Programma 2 - Welzijn

Thema1 - Gezonde leefstijl

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Thema1 - Gezonde leefstijl - Doelstellingen

Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - Thema1 - Gezonde leefstijl - Doelstellingen - Doel 1.1: Inwoners hebben (kennis van) een gezonde leefstijl

Kwaliteit (toelichting)

Met lokale partners en organisaties werken we aan (de uitvoering van) het Beweeg- en Leefstijlakkoord Heel Oost Gelre Beweegt. Met de gestelde ambities vanuit het akkoord zetten we in op het gezond opgroeien en vitaal oud(er) worden in Oost Gelre. De Gezondheidsmakelaar en Beweegmakelaar hebben een aanjagende en verbindende rol in de uitvoering van diverse (preventieve) activiteiten. De initiatieven/activiteiten dragen bij aan (kennis van) een gezonde leefstijl. Een aantal voorbeelden van deze activiteiten zijn:
-    supermarktsafari’s;
-    gezonde recepten in de supermarkt;
-    sportcarrousel en cultuurproeverij;
-    zomerweek voor ouderen.
Inwoners kunnen daarnaast doorlopend met vragen terecht bij de Gezondheidsmakelaar en  Beweegmakelaar.

Sinds maart 2025 is Oost Gelre een JOGG-gemeente en is er een JOGG-regisseur aangesteld. JOGG richt zich op een gezonde leefomgeving voor kinderen en jongeren. De JOGG-regisseur zet zich samen met samenwerkingspartners in voor een omgeving waarin gezond leven normaal en makkelijk is. Thema’s waar onder andere op wordt ingezet zijn; voeding, beweging en ontspanning.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik

Terug naar navigatie - Thema1 - Gezonde leefstijl - Doelstellingen - Doel 1.2: Het alcohol- en drugsgebruik neemt af en inwoners gaan verantwoord om met het gebruik

Kwaliteit (toelichting)

Dit jaar worden er in Lichtenvoorde en Groenlo (informatie)bijeenkomsten georganiseerd (vorig jaar hebben er bijeenkomsten in de kleine kernen plaats gevonden). Door middel van deze bijeenkomsten maken we het alcohol- en drugsgebruik, roken en vapen bespreekbaar onder jongeren en hun ouders/verzorgers en zetten we in op bewustwording. Dit doen we samen met onze netwerkpartners. We spreken inwoners hierbij ook aan op hun eigen verantwoordelijkheid. Ook andere partijen zoals het onderwijs en de (sport)verenigingen spelen hierbij een belangrijke rol. Binnen het onderwijs wordt bijvoorbeeld het programma ‘Helder op School’ aangeboden. Dit programma biedt een integrale aanpak waarbij jongeren onder andere bewust worden gemaakt van de gevolgen van middelengebruik. Door jongerenwerk Mazzel wordt ook ingezet op de bewustwording rondom  middelengebruik, dit doen ze onder andere door het ontwikkelen van content voor sociale media.

We sluiten daarnaast aan bij landelijke campagnes zoals NIX18 en IkPas.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm

Terug naar navigatie - Thema1 - Gezonde leefstijl - Doelstellingen - Doel 1.3: Kinderen en jongeren voldoen aan de beweegnorm

Kwaliteit (toelichting)

Vanuit het lokaal beweeg- en leefstijlakkoord worden verschillende initiatieven opgestart voor naschools aanbod. Voorbeelden hiervan zijn de buitenspeeldag in Groenlo, het scholierenvoetbaltoernooi en de Fitweek Oost Gelre. Op basisscholen worden één of twee gymlessen door een bevoegd docenten gegeven. Dit is in samenspraak gegaan met de drie schoolbesturen voor het primair onderwijs. Zij zetten (steeds meer) in op vakleerkrachten. Deze vakleerkracht kan naast een rol in de gymzaal eveneens in de pauzes en naschooltijd aan de slag met het in beweging brengen van kinderen.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk

Terug naar navigatie - Thema1 - Gezonde leefstijl - Doelstellingen - Doel 1.4: Jeugd en jongvolwassenen ervaren minder prestatiedruk

Kwaliteit (toelichting)

Het Preventie Platform Jeugd stelt interventies beschikbaar waaronder weerbaarheidstrainingen voor tienermeiden en Rots&Water trainingen voor basisschoolleerlingen. Er is een actieve samenwerking tussen het jongerenwerk, de GGD, scholen, gezinnen en het Ondersteuningsteam. Samen vormen zij een vangnet voor jongeren en maken het onderwerp bespreekbaar op school, straat en in de huiskamers van het Marianum.

Vanuit Mazzel jongerenwerk wordt in 2025 extra ingezet op het onderwerp mentale gezondheid. Er wordt een podcast over dit onderwerp gemaakt, er zullen gastlessen georganiseerd worden over het onderwerp weerbaarheid en er zal hiervoor aandacht zijn op sociale media.

Ook middels het Beweeg- en Leefstijlakkoord Heel Oost Gelre Beweegt wordt er aandacht besteed aan het bevorderen van de mentale gezondheid door de inzet van preventieve activiteiten. Sport en cultuur worden hierbij als belangrijk middel gezien om dit te bereiken.

Kwaliteit (indicator)

G

Thema 2 - Iedereen doet mee

1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op - Doelstellingen

Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren

Terug naar navigatie - 1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op - Doelstellingen - Doel 1.1: Informatie over opvoeden op opgroeien is vrij toegankelijk beschikbaar voor ouders en jongeren

Kwaliteit (toelichting)

De informatie op de websites Samen in Oost Gelre en Preventie Platform Jeugd (PPJ) is up-to-date. Het productenboek van het PPJ is gedeeld met netwerkpartners en het onderwijs. Het aanbod vanuit het PPJ wordt op verschillende manieren gedeeld zoals op social media, via de e-mail met allerlei samenwerkingspartners/scholen en tijdens huisbezoeken. We zijn bezig met een doorontwikkeling van het PPJ waardoor we ook onderzoeken hoe we de informatievoorziening verder kunnen optimaliseren. Hierbij nemen we de aanbevelingen van het rekenkameronderzoek mee. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen

Terug naar navigatie - 1. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op - Doelstellingen - Doel 1.2: Waar mogelijk en wenselijk, streven naar minder inzet van maatwerkvoorzieningen voor jeugdigen

Kwaliteit (toelichting)

In elke casus kijken we eerst wat voorliggend mogelijk is. Mocht dit niet afdoende zijn, dan zetten we maatwerk in. Preventief waar het kan, maatwerk daar waar het nodig is. Vanuit het PPJ worden er gedurende het jaar verschillende trainingen en bijeenkomsten aangeboden. Risico's worden zo vroeg mogelijk gesignaleerd zodat preventief aanbod ingezet kan worden bijv. vanuit de verschillende maatwerkenproducten van  Yunio. Daarnaast wordt ondersteuning aangeboden in de huiskamers op het Marianum en door de ambulant jongerenwerker. 

Kwaliteit (indicator)

G

2. Goed onderwijs voor iedereen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2. Goed onderwijs voor iedereen - Doelstellingen

Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig

Terug naar navigatie - 2. Goed onderwijs voor iedereen - Doelstellingen - Doel 2.1: Elke leerling krijgt een goede onderwijsplek met ondersteuning waar nodig

Kwaliteit (toelichting)

Met de samenwerkingsverbanden primair- en voortgezet onderwijs en de schoolbesturen is de intentie uitgesproken dat de scholen binnen het samenwerkingsverband voor elk kind waar mogelijk passend onderwijs realiseren, waarbij het kind centraal staat. We hebben afspraken gemaakt over actieve preventie, vroegtijdige signalering en integrale aanpak vanuit de samenwerking tussen onderwijs, gemeenten en organisaties. Het ondersteuningsteam Oost Achterhoek speelt hier een verbindende rol en maakt nu op bijna alle scholen structureel onderdeel uit van de zorgteams binnen de scholen. 

Soms is de afstand van huis naar school groot voor het kind of kan het kind vanwege zijn beperking niet zelfstandig naar school reizen. Alle kinderen die in aanmerking komen voor de regeling leerlingenvervoer en waarvoor hun ouders een verzoek hebben gedaan, maken hiervan gebruik.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.2: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - 2. Goed onderwijs voor iedereen - Doelstellingen - Doel 2.2: Faciliteren van adequate onderwijshuisvesting

Kwaliteit (toelichting)

Het IHP is op 7 mei 2024 door de raad vastgesteld. Het hieruit voortkomende uitvoeringsplan wordt nu nader uitgewerkt. Daarnaast is de Intentieovereenkomst Primair Onderwijs Grote en Kleine kernen Oost Gelre opnieuw bekrachtigd. De dorpsbelangenorganisaties participeren in deze overeenkomst. 

Delta scholengroep heeft samen met Accent scholengroep de intentie uitgesproken voor overname van de Delta scholen in Groenlo met behoud van de St. Ludgerusschool in Zwolle. Deze verkenning wordt nader uitgewerkt. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.3: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

Terug naar navigatie - 2. Goed onderwijs voor iedereen - Doelstellingen - Doel 2.3: Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

Kwaliteit (toelichting)

Deze taak wordt lokaal en regionaal uitgevoerd. In de regio Achterhoek wordt er op het gebied van leerplicht samengewerkt; zo bestaat er een regionaal overleg waarin ontwikkelingen betreffende leerplicht aan bod komen en casuïstiek wordt besproken. Het jaarlijkse regionaal jaarverslag over schooljaar 2023-2024 is opgesteld en de raad is eind 2024 hierover geïnformeerd. De leerplichtambtenaar ondersteunt jongeren en ouders om oplossingen te vinden voor problemen die de schoolgang belemmeren. Zij werken hiervoor (preventief) samen met scholen en jeugdhulporganisaties aan de bestrijding van schoolverzuim en schooluitval.

Eind 2025 zal de raad via het jaarverslag LerenWerkt geïnformeerd worden over de resultaten van schooljaar 2024-2025.

Kwaliteit (indicator)

G

3. Iedereen draagt bij naar vermogen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 3. Iedereen draagt bij naar vermogen - Doelstellingen

Doel 3.1: Werk moet lonen

Terug naar navigatie - 3. Iedereen draagt bij naar vermogen - Doelstellingen - Doel 3.1: Werk moet lonen

Kwaliteit (toelichting)

Het Rijk is hier aan zet om de armoedeval te beperken. Daar waar wel een bijdrage kunnen leveren om dit te voorkomen doen we dat. Denk hierbij aan de werkaanvaardingspremie. De premie dient als extra motivatie om aan het werk te gaan. De premie bestaat uit een bedrag bij uitstroom (eerste deel) en een bedrag indien men na zes maanden nog aan het werk is (tweede deel). Dit laatste wordt bijgehouden voor de kandidaten en pro-actief verstrekt. Hiermee hebben de medewerkers van Fijnder een extra instrument ter motivatie. Tot 1 juni 2025 hebben we vijf keer het eerste deel van de premie uitbetaald (€ 500,-) en zeven keer het tweede deel van de premie (€ 1.000,-).

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden

Terug naar navigatie - 3. Iedereen draagt bij naar vermogen - Doelstellingen - Doel 3.2: Inwoners tussen de 18 en 67 jaar verrichten arbeid die past bij hun mogelijkheden

Kwaliteit (toelichting)

Voor elke inwoner zoeken we naar passende dagbesteding/invulling of arbeid. Dit is maatwerk. Met het project 'Verhogen slagkracht meedoen' hebben we als doel  we inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt maximaal te laten participeren binnen de doorgaande ontwikkellijn. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie

Terug naar navigatie - 3. Iedereen draagt bij naar vermogen - Doelstellingen - Doel 3.3: Werk is de sleutel tot integratie

Kwaliteit (toelichting)

In 2025 werden tot nu toe 5 inburgeringstrajecten beëindigd, dit gebeurt of als het inburgeringstraject is afgerond of als een cliënt bijvoorbeeld verhuist. In 2024 werden 8 trajecten beëindigd. In 2025 zijn 4 inburgeraars onder de wet inburgering 2021 uitgestroomd; 3 vanwege het vinden van werk en 1 vanwege een wijzing in de relationele sfeer. In 2024 waren er dat 13. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven

Terug naar navigatie - 3. Iedereen draagt bij naar vermogen - Doelstellingen - Doel 3.4: Mensen met een arbeidsbeperking hebben de mogelijkheid te werken in het reguliere bedrijfsleven

Kwaliteit (toelichting)

Daar waar mogelijk zorgen we ervoor dat inwoners met een arbeidsbeperking in het reguliere bedrijfsleven aan de slag gaan. Fijnder zoekt samen met Het Werkgeverservicepunt Achterhoek (WSPA) naar passende plekken. Inmiddels werken er 48 mensen uit onze gemeente met loonkostensubsidie bij een reguliere werkgever. Dit zijn duurzame plaatsingen. Daarnaast is ruim 60% van de medewerkers die onder de Wsw valt, gedetacheerd bij een reguliere werkgever. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar

Terug naar navigatie - 3. Iedereen draagt bij naar vermogen - Doelstellingen - Doel 3.5: Er zijn beschutte werken plekken beschikbaar

Kwaliteit (toelichting)

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft eind 2024 bekendgemaakt hoeveel beschutte
werkplekken elke gemeente in 2025 minimaal moet inrichten. Voor de gemeente Oost Gelre zijn dit 14 fte. Eind mei 2025 hebben 17 inwoners (12,9 fte) een dienstverband nieuw beschut. Er volgt op afzienbare termijn nog een aanstelling voor 1 fte. Hiermee wordt aan de taakstelling voldaan. Er zijn momenteel drie personen met een indicatie beschut werk die een voortraject volgen. 

Het is van belang dat de aanvraag bij het UWV goed wordt onderbouwd. In afstemming met het UWV is hiervoor een vernieuwde procedure uitgewerkt voor de toeleiding naar de indicatiestelling. 

Kwaliteit (indicator)

G

4. Thuis wonen en participeren als het kan

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4. Thuis wonen en participeren als het kan - Doelstellingen

Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven

Terug naar navigatie - 4. Thuis wonen en participeren als het kan - Doelstellingen - Doel 4.1: Inwoners goed voorlichten over alle mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en deel te nemen aan het dagelijks leven

Kwaliteit (toelichting)

Het aantal aanvragen voor bezoek vrijwillige woonconsulenten neemt licht af. Ook noemen de woonconsulenten dat de woningen waar zij op bezoek komen over het algemeen in goede staat zijn. Er zijn dus steeds meer mensen die al bepaalde aanpassingen hebben gedaan om levensloopbestendig(er) te wonen. Het nadenken over de keus woningaanpassing of toch verhuizen maakt nu onderdeel uit van de gesprekken. Met de Provincie zijn de eerste gesprekken gestart om gebruik te maken van verhuiscoaches. 

Bezoeken vrijwillige woonconsulenten: 29 inwoners (tot nu toe 12 subsidieaanvragen)

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente

Terug naar navigatie - 4. Thuis wonen en participeren als het kan - Doelstellingen - Doel 4.2: Behouden van voorzieningen en verbindingen die bijdragen aan het in stand houden van Oost Gelre als dementievriendelijke gemeente

Kwaliteit (toelichting)

Regionaal is vanuit het project inloopvoorzieningen voor mensen met dementie een aanbod voor jong dementerende ouderen ontwikkeld. Stadskamer 2.0 was een van de medeontwikkelaars. In deze pilot is o.a. een inspiratiewijzer ontwikkeld die door de inloopvoorzieningen gebruikt kan worden. We hopen middels dit project ook meer aansluiting te kunnen bieden naar de Dorpskamer 2.0 voor jongere inwoners met dementie. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving

Terug naar navigatie - 4. Thuis wonen en participeren als het kan - Doelstellingen - Doel 4.3: Inwoners ervaren een fysiek veilige omgeving

Kwaliteit (toelichting)

Vrijwillige ouderenadviseurs en woonconsulenten kunnen met ouderen meedenken hoe zij hun woon- en leefomgeving veilig(er) kunnen inrichten. 

Bezoeken vrijwillige ouderenadviseurs: 30 inwoners
Bezoeken vrijwillige woonconsulenten: 29 inwoners (tot nu toe 12 subsidieaanvragen)

Voorjaar 2025 is de lokale woonzorgvisie opgesteld. In de lokale woonzorgvisie is opgenomen dat er meer aandacht komt voor de openbare ruimte en inclusie. Een veilige openbare ruimte maakt hier onderdeel van uit. Dit najaar start de verdere uitwerking van dit onderdeel van de visie.

Kwaliteit (indicator)

G

5. Ontmoeten voor iedereen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5. Ontmoeten voor iedereen - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5. Ontmoeten voor iedereen - Doelstellingen

Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken

Terug naar navigatie - 5. Ontmoeten voor iedereen - Doelstellingen - Doel 5.1: Er zijn laagdrempelige mobiliteitsvoorzieningen aanwezig om participatie mogelijk te maken

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn rolstoelen te leen in de kernen, er zijn duofietsen in Lichtenvoorde, Groenlo, Zieuwent en Mariënvelde gratis te lenen voor inwoners. Inmiddels delen Vragender en Lievelde ook een duofiets.

Marga Klompé en Careaz ontvangen subsidie voor het laten rijden van de electrocarren.

Er hebben zich 32 nieuwe deelnemers aan AutoMaatje Oost Gelre aangemeld. In april 2025 is de 25.000e rit gevierd van Automaatje Winterswijk/ Oost Gelre.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk

Terug naar navigatie - 5. Ontmoeten voor iedereen - Doelstellingen - Doel 5.2: Inwoners kennen het vrijetijdsaanbod en worden ondersteund bij het doen van vrijwilligerswerk

Kwaliteit (toelichting)

Er hebben verschillende activiteiten plaatsgevonden waarbij het platform www.vrijetijdsmakelaar.nl onder de aandacht is gebracht. Onder andere bij de verenigingsavonden en de sportdagen voor basisscholen. Er is  verder onderzoek gaande of de vrijetijdsmakelaar.nl de meest geschikte vorm is voor het aanbod van vrijwilligerswerk.  

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners

Terug naar navigatie - 5. Ontmoeten voor iedereen - Doelstellingen - Doel 5.3: In elke kern zijn ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners

Kwaliteit (toelichting)

In alle kleine kernen zijn inloopvoorzieningen beschikbaar voor ouderen. In Lichtenvoorde en Groenlo is de Stads-/Dorpskamer beschikbaar als inloopvoorziening. Voor jongeren met mentale kwetsbaarheid is er 2 maal per maand in Den Diek een inloop.

Begin 2025 is in de dorpskamer gestart met een pilot voor inloop voor inwoners met verslavingservaring. Deze is in juni positief geëvalueerd en zal in 2025 worden voortgezet.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Terug naar navigatie - 5. Ontmoeten voor iedereen - Doelstellingen - Doel 5.5: Voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zijn er mogelijkheden voor ontmoeting

Kwaliteit (toelichting)

De Stads/dorpskamer is 9 dagdelen per week open. Voor jongeren met mentale kwetsbaarheid is in  de dorpskamer 2 maal per maand een inloop. 

Begin 2025 is gestart met een inloop bij de dorpskamer voor inwoners met verslavingservaring. Deze is in juni geëvalueerd en zal in 2025 worden voortgezet.

Kwaliteit (indicator)

G

6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente - Doelstellingen

Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk

Terug naar navigatie - 6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente - Doelstellingen - Doel 6.1: De openbare ruimte is voor alle inwoners fysiek toegankelijk

Kwaliteit (toelichting)

Stichting BOOG (Belangen Organisatie Oost Gelre) maakt zich sterk voor de belangen van mensen met een beperking en chronisch zieken. Stichting BOOG heeft aangegeven haar taken te willen beëindigen. In de lokale woonzorgvisie die voorjaar 2025 is vastgesteld, is de toegankelijkheid van de openbare ruimte een belangrijk punt. Dit werken we apart uit. De nieuwe invulling van inwonersbetrokkenheid na het stoppen van BOOG maakt daar onderdeel van uit. De uitwerking start najaar 2025.

De afdeling Mens en Samenleving is betrokken bij de voorbereidingen voor de uitbreidingswijken Eefseler Esch en Flierbos. De toegankelijkheid van de openbare ruimte maakt hier onderdeel van uit.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving

Terug naar navigatie - 6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente - Doelstellingen - Doel 6.2: Inwoners ervaren een sociaal veilige omgeving

Kwaliteit (toelichting)

In de bibliotheek worden diverse cursussen over digitale veiligheid gegeven. Zorg om mede-inwoners kan men melden bij het sociaal team. Het feit dat cliëntondersteuners nu ook op locatie (stad/ dorpskamer) spreekuur houden maakt dat er meer inwoners hun zorg om anderen uiten. De laagdrempeligheid zorgt ervoor dat deze inwoners vaak een volgende keer toch meekomen naar het spreekuur. De casusregisseurs zorg en veiligheid zijn beschikbaar voor ondersteuning van inwoners met onbegrepen gedrag.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht

Terug naar navigatie - 6. Oost Gelre is een inclusieve gemeente - Doelstellingen - Doel 6.3: Vooroordelen die er bestaan naar inwoners met een andere achtergrond of geaardheid moeten worden geslecht

Kwaliteit (toelichting)

Ook in 2025 doen 8 Achterhoekse gemeenten, Lochem en Zutphen mee aan de Pride Achterhoek. Voorjaar 2025 is ook de samenwerking met Bocholt op dit thema gestart. Samen met Pride Bocholt wordt zomer 2025 in het kader van de Achterhoek Pride/ Bocholt Pride een tentoonstelling in de bibliotheken georganiseerd. 

Stimenz voert voor de Achterhoek, inclusief Oost Gelre de meldingsfunctie uit voor discriminatieklachten.

Kwaliteit (indicator)

G

7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur - Doelstellingen

Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar

Terug naar navigatie - 7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur - Doelstellingen - Doel 7.1: Het kunst- en cultuuraanbod is meer zichtbaar

Kwaliteit (toelichting)

De uitgangspuntennotitie ‘Kunst en Cultuur in Oost Gelre’ is vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast zijn er stappen gezet in de uitvoering van deze notitie.

Om de zichtbaarheid te vergroten is er een platform opgezet, dat functioneert als plek waar alles te vinden is op het gebied van kunst en cultuur in Oost Gelre (kunstcultuuroostgelre.nl). Er kunnen vragen gesteld worden, die door de Cultuurraad beantwoord worden, met hulp van overige partners in de sector. Het platform biedt ook de mogelijkheden om verbindingen te leggen en eventuele samenwerkingen op te zetten. Er wordt nog bekeken of er als extra optie een agenda opgenomen gaat worden.

De Cultuurraad draait inmiddels ongeveer anderhalf jaar en is een fysiek aanspreekpunt voor de sector. De raad is zo samengesteld, dat meerdere onderdelen van de sector vertegenwoordigd zijn door sleutelfiguren. De leden zijn fysiek aanspreekpunt en 'bemensen' ook het digitale platform. De Cultuurcafés zijn als fysieke ontmoetingsavonden gerealiseerd. Wel wordt er voor wat betreft deze avonden de samenwerking opgezocht met de verenigingsavonden die vanuit de gemeente worden georganiseerd. Dit om dubbelingen te voorkomen en elkaar te versterken.

Op deze manier leggen we zowel digitaal als ook fysiek verbindingen in en met de sector en wordt het aanbod dat er is meer zichtbaar en vindbaar. De kernbegrippen die we hebben opgesteld zijn hiervoor het uitgangspunt. 
Voor wat betreft taken, verantwoordelijkheden en budget heeft de Cultuurraad regelmatig in overleg met de beleidsmedewerker kunst en cultuur van de gemeente Oost Gelre.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs

Terug naar navigatie - 7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur - Doelstellingen - Doel 7.2: Realiseren en faciliteren van een breed aanbod van kunst en cultuur in het (basis)onderwijs

Kwaliteit (toelichting)

In het Lokaal convenant cultuureducatie hebben we de ambities en doelen van zowel de scholen als de gemeente opgenomen. Dit convenant is ondertekend door beide partijen. In dit schooljaar (2023-2024) zijn de scholen van start gegaan met het opzetten van verschillende cultuurmenu's. In deze menu's, onder begeleiding van een externe partij (Culturije), komen de verschillende disciplines vanuit de kunst- en cultuursector aan bod, om de kwaliteit van het onderwijs te versterken. Culturije werkt hierin nauw samen met de docenten, directeuren en de lokale aanbieders. Aan het eind van het schooljaar 2024-2025 eindigt de tweejarige pilot. Naar aanleiding van resultaten van de enquête die uit is gegaan naar de scholen, wordt besloten om de samenwerking voor het schooljaar 2025-2026 voort te zetten. Culturije gaat aan de slag met de aandachtspunten die uit de vragenlijst naar voren kwamen. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod

Terug naar navigatie - 7. Oost Gelre staat voor kunst en cultuur - Doelstellingen - Doel 7.3: Realiseren van een passende huisvesting voor ons culturele aanbod

Kwaliteit (toelichting)

We staan aan het beginpunt van het uitvoeren van verschillende onderzoeken om de wensen en (huisvestings)behoeften in kaart te brengen, van zowel onze inwoners, organisaties als stichtingen binnen de kunst- en cultuursector. In deze onderzoeken kijken we naar de bestaande culturele centra, het verenigingsleven, de evenementensector en de wens om een culturele plek (het zogenoemde poppodium) te realiseren. Het college heeft besloten tot aankoop van de St. Bonifatiuskerk. Zodra de raad positief besluit in september 2025, zal er een marktconsultatie en een tender uitgevoerd worden ten aanzien de toekomstige bestemming en invulling van de kerk. Voor de relatie met het programma Geef Lichtenvoorde Kleur verwijzen wij u naar Programma 1, Wonen, Hechte en leefbare kernen.

Kwaliteit (indicator)

O

Thema 3 - Een duwtje in de rug

1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp - Doelstellingen

Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in

Terug naar navigatie - 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 1.1: Kinderen stromen, waar mogelijk, zonder achterstand in het basisonderwijs in

Kwaliteit (toelichting)

Voor 2025 geven wij samen met de kinderopvangorganisaties (voorschoolse voorzieningen) vorm en uitvoering aan het, door het college, vastgestelde Programma Voor- en Vroegschools Educatief (VVE) aanbod gemeente Oost Gelre 2025. De voorschoolse voorzieningen welke VVE bieden, nemen deel aan het overleg tussen gemeente en scholen over het onderwijsachterstandenbeleid en werken mee aan de totstandkoming van de samenwerkingsafspraken en de nakoming ervan.
Een aantal doelen waaraan we werken zijn:

  • Zorgen voor een goede basis voor opvang en educatie van kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar om een ononderbroken ontwikkeling door te maken. De werkgroep VVE houdt zich bezig met het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Landelijke maar ook regionale/lokale ontwikkelingen worden gevolgd. Als ontwikkelingen daartoe aanleiding geven, doet de werkgroep voorstellen tot het aanpassen van het lokale beleid;
  • Verbeteren van de uitvoeringskwaliteit en de effectiviteit van VVE. Om samen uitvoering te blijven geven aan het VVE-programma moet er worden geïnvesteerd. De gemeente draagt door middel van de subsidieregeling ‘Kindgebonden financiering Voor- en Vroegschools Educatief aanbod Oost Gelre’ hieraan bij;
  • Het bevorderen van de (voor)leescultuur van ouders met jonge kinderen om de taal- en spraakontwikkeling te stimuleren door middel van inzet van activiteiten in samenwerking met Bibliotheek Oost Achterhoek (BOA) in Oost Gelre;
  • Ouders leren hoe ze hun kind verder kunnen helpen in hun ontwikkeling, door de interactie te verbeteren door middel van spel door inzet van Spelbegeleiding aan huis.

Het VVE-programma wordt, in opdracht van de gemeente, door voorschoolse voorziening (kinderopvangorganisaties) uitgevoerd. VVE-voorschoolse voorzieningen maken hiervoor gebruik van door het Nederlands Jeugd Instituut (NJI) erkende VVE-programma’s om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Wij bieden ook ouders van reguliere peuters (zonder indicatie van Yunio) de mogelijkheid om gebruik te maken van een VVE-programma bij één van de vier gecertificeerde kinderopvangorganisaties. Zo vergroten wij voor alle kinderen  de onderwijskansen.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod

Terug naar navigatie - 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 1.2: Ondersteunen van jongeren en ouders bij lichte opgroei- en opvoedingsvragen met een structureel beschikbaar aanbod

Kwaliteit (toelichting)

Lichte ondersteuningsvragen worden structureel opgepakt door het Ondersteuningsteam (OT), door de praktijkondersteuner huisarts (POH) en via trainingen, cursussen en bijeenkomsten die het Preventie Platform Jeugd (PPJ) organiseert. 
Vanuit het OT kan kortdurend of lichte ondersteuning ingezet worden of verzoek tot inzet van geïndiceerde jeugdhulp wanneer dit niet voldoende blijkt. We zetten Sociaal Medische Indicaties (SMI) in waar nodig om grotere problemen te voorkomen. Met een SMI kunnen we gezinnen (tijdelijk) ontlasten door een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang te bieden. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen

Terug naar navigatie - 1. Opgroeien en ontwikkelen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 1.3: Zicht hebben op kwetsbare en/of overlastgevende groepen/individuen en een plan maken om deze jongeren vooruit te helpen

Kwaliteit (toelichting)

De ambulant jongerenwerker is aanwezig op de plekken waar de jongeren zich bevinden; veelal op straat maar ook in de huiskamers van het Marianum, bij de Jongeren Ontmoetingsplekken (JOP's) en bij de inloopavonden voor de jongeren. De ambulant jongerenwerker signaleert en gaat preventief het gesprek aan met jongeren (en ouders waar nodig). Hierbij is coaching een belangrijke rol. De ambulant jongerenwerker denkt mee in het oplossen van de overlast die sommige jongeren geven. Hierbij worden de jongeren actief betrokken en meegenomen in de oplossing. Het realiseren van een Jongeren Ontmoetingsplek (JOP) in zowel Lichtenvoorde als Groenlo is een van de maatregelen die inmiddels gerealiseerd zijn. Daarnaast is er sinds oktober 2024 wekelijks op woensdagavond een jongereninloop in de Schoppe, het wijkcentrum van het Hooiland in Lichtenvoorde.  

Bij Den Diek is er vanuit de Dorpskamer het afgelopen jaar een jongerencafé geopend waarin sociaal kwetsbare jongvolwassenen in de leeftijd van 20-35 jaar de mogelijkheid krijgen om elkaar te ontmoeten, activiteiten te ondernemen en steun bij elkaar te vinden.

De ambulant jongerenwerker werkt samen met Mazzel jongerenwerk, jongerenwerk uit de omliggende gemeentes, collega's van het sociaal team en openbare orde, politie, BOA's en onderwijs. 

Kwaliteit (indicator)

G

2. Thuiswonen met een beetje hulp

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2. Thuiswonen met een beetje hulp - Doelstellingen

Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen

Terug naar navigatie - 2. Thuiswonen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 2.1: Inwoners anticiperen tijdig op het ouder worden en nemen maatregelen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen

Kwaliteit (toelichting)

Het aantal aanvragen voor bezoek vrijwillige woonconsulenten neemt licht af. Ook noemen de woonconsulenten dat de woningen waar zij op bezoek komen over het algemeen in goede staat zijn. Er zijn dus steeds meer mensen die al bepaalde aanpassingen hebben gedaan om levensloopbestendig(er) te wonen. Het onderwerp woning aanpassen of toch verhuizen is nu ook onderwerp van gesprek.

Met de provincie zijn de eerste overleggen gestart om aan te sluiten bij het project verhuiscoaches.

Bezoeken vrijwillige woonconsulenten: 29 inwoners (tot nu toe 12 subsidieaanvragen).

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning

Terug naar navigatie - 2. Thuiswonen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 2.2: Inwoners die hun huishouding (weer) zelfstandig willen kunnen uitvoeren, kunnen gebruik maken van reablement-ondersteuning

Kwaliteit (toelichting)

Medio 2025 hebben ongeveer 70 mensen een intake gehad. Bij het merendeel is gebleken dat een training niet passend is. Bij deze inwoners is daarna middels huisbezoek onderzocht wat dan wel nodig is. Een enkeling bleek wel geschikt, maar wilde niet deelnemen. Ongeveer 16 mensen bleken geschikt voor de interventie. Hiervan zijn er momenteel nog 5 met de interventie bezig, 1 heeft deze afgerond en volgt nu een borgingsjaar en enkele mensen zijn voor of tijdens de interventie gestopt. 

Er loopt medio 2025 een klant tevredenheidsonderzoek. Najaar 2025 volgt een evaluatie van de pilot.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund

Terug naar navigatie - 2. Thuiswonen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 2.3: Mantelzorgers worden goed ondersteund

Kwaliteit (toelichting)

De individuele ondersteuning is aangeboden. 

Voor volwassen mantelzorgers zijn er diverse workshops en themabijeenkomsten georganiseerd. Zo was er een workshop gericht op het ook goed voor jezelf te zorgen naast de zorg voor een ander. Ook was er een themabijeenkomst gericht op het regelen van juridische zaken en zijn er cursussen gegeven voor naasten van mensen met dementie . Twee keer per maand is er een wandelgroep voor mantelzorgers.

Voor VOA, Woonconsulent, Belastingconsulent of Hulp bij Mantelzorg vrijwilligers en vrijwilligers van zorgorganisaties is de interactieve themabijeenkomst ‘Praat vandaag over morgen’ (i.s.m. Careaz, Marga Klompé en Woonzorg Zieuwent) georganiseerd. Ook is er een informatiebijeenkomst geweest waarin we ons voorliggende voorzieningenaanbod hebben gepresenteerd. Dit met als doel dat men inwoners kunnen attenderen op voorzieningen waar men laagdrempelig gebruik van kan maken. 

In juni zijn er activiteiten voor jonge mantelzorgers georganiseerd tijdens de week van de jonge mantelzorger. Er is voorlichting geven in de brugklassen over het thema jonge mantelzorg.

Er is met regionale IZA-middelen een start gemaakt om een regionale 'bibliotheek' voor mantelzorg te maken: voorbeelden waar alle gemeenten uit kunnen putten zodat niet ieder het wiel moet uitvinden. Onderwerpen die worden uitgewerkt zijn:

  • Communicatie en informatie (incl. artikelen opleveren)
  • Ontwikkelen programma voor jonge mantelzorgers
  • Ontwikkelen programma voor ouders van zorgintensieve kinderen
  • Ontwikkelen en opzetten van respijtvoorzieningen (breed kijken wat er is en inventariseren witte vlekken)
  • Ontwikkelen van basisaanbod themabijeenkomsten, trainingen en workshops*
  • Mantelzorg en werk (mantelzorgbeleid voor werkgevers) (wat is landelijk beschikbaar, gemeenten voorbeeldrol en mogelijk inzet via Fit Veur Altied 2.0)
  • Mentale Gezondheid (oudere ouders met oudere kinderen in de GGZ)*

Kwaliteit (indicator)

G

3. Meedoen met een beetje hulp

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 3. Meedoen met een beetje hulp - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 3. Meedoen met een beetje hulp - Doelstellingen

Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)

Terug naar navigatie - 3. Meedoen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 3.1: Inwoners die beperkingen ervaren in hun dagelijks functioneren ontvangen handvatten om weer te kunnen participeren (preventie is het uitgangspunt)

Kwaliteit (toelichting)

Adviespunt Zorgbelang voert vanaf 1 januari de onafhankelijke cliëntondersteuning uit. Zij heeft diverse kennismakingsgesprekken gevoerd met vrijwilligers, het OT en cliëntondersteuning. Daarnaast heeft zij gewerkt aan het vormgeven van de PR.

Voorjaar 2025 heeft er een evaluatie plaatsgevonden van de functie functie persoonlijk ambulant begeleider. De evaluatie was positief. Er wordt een voorstel voorbereid om deze inzet structureel te borgen. 

 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving

Terug naar navigatie - 3. Meedoen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 3.2: Nieuwkomers vinden snel hun weg in de samenleving

Kwaliteit (toelichting)

Nieuwkomers worden de eerste 9 maanden, vanaf het moment dat ze een woning krijgen binnen onze gemeente, begeleid door Vluchtelingenwerk. Zij regelen alles met betrekking tot maatschappelijke begeleiding. Daarnaast worden nieuwkomers vanuit de gemeente gekoppeld aan een maatje die hen wegwijs maakt binnen de gemeente. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden

Terug naar navigatie - 3. Meedoen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 3.3: Voorkomen van problematische schulden

Kwaliteit (toelichting)

We zetten vroegsignalering in om schulden zoveel mogelijk te voorkomen. De kern van vroegsignalering is het in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken. Maandelijks ontvangen we gemiddeld 65 signalen, dit aantal is stabiel.

Naast de inzet van vroegsignalering zetten we SOM (Schuldhulp op Maat) en de formulierenbrigade in om problematische schulden te voorkomen. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen

Terug naar navigatie - 3. Meedoen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 3.4: Voorkomen van uitsluiting door een laag inkomen

Kwaliteit (toelichting)

We kennen de kindregelingen die worden uitgevoerd door Fijnder. Dit betreft een bijdrage voor sport en cultuur, zwemlessen en een laptop voor school. Hier ondersteunen we jaarlijks rond de 350 kinderen mee. Aanvullend kan men een beroep doen op het Jeugdfonds voor sport en cultuur. Volwassenen met een structureel laag inkomen kunnen een beroep doen op het volwassenfonds voor sport en cultuur. Per 1 juni hebben inwoners gebuikt gemaakt van het Volwassenenfonds. Dit is voor bijvoorbeeld het lidmaatschap van een sportclub of de bibliotheek.  

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten

Terug naar navigatie - 3. Meedoen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 3.5: Jongeren die mantelzorgtaken verrichten kunnen blijven meedoen met hun leeftijdsgenoten

Kwaliteit (toelichting)

We ondersteunen jonge mantelzorgers door actief via verschillende kanalen ondersteuningsmogelijkheden te delen. Dit kan op individueel niveau zijn, maar ook in het aanbod van groepsactiviteiten. 

Er staan op dit moment 166 jonge mantelzorgers ingeschreven. In de Week van de Jonge Mantelzorger (1 t/m 7 juni) hebben alle ingeschreven JMZ-ers een mantelzorgwaardering ontvangen, in de vorm van een cadeaukaart. Daarnaast hebben 11 JMZ-ers tussen de 8 en 12 jaar op vrijdag 13 juni meegedaan met de activiteit Bubbelbal bij het Sourcy Center in Zieuwent. Deze activiteit hebben we samen met Figulus (gemeente Aalten) georganiseerd. Op zaterdag 14 juni zijn we met ruim 70 JMZ-ers tussen de 12 en 24 jaar uit Aalten, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre en Winterswijk naar Walibi Holland geweest. Hiervan kwamen er 16 uit Oost Gelre. 

Daarnaast besteden we op verschillende momenten aandacht aan bewustwording over de doelgroep JMZ. Dit doen we door op scholen bij eerstejaarsklassen van het Marianum aan te sluiten en docenten te trainen op dit onderwerp. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig

Terug naar navigatie - 3. Meedoen met een beetje hulp - Doelstellingen - Doel 3.6: Elke inwoner is voldoende digitaal vaardig en taalvaardig

Kwaliteit (toelichting)

Binnen onze gemeente hebben we twee IDO-plekken (Informatiepunt Digitale Overheid). Daar kunnen mensen terecht als zij vragen hebben over bijvoorbeeld toeslagen, belastingen, DigiD, Aow, werk, uitkering, Donorregistratie, Coronacheck, rijbewijs en zorg. De medewerkers van het Informatiepunt helpen hen zoeken naar de juiste informatie op de sites van de overheid.
Op dit moment is er een informatiepunt bij de bibliotheek in Lichtenvoorde en bij de Vincentius (stadskamer) in Groenlo. We zijn ook aan het onderzoeken in welke kleine kernen we IDO’s kunnen plaatsen. Daarnaast biedt de bibliotheek in samenwerking met  de Stichting lezen en schrijven verschillende cursussen aan. 

Kwaliteit (indicator)

G

Thema 4 - Zorg voor wie dat nodig heeft

1. Goede zorg voor iedereen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1. Goede zorg voor iedereen - Doelstellingen

Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.

Terug naar navigatie - 1. Goede zorg voor iedereen - Doelstellingen - Doel 1.1: Iedere inwoner ontvangt de voorziening/zorg die noodzakelijk is.

Kwaliteit (toelichting)

Op dit moment is de inkoop vanaf 1 januari 2026 bijna afgerond voor de Wmo en de Jeugdwet. Het ziet ernaar uit dat we een dekkend zorglandschap hebben gecontracteerd. Nog niet alle percelen zijn aanbesteed. Er zijn nog een paar producten die onderhands worden aanbesteed. Ook daar zullen we blijven toetsen op een dekkend zorglandschap voor Oost Gelre. 
De ingestuurde plannen van aanpak bij deze inschrijving zullen we vanaf 1 januari 2026 ook gaan toetsen via de contractmanagementgesprekken met zorgaanbieders. 

Tot 1 januari 2026 blijft de zorg voor alle inwoners gewoon doorlopen, ook gaan we zorgvuldig kijken naar de overgang van cliënten voor zorg die volgend jaar niet meer gecontracteerd is. We gaan samen met de zorgaanbieders ervoor zorgen dat er een warme overdracht komt. Daar waar overdracht naar een andere zorgaanbieder niet passend of mogelijk is, zetten wij het belang van de inwoner voorop en komen we tot een passende oplossing.  

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening

Terug naar navigatie - 1. Goede zorg voor iedereen - Doelstellingen - Doel 1.2: Inwoners ontvangen kwalitatief goede zorg of een goede voorziening

Kwaliteit (toelichting)

We zijn op dit moment bezig met het klanttevredenheidsonderzoek. Hierbij hebben we wederom een vragenlijst ontwikkeld die we telefonisch afnemen. Voor Wmo bellen we inwoners die afgelopen jaar voor het eerst een melding deden bij het sociaal team over problemen met het huishouden of vervoer. Het gaat om inwoners die we doorverwezen hebben naar HRC voor een intake in het kader van de pilot Powerful Ageing.

Voor Jeugd bellen we inwoners die zich afgelopen jaar voor het eerst gemeld hebben met een hulpvraag. Het onderzoek loopt nog, dus we kunnen op dit moment nog geen resultaten geven. 

Wij gaan in het derde kwartaal rondetafelgesprekken houden met inwoners, voor zowel de inzet van Wmo en Jeugd. 

In 2026 start de nieuwe inkoop. Hierbij zijn we bezig om ook goed te kijken naar de kwaliteit van de zorg en hoe we data hiervoor kunnen gebruiken. Als Oost Gelre nemen we deel aan een pilot vanuit de brede monitoring. Hierbij voeren we evaluatiegesprekken waarbij de resultaten geanonimiseerd worden meegenomen in onze monitoring. Dit om ervaringen van inwoners en aanbieders in te zetten om onze dienstverlening te verbeteren. 

Lokaal gebruiken we Power BI. De wijze waarop we onze data gebruiken, gaan we verder uitbreiden om nog meer datagedreven te kunnen werken. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed

Terug naar navigatie - 1. Goede zorg voor iedereen - Doelstellingen - Doel 1.3: Zorggeld wordt rechtmatig besteed

Kwaliteit (toelichting)

Als er klachten/ bezwaren komen van inwoners nemen we contact op met de organisatie om dit te bespreken. Hierbij maken we ook gebruik van data, zoals de BI-tool en declaraties. Ook zijn we de BI-tool steeds verder aan het doorontwikkelen, zodat we daar ook steeds beter kunnen zien wat we inzetten en wat er gedeclareerd wordt. 
We vragen steeds vaker urenspecificaties op bij zorgaanbieders, om dit te vergelijken met de declaraties. Op deze manier gaan we met de zorgaanbieder het gesprek aan over de rechtmatigheid van declaraties. Bij twijfels over kwaliteit schakelen wij met de regionale toezichthouder Sociaal Domein. Inmiddels zijn, naast de toezichthouder die we al hadden, 2 extra toezichthouders aangenomen die regionaal meer signalen kunnen gaan oppakken dan voorheen.

Kwaliteit (indicator)

G

2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien - Doelstellingen

Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien

Terug naar navigatie - 2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien - Doelstellingen - Doel 2.1: Kinderen (en ouders) ontvangen ondersteuning die nodig is om gezond en veilig op te groeien

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt met name een goede ontwikkeling gezien in het uitvoeren van een nóg bredere gezinsgerichte analyse, alvorens een maatwerkvoorziening in te zetten. Hieraan draagt de training Verklarende Analyse in positieve zin bij, doordat hiermee nog meer focus komt op aanwezige gezinspatronen die vaak ten grondslag liggen aan de hulpvraag vanuit ouders. Sinds de vaststelling van de regiovisie Samen Veilig in het college van 18 juni 2024 (waarin het brede gezinsgerichte analyseren als speerpunt is geprioriteerd) zijn we hiermee gestart.  De jeugdconsulenten en het OT passen de verklarende analyse sinds een paar maanden toe. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Terug naar navigatie - 2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien - Doelstellingen - Doel 2.2: Bij onveilig opgroeien is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Kwaliteit (toelichting)

Op dit moment ervaren ouders de veiligheidsketen nog niet altijd als een helder en logisch traject. Er zijn nog teveel overdrachtsmomenten. De jeugdconsulenten en ook het OT  streven daarom naar een steeds betere samenwerking met organisaties in de veiligheidsketen. Veilig Thuis is als ketenpartner nauwer betrokken door fysiek te gaan werken op het gemeentehuis van Oost Gelre. De vervolgstap is gericht op het betrekken van de ketenpartners Raad voor de Kinderbescherming en de Jeugdbescherming. Dit heeft als doel om in het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming niet langer over te dragen naar deze ketenpartners en elkaar vroegtijdig al te vinden in de samenwerking. Binnen onze afdeling Mens& Samenleving werken we op dezelfde wijze aan het niet langer overdragen zodra de hulpvraag naar een andere expertise verschuift en investeren we op het afdelingsbreed bespreekbaar maken van onveiligheid  voor de doelgroep 0-100 jaar.

Er is gestart met trainen in de Top 3 methodiek die is gericht op het Gefaseerd Samenwerken aan veiligheid met als doel éénzelfde taal te gaan spreken met deze ketenpartners die dezelfde training hebben gevolgd. De doelstelling gericht op een goed functionerende keten, wordt niet geheel dit jaar bereikt. We zijn wel op koers in aanloop naar het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming dat in 2028 moet staan. Mede door wachttijden bij ketenpartners en personeelstekorten, is er nog niet altijd sprake van een goed functionerende veiligheidsketen binnen jeugd.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind

Terug naar navigatie - 2. Zorg bij veilig en gezond opgroeien - Doelstellingen - Doel 2.3: Het belang van het kind staat altijd voorop bij complexe gebeurtenissen in het leven van een kind

Kwaliteit (toelichting)

De beroepscode en registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd zijn voor alle collega's Jeugdconsulenten en Ondersteuningsteam gewaarborgd. Naast het handelen naar de beroepscode is er in Oost Gelre een aandachtsfunctionaris Meldcode beschikbaar om veiligheidsvraagstukken mee af te stemmen. 

Kwaliteit (indicator)

G

3. Zorg bij thuiswonen en participeren

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 3. Zorg bij thuiswonen en participeren - Doelstellingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 3. Zorg bij thuiswonen en participeren - Doelstellingen

Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren

Terug naar navigatie - 3. Zorg bij thuiswonen en participeren - Doelstellingen - Doel 3.1: Er is een vangnet voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en te participeren

Kwaliteit (toelichting)

Wmo-consulenten doen onderzoek. Zij vragen eerst uit wat het effect is wat de inwoner wilt bereiken, dus welke hulpvraag heeft diegene. Daarna wordt in kaart gebracht welke beperkingen of aandoeningen maken dat de inwoner niet zelfredzaam is of onvoldoende kan participeren. De volgende stap is kijken wat er nodig is en hoe dit gerealiseerd kan worden. Er wordt dan gekeken naar eigen kracht, netwerk, voorliggende voorzieningen en andere wetgeving (Jeugdwet en Participatiewet). Als dat doorlopen is, kan het zijn dat het nodig is dat de gemeente (aanvullend) een maatwerkvoorziening afgeeft, zodat de inwoner het gewenste effect kan bereiken.

Voorjaar 2025 heeft de inkoopprocedure voor de maatwerkvoorzieningen vanaf 2026 gelopen. Deze is medio 2025 afgerond. Juni 2025 is het klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. We verwachten de resultaten na de zomerperiode.

Er is een start gemaakt met de voorbereidingen voor de nieuwe inkoop van hulpmiddelen per 2026.

 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

Terug naar navigatie - 3. Zorg bij thuiswonen en participeren - Doelstellingen - Doel 3.2: Het aanbod van wonen met zorg sluit aan op de lokale vraag

Kwaliteit (toelichting)

De lokale woonzorgvisie is vastgesteld. Vier werkgroepen zijn gestart met de uitvoering.

Er is een regionale Woonzorgvisie opgesteld: Achterhoekse aanpak wonen, welzijn, zorg. Er zijn Regionale afspraken  over een evenwichtige verdeling opgesteld. Deze worden juni voorgelegd aan de Thematafels en vervolgens lokaal naar de colleges gebracht.

De inkoopprocedure voor de Wmo-voorzieningen en maatwerkvoorzieningen beschermd wonen is afgerond. Het aanbod voor 2026 is dekkend. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk

Terug naar navigatie - 3. Zorg bij thuiswonen en participeren - Doelstellingen - Doel 3.4: Als dementievriendelijke gemeente ondersteunen we inwoners met dementie en hun netwerk

Kwaliteit (toelichting)

We hebben eind juni samen met het netwerk ouderen en veerkracht een bijeenkomst georganiseerd voor mensen met een beginnende vorm van dementie, hun mantelzorgers, hun naasten en andere belangstellenden. Het thema van deze avond was: ‘Onbegrepen gedrag bij dementie’.
Sinds dit voorjaar is de nieuwe versie van de 'wegwijzer dementie' beschikbaar met alle informatie rondom dementie en het aanbod binnen onze gemeente. 

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar

Terug naar navigatie - 3. Zorg bij thuiswonen en participeren - Doelstellingen - Doel 3.5: Voor inwoners die niet (zelfstandig) kunnen wonen is passende woonruimte beschikbaar

Kwaliteit (toelichting)

De nieuwe inkoopprocedure is afgerond. Er zijn voldoende plekken ingekocht voor de periode na 1 januari 2026.

De lokale visie Wonen en zorg is vastgesteld. Vier werkgroepen (met daarin vertegenwoordigers van de gemeente, zorgorganisaties, woningcorporatie en ouderenorganisaties) werken samen aan de uitwerking om dat wat nodig is op elkaar te laten aansluiten.

Er is daarnaast een aanvullend onderzoek gestart naar de behoefte aan soorten woningen die nodig zijn in Oost Gelre om onder andere het langer zelfstandig wonen mogelijk te maken. Het betreft dan onder meer woningen waar zorg geleverd kan worden.

Met Marga Klompé is overleg over de nieuwbouw.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen

Terug naar navigatie - 3. Zorg bij thuiswonen en participeren - Doelstellingen - Doel 3.6: Inwoners die beschermd wonen in onze gemeente kunnen doorstromen naar zelfstandig wonen

Kwaliteit (toelichting)

De beperkte beschikbaarheid van goedkope huurwoningen maakt dat de afspraak met de woningcorporaties om woningen voor uitstroom beschikbaar te stellen niet altijd nagekomen kan worden. Inwoners moeten langer dan wenselijk van Beschermd wonen gebruik maken.

Er is een regionale Woonzorgvisie opgesteld inclusief een plan voor een evenredige verdeling van de doelgroepen over de regio, waaronder de doelgroep uitstroom uit beschermd wonen. Deze wordt in het najaar van 2025 besproken in de Thematafels Wonen en Gezondste regio en dan voorgelegd aan de colleges. Dit moet een bijdrage gaan leveren aan het realiseren van uitstroomplekken op de juiste plek.

Kwaliteit (indicator)

O

Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen

Terug naar navigatie - 3. Zorg bij thuiswonen en participeren - Doelstellingen - Doel 3.7: Onze preventiestructuur draagt eraan bij dat inwoners met onbegrepen gedrag, psychische en/of multiproblematiek met ondersteuning toch zelfstandig kunnen wonen. We willen opname in de maatschappelijke opvang voorkomen

Kwaliteit (toelichting)

De Stads-/Dorpskamers zijn 9 dagdelen per week open. Het aantal bezoekers blijft stabiel. 

De crisiswoningen functioneren goed. Voor beide is een evaluatie met de zorgaanbieder en woningcorporatie geweest. Beide crisiswoningen zijn positief geëvalueerd en gaan door.

Er is een evaluatie van het  regionaal convenant opvang en bescherming 2022-2026 voorbereid. Regionaal kijken wij naar of en hoe een dekking van lokale crisisopvang verder vormgegeven kan worden. Dit moet eind 2025 duidelijk zijn.

Kwaliteit (indicator)

G

Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Terug naar navigatie - 3. Zorg bij thuiswonen en participeren - Doelstellingen - Doel 3.8: Bij onveiligheid is er sprake van een goed functionerende veiligheidsketen

Kwaliteit (toelichting)

Er is voldoende afstemming tussen de medewerkers van de afdeling Mens&Samenleving en met name tussen de procesregisseurs Zorg&Veiligheid en de ketenpartners uit het veiligheidsdomein. Recent is er ook een start gemaakt met gezamenlijke overleggen met collega's van ketenpartner Veilig Thuis (eens per veertien dagen) en vanuit Veilig Thuis zijn er twee collega's één dag per week op ons gemeentehuis aanwezig om elkaars kennis meer te benutten.

Kwaliteit (indicator)

G

Middelen: wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Middelen: wat mag het kosten? - Samenstelling van de ramingen van het jaar 2025 op taakveldniveau
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve Begroting + Nieuw beleid 2025 Bestuursrapportage 2025 Begroting na wijziging 2025 Realisatie 2025 Restant 2025
Lasten
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 3.483 -30 3.453 177 3.276
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.661 0 1.661 551 1.110
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering 558 0 558 385 173
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties 1.757 -30 1.727 568 1.159
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 425 7 432 194 238
TV5.4 5.4 Musea 344 0 344 254 90
TV5.6 5.6 Media 714 100 814 688 125
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 6.261 405 6.666 2.698 3.969
TV6.21 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO 161 0 161 50 111
TV6.22 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 583 -19 564 40 524
TV6.23 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 2.140 -42 2.098 399 1.698
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen 8.414 19 8.433 5.022 3.411
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk 6.410 78 6.488 3.263 3.225
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 2.776 0 2.776 1.686 1.090
TV6.60 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 1.530 45 1.576 589 987
TV6.711 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) 3.041 23 3.064 1.046 2.018
TV6.712 6.712 Begeleiding (WMO) 3.379 50 3.429 52 3.377
TV6.713 6.713 Dagbesteding (WMO) 98 10 108 2 106
TV6.751 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 6.280 474 6.754 78 6.676
TV6.752 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 299 0 299 256 43
TV6.753 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk 0 244 244 81 162
TV6.761 6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 46 300 346 206 140
TV6.762 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 2.531 -189 2.342 66 2.276
TV6.763 6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk 0 210 210 70 140
TV6.791 6.791 PGB WMO 285 -35 250 59 191
TV6.792 6.792 PGB Jeugd 200 -75 125 -7 132
TV6.811 6.811 Beschermd wonen (WMO) 25 0 25 0 25
TV6.812 6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 35 100 135 3 132
TV6.821 6.821 Jeugdbescherming 498 99 597 212 385
TV6.822 6.822 Jeugdreclassering 47 125 173 57 116
TV6.91 6.91 Coördinatie en beleid WMO 352 0 352 0 352
TV6.92 6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 383 0 383 0 383
TV7.1 7.1 Volksgezondheid 1.929 -19 1.910 1.305 605
Totaal Lasten 56.645 1.849 58.494 20.047 38.447
Baten
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 0 0 0 -4 4
TV4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -226 0 -226 -114 -112
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering -180 0 -180 -186 7
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties -161 0 -161 -58 -103
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -4 0 -4 -1 -3
TV5.6 5.6 Media -35 0 -35 -29 -6
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -3.747 -253 -4.000 -2.274 -1.726
TV6.23 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal -75 0 -75 -1 -74
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen -4.900 0 -4.900 -2.872 -2.028
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk -1.106 0 -1.106 -654 -452
TV6.60 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) -76 0 -76 -46 -30
TV6.711 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) -192 0 -192 -112 -80
TV7.1 7.1 Volksgezondheid -169 0 -169 -175 6
Totaal Baten -10.871 -253 -11.123 -6.526 -4.597
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 45.774 1.597 47.371 13.520 33.850

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Middelen: wat mag het kosten? - Toelichting op de afwijkingen
Programma 2 Welzijn Resultaat
4.2 Onderwijshuisvesting: Per 1 januari 2025 is de opstalverzekering opnieuw aanbesteed. Hierbij is een forse premiebesparing behaald. V € 30.000
5.2 Sportaccommodaties: Door de verzelfstandiging van een aantal voetbalvelden in 2024, leidt dit tot een besparing op de onderhoudskosten van voetbalvelden voor de gemeente. V € 30.000
5.6 Mediabeleid: In voorbereiding op de nieuwe wettelijk zorgplicht voor bibliotheken, zijn er aanvullende middelen van het Rijk ontvangen via een decentralisatie uitkering. Deze middelen worden aan de bibliotheek beschikbaar gesteld als voorbereiding op deze wetswijziging. N € 100.000
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: De aantallen en dus de kosten voor de Sociaal Medische Indicatie stijgen. Een bijstelling is noodzakelijk N € 140.000
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal: Bijdrage voor de nieuwe inkoop sociaal domein voor 2025. Dekking hiervoor komt uit de reserve sociaal domein. N € 50.000
6.4 WSW en beschut werk: De pilot voor arbeidsmatige dagbesteding is niet structureel doorgezet, maar omgezet in een maatwerkvoorziening. V € 50.000
6.4 WSW en beschut werk: De reiskosten voor de WSW'ers stijgen. De stijging wordt veroorzaakt door hogere daadwerkelijke reiskosten en de kosten voor ZOOV om deze taak uit te voeren. N € 127.000
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo): De kosten voor rolstoelen vallen structureel lager uit dan de afgelopen jaren. Daarentegen stijgen de kosten voor het WMO vervoer. Dit komt door o.a. stijgende beheer kosten bij ZOOV t.o.v. de begroting. N € 45.000
6.712 Begeleiding (wmo): De individuele overeenkomsten voor de wmo vallen hoger uit dan begroot. Een bijstelling is nodig. N € 50.000
6.751 Jeugdzorg ambulant lokaal: De kosten voor de jeugdzorg vallen hoger uit dan begroot is. Naast de 'lump sum' is het sluiten van individuele overeenkomsten nodig om passende zorg te leveren. N € 474.000
6.753 Jeugdzorg ambulant landelijk: De kosten voor de jeugdzorg vallen hoger uit dan begroot is. Naast de 'lump sum' is het sluiten van individuele overeenkomsten nodig om passende zorg te leveren. N € 243.500
6.761 Jeugdzorg met verblijf lokaal : De kosten voor de jeugdzorg met verblijf, inclusief crisishulp, vallen hoger uit dan begroot is. Naast de 'lump sum' is het sluiten van individuele overeenkomsten nodig om passende zorg te leveren. N € 300.000
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal: De prognose voor de kosten in de lump sum voor de integrale ambulante jeugdhulp, lijkt voor 2025 lager uit te vallen dan begroot. V € 340.000
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal: De kosten voor de essentiële functies (hoog specialistische jeugdhulp) moeten worden bijgesteld op basis van de gemaakte prognose. N € 150.000
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk: De kosten voor de landelijke Jeugd GGZ dienen worden bijgesteld. De begroting blijft achter met de gemaakte prognose N € 210.000
6.792 PGB Jeugd: Er worden minder PGB's verstrekt dan begroot. V € 75.000
6.821 Jeugdbescherming: De prognose voor de jeugdbeschermingskosten laten een stijging zien t.o.v. de begroting. Een bijstelling is noodzakelijk. N € 98.000
6.822 Jeugdreclassering: De prognose voor de jeugdreclasseringskosten laten een stijging zien t.o.v. de begroting. Een bijstelling is noodzakelijk. N € 125.000
Subtotaal N € 1.587.500
Overig N € 9.170
Totaal N € 1.596.670