Programma 1 - Wonen

Gezonde en veilige leefomgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen

Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - Al onze (nieuwe) ontwikkelingen en onderhoudswerkzaamheden bevatten maatregelen om de fysieke leefomgeving zo in te richten dat deze bijdraagt aan een gezonde leefomgeving.

In maart 2025 heeft uw college het ambitiedocument Klimaat vastgesteld. Hierbij is de keus gemaakt voor toepassing van minimaal het niveau "Ambitie Oost Gelre" als startpunt voor het opstellen van het programma Klimaat. Hiervoor zijn de de ambities vertaald naar meetbare criteria op het gebied van Infrastructuur, Beheer, Wonen, Groen, Energietransitie, Mobiliteit, Mens en Samenleving etc. Deze zijn integraal beoordeeld en op elkaar afgestemd. Met dit document is de participatiefase gestart en het streven is om eind 2025 het programma Klimaat te kunnen vaststellen.

Kwaliteit (indicator)

G

Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - Bevorderen van biodiversiteit is een vast aandachtspunt bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en beheertaken.

In  de afgelopen 6 maanden zijn de volgende resultaten  behaald.

  • we leren door cursussen hoe we biodiversiteit kunnen bevorderen
  • het maaibeheer is afgestemd op de natuurkalender
  • er is een ecologisch werkprotocol,  Beheer openbare ruimte,  opgesteld met het advies aan het college om dat vast te stellen
  • locaties met uitval van laanbomen zijn met diverse soorten ingeboet om de kwetsbaarheid te verminderen
  • ten aanzien van bestrijding van exoten worden  grondeigenaren geïnformeerd en ondersteund 
  • op 24 mei is de dag van de biodiversiteit georganiseerd
  • er wordt een bomenplan opgesteld dat in het derde kwartaal wordt voorgelegd aan college en raad

Kwaliteit (indicator)

G

Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - Oost Gelre is zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2050 energieneutraal.

In de Uitvoeringsagenda Programma Energietransitie Oost Gelre 2024-2030 is afgesproken dat de voortgang wordt gemonitord. In juli hebben we deze voortgang besproken en zullen wij uw raad hierover informeren.
Het beleidsdocument Grote Windmolens is op 8 april 2025 vastgesteld door uw raad. Op dit moment wordt er gewerkt aan de verordening Lokaal Eigendom. Deze zal na de zomervakantie aan uw raad worden gezonden. Oost Gelre conformeert zich aan de (concept-)Rijksnormen voor windmolens. Er is echter nog geen politieke overeenstemming over de inhoud van de nieuwe milieunormen. Het ministerie geeft aan dat met name over de afstandsnorm nog gesprekken worden gevoerd. De afstandsnorm gaat over een minimumafstand tussen windturbines en woningen. 
De voortgangsrapportage RES 1.0 is op 1 juli 2025 behandeld in de collegevergadering, de gemeenteraad is daarna middels een memo geïnformeerd. De RES 2.0 zal rond oktober 2025 vastgesteld worden. In de RES 2.0 worden de resultaten van de PlanMer (Milieu Effect Rapportage) verwerkt. Dit is belang voor de zoekgebieden. Daarnaast zal het niet-gealloceerde deel van 0,244 TWh gealloceerd worden. De recente ontwikkelingen rond de uitbreiding van het hoogspanningsnet door Tennet en de onduidelijkheid over Rijksnormen voor windmolens kunnen vertragend werken voor de voortgang.

Kwaliteit (indicator)

G

Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - Ruimtelijke ontwikkelingen worden altijd op een passende manier gekoppeld met het natuurlijke bodem- en watersysteem en zijn op deze manier klimaatadaptief

Het Ambitiedocument Klimaat is op 25 maart 2025 vastgesteld als uitgangspunt voor het participatieve proces. In projecten is aandacht voor klimaatadaptatie. Binnen de Samenwerking Water Achterhoek+ is de signaleringskaart Water en Bodem Sturend (WBS A+) opgesteld. Deze is met name voor de bebouwde omgeving. Daarnaast heeft de Provincie Gelderland de Handreiking Toekomstbestendig Bouwen uitgebracht met aanbevelingen voor een gezonde en veilige leefomgeving.  in het landelijk gebied speelt met name watergerelateerde klimaatproblematiek en kan de versterking (aanplant bomen, struiken, etc.) van het landschap een bijdrage leveren.

Kwaliteit (indicator)

G

Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - Voor het gemeentelijke vastgoed wordt bespaard op energieverbruik en wordt zelf energie opgewekt.

De revitalisering van het stadhuis is gestart. Bij de crisiswoningen die de gemeente heeft aangekocht zijn zonnepanelen geplaatst. Ook zijn er verduurzamingsmaatregelen uitgevoerd bij de woning van het zwembad.  Bij het uitvoeren van het planmatige onderhoud dat gepland staat nemen we de verduurzamingsmaatregelen mee.

Kwaliteit (indicator)

G

We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.

Terug naar navigatie - Gezonde en veilige leefomgeving - Doelstellingen - We kiezen voor een gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving en zetten in op een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen, ontmoeting en waarin iedereen mee kan doen. Een gezonde leefstijl is de norm.

De afgelopen jaren zijn al diverse speelplekken omgevormd naar plekken waar inwoners kunnen bewegen, ontmoeten en spelen in de openbare ruimte. Hiermee liepen we vooruit op en geven invulling aan de visie Bewegen Ontmoeten Spelen in de openbare ruimte (BOS). Inmiddels zijn in 2025 negen subsidieverzoeken gehonoreerd. Verder verwijzen we hier naar programma 2; Welzijn, thema 1 Gezonde Leefstijl.

Kwaliteit (indicator)

G

Hechte en leefbare kernen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen

Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - Bij bouwprojecten is het uitgangspunt: levensloopgeschikt, klimaatadaptief en zo veel mogelijk energieneutraal en circulair.

Zoals eerder beschreven is de ambitie voor het klimaatprogramma vastgesteld. De participatie hiervoor loopt en het streven is eind van dit jaar het Klimaatprogramma aan uw raad aan te bieden. Hierin integreren we ook de opgestelde duurzaamheidskaarten. Vooruitlopend passen we maatwerk toe in concrete projecten zoals bijvoorbeeld om via het beeldkwaliteitsplan de verplichting op te nemen om een bepaald percentage circulaire bouwmaterialen toe te passen in de gevels van verschillende gebieden op de woningbouwlocatie Flierbos. Ook binnen het project Eefseler Esch zullen circulariteit en klimaatadaptatie een hoofdrol krijgen.

Kwaliteit (indicator)

O

We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie uit.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - We bouwen een passende woning voor iedereen. We voeren hierbij de doelstellingen, genoemd in de woonvisie en woonzorgvisie uit.

In 2024 is een Woonzorgvisie opgesteld en zijn er middelen bestemd voor het uitvoeringsprogramma. Met de Woonvisie is een aanzet gemaakt voor een aantal beleidsuitgangspunten op het gebied van mantelzorg wonen, pre-mantelzorg wonen en werken we aan beleid wonen in tuinen, uitvoering van wonen in de kap, woningsplitsing.

De verwachte komst van de Wet versterking regie Volkshuisvesting zorgt voor meer regie op wonen door gemeenten. We zijn verplicht een Volkshuisvestingsprogramma op te stellen waarmee we die regie kunnen waarmaken. Op basis hiervan voeren later gesprekken met Woningcorporaties in het kader van de prestatieafspraken en met woon-zorg organisaties over behoefte en noodzaak voor wonen met zorg.  Het Volkshuisvestingsprogramma wordt op dit moment in regionaal verband voorbereid. 

In 2024 hebben we een programma opgesteld voor de huisvesting van migranten. Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen is een opvang locatie aangekocht in Groenlo die inmiddels per 1 juli wordt bemenst door de bewoners van De Rank. De uitvoering van de Spreidingswet heeft tot nu toe nog niet geleid tot een opvang locatie voor asielzoekers in onze gemeente. Het nieuwe aanwijzingsbesluit zal gaan over 189 te realiseren opvangplekken. Het ministerie is hiervan op de hoogte gesteld.

Kwaliteit (indicator)

G

We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - We ontwikkelen een levendig centrum in Groenlo.

De verbouw van het stadhuis in Groenlo is in volle gang en naar verwachting in januari 2026 gereed. We geven met de GOV nog een extra invulling aan de  vergroening van de Beltrumsestraat. Met gevelverbetering verfraaien we het straatbeeld. Samen met de GOV en centrummanager kijken we naar de invullingen van leegstaande panden.

Kwaliteit (indicator)

G

We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - We ontwikkelen een levendig centrum in Lichtenvoorde.

Een aantal projecten is al gereed. In 2025 zijn verder gegaan met het vergroenen van het centrum onder andere door realisatie van geveltuinen. We zetten grote stappen in de voorbereiding voor aanleg van het activiteitenplein. Het bestek wordt momenteel opgesteld en later dit jaar gaan we aannemers selecteren zodat we eind van het jaar van start kunnen met de aanleg. We hebben afspraken gemaakt met het Marianum dat we samen met leerlingen ideeën gaan genereren voor nog aan te leggen bijzonder straatmeubilair en detailinrichting van het activiteitenplein en het pleintje voor de bibliotheek. Het ontwerp omgevingsplan voor de omgeving gemeentehuis ligt ter inzage. Er ligt een collegebesluit  om de St Bonifatiuskerk aan te kopen.  Daarmee kunnen we de verdere vergroening van het centrum, en met name het Willem Doppenplein oppakken.  Voor het onderdeel "realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod" in relatie naar de St. Bonifaciuskerk verwijzen wij u naar het doel  7.3 van Thema 2 van Programma 2 Welzijn.

Kwaliteit (indicator)

G

We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - We versterken de leefbaarheid van buurt en wijk.

In 2025 heeft de gemeente samen met Dorpsbelangenorganisaties en (wijk)verenigingen verder gewerkt aan versterken van de leefbaarheid in de kleine en grote kernen. Dit heeft geresulteerd in het sluiten van de Dorpendeals Zieuwent en Lichtenvoorde. We verbinden organisaties en faciliteren inhoudelijk waar nodig is.

Ook in Zwolle en Vragender wordt in 2025 samen met vrijwillige initiatiefnemers (DBO’s, vereningen) gewerkt aan totstandkomen van een dorpendeal. Doel versterken sociale cohesie en borging leefbaarheid. We stimuleren, steunen en faciliteren deze processen.

Kwaliteit (indicator)

G

We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - We versterken het Erfgoed in onze gemeente; wanneer er een nieuwe invulling nodig is van Erfgoed (een pand of gebied) hanteren wij het uitgangspunt dat de functie passend moet zijn en recht doet aan de cultuurhistorische kwaliteiten.

De nieuwe erfgoednota wordt in september aan de gemeenteraad ter vaststelling aangeboden. In deze nota gaan we met dezelfde ambities verder. Ook zetten we de samenwerking tussen Aalten en Winterswijk op het gebied van erfgoed verder voort.

Kwaliteit (indicator)

-

Wij bouwen tot en met 2030 minstens 1300 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.

Terug naar navigatie - Hechte en leefbare kernen - Doelstellingen - Wij bouwen tot en met 2030 minstens 1300 woningen waarbij we een evenredige verdeling tussen sociale huur, betaalbare koop en dure koop nastreven.

In 2023 zijn we gestart met een programmatische aanpak van onze woningbouwopgave. De kwartiermakersfase is in 2024 afgerond en er is een programmateam Wonen ingericht. De ambitie van Oost Gelre is om in 2035 minimaal 1300 wooneenheden toe te voegen aan de huidige woningvoorraad. Dit is vastgelegd in de RegioDeal.  Van deze woningen was er op 1 januari 2025 een aantal van 445   toegevoegd door nieuwbouw, transformatie en woningsplitsing. Gezien de planvoorraad voor 859 woningen (rijpe en groene projecten/initiatieven), de aankoop van Vitelco en WVG Wonen Lichtenvoorde Zuid is het op dit moment de verwachting dat we de afspraken uit de regiodeal gaan halen.

