Sitemap

  1. Blz. 1 Bestuursrapportage 2025
    1. Blz. 2 Voorwoord
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Leeswijzer
      2. Blz. 6 Financieel overzicht tot 1 juli 2025
        1. Blz. 7 Algemeen beeld
        2. Blz. 8 Financieel overzicht per 1 juli 2025
      3. Blz. 9 Programma 1 - Wonen
        1. Blz. 10 Gezonde en veilige leefomgeving
          1. Blz. 11 Doelstellingen
            1. Blz. 12 Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.
            2. Blz. 13 Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.
            3. Blz. 14 Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.
            4. Blz. 15 Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief
            5. Blz. 16 Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.
            6. Blz. 17 We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.
        2. Blz. 18 Hechte en leefbare kernen
          1. Blz. 19 Doelstellingen
            1. Blz. 20 Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.
            2. Blz. 21 We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie uit.
            3. Blz. 22 We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.
            4. Blz. 23 We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.
            5. Blz. 24 We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.
            6. Blz. 25 We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.
            7. Blz. 26 Wij bouwen tot en met 2030 minstens 1300 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.
        3. Blz. 27 Aantrekkelijk landelijk gebied
          1. Blz. 28 Doelstellingen
            1. Blz. 29 Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.
            2. Blz. 30 Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.
            3. Blz. 31 Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.
            4. Blz. 32 Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.
            5. Blz. 33 Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.
            6. Blz. 34 Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.
            7. Blz. 35 Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.
            8. Blz. 36 Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.
        4. Blz. 37 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 38 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakniveau
          2. Blz. 39 Toelichting op de afwijkingen
      4. Blz. 40 Programma 2 - Welzijn
        1. Blz. 41 Thema1 - Gezonde leefstijl
          1. Blz. 42 Doelstellingen
            1. Blz. 43 Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl
              1. Blz. 44 De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) wordt ingezet
              2. Blz. 45 We gaan aan de slag met een gezond leven methodiek voor jeugd en jongeren
              3. Blz. 46 We stimuleren een gezonde leefstijl voor inwoners middels een gezondheids- en beweegmakelaar
            2. Blz. 47 Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik
              1. Blz. 48 We organiseren thema-bijeenkomsten alcohol- en drugsgebruik in de kernen
              2. Blz. 49 We blijven inzetten op de (preventieve) aanpak van middelengebruik middels het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              3. Blz. 50 We organiseren de cursus Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) voor barvrijwilligers van (sport)verenigingen
              4. Blz. 51 We organiseren sessies voor het sociaal team over het signaleren van overmatig alcoholgebruik
              5. Blz. 52 We geven aan ouderen voorlichting over verantwoord alcoholgebruik
            3. Blz. 53 Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm
              1. Blz. 54 In afstemming met scholen realiseren dat gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten lichamelijke opvoeding
              2. Blz. 55 We organiseren naschools beweegaanbod in samenwerking met scholen en sportverenigingen
              3. Blz. 56 We zorgen ervoor dat alle kinderen de sportpas Oost Gelre ontvangen
            4. Blz. 57 Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk
              1. Blz. 58 We zetten preventief in op (mentaal) weerbare en veerkrachtige jeugd en jongvolwassenen
        2. Blz. 59 Thema 2 - Iedereen doet mee
          1. Blz. 60 1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op
            1. Blz. 61 Doelstellingen
              1. Blz. 62 Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
                1. Blz. 63 We bieden informatie over opvoeden en opgroeien aan via de site Samen in Oost Gelre en het Preventie Platform Jeugd (PPJ)
              2. Blz. 64 Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen
                1. Blz. 65 We monitoren de groei en ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en geven advies en voorlichting over (op)voeding en verzorging
                2. Blz. 66 We onderzoeken of we meer preventief voorliggend aanbod in kunnen zetten
                3. Blz. 67 Structureel preventief aanbod is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren
          2. Blz. 68 2. Goed onderwijs voor iedereen
            1. Blz. 69 Doelstellingen
              1. Blz. 70 Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig
                1. Blz. 71 We bieden leerlingenvervoer aan voor wie daar recht op heeft
                2. Blz. 72 We zetten het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) in om signalen op te pakken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs
              2. Blz. 73 Doel 2.2: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting
                1. Blz. 74 Uitvoering geven aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP)
              3. Blz. 75 Doel 2.3: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
                1. Blz. 76 Onze leerplichtambtenaar en de RMC-leerplichtambtenaren en consulenten zien toe op naleving van de leerplichtwet
          3. Blz. 77 3. Iedereen draagt bij naar vermogen
            1. Blz. 78 Doelstellingen
              1. Blz. 79 Doel 3.1: Werk moet lonen
                1. Blz. 80 We kennen een werkaanvaardingspremie toe bij het vinden van betaald werk en bij behoud van werk na 6 maanden
              2. Blz. 81 Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden
                1. Blz. 82 We zetten in op betaald werk voor wie dat kan
                2. Blz. 83 We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht werk kunnen vinden
                3. Blz. 84 We bieden (vrijwillige) arbeidsmatige dagbesteding bij de Stads- en dorpskamer en Fijnder
                4. Blz. 85 We zetten extra in op de Meedoen-groep om hen meer te laten participeren
              3. Blz. 86 Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie
                1. Blz. 87 We ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van (vrijwilligers)werk
                2. Blz. 88 We zorgen ervoor dat alle nieuwkomers passend (taal)onderwijs volgen
              4. Blz. 89 Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven
                1. Blz. 90 We zetten jobcoaching in, geven trainingen op maat en passen loonkostensubsidie toe
              5. Blz. 91 Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar
                1. Blz. 92 We realiseren beschutte werkplekken
          4. Blz. 93 4. Thuis wonen en participeren als het kan
            1. Blz. 94 Doelstellingen
              1. Blz. 95 Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven
                1. Blz. 96 We maken het vrijetijdsaanbod inzichtelijk voor inwoners
                2. Blz. 97 We bieden informatie over het zorg- en welzijnsaanbod op de website Samen in Oost Gelre
                3. Blz. 98 We houden een jaarlijkse informatiemarkt voor professionals om het voorliggend aanbod onder de aandacht te brengen
                4. Blz. 99 We ondersteunen vrijwillige ouderenadviseurs, zodat zij inwoners goed kunnen adviseren
                5. Blz. 100 We faciliteren vrijwillige woonconsulenten zodat zij deskundig advies kunnen geven over het levensloopbestendig maken van de woning
                6. Blz. 101 We zetten de formulierenbrigade in voor inwoners die vragen hebben op administratief gebied
                7. Blz. 102 We zetten Schuldhulp op maat in voor advies aan inwoners over budgetbeheer en het voorkomen van schulden
                8. Blz. 103 We informeren jonge mantelzorgers over het ondersteuningsaanbod en breiden dit uit indien nodig
                9. Blz. 104 We informeren professionals in de zorg en het onderwijs over mantelzorgondersteuning voor inwoners
                10. Blz. 105 We geven voorlichting over het herkennen van dementie aan inwoners, vrijwilligers en mantelzorgers
              2. Blz. 106 Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente
                1. Blz. 107 We bieden inwoners ondersteuning waar het kan in het beginstadium van dementie
                2. Blz. 108 We bieden ondersteuning in samenwerking met de Dorpskamer en Stadskamer bij de inloopvoorziening 2.0
                3. Blz. 109 We zetten trajectbegeleiding dementie in
              3. Blz. 110 Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving
                1. Blz. 111 We geven voorlichting over het veilig deelnemen in het verkeer en maken afspraken met de woningbouwcorporaties over veilig wonen
          5. Blz. 112 5. Ontmoeten voor iedereen
            1. Blz. 113 Doelstellingen
              1. Blz. 114 Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken
                1. Blz. 115 We zorgen voor voldoende beschikbaarheid van diverse vervoersmogelijkheden
              2. Blz. 116 Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk
                1. Blz. 117 We maken het vrijwilligersaanbod inzichtelijk en ondersteunen vrijwilligers
              3. Blz. 118 Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners
                1. Blz. 119 We houden in iedere kern een ontmoetingsmogelijkheid in stand
              4. Blz. 120 Doel 5.4: Voor inwoners ouder dan 67 jaar zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 121 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners ouder dan 67 jaar
              5. Blz. 122 Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting
                1. Blz. 123 We organiseren activiteiten gericht op ontmoeting voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
          6. Blz. 124 6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente
            1. Blz. 125 Doelstellingen
              1. Blz. 126 Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk
                1. Blz. 127 We hebben aandacht voor toegankelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte
              2. Blz. 128 Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving
                1. Blz. 129 We geven voorlichting over digitale veiligheid, babbeltrucs aan de voordeur en het doen van zorgmeldingen
              3. Blz. 130 Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht
                1. Blz. 131 We ondersteunen activiteiten op het gebied van inclusie
          7. Blz. 132 7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur
            1. Blz. 133 Doelstellingen
              1. Blz. 134 Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar
                1. Blz. 135 We ontwikkelen een dynamische website 'Kunst en Cultuur Oost Gelre'
                2. Blz. 136 We zetten een cultuurmakelaar in om nieuwe verbindingen te leggen en bestaande verbindingen te versterken
                3. Blz. 137 We vormen een cultuurfonds om subsidiëring van nieuwe projecten en initiatieven mogelijk te maken
