groenlo 3.0, zijn eind 2023 opgesteld en in de collegevergadering van 30 januari 2024 aangenomen. De Regionale Uitvoerings Agenda is de basis voor de Uitvoerings Agenda Energietransitie van gemeente Oost Gelre en zal daarom vertaald worden naar de lokale agenda. In het 4e kwartaal van 2024 zal de Uitvoeringsagenda Programma Energietransitie Oost Gelre 2024-2030 naar de raad gebracht worden. Op basis van de herijking RES 1.0, eind 2023, zal in 2024 de RES 2.0 vastgesteld worden. In de RES 2.0 worden de resultaten van de PlanMer (Milieu Effect Rapportage) verwerkt. Dit is belang voor de zoekgebieden. Daarnaast zal het niet-gealloceerde deel van 0,244 TWh gealloceerd worden. Het windbeleid wordt herijkt, samen met gemeente Berkelland. De ter inzagelegging van het beleid liep tot en met 3 juli. De zienswijzen worden nu verwerkt en in het 4e kwartaal wordt het herijkte windbeleid naar de raad gebracht.

Kwaliteit (indicator)

G

Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief

Terug naar navigatie - Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief

Met maatregelen op het gebied van klimaatadaptatie waarborgen we de veiligheid en gezondheid van onze inwoners. Met deze ingrepen in onze 
fysieke leefomgeving beperken we de gevolgen van wateroverlast, droogte en hittestress. Voor het landelijk gebied hanteren we ons landschappelijk raamwerk met verschillende landschapstypen als vertrekpunt voor toekomstige ontwikkelingen.

Kwaliteit (indicator)

-

Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.

Terug naar navigatie - Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.

We onderzoeken per gebouw wat de mogelijkheden zijn  om panden te verduurzamen.  Dit nemen we mee in de planning groot onderhoud. Om te besparen op het energiebeheer voeren we maandelijkse controles uit op de verbruiken.  Als het gebouw het geschikt is, zijn/worden zonnepanelen geplaatst. Tijdens groot onderhoud worden gebouwen gelijktijdig na-geïsoleerd en eventueel andere maatregelen genomen. Daar waar mogelijk worden gebouwen gasloos gemaakt. Voor een aantal gebouwen maken we gebruik van restwarmte van de BIR. Dit willen we voor een aantal gebouwen in de nabije toekomst uitbreiden.

De Regionale Uitvoerings Agenda deel I en II, voortvloeiend uit het Akkoord van Groenlo 3.0, zijn eind 2023 opgesteld en in de collegevergadering van 30 januari 2024 aangenomen. De Regionale Uitvoerings Agenda is de basis voor de Uitvoerings Agenda Energietransitie van gemeente Oost Gelre en zal daarom vertaald worden naar de lokale agenda. In het 4e kwartaal van 2024 zal de Uitvoeringsagenda Programma Energietransitie Oost Gelre 2024-2030 naar de raad gebracht worden. Op basis van de herijking RES 1.0, eind 2023, zal in 2024 de RES 2.0 vastgesteld worden. In de RES 2.0 worden de resultaten van de PlanMer (Milieu Effect Rapportage) verwerkt. Dit is belang voor de zoekgebieden. Daarnaast zal het niet-gealloceerde deel van 0,244 TWh gealloceerd worden. Het windbeleid wordt herijkt, samen met gemeente Berkelland. De ter inzagelegging van het beleid liep tot en met 3 juli. De zienswijzen worden nu verwerkt en in het 4e kwartaal wordt het herijkte windbeleid naar de raad gebracht.

Kwaliteit (indicator)

-

We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.

Terug naar navigatie - We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.

We kijken of we maatregelen kunnen nemen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde en veilige leefomgeving. We maken onze inwoners bewust van een gezonde leefstijl door een preventief aanbod. 

De afgelopen jaren zijn al diverse speelsplekken omgevormd naar plekken waar inwoners kunnen bewegen, ontmoeten en spelen in de openbare ruimte. Hiermee liepen we vooruit op en geven invulling aan de visie Bewegen Ontmoeten Spelen in de openbare ruimte (BOS).

Kwaliteit (indicator)

-

Hechte en leefbare kernen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Oost Gelre ontwikkelt zich verder tot een afwisselende gemeente met acht unieke en sterke kernen. De omgeving waarin we wonen houden we in onze kernen prettig. Een goede verbondenheid is een voorwaarde voor kernen waar we goed kunnen leven, met een goed ondernemersklimaat en een goede bereikbaarheid. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.

Terug naar navigatie - Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.

Bij herontwikkeling van een locatie binnen de bebouwde kom behouden we het waardevolle groene en dorpse karakter van een kern.  We willen de prachtige groen woon- en leefomgeving behouden. 

We zijn gestart met de voorbereiding van een klimaatprogramma. Hierin integreren we ook de opgestelde duurzaamheidskaarten. Vooruitlopend passen we maatwerk toe in concrete projecten zoals bijvoorbeeld de verplichting om circulaire bouwmaterialen toe te passen op de woningbouwlocatie Flierbos.

Kwaliteit (indicator)

-

We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie (mits vastgesteld), uit.

Terug naar navigatie - We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie (mits vastgesteld), uit.

Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag waarbij wij extra aandacht hebben voor: doorstroming van beschermd wonen naar zelfstandig wonen, zorg en huisvesting van ouderen, en specifieke zorg.  Daarnaast voeren we onze taakstelling voor vluchtelingen en statushouders zo goed mogelijk uit en we hebben oog voor een goed woon- en werkklimaat voor de tijdelijke internationale medewerker.  

In 2024 is een Woonzorgvisie opgesteld. Na vaststelling gaan we aan de slag met de uitvoering van deze visie.

In 2024 hebben we een programma opgesteld voor de huisvesting van migranten. Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen is een opvanglocatie aangekocht in Groenlo.

Kwaliteit (indicator)

-

We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.

Terug naar navigatie - We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.

Met verschillende projecten en opgaven uit het Programma Stad Groenlo geven we samen met inwoners en ondernemers invulling aan het versterken van het centrum van Groenlo waardoor het goed wonen, werken en recreëren is. 'Mensen maken de stad '

De verbouw van het stadhuis is in voorbereiding. De vergroening van de Beltrumsestraat is afgerond. De voorbereiding van de herinrichting van de Maliebaan loopt volgens planning. Verwachting is dat deze na de Slag om Grolle 2024 start en voor de Groenlose Kermis is afgerond.

Kwaliteit (indicator)

G

We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.

Terug naar navigatie - We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.

Met Programma Lichtenvoorde (voorheen 'Geef Lichtenvoorde Kleur' geven we invulling aan het versterken van het centrum van Lichtenvoorde

In 2024 zijn diverse projecten uitgevoerd en in voorbereiding om Lichtenvoorde meer kleur te geven. Zo is op 28 juni het kunstwerk met de 13 letters langs de N18 onthuld. Er zijn afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het braakliggende terrein naast de Aldi. Er zijn onderzoeken uitgevoerd naar ondergronds parkeren onder het activiteitenplein. Nu dit niet haalbaar is gebleken verwachten we in 2025 het plein opnieuw in te richten. In de tweede helft van 2024 verwachten we een plan voor de ontwikkeling van de omgeving van het gemeentehuis voor te leggen aan de raad. Daarnaast zijn er diverse projecten in voorbereiding en uitvoering om het centrum te verfraaien waaronder 'Bloemlichting' in 26 lantaarnpalen in het centrum en de verdere vergroening van het centrum.

Kwaliteit (indicator)

G

We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.

Terug naar navigatie - We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.

Het streven is het behoud van een basisniveau aan voorzieningen in elke kern: basisschool, ontmoetingsplek en zorgpunt; waarbij het minimum is een toekomstbestendige fysieke ontmoetingsplek en een optimale bereikbaarheid naar de voorzieningen in andere kernen. We assisteren inwoners in de energietransitie bijvoorbeeld met ondersteuning bij het isoleren van woningen (aardgasvrij gereedmaken). Met de DBO's maken we een doorvertaling van de huidige ruimtelijke verkenning voor woningbouw. We brengen potentieel kansrijke locaties voor woningbouw voor de toekomst in beeld. 

In 2024 heeft de gemeente samen met de corporaties verder gewerkt aan het in beeld brengen van leefbaarheid in de wijken. We brengen in beeld wat waar speelt en welke inzet nodig is. Voor de zomer van 2024 hebben we samen met ProWonen en de Huurdersvereniging een wijkschouw uitgevoerd in de wijk Hooiland.

Bij Den Diek en De Mattelier kunnen burgers in 2024 binnenlopen voor advies over duurzaam wonen, energie besparen, subsidies/leningen en voor de beste manieren om uw energierekening omlaag te krijgen. Hier wordt door onze burgers gebruik van gemaakt. 

Kwaliteit (indicator)

G

We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.

Terug naar navigatie - We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.

Vanuit het erfgoedbeleid en het bijbehorende uitvoeringsprogramma geven we invulling aan het versterken van het erfgoed. 2024 gebruiken we om het beleid (2021 - 2024) te actualiseren. Erfgoed blijft alleen in stand met een goede functie. We zetten ons in om samen met eigenaren en initiatiefnemers goede invulling te krijgen bij ons erfgoed

Kwaliteit (indicator)

-

Wij bouwen tot en met 2030 minstens 895 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.

Terug naar navigatie - Wij bouwen tot en met 2030 minstens 895 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.

Bij een nieuwbouwproject ligt de focus op een compleet en divers aanbod aan huur- en koopwoningen waarbij wij aandacht hebben voor de betaalbaarheid en voor de doelgroepen starters en senioren.

In 2023 zijn we gestart met een programmatische aanpak van onze woningbouwopgave. De kwartiermakersfase is in 2024 afgerond en er is een programmateam Wonen ingericht. De ambitie van Oost Gelre is om in 2030 minimaal 1300 wooneenheden toe te voegen aan de huidige woningvoorraad. Dit is vastgelegd in de RegioDeal. Inmiddels wordt er gesproken over het openbreken van de regiodeal om in de Achterhoek extra woningen toe te voegen. Van deze woningen zijn er inmiddels 356  (peildatum 1 juli 2024) toegevoegd door nieuwbouw, transformatie en woningsplitsing. Gezien de planvoorraad voor 667 is het de verwachting dat we de doelstelling gaan halen.

Er is beleid opgesteld voor woningsplitsing in de kernen, pre-mantelzorgbeleid, een visie voor kleine kernen is in de maak. We zijn regionaal aangehaakt bij de projecten betaalbaar bouwen en de volkshuisvestingsverordening

We zien ook risico's. Er zijn veel externe factoren die nu en in de toekomst een grote rol spelen bij het ontwikkelen van woningen. Denk aan stikstof, netcongestie, drinkwater, nutsbedrijven, klimaatadaptatie, verduurzaming en oplopende kosten door onder andere grondstoffen en arbeidsmarktkrapte. De publieke opinie over locatiekeuzes voor woningbouw (NIMBY) en bijzondere doelgroepen vragen in participatietrajecten tijd en aandacht. 

Kwaliteit (indicator)

G

Aantrekkelijk landelijk gebied

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gemeente Oost Gelre kent een gevarieerd buitengebied met een agrarisch karakter, een aantrekkelijk landschap en unieke natuurgebieden. Het is hier goed wonen, werken en recreëren. Dit doen we al decennialang in verbondenheid met elkaar. En dat willen we graag zo houden. Tegelijk zien we dat we de komende jaren te maken krijgen met stevige opgaven. Denk aan het behouden van een aantrekkelijke, leefbare en gezonde woonomgeving voor de veranderende behoeftes van de bevolking. Aan vraagstukken rondom biodiversiteit, duurzaamheid en energie. Aan het blijven bieden van ruimte aan een gezonde en duurzame agrarische sector, aan het versterken van goede bereikbaarheid en een succesvolle transitie in ons buitengebied. Het landschap vormt hierin het dragende geheel.    

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.

Terug naar navigatie - Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.

Toekomstbestendig zijn betekent continu leren en bewegen. Het betrekken van ondernemers en inwoners is onmisbaar voor een toekomstbestendige leefomgeving. Als lokale overheid streven wij ernaar het goede voorbeeld te geven en (agrarisch) ondernemers te faciliteren en inspireren om zich continu te blijven ontwikkelen. Dit betekent ook nieuwe vormen van agrarische bedrijvigheid en ruimte voor nieuwe vormen van duurzaam ondernemen. Hiermee willen we de economische positie van het buitengebied versterken. 

Een eerste stap is gezet door het maken van een evaluatie van het VAB-beleid. Hieruit kunnen zaken worden gehaald voor opstellen van nieuw beleid waar we 2024 een start mee gaan maken.

Kwaliteit (indicator)

G

Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.

Terug naar navigatie - Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.

Uit het rapport “Het watersysteem in balans. Een verkenning toekomstperspectief Achterhoek en Liemers”  blijkt dat we de nodige maatregelen moeten treffen. Daar is draagvlak voor. Op het moment dat dat aangepakt wordt zou het goed zijn om dat te combineren met maatregelen die ook goed zijn om wateroverlast tegen te gaan, om biodiversiteit te verbeteren en om landschap te versterken.

Op laag niveau worden door het waterschap al maatregelen genomen in de vorm van elke druppel de grond in (EDDGI).

Op hoger niveau wordt gewerkt aan een volgende stap.

Kwaliteit (indicator)

G

Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.

Terug naar navigatie - Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.

Om een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappelijke opgaven is het belangrijk om agrotoerisme te zien en te ontwikkelen als onderdeel van een integrale aanpak van het landelijk gebied. Dit zodat agrotoerisme kan bijdragen aan de beleving en waardering van het landelijk gebied, het verkorten van de voedselketen en een vitale agrarische sector.

Wij staan open voor nieuwe initiatieven en denken waar mogelijk positief mee.

Ten aanzien van agroindustrie zijn termijnen verlengd en is het aantal staanplaatsen vergroot van 25 naar 30.

Kwaliteit (indicator)

G

Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.

Terug naar navigatie - Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.

Uit onderzoek dat in het kader van de omgevingsvisie is uitgevoerd blijkt dat veel waardering is voor ons landschap. Waar mogelijk versterken we deze in combinatie met maatregelen die wij of andere overheden nemen in het kader van gebiedsprocessen. 

In de uitvoeringsagenda Leefbaar en vitaal landelijk gebied staat aangegeven hoe wij de opgaven ten aanzien landschap en natuur verder worden opgepakt. Dit zal komend jaar verder worden uitgewerkt.

Kwaliteit (indicator)

G

Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.

Terug naar navigatie - Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.

Het landschap vormt een thuis voor de inwoners van Oost Gelre en een rijk decor voor bezoekers. Het is een warme jas en een bron van beleving en ontdekking. We zullen ontwikkelingen afwijzen die landschappelijke kwaliteit aantasten en bevorderen als deze van toegevoegde waarde zijn. Voor ontwikkelingen van bestaande functies hanteren we het principe van 'voor wat hoort wat'. Dat betekent ook dat ruimtelijke ontwikkelingen in het buitengebied worden afgestemd op de draagkracht van het landschap. De kernkwaliteiten van het cultuurlandschap zijn het uitgangspunt voor herstel en versterking. 

Bij bouwplannen vragen wij om erfaanpassing en soms ook om landschappelijke inpassing. In de opgestelde uitvoeringsagenda leefaar en vitaal landelijk gebied staat ook genoemd hoe wij het landschap aantrekkelijker gaan maken.

Kwaliteit (indicator)

G

Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.

Terug naar navigatie - Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.

Om te weten wat er leeft gaan wij het gesprek aan met onze agrarisch ondernemers in het buitengebied. Door onder andere het inzetten van een agrarisch contactpersoon, een ervencoach en door het houden van interviews weten we wat er leeft en wat de behoefte is. Onze site biedt op een toegankelijke wijze de juiste informatie over VAB-beleid, subsidies en andere info die belangrijk wordt gevonden.

Er zijn twee informatiemomenten gehouden met agrariers. Daarnaast is een eerste nieuwsbrief verzonden.

Kwaliteit (indicator)

G

Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.

Terug naar navigatie - Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.

De belangrijkste kernkwaliteit van ons landschap zijn de coulissen (groen blauwe dooradering).  De afwisselende landschappen, met houtsingels omzoomde percelen, groene boerenerven, zandwegen met struwelen, beken, bosjes en laanbeplantingen worden bijzonder gewaardeerd. Dit landschappelijk mozaiek  is kwetsbaar en verdient structureel beheer. We zetten ons in voor een marktconforme vergoeding voor grondeigenaren voor instandhouding, beheer en versterking van de coulissen. 
Het 'voor wat hoort wat' principe bij planologische medewerking voor ruimtelijke ontwikkelingen wordt ingezet om de groenblauwe dooradering te versterken. Met het waterschap maken we afspraken om het fijnmazig net van watergangen natuurvriendelijker in te richten en te beheren.

Voor een goede groen blauwe dooradering-regeling is financiering vanuit provincie of rijk noodzakelijk. Daar is nog geen zicht op.

Kwaliteit (indicator)

O

Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.

Terug naar navigatie - Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.

Wij hebben nu een vrij strikt beleid ten aanzien van vrijkomende agrarische bebouwing. Wij zullen deze evalueren en waar nodig aanpassen aan behoefte. 

De evaluatie heeft plaatsgevonden. Dit najaar starten we met opzet voor nieuw beleid.

Kwaliteit (indicator)

G

Middelen: wat mag het kosten?

Samenstelling van de ramingen van het jaar 2024 op taakniveau

Terug naar navigatie - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2024 op taakniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve Begroting + Nieuw Beleid 2024 Bestuursrapportage 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 5.829 443 6.272 957 5.315
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 640 0 640 98 541
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.751 235 2.986 1.408 1.577
TV7.2 7.2 Riolering 3.255 51 3.307 459 2.847
TV7.3 7.3 Afval 2.634 0 2.634 1.503 1.131
TV7.4 7.4 Milieubeheer 2.478 85 2.563 1.136 1.427
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving 1.089 0 1.089 130 959
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 1.012 38 1.050 234 816
Totaal Lasten 19.687 852 20.539 5.925 14.614
Baten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -259 -240 -499 -236 -263
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 0 0 0 -21 21
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1 0 -1 -1 0
TV7.2 7.2 Riolering -3.413 716 -2.697 -1.522 -1.175
TV7.3 7.3 Afval -3.306 0 -3.306 -2.593 -713
TV7.4 7.4 Milieubeheer -550 0 -550 -570 20
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving -308 0 -308 -87 -221
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -348 -250 -598 -377 -221
Totaal Baten -8.185 226 -7.959 -5.407 -2.552
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 11.503 1.077 12.580 518 12.062
Onttrekkingen
TV7.2 7.2 Riolering -247 -717 -964 0 -964
Stortingen
TV7.2 7.2 Riolering 3 0 3 0 3
Mutaties reserves -250 -717 -967 0 -967

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Programma 1 Wonen Resultaat
2.1 Verhardingen: Eind 2023 is er tijdens weginspecties achterstallig klein onderhoud elementenverhardingen geconstateerd. Na vaststelling dient dit direct opgepakt te worden. Door hoge indexatie van de kosten is het budget niet toereikend. N € 90.000
2.1 Verhardingen: De kosten voor onderhoud zijn harder gestegen dan in het budget is voorzien. Een bijstelling is daarom nodig. N € 130.000
2.1 Bermen: Bij het opstellen van de begroting 2024 was de indexatie nog niet bekend voor het maaien van de bermen. De indexatie voor 2024 is 4% en zorgt voor een bijstelling van het budget. N € 30.000
2.1 Overige voorzieningen nutsbedrijven: De bijdrage van nutsbedrijven is te laag begroot. Dit levert een voordeel op. V € 219.000
2.1 Verkeersmaatregelen: Bijstelling van de begroting conform het raadsvoorstel nieuw mobiliteitsplan en verkeersmodel. N € 100.000
5.7 Openbaar groen: De kosten van ROVA zijn hoger dan begroot. Het budget moet daardoor bijgesteld worden. N € 225.000
7.2 Riolering: Om het onderhoud van de IBA's weer op een acceptabel onderhoudsniveau te krijgen is het noodzakelijk om het budget bij te stellen. N € 50.000
7.4 Energiebeleid: Bijstelling budget subsidieregeling verduurzamen woningen Oost Gelre tot aan het subsidieplafond van €150.000 N € 75.000
8.3 Wonen en bouwen: Hogere opbrengst bouwleges in verband met invoering van de Omgevingswet. Eind 2023 zijn er nog veel aanvragen ingediend, wat nu leidt tot een eenmalige hogere opbrengst in 2024. V € 250.000
8.3 Wonen en bouwen: De uitgaven worden hoger ingeschat dan begroot. Dit heeft te maken met het hogere aantal aanvragen. N € 37.500
Subtotaal N € 268.500
Overig N € 91.500
Totaal N € 360.000