Er is beleid opgesteld voor woningsplitsing in de kernen, pre-mantelzorgbeleid, een visie voor kleine kernen. We zijn regionaal aangehaakt bij de projecten betaalbaar bouwen en het regionael volkshuisvestingsprogramma. De voorbereidingen voor het opstellen van een volkshuisvestingsprogramma zijn in volle gang. 

We zien ook risico's. Er zijn veel externe factoren die nu en in de toekomst een grote rol spelen bij het ontwikkelen van woningen. Denk aan stikstof, netcongestie, drinkwater, nutsbedrijven, klimaatadaptatie, verduurzaming en oplopende kosten door onder andere grondstoffen en arbeidsmarktkrapte. De publieke opinie over locatiekeuzes voor woningbouw (NIMBY) en bijzondere doelgroepen vragen participatietrajecten, tijd en aandacht. 

Kwaliteit (indicator)

G

Aantrekkelijk landelijk gebied

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen

Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Op gemeentelijk niveau zetten wij in op een blijvende, sterke positie van toekomstbestendige landbouw die een belangrijke plaats en functie heeft én houdt in het landelijk gebied.

Een eerste stap is gezet door het maken van een evaluatie van het VAB-beleid. Hieruit kunnen zaken worden gehaald voor opstellen van nieuw beleid. Verwachting is dat tweede helft 2025 een nieuwe functieveranderingsbeleid wordt voorgelegd aan de raad.

Kwaliteit (indicator)

G

Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Samen met het waterschap zetten wij in op aanpak van droogte. Wij willen die aanpak realiseren op basis van het natuurlijke watersysteem.

Samen met agrariërs in ons landelijk gebied worden door het waterschap al maatregelen genomen in de vorm van elke druppel de grond in (EDDGI). Door de Watersamenwerking Achterhoek+ hebben de Achterhoek en de Liemers een programmaplan opgesteld met een aantal kernprojecten, sleutelprojecten en wensen om de aanpak van droogte en weersextremen te versnellen. De samenwerkende partijen zetten in op een meerjaren financiering met provincie en rijk om tot 2050  1 miljard bij elkaar te krijgen voor dit doel. 

Kwaliteit (indicator)

O

Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij faciliteren agrarische bedrijven die een toeristische component aan de bedrijfsvoering willen toevoegen voor zover dat een meerwaarde biedt voor het toeristisch product binnen onze gemeente.

Wij staan open voor nieuwe initiatieven en denken waar mogelijk positief mee.

Ten aanzien van minicampings zijn termijnen verlengd en is het aantal staanplaatsen vergroot van 25 naar 30.

Kwaliteit (indicator)

G

Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij gaan voor een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin alle gebruikers van het landelijk gebied werken binnen de draagkracht van natuur, klimaat, water en bodem.

In de uitvoeringsagenda Leefbaar en vitaal landelijk gebied staat aangegeven hoe wij de opgaven ten aanzien landschap en natuur verder worden opgepakt. Dit zal komend jaar verder worden uitgewerkt.

Kwaliteit (indicator)

G

Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij streven ernaar om de toeristische potentie van het aantrekkelijke landschap van Oost Gelre te vergroten. We versterken daarom de culturele en natuurhistorische waarden in het buitengebied.

Bij bouwplannen vragen wij om erfaanpassing en soms ook om landschappelijke inpassing. In de opgestelde uitvoeringsagenda leefaar en vitaal landelijk gebied staat ook genoemd hoe wij het landschap aantrekkelijker gaan maken.

Kwaliteit (indicator)

G

Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij streven naar een optimale verstandhouding met onze agrarische ondernemers en andere grondeigenaren in het buitengebied. Zij vormen een belangrijke (economische) drager in ons landelijk gebied.

Waar de actualiteit erom vraagt springen wij in op mogelijke vragen. Begin 2025 hebben wij in Vragender een bijeenkomst gehouden in het kader van een mogelijke zonering om het Korenburgerveen. Ook is een tweede nieuuwsbrief verzonden.

Kwaliteit (indicator)

G

Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij zetten in op een robuuste groen-blauwe dooradering van het buitengebied die bijdraagt aan de verbetering van landschapskwaliteit en biodiversiteit met een regeling waarbij grondeigenaren een marktconforme vergoeding ontvangen.

Voor een goede groen blauwe dooradering-regeling is financiering vanuit provincie of rijk noodzakelijk. Het rijk had hier ooit 500 miljoen voor beschikbaar gesteld, maar hier blijft in praktijk niet veel van over. In Oost Gelre zijn wij nog in de omgeving Lievelde bezig. Dit met geld van de provincie.

Kwaliteit (indicator)

O

Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk landelijk gebied - Doelstellingen - Wij zetten in op maatwerk bij vrijkomende agrarische bebouwing en verbreding, waarbij ook omgevingskwaliteit en leefbaarheid worden versterkt.

De evaluatie heeft plaatsgevonden. In de tweede helft van 2025 wordt nieuw functieveranderingsbeleid voorgelegd aan de raad.

Kwaliteit (indicator)

G

Middelen: wat mag het kosten?

Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakniveau

Terug naar navigatie - Middelen: wat mag het kosten? - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve Begroting + Nieuw beleid 2025 Bestuursrapportage 2025 Begroting na wijziging 2025 Realisatie 2025 Restant 2025
Lasten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 6.023 193 6.217 910 5.307
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed 696 0 696 111 586
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 3.095 425 3.520 1.379 2.141
TV7.2 7.2 Riolering 3.231 -90 3.141 389 2.751
TV7.3 7.3 Afval 2.779 0 2.779 1.557 1.222
TV7.4 7.4 Milieubeheer 2.425 155 2.580 1.739 841
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving 1.014 200 1.214 212 1.002
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 1.502 179 1.681 388 1.293
Totaal Lasten 20.765 1.062 21.828 6.685 15.143
Baten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -500 -26 -526 -238 -288
TV5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1 -25 -26 -25 0
TV7.2 7.2 Riolering -3.709 800 -2.909 -1.469 -1.440
TV7.3 7.3 Afval -3.484 0 -3.484 -3.389 -95
TV7.4 7.4 Milieubeheer -560 -23 -583 -104 -479
TV8.1 8.1 Ruimte en leefomgeving -308 0 -308 -74 -234
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -346 -460 -805 -619 -187
Totaal Baten -8.908 267 -8.641 -5.917 -2.724
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 11.858 1.329 13.187 768 12.419
Onttrekkingen
TV7.2 7.2 Riolering -182 -800 -982 0 -982
Stortingen
TV7.2 7.2 Riolering 3 0 3 0 3
Mutaties reserves -185 -800 -985 0 -985

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Middelen: wat mag het kosten? - Toelichting op de afwijkingen
Programma 1 Wonen Resultaat
2.1 Verkeer en vervoer: Het bedrag aan onderhoud is hoger door toepassing van indexatie over de hele linie. De begroting wordt verder bijgesteld voor het raadsvoorstel nieuw mobiliteitsplan en verkeersmodel N € 167.000
5.7 Openbaar groen; De kosten van ROVA zijn hoger dan begroot doordat er een indexatie van 5,61% is toegepast. Ook een wijziging in het maaibeleid voor het bevorderen van biodiversiteit brengt extra kosten met zich mee. Daarnaast wordt de groep SW-ers kleiner waardoor duurder regulier personeel wordt ingezet. N € 400.000
7.4 Milieubeheer: De dienstverlening door het energieloket aan de inwoners van Oost Gelre stijgt. Er zijn meer aanvragen en ook het aantal uit te voeren regelingen neemt toe. Daarnaast is in de subsidieregeling verduurzamen woningen een jaarlijks subsidieplafond opgenomen. Het bedrag wordt middels de begroting bijgesteld. N € 132.000
8.3 Wonen en bouwen: De opbrengst van leges en retributies vallen naar verwachting hoger uit. V € 281.000
Subtotaal N € 418.000
Overig N € 111.000
Totaal N € 529.000