                4. Blz. 138 We zetten kunst en culturele uitingen als middel in om maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken
              2. Blz. 139 Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs
                1. Blz. 140 We ontwikkelen met alle basisscholen een visie op kunst en cultuur
                2. Blz. 141 De cultuurmakelaar faciliteert de scholen bij het ontwikkelen van het aanbod en het maken van de cultuurmenu's
                3. Blz. 142 We monitoren jaarlijks de gestelde doelen in het Cultuurconvenant
                4. Blz. 143 We onderzoeken hoe we omgaan met het subsidiëren van andere muziekvormen (pop- en lichte muziek)
              3. Blz. 144 Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod
                1. Blz. 145 Samen met de culturele centra realiseren we passende en toekomstbestendige huisvesting
                2. Blz. 146 We realiseren een poppodium in Lichtenvoorde
        3. Blz. 147 Thema 3 - Een duwtje in de rug
          1. Blz. 148 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp
            1. Blz. 149 Doelstellingen
              1. Blz. 150 Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in
                1. Blz. 151 We zetten Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in om onderwijskansen van kinderen te vergroten
              2. Blz. 152 Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod
                1. Blz. 153 We pakken lichte ondersteuningsvragen voorliggend op
              3. Blz. 154 Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen
                1. Blz. 155 De ambulant jongerenwerker heeft contact met en zicht op kwetsbare en/of overlastgevende jongeren
          2. Blz. 156 2. Thuiswonen met een beetje hulp
            1. Blz. 157 Doelstellingen
              1. Blz. 158 Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen
                1. Blz. 159 We stimuleren inwoners om op tijd maatregelen te nemen om zelfstandig te kunnen blijven wonen.
              2. Blz. 160 Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning
                1. Blz. 161 We nemen deel aan de pilot reablement
              3. Blz. 162 Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund
                1. Blz. 163 We ondersteunen mantelzorgers
          3. Blz. 164 3. Meedoen met een beetje hulp
            1. Blz. 165 Doelstellingen
              1. Blz. 166 Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)
                1. Blz. 167 We bieden cliëntondersteuning aan
                2. Blz. 168 We bieden een passend aanbod om participatie weer mogelijk te maken
                3. Blz. 169 Voor inwoners is onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar
              2. Blz. 170 Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving
                1. Blz. 171 We begeleiden nieuwkomers door de inzet van Vluchtelingenwerk en maatjes
              3. Blz. 172 Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden
                1. Blz. 173 We continueren en intensiveren de inzet van Schuldhulp op Maat (SOM) en Vroegsignalering
                2. Blz. 174 We geven voorlichting over financiën en budgetbeheer
              4. Blz. 175 Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen
                1. Blz. 176 We zetten diverse regelingen in om huishoudens met een laag inkomen mee te kunnen laten doen.
              5. Blz. 177 Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten
                1. Blz. 178 We ondersteunen jonge mantelzorgers
              6. Blz. 179 Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig
                1. Blz. 180 We zetten Taalhuizen en Taalcafés in om vaardigheden van laaggeletterde inwoners te verbeteren.
                2. Blz. 181 We nemen deel aan het project Digisterker
        4. Blz. 182 Thema 4 - Zorg voor wie dat nodig heeft
          1. Blz. 183 1. Goede zorg voor iedereen
            1. Blz. 184 Doelstellingen
              1. Blz. 185 Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.
                1. Blz. 186 We zorgen voor een dekkend zorglandschap
              2. Blz. 187 Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening
                1. Blz. 188 We peilen de klanttevredenheid onder onze inwoners
              3. Blz. 189 Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed
                1. Blz. 190 We zien toe op rechtmatige besteding van zorggelden
          2. Blz. 191 2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien
            1. Blz. 192 Doelstellingen
              1. Blz. 193 Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien
                1. Blz. 194 We zetten jeugdhulp in wanneer dat noodzakelijk is
              2. Blz. 195 Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 196 De jeugdconsulent functioneert als regisseur in veiligheidscasussen
              3. Blz. 197 Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind
                1. Blz. 198 Alle jeugdconsulenten zijn SKJ-geregistreerd (Stichting KwaliteitsregisterJeugd)
          3. Blz. 199 3. Zorg bij thuiswonen en participeren
            1. Blz. 200 Doelstellingen
              1. Blz. 201 Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren
                1. Blz. 202 We voorzien in maatwerkwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo
              2. Blz. 203 Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag
                1. Blz. 204 Wij stellen een beoordelingskader zorg en wonen op.
                2. Blz. 205 Het aanbod van intramurale woonvoorzieningen sluit aan bij de lokale vraag
                3. Blz. 206 Wij werken mee aan het realiseren van vervangende huisvesting gedurende de tijd die nodig is voor het realiseren van nieuwbouw.
                4. Blz. 207 Met Sius kijken wij naar de huidige en benodigde huisvesting voor de doelgroep die onder de Wlz (Wet Langdurige Zorg) valt
              3. Blz. 208 Doel 3.3: Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
                1. Blz. 209 We zorgen voor beschikbaarheid van de maatwerkvoorziening 'Logeren'
              4. Blz. 210 Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk
                1. Blz. 211 We maken begeleiding op maat mogelijk voor inwoners met dementie en hun mantelzorgers
              5. Blz. 212 Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar
                1. Blz. 213 We zorgen voor beschikbaarheid van maatwerkwerkvoorzieningen gericht op beschut en beschermd wonen
                2. Blz. 214 We streven naar lokale maatschappelijke opvang
              6. Blz. 215 Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen
                1. Blz. 216 We maken met woningcorporaties jaarlijks prestatieafspraken over de toegankelijkheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid van seniorenwoningen, woningen voor de jongeren tot 23 jaar en mensen die beschermd wonen
                2. Blz. 217 We maken afspraken met initiatiefnemers die woningplannen ontwikkelen om een deel te realiseren in het goedkope huursegment.
              7. Blz. 218 Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen
                1. Blz. 219 We ondersteunen de inwoners met onbegrepen gedrag/multiproblematiek en zorgmijders
              8. Blz. 220 Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen
                1. Blz. 221 De casusregisseurs zorg & veiligheid zien toe op het terugdringen van onveiligheidssituaties als gevolg van multi-problematiek bij inwoners
        5. Blz. 222 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 223 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakveldniveau
          2. Blz. 224 Toelichting op de afwijkingen
      5. Blz. 225 Programma 3 - Werken
        1. Blz. 226 Ondernemend Oost Gelre
          1. Blz. 227 Doelstellingen
            1. Blz. 228 Compacte en vitale winkelcentra
            2. Blz. 229 Een accounthouder buitengebied zorgt voor verbinding tussen de gemeente en agrarisch ondernemers.
            3. Blz. 230 Stimuleren en faciliteren van toerisme en recreatie
            4. Blz. 231 Versterken van het vestigingsklimaat in Oost Gelre
        2. Blz. 232 Nabij en bereikbaar
          1. Blz. 233 Doelstellingen
            1. Blz. 234 De bereikbaarheid binnen de gemeente is goed
            2. Blz. 235 De regionale bereikbaarheid van onze gemeente is goed
            3. Blz. 236 Versterken openbaar vervoer in en naar de Achterhoek
        3. Blz. 237 Middelen: wat mag het kosten ?
          1. Blz. 238 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakveldniveau
          2. Blz. 239 Toelichting op de afwijkingen
      6. Blz. 240 Programma 4 - Dienstverlening
        1. Blz. 241 Dienstverlening
          1. Blz. 242 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 243 Versterken van de relatie tussen samenleving en gemeentelijke organisatie
            2. Blz. 244 We leveren resultaatgericht maatwerk.
            3. Blz. 245 We stellen de inwoner en ondernemer centraal
        2. Blz. 246 Financieel gezond
          1. Blz. 247 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 248 Een financieel gezonde gemeente zijn en blijven
              1. Blz. 249 We onderzoeken pro-actief subsidiemogelijkheden.
        3. Blz. 250 Integrale veiligheid en ondermijning
          1. Blz. 251 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 252 De gemeente beschikt over een adequate crisisstructuur
              1. Blz. 253 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            2. Blz. 254 Wij zijn samen met de  ondernemers, verenigingen en inwoners weerbaarder tegen ondermijning
              1. Blz. 255 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
            3. Blz. 256 We werken integraal samen aan een veilige en leefbare woon- en werkomgeving.
        4. Blz. 257 Middelen: wat mag het kosten?
          1. Blz. 258 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakveldniveau
          2. Blz. 259 Toelichting op de afwijkingen
      7. Blz. 260 Algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing VPB en onvoorzien
        1. Blz. 261 Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakveldniveau
        2. Blz. 262 Toelichting op de afwijkingen
      8. Blz. 263 Lijst met afkortingen
        1. Blz. 264 Lijst met afkortingen
    3. Overzicht
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap