-
Blz. 1
Bestuursrapportage 2025
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Financieel overzicht tot 1 juli 2025
-
Blz. 7
Algemeen beeld
-
Blz. 8
Financieel overzicht per 1 juli 2025
-
Blz. 9
Programma 1 - Wonen
-
Blz. 10
Gezonde en veilige leefomgeving
-
Blz. 11
Doelstellingen
-
Blz. 12
Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.
-
Blz. 13
Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.
-
Blz. 14
Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.
-
Blz. 15
Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief
-
Blz. 16
Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.
-
Blz. 17
We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.
-
Blz. 18
Hechte en leefbare kernen
-
Blz. 19
Doelstellingen
-
Blz. 20
Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.
-
Blz. 21
We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie uit.
-
Blz. 22
We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.
-
Blz. 23
We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.
-
Blz. 24
We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.
-
Blz. 25
We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.
-
Blz. 26
Wij bouwen tot en met 2030 minstens 1300 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.
-
Blz. 27
Aantrekkelijk landelijk gebied
-
Blz. 28
Doelstellingen
-
Blz. 29
Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.
-
Blz. 30
Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.
-
Blz. 31
Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.
-
Blz. 32
Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.
-
Blz. 33
Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.
-
Blz. 34
Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.
-
Blz. 35
Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.
-
Blz. 36
Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.
-
Blz. 37
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 38
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakniveau
-
Blz. 39
Toelichting op de afwijkingen
-
Blz. 40
Programma 2 - Welzijn
-
Blz. 41
Thema1 - Gezonde leefstijl
-
Blz. 42
Doelstellingen
-
Blz. 43
Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
-
Blz. 44
De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
-
Blz. 45
We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
-
Blz. 46
We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
-
Blz. 47
Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik
-
Blz. 48
We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
-
Blz. 49
We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
-
Blz. 50
We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)verenigingen
-
Blz. 51
We organiseren sessies voor het sociaal team over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
-
Blz. 52
We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
-
Blz. 53
Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
-
Blz. 54
In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
-
Blz. 55
We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
-
Blz. 56
We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
-
Blz. 57
Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
-
Blz. 58
We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
-
Blz. 59
Thema 2 - Iedereen doet mee
-
Blz. 60
1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
-
Blz. 61
Doelstellingen
-
Blz. 62
Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
-
Blz. 63
We bieden informatie over opvoeden en opgroeien aan via de site Samen in Oost Gelre en het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
-
Blz. 64
Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
-
Blz. 65
We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
-
Blz. 66
We onderzoeken of we meer preventief voorliggend aanbod in kunnen zetten
-
Blz. 67
Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
-
Blz. 68
2. Goed onderwijs voor iedereen
-
Blz. 69
Doelstellingen
-
Blz. 70
Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig
-
Blz. 71
We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
-
Blz. 72
We zetten het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) in om signalen op te pakken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs
-
Blz. 73
Doel 2.2: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
-
Blz. 74
Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
-
Blz. 75
Doel 2.3: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 76
Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
-
Blz. 77
3. Iedereen draagt bij naar vermogen
-
Blz. 78
Doelstellingen
-
Blz. 79
Doel 3.1: Werk moet lonen
-
Blz. 80
We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
-
Blz. 81
Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
-
Blz. 82
We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
-
Blz. 83
We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
-
Blz. 84
We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
-
Blz. 85
We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen meer te laten participeren
-
Blz. 86
Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie
-
Blz. 87
We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
-
Blz. 88
We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
-
Blz. 89
Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
-
Blz. 90
We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
-
Blz. 91
Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar
-
Blz. 92
We realiseren beschutte werkplekken
-
Blz. 93
4. Thuis wonen en participeren als het kan
-
Blz. 94
Doelstellingen
-
Blz. 95
Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
-
Blz. 96
We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
-
Blz. 97
We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
-
Blz. 98
We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
-
Blz. 99
We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
-
Blz. 100
We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
-
Blz. 101
We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
-
Blz. 102
We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
-
Blz. 103
We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
-
Blz. 104
We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
-
Blz. 105
We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
-
Blz. 106
Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 107
We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
-
Blz. 108
We bieden ondersteuning in samenwerking met de Dorpskamer en Stadskamer bij de inloopvoorziening 2.0
-
Blz. 109
We zetten trajectbegeleiding dementie in
-
Blz. 110
Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
-
Blz. 111
We geven voorlichting over het veilig deelnemen in het verkeer en maken afspraken met de woningbouwcorporaties over veilig wonen
-
Blz. 112
5. Ontmoeten voor iedereen
-
Blz. 113
Doelstellingen
-
Blz. 114
Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
-
Blz. 115
We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van diverse vervoersmogelijkheden
-
Blz. 116
Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
-
Blz. 117
We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
-
Blz. 118
Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
-
Blz. 119
We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
-
Blz. 120
Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
-
Blz. 121
We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
-
Blz. 122
Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
-
Blz. 123
We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
-
Blz. 124
6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente
-
Blz. 125
Doelstellingen
-
Blz. 126
Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
-
Blz. 127
We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
-
Blz. 128
Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
-
Blz. 129
We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
-
Blz. 130
Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
-
Blz. 131
We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
-
Blz. 132
7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
-
Blz. 133
Doelstellingen
-
Blz. 134
Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
-
Blz. 135
We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
-
Blz. 136
We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
-
Blz. 137
We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
-
Blz. 138
We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
-
Blz. 139
Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
-
Blz. 140
We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
-
Blz. 141
De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
-
Blz. 142
We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
-
Blz. 143
We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van andere muziekvormen (pop- en lichte muziek)
-
Blz. 144
Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
-
Blz. 145
Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
-
Blz. 146
We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
-
Blz. 147
Thema 3 - Een duwtje in de rug
-
Blz. 148
1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
-
Blz. 149
Doelstellingen
-
Blz. 150
Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in
-
Blz. 151
We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
-
Blz. 152
Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
-
Blz. 153
We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
-
Blz. 154
Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
-
Blz. 155
De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
-
Blz. 156
2. Thuiswonen met een beetje hulp
-
Blz. 157
Doelstellingen
-
Blz. 158
Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
-
Blz. 159
We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
-
Blz. 160
Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning
-
Blz. 161
We nemen deel aan de pilot reablement
-
Blz. 162
Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund
-
Blz. 163
We ondersteunen mantelzorgers
-
Blz. 164
3. Meedoen met een beetje hulp
-
Blz. 165
Doelstellingen
-
Blz. 166
Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
-
Blz. 167
We bieden cliëntondersteuning aan
-
Blz. 168
We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
-
Blz. 169
Voor inwoners is onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar
-
Blz. 170
Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
-
Blz. 171
We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
-
Blz. 172
Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden
-
Blz. 173
We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
-
Blz. 174
We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
-
Blz. 175
Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
-
Blz. 176
We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
-
Blz. 177
Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
-
Blz. 178
We ondersteunen jonge mantelzorgers
-
Blz. 179
Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
-
Blz. 180
We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
-
Blz. 181
We nemen deel aan het project Digisterker
-
Blz. 182
Thema 4 - Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 183
1. Goede zorg voor iedereen
-
Blz. 184
Doelstellingen
-
Blz. 185
Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.
-
Blz. 186
We zorgen voor een dekkend zorglandschap
-
Blz. 187
Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
-
Blz. 188
We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
-
Blz. 189
Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed
-
Blz. 190
We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
-
Blz. 191
2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien
-
Blz. 192
Doelstellingen
-
Blz. 193
Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien
-
Blz. 194
We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
-
Blz. 195
Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
-
Blz. 196
De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
-
Blz. 197
Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind
-
Blz. 198
Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
-
Blz. 199
3. Zorg bij thuiswonen en participeren
-
Blz. 200
Doelstellingen
-
Blz. 201
Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
-
Blz. 202
We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
-
Blz. 203
Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
-
Blz. 204
Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
-
Blz. 205
Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
-
Blz. 206
Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
-
Blz. 207
Met Sius kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
-
Blz. 208
Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
-
Blz. 209
We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
-
Blz. 210
Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
-
Blz. 211
We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
-
Blz. 212
Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
-
Blz. 213
We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
-
Blz. 214
We streven naar lokale maatschappelijke opvang
-
Blz. 215
Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
-
Blz. 216
We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
-
Blz. 217
We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
-
Blz. 218
Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
-
Blz. 219
We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek en zorgmijders
-
Blz. 220
Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
-
Blz. 221
De casusregisseurs zorg & veiligheid zien toe op het terugdringen van onveiligheidssituaties als gevolg van multi-problematiek bij inwoners
-
Blz. 222
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 223
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakveldniveau
-
Blz. 224
Toelichting op de afwijkingen
-
Blz. 225
Programma 3 - Werken
-
Blz. 226
Ondernemend Oost Gelre
-
Blz. 227
Doelstellingen
-
Blz. 228
Compacte en vitale winkelcentra
-
Blz. 229
Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.
-
Blz. 230
Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie
-
Blz. 231
Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre
-
Blz. 232
Nabij en bereikbaar
-
Blz. 233
Doelstellingen
-
Blz. 234
De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
-
Blz. 235
De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
-
Blz. 236
Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
-
Blz. 237
Middelen: wat mag het kosten ?
-
Blz. 238
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakveldniveau
-
Blz. 239
Toelichting op de afwijkingen
-
Blz. 240
Programma 4 - Dienstverlening
-
Blz. 241
Dienstverlening
-
Blz. 242
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 243
Versterken van de relatie tussen samenleving en gemeentelijke organisatie
-
Blz. 244
We leveren resultaatgericht maatwerk.
-
Blz. 245
We stellen de inwoner en ondernemer centraal
-
Blz. 246
Financieel gezond
-
Blz. 247
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 248
Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
-
Blz. 249
We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
-
Blz. 250
Integrale veiligheid en ondermijning
-
Blz. 251
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 252
De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
-
Blz. 253
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
-
Blz. 254
Wij zijn samen met de ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
-
Blz. 255
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
-
Blz. 256
We werken integraal samen aan een veilige en leefbare woon- en werkomgeving.
-
Blz. 257
Middelen: wat mag het kosten?
-
Blz. 258
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakveldniveau
-
Blz. 259
Toelichting op de afwijkingen
-
Blz. 260
Algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing VPB en onvoorzien
-
Blz. 261
Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakveldniveau
-
Blz. 262
Toelichting op de afwijkingen
-
Blz. 263
Lijst met afkortingen
-
Blz. 264
Lijst met afkortingen